Auto

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Ruotsalainen Christian von Koenigsegg ei ole insinööri saatikka miljardööri. Mutta ehkä pikkuisen sekopää hän saattaa olla. Siksi hän rakentaakin maailman nopeimpia autoja Ruotsissa.

Autonvalmistus on yksi maailman kovimmista bisneksistä. Se on maailman suurin yksittäinen teollisuudenala.

Autoalalla työskentelee tuhansia lahjakkaita ihmisiä monilta aloilta. Design, teknologia, huolto, valmistus, myynti, markkinointi ja monet muut alat liittyvät läheisesti autonvalmistukseen. Kilpailu parhaista työntekijöistä on kovaa.

Jos joku yksittäinen tyyppi tuppautuisi mukaan tällaiseen bisnekseen ja kuvittelisi vielä pärjäävänsä siellä, voisi ajatella, että sen täytyisi olla sekopää, superinsinööri tai miljardimies.

Christian von Koenigsegg, 43, ei ole insinööri saatikka miljardööri. Mutta ehkä pikkuisen sekopää hän saattaa olla.

Hän on ruotsalainen mies, joka halusi rakentaa maailman nopeimman auton. Sitten hän teki sen.

”Se voima… voi hyvä luoja. Ajoin McLaren P1 -autoa pari päivää sitten. En vieläkään oikein ymmärrä, miten P1 voi olla niin nopea, mutta tiedän, että Regera on paljon nopeampi.”

Näin BBC:n toimittaja kuvailee ruotsalaisen Koenigsegg-automerkin uusinta autoa, jota BBC pääsi testaamaan hiljattain.

Kyseessä on hybridiauto nimeltään Regera. Se on Koenigseggin viimeisin hyperauto. Auto on hybridikäyttöinen, eli siinä on niin poltto- kuin sähkömoottorikin, tarkemmin sanottuna 5-litrainen turboahdettu V8-moottori sekä kolme erillistä sähkömoottoria (HS tutustui autoon Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa, lue juttu tästä).

Tehoa on yhteensä 1 479 hevosvoimaa. Christian von Koenigsegg veikkaa, että auto sutii 240 kilometrin tuntinopeuteen asti. 0–100 km/h se kiihtyy 2,8 sekunnissa.

Auto on tehokkaampi kuin suurten valmistajien kilpailijat: Porsche 918 Spyder, LaFerrari tai McLaren P1.

Tämä on hurjin niistä kaikista autoista, joita pikkuriikkinen ruotsalaisvalmistaja on tehnyt. Tältä se näyttää:

Superautovalmistajan tarina alkoi siitä, kun Tukholmassa syntynyt Christian von Koenigsegg katsoi norjalaista animaatioelokuvaa.

5-vuotiaana Koenigsegg katsoi animaatioelokuvan nimeltään The Pinchcliffe Grand Prix.

Elokuvassa polkupyöriä korjaava mies päättää rakentaa urheiluauton, jolla hän ryhtyy kisaamaan suuria autonvalmistajia vastaan.

”Muistan hyvin selkeästi, että halusin tehdä samaa mitä se pyöräkorjaaja tekee: rakentaa oman auton, ja tehdä sillä jotain hienoa”, Koenigsegg kertoi tuoreessa Apex : The Story of the Hypercar -dokumentissa.

Koenigsegg on aina ollut kiinnostunut siitä, miten asiat toimivat. Jo lapsena hän purki leivänpaahtimia ja VHS-laitteita osiin nähdäkseen, mitä ne ovat syöneet. Teininä hän oli kylän kovin mopojen virittäjä.

1990-luvun alussa, 18-vuotiaana hän keksi Chip Playerin. Idea oli, että jonain päivänä tietokoneen muistikortille pystyisi tallentamaan kokonaisen cd:n verran musiikkia – ja että se olisi jopa halvempi tapa säilöä musiikkia. Patenttejakin poika haki tällaiselle soittimelle, mutta kukaan ei tuolloin kiinnostunut ideasta.

Vuonna 1991 hän kehitti tavan asentaa lattiamateriaaleja ilman liima-aineita tai nauloja. Koenigsegg kutsui teknologiaa Click-systeemiksi. Hän esitteli teknologiaa muutamille lattiamateriaalien valmistajille, muun muassa vaimonsa belgialaiselle isälle, mutta hänet torjuttiin kaikkialla.

