Valikko
Auto

Liikenneruuhkan anatomia: Näin ruuhkat syntyvät ja näin ne voisi poistaa

Usein tiet ruuhkautuvat, vaikka niillä olisi reippaasti tilaa. Syynä on ilmiö, jota MIT:n teknillinen korkeakoulu kutsuu aaveruuhkaksi.

Iltapäiväliikenne Turunväylällä Helsingistä Turkuun päin voi olla kummallista.

On hyväksyttävää, että paljon liikennöidyllä tiellä syntyy ruuhkaa esimerkiksi liittymien kohdalla tai silloin, kun on tietöitä tai vaikka onnettomuus.

Mutta mistä se johtuu, että etenkin Turunväylällä liittymättömissäkin kohdissa on silloin tällöin täysi kaaos päällä?

Hyvä esimerkki on Ämmässuon kaatopaikan liittymän jälkeinen kohta. Tässä paikassa on ensin pitkä suora, minkä jälkeen tie kaartaa ensin vasemmalle ja sitten oikealle.

Vaikka ei olisi pahaa liikenneruuhkaa, meno alkaa sakata viimeistään siinä suoralla pätkällä.

Ilman mitään syytä!

Tämä johtuu todennäköisesti siitä verrattain harmittoman oloisesta vasen-oikea-kaarteesta.

Kun joku autoilija jarruttaa edes vähän, vaikkapa 120 km/h vauhdista 110 km/h vauhtiin, ajaessaan mutkaisempaan kohtaan, efekti moninkertaistuu takana: Seuraava auto jarruttaa pikkuisen enemmän. Sen takana oleva jarruttaa pikkuisen enemmän ja niin edespäin. Muutaman kilometrin päässä ajetaan lopulta taajamanopeuksilla, kunnes liikenne alkaa taas sujua suoremmalla tienpätkällä.

Tämä efektiä kutsutaan shokkiaalloksi. Matemaattisesti tarkastellen se etenee samantyyppisin lainalaisuuksin kuin räjähdyksen shokkiaalto.

MIT:n teknillinen korkeakoulu kutsuu esimerkiksi Turunväylällä tapahtuvaa ilmiötä phantom traffic jam -tilanteeksi eli aaveruuhkaksi. Se on liikennesumppu, joka syntyy ilman järkevän oloista syytä liikenteessä, jossa on kyllä paljon autoja, muttei mitään järkyttävää ruuhkaa.

Tähän väliin huonoja uutisia: Niin kauan kuin ihminen on ratissa, tällaisia tilanteita tulee olemaan jatkossakin.

Silti muutamat jo nyt markkinoilla olevat lisävarusteet saattavat tuoda tilanteeseen helpotusta.

BBC kertoo miehestä nimeltä William Beaty.

Tämä tutkimusinsinööri perusti vuonna 1996 trafficwaves.org-sivuston kyllästyttyään taistelemaan ihmisten kanssa, jotka vaahtosivat siitä, kuinka ihmisten pitäisi liikenteessä toimia. Hän halusi muuttaa ihmisten suhtautumista liikenteeseen perustelemalla aukottomasti, miksi kannattaa ajaa nätisti.

Beaty ryhtyi ratkomaan ongelmaa teorian pohjalta ja kylmän matemaattisesti. Jos liikennesumppujen syntyminen johtuu shokkiaalloista, olisi järkevää poistaa yhtälöstä se elementti, jossa nämä aallot kulkevat.

Käytännössä tämä onnistuisi autojen välejä pidentämällä. Jos kenenkään ei tarvitse jarruttaa toinen toistaan rajummin, shokkiaalto ei pääse syntymään.

Ruuhkien välttämiseksi kaikkien pitäisi siis ajaa mahdollisimman tasaisesti, pitkillä väleillä ja kohtalaisella nopeudella. Mitä nopeammin ihmiset ajavat, sitä useammin he joutuvat jarruttamaan, ja sitä suuremmalla todennäköisyydellä syntyy shokkiaaltoja.

Beaty testasi omaa teoriaansa omilla 45 minuutin työmatkoillaan, ja hyvin toimi.

Nyt joku varmasti joku jo sanoo, että kertoisitteko jotain uutta.

Käytännössä kyse ei nimittäin ole mistään uutisesta. Jo autokoulussa kaikille opetetaan, että nätisti ja ennakoiden ajaen liikenne sujuu mahdollisimman mukavasti.

Silti moni ei tee näin. Tämä johtuu siitä, että ihmiset eivät käyttäydy rationaalisesti eli järkiperäisesti: tiedämme miten meidän tulisi toimia, mutta emme silti käyttäydy niin, koska se toinen vaihtoehto tuntuu paremmalta.

Jos on kiire, tuntuu, että kovempaa ajamalla päämäärään pääsee nopeammin vaikka se ei ole totta. Sen sijaan hurjastelu tekee kaikkien muiden ajamisesta ikävää.

Tätä ongelmaa emme voi muuttaa, ennen kuin itse ajavat autot ovat liikenteessä, muuta onneksi muutamat ruuhka-aaltoja minimoivat teknologiat ja kannustimet ovat jo keskuudessamme.

