Valikko
Auto

Autoyhtiöt pohtivat, mitä tehdä ratille – ”Miksi meidän pitäisi säilyttää tämä laite?”

Autoyhtiöt pohtivat, mitä tehdä ratille sitten kun itsestään ajavat autot yleistyvät.

Moni autoilija arvostaa hyvää kuskia, niin sanottua ”rattimiestä”, joka itsevarmoin ottein pyörittää ohjauspyörää kelillä kuin kelillä.

Ajan kuluessa tämä termi saattaa kadota kielestä, sillä pian ei ehkä enää tarvita mitään ratteja, eikä luonnollisesti niitä oivallisesti käsitteleviä miehiä ja naisiakaan.

Itse ajava auto kun ei kuskia kaipaa. Tutkimusyhtiö IHS Automotiven ennusteen mukaan maailmassa myydään vuonna 2035 itse ajavia autoja 21 miljoonaa kappaletta vuodessa.

Mutta ennen kuin ratti lasketaan haudan viileään lepoon, se tulee muuttumaan mielenkiintoiseksi teknologiseksi laitteeksi.

Itse asiassa se on jo hyvin pitkälti aika hieno kapistus.

Autoissa on laitteita ja varusteita, jotka tulevat ja menevät. Ja sitten on sellaisia laitteita, jotka ovat kestäneet yli satavuotisen autoiluhistorian läpi konseptuaalisesti lähes muuttumattomina.

Ratti kuuluu jälkimmäiseen sarjaan.

Ratin alkuhistoria ei ole täysin selvillä, mutta yleisesti ottaen ratin läpimurtona pidetään vuotta 1894. Kilpa-ajaja Alfred Vacheron – maailman ensimmäinen todellinen rattimies – ajoi silloin Panhard-autolla ajokilpailuissa rattia kääntäen.

Tätä ennen autoissa oli käytetty laajalti peräsiemen kaltaista ohjauslaitetta.

Tämän jälkeen ratti on pysynyt ulkomuodoltaan lähes muuttumattomana, mutta siitä on samalla tullut todella teknologinen kapistus.

Ratissa on nykyään mitä erilaisimpia nappeja ja säätökytkimiä. Siitä voi säätää radiota, vakionopeudensäädintä ja vaikka mitä erilaisilla napeilla ja kytkimillä.

Uusinta teknologiaa on esimerkiksi Mercedes-Benzin uudessa E-sarjan autossa.

Valmistaja itse kutsuu kapistusta kaikkien aikojen kehittyneimmäksi ratiksi. Siinä on esimerkiksi Touch Control -nimisellä teknologialla varustettuja kytkimiä, joita voi hallita pyyhkäisynomaisilla eleillä. Tällä tavalla käsiä ei tarvitse kuulemma irrottaa ratista ollenkaan.

Hoffmann-Krippner-yhtiö taas esitteli viime vuonna älyratin, joka on varustettu SensoFoil-teknologialla. Tämä järjestelmä aistii, kuinka paljon painetta kuljettajan käsistä koituu ratille, tai milloin kädet eivät liiku enää ratilla – mikä saattaisi tarkoittaa, että kuski nukkuu.

Autoliv- ja Neobnode-yhtiöt taas ovat valmistaneet yhteistyössä ratin, jota esiteltiin viime vuoden Consumer Elctrinics -messuilla. Tämän teknologian nimi on zForce AIR MultiSensing.

Järjestelmä käyttää rattiin upotettuja optisia sensoreita, joiden avulla kuski voi eleiden, liikkeiden ja hipaisujen avulla kontrolloida auton laitteistoja – jälleen kerran ottamatta käsiään ratista irti.

Pikkuhiljaa kehitys kehittynee niin, että ratti ei aina ole edes esillä.

Ruotsalaisvalmistaja Volvon konseptiauto Concept 26 esiteltiin Marraskuussa Los Angelesin autonäyttelyssä. Erityistä autossa oli se, että siinä oli niin sanotusti sisään taittuva ratti.

Tällainen menettely saattaa olla yksi välivaiheen vaihtoehto siirryttäessä pikkuhiljaa täysin itse ajaviin autoihin.

Ratti kun on hyvä olla saatavilla tarvittaessa, sillä ihmiselle saattaisi tulla orpo olo, jos rattia ei olisi ensinkään saatavilla.

Volvon sisätilasuunnittelusta vastaava Robin Page sanoi Autonewsin mukaan, että sisään taittuva ratti haluttiin pitää varta vasten normaalina, turvallisen pyöreänä kapistuksena.

”Ihmisten täytyy totuttautua autonomiseen ajoon. On lohdullista, kun pystyy tarttumaan halutessaan myös rattiin”, hän sanoi.

Volvolla on suuret suunnitelmat itse ajavien autojen suhteen. Ensi vuonna Göteborin alueella pitäisi liikuskella sata kappaletta itse ajavia XC90-katumaastureita.

Perinteisen autonvalmistusmaailman ulkopuolella on tehty vieläkin villimpiä kokeiluja. Esimerkiksi Googlen itse ajavissa autoissa ei ole minkäänlaista rattia.

Moni on varmasti sitä mieltä, että kyllä autossa pitää ratti olla. Moni haluaa ajaa ja tuntea kontrolloivansa tilannetta sen sijaan, että haluaisi vain liikkua paikasta toiseen.

Esimerkiksi autoteollisuuden tutkimus- ja kehitysyhtiö Faurecialla työskentelevä, xWorks-innovaatiokeskuksen johtaja James Hotary sanoi Autonewsin mukaan:

”Toisaalta ratti on aika helkkarin hyvä laite. Se on miellyttävä. Voit asetella kätesi siihen erilaisiin asentoihin. Se on kestänyt aikaa.”

