Valikko
Auto

Tiehallinnon entinen pääjohtaja suomii tietöiden nopeusrajoituksia: ”Eipä ole ihme, ettei rajoituksia noudateta”

Suomen teillä on tänä kesänä ennätysmäärä tietöitä.

Autoileva ihminen on tänä kesänä mitä todennäköisimmin törmännyt tietöihin.

”Tänä kesänä teillä on ennätysmäärä erilaisia töitä”, kertoo liikennekeskuspäällikkö Marketta Udelius liikennevirastosta.

Tämä tarkoittaa, että teillä on myös ennätysmäärä alennettuja nopeusrajoituksia. Se ei ole autoilijoiden mieleen etenkään silloin, kun rajoitus tuntuu ihan liioitellulta.

Autoilijat eivät juuri noudata tietyömaiden nopeusrajoituksia. Liikenneviraston tutkimuksen mukaan vain neljä prosenttia ajaa näissä paikoissa rajoitusten mukaan.

Poliisi on kertonut, että se ryhtyy valvomaan urakoitsijoiden pyynnöstä tietyömaan nopeusrajoitusten noudattamista.

Tiehallinnon entinen pääjohtaja Jukka Hirvelä kirjoitti aiheesta viikonloppuna HS:n mielipidepalstalla. Hänen mukaansa osasyy nopeusrajoituksista piittaamattomuuteen on urakoitsijoissa ja näitä valvovissa viranomaisissa.

Hirvelä kirjoitti:

”Urakoitsijaa ei voisi vähempää kiinnostaa työmaamerkintöjen asiakaslähtöisyys, järkevyys ja ajoittaminen.

Rajoitusmerkit asetetaan paikoilleen usein päiviä ennen kuin työmaakalusto on paikalla tai työt alkaneet. Merkit poistetaan, kun muistetaan.

Viikonloppuisin tai töiden keskeytyessä rajoitukset jätetään paikoilleen, vaikka mitään työturvallisuusriskiä ei ole. Tienkäyttäjän pitäisi sitten körötellä kilometritolkulla selvällä tiellä viittä- tai kolmeakymppiä.

Eipä ole ihme, ettei rajoituksia tositilanteessakaan noudateta, kun ajatellaan, ettei siellä varmaan ketään tai mitään nytkään ole.”

Hirvelä uskoo urakoiden valvonnan heikentyneen.

”Tämä on tietysti tällaista eläkeläisen kuvittelua, mutta tuntuu, että asiat olivat aiemmin paremmin. Ihmettelen, että ei hoideta sitä jälkihoitoa, ja sitä, miksi ne merkit täytyy niin pirun aikaisin sinne laitaa”, Hirvelä sanoo HS:lle.

”Juuri oli esimerkki kutostiellä tuossa viime viikonloppuna. Asfalttityömaa, jossa oli ihan kummallinen viidenkympin rajoitus neljän kilometrin pätkällä.”

Liikennekeskuspäällikkö Udelius ei täysin kiistä Hirvelän kirjoituksen huomioita.

”Tietysti urakoitsijan täytyy olla tarkkana, että ei jää tielle turhia rajoituksia, jos ei olla tiellä töissä tai on taukoja. Varmasti jää niitä merkkejä urakoitsijoilta.”

Liikennekeskukseen tieto turhista merkeistä tulee usein autoilijoilta, jotka soittavat tienkäyttäjälinjalle. Sitä kautta otetaan yhteys urakoitsijaan, mikäli merkki on tosiaan jäänyt turhan päiten tienvarteen.

Joskus valitus on aiheellinen: merkki on tosiaan ollut turha.

Silloin tällöin tienkäyttäjä taas ei ole ymmärtänyt, että tietyissä tilanteissa rajoitusten tulee edelleen olla alhaiset, vaikka se saattaa tuntua hölmöltä.

Nopeusrajoitusten noudattamatta jättämisessä – siinä asian varsinaisessa suuressa ongelmassa – on tällä tavalla kaksi isoa syytä.

Yksi on se, että liikennemerkit jäävät silloin tällöin tienvarteen liian pitkiksi ajoiksi turhaan, jolloin autoilijoilta menee usko tarpeellisiinkin rajoituksiin. Tämä asia on korjattavissa helposti: merkit ajallaan paikalleen ja pois.

Toinen ongelma on visaisempi.

Moni autoilija on sitä mieltä, että rajoitukset ovat usein kerta kaikkiaan liian alhaiset – suoranaista hätävarjelun liioittelua.

”Kun tiettyjä töitä on vielä tekemättä, nopeutta ei voida nostaa normaaliin. Tienkäyttäjä ei aina ymmärrä, että jos vaikka päällystetyön jälkeen tieltä puuttuvat tiemerkinnät, niin nopeus täytyy olla vielä alhaalla. Tai reunat saattavat olla siivoamatta. Se on joskus hyvin pienestä kiinni”, Udelius sanoo.

Sen lisäksi, että on olemassa tarkat säädökset tietyistä töistä ja tietyistä rajoituksista, urakoitsijalla on jonkin verran sananvaltaa säädösten puitteissa vaikuttaa siihen, kuinka alhaisilla nopeuksilla työmailla ajetaan.

Urakoitsija valitsee luonnollisesti mieluummin alemman rajoituksen kuin korkeamman rajoituksen, sillä urakoitsija vastaa pitkälti työmaan turvallisuudesta. Onhan parempi katsoa kuin katua.

Toisaalta alhaisemmat nopeudet aiheuttavat liikenteen sumppuuntumista ja yleistä piittaamattomuutta tietöiden yhteydessä olevista nopeusrajoituksista. Ajastusketju menee näin: ”eihän se rajoitus ikinä ole kovin aiheellinen, miksi se nyt olisi?”