Vuonna 1995 eräs belgianruotsalainen yhtiö patentoi uuden liimattoman ja naulattoman lattianasennusjärjestelmän, ja siitä tuli miljardibisnes. Mutta ilman Koenigseggia.

Järjestelmän nimi oli Click.

Sillä lailla oppirahat oli maksettu. 22-vuotiaana vuonna 1994 Koenigsegg päätti, että nyt täytyy valmistaa superauto.

Hän valmisteli kaiken itse piirrosmalleista bisnessuunnitelmaan. Sitten hän alkoi haalia ympärilleen ihmisiä, jotka pystyisivät toteuttamaan hänen visionsa.

Idea oli varmaan sama kuin Henry Fordilla aikoinaan: itse ei tarvitse tietää kaikkea, mutta ympärillä on oltava aina ihminen, joka osaa vastata mihin tahansa kysymykseen.

Kahden vuoden kehityksen jälkeen autosta oli tehty prototyyppi, mutta tämän jälkeen kesti aina vuoteen 2002, ennen kuin Koenigsegg sai valmiiksi ensimmäisen Ruotsin teillä laillisesti ajettavan tuotantoauton.

Se oli CC8S. Autoja tehtiin kuusi kappaletta. Pian valmistettiin myös pitkälti identtinen CCR, jota tehtiin 14 kappaletta.

Vaikka Koenigseggin suku ei ole köyhää – päinvastoin – Koenigsegg on kertonut, että noina aikoina elettiin pitkiä aikoja niin sanotusti vedellä ja leivällä. Auton tuotantoon saattaminen ei nimittäin ole ensinkään halpaa puuhaa.

Epäonnistumisprosessi uusilla kokeilijoilla on pitkä. Tämä johtuu siitä, että maailmanlaajuinen autoteollisuus on suurta ja omalla tavallaan jähmettynyttä puuhaa.

Isojen merkkien brändit, jälleenmyyntiverkostot, tuotantolinjastot ja vaikkapa huoltoverkostot ovat erittäin sementoituneita.

Jos rahaa löytyy ja haluat tuoda oman autosi markkinoille, kuka sitä mainostaa? Kuka sitä myy? Kuka sitä huoltaa? Missä se tuotetaan?

Tesla on hyvä esimerkki siitä, miten uusi automerkki tulee menestyksekkäästi markkinoille ja kituuttaa silti.

Niin onnistunut kuin Tesla kaikin puolin onkin, se tekee edelleen tappiota. Sijoittajat ovat huolissaan, kykeneekö Tesla toimittamaan uuden Model 3 -autonsa sovitusti, vaikka toimitusjohtaja Elon Muskin taskut ovat lähes pohjattomat (Lue tästä Elon Muskin henkilökuva).

Isot tuotantovolyymit kun vaativat järjettömän määrän pääomaa, ja sitten on vielä se jakelu, huolto, markkinointi ynnä muu oheistoiminta.

Esimerkiksi uuden Volkswagen Golfin mallin kehityskustannukset ovat miljardin euron luokkaa. Se ei kuitenkaan haittaa, koska pääomaa VW:lla piisaa, ja se tietää, että se saa uudesta Golfista rahansa takaisin.

Asia on ihan toisenlainen nyrkkipajan suhteen.

Tämän takia uudet valmistajat lähtevät kisaan mukaan superautolla. Samaa temppua on tekemässä Suomen Pasi Pennanen sähkökäyttöisellä Toroidion 1MW:lla (Lue tästä Pasi Pennasen haastattelu, jossa hän kertoo, miten Toroidion sai alkunsa).

Kun auto on lähtökohtaisesti supernopea, hieno ja haluttava, sitä saattaa ehkä pystyä myymään seitsemännumeroisella summalla ja näin voidaan kattaa ainakin osa tuotantokustannuksista. Lisäksi jos autossa on vaikkapa uusia teknologisia innovaatioita, niitä on mahdollista lisensoida muille ja tienata tällä tavalla.

Koenigsegg selvisi ensimmäisestä tulikokeesta eli ensimmäisestä tuotantoautosta, mutta haastavin osa tarinasta oli vasta nyt edessä. Automaailma on nimittäin armoton uutuudenhalussaan.

Ajatellaan, että ensimmäistä autoa on myyty viisi vuotta. Siinä vaiheessa – jos autoja on saatu myytyä – saattaa olla, että sen kehitys- ja tuotantokustannukset on jo katettu.

