Auto

Valikko
Auto

Miten avoautolla selviää talvella? HS testasi uudella Mazdalla

Uusi MX-5 toimii talviautona jopa paremmin kuin moni tavallinen nykyauto. Se sopii ihmisille, jotka nauttivat ajamisesta.

On autoja, jotka ovat mukavia ja eristävät kuljettajan ympäristöstä. Sitten on autoja, jotka sopivat tiukasti kuljettajan ympärille ja antavat kaiken tiedon tienpinnan tapahtumista.

Mazdan MX-5 kuuluu ehdottomasti näistä jälkimmäisiin.

Uusi MX-5 on oikeastaan paluu auton juurille: se on nykyautoksi hyvin pieni ja kevyt tuhannen kilon omamassallaan.

Auto on niin pieni, että lähes kaksimetrinen kuljettaja ei oikein edes mahdu autoon sisälle.

Silti nykyautoksi kompromissiton Mazda herättää omistamisen halun.

Se on hieno ajettava, ja ulkonäkökin on kohdallaan.

Mazda nostaa autolla liikkumisen keskipisteeseen itse ajamisen – ja se on hieno asia.

Pärjääkö avoautolla talvella?

Kesällä Mazdan kaltainen sporttinen avoauto on unelmien auto, josta moni haaveilee.

Mutta miten sen kanssa käy talvella?

Ensimmäinen yllätys tulee ­pian liikkeellelähdön jälkeen. Kangaskattoinen kabiini saavuttaa mukavan matkustuslämpötilan hyvin nopeasti pakkasesta huolimatta.

Suurin osa nykyautoista lämpenee huomattavasti tätä avoautoa hitaammin.

Miten se pysyy lämpimänä?

Syynä nopeaan lämpenemiseen on MX-5:n pieni kahden hengen ohjaamo. Pieni määrä matkustamon ilmaa on nopea lämmittää.

Autossa on myös istuimien, takalasin ja peilien lämmitys, joka helpottaa talviajoa entisestään. Lisäksi auton kankainen katto kestää paksummankin lumikerroksen helposti.

Ainoastaan auton vaihteisto tuntuu pakkasella tahmealta ensimmäisten kilometrien ajan.

Millainen ajaa?

Heti Mazdaan istuessa kaikki tuntuu olevan kohdallaan. Vaihdekeppi on erinomaisella paikalla, ja sen liikkeet ovat lyhyitä ja tuntuma napakka. Ohjaus on tarkka ja hyvä ja kertoo auton liikkeistä kuljettajalle.

Myös auton kori on ilahduttavan jäykkä avoautoksi.

Kaksilitraisen moottorin 160 hevosvoimaa antavat roadsterille kohtuullisen suorituskyvyn, koska auto on kevyt.

Pienen moottorin ansiosta kulutus on urheiluautoksi matala: noin 7,5 litraa satasella pääkaupunkiseudulla ja 6,5 litraa moottoritiellä.

Takavetoinen kevyt urheilu­auto ja talven jäiset tiet kuulostavat haastavalta yhdistelmältä.

Tavallisessa ajossa yllätyksiä ei kuitenkaan tapahdu, ja ajonvakautusjärjestelmä saa pienet perän liikkeet aisoihin.

Todellisen urheiluauton tavoin MX-5:n ajonvakautuksen saa myös kokonaan pois päältä. Vaikka auton akseliväli on lyhyt, Mazdaa on silti helppo hallita talviolosuhteissa. Tuntuma tiehen ja auton liikkeisiin on mainio.

Kaksilitraisen moottorin yhteydessä tuleva tasauspyörästön lukko helpottaa auton hallintaa kaasun avulla ja mahdollistaa paremman vetopidon.

Kenelle sopii?

Jos avoauton hankintaa on rajoittanut pelko huonoista talvi­ominaisuuksista, koeajon perusteella pelkoon ei ole mitään syytä.

Pikkuruinen Mazda toimii jopa monia nykyautoja paremmin talviajossa.

Ei ole väliä, pitääkö enemmän Mazdan hienosta ajettavuudesta vai katto auki kruisailusta kauniissa kesäsäässä. MX-5 on olemassa niitä ihmisiä varten, jotka nauttivat ajamisesta.

Mazdalla ajettuaan ei ihmettele, miksi se on maailman myydyin roadster.

Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G Premium Sport

 Uusi MX-5 palaa hienosti auton juurille. Se on kevyt ja kompromissiton, ja se nostaa ajamisen autolla liikkumisen keskipisteeseen.

 

 Koeajon perusteella kangaskattoinen avoauto toimii mainiosti myös ympärivuotisena käyttöautona.

 

 Hinta: 39 971 euroa.

 Päästöt: 161 g/km.

 Kulutus: 6,9 l/100km.

