Valikko
Auto

Kiinasta tuli sähköautojen luvattu maa, mistä seurasi yllättäviä ongelmia

Sähköautot käyvät kaupaksi Kiinassa. Valtio tukee niiden ostoa voimakkaasti. Euroopassa suositut Teslat tosin käyvät niin huonosti kaupaksi, että Elon Musk joutui antamaan johtajilleen potkuja.

Kiinassa on viime vuosien aikana alkanut sähköautojen buumi.

Se näkyy muun muassa siinä, että kiinalainen sähköautoja valmistava yritys Future Mobility Corp. on rekrytoinut merkittäviä johtajia BMW:n vihreän teknologian osastolta.

Rekrytoinnit ovat mainio konkreettinen esimerkki Kiinan panostuksista sähköautoihin. Puhutaan NEV-autoista eli New Energy Vehicleistä. Termi on Kiinan määritelmä vähäpäästöiselle autolle: se on joko täyssähköauto tai ladattava hybridi, jonka sähkömoottorilla pystyy ajamaan vähintään 50 kilometriä.

Tämä markkina-alue on nyt kovassa kasvussa, kun Kiina on tukenut hurjalla tavalla NEV-autoja. Asiassa on silti myös suuria kysymysmerkkejä.

Viimeisten parin vuoden aikana automediat ovat tämän tästä uutisoineet, kuinka Kiinan NEV-autojen myyntiluvut ovat kasvaneet ja prosentuaalinen kasvu on ollut huimaa.

NEV-innostus on ruokkinut sähköautoja tekeviä startup-yrityksiä sekä teknologiajättejä. Uusia konseptejakin on esitelty, muun muassa LeSee-yrityksen huomiota herättänyt konseptiauto.

Oli jo aikakin.

Kiinan autoteollisuus on kasvanut nopeasti. Kiina tuotti vuonna 2000 noin kaksi miljoonaa autoa – vähemmän kuin Espanja. Mutta vuonna 2014 Kiinassa myytiin jo yli 23 miljoonaa autoa – enemmän kuin millään muulla suurella markkina-alueella.

Vähäpäästöiset autot olivat kuitenkin Kiinassa pitkään täysin lapsipuolen asemassa, mikä on aiheuttanut maan suurissa kaupungeissa katastrofin.

Kiinan suuret kaupungit ovat tällä hetkellä niin saastuneita, että esimerkiksi yritysten on vaikea saada ihmisiä palkattua firmojen Kiinassa sijaitseviin toimipisteisiin.

Silkka saasteongelma ei kuitenkaan saanut ihmisiä sähköautokaupoille. Esimerkiksi vuoden 2014 alkuun mennessä Kiinassa myytiin 600 sähköautoa kuukaudessa.

Loppuvuodesta 2014 kuitenkin tapahtui jotain. Vuoden viimeisellä neljänneksellä Kiinassa myytiin yhtäkkiä monikertainen määrä sähköautoja. Yksin joulukuussa niitä myytiin 27 000 kappaletta.

Yksi syy tähän hyppyyn saattoi olla se, että Kiina poisti kokonaan veron syyskuussa 2014 sähköautoilta.

Kyse oli vain kymmenen prosentin veronpoistosta, mutta esimerkiksi talouslehti Fortunen mukaan Kiinassa valtiolta tuleva ohjaus on aiemminkin vaikuttanut todella paljon siihen, miten kiinalainen kuluttajana käyttäytyy.

Toinen syy ovat polttomoottoriautoille asetetut tiukat rajoitukset. Monissa Kiinan suurissa kaupungeissa politiikka on karrikoiden sanoen: jos haluat auton, sen on oltava sähköauto, tai ainakin vähäpäästöinen auto. Muuten lupia ei heru. Puhutaan ”rekisteröintilotosta”.

Ja vielä yksi syy saattaa olla se, että kiinalaisvalmisteiset autot ovat viimein nousseet edes jonkinlaiselle tasolle, joka miellyttää asiakkaita riittävästi.

(Kiina ei muuten ole ainoa esimerkki siitä, mitä valtion ohjauksella saadaan aikaan. Esimerkiksi Norja on maailman sähköautomekka nimenomaan siksi, että valtio on tukenut sähköautoilua vahvasti.)

