Valikko
Auto

Auton toimintasädemittarin vaikutus on päinvastainen kuin toivottu: ”Ihmiset ajavat tankin entistä tyhjemmäksi”

Erilaiset ajotyylit ja -nopeudet erilaisissa ympäristöissä vaikuttavat paljon siihen, kuinka paljon polttoainetta auto kuluttaa. Ajotietokone ei kuitenkaan pysty reaaliajassa laskemaan, miten toimintasäde vaihtelee eri ajotyylien tai -nopeuksien välillä. Lopputulos voi olla tyhjä tankki.

Aikoinaan autoilija luotti ”bensavaloon” ja analogiseen mittariin. Ne kertoivat enemmän tai vähemmän luotettavalla tavalla, kuinka paljon polttoainetta oli vielä tankissa jäljellä.

Nykyään suurimmassa osassa autoja on ajotietokone, jossa on niin sanottu range-toiminto. Tämä toiminto laskee, kuinka paljon kuskin ajotyyli kuluttaa polttoainetta ja ilmoittaa, kuinka pitkälle autolla vielä pääsee.

Toiminto on tavallaan loistava: useassa autossa toimintasäde esitetään kilometrin tarkkuudella, jolloin kuskin pitäisi tietää aina tarkasti, pääseekö autolla haluttuun päämäärään ilman tankkauskäyntiä.

Paitsi että ei mittariin ei voi aina luottaa.

Toimintasädemittarin idea on alun perin ollut se, että polttoaineen loppuminen kesken kaiken olisi mahdollisimman epätodennäköistä.

Toimintasädemittarien yleistyttyä vaikutus on ollutkin päinvastainen: yhä useammalla loppuu polttoaine kesken kaiken, kertoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Hän koordinoi Autoliiton yleistä tiepalvelua, johon ihmiset soittavat, kun auto on jättänyt tien varteen. Moni soittaa juurikin polttoaineen loppumisen vuoksi.

”Tiepalvelumiehet usein kertovat, että asiakas, jolta on polttoaine loppunut, on sitä mieltä, että ajotietokoneen mukaan autolla olisi vielä pitänyt päästä jonkin matkaa. Tosin usein näissä tapauksissa ajotietokoneen näyttöä on katsottu jossain kohtaa matkan aikana ja silloin todettu, että kyllä tällä vielä pitäisi perille päästä. Ei siis aivan juuri ennen polttoaineen loppumista”, Vesalainen kertoo.

Ongelma on myös siinä, että ajotietokone laskee toimintasääteen sen mukaan, miten autolla ajetaan. Erilaiset ajotyylit ja -nopeudet erilaisissa ympäristöissä vaikuttavat paljon siihen, kuinka paljon polttoainetta auto kuluttaa.

Tasainen maantieajo 80 kilometrin tuntivauhtia voi kuluttaa polttoainetta vaikkapa kuusi litraa satasella, kun taas raaka kaupunkiajo kiihdytyksineen ja pysäytyksineen voi kuluttaa lähes tuplasti enemmän. Myös moottoritielle siirtyminen ja ajonopeuden kiihdyttäminen samalla nostaa polttoaineenkulutusta merkittävästi.

Ajotietokone ei pysty reaaliajassa laskemaan, millä tavalla toimintasäde eri ajotyylien tai -nopeuksien mukaan vaihtelee, joten yhtäkkiä 50 kilometriä voikin olla todellisuudessa 25 kilometriä.

Vesalaisen mukaan ongelma on pahimmillaan pienissä ja taloudellisissa moottoreissa, jotka ovat nykyään yleisiä.

”Nykyiset pienet moottorit kuluttavat todella vähän. Näin ollen tankissa ei ole paljoa polttoainetta, vaikka ajotietokone vielä näyttäisikin muutamaa kymmentä kilometriä. Tuulen kääntyessä vastaiseksi tai tien kääntyessä vastatuulen suuntaan kulutus kasvaa. Vastaavasti tien ollessa märkä kasvaa vierintävastus – erityisesti, jos tiellä on paljon vettä.”

Ongelmaa ei helpota se, että eri autojen mittarit toimivat kukin hieman eri tavalla.

”Varmin tapa saada ajotietokoneen range-toiminto sekaisin on tankata toistuvasti vajaita tankillisia. Useat järjestelmät kalibroituvat, kun polttoainetankki tankataan täyteen. Jos tätä ei tehdä vähään aikaan, järjestelmä ei enää välttämättä toimi suunnitellusti.”

Kaikki tämä on johtanut nurinkuriseen ongelmaan.

”Toiminnon tarkoitus on ollut ehkäistä polttoaineen loppumista tien päällä. Sen vaikutus on kuitenkin ollut päinvastainen. Toiminnon yleistyttyä ihmiset ajavat polttoainetankin entistä tyhjemmäksi – käytännössä aivan viimeisille höyryille – siinä missä ennen tankille mentiin viimeistään polttoaineen merkkivalon sytyttyä.”

Vesalainen ohjeistaa menemään edelleen tankille viimeistään silloin, kun polttoaineen merkkivalo syttyy: pitäähän se auto tankata joka tapauksessa.

