Valikko
Auto

Kiinasta tuli sähköautojen luvattu maa, mistä seurasi yllättäviä ongelmia

Sähköautot käyvät kaupaksi Kiinassa. Valtio tukee niiden ostoa voimakkaasti. Euroopassa suositut Teslat tosin käyvät niin huonosti kaupaksi, että Elon Musk joutui antamaan johtajilleen potkuja.

Kiinassa on viime vuosien aikana alkanut sähköautojen buumi.

Se näkyy muun muassa siinä, että kiinalainen sähköautoja valmistava yritys Future Mobility Corp. on rekrytoinut merkittäviä johtajia BMW:n vihreän teknologian osastolta.

Rekrytoinnit ovat mainio konkreettinen esimerkki Kiinan panostuksista sähköautoihin. Puhutaan NEV-autoista eli New Energy Vehicleistä. Termi on Kiinan määritelmä vähäpäästöiselle autolle: se on joko täyssähköauto tai ladattava hybridi, jonka sähkömoottorilla pystyy ajamaan vähintään 50 kilometriä.

Tämä markkina-alue on nyt kovassa kasvussa, kun Kiina on tukenut hurjalla tavalla NEV-autoja. Asiassa on silti myös suuria kysymysmerkkejä.

Viimeisten parin vuoden aikana automediat ovat tämän tästä uutisoineet, kuinka Kiinan NEV-autojen myyntiluvut ovat kasvaneet ja prosentuaalinen kasvu on ollut huimaa.

NEV-innostus on ruokkinut sähköautoja tekeviä startup-yrityksiä sekä teknologiajättejä. Uusia konseptejakin on esitelty, muun muassa LeSee-yrityksen huomiota herättänyt konseptiauto.

Oli jo aikakin.

Kiinan autoteollisuus on kasvanut nopeasti. Kiina tuotti vuonna 2000 noin kaksi miljoonaa autoa – vähemmän kuin Espanja. Mutta vuonna 2014 Kiinassa myytiin jo yli 23 miljoonaa autoa – enemmän kuin millään muulla suurella markkina-alueella.

Vähäpäästöiset autot olivat kuitenkin Kiinassa pitkään täysin lapsipuolen asemassa, mikä on aiheuttanut maan suurissa kaupungeissa katastrofin.

Kiinan suuret kaupungit ovat tällä hetkellä niin saastuneita, että esimerkiksi yritysten on vaikea saada ihmisiä palkattua firmojen Kiinassa sijaitseviin toimipisteisiin.

Silkka saasteongelma ei kuitenkaan saanut ihmisiä sähköautokaupoille. Esimerkiksi vuoden 2014 alkuun mennessä Kiinassa myytiin 600 sähköautoa kuukaudessa.

Loppuvuodesta 2014 kuitenkin tapahtui jotain. Vuoden viimeisellä neljänneksellä Kiinassa myytiin yhtäkkiä monikertainen määrä sähköautoja. Yksin joulukuussa niitä myytiin 27 000 kappaletta.

Yksi syy tähän hyppyyn saattoi olla se, että Kiina poisti kokonaan veron syyskuussa 2014 sähköautoilta.

Kyse oli vain kymmenen prosentin veronpoistosta, mutta esimerkiksi talouslehti Fortunen mukaan Kiinassa valtiolta tuleva ohjaus on aiemminkin vaikuttanut todella paljon siihen, miten kiinalainen kuluttajana käyttäytyy.

Toinen syy ovat polttomoottoriautoille asetetut tiukat rajoitukset. Monissa Kiinan suurissa kaupungeissa politiikka on karrikoiden sanoen: jos haluat auton, sen on oltava sähköauto, tai ainakin vähäpäästöinen auto. Muuten lupia ei heru. Puhutaan ”rekisteröintilotosta”.

Ja vielä yksi syy saattaa olla se, että kiinalaisvalmisteiset autot ovat viimein nousseet edes jonkinlaiselle tasolle, joka miellyttää asiakkaita riittävästi.