Mutta toisaalta:

”Mitä tapahtuu, kun ratin käyttötarkoitus onkin yhtäkkiä suurimmilta osin jotain muuta, kuin se perinteisesti on ollut? Miksi meidän pitäisi säilyttää tämä laite?”

IHS Automotiven itsestään ajavien autojen kehitystä seuraava Jeremy Carlson toppuuttelee kuitenkin villeimpiä visioita ratittomista autoista tai rateista, jotka taittuvat sisään.

”En näe teleskooppirattien olevan suosittuja kovinkaan läheisessä tulevaisuudessa”, Carlson sanoi Autonewsille.

Hänen mukaansa siirtyminen autonomisiin autoihin tulee olemaan loiva ja pitkittynyt, ei kehitys, joka tapahtuu yhdessä yössä. Erilaisilla järjestelmillä ohjattavat tai ohjautuvat autot tulevat hänen mukaansa kulkemaan teillä rinta rinnan pitkiä aikoja.

Ratinkääntämiseen mieltyneet saanevat siis olla rauhassa ainakin vielä muutaman vuosikymmenen.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autoilu
  • Volvo

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Sara Forsbergin piti esiintyä Katy Perryn kanssa, mutta Pietarsaaren Halpa-Hallin lavalle nousi uransa kadottanut lupaus – voiko tubetähti vielä nousta menestykseen?

    2. 2

      Jättimäinen pyton söi miehen Indonesiassa

    3. 3

      Trump haukkui Obaman golf-harrastuksen kymmenillä twiiteillä ja vakuutti, ettei presidenttinä ”edes näkisi viheriöitä” – nyt hän on pelannut 13 kertaa

    4. 4

      Euroopan vanhin laiskiainen putosi puusta Korkeasaaressa – tällainen on onnettomuuteen joutunut 43-vuotias Coco

    5. 5

      Jos et siedä inhimillistä lämpöä, kannattaa katsoa peiliin – Pehmeiden arvojen pilkkaaminen kertoo usein pelosta

    6. 6

      Näistä syistä ruotsalaiset juovat suomalaisia vähemmän – ”Suomi on irtaantumassa Ruotsin, Norjan ja Islannin joukosta”

    7. 7

      Hille Korhosen uraan mahtuu 7 vuotta kotiäitinä – kesällä hänestä tulee ainoa suurta pörssiyhtiötä johtava nainen Suomessa

    8. 8

      Moni uskoo, että sokeri tai maito voi aiheuttaa syöpää – Asiantuntija kertoo nyt, millainen ruokavalio pitää syövän loitolla

    9. 9

      Hurja takaa-ajo Espoossa viime kesänä – moottoripyöräpoliisin toimia ei tutkita

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström pitää poikkeuksellisen juhlapuheen eduskunnassa – Suora lähetys noin kello 14

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sara Forsbergin piti esiintyä Katy Perryn kanssa, mutta Pietarsaaren Halpa-Hallin lavalle nousi uransa kadottanut lupaus – voiko tubetähti vielä nousta menestykseen?

    2. 2

      Synnytyssaleihin tulee ympärileikattuja naisia jo viikoittain – ”Vaikeuttaa monin tavoin synnytystä”

    3. 3

      Lääkkeillä laihtumisesta on saatu lupaavia tuloksia – näistä syistä me lihomme rajummin kuin koskaan

    4. 4

      Vuorilta löytyi maailman vanhin ja harvinaisin koiralaji – Uudenguinean ylämaakoiran uskottiin jo kuolleen sukupuuttoon

    5. 5

      Nainen brittipolitiikassa on yhä sääriensä summa – tabloidin seksistinen kansikuva onnistui hätkähdyttämään jopa Britanniassa

    6. 6

      Moni uskoo, että sokeri tai maito voi aiheuttaa syöpää – Asiantuntija kertoo nyt, millainen ruokavalio pitää syövän loitolla

    7. 7

      Jos et siedä inhimillistä lämpöä, kannattaa katsoa peiliin – Pehmeiden arvojen pilkkaaminen kertoo usein pelosta

    8. 8

      Hille Korhosen uraan mahtuu 7 vuotta kotiäitinä – kesällä hänestä tulee ainoa suurta pörssiyhtiötä johtava nainen Suomessa

    9. 9

      Yhdeksällä miljoonalla eurolla tietokoneita ja elektroniikkaa suoraan vääriin käsiin – näin Helsingin opetusviraston laitepetos onnistui

    10. 10

      Syyte: Lihayritys myi ulkomaista lihaa kotimaisena ja kierrätti myymättömät tuotteet raaka-aineeksi – ”Virheitähän on tehty”, sanoo toimitusjohtaja HS:lle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Sara Forsbergin piti esiintyä Katy Perryn kanssa, mutta Pietarsaaren Halpa-Hallin lavalle nousi uransa kadottanut lupaus – voiko tubetähti vielä nousta menestykseen?

    3. 3

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    4. 4

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    5. 5

      ”Ahne”, ”ikävä tapaus”, ”nuoria naisia lähentelevä outolintu” – tv-pomo Jorma Sairasen muistelmissa Spede, Petelius ja muut tv:n kultakauden suosikit saavat huutia

    6. 6

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    7. 7

      Synnytyssaleihin tulee ympärileikattuja naisia jo viikoittain – ”Vaikeuttaa monin tavoin synnytystä”

    8. 8

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    9. 9

      Lääkkeillä laihtumisesta on saatu lupaavia tuloksia – näistä syistä me lihomme rajummin kuin koskaan

    10. 10

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    11. Näytä lisää