Valikko
Auto

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Suurin osa automatkoista voitaisiin tehdä Yhdysvalloissa sähköautolla. Suomessa asiaa ei ole tutkittu, mutta tuoreen väitöksen mukaan Suomen sähköverkko kestäisi miljoona sähköautoa.

Yhdysvaltalaisyliopisto MIT eli Massachusetts Institute of Technology on tutkinut, kuinka suuri osa Yhdysvaltain autoilusta voitaisiin hoitaa polttomoottoriauton sijaan sähköautolla. Tutkimuksen mukaan luku on lähes 90 prosenttia.

Suomessa vastaavaa ei ole tutkittu, mutta Suomessa julkaistiin viime vuonna väitöskirja, jossa selvitettiin muun muassa sitä, miten paljon sähköautot kuormittaisivat Suomen sähköverkoa.

Väitöksen mukaan sähköverkkomme kestäisi nyt miljoona sähköautoa (väitöksestä lisää myöhemmin jutussa).

Yhdysvalloissa siis 87 prosenttia liikennekäytössä olevista autoista voisi olla sähköisiä, ja yhteiskunta pyörisi kuten ennenkin, MIT:n tutkimus linjaa.

Ottaen huomioon sähköautoilun yleiset ongelmat kuten esimerkiksi toimintasäteen, latausajat ja latausinfrastruktuurin, luku on yllättävän suuri.

Lukema ei ole – pitkistä välimatkoistamme ja arktisista keleistämme huolimatta – suomalaisasiantuntijan mukaan lähitulevaisuudessa mitenkään utopistinen Suomessakaan.

Metropolia-ammattikorkeakoulun autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho valittelee, että tarkkoja prosentteja ei pystytä Suomen kohdalta sanomaan ilman, että tiedossa olisivat autoilijoiden tarkemmat ajoprofiilit.

”Pitäisi saada tietoon, kuinka tarpeet jakautuvat päivittäin ja autoittain, eli kuinka paljon on sellaisia henkilöitä, joilla auto vaikkapa seisoo pääosin pihassa, ja sitten tehdään viikoittain yksi 400 kilometrin sukulointireissu”, Linja-aho sanoo.

Tällaisiin tarkoituksiin sähköauto ei ainakaan vielä ole omiaan.

Lisäksi pitäisi ottaa huomioon, millaisia sähköautoja laskelmiin otettaisiin mukaan. Puhutaanko perus 30 000–40 000 euron Nissan Leafista tai e-Golfista, vai ovatko pidemmän toimintasäteen (ja suuremman hinnan) Teslatkin mukana.

”Mutta jos ajattelee sitä kautta, että keskimäärin liikennekäytössä olevan henkilöauton päivittäinen ajosuorite on viitisenkymmentä kilometriä päivässä, niin siitä halvimmatkin sähköautot suoriutuvat talvipakkasillakin”, Linja-aho sanoo ja muistuttaa, ettei keskimääräisiin ajosuoritteisiin kannata kuitenkaan liikaa tuijottaa.

Silti moni ei halua investoida sähköautoon ainakaan vielä, eikä siinä oikeastaan ole mitään ihmeellistä.

Linja-aho nähdään usein puhumassa sähköautoilun puolesta, mutta ei hän silti kiistä sähköautojen ongelmia.

”Sähköautoilua voi vastustaa ihan järkevillä argumenteilla. Autojen hinta ja toimintasäde ovat esimerkiksi sellaisia juttuja. Olisiko nyt järkevää ostaa sähköauto, ehkä ei. ’Halpakin’ pikkusähköauto maksaa uutena 29 000 euroa – tilavahkon polttomoottoriperheauton verran. Vastaavan pikkupolttomoottoriauton saa 15 000 eurolla.”

Linja-aho näkee, että tällä hetkellä Suomessa sähköautoilla ajelee kaksi pääkohderyhmää.

Toiset ovat niin sanotut lifestyle-sähköautoilijat, joiden ei tarvitse välittää auton hinnasta suhteessa sen käytettävyyteen. He nyt vaan haluavat olla sitä porukkaa, joka ajaa sähköautolla.

”Toiset ovat teknologiaintoilijoita, joihin luen myös itseni”, sähköautoilija Linja-aho sanoo.

Parin vuoden sisällä tilanne saattaa merkittävästi helpottua, kun halvemmat pitkän toimintasäteen sähköautot, esimerkiksi Tesla Model 3 ja Opel Ampera-e, (USA:ssa nimellä Chevrolet Bolt) -tulevat markkinoille.

Toisaalta Linja-ahon mukaan moni myyttikin on saanut liiaksi tuulta alleen.

”Yksi huuhaa-argumentti on se, että sähkönjakeluverkko ei kestäisi sähköautojen lisääntymistä.”

Antti Rautiainen käsittelee juuri tuota kysymystä väitöskirjassaan, johon voi tutusta tästä linkistä.