”Se aiheuttaa reaktion tienkäyttäjissä, että syntyy välinpitämättömyyttä lakien noudattamisesta”, Hirvelä sanoo.

Udeliuksen mukaan urakoitsijat ovat ammattilaisia omassa hommassaan, joten he kyllä tietävät, mikä rajoitus on sopiva ja mikä ei.

”En usko, että ne rajoitukset voisivat olla isompia. Siinä on kyseessä työntekijöiden turvallisuus, ettei vaan kukaan aja heidän päälleen. Mutta kun työ etenee ja valmistuu, voisi parantaa sitä, että merkit ovat ajan tasalla.”

Liikennemerkkien tarkemman aikatauluttamisen lisäksi Udelius kaipaisi urakoitsijalta erääseen toiseen asiaan hieman parannusta.

Päällystetöiden yhteydessä voidaan joskus joutua sulkemaan kokonaan toiseen suuntaan menevä kaista, jolloin liikennettä ohjaa joko liikenteenohjaaja tai liikennevalo.

Jos ohjaajana on valo, se tulisi ohjelmoida tilanteen mukaan, Udelius sanoo.

”Kymmenen vuotta sitten Raumanmeren juhannusfestivaalien aikaan valo päästi molemmista suunnista tulevia vain muutaman auton kerrallaan, vaikka se olisi pitänyt ohjelmoida tapahtuman mukaan niin, että enemmän liikennettä tulevasta suunnasta pääsisi enemmän autoja kerrallaan.”

Udeliuksen mukaan edelleenkään valoja ei aina ole ohjelmoitu tilanteen mukaan.

”Olemme siltatyömaissa teroittaneet sitä, että tämä seikka tulee huomioida.”

Udelius ymmärtää hyvin tienkäyttäjien turhautumista oli se sitten lain mukaan aiheellista tai ei.

”Jossain kohtaa kolmostietä Pohjanmaalle mennessäni teki mieli soittaa omaan keskukseen, jossa olen päällikkönä, että onkohan nämä liikennemerkit nyt ihan oikein tässä”, hän sanoo ja naurahtaa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Tietyöt
  • Autoilu

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Onko saunassa oikeasti pakko olla alasti?

    2. 2

      Suurpalo Jumbon lähellä Vantaalla – savu haittaa Tuusulanväylän liikennettä

    3. 3

      Alhainen syntyvyys johtuu köyhyydestä – mieheni on yhden lapsen ja yhden aikuisen yksinhuoltaja

    4. 4

      Kananmuna on nyt trendiruokaa – tutkimukset korostavat terveellisyyttä, ja suomalaisia vaivaavan kolesteroli­herkkyyden voi testata helposti

    5. 5

      Sunday Times: Trump ojensi Merkelille 350 miljardin euron laskun Nato-puolustuksesta

    6. 6

      Työaikoihin pitää saada lisää joustavuutta

    7. 7

      George W. Bush vangitsi tauluihinsa Irakissa vammautuneen sotilaan katseen – näin suomalaisgalleristi arvioi maailmalla kehutun presidentin kyvyt

    8. 8

      Kesäaikaprotesti leviää – kansalaisaloite kerännyt jo yli 33 000 allekirjoitusta

    9. 9

      Maailmanselitysten uusi supertähti povaa, että ihmislaji on tulossa tiensä päähän

    10. 10

      Helsingin Jätkäsaari on tyylikäs, mutta värien kanssa riehuminen ärsyttää niin naapureita kuin arkkitehtuuri­kriitikoitakin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mätä brassiliha järkyttää, mutta Suomessakin kuluttajaa sumutetaan – ihan joka päivä

    2. 2

      George W. Bush vangitsi tauluihinsa Irakissa vammautuneen sotilaan katseen – näin suomalaisgalleristi arvioi maailmalla kehutun presidentin kyvyt

    3. 3

      Donald Trump on hylännyt vallan kolmijako-opin ja haluaa hallita kuin Aurinkokuningas tai Mussolini, sanoo professori Martti Koskenniemi

    4. 4

      Kalliolaiskaksion hinnalla ostaisi Tallinnasta lukaalin, Lontoosta rahalla ei saisi yksiötäkään – HS vertaili, mitä saa 250 000 eurolla viiden eurooppalaisen pääkaupungin ”Kalliosta”

    5. 5

      Maailmanselitysten uusi supertähti povaa, että ihmislaji on tulossa tiensä päähän

    6. 6

      Sunday Times: Trump ojensi Merkelille 350 miljardin euron laskun Nato-puolustuksesta

    7. 7

      Rekkojen ulosajot ovat päivittäinen ongelma valtatiellä 21 – Taksikuski: ”Tie on aivan katastrofaalinen, aina joku auto penkkaan pyllähtäneenä”

    8. 8

      Helsingin Jätkäsaari on tyylikäs, mutta värien kanssa riehuminen ärsyttää niin naapureita kuin arkkitehtuuri­kriitikoitakin

    9. 9

      Suomi on kaukana tasa-arvosta, sanoo tutkija – ”Rakenteellisia esteitä on vaikea nähdä, jos niitä ei itse kohtaa”

    10. 10

      Alko harppaa ajassa taaksepäin Töölössä – pullot pyydettävä syksystä lähtien myyjien selän takaa palvelutiskiltä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    4. 4

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    5. 5

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    6. 6

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    7. 7

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    8. 8

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    9. 9

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    10. 10

      Sanna Stellanin talo paljastui homepommiksi – Vakuutus ei korvaa totaalisesta remontista senttiäkään

    11. Näytä lisää