Valikko
Auto

Volkswagen maksaa Yhdysvalloissa huijatuille 20 000 dollaria, Suomessa ei mitään – miksi?

Suomessakin kymmenet ovat vaatineet, että Volkswagenia vastaan nostettaisiin ryhmäkanne. Sellaista ei ole kuitenkaan tulossa. Kuluttajaviraston apulaisjohtaja kertoo, miksi.

Autoyhtiö Volkswagenin päästöskandaalin jälkipuinti jatkuu ympäri maailmaa.

Esimerkiksi Saksassa ja Ranskassa Volkswagenin asiakkaat ovat nyt järjestäytymässä, jotta he saisivat korvauksia saksalaisyhtiön päästöhuijaukseen liittyen.

Yhdysvalloissa Volkswagen on panostanut korvauksiin jopa noin 20 000 dollaria (noin 17 800 euroa) autoa kohti, The New York Times kertoi maanantaina. Volkswagen on lupautunut ostamaan huijausautot takaisin alkuperäiseen hintaan, minkä lisäksi yhtiö on maksanut asiakkaille jopa 10 000 dollarin korvaussummia.

Kaiken kaikkiaan yhtiö on korvamerkinnyt Yhdysvalloissa korvauksiin 10 miljardia dollaria, eli noin 20 000 dollaria per auto.

Euroopassa Volkswagenin asiakkaat eivät ole saaneet lainkaan korvauksia, vaikka saksalaisyhtiö on täälläkin myynyt asiakkailleen autoja, joissa on ollut päästötestejä huijaava ohjelmisto. Yhtiö ei ole myöskään suostunut ostamaan autoja takaisin asiakkailtaan.

Miksi asiakkaat Yhdysvalloissa ovat saaneet korvauksia, mutta eurooppalaiset asiakkaat eivät?

HS kysyi asiaa VV-Autolta, joka vastaa Suomessa Volkswagenien maahantuonnista. Lähetimme VV-Autolle sähköpostitse useita kysymyksiä, joihin saimme yhden vastauksen. Lue kaikki kysymykset ja VV-Auton vastaus jutun faktalaatikosta.

VV-Auton mukaan eurooppalaisille asiakkaille ei tulla maksamaan korvauksia, koska Volkswagenin autot tulevat täyttämään päästönormit yhtiön tarjoamien korjausten jälkeen.

”Koska tekninen ratkaisu on sovittu EU-viranomaisten kanssa ja auton ominaisuudet eivät korjauksessa muutu, eurooppalaisille asiakkaille ei makseta korvauksia”, VV-Auto kirjoitti vastauksessaan.

Euroopassa Volkswagen on myös tietyllä tapaa suojatummassa asemassa kuin Yhdysvalloissa, sillä Euroopassa joukkokanteet eivät ole yrityksille yhtä suuri uhka kuin Yhdysvalloissa. Lisäksi eri maiden lainsäädännöt poikkeavat toisistaan sekä vahingonkorvausvaatimusten että autojen päästöjen sääntelyn suhteen.

”Yhdysvaltain järjestelmässä korvaussummat nousevat korkeiksi, koska korvauksissa otetaan huomioon oletettu hyöty, jonka valmistaja on saanut toimiessaan epärehellisesti”, kiteyttää juristi ja yksityisautoilijoiden etuja ajavan Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

”Lisäksi esimerkiksi Suomessa vain kuluttaja-asiamies voi nostaa joukkokanteen, eivät kuluttajat.”

Nyt eurooppalaiset ovat kuitenkin järjestäytymässä. Lakimiehet muun muassa Berliinissä ja Pariisissa yrittävät koota Volkswagenin huijausautojen omistajia yhteen joukkokanteita varten.

Yksi kannetta ajavista on saksalainen Jürgen Franz, jota The New York Times haastatteli. Franz kertoi lehdelle, että hänen Volkswagen Tiguan -katumaasturinsa alkoi kuluttaa Volkswagenin tarjoaman ohjelmistopäivityksen jälkeen aiempaa enemmän polttoainetta.

”Miksi he saavat niin paljon, mutta me emme saa mitään”, hän sanoi viitaten yhdysvaltalaisten saamiin korvauksiin.

Volkswagen jäi viime syksynä kiinni laajasta päästöhuijauksesta. Huijauksen piirissä oli maailmanlaajuisesti 11 miljoonaa diesel-autoa, joista yli 64 000 oli myyty Suomessa. Näihin autoihin oli asennettu huijausohjelmisto, joka pystyi huiputtamaan päästötestejä.

Volkswagen kertoi korjaavansa päästöskandaaliin liittyvät autot niin, ettei moottorin tehoon, kulutukseen tai ajokäyttäytymiseen tule muutoksia. Miten se on mahdollista? HS käsitteli kysymystä tässä jutussa vuoden alussa: Miten Volkswagen voi korjata päästöautot niin, ettei niiden kulutus muutu? Tutkija vastaa.

