Valikko
Auto

Suomalainen autoilusovellus tähtää ”satojen miljardien” firmaksi – kysyimme perustajalta, onko hän tosissaan

Suomalaisyritys kehittää autoilun Netflixiä. Sovelluksen nimi on Whim. Haastattelimme perustajan Sampo Hietasen ja selvitimme, mistä on kyse.

Korealainen sanomalehti tuli hiljattain tapaamaan sitten Sampo Hietasta ja tämän liikekumppaneita. He tulivat kyselemään Hietasen johtamasta ja perustamasta firmasta.

Sen firman nimi on MaaS Global, ja sen toimiala on – niin – MaaS.

Se on lyhenne sanasta Mobility as a Service, eli liikkuminen palveluna, ja syvennymme siihen termiin tuonnempana.

Hietanen tapasi korealaistoimittajan Sanomatalon alakerrassa Helsingin keskustassa. Toimittaja kysyi:

”Omistatteko vain tämän kiinteistön, vai omistatteko ehkä kaikki muutkin toimistot tässä vieressä?”

Nyt Sampo Hietanen nauraa tapaukselle puhelimessa.

”Oli lähellä, etten pärähtänyt sujuvasti valehtelemaan! Mutta ei Uberkaan viisi vuotta sitten ollut paljoa meitä isompi.”

Tarinan opetus on se, että korealaistoimittajalla oli tavallaan ihan hyvä syy uskoa, että tämä alle vuoden ikäinen suomalaisfirma, jossa on parikymmentä työntekijää, voisi omistaa kaiken sen. Se firma tekee nimittäin ensimmäisenä maailmassa sovellusta, jolla on mahdollisuudet olla erittäin – siis oikeasti erittäin – iso juttu maailmassa muutaman vuoden sisällä.

Korealaistoimittajan jutun näkökulmakin oli Hietasen mukaan vanha kunnon ”Suomen uusi Nokia”.

”Jos kaikki menee hyvin, tämä on satojen miljardien firma viiden vuoden päästä.”

Oletko nyt ihan tosissasi?

”Kyllä, naurattaa se minuakin. Mutta bisnesanalyytikoita se ei naurata. Miten tahansa sen laskee, niin se vaan on”, Hietanen sanoo.

Mistä on oikein kysymys?

MaaS on termi, jolla puhutaan siitä, mitä liikkuminen tulee olemaan tulevaisuudessa.

(Harva muuten tietää, että tämä joka puolella maailmaa käytetty termi on Hietasen ja muutaman muun suomalaisen Mustiossa keksimä juttu, kun he olivat ministeriön järjestämässä aivoriihessä pohtimassa tulevaisuuden liikkumista )

Idea on, että yhä harvempi omistaa tulevaisuudessa liikkumisvälineen kuten auton. Sen sijaan ihmiset ostavat tietynlaiselta operaattorilta palvelun, ja operaattori hoitaa ihmisen liikkumisen.

Vähän niin kuin Netflix: et enää omista elokuvaa, vaan maksat ”operaattorille”, joka omistaa oikeudet kaikkiin elokuviin. Sitten voit katsella niitä elokuvia niin paljon kuin sielu sietää, kunhan maksat kuukausimaksun ”operaattorille”.

Sampo Hietasen MaaS Global haluaa olla tietynlainen liikkumisen Netflix. Se onnistuu Hietasen mukaan sovelluksella, jonka nimi on Whim. Se tarkoittaa päähänpistoa.

Kun Hietanen selittää systeemin ideaa, selviää, että minkään muun niminen se sovellus ei voisi ollakaan.

Hietanen kertoo:

”Mikä on parasta siinä, että omistaa auton? Se, että vaikka viikonloppuna tulee päähänpisto – eli whim – että lähdenpä tuonne tai tuonne. Sitten ottaa vaan auton alle ja menee. Se meidän täytyy pystyä tarjoamaan ihmisille.”