Yksi toimiva järjestelmä on mukautuva vakionopeudensäädin, joka on jo useissa uusimmissa autoissa.

Tämän laitteen avulla kuskin ei tarvitse painaa jarrua auton lähestyessä edessä, vaan järjestelmä osaa pitää edessä olevaan säädetynmukaisen välimatkan.

Jos vain kymmenellä prosentilla olisi mukautuvat vakionopeudensäätimet, jo se saisi suuren osan turhista liikennesumpuista katoamaan, Beaty sanoi BBC:lle.

Tässäkin yhtälössä on tosin ihminen välissä. Jos hidas liikenne hatuttaa, mukautuvan vakionopeudensäätimen voi aina kytkeä pois päältä.

Toinen mahdollinen liikenneruuhkien minimoimismahdollisuus lepää kaupallisessa liikenteessä.

Oli kyseessä sitten jakeluauto, täysperävaunurekka, Uber-kuski tai taksi, näille toimijoilla on rahallinen etu, jos liikenne on mahdollisimman sujuvaa (ja tällä tavalla myös polttoainetaloudellista).

Tästä näkökulmasta tosin ihmetyttää, miksi taksikuskeilla tuntuu usein olevan melkoisen raskas ja ärhäkkä kaasujalka.

Ennen täysin autonomisia autoja saatetaan ottaa käyttöön myös teknologiaa, jota kutsutaan V2V-tekniikaksi. Lyhenne tulee termistä Vehicle to Vehicle, eli kulkuneuvolta kulkuneuvolle.

Autot niin sanotusti juttelisivat keskenään.

Tässä visiossa autoissa olisi järjestelmät, jotka tekevät laskutoimituksia ympärillä olevasta liikenteestä 10 kertaa sekunnissa. Näin ne pystyisivät välittämään tätä laskemaansa tietoa auton järjestelmiin sekä kuljettajalle.

Arizonan yliopiston liikenteentutkimuskeskuksen professori Larry Headin mukaan tällainen teknologia voisi olla merkittävä parannus liikenneturvallisuuteen. Hän kertoi BBC:lle, että V2V-teknologia voisi tehdä liikenneturvallisuudelle saman mitä turvavyö aikoinaan teki.

Lisäksi jo nyt Suomessakin käytössä olevat varoitukset ovat tutkimusten mukaan tehokkaita. Monella moottoritiellä on nykyään ruuhka-aikaan varoitus siitä, että edessä saattaa olla ruuhkaa. Tämä saa – toivottavasti – ihmiset valmistautumaan shokkiaaltoon, jolloin sen vaikutukset jäävät pienemmiksi.

Kaikki tämä teknologia on kuitenkin turhaa, ellei kuljettaja käytä sitä. Jopa sitten, kun itse ajavat autot ovat markkinoilla, niistä saa todennäköisesti ohjauksen kytkettyä manuaaliseen tilaan.

Manuaaliseen tilaan siirtynee usein kuljettaja, joka haluaa päästä nopeammin määränpäähänsä. Silloin kaikkien matkanteko hidastuu.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • Autoilu

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Suurin osa syövistä on huonoa onnea – enemmistö syöpään johtavista mutaatioista on satunnaisia virheitä

    3. 3

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    4. 4

      Aikuiset ihmiset ovat unohtaneet, ettei töykeyttä voi perustella millään

    5. 5

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    6. 6

      Tohtori Tuulan ja tehdastyöntekijä Ritvan rakkaus oli monelle yllätys – ”Alemmassa sosiaaliluokassa ajatellaan, että herrat eivät pidä maailmaa käynnissä”

    7. 7

      Telia luopuu roaming-maksuista – kuluttajille kotimaan hinnat kaikissa EU-maissa

    8. 8

      Jos haluaa treenata ja pysyä hyvässä kunnossa, on oltava itsekäs

    9. 9

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    10. 10

      Poliisin pelottava Facebook-tiedote itsemurhapelistä on hataralla pohjalla: ”Tiedossa ei ole, että Suomessa kukaan olisi lähtenyt mukaan tähän”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    3. 3

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    4. 4

      Tohtori Tuulan ja tehdastyöntekijä Ritvan rakkaus oli monelle yllätys – ”Alemmassa sosiaaliluokassa ajatellaan, että herrat eivät pidä maailmaa käynnissä”

    5. 5

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    6. 6

      Aikuiset ihmiset ovat unohtaneet, ettei töykeyttä voi perustella millään

    7. 7

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    8. 8

      Telia luopuu roaming-maksuista – kuluttajille kotimaan hinnat kaikissa EU-maissa

    9. 9

      Mika Häkkisen ja Ayrton Sennan yhteinen taival alkoi kunnon riidalla – eikä suomalainen huumori yhtään helpottanut tilannetta

    10. 10

      Yle sai JSN:ltä langettavan päätöksen poliittiseen painostukseen taipumisesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    2. 2

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    3. 3

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    4. 4

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    5. 5

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    6. 6

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    7. 7

      Kela vaatii, että 6-vuotiaalle lapsenlapselle säästämäni rahat käytetään perheen elättämiseen

    8. 8

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    9. 9

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    10. 10

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    11. Näytä lisää