”Väitöksen mukaan sähköverkkomme kestää tällä hetkellä ainakin 1 000 000 sähköautoa. Ja jos ottaa huomioon optimistisimmatkin ennustukset siitä, miten sähköautot voisivat yleistyä, niin 1 000 000 sähköautoa voisi edes periaatteellisella tasolla olla liikenteessä 10 vuoden päästä, ja tässä välillä sähkönjakeluverkkoa voidaan tehostaa.”

Ja väännettäköön rautalangasta: kukaan ei tosissaan ennusta, että 10 vuoden päästä Suomessa olisi miljoonaa sähköautoa liikenteessä.

Tällä hetkellä sähköautoja on liikenteessä tuhatkunta. Vertailun vuoksi: liikennekäytössä olevia autoja on noin 2,5 miljoonaa.

Koska autokanta uusiutuu hitaasti, lukema ei tule todennäköisesti ihan hirvittävän äkkiä nousemaan.

Mutta tämä ei ollut MIT:n tutkimuksen pääasia.

Mielenkiintoista MIT:n tutkimuksessa oli se, että mikäli sähköautojen määrä nousisi paljonkin, siitä ei todennäköisesti koituisi juuri lainkaan niitä ongelmia, joita monet sähköautokriitikot ovat nostaneet esille.

Hyviä puolia olisivat esimerkiksi polttoaineenkulutuksen ja täten hiilidioksidipäästöjen romahtaminen.

Jos taikasauvan iskusta nyt 87 prosenttia Yhdysvaltain autoista muuttuisi sähköisiksi, polttoaineenkulutus laskisi 60 prosenttia ja Yhdysvaltain liikenteen hiilidioksidipäästöt laskisivat 30 prosenttia, MIT kertoo.

Juttua korjattu 23.8.2016 kello 14.53: Antti Rautiaisen väitöskirja on tehty Tampereen teknillisessä yliopistossa, ei Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Sähköautot
  • Yhdysvallat

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Näin lähtee Jopo hävyttömän varkaan mukaan helsinkiläisnaisen kotipihasta – ”Toivottavasti tämä toimii muille opetuksena”

    2. 2

      Ilmavoimat on perustanut kaikessa hiljaisuudessa Raven-erikoisjoukon – ”korpit” suojelevat vip-matkustajia mahdollisesti vaarallisilla paikoilla

    3. 3

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    4. 4

      Trump leikki ajavansa rekkaa, tööttäili ja intoili kuin pikkulapsi, internet riemastui kuvista

    5. 5

      Kymmenet tutkijat varoittavat: Hallituksen biotalousinto kiihdyttää ilmastonmuutosta ja vaarantaa metsäluonnon

    6. 6

      Vantaan Koivuhaassa on Jehovan todistajien päämaja, jossa valikoitu joukko odottaa pääsyä paratiisiin – lapset on kielletty ja raamatuntulkinta ainoaa oikeaa

    7. 7

      Turvapaikanhakijat eivät työllisty – etenkin Irakista ja Somaliasta tulevien työllisyys on hyvin heikko

    8. 8

      Herätkää poliittiset päättäjät – Suomi on sairastunut, ja taudin nimi on avoin rasismi

    9. 9

      Seksi neandertalilaisten kanssa tartutti papilloomaviruksen nykyihmiseen, osoitti suomalainen paleogeneetikko

    10. 10

      Suomalaisten suosikkiauto sai alkunsa tämän miehen ideasta – Näin maasto- ja henkilöauton yhdistelmä valloitti maailman

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    3. 3

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    4. 4

      Vantaan Koivuhaassa on Jehovan todistajien päämaja, jossa valikoitu joukko odottaa pääsyä paratiisiin – lapset on kielletty ja raamatuntulkinta ainoaa oikeaa

    5. 5

      Aikuiset ihmiset ovat unohtaneet, ettei töykeyttä voi perustella millään

    6. 6

      Turvapaikanhakijat eivät työllisty – etenkin Irakista ja Somaliasta tulevien työllisyys on hyvin heikko

    7. 7

      Happohyökkääjä vaanii nuoria naisia Berliinissä – uhreja ainakin kuusi

    8. 8

      Tohtori Tuulan ja tehdastyöntekijä Ritvan rakkaus oli monelle yllätys – ”Alemmassa sosiaaliluokassa ajatellaan, että herrat eivät pidä maailmaa käynnissä”

    9. 9

      Telia luopuu roaming-maksuista – kuluttajille kotimaan hinnat kaikissa EU-maissa

    10. 10

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    4. 4

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    5. 5

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    6. 6

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    7. 7

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    8. 8

      Kela vaatii, että 6-vuotiaalle lapsenlapselle säästämäni rahat käytetään perheen elättämiseen

    9. 9

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    10. 10

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    11. Näytä lisää