Monet suomalaisetkin haluaisivat korvauksia. Jo viime vuoden lopulla kymmenet päästöhuijausauton omistajat olivat yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon ryhmäkanteen nostamiseksi.

Tuolloin viraston apulaisjohtaja Outi Haunio-Rudanko sanoi HS:lle, että virasto ei ole nostamassa ryhmäkannetta.

”Nyt näyttää siltä, että yrityksen pyrkimyksenä on hoitaa asia siten, ettei viranomaisnäkökulmasta ole syytä ryhtyä toimenpiteisiin”, Haunio-Rudanko sanoi joulukuussa.

Tilanne on sama nyt, vaikka ryhmäkanteiden vaatijoita onkin ilmaantunut lisää. Suomen viranomaiset eivät ole nostamassa ryhmäkannetta, sillä asian hoitaminen on nyt EU-komission käsissä.

Haunio-Rudanko kertoo, että EU-komissio on rakentamassa Euroopan laajuista tietojenvaihtoalustaa, jotta eri maiden toimijat pääsevät kärryille siitä, miten Volkswagen-skandaalia hoidetaan eri puolilla Eurooppaa.

”Kansalliset lainsäädännöt vaihtelevat, ja yhteisen näkemyksen rakentaminen voi olla tässä hyvä lähtökohta. Joka tapauksessa pyrimme siihen, että kuluttajat eivät tuntisi, että heidän ylitseen on kävelty.”

Vaikka EU-komissio hoitaa asiaa eri maiden viranomaisten kanssa, kuluttajat voivat silti viritellä omia kanteitaan. Esimerkiksi Saksassa jo noin 100 000 Volkswagen-omistajaa on rekisteröitynyt My-right.de-verkkosivustolle, joka kerää yhteen päästöhuijausautojen omistajia mahdollisia lakitoimenpiteitä varten.

Suomessa ei kuitenkaan ole vielä selvää, mikä voisi olla ryhmäkanteen perusteena, sanoo Outi Haunio-Rudanko.

”On selvitettävä, ovatko kuluttajat joutuneet kärsimään lopulta sellaista vahinkoa, joka olisi korvattavaa. Se on vielä auki”, hän sanoo.

Tällä Haunio-Rudanko viittaa siihen, että Volkswagen on luvannut korjata autot veloituksetta. Lisäksi Volkswagen on kertonut korjaavansa päästöhuijausautot siten, että autoihin ei pitäisi tulla mitään muutoksia.

”On selvitettävä, onko todella niin, että autojen fyysiset ominaisuudet, suorityskyky ja polttoaineenkulutus eivät korjausten myötä muutu. Eli jääkö jotain perusteita pyytää korvauksia.”

Kansainvälinen autoliitto FIA on jo tehnyt testauksia Volkswagenin ohjelmistopäivitykseen liittyen. Suomen Autoliitto oli mukana hankkeessa, jossa selvitettiin, miten ohjelmistopäivitys vaikutti Volkswagenin 2,0-litraiseen TDI-dieselmoottoriin. Testin mukaan päivitys ei aiheuttanut juurikaan muutoksia auton typenoksidipäästöihin, kulutukseen tai moottorin suorituskykyyn. Lue lisää täältä.

Testissä oli tosin mukana vain yksi moottorimalli, kun päästöhuijaus koskee kolmea erilaista moottorimallia.

Monet Volkswagenin asiakkaat kokevat olevansa oikeutettuja korvauksiin, vaikka ohjelmistopäivitys ei vaikuttaisikaan auton tehoihin.

The New York Timesin haastattelema Ranskassa asuva Guy Samson kertoo, että hänen Volkswagen Tiguan -autonsa jälleenmyyntiarvo on romahtanut päästöskandaalin myötä. Lisäksi monet ovat saattaneet ostaa Volkswagenin diesel-auton juuri sen ympäristölupausten takia. Ne romuttuivat siinä vaiheessa, kun kävi ilmi, että Volkswagenin autot päästivät laboratoriotesteissä vähemmän päästöjä kuin tositilanteessa.

”Asiakkaalle on myyty tuotetta tietoisesti väärillä tiedoilla. Nyt Volkswagenin on pohdittava, näkeekö se tarvetta jonkinlaiselle hyvitykselle. Voiko yhtiö jatkossa katsoa asiakasta silmiin, kun näin on menetelty”, Autoliiton Pasi Nieminen sanoo.

Näin VV-Aauto vastasi HS:n kysymyksiin korvauksista

VV-Auto halusi vastata HS:n kysymyksiin sähköpostitse. Alla kysymykset ja VV-Auton vastaus.

Kysymykset:

1. Volkswagen on tarjonnut asiakkailleen rahallisia hyvityksiä Yhdysvalloissa päästöskandaalin takia. Miksi vastaavaa ei ole tapahtunut Suomessa?