(Kiina ei muuten ole ainoa esimerkki siitä, mitä valtion ohjauksella saadaan aikaan. Esimerkiksi Norja on maailman sähköautomekka nimenomaan siksi, että valtio on tukenut sähköautoilua vahvasti.)

Vuonna 2015 Kiinassa myytiin jo 300 000 uutta sähköautoa tai ladattavaa hybridiautoa. Lukema teki maailman suurimmasta automarkkina-alueesta myös maailman suurimman vähäpäästöisten autojen markkina-alueen.

Tänä vuonna odotetaan, että vähäpäästöisiä autoja myytäisiin 600 000 kappaletta. Presidentti Xi Jinping on sanonut, että Kiinan teillä tulee olla vuoteen 2020 mennessä viisi miljoonaa vähäpäästöistä autoa.

Kiinalainen autonvalmistaja Geely – joka on yksi maailman suurimmista autonvalmistajista – on ilmoittanut jo viime vuonna, että se aikoo tehdä liikevaihtonsa 90-prosenttisesti sähköautoilla vuoteen 2020 mennessä.

Viime kuussa Pekingin autonäyttelyssäkin oli esillä 147 erilaista sähköautoa ja ladattavaa hybridiautoa.

Mikä voisi mennä pieleen Kiinan liikenteen vihertämisessä?

Kysymys ei ole siitä, että kiinalaiset olisivat yhtäkkiä innostuneet sähköautoista.

Esimerkiksi Autonewsin haastattelema kiinalaissähköautoilija Song Yauyn kertoo ostaneensa kiinalaisvalmisteisen BAIC-merkkisen sähköauton, koska se oli ainoa tapa päästä autoilemaan.

Olihan se oli valtion etujen takia verrattain halpa, mutta pääsyy oli se, että ”rekisteröintilotossa” olisi saattanut joutua odottamaan lupaa autonomistajuuteen vuosia.

Verrattain vaatimattoman BAIC-sähköauton kanssa elo ei ole ongelmatonta.

Kylminä talvina auton 200 kilometrin toimintasäteestä lähtee puolet muun muassa autoa lämmittäessä, ja kesällä täytyy ajaa hikisenä, koska niin ikään ilmastointi syö toimintasädettä. Latausverkosto on olematon. Lisäksi Song kertoo Autonewsille, että auto on niin hiljainen, että se on vaaraksi jalankulkijoille.

Ja vielä yksi asia häntä häiritsee: Kiinassa kulkee urbaani legenda, jonka mukaan kiinalaissähköautot tuottavat radioaktiivista säteilyä.

”Olen huolissani”, Song kertoi.

Jos ratkaisu Kiinan liikenteen sähköistämiselle oli valtion ohjaus, se voi myös olla sen pahin ongelma.

Tähän mennessä Kiina on käyttänyt 4,6 miljardia dollaria vähäpäästöisten autojen tukemiseen. Jos valtio jostain syystä päättää lopettaa tukemisen, valmistetut sähköautot jäävä myyjien käsiin. Siksi valmistajien, niin kiinalaisten kuin ulkomaalaisten, täytyy seurata hyvin tarkasti Kiinan valtion päätöksiä.

Kiinan talouskasvu ei ole enää sitä, mitä se oli parikin vuotta sitten. Riskinä on, että edessä saattaa olla ongelmia myös sähköautojen tukemisen suhteen.

Jos valtio ei enää tue kansalaisten sähkö- ja ladattavien hybridiautojen hankintaa, kukaan ei niitä enää osta. Tämän huomaa siitä, miten varakkaat kiinalaiset käyttäytyvät.

He eivät osta kalliita sähköautoja kuten Teslaa, vaan päinvastoin jättimoottoreilla varustettuja saastehirmuja. Itse asiassa Teslalla on mennyt Kiinassa niin surkeasti, että firman toimitusjohtaja Elon Musk on potkinut yhtiön paikallista johtoa pihalle surkeiden tulosten takia.

Kiinalaisten mieltymykset eivät siis ole muuttuneet mihinkään, vaan vähäpäästöisten autojen markkinat toimivat pakkoelvytyksen keinoin. Tällä hetkellä Kiinan vähäpäästöisten autojen buumissa on siis pitkälti kysymys vanhasta kunnon tarjouksesta, josta on hankalaa kieltäytyä.

Moni kiinalainen kun on nykyään kuin Song Yayun: sähköautoilija olosuhteiden pakosta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kiina
  • Sähköauto
  • Autoilu

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Alko harppaa ajassa taaksepäin Töölössä – pullot pyydettävä syksystä lähtien myyjien selän takaa palvelutiskiltä

    2. 2

      Suomi on kaukana tasa-arvosta, sanoo tutkija – ”Rakenteellisia esteitä on vaikea nähdä, jos niitä ei itse kohtaa”

    3. 3

      Tampereella myydään marmorista miljoonataloa, jota on tirkistelty hakupalveluissa jo satatuhatta kertaa – HS kävi katsomassa Kruunukalusteen perustajien elämäntyötä

    4. 4

      Tässäkö on Suomen vanhin käytössä oleva kännykkä? Mikkoset soittelevat 15 vuotta vanhalla oranssilla Nokialla – ja sen akku kestää viikon

    5. 5

      Suomi on jo riittävän tasa-arvoinen, sanoo BMW:n ex-johtaja Mia Miettinen – ”Minulle ei ole koskaan ollut ongelma tehdä uraa ja samalla silittää mieheni paidat”

    6. 6

      Katja Lahden ja Teemu Jokisen riitely kotitöistä loppui, kun työt kirjattiin exceliin – Testaa, käytätkö kotitöihin enemmän aikaa kuin muut suomalaiset

    7. 7

      Amatöörin voittama Jussi-palkinto on märkä rätti ammatti­näyttelijöiden kasvoille – Yleisön suosikit on Jusseissa unohdettu

    8. 8

      HS Alman loppuunmyydyllä keikalla Lontoossa – ”Ilman BBC:tä olisin jossain Suomessa pelailemassa siskoni kanssa”

    9. 9

      Kymmenet tuhannet marssivat Lontoossa brexitiä vastaan – ”Briteille valehdeltiin ennen kansanäänestystä”

    10. 10

      USA:n oikeiston bluffi paljastui

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Amatöörin voittama Jussi-palkinto on märkä rätti ammatti­näyttelijöiden kasvoille – Yleisön suosikit on Jusseissa unohdettu

    2. 2

      HS Alman loppuunmyydyllä keikalla Lontoossa – ”Ilman BBC:tä olisin jossain Suomessa pelailemassa siskoni kanssa”

    3. 3

      Muumit poseeraavat Image-lehden kannessa Tom of Finland -tyyliin nahkahousuissa – Tove Janssonin perilliset selvittävät jatkotoimia

    4. 4

      USA:n oikeiston bluffi paljastui

    5. 5

      Suomi on jo riittävän tasa-arvoinen, sanoo BMW:n ex-johtaja Mia Miettinen – ”Minulle ei ole koskaan ollut ongelma tehdä uraa ja samalla silittää mieheni paidat”

    6. 6

      Alko harppaa ajassa taaksepäin Töölössä – pullot pyydettävä syksystä lähtien myyjien selän takaa palvelutiskiltä

    7. 7

      Tässäkö on Suomen vanhin käytössä oleva kännykkä? Mikkoset soittelevat 15 vuotta vanhalla oranssilla Nokialla – ja sen akku kestää viikon

    8. 8

      USA:n terveydenhoitolain uudistus epäonnistui – lupauksen pettäminen nöyryytys Trumpille ja republikaaneille

    9. 9

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    10. 10

      Lupsakka puolalaiskuvaaja tallensi kuviinsa koko savolaisen ihmiskirjon sylivauvasta keppikerjäläiseen – katso upeat kuvat yli sadan vuoden takaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    4. 4

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    5. 5

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    6. 6

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    7. 7

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    8. 8

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    9. 9

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    10. 10

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    11. Näytä lisää