Valikko
Auto

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Suurin osa automatkoista voitaisiin tehdä Yhdysvalloissa sähköautolla. Suomessa asiaa ei ole tutkittu, mutta tuoreen väitöksen mukaan Suomen sähköverkko kestäisi miljoona sähköautoa.

Yhdysvaltalaisyliopisto MIT eli Massachusetts Institute of Technology on tutkinut, kuinka suuri osa Yhdysvaltain autoilusta voitaisiin hoitaa polttomoottoriauton sijaan sähköautolla. Tutkimuksen mukaan luku on lähes 90 prosenttia.

Suomessa vastaavaa ei ole tutkittu, mutta Suomessa julkaistiin viime vuonna väitöskirja, jossa selvitettiin muun muassa sitä, miten paljon sähköautot kuormittaisivat Suomen sähköverkoa.

Väitöksen mukaan sähköverkkomme kestäisi nyt miljoona sähköautoa (väitöksestä lisää myöhemmin jutussa).

Yhdysvalloissa siis 87 prosenttia liikennekäytössä olevista autoista voisi olla sähköisiä, ja yhteiskunta pyörisi kuten ennenkin, MIT:n tutkimus linjaa.

Ottaen huomioon sähköautoilun yleiset ongelmat kuten esimerkiksi toimintasäteen, latausajat ja latausinfrastruktuurin, luku on yllättävän suuri.

Lukema ei ole – pitkistä välimatkoistamme ja arktisista keleistämme huolimatta – suomalaisasiantuntijan mukaan lähitulevaisuudessa mitenkään utopistinen Suomessakaan.

Metropolia-ammattikorkeakoulun autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho valittelee, että tarkkoja prosentteja ei pystytä Suomen kohdalta sanomaan ilman, että tiedossa olisivat autoilijoiden tarkemmat ajoprofiilit.

”Pitäisi saada tietoon, kuinka tarpeet jakautuvat päivittäin ja autoittain, eli kuinka paljon on sellaisia henkilöitä, joilla auto vaikkapa seisoo pääosin pihassa, ja sitten tehdään viikoittain yksi 400 kilometrin sukulointireissu”, Linja-aho sanoo.

Tällaisiin tarkoituksiin sähköauto ei ainakaan vielä ole omiaan.

Lisäksi pitäisi ottaa huomioon, millaisia sähköautoja laskelmiin otettaisiin mukaan. Puhutaanko perus 30 000–40 000 euron Nissan Leafista tai e-Golfista, vai ovatko pidemmän toimintasäteen (ja suuremman hinnan) Teslatkin mukana.

”Mutta jos ajattelee sitä kautta, että keskimäärin liikennekäytössä olevan henkilöauton päivittäinen ajosuorite on viitisenkymmentä kilometriä päivässä, niin siitä halvimmatkin sähköautot suoriutuvat talvipakkasillakin”, Linja-aho sanoo ja muistuttaa, ettei keskimääräisiin ajosuoritteisiin kannata kuitenkaan liikaa tuijottaa.

Silti moni ei halua investoida sähköautoon ainakaan vielä, eikä siinä oikeastaan ole mitään ihmeellistä.

Linja-aho nähdään usein puhumassa sähköautoilun puolesta, mutta ei hän silti kiistä sähköautojen ongelmia.

”Sähköautoilua voi vastustaa ihan järkevillä argumenteilla. Autojen hinta ja toimintasäde ovat esimerkiksi sellaisia juttuja. Olisiko nyt järkevää ostaa sähköauto, ehkä ei. ’Halpakin’ pikkusähköauto maksaa uutena 29 000 euroa – tilavahkon polttomoottoriperheauton verran. Vastaavan pikkupolttomoottoriauton saa 15 000 eurolla.”

Linja-aho näkee, että tällä hetkellä Suomessa sähköautoilla ajelee kaksi pääkohderyhmää.

Toiset ovat niin sanotut lifestyle-sähköautoilijat, joiden ei tarvitse välittää auton hinnasta suhteessa sen käytettävyyteen. He nyt vaan haluavat olla sitä porukkaa, joka ajaa sähköautolla.

”Toiset ovat teknologiaintoilijoita, joihin luen myös itseni”, sähköautoilija Linja-aho sanoo.

Parin vuoden sisällä tilanne saattaa merkittävästi helpottua, kun halvemmat pitkän toimintasäteen sähköautot, esimerkiksi Tesla Model 3 ja Opel Ampera-e, (USA:ssa nimellä Chevrolet Bolt) -tulevat markkinoille.

Toisaalta Linja-ahon mukaan moni myyttikin on saanut liiaksi tuulta alleen.

”Yksi huuhaa-argumentti on se, että sähkönjakeluverkko ei kestäisi sähköautojen lisääntymistä.”

Antti Rautiainen käsittelee juuri tuota kysymystä väitöskirjassaan, johon voi tutusta tästä linkistä.

”Väitöksen mukaan sähköverkkomme kestää tällä hetkellä ainakin 1 000 000 sähköautoa. Ja jos ottaa huomioon optimistisimmatkin ennustukset siitä, miten sähköautot voisivat yleistyä, niin 1 000 000 sähköautoa voisi edes periaatteellisella tasolla olla liikenteessä 10 vuoden päästä, ja tässä välillä sähkönjakeluverkkoa voidaan tehostaa.”

Ja väännettäköön rautalangasta: kukaan ei tosissaan ennusta, että 10 vuoden päästä Suomessa olisi miljoonaa sähköautoa liikenteessä.

Tällä hetkellä sähköautoja on liikenteessä tuhatkunta. Vertailun vuoksi: liikennekäytössä olevia autoja on noin 2,5 miljoonaa.