Sovelluksen idea siis on, että autoton voi elää yhtä helppoa elämää kuin autonomistaja. Jos sovelluksesta joskus tulee sellainen kuin suunniteltu, se toimii parhaimmillaan esimerkiksi näin:

Rekisteröidyn sovellukseen ja maksan kuukausimaksun. Sitten haluan päästä Tukholmaan kahville tapaamaan serkkuani. Laitan sovelluksen päälle puhelimestani ja kerron sille, että haluan Tukholmaan.

Sovellus tilaa taksin, vuokra-auton, autonjakopalvelun auton tai vastaavan, joka vie lentokentälle. Se on varannut matkaliput lentokoneeseen. Tukholman lentokentällä odottaa taas sopiva kyyti (esimerkiksi taksi tai vuokra-auto), joka vie minut haluamaani kahvilaan.

”Kaikki on maksettu sillä kuukausimaksulla ja kaikki matkaliput ynnä muut hoidettu. Me hoidamme kaiken.”

Se, millaisen kyydin saa, riippuu siitä, minkäkokoisen kuukausimaksun on maksanut. Hietanen arvioi, että kuukausimaksut asettuvat tulevaisuudessa noin vajaan sadan euron ja ”reilusti yli tonnin” välimaastoon. Kuukausimaksulla saa sitten matkustaa niin paljon kuin haluaa.

Isolla rahalla mennään siis lentokentälle Rolls-Roycella, pienemmällä kuukausimaksulla pikkuisella vuokra-autolla tai vaikkapa julkisella liikennevälineellä.

Tänään perjantaina MaaS Global päästää ensimmäistä kertaa asiakkaat kokeilemaan palvelua, Hietanen kertoo.

He ovat jo pidemmän aikaa testanneet sovellusta erilaisten yhteistyökumppaneidensa kanssa, ja Hietasen mukaan kaikki on mennyt tähän mennessä hyvin. Ennen haastattelua hän on juuri ajanut sovelluksella tilaamallaan Sixt-vuokra-autoyrityksen Mercedeksellä.

”Minulla on Whim, ja klikkasin siitä, että haluan auton alle. Se kysyi, että minkä auton, ja kerroin, että Mersun. Sitten se tilasi minulle taksin, joka vei minut Hakaniemeen, jossa odotti vuokra-Mersu.”

Hietanen kertoo, että heti he eivät uskalla vapauttaa palvelua kaikkien käyttöön, sillä se saattaisi johtaa katastrofiin.

Yhteistyökumppaneita ei ole vielä riittävästi mukana, joten ihmiset eivät saisi hyvää käyttäjäkokemusta. Vain rajattu ryhmä pääsee siis tänään perjantaina ensimmäisiksi asiakkaiksi.

Se kuulostaa järkevältä, sillä palvelun toimimisen elinehtohan on, että kaikki mahdolliset ihmisten liikuttamiseen liittyvät yritykset ja tahot ovat hommassa mukana: julkinen liikenne, lentoliikenne, taksit, autojen jakamispalvelut, vuokra-autoyrityksen, leasingautot ja niin edespäin.

MaaS on konsepti, jonka on arvioitu oleva rahakas markkina-alue tulevaisuudessa. Ennusteita on monia, mutta esimerkiksi vuoteen 2030 mennessä tämä alan arvo on kaikkien ennusteiden mukaan sellainen, että ykkösen perässä on vähintään 12 nollaa. Joissain ennusteissa ykkösen tilalla on kakkonen.

Pähkinänkuoressa: puhutaan, ei miljardi-, vaan biljoonabisneksestä.

Tässä on tavallaan yksi MaaS Globalin ongelmista.

Koska markkinat ovat niin valtavat ja koska Hietasen perustaman firman idea on sellaisenaan ensimmäinen laatuaan maailmassa, sijoittajat kysyvät usein saman kysymyksen.

