Valikko
Auto

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Vuosikymmenen sisällä liikennekuolema on yhtä todennäköinen kuin kuolema salamaniskusta, sanoo Toyotan teknologiajohtaja.

Haluaisitko suojelusenkelin vai palvelijan?

Tämä on eräs ydinkysymyksistä, kun puhutaan itsestään ajavista autoista.

Ruotsalaiselle autoyhtiölle Volvolle kysymys on erityisen tärkeä, kun se suunnittelee, miten liikennekuolemat saataisiin poistumaan itsestään ajavien autojen voimin kokonaan.

Volvo sanoo edelleen, että ainakin Volvon kohdalla se on mahdollista vuoteen 2020 mennessä. Vaikeaa se tulee kuitenkin olemaan.

Moni on sitä mieltä, että liikennekuolemat ovat riesanamme siihen saakka, kunnes ihminen otetaan pois ratista.

Esimerkiksi Googlen kehittämien autonomisten autojen turvallisuudesta vastaava Ron Medford sanoi Autonewsin mukaan, että inhimillinen virhe on syynä 90 prosenttiin onnettomuuksista.

Jos autot kommunikoisivat keskenään, näkisivät ympärilleen ja tekisivät koneellisen rationaalisia ratkaisuja vailla inhimillisen virheen mahdollisuutta, nolla kuolemaa liikenteessä voisi periaatteessa olla mahdollista.

Ongelma on siinä, että ennen täysin itsestään ajavia autoja – palvelija-tyyppisiä – joudutaan olemaan hetki osittain itsestään ajavien autojen – suojelusenkelien – kanssa tekemisissä.

Enkeli-palvelija-tyypittely on Toyotan teknologiajohtaja James Kuffnerin käsialaa. Tällä hetkellä liikenteessä on nimenomaan näitä suojelusenkeleitä.

Perinteisten turvavöiden, ABS-jarrujen ynnä muiden oheen on tullut paljon turvavarusteita, jotka tekevät autosta osittain autonomisen. Esimerkiksi kaistavahdit ja adaptiiviset vakionopeudensäätimet ovat tällaisia.

Jo tänä päivänä saatavilla olevat turvallisuusvarusteet voivat vähentää liikennekuolemia merkittävästi.

Vuoden 2015 Boston Consulting Groupin tutkimuksen mukaan tällä hetkellä saatavilla olevien turvallisuusvarusteiden täysimittainen käyttö voisi vähentää USA:n liikennekuolemia 9 900 henkilöllä vuodessa.

Tällä hetkellä USA:ssa kuolee yli 30 000 ihmistä vuosittain liikenneonnettomuuksissa.

Ihmisillä olisi siis käytettävissään varjelevia teknologioita, mutta niitä ei tule käytettyä tai edes alun perin hommattua. Tämä heijastelee sitä, millä tahdilla automaailma muuttuu.

Automaailma ei ole koskaan ollut erityisen nopea liikkeissään. Koska autokanta uusiutuu verrattain hitaasti, voi mennä kymmeniä vuosia, ennen kuin uudenlaista teknologiaa alkaa olla suurella volyymilla käytössä liikenteessä.

Uusi teknologia myös maksaa rahaa kuluttajille, eikä kauhean moni ole valmis panostamaan isoja summia turvallisuuslaitteisiin saatikka olla ensimmäisenä maksamassa autonomisista autoista kovaa hintaa.

Erilaisia ennusteita liikenteen täydellisestä automatisoitumisesta on tehty, mutta yksikään ei lupaa sen tapahtuvan niin nopeasti kuin Volvo.

Ennen täydellisyyttä on kuitenkin paljon parantamisen varaa, ja hyviin lopputuloksiin on mahdollista päästä vuosikymmenessä, uskoo Toyotan Kuffner.

Mikäli autoteollisuus on päättäväinen ja ajaa tosissaan liikenneturvallisuusasiaa, Kuffner uskoo, että vuosikymmenen sisällä liikennekuolema on yhtä todennäköinen kuin kuolema salamaniskusta.

Toisaalta kysymys on lopulta myös poliittinen ja jopa filosofinen: hyväksymmekö kuolemat liikenteessä?

Tällä hetkellä yhteiskunnassa on tavallaan hiljainen sopimus: jotta pystymme pitämään yhteiskuntamme toiminnan asianmukaisena, hyväksymme hiljaa, että jonkin verran ihmisiä kuolee liikenteessä.

(Tosin Ruotsissa – eli Volvon kotimaassa – kirjattiin ihan lakiin vuonna 1997, että mikään määrä liikennekuolemia ei ole hyväksyttävä)

Muun muassa General Motorsin entinen tutkimusjohtaja Lawrence Burns sanoi Autonewsin mukaan, että ajatus tietystä hyväksyttävissä olevasta liikennekuolemien määrästä on vanhanaikainen.