Vuonna 2015 Kiinassa myytiin jo 300 000 uutta sähköautoa tai ladattavaa hybridiautoa. Lukema teki maailman suurimmasta automarkkina-alueesta myös maailman suurimman vähäpäästöisten autojen markkina-alueen.

Tänä vuonna odotetaan, että vähäpäästöisiä autoja myytäisiin 600 000 kappaletta. Presidentti Xi Jinping on sanonut, että Kiinan teillä tulee olla vuoteen 2020 mennessä viisi miljoonaa vähäpäästöistä autoa.

Kiinalainen autonvalmistaja Geely – joka on yksi maailman suurimmista autonvalmistajista – on ilmoittanut jo viime vuonna, että se aikoo tehdä liikevaihtonsa 90-prosenttisesti sähköautoilla vuoteen 2020 mennessä.

Viime kuussa Pekingin autonäyttelyssäkin oli esillä 147 erilaista sähköautoa ja ladattavaa hybridiautoa.

Mikä voisi mennä pieleen Kiinan liikenteen vihertämisessä?

Kysymys ei ole siitä, että kiinalaiset olisivat yhtäkkiä innostuneet sähköautoista.

Esimerkiksi Autonewsin haastattelema kiinalaissähköautoilija Song Yauyn kertoo ostaneensa kiinalaisvalmisteisen BAIC-merkkisen sähköauton, koska se oli ainoa tapa päästä autoilemaan.

Olihan se oli valtion etujen takia verrattain halpa, mutta pääsyy oli se, että ”rekisteröintilotossa” olisi saattanut joutua odottamaan lupaa autonomistajuuteen vuosia.

Verrattain vaatimattoman BAIC-sähköauton kanssa elo ei ole ongelmatonta.

Kylminä talvina auton 200 kilometrin toimintasäteestä lähtee puolet muun muassa autoa lämmittäessä, ja kesällä täytyy ajaa hikisenä, koska niin ikään ilmastointi syö toimintasädettä. Latausverkosto on olematon. Lisäksi Song kertoo Autonewsille, että auto on niin hiljainen, että se on vaaraksi jalankulkijoille.

Ja vielä yksi asia häntä häiritsee: Kiinassa kulkee urbaani legenda, jonka mukaan kiinalaissähköautot tuottavat radioaktiivista säteilyä.

”Olen huolissani”, Song kertoi.

Jos ratkaisu Kiinan liikenteen sähköistämiselle oli valtion ohjaus, se voi myös olla sen pahin ongelma.

Tähän mennessä Kiina on käyttänyt 4,6 miljardia dollaria vähäpäästöisten autojen tukemiseen. Jos valtio jostain syystä päättää lopettaa tukemisen, valmistetut sähköautot jäävä myyjien käsiin. Siksi valmistajien, niin kiinalaisten kuin ulkomaalaisten, täytyy seurata hyvin tarkasti Kiinan valtion päätöksiä.

Kiinan talouskasvu ei ole enää sitä, mitä se oli parikin vuotta sitten. Riskinä on, että edessä saattaa olla ongelmia myös sähköautojen tukemisen suhteen.

Jos valtio ei enää tue kansalaisten sähkö- ja ladattavien hybridiautojen hankintaa, kukaan ei niitä enää osta. Tämän huomaa siitä, miten varakkaat kiinalaiset käyttäytyvät.

He eivät osta kalliita sähköautoja kuten Teslaa, vaan päinvastoin jättimoottoreilla varustettuja saastehirmuja. Itse asiassa Teslalla on mennyt Kiinassa niin surkeasti, että firman toimitusjohtaja Elon Musk on potkinut yhtiön paikallista johtoa pihalle surkeiden tulosten takia.

Kiinalaisten mieltymykset eivät siis ole muuttuneet mihinkään, vaan vähäpäästöisten autojen markkinat toimivat pakkoelvytyksen keinoin. Tällä hetkellä Kiinan vähäpäästöisten autojen buumissa on siis pitkälti kysymys vanhasta kunnon tarjouksesta, josta on hankalaa kieltäytyä.

