Valikko
Auto

Rasvanäppien jälkeen autoja korjaavat koodarit – viisi tapaa, joilla autoilu pian muuttuu

Pian sadat miljoonat autot ovat yhteydessä internetiin. Se mullistaa liikenteen, sanoo esineiden internetin parissa työskentelevä Marcello Tamietti.

Vielä vähän aikaa sitten autot olivat yksinkertaisia.

Jos auto hajosi kesken matkan, jostain löytyi aina joku rasvanäppi, joka osasi korjata vian kuin vian. Hän käytti sellaisia sanoja kuin jakohihna, imusarja ja sytytystulppa. Näitä sanoja lausuen hän avasi konepellin, puuhasi ja ruuvasi sen alla, ja pian auto oli kunnossa. Matka jatkui.

Nuo ajat ovat kohta lopullisesti ohi.

Autoteollisuus on suuren mullistuksen edessä. Autonvalmistajat ovat rakentamassa tulevaisuutta, jossa autot muuttuvat itsestään ajaviksi tietokoneiksi.

Niiden ongelmia eivät enää ratko rasvanäpit vaan koodarit, jotka käyttävät sanoja kuten data, tekoäly ja algoritmi.

Tässä jutussa kerrotaan, millaiseksi autoilu lähitulevaisuudessa muuttuu, jos autofirmojen suunnitelmat toteutuvat.

1 Autosi tuntee sinut paremmin kuin sinä

Älypuhelimesi ja tietokoneesi keräävät sinusta jatkuvasti dataa: millä nettisivuilla surffaat, keille soitat ja missä liikut. Tätä dataa monet sovellukset käyttävät hyödykseen.

Monet uudet autot keräävät tietokoneensa muistiin samoja tietoja. Ja lähettävät datan autonvalmistajille.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n tutkimuksessa kävi ilmi, että autot tallentavat muun muassa paikkatietoja, matkojen pituuksia ja matkapuhelinten yhteystietoja.

”Autoteollisuuden keräämän datan määrä on valtava”, sanoo Marcello Tamietti, joka työskentelee konsultti- ja teknologiayritys Accenturella.

Yritys tekee yhteistyötä muun muassa Seatin, Fiat Chryslerin ja BMW:n kanssa.

”Laskelmamme mukaan autoteollisuudessa liikkuvan datan määrä on vuonna 2020 jo 500 petatavua. Se on huikea määrä. Nyt dataa liikkuu noin 0,3 petatavua vuodessa”, Tamietti sanoo.

Auton muistiin tallentuvat myös tiedot turvavöiden kiristymisestä, jarrutuksista, navigaattorin käytöstä ja moottorin käyntinopeuksista.

Nyt autonvalmistajat pohtivat, mitä kaikella datalla tekisi. Ne pohtivat hetkeä, jona autoista tulee osa esineiden internetiä (IoT, Internet of Things).

Esineiden internet tarkoittaa sitä, miltä se kuulostaa: esineiden verkkoa. Siinä erilaiset laitteet kytkeytyvät verkkoon ja pystyvät keskustelemaan toisten laitteiden kanssa.

Mitä se tarkoittaisi autoissa?

Toimintaa voi havainnollistaa vaikkapa mökkimatkalla: kun ajelet kohti kesämökkiä, mökkisi kiuas napsahtaa päälle juuri oikealla hetkellä, joten mökillä odottaa kuuma sauna.

Koska auto tietää sijaintisi, sen voi ohjelmoida ottamaan yhteyttä mökin älykiukaaseen esimerkiksi silloin, kun olet 60 kilometrin päässä mökistäsi. Tämä on mahdollista, jos sekä auto että kiuas ovat yhteydessä verkkoon.

Accenturen asiakkaina on monia autonvalmistajia, ja yritys on kehittänyt esineiden internetiä hyödyntävän sovelluksen esimerkiksi Seatille.

”Tämä on yksi isoista trendeistä”, sanoo Tamietti, joka työskentelee Accenturella Connected Transport ja IoT -yksikön globaalina johtajana. HS haastatteli Tamiettia toukokuussa Accenturen Ruoholahden-toimistolla.

2 Ajat yhä useammin autoa, jota et omista 

Tulevaisuudessa ihmiset eivät välttämättä omista autoa.

Brittipankki Barclaysin analyysin mukaan 2040 autoja omistetaan jopa 50 prosenttia vähemmän kuin nyt.

Omistamisen sijaan ihmiset vuokraavat autoja. Ja ne, jotka omistavat, jakavat autonsa.