”Jos sitä ajattelee, niin on uskomatonta, että liikennekuolemia on hyväksytty sata vuotta.”

On hyvä kysymys, olisiko autojen turvallisuus tänä päivänä parempaa luokkaa, mikäli autojen kehityksessä olisi keskitytty ensisijaisesti turvallisuuteen eikä esimerkiksi tehoon, näyttävyyteen tai ajotuntumaan.

Tämä on ongelmallinen seikka myös tulevaisuudessa.

Aina, tai ainakin vielä monta vuotta tästä eteenpäin, tulee olemaan ihmisiä, jotka pitävät turvallisuusnäkökulmia pitkästyttävinä ja autonomista autoa korkeintaan kännikuskina.

Voiko Volvo siis lunastaa lupauksensa siitä, ettei sen valmistamissa uusissa autossa kuolisi ketään vuoteen 2020 mennessä?

Ei varmuudella. Mutta hyvin todennäköisesti – mikäli automaailma ja yhteiskunnat siihen haluavat panostaa – liikennekuolemien määrä tulee romahtamaan hyvin lyhyessä ajassa.

Leikkimieleisesti ja yksinkertaistaen voidaan ajatella liikenneturvallisuutta ja päästöjä rinnakkain. Vähän päästävät ja päästämättömät sähköautot ovat käyneet halutuiksi poliittisen päätöksenteon, luovan hulluuden ja asioiden määrätietoisen toimeenpanon takia.

Ei kukaan olisi uskonut vaikkapa viisi vuotta sitten, että ihmiset tilaavat joltain Teslalta satojatuhansia sähköautoja ennakkoon, vaikkeivät tiedä autosta yhtään mitään.

Kehitys on onnistunut pakon edessä päästöjen suhteen – ainakin suhteellisesti – jo melko hyvin. Miksi liikenneturvallisuus olisi eri asia?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Volvo
  • Autoilu

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Näin lähtee Jopo hävyttömän varkaan mukaan helsinkiläisnaisen kotipihasta – ”Toivottavasti tämä toimii muille opetuksena”

    2. 2

      Ilmavoimat on perustanut kaikessa hiljaisuudessa Raven-erikoisjoukon – ”korpit” suojelevat vip-matkustajia mahdollisesti vaarallisilla paikoilla

    3. 3

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    4. 4

      Trump leikki ajavansa rekkaa, tööttäili ja intoili kuin pikkulapsi, internet riemastui kuvista

    5. 5

      Kymmenet tutkijat varoittavat: Hallituksen biotalousinto kiihdyttää ilmastonmuutosta ja vaarantaa metsäluonnon

    6. 6

      Vantaan Koivuhaassa on Jehovan todistajien päämaja, jossa valikoitu joukko odottaa pääsyä paratiisiin – lapset on kielletty ja raamatuntulkinta ainoaa oikeaa

    7. 7

      Herätkää poliittiset päättäjät – Suomi on sairastunut, ja taudin nimi on avoin rasismi

    8. 8

      Turvapaikanhakijat eivät työllisty – etenkin Irakista ja Somaliasta tulevien työllisyys on hyvin heikko

    9. 9

      Seksi neandertalilaisten kanssa tartutti papilloomaviruksen nykyihmiseen, osoitti suomalainen paleogeneetikko

    10. 10

      Suomalaisten suosikkiauto sai alkunsa tämän miehen ideasta – Näin maasto- ja henkilöauton yhdistelmä valloitti maailman

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    3. 3

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    4. 4

      Vantaan Koivuhaassa on Jehovan todistajien päämaja, jossa valikoitu joukko odottaa pääsyä paratiisiin – lapset on kielletty ja raamatuntulkinta ainoaa oikeaa

    5. 5

      Aikuiset ihmiset ovat unohtaneet, ettei töykeyttä voi perustella millään

    6. 6

      Turvapaikanhakijat eivät työllisty – etenkin Irakista ja Somaliasta tulevien työllisyys on hyvin heikko

    7. 7

      Happohyökkääjä vaanii nuoria naisia Berliinissä – uhreja ainakin kuusi

    8. 8

      Tohtori Tuulan ja tehdastyöntekijä Ritvan rakkaus oli monelle yllätys – ”Alemmassa sosiaaliluokassa ajatellaan, että herrat eivät pidä maailmaa käynnissä”

    9. 9

      Telia luopuu roaming-maksuista – kuluttajille kotimaan hinnat kaikissa EU-maissa

    10. 10

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    4. 4

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    5. 5

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    6. 6

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    7. 7

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    8. 8

      Kela vaatii, että 6-vuotiaalle lapsenlapselle säästämäni rahat käytetään perheen elättämiseen

    9. 9

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    10. 10

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    11. Näytä lisää