Mutta juuri tässä vaiheessa ihmiset alkavat kyllästyä siihen vanhaan malliin ja janoavat uutta. Pitäisi löytää jostain kymmeniä tai satoja miljoonia, jotta päästään kehittämään seuraavaa sukupolvea.

Tässä vaiheessa moni lopettaa, sillä pääomasijoittajat eivät välttämättä ole kiinnostuneita kohteesta, josta saa – ehkä – rahansa takaisin joskus kymmenen vuoden päästä.

Koenigsegg onnistui saamaan rahoituksen kuntoon ja valmisti uuden mallin. Samalla se oli yhtiön ensimmäinen auto, jolla sai laillisesti ajaa useimmissa maailman maissa (aikaisemmat olivat laillisia vain Ruotsissa). Se oli vuoden 2006 CCX-niminen auto, jota tehtiin jo 29 kappaletta.

Tämän jälkeen vuonna 2010 tuli vielä Agera sekä 2014 One:1, joka kulki 451 km/h ja teki hurjan ennätyksen. Auto kiihdytti nollasta kolmeensataan ja takaisin nollaan 17,95 sekunnissa.

Koenigsegg on sanonut, että se tapahtui testien yhteydessä vahingossa.

Näiden päämallien lisäksi Koenigsegg on rakentanut useita hieman päämallistaan poikkeavia, erinimisiä autoja, joita ei kuitenkaan voida laskea täysin uusiksi autoiksi.

Nyt ollaankin jo päästy Regeraan. Siihen lähes 1 500-hevosvoimaiseen ja vajaat 2 miljoonaa euroa maksavaan hybridisuperautoon, jota BBC testasi hiljattain. Se on ainakin Koenigseggin mukaan maailman nopein tuotantoauto.

Autoa aiotaan valmistaa 80 kappaletta, eli se on Koenigseggin mittapuulla suorastaan volyymimalli.

Edelleen Koenigsegg valmistaa ja kehittää autojaan vanhassa Ruotsin hävittäjälentokonetukikohdassa Angelholmissa. Tiimi on kasvanut yhden ihmisen startupista noin sadan hengen yhtiöksi. Kaikki tehdään edelleen itse: penkit, moottorit, vanteet – kaikki.

Christian von Koenigsegg on kertonut, että kymmenen auton vuosivauhdilla firma pysyy pystyssä, ja 15 autoin vuosivauhdilla sillä menisi jo erittäin hyvin.

Koenigsegg on onnistunut luomaan niin omistautuneen asiakaskunnan, että asiakkaat itse rahoittavat etumaksuilla autojen valmistusta. Tämä helpottaa huomattavasti tuotekehityskuluissa.

Miten on mahdollista, että firma on päässyt näin vakaaseen asemaan hurjassa autobisneksessä?

Yksi syy voi olla se, että Koenigsegg ei yritä miellyttää kaikkia, vaan brändillä on selvä kärki.

Koeniggsegissa ei ole vaikkapa italialaisen Paganin charmikkuutta tai Bugatti Veyronin teknistä viimeistelyä puhumattakaan Porsche 918 Spyderin avaruusteknologiasta, vaan se on silkkaa raakaa nopeutta. Koenigseggin autot ovat kauniita, mutta kaikki on lopulta alisteista nopeudelle.

Sekään ole haitannut, että Koenigseggilla oli sentään jokunen miljoona alkupääomaa. Tarkkoja tietoja suvun varallisuudesta ei ole, mutta Koenigsegg on kertonut alkuvuosina sijoittaneensa yritykseen 200 000 dollaria. Hänen isänsä lainasi hänelle seuraavana vuonna 300 000 dollaria ja sijoitti yritykseen myöhemmin ainakin kaksi miljoonaa dollaria.

Lisäksi firmassa on varmasti tehty yötä päivää töitä ja Christian von Koenigsegg on eittämättä motivoiva, älykäs ja luova ja ihminen.

Mutta noita ominaisuuksiahan on monilla muillakin.

Suurin syy Koenigseggin onnistumiseen saattaakin olla se, mikä huokuu kaikista haastatteluista ja dokumenteista, joita Christian von Koenigseggista on tehty: hän tosiaan rakastaa nopeita autoja.

Hän haluaa olla nopein, hurjin ja tehokkain. Hän haluaa näyttää isoille autonvalmistajille, mistä kana pissii, ihan kuin se norjalaisen animaatioelokuvan polkupyöräkorjaajakin teki.

Miksi, joku voi kysyä.