2. Onko Volkswagen saanut Suomessa korvausvaatimuksia päästöskandaaliin liittyen? Minkälaisia korvauksia Volkswagen on tarjonnut asiakkailleen? Tuleeko VW maksamaan korvauksia myös Suomessa?

3. The New York Timesin haastattelema saksalainen Volkswagen Tiguan -omistaja kertoi, että auto oli kuluttanut enemmän polttoainetta Volkswagenin tarjoaman ohjelmistopäivityksen jälkeen. Lupaako Volkswagen yhä, että päästöskandaaliin liittyvien autojen moottorin tehoon, kulutukseen tai ajokäyttäytymiseen ei tule mitään muutoksia ohjelmistopäivityksen jälkeen?

Vastaus:

NOx-päästöjä koskevat säädökset ovat USA:n markkinoille tiukemmat kuin EU-alueella.

Myös moottorityypit poikkeavat toisistaan. Tämä tekee teknisen ratkaisun löytämisen vaikeammaksi USA:n markkinoilla verrattuna EU-alueeseen, jossa korjaustoimenpiteet ovat saaneet viranomaisten hyväksynnän ja korjaustoimenpiteet ovat alkaneet.

Volkswagen on sopinut EU-viranomaisten kanssa korjausten aikataulun ja tehtävät toimenpiteet sekä informoinut tämän asiakkailleen.

Muutosten jälkeen ajoneuvo täyttää kaikilta osin päästönormit eivätkä ajoneuvon ominaisuudet muutu tyyppihyväksynnästä.

Koska tekninen ratkaisu on sovittu EU-viranomaisten kanssa ja auton ominaisuudet eivät korjauksessa muutu, eurooppalaisille asiakkaille ei makseta korvauksia.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autoilu
  • Volkswagen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    2. 2

      Tohtori Tuulan ja tehdastyöntekijä Ritvan rakkaus oli monelle yllätys – ”Alemmassa sosiaaliluokassa ajatellaan, että herrat eivät pidä maailmaa käynnissä”

    3. 3

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    4. 4

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    5. 5

      Mika Häkkisen ja Ayrton Sennan yhteinen taival alkoi kunnon riidalla – eikä suomalainen huumori yhtään helpottanut tilannetta

    6. 6

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    7. 7

      Harva tietää mitä tehdä, kun läheisen mieli järkkyy – ”Ei kannata sanoa, että kyllä se päivä vielä paistaa risukasaankin”

    8. 8

      Euroopan kovimmat reissaajat asuvat Suomessa – ”Opimme rakastamaan maita, joihin pääsee helposti”

    9. 9

      ”Tuhka- ja juutalaisasioiden ministeri” oli liikaa – Helsingin yliopiston ylioppilaskunta katkaisi opiskelija­yhdistyksen tuet

    10. 10

      Peruskoulu tuottaa passiivisia poikia – liian moni valinnaisaine on suunnattu tytöille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    2. 2

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    3. 3

      Harva tietää mitä tehdä, kun läheisen mieli järkkyy – ”Ei kannata sanoa, että kyllä se päivä vielä paistaa risukasaankin”

    4. 4

      ”Tuhka- ja juutalaisasioiden ministeri” oli liikaa – Helsingin yliopiston ylioppilaskunta katkaisi opiskelija­yhdistyksen tuet

    5. 5

      Poliisi varoittaa lapsia Venäjältä levinneestä ahdistavasta itsemurhapelistä – pelin osuutta itsemurhiin on myös epäilty

    6. 6

      Viisi kuollut ja 40 loukkaantunut terrori­hyökkäyksessä brittiparlamentin edustalla – hyökkääjä ajoi autolla ihmisten yli, tunkeutui parlamentin alueelle ja puukotti poliisin kuoliaaksi

    7. 7

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    8. 8

      Espoossa avattiin ruokakauppa, jossa ei ole yhtään myyjää – ”Oikeastaan tämä on kuin valtava automaatti”

    9. 9

      Tutkimus: Seksin jälkihehku liimaa pareja yhteen – vaikutuksen kesto on vakio

    10. 10

      Turkin Erdoğanin puheet kovenevat entisestään: ”Jos Eurooppa jatkaa tähän malliin, yhdenkään eurooppalaisen ei ole turvallista kävellä kaduilla”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    2. 2

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    3. 3

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    4. 4

      Kela vaatii, että 6-vuotiaalle lapsenlapselle säästämäni rahat käytetään perheen elättämiseen

    5. 5

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    6. 6

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    7. 7

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    8. 8

      Sanna Stellanin talo paljastui homepommiksi – Vakuutus ei korvaa totaalisesta remontista senttiäkään

    9. 9

      Instagramin seuratuin ihminen poisti Instagramin puhelimestaan eikä halua enää seurata sitä, koska väsyi turhia asioita tursuavaan someen

    10. 10

      Some villiintyi Angela Merkelin Trump-ilmeistä, esittelyssä johtajien supertapaamisen suosikkimeemit

    11. Näytä lisää