Valikko
Auto

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Yhdysvaltain sääntelypolitiikassa on pykälä, jossa suuremmat autot saavat helpotuksia päästörajoihin.

Lukuisien tosimaailman testien perusteella tiedetään, että käytännössä kaikkien autonvalmistajien autot päästävät laboratoriossa vähemmän päästöjä kuin todellisuudessa.

Teknisesti valmistajat eivät huijaa, vaan venyttävät sääntöjä parhaansa mukaan.

Tämä johtuu siitä, että ostajat haluavat vähäruokaisia autoja ja koska säädökset autojen päästörajoille tiukkenevat koko ajan.

Myös Yhdysvalloissa on käyty tarkemmiksi autojen taloudellisuuden suhteen, vaikka siellä moottorit ovat edelleen keskimäärin suurempia kuin esimerkiksi Euroopassa.

Siksi on mielenkiintoista, että autot ovat paradoksaalisesti kasvaneet (suurempi polttoaineen kulutus) sen sijaan, että autoista olisi ryhdytty tekemään pienempiä ja vähäruokaisempia.

Kyse saattaa olla jälleen kerran säädösviidakon porsaanreiästä, kertoo Autonews.

Autolla on niin sanottu jalanjälki, josta sen koko voidaan laskea. Laskukaava on auton akselivälin pituus kertaa auton raideleveys.

Tämä jalanjälki on kasvanut ennätyslukemiin vuosimallin 2015 autoissa Yhdysvalloissa. Nykyään auton keskimääräinen jalanjälki on Yhdysvalloissa 4,6357 neliömetriä. Se on kaksi prosenttia suurempi kuin vuoden 2008 keskiarvo.

Kuvittelisi, että valmistajat yrittäisivät pikemminkin pienentää autoja, sillä suurten autojen suuret kulutuslukemat käyvät niille kalliiksi.

Paitsi että eivät käy, jos valmistajat ovat ovelia.

Yhdysvaltain sääntelypolitiikassa on pykälä, jossa suuremmat autot saavat helpotuksia päästörajoihin.

Kulutus- ja päästörajat ovat riippuvaisia siitä, kuinka suuria autot ovat. Päästöjen täytyy pienentyä vuosittain kussakin kokoluokassa.

Erikokoiset autot on jaettu eri ”jalanjälkiluokkiin”, ja mitä suurempi jalanjälki eli mitä suurempi auto, sitä anteeksiantavampia rajat ovat.

Se on periaatteessa loogista, sillä isommalla autolla on isommat päästöt. Ei voida vaatia, että Nissan Micra ja BMW X5 olisivat samalla viivalla päästörajojensa suhteen

Tämä kuitenkin tarkoittaa, että mikäli valmistaja tekee vaikkapa uuden mallisesta Chevroletistaan muutaman sentin pidemmän kuin vanha malli oli, sen päästörajoitukset ovat verrattain höllemmät.

Järjestelmä siis kannustaa autojen kasvattamiseen sen sijaan, että valmistajat panostaisivat kaikkensa polttoaineenkulutuksen suitsemiseen.

Hyvä esimerkki on Buick LaCrosse.

Uudessa vuoden 2017 mallissa on vajaat seitsemän senttiä pidempi akseliväli kuin edellisessä 2016 vuosimallissa. Lisäksi se on viitisen senttiä leveämpi.

Buickia valmistavan General Motorsin tiedottajan mukaan auto on kasvanut siksi, että se tyydyttää Yhdysvaltalaisten ja kiinalaisten mieltymykset.

Auto on kasvanut sopivasti niin, että sen polttoaineenkulutusraja on vuonna 2017 6,48 litraa sadalla kilometrillä.

Jos auto olisi pysynyt samankokoisena, sen raja olisi ollut 6,24 litraa sadalla kilometrillä.

Uuden auton absoluuttinen kulutus kyllä laskee, muttei niin paljon kuin silloin, jos se olisi pysynyt entisen mallin kokoisena.

Ero ei kuulosta isolta, kunnes muistaa, että Yhdysvalloissa on yli 250 miljoonaa autoa.

Jalanjälkisääntö otettiin käyttöön vuonna 2012, ja sen jälkeen kahdestakymmenestäviidestä erilaisesta Autonewsin tarkastelemasta automallista 21 oli kasvanut seuraavaan mallisukupolveen tullessa.

Syyt autojen kasvulle ovat toki moninaiset. Asiakkaat haluavat suurempia autoja ja tiloja ja suuremmat autot ovat usein turvallisempia. Törmäystestien täydet pisteet ovat tärkeä myyntivaltti autoille.

Juuri tämän takia jalanjälkisäädös on autonvalmistajalle mannaa, sillä se pystyy autoja kasvattamalla iskemään useita kärpäsiä yhdellä iskulla.

Michiganin yliopiston professori Steve Skerlos ennusti jo vuonna 2011, että autokannan keskimääräinen koko tulisi kasvamaan vuonna 2012 voimaan tulleiden uusien päästösäännösten johdosta.