Sen verran hankalaa sitä on järjellä perustella, että jos sitä ei ymmärrä ilman selitystä, tuskin sitä ymmärtää myöskään selityksen kanssa.

Se kun on melkoisen sekopäistä puuhaa.

Lähteitä: Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio, Apex: Story of a Hypercar -dokumentti, BBC.com, wsj.com, Forbes.com, Koenigsegg.com, Roadandtrack.com

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autoilu
  • Ruotsi

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Professori Markku Kivinen: Putin lähetti lehdistötilaisuudessa piiloviestin Suomelle

    2. 2

      23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

    3. 3

      Putin arvosteli USA:ta Punkaharjulla: ”On mahdotonta sietää loputtomiin häikäilemättömyyttä maatamme kohtaan” – Niinistö sanoi vastaan venäläistoimittajalle

    4. 4

      Treffailussa on edelleen yksi kammottavan vanhanaikainen piirre: Deiteillä nainen odottaa miehen hoitavan kaiken

    5. 5

      Olen nähnyt miehiä tyydyttämässä itseään metron penkillä ja uimahalleissa – ei ole Sompasaunan vika, jos lauteilla irstaillaan

    6. 6

      Näin suomalaiset yrittävät petkuttaa Kelaa – viime vuonna kiinni jäi lähes pari tuhatta huijaria, keskimääräinen vedätys 4 200 euroa

    7. 7

      Tutkijat: Antibioottikuuria ei aina tarvitsekaan syödä loppuun – liian pitkistä kuureista voi olla jopa haittaa

    8. 8

      Venäjän mediassa on hämmästelty Suomen ja Venäjän hyviä suhteita Putinin Savonlinnan-vierailun alla – ”Miksi välit ovat niin läheiset?”

    9. 9

      HS seuraa: Niinistö ja Putin ovat oopperassa – 11-vuotias Ellen Strandholm: ”Jolanta on hyvä, mutta tänään tulen tänne vain presidenttien vuoksi”

    10. 10

      Talousmediat: Amazonin perustaja Jeff Bezos on nyt maailman rikkain ihminen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

    2. 2

      Lappiin matkalla oleva kaupunkifillari hämmensi Hämeenlinnassa – ”Mies otti valokuvia ja uhkasi lähettää ne poliisille”

    3. 3

      Treffailussa on edelleen yksi kammottavan vanhanaikainen piirre: Deiteillä nainen odottaa miehen hoitavan kaiken

    4. 4

      Huumeita myydään avoimesti Helsingin Torkkelinmäellä – HS vieraili puistossa, jossa huumekauppa asukkaiden mukaan rehottaa

    5. 5

      Finland, dit borde man åka – ruotsalaisten tietämättömyys Suomesta onnistuu yhä välillä hätkäyttämään

    6. 6

      Näin suomalaiset yrittävät petkuttaa Kelaa – viime vuonna kiinni jäi lähes pari tuhatta huijaria, keskimääräinen vedätys 4 200 euroa

    7. 7

      Olen nähnyt miehiä tyydyttämässä itseään metron penkillä ja uimahalleissa – ei ole Sompasaunan vika, jos lauteilla irstaillaan

    8. 8

      Poliisilta erikoinen kirje savonlinnalaisille – Miksi kaupunkilaisten pitäisi välttää parvekkeilla oloa Putinin vierailun aikana?

    9. 9

      Mies tyydytti itseään sekasaunassa, toinen kommentoi naisten vartaloita – seksuaalinen häirintä varjostaa Sompasaunaa

    10. 10

      Trump aikoo kieltää transsukupuoliset Yhdysvaltain armeijassa – Palkittu eliittisotilas ärähti: ”Sanokoon minulle päin naamaa, etten ole kelvollinen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    2. 2

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    3. 3

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    4. 4

      Sompasaunassa on ahdasta, alastonta ja aitoa – ”Helsinki on paljon siistimpi kuin Tukholma”

    5. 5

      Ruokatoimittaja ja viestintäyrittäjä Elina Jyväs kuoli 40-vuotiaana

    6. 6

      23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

    7. 7

      Lappiin matkalla oleva kaupunkifillari hämmensi Hämeenlinnassa – ”Mies otti valokuvia ja uhkasi lähettää ne poliisille”

    8. 8

      Mies tyydytti itseään sekasaunassa, toinen kommentoi naisten vartaloita – seksuaalinen häirintä varjostaa Sompasaunaa

    9. 9

      ”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

    10. 10

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    11. Näytä lisää