Oletatteko meidän uskovan, että tällainen mullistava idea tulisi jostain pienestä Suomesta?

”Tämän asian kanssa saa tehdä paljon töitä. Sijoittajat katsovat hyvin tarkkaan sitä toimeenpanokykyämme Suomessa. Tähän (MaaS-) alueeseen tullaan laittamaan valtavat määrät rahaa, emmekä me tule olemaan ainoita tällä pelikentällä.”

Kilpailu tulee siis olemaan kovaa. Ja kuulostaahan se uskomattomalta, että tästä tosiaan tulisi satojen miljardien yritys.

Mutta Hietanen sanoo:

”Ei se auta kuin yrittää!”

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Valtava kavallusepäily Husissa: työntekijän epäillään siirtäneen 70 000 euron potilasmaksut omalle tililleen

    2. 2

      Länsimetrolle kävi ”pieni laskuvirhe” – 52 miljoonaa euroa livahti kirjanpidossa väärään paikkaan

    3. 3

      Bändibussissa seksivideoitaan esitellyt Axl Smith sai ehdollisen vankeustuomion – maksettava 150 000 euroa korvauksia

    4. 4

      Kännykän ”luomuehkäisysovellus” hyväksyttiin viralliseksi ehkäisykeinoksi Euroopassa ja Suomessa – Tätä se oikeasti tarkoittaa

    5. 5

      Kaj Kunnas irtisanoutui Yleltä: ”Ajatus kypsynyt varmaan kymmenen vuotta”

    6. 6

      Oudoilla havainne­kuvilla yritetään vaikuttaa – Helsinkiläis­mies turhautui ja kokeili, miltä Pasilan tornitalot näyttäisivät todellisuudessa

    7. 7

      Nainen tarttui kahta taskuvarasta hihoista Taka-Töölössä – lompakko katosi, mutta yksi epäilty jäi kiinni

    8. 8

      Lukiolaiset syyttävät Kelaa epäreilusta kohtelusta ja ”velkaantumiseen pakottamisesta”

    9. 9

      Syyttäjälaitos hankkinut koulutuksia valtakunnan­syyttäjän veljen yritykseltä yli 80 000 eurolla

    10. 10

      Donald Trumpin kampanjassa muslimien maahanmuuttoa vastaan otettiin käyttöön uusi ruotsalainen kokki

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Oudoilla havainne­kuvilla yritetään vaikuttaa – Helsinkiläis­mies turhautui ja kokeili, miltä Pasilan tornitalot näyttäisivät todellisuudessa

    2. 2

      Batagaikan jättikraatteri kasvaa nopeasti Siperiassa

    3. 3

      ”Painu neekeri takaisin sinne mistä tulit” – Michaela Moua kertoo, millaista on syrjintä Helsingin joukkoliikenteessä

    4. 4

      Bändibussissa seksivideoitaan esitellyt Axl Smith sai ehdollisen vankeustuomion – maksettava 150 000 euroa korvauksia

    5. 5

      Pyöräteiden rakentamisessa on menty liiallisuuksiin Helsingissä – Miksi pyöräilyväylä tarvitsee moottoritien verran tilaa?

    6. 6

      Oksennus tyhjensi uimahallin Espoossa – Asiantuntija rauhoittaa: Uimahallit ovat liian lämpimiä norovirukselle

    7. 7

      Autovakuutuksen uudistus voi tuoda satojen eurojen säästöt – HS vertaili pakollisen liikenne­vakuutuksen ehtoja ja hintoja

    8. 8

      Raju pettymys ei voinut tulla Aino-Kaisa Saariselle yllätyksenä – ja lisää saattaa olla tulossa

    9. 9

      Aira Samulin täyttää tänään 90 vuotta ja kannustaa välttämään vanhainkotia: ”Meillä on suuret ikäluokat tulossa, ei siitä edes tule mitään”

    10. 10

      Kