Valikko
Auto

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Vuosikymmenen sisällä liikennekuolema on yhtä todennäköinen kuin kuolema salamaniskusta, sanoo Toyotan teknologiajohtaja.

Haluaisitko suojelusenkelin vai palvelijan?

Tämä on eräs ydinkysymyksistä, kun puhutaan itsestään ajavista autoista.

Ruotsalaiselle autoyhtiölle Volvolle kysymys on erityisen tärkeä, kun se suunnittelee, miten liikennekuolemat saataisiin poistumaan itsestään ajavien autojen voimin kokonaan.

Volvo sanoo edelleen, että ainakin Volvon kohdalla se on mahdollista vuoteen 2020 mennessä. Vaikeaa se tulee kuitenkin olemaan.

Moni on sitä mieltä, että liikennekuolemat ovat riesanamme siihen saakka, kunnes ihminen otetaan pois ratista.

Esimerkiksi Googlen kehittämien autonomisten autojen turvallisuudesta vastaava Ron Medford sanoi Autonewsin mukaan, että inhimillinen virhe on syynä 90 prosenttiin onnettomuuksista.

Jos autot kommunikoisivat keskenään, näkisivät ympärilleen ja tekisivät koneellisen rationaalisia ratkaisuja vailla inhimillisen virheen mahdollisuutta, nolla kuolemaa liikenteessä voisi periaatteessa olla mahdollista.

Ongelma on siinä, että ennen täysin itsestään ajavia autoja – palvelija-tyyppisiä – joudutaan olemaan hetki osittain itsestään ajavien autojen – suojelusenkelien – kanssa tekemisissä.

Enkeli-palvelija-tyypittely on Toyotan teknologiajohtaja James Kuffnerin käsialaa. Tällä hetkellä liikenteessä on nimenomaan näitä suojelusenkeleitä.

Perinteisten turvavöiden, ABS-jarrujen ynnä muiden oheen on tullut paljon turvavarusteita, jotka tekevät autosta osittain autonomisen. Esimerkiksi kaistavahdit ja adaptiiviset vakionopeudensäätimet ovat tällaisia.

Jo tänä päivänä saatavilla olevat turvallisuusvarusteet voivat vähentää liikennekuolemia merkittävästi.

Vuoden 2015 Boston Consulting Groupin tutkimuksen mukaan tällä hetkellä saatavilla olevien turvallisuusvarusteiden täysimittainen käyttö voisi vähentää USA:n liikennekuolemia 9 900 henkilöllä vuodessa.

Tällä hetkellä USA:ssa kuolee yli 30 000 ihmistä vuosittain liikenneonnettomuuksissa.

Ihmisillä olisi siis käytettävissään varjelevia teknologioita, mutta niitä ei tule käytettyä tai edes alun perin hommattua. Tämä heijastelee sitä, millä tahdilla automaailma muuttuu.

Automaailma ei ole koskaan ollut erityisen nopea liikkeissään. Koska autokanta uusiutuu verrattain hitaasti, voi mennä kymmeniä vuosia, ennen kuin uudenlaista teknologiaa alkaa olla suurella volyymilla käytössä liikenteessä.

Uusi teknologia myös maksaa rahaa kuluttajille, eikä kauhean moni ole valmis panostamaan isoja summia turvallisuuslaitteisiin saatikka olla ensimmäisenä maksamassa autonomisista autoista kovaa hintaa.

Erilaisia ennusteita liikenteen täydellisestä automatisoitumisesta on tehty, mutta yksikään ei lupaa sen tapahtuvan niin nopeasti kuin Volvo.

Ennen täydellisyyttä on kuitenkin paljon parantamisen varaa, ja hyviin lopputuloksiin on mahdollista päästä vuosikymmenessä, uskoo Toyotan Kuffner.

Mikäli autoteollisuus on päättäväinen ja ajaa tosissaan liikenneturvallisuusasiaa, Kuffner uskoo, että vuosikymmenen sisällä liikennekuolema on yhtä todennäköinen kuin kuolema salamaniskusta.

Toisaalta kysymys on lopulta myös poliittinen ja jopa filosofinen: hyväksymmekö kuolemat liikenteessä?

Tällä hetkellä yhteiskunnassa on tavallaan hiljainen sopimus: jotta pystymme pitämään yhteiskuntamme toiminnan asianmukaisena, hyväksymme hiljaa, että jonkin verran ihmisiä kuolee liikenteessä.

(Tosin Ruotsissa – eli Volvon kotimaassa – kirjattiin ihan lakiin vuonna 1997, että mikään määrä liikennekuolemia ei ole hyväksyttävä)

Muun muassa General Motorsin entinen tutkimusjohtaja Lawrence Burns sanoi Autonewsin mukaan, että ajatus tietystä hyväksyttävissä olevasta liikennekuolemien määrästä on vanhanaikainen.

”Jos sitä ajattelee, niin on uskomatonta, että liikennekuolemia on hyväksytty sata vuotta.”

On hyvä kysymys, olisiko autojen turvallisuus tänä päivänä parempaa luokkaa, mikäli autojen kehityksessä olisi keskitytty ensisijaisesti turvallisuuteen eikä esimerkiksi tehoon, näyttävyyteen tai ajotuntumaan.

Tämä on ongelmallinen seikka myös tulevaisuudessa.

Aina, tai ainakin vielä monta vuotta tästä eteenpäin, tulee olemaan ihmisiä, jotka pitävät turvallisuusnäkökulmia pitkästyttävinä ja autonomista autoa korkeintaan kännikuskina.

Voiko Volvo siis lunastaa lupauksensa siitä, ettei sen valmistamissa uusissa autossa kuolisi ketään vuoteen 2020 mennessä?

Ei varmuudella. Mutta hyvin todennäköisesti – mikäli automaailma ja yhteiskunnat siihen haluavat panostaa – liikennekuolemien määrä tulee romahtamaan hyvin lyhyessä ajassa.

Leikkimieleisesti ja yksinkertaistaen voidaan ajatella liikenneturvallisuutta ja päästöjä rinnakkain. Vähän päästävät ja päästämättömät sähköautot ovat käyneet halutuiksi poliittisen päätöksenteon, luovan hulluuden ja asioiden määrätietoisen toimeenpanon takia.

Ei kukaan olisi uskonut vaikkapa viisi vuotta sitten, että ihmiset tilaavat joltain Teslalta satojatuhansia sähköautoja ennakkoon, vaikkeivät tiedä autosta yhtään mitään.

Kehitys on onnistunut pakon edessä päästöjen suhteen – ainakin suhteellisesti – jo melko hyvin. Miksi liikenneturvallisuus olisi eri asia?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Volvo
  • Autoilu

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    2. 2

      Löyhkäävä ”koiranlihakuja” on maanpäällinen helvetti, jossa päättömät, paistetut koirat odottavat vierailijoita – osa ihmisistä ajattelee yhä lihan maistuvan parhaalta, kun koira on piesty ennen teurastusta

    3. 3

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    4. 4

      Naton Euroopan-joukkojen johtaja: Venäjän suuret sotaharjoitukset Valko-Venäjällä voivat osoittautua ”Troijan hevoseksi”

    5. 5

      Suomen ökyhuviloita kaupataan nyt ulkomaisille ostajille – HS:n video näyttää, millaisen huvilan Suomesta saa kahdella miljoonalla eurolla

    6. 6

      Suomi on täynnä kuntia, joissa ulkomaalais­taustaisia on vain kourallinen – kartta osoittaa, että maahanmuutto keskittyy voimakkaasti suuriin kaupunkeihin

    7. 7

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    8. 8

      16-vuotias Linda kiinnostui Isisistä ja karkasi kotoaan Saksasta, nyt hänet on ehkä löydetty Mosulin tunneleista – mallioppilaasta tuli radikaali muutamassa kuukaudessa

    9. 9

      Suomalaiset saivat häpeällisen huonon tuloksen, kun eurooppalaisten hiilijalanjäljet pantiin kartalle – Miksi hiilijalanjälki paisuu Suomessa?

    10. 10

      Linkin Parkin laulaja Chester Bennington on kuollut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    2. 2

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    3. 3

      Lifestyle­bloggaajan elämä on liian ihanaa ollakseen totta – Onko jatkuva ”täydellisen minän” esittely narsistista, nykyaikaa vai osa ihmisyyttä?

    4. 4

      Kela olettaa kämppikseni maksavan asumismenoni

    5. 5

      Suomalaiset saivat häpeällisen huonon tuloksen, kun eurooppalaisten hiilijalanjäljet pantiin kartalle – Miksi hiilijalanjälki paisuu Suomessa?

    6. 6

      Näin stand up -koomikon brändiä suojellaan: Pikkufestivaalin ei annettu käyttää Sami Hedbergin nimeä vitsikilpailun nimessä

    7. 7

      Seuraamme melankolisina ja pelokkaina James Bond -kansan surullista bluffia brexit-neuvotteluissa – kansanäänestystä edeltäneiden valheiden mittakaava alkaa tulla esiin

    8. 8

      16-vuotias Linda kiinnostui Isisistä ja karkasi kotoaan Saksasta, nyt hänet on ehkä löydetty Mosulin tunneleista – mallioppilaasta tuli radikaali muutamassa kuukaudessa

    9. 9

      Despacito on maailman kaikkien aikojen striimatuin kappale – Näistä syistä espanjankielisestä biisistä tuli niin valtaisa megahitti, myös Suomessa

    10. 10

      Maistamaan pakottaminen vain pahentaa lapsen nirsoilua, ja sipulin piilottaminen ruokaan on epäreilua – lastenpsykiatri neuvoo, miten valikoivan lapsen voi saada syömään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Elävien kuolleiden kaupungilta näyttävän Daytonin ruumishuoneelta on tila loppu – Yhdysvaltoja riivaa historian pahin huume-epidemia, ja yliannostuksia ottavat niin eläkeläiset kuin lapsetkin

    2. 2

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    3. 3

      Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa

    4. 4

      11-vuotiaan Taijatuuli Louhivuoren isä joutui taposta vankilaan, ja vapauduttuaan isä tappoi uudestaan – ”Tuo mies on hulluin murhaaja, josta olen kuullut, ja mä rakastan sitä”

    5. 5

      Australialaisnainen soitti hätänumeroon Yhdysvalloissa, paikalle tullut poliisi ampui hänet – omaiset vaativat vastauksia surmasta

    6. 6

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    7. 7

      Maistamaan pakottaminen vain pahentaa lapsen nirsoilua, ja sipulin piilottaminen ruokaan on epäreilua – lastenpsykiatri neuvoo, miten valikoivan lapsen voi saada syömään

    8. 8

      Ruokolahden leijona oli isojen poikien pila – viranomaiset ovat tienneet totuuden 25 vuotta

    9. 9

      Lipunmyynti lähijunissa loppui aikoja sitten, mutta 22 asemaa on edelleen ilman automaattia – Mitä tekee konduktööri, joka ei saa enää myydä lippuja?

    10. 10

      Game of Thrones alkaa – Tällä jutulla pääset kartalle, mistä sarja ja päähenkilöt uudella kaudella jatkavat

    11. Näytä lisää