 Kilpailijoita: Subaru BRZ, Toyota GT-86.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • auto
  • Koeajo
  • Mazda

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Suomalaiskenraalien suku vaikeni suuresta salaisuudesta – ”Ryssiä ollaan”

    2. 2

      Imatran surmatyöt nousivat isoksi uutiseksi maailmalla – ”Osoitus maan aseongelmasta”

    3. 3

      Italia syöksyi poliittiseen kriisiin – pääministeri Renzi kärsi kirvelevän tappion kansanäänestyksessä ja ilmoitti eroavansa

    4. 4

      Tuhannet koulutetut karkaavat Suomesta ulkomaille joka vuosi, ja entistä harvempi aikoo palata – ”Tämä on hirveän hälyttävä tulos”

    5. 5

      Saara Aalto eteni Britannian X Factorin finaaliin – kertoo esiintyvänsä Helsingissä maanantaina

    6. 6

      Minua kohdeltiin huonosti työharjoittelussa – oppilaitokseni ei puuttunut asiaan mitenkään

    7. 7

      HS seurasi pikkujoulujen viettoa Tallinnan-laivalla: ”Mennään hyttiin pussailemaan?” – ”Mennään vaan”

    8. 8

      Opettajille helposti voisi opettaa auktoriteettia – miksi sitä ei tehdä?

    9. 9

      Maine meni, suosio ehkä ei

    10. 10

      HS Imatralla: Pieni kaupunki on järkyttynyt ja ihmettelee julmuutta – ”Tämä on niin turhaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhannet koulutetut karkaavat Suomesta ulkomaille joka vuosi, ja entistä harvempi aikoo palata – ”Tämä on hirveän hälyttävä tulos”

    2. 2

      Minua kohdeltiin huonosti työharjoittelussa – oppilaitokseni ei puuttunut asiaan mitenkään

    3. 3

      23-vuotiasta miestä epäillään kolmen naisen murhasta Imatralla: ”Vaikuttaa, että uhrit olisivat valikoituneet sattumanvaraisesti”

    4. 4

      HS seurasi pikkujoulujen viettoa Tallinnan-laivalla: ”Mennään hyttiin pussailemaan?” – ”Mennään vaan”

    5. 5

      Imatran keskustassa vakava ampumistapaus – kolme naista surmattiin ravintolan edustalla

    6. 6

      Yksi Imatran uhreista oli kaupunginvaltuuston puheenjohtaja – Puoluetoveri Antti Rinne: ”Hän oli minulle tärkeä ja läheinen ihminen”

    7. 7

      On aika uskoa siihen: Saara Aalto menee X Factorin finaaliin

    8. 8

      Satavuotiaan Suomen juhlalikööriksi valittiin virolainen Vana Tallinn – Alkon hallintoneuvoston johto parahti: ”Ei voi olla totta”

    9. 9

      Poliisi: Yksi Imatran ampumisessa kuolleista oli kaupunginvaltuuston puheenjohtaja

    10. 10

      Imatran surmatut toimittajat työskentelivät Etelä-Saimaan ja Uutisvuoksen yhteisessä toimituksessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen meni kauneusklinikalle Helsingissä – päätyi öisen autokyydin jälkeen leikattavaksi omakotitaloon Viron Pärnussa

    2. 2

      Susanne Päivärinta ja Jan Andersson kiistävät päätoimittaja Atte Jääskeläisen väitteet: Ylen linjausta perusteltiin ”muilla syillä”, juontajat sanovat

    3. 3

      Kymmenien suomalaisten kauneusleikkaukset ovat menneet pieleen – Cheyenne Järvisen rintoihin jäi rujot jäljet

    4. 4

      Ylen päätoimittajan mukaan ohjaaja Susanna Kuparinen loukkasi Sipilän vaimoa – Kuparinen: ”Järkytyin ihan hirveästi”

    5. 5

      Sanna-Mari Paakki aloitti kampanjan tissien puolesta ja joutui Ylilaudalta nousseen vihakampanjan kohteeksi – ja se kertoo siitä, mikä internetiä nyt riivaa kaikkialla

    6. 6

      HS seurasi pikkujoulujen viettoa Tallinnan-laivalla: ”Mennään hyttiin pussailemaan?” – ”Mennään vaan”

    7. 7

      Ruben Stiller kertoo HS:lle saamastaan varoituksesta ja Ylen kovista vaatimuksista Sipilä-asiassa: ”Olen hiiri ja minua pelotti”

    8. 8

      Ylen juontaja tenttasi päätoimittajaa suorassa lähetyksessä – ja hukkuu nyt kiittävään palautteeseen

    9. 9

      Tuhannet koulutetut karkaavat Suomesta ulkomaille joka vuosi, ja entistä harvempi aikoo palata – ”Tämä on hirveän hälyttävä tulos”

    10. 10

      Miten elämäsi sujuu muihin verrattuna? Lue sinulle räätälöity juttu perheestä, terveydestä, työstä ja onnesta

    11. Näytä lisää