Näin uskoo ainakin saksalainen BMW. Yhtiö testaa Yhdysvalloissa sovellusta, jonka kautta BMW:n omistajat voivat vuokrata autoaan eteenpäin ja tienata samalla rahaa.

Samanlaisia sovelluksia on Fordilla ja General Motorsilla.

Autojen vuokraamisesta on myös tulossa helpompaa, mikä näkyy jo Helsingissäkin.

Kesän alussa kaupungissa avautui autojen yhteiskäyttöpalvelu Go now!, jonka kautta voi vuokrata keskustaan parkkeeratun auton minuuttiveloituksella.

Uusi kalifornialainen autoyhtiö Faraday Future puolestaan kehittää teknologiaa, jossa auton voisi tilata kotiovelle kännykkäsovelluksella.

Auton tekoäly osaisi ajaa käyttäjän luo silloin, kun sitä tarvitaan, eikä autoa välttämättä tarvitsisi omistaa.

3 Autot ajavat ilman kuljettajaa

Monet autoyhtiöt kehittelevät nyt itsestään ajavia autoja. Esimerkiksi ruotsalainen Volvo aikoo aloittaa ensi vuonna itsestään ajavien XC90-katumaasturien testaamisen Göteborgin liikenteessä.

”Itsestään ajavat autot ovat avainasemassa alan kehityksessä”, sanoo Marcello Tamietti.

”Enää ei ole kysymys siitä, ajavatko autot itsestään. Kysymys on siitä, milloin ne tulevat kaduille.”

Tamietti uskoo, että kymmenen vuoden sisällä liikenteessä on jo paljon autoja, joissa kuljettaja voi jättää ajamisen tekoälyn hoidettavaksi.

4 Autovakuutukset menevät uusiksi

Autovakuutuksiin tulee tulevaisuudessa paljon muutoksia. Niiden on muutettava bisnesmalliaan, jos itsestään ajavat autot yleistyvät.

Suurin osa liikenneonnettomuuksista johtuu inhimillisistä virheistä. Kun autoa ohjaa ihmisen sijaan tietokone, inhimillisten virheiden mahdollisuus pienenee.

Vakuutusmaksut menevät uusiksi, kun onnettomuuksien riski pienenee.

Vakuutusyhtiöt yrittävät nyt kehitellä uudenlaisia bisnesmalleja muun muassa autojen keräämää dataa hyödyntämällä.

”Vakuutusyhtiöt tekevät juuri nyt panostuksia, jotta ne saisivat dataa autoista”, sanoo Tamietti.

5 Auto ei kulje bensalla

EU yrittää tehdä liikenteestä päästötöntä vuoteen 2050 mennessä. Siksi autonvalmistajat kehittelevät nyt päästöttömiä autoja, kuten sähkö- ja vetyautoja.

Esimerkiksi Norja on asettamassa tavoitteen, että maassa ei myytäisi 2025 enää yhtään polttomoottoriautoa.

Norja on panostanut sähköautoiluun voimakkailla tukitoimenpiteillä, mikä on tehnyt siitä sähköautoilun ykkösmaan.

Sähköautojen yleistymisestä on puhuttu paljon. Autojen myynti kasvaakin nyt vauhdilla, mutta niiden määrä on vielä häviävän pieni.

Se voi muuttua pian, sillä nyt myös autoilun mahtimaa Saksa on päättänyt panostaa voimakkaasti sähköautoiluun. Saksa ja saksalaiset autonvalmistajat aikovat sijoittaa tulevina vuosina yhteensä miljardi euroa sähköautoilun tukemiseen.

Tavoitteena on, että 2020 Saksassa olisi miljoona sähköautoa.

Auto esineiden internetissä

 Tutkimusyhtiö Gartner arvioi, että vuonna 2020 maailman teillä ajelee 250 miljoonaa autoa, jotka on kytketty internetiin.

 Näissä uusissa autoissa on sensoreita, tutkia ja kameroita, jotka tarkkailevat herkeämättä, mitä auton sisällä ja ympärillä tapahtuu.

 Kaikki data tallentuu pilvipalveluun, ja sitä voidaan hyödyntää sovelluksissa.