Koska autokanta uusiutuu hitaasti, lukema ei tule todennäköisesti ihan hirvittävän äkkiä nousemaan.

Mutta tämä ei ollut MIT:n tutkimuksen pääasia.

Mielenkiintoista MIT:n tutkimuksessa oli se, että mikäli sähköautojen määrä nousisi paljonkin, siitä ei todennäköisesti koituisi juuri lainkaan niitä ongelmia, joita monet sähköautokriitikot ovat nostaneet esille.

Hyviä puolia olisivat esimerkiksi polttoaineenkulutuksen ja täten hiilidioksidipäästöjen romahtaminen.

Jos taikasauvan iskusta nyt 87 prosenttia Yhdysvaltain autoista muuttuisi sähköisiksi, polttoaineenkulutus laskisi 60 prosenttia ja Yhdysvaltain liikenteen hiilidioksidipäästöt laskisivat 30 prosenttia, MIT kertoo.

Juttua korjattu 23.8.2016 kello 14.53: Antti Rautiaisen väitöskirja on tehty Tampereen teknillisessä yliopistossa, ei Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Sähköautot
  • Yhdysvallat

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    2. 2

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    3. 3

      ”Boksi” esti nukkumisen ja kuulustelijan sylki lensi – Ageeda Paavel muistaa tarkkaan, mitä KGB:n edeltäjä teki hänelle teinityttönä Tallinnan synkimmässä kellarissa kesällä 1946

    4. 4

      Suunnitteletko budjettimatkaa? Hintavertailu kertoo, missä on nyt edullista lomailla

    5. 5

      Dna-testi voi paljastaa sukusalaisuuksia satojen vuosien takaa – Laurin jälkeläisille selvisi, että he eivät polveudukaan Laurista

    6. 6

      Kehäradan lipunmyynti on ajoittain ruuhkautunut Helsinki-Vantaalla – ”Oli säälittävää nähdä turhautuneet ulkomaalaiset ja kärsimättömät suomalaiset yhden lippuautomaatin edessä”

    7. 7

      Kolmen päivän katkaisuhoito ei riitä koko kesän jatkuneen tissuttelun lopettamiseen – tuntuu, että puolisoni on jätetty heitteille

    8. 8

      Trump: Minulla on tarvittaessa ”täydelliset armahdusvaltuudet” – tutkijat kyseenalaistavat

    9. 9

      Mies tunkeutui ikkunasta suihkussa olleen henkilön asuntoon Turussa – asukas juoksi hänet kiinni

    10. 10

      Willehardt Gröhn, 18, rakentaa näyttäviä pyöriä, koska haluaa jotain, mitä muilla ei ole – pyöräbuumin villitsemissä kaupungeissa pyörä on muotiasuste

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    2. 2

      Dna-testi voi paljastaa sukusalaisuuksia satojen vuosien takaa – Laurin jälkeläisille selvisi, että he eivät polveudukaan Laurista

    3. 3

      Taiteilija Miina Äkkijyrkkä syytti norjalaistaiteilijaa kopioinnista ja vaati 118 000 euron korvauksia – Tekijänoikeusneuvosto katsoi teokset parodioiksi

    4. 4

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    5. 5

      Merkillinen välikohtaus Itämerellä ihmetyttää – se liittynee Venäjän lisääntyneeseen uhoon

    6. 6

      Rintasyövästä kertaalleen parantuneen Astrid Swanin syöpä on uusiutunut

    7. 7

      Kolmen päivän katkaisuhoito ei riitä koko kesän jatkuneen tissuttelun lopettamiseen – tuntuu, että puolisoni on jätetty heitteille

    8. 8

      Erin Dillon menetti kaksi lastaan huumeiden takia, mutta haaveilee silti yhä huumeista – HS:n reportaasi valkoisten kerjäläisten kaupungista, jossa huumepussit toimitetaan kotioven eteen

    9. 9

      Onko Helsinki kupla, jota muu Suomi ei ymmärrä? ”Osa muualla asuvien Helsinki-kritiikistä voi olla ihmettelyä sen äärellä, mihin ei itsellä ole mahdollisuutta”

    10. 10

      Olen pian taloudellisesti riippuvainen poikaystävästäni opintotuki­uudistuksen takia – ja se tuntuu nöyryyttävältä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Elävien kuolleiden kaupungilta näyttävän Daytonin ruumishuoneelta on tila loppu – Yhdysvaltoja riivaa historian pahin huume-epidemia, ja yliannostuksia ottavat niin eläkeläiset kuin lapsetkin

    2. 2

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    3. 3

      Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa

    4. 4

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    5. 5

      Australialaisnainen soitti hätänumeroon Yhdysvalloissa, paikalle tullut poliisi ampui hänet – omaiset vaativat vastauksia surmasta

    6. 6

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    7. 7

      Maistamaan pakottaminen vain pahentaa lapsen nirsoilua, ja sipulin piilottaminen ruokaan on epäreilua – lastenpsykiatri neuvoo, miten valikoivan lapsen voi saada syömään

    8. 8

      Onko Helsinki kupla, jota muu Suomi ei ymmärrä? ”Osa muualla asuvien Helsinki-kritiikistä voi olla ihmettelyä sen äärellä, mihin ei itsellä ole mahdollisuutta”

    9. 9

      Tällainen on Helsingin kallein vuokrakämppä: huoneita 11, neliöitä 500, vuokra 25 000 euroa kuussa

    10. 10

      Lipunmyynti lähijunissa loppui aikoja sitten, mutta 22 asemaa on edelleen ilman automaattia – Mitä tekee konduktööri, joka ei saa enää myydä lippuja?

    11. Näytä lisää