”Range-lukemaan luotetaan aivan liikaa. Jos on menossa vaikka Helsingistä Espooseen ja toimintasädettä on jäljellä 20 kilometriä, en missään nimessä lähtisi yrittämään.”

Jos polttoaine pääsee loppumaan, se ei onneksi ole maailmaloppu. Nykyaikaisessa autossa edes dieselmoottoria ei yleensä joudu ilmaamaan, vaan autossa on varojärjestelmä.

”Käytännössä polttoaine ei tämän päivän autoista lopu kokonaan, vaan automatiikka sammuttaa moottorin ennen kuin polttoaine pääsee loppumaan. Tällä toiminnolla pyritään suojelemaan moottoria ja sen oheislaitteita.”

Näissäkin järjestelmissä on tosin omat hankaluutensa.

”Jos suojausjärjestelmä sammuttaa moottorin polttoaineen ollessa vähissä, ei perinteinen viiden litran kannulla tuotu polttoainemäärä välttämättä riitä varmistamaan uudelleen käynnistymistä. Tiettyihin autoihin pitää lisätä jopa 10–15 litraa polttoainetta, jotta ne käynnistyvät uudelleen suojausjärjestelmän toimittua.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autot
  • Autoilu

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Mätä brassiliha järkyttää, mutta Suomessakin kuluttajaa sumutetaan – ihan joka päivä

    2. 2

      Rekkojen ulosajot ovat päivittäinen ongelma valtatiellä 21 – Taksikuski: ”Tie on aivan katastrofaalinen, aina joku auto penkkaan pyllähtäneenä”

    3. 3

      Kalliolaiskaksion hinnalla ostaisi Tallinnasta lukaalin, Lontoosta rahalla ei saisi yksiötäkään – HS vertaili, mitä saa 250 000 eurolla viiden eurooppalaisen pääkaupungin ”Kalliosta”

    4. 4

      Tampereella myydään marmorista miljoonataloa, jota on tirkistelty hakupalveluissa jo satatuhatta kertaa – HS kävi katsomassa Kruunukalusteen perustajien elämäntyötä

    5. 5

      Suomi on kaukana tasa-arvosta, sanoo tutkija – ”Rakenteellisia esteitä on vaikea nähdä, jos niitä ei itse kohtaa”

    6. 6

      ”Tilanne on osittain lähtenyt lapasesta Helsingin kouluissa” – Lisää kuria kouluihin, vaativat oikean laidan ehdokkaat

    7. 7

      Kellojen siirto johtuu uusiseelantilaisesta postimiehestä, joka rakasti perhosia

    8. 8

      Alko harppaa ajassa taaksepäin Töölössä – pullot pyydettävä syksystä lähtien myyjien selän takaa palvelutiskiltä

    9. 9

      ”Suolisto oli hajalla, mutta olin koko ajan tajuissani” – aleppolaiset kertovat HS:lle, millaista on elää murskaksi pommitetussa kaupungissa

    10. 10

      Amatöörin voittama Jussi-palkinto on märkä rätti ammatti­näyttelijöiden kasvoille – Yleisön suosikit on Jusseissa unohdettu

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Amatöörin voittama Jussi-palkinto on märkä rätti ammatti­näyttelijöiden kasvoille – Yleisön suosikit on Jusseissa unohdettu

    2. 2

      Alko harppaa ajassa taaksepäin Töölössä – pullot pyydettävä syksystä lähtien myyjien selän takaa palvelutiskiltä

    3. 3

      Tässäkö on Suomen vanhin käytössä oleva kännykkä? Mikkoset soittelevat 15 vuotta vanhalla oranssilla Nokialla – ja sen akku kestää viikon

    4. 4

      Suomi on jo riittävän tasa-arvoinen, sanoo BMW:n ex-johtaja Mia Miettinen – ”Minulle ei ole koskaan ollut ongelma tehdä uraa ja samalla silittää mieheni paidat”

    5. 5

      Tampereella myydään marmorista miljoonataloa, jota on tirkistelty hakupalveluissa jo satatuhatta kertaa – HS kävi katsomassa Kruunukalusteen perustajien elämäntyötä

    6. 6

      USA:n oikeiston bluffi paljastui

    7. 7

      Lupsakka puolalaiskuvaaja tallensi kuviinsa koko savolaisen ihmiskirjon sylivauvasta keppikerjäläiseen – katso upeat kuvat yli sadan vuoden takaa

    8. 8

      Suomi on kaukana tasa-arvosta, sanoo tutkija – ”Rakenteellisia esteitä on vaikea nähdä, jos niitä ei itse kohtaa”

    9. 9

      HS Alman loppuunmyydyllä keikalla Lontoossa – ”Ilman BBC:tä olisin jossain Suomessa pelailemassa siskoni kanssa”

    10. 10

      Tove Janssonin perilliset lähettivät korvaus­vaatimuksen Image-lehdelle Tom of Finland -henkisten muumien käyttämisestä – päätoimittaja toivoo sopua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    4. 4

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    5. 5

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    6. 6

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    7. 7

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    8. 8

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    9. 9

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    10. 10

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    11. Näytä lisää