 Vuonna 2020 autojen lisäksi internetiin on kytketty monia muitakin laitteita, jos esineiden internetin kehitys jatkuu. Gartnerin mukaan internetiin olisi tuolloin kytketty yli 20 miljardia uutta laitetta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autoilu
  • Esineiden internet

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      HS:n lukijat ehdottavat: Nämä suomalaiset tuotteet kuuluisivat bisnesmokien museoon

    2. 2

      Syövän on epäilty johtuvan stressistä, ujoudesta, jopa kielteisistä ajatuksista – laaja kartoitus murtaa sairastuneille haitallisia myyttejä

    3. 3

      Neljä kuppia kahvia, ei edes pullollista energiajuomaa – suurselvitys tarkisti kofeiinin terveydelliset riskirajat

    4. 4

      ”Meillä on kaikki niin hyvin”, sanoi Kirsi Karhusen, 46, mies saattohoidossa ennen kuolemaansa – Terhokodissa lapsillekin puhutaan kuolemasta suoraan

    5. 5

      Trump: Pohjois-Korean ”ongelma” ratkaistava viimeinkin

    6. 6

      Kaksi eläkeläistä ja suojana 12 poliisia – saksalaispariskunta antoi oikeistopopulismille kasvot, eivätkä kaikki pitäneet siitä

    7. 7

      Tuhkarokko leviää nyt ympäri Eurooppaa – Suomessa valmiuksia on lisätty uudella lailla

    8. 8

      Erdoğan, Le Pen ja Trump ovat oire, eivät ongelma – on helpompaa syyllistää muutama ihminen kuin miettiä, miksi heitä kannatetaan

    9. 9

      Natsitohtori Mengele vihelteli oopperaa valitessaan uhrejaan Auschwitzissa – ihmiskokeiden tulokset olivat tieteellisesti kelvottomia

    10. 10

      Viro on yhä jakautunut rinnakkaismaailmoihin 10 vuotta patsasmellakoiden jälkeen – HS seurasi viron- ja venäjänkielisten nuorukaisten koulupäivää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Taka-Töölön 80-vuotias klassikkoravintola säästyi perikadolta – Nina Kaukonen osti ravintolan, jossa Matti Pellonpää kävi suihkussa ja Supo vahti Salman Rushdieta

    2. 2

      Neljä kuppia kahvia, ei edes pullollista energiajuomaa – suurselvitys tarkisti kofeiinin terveydelliset riskirajat

    3. 3

      Punkki puri Jussi Kaijalaa ja se muutti hänen elämänsä – ”Vian epäiltiin jo olevan korvien välissä”

    4. 4

      Tieteelliset tosiasiat hylätään humpuukina, jos ne horjuttavat omaa maailmankuvaa – ”Ihmiset kyseenalaistavat tutkijoiden motiivit ja sitoumukset”

    5. 5

      Suomi maksaa naapureihin verrattuna asiantuntijoille pientä palkkaa – ”Tukholmassa maksetaan joistain tehtävistä Suomeen verrattuna tuplasti”

    6. 6

      Onko naisen huivi aina alistamisen merkki? 18-vuotias huivinkäyttäjä kertoo, että ei ole – tästä kamppaillaan juuri nyt Euroopan maissa

    7. 7

      HS:n lukijat ehdottavat: Nämä suomalaiset tuotteet kuuluisivat bisnesmokien museoon

    8. 8

      Joutsenlaulun Vain elämää -versio soi myös radiossa vastoin Jussi Hakulisen tahtoa – ”Sanoin, että laittakaa radio kiinni”

    9. 9

      Syövän on epäilty johtuvan stressistä, ujoudesta, jopa kielteisistä ajatuksista – laaja kartoitus murtaa sairastuneille haitallisia myyttejä

    10. 10

      Tuhkarokko leviää nyt ympäri Eurooppaa – Suomessa valmiuksia on lisätty uudella lailla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maailman vaarallisin tulivuori oireilee uhkaavasti – Kun Campi Flegrei taas räjähtää, vaarassa on miljoonia ihmisiä

    2. 2

      Ammattikoulutuksen tila on kelvoton – poikani lukujärjestys on tyhjä ja hän joutuu lorvimaan kotona

    3. 3

      Oudot tuntemukset juoksulenkillä paljastuivat syöväksi – Entinen huippu-urheilija Kirsi Valasti uskoo, että liikunnan tuoma kehotietoisuus pelasti hänet

    4. 4

      Bostonin maratonin voittajan uurteiset reisilihakset hämmästyttävät: ”En ole nähnyt koskaan mitään vastaavaa”

    5. 5

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    6. 6

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    7. 7

      Selvitys: Lähes kolmannes pohjoiskorealaisista käyttää huumeita – metamfetamiini on monille jo arkipäiväistä

    8. 8

      Ravitsemusterapeutti kärsi vuosia kipeästä vatsasta ja ilmavaivoista – Sitten ystävä kertoi ruokavaliosta, joka toi helpotuksen

    9. 9

      Onko tässä Helsingin pienin ja kallein vuokrayksiö? 10 neliömetriä, 1 941 euroa kuukaudessa

    10. 10

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    11. Näytä lisää