Valikko
Auto    |   Kolumni

Jos pidät itseäsi ällistyttävän hyvänä kuskina, olet todennäköisesti jotain ihan muuta

Itseään keskinkertaisena tai jopa huonohkona kuljettajana pitävät saattavatkin olla keskimääräistä parempia kuljettajia.

Myönnetään:

Pidän itseäni keskivertoa parempana autonkuljettajana.

Syitä:

Isolla tiellä ajan usein pikkuisen ylinopeutta. Luotanhan ajotaitoihini.

(Samalla kiroan sunnuntaiautoilijoita, jotka ohittavat moottoritiellä rekkoja nopeusrajoitusten puitteissa.)

Kaupungissa ajan kaksikaistaisella yksisuuntaisella kadulla jonon ohi ja puikahdan lopuksi takaisin oikealle kaistalle, jotta voin jatkaa matkaani haluamaani suuntaan. Muutenkin olen liikkeissäni ripeä.

(Samalla kiroan lampaita, jotka jonottavat sillä yhdellä kaistalla ja pälyilevät autojensa ratissa – ja hidastavat liikennettä.)

Harmi vaan, että muun muassa nämä esimerkit tekevät minusta todellisuudessa keskivertoa huonomman kuljettajan.

Suomalaisten omista käsityksistä ajotaidoistaan on tehty monia tutkimuksia. Usein tutkimukset viestivät siitä, että etenkin miehet pitävät itseään hyvinä kuskeina.

Moni pitää itseään myyttisenä keskivertoa parempana kuljettajana.

Esimerkiksi siksi, että ei hidastele. Ja että luottaa itseensä niin paljon, että uskaltaa ajaa vähän reippaampaa vauhtia. Ja osaa oikaista sivuluisun taitavasti ja pärjää muutenkin ääritilanteissa hyvin.

Heistä iso osa on kuitenkin keskivertoa huonompi kuljettaja. Toisaalta itseään keskinkertaisena tai jopa huonohkona kuljettajana pitävät saattavat olla keskimääräistä parempia kuljettajia.

Tämä johtuu siitä, että itseään hyvinä pitävät ovat usein ajotavoiltaan sellaisia, että he ovat häiriötekijä liikennejärjestelmässä.

Koska lähes kaikki ajavat autoaan yksinomaan yleisillä teillä moottoriradan sijaan, hyvän kuskin – tai keskivertoa paremman kuskin – määritelmä täytyy liittää tähän kontekstiin: millaisia vaikutuksia hänen ajamisellaan on liikenteeseen?

Suomen surkein kuski -ohjelmassa kouluttava, Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen määrittelee hyvän kuskin sellaiseksi, joka noudattaa liikennesääntöjä ja on kiinnostunut kehittämään omaa ajamistaan sekä tietouttaan liikenteestä, ajamisesta ja ajoneuvoista.

”Hyvän kuskin vastakohta on sitten se teknisesti taitava, asenneongelmainen tyyppi, joka osaa oikaista sen sivuluisun, mutta ei piittaa liikennesäännöistä ja yhteisistä pelisäännöistä”, Pohjonen sanoo.

Nämä ovat paradoksaalisesti usein niitä, jotka pitävät itseään erityisen hyvinä kuljettajina.

Koska liikenteessä ennakoitavuus on avainasemassa sen sujuvuuden kannalta, ennakoitava ja ennakoiva kuski on hyvä kuski. Ja ennakoitavuus syntyy siitä, että ajaa sääntöjen mukaan.

Eli:

Jos rajoituksessa lukee 80, hyvä kuljettaja ajaa 80 km/h, ei 88 km/h. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa syntyy haitariliikettä ja liikenne hidastuu.

Tähän keskivertoa parempi kuljettaja voi toki todeta, että mikseivät kaikki aja 88 km/h, jolloin liikenne sujuisi niin ikään – ja vieläpä nopeammin.

Siksi, että siinä nopeusrajoituskyltissä lukee 80, ei 88.

Tietysti autonsa erinomaisesti hallitseva, ajotaidoistaan kovasti itsevarma ihminen voi olla myös muut huomioon ottava, rauhallinen kuljettaja.

Mutta usein taitojaan korostavat ovat nimenomaan osa ryhmää, joka on aina ollut liikenteen murheenkryyni.

”Kyllä ne – tai me – nuoret miehet on se ongelmaryhmä edelleen. Ajoneuvon tekninen hallinta on kunnossa, mutta taidot ulosmitataan riskinotolla”, Pohjonen sanoo.

Nämä kaverit myös tuppaavat tuskastumaan, kun varovaisemmat kuljettajat jurnuttavat tiellä tasan rajoituksen mukaan. Ja tuskastumisesta seuraa lisää aggressiivista eli vaarallista ajamista.

Mutta jos tulee paha tilanne, silloinhan nämä hyvät kuskit nousevat arvoon arvaamattomaan hallitessaan autonsa ja pelastaessaan itsensä ja kanssamatkustajansa?

Ehkä niin.

Mutta se keskiverto, rauhallinen ja joidenkin mielestä ihan liian hidasliikkeinen keskivertokuljettaja on silti paremmassa asemassa. Hän kun ei todennäköisimmin edes joudu niihin tilanteisiin, joissa tarvitaan sitä ääritilannehallintaa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kolumnit
  • Liikenne

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Mätä brassiliha järkyttää, mutta Suomessakin kuluttajaa sumutetaan – ihan joka päivä

    2. 2

      Donald Trump on hylännyt vallan kolmijako-opin ja haluaa hallita kuin Aurinkokuningas tai Mussolini, sanoo professori Martti Koskenniemi

    3. 3

      Kalliolaiskaksion hinnalla ostaisi Tallinnasta lukaalin, Lontoosta rahalla ei saisi yksiötäkään – HS vertaili, mitä saa 250 000 eurolla viiden eurooppalaisen pääkaupungin ”Kalliosta”

    4. 4

      Rekkojen ulosajot ovat päivittäinen ongelma valtatiellä 21 – Taksikuski: ”Tie on aivan katastrofaalinen, aina joku auto penkkaan pyllähtäneenä”

    5. 5

      Alko harppaa ajassa taaksepäin Töölössä – pullot pyydettävä syksystä lähtien myyjien selän takaa palvelutiskiltä

    6. 6

      Tampereella myydään marmorista miljoonataloa, jota on tirkistelty hakupalveluissa jo satatuhatta kertaa – HS kävi katsomassa Kruunukalusteen perustajien elämäntyötä

    7. 7

      Suomi on kaukana tasa-arvosta, sanoo tutkija – ”Rakenteellisia esteitä on vaikea nähdä, jos niitä ei itse kohtaa”

    8. 8

      Rkp:n Anna-Maja Henriksson kiersi Helsingissä kuusi lääkäriä sairaan tyttärensä kanssa: ”Se oli painajainen”

    9. 9

      Gerbiili peräaukossa ja muita syitä, miksi mielipiteet eivät muutu, vaikka faktat muuttuvat

    10. 10

      Sebastian Vettel voitti F1-kauden avauksen Australiassa – Bottas kolmas, Räikkönen neljäs

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Alko harppaa ajassa taaksepäin Töölössä – pullot pyydettävä syksystä lähtien myyjien selän takaa palvelutiskiltä

    2. 2

      Tässäkö on Suomen vanhin käytössä oleva kännykkä? Mikkoset soittelevat 15 vuotta vanhalla oranssilla Nokialla – ja sen akku kestää viikon

    3. 3

      Tampereella myydään marmorista miljoonataloa, jota on tirkistelty hakupalveluissa jo satatuhatta kertaa – HS kävi katsomassa Kruunukalusteen perustajien elämäntyötä

    4. 4

      Amatöörin voittama Jussi-palkinto on märkä rätti ammatti­näyttelijöiden kasvoille – Yleisön suosikit on Jusseissa unohdettu

    5. 5

      Suomi on jo riittävän tasa-arvoinen, sanoo BMW:n ex-johtaja Mia Miettinen – ”Minulle ei ole koskaan ollut ongelma tehdä uraa ja samalla silittää mieheni paidat”

    6. 6

      Suomi on kaukana tasa-arvosta, sanoo tutkija – ”Rakenteellisia esteitä on vaikea nähdä, jos niitä ei itse kohtaa”

    7. 7

      Mätä brassiliha järkyttää, mutta Suomessakin kuluttajaa sumutetaan – ihan joka päivä

    8. 8

      Lupsakka puolalaiskuvaaja tallensi kuviinsa koko savolaisen ihmiskirjon sylivauvasta keppikerjäläiseen – katso upeat kuvat yli sadan vuoden takaa

    9. 9

      USA:n oikeiston bluffi paljastui

    10. 10

      Tove Janssonin perilliset lähettivät korvaus­vaatimuksen Image-lehdelle Tom of Finland -henkisten muumien käyttämisestä – päätoimittaja toivoo sopua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    4. 4

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    5. 5

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    6. 6

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    7. 7

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    8. 8

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    9. 9

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    10. 10

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    11. Näytä lisää