Moni kiinalainen kun on nykyään kuin Song Yayun: sähköautoilija olosuhteiden pakosta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kiina
  • Sähköauto
  • Autoilu

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Palkittu eliittisotilas Trumpille: ”Sanokoon minulle päin naamaa, etten ole kelvollinen”

    2. 2

      Lappiin matkalla oleva kaupunkifillari hämmensi Hämeenlinnassa – ”Mies otti valokuvia ja uhkasi lähettää ne poliisille”

    3. 3

      Washington hyytyi Trumpin sotkuihin

    4. 4

      Poliisin USA:ssa ampuman naisen kuolemasta uutta tietoa – Ampuminen saattoi johtua poliisiauton läpsäisystä

    5. 5

      Huumeita myydään avoimesti Helsingin Torkkelinmäellä – HS vieraili puistossa, jossa huumekauppa asukkaiden mukaan rehottaa

    6. 6

      23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

    7. 7

      Miksei tätä ole kerrottu aiemmin? Invavessaa saa käyttää häpeilemättä, vaikkei olisi vammainen

    8. 8

      Suomen juomavesi on maailman parasta – Miksi tänne silti tuodaan vettä moninkertaisesti enemmän kuin täältä viedään?

    9. 9

      Munkkivuoren puukottaja tuomittiin taposta – oikeus ei pitänyt tarinaa jäätelön leikkaamisesta uskottavana

    10. 10

      Mies tyydytti itseään sekasaunassa, toinen kommentoi naisten vartaloita – seksuaalinen häirintä varjostaa Sompasaunaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies tyydytti itseään sekasaunassa, toinen kommentoi naisten vartaloita – seksuaalinen häirintä varjostaa Sompasaunaa

    2. 2

      Shanghaissa mitattiin korkein lämpötila 145 vuoteen – Kiinassa on niin kuuma, että ihmiset ovat alkaneet tapella ja panda vaipui transsiin

    3. 3

      Lappiin matkalla oleva kaupunkifillari hämmensi Hämeenlinnassa – ”Mies otti valokuvia ja uhkasi lähettää ne poliisille”

    4. 4

      Suomen EU-politiikkaa vetää arvostettu, karu ja pelättykin mies – Hän on palvellut viittä pääministeriä, mutta silti hänestä ei löydy edes Wikipedia-artikkelia

    5. 5

      Sompasaunassa on ahdasta, alastonta ja aitoa – ”Helsinki on paljon siistimpi kuin Tukholma”

    6. 6

      Lahokaviosammal uhkaa panna Helsingin rakentamis­suunnitelmat uusiksi yli 10 000 asukkaan uudessa kaupunginosassa

    7. 7

      Suomalaiset parit muuttavat yhteen yllättävän nopeasti – Yhteen muuttaminen on aina kriisi suhteelle, mutta näin siitä selviää

    8. 8

      200 miljoonan euron tieteisseikkailu on kaunis katastrofi – kakkivia kärsäotuksia, Google Translaten läpi ajettua dialogia ja juoni, josta ei tajua mitään

    9. 9

      Leipäjono kiemurteli Helsingissä yli kilometrin matkan Myllypurosta Kurkimäkeen

    10. 10

      Järkeväkin ihminen voi jäädä koukkuun liian kovaan treenaamiseen – Suurimmassa vaarassa ovat tiukkapipoiset suorittajat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    2. 2

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    3. 3

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    4. 4

      Ruokatoimittaja ja viestintäyrittäjä Elina Jyväs kuoli 40-vuotiaana

    5. 5

      Sompasaunassa on ahdasta, alastonta ja aitoa – ”Helsinki on paljon siistimpi kuin Tukholma”

    6. 6

      ”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

    7. 7

      Mies tyydytti itseään sekasaunassa, toinen kommentoi naisten vartaloita – seksuaalinen häirintä varjostaa Sompasaunaa

    8. 8

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    9. 9

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    10. 10

      Shanghaissa mitattiin korkein lämpötila 145 vuoteen – Kiinassa on niin kuuma, että ihmiset ovat alkaneet tapella ja panda vaipui transsiin

    11. Näytä lisää