Hänen mukaansa autojen koon kasvattaminen on energiatehokkuuden ja painon keventämisen lisäksi suoraviivainen ja verrattain halpa tapa päästä vuosittain koventuvien rajoitusten sisälle.

Autoalan analyytikko Dave Cooken mukaan ei kuitenkaan vielä kannata heittää kirvestä kaivoon ja osoitella autonvalmistajia salaliittolaisiksi.

Automallit kun kasvavat vain viiden kuuden vuoden välein, kun uusi malli esitellään, joten järjestelmän hyväksikäyttö on hyvin rajoitettua, eivätkä isompien autojen rajoitukset ole kuin murto-osalitran suuruusluokkaa pienemmät.

Yhdysvaltain ympäristöviranomainen EPA on kuitenkin sanonut Autonewsin mukaan, että systeemi on tiukan tarkkailun alaisena.

Järjestelmän hyväksikäyttö on herättänyt huolta EPA:ssa, sillä se saattaa vaikeuttaa asetettuihin päästörajoihin pääsemistä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autoilu
  • Päästöt

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tässäkö on Suomen vanhin käytössä oleva kännykkä? Mikkoset soittelevat 15 vuotta vanhalla oranssilla Nokialla – ja sen akku kestää viikon

    2. 2

      Amatöörin voittama Jussi-palkinto on märkä rätti ammatti­näyttelijöiden kasvoille – Yleisön suosikit on Jusseissa unohdettu

    3. 3

      Tove Janssonin perilliset lähettivät korvaus­vaatimuksen Image-lehdelle Tom of Finland -henkisten muumien käyttämisestä – päätoimittaja toivoo sopua

    4. 4

      Kaksi koulupoikaa nousi puolustamaan luokkakaveriaan, jota kiusattiin vaaleanpunaisen paidan vuoksi – nyt sankaritarina rohkaisee ihmisiä ympäri maailmaa

    5. 5

      Suomi on jo riittävän tasa-arvoinen, sanoo BMW:n ex-johtaja Mia Miettinen – ”Minulle ei ole koskaan ollut ongelma tehdä uraa ja samalla silittää mieheni paidat”

    6. 6

      Kerrostalo ahdistaa omakoti­asukkaita Vantaalla – ”Jos kyseessä olisi perheasuntoja, asukkaat eivät varmaankaan vastustaisi niin paljon”

    7. 7

      Onko Emmanuel Macron Ranskan tuleva presidentti? 39-vuotias vaalien outolintu on naimisissa lukioaikaisen ranskanopettajansa kanssa ja kertoo hyviä asioita Euroopasta

    8. 8

      USA:n oikeiston bluffi paljastui

    9. 9

      Lupsakka puolalaiskuvaaja tallensi kuviinsa koko savolaisen ihmiskirjon sylivauvasta keppikerjäläiseen – katso upeat kuvat yli sadan vuoden takaa

    10. 10

      HS Alman loppuunmyydyllä keikalla Lontoossa – ”Ilman BBC:tä olisin jossain Suomessa pelailemassa siskoni kanssa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Muumit poseeraavat Image-lehden kannessa Tom of Finland -tyyliin nahkahousuissa – Tove Janssonin perilliset selvittävät jatkotoimia

    2. 2

      HS Alman loppuunmyydyllä keikalla Lontoossa – ”Ilman BBC:tä olisin jossain Suomessa pelailemassa siskoni kanssa”

    3. 3

      Amatöörin voittama Jussi-palkinto on märkä rätti ammatti­näyttelijöiden kasvoille – Yleisön suosikit on Jusseissa unohdettu

    4. 4

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    5. 5

      USA:n oikeiston bluffi paljastui

    6. 6

      Ilmavoimat on perustanut kaikessa hiljaisuudessa Raven-joukot – ”korpit” suojelevat vip-matkustajia mahdollisesti vaarallisilla paikoilla

    7. 7

      Suomi on jo riittävän tasa-arvoinen, sanoo BMW:n ex-johtaja Mia Miettinen – ”Minulle ei ole koskaan ollut ongelma tehdä uraa ja samalla silittää mieheni paidat”

    8. 8

      Vantaan Koivuhaassa on Jehovan todistajien päämaja, jossa valikoitu joukko odottaa pääsyä paratiisiin – lapset on kielletty ja raamatuntulkinta ainoaa oikeaa

    9. 9

      Yli sata laskua ilman kauppakuitteja – Helsingissä vanhuksia ilman ruokaa jättänyt Servea lähetti edunvalvojalle epäselviä laskuja

    10. 10

      USA:n terveydenhoitolain uudistus epäonnistui – lupauksen pettäminen nöyryytys Trumpille ja republikaaneille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    4. 4

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    5. 5

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    6. 6

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    7. 7

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    8. 8

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    9. 9

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    10. 10

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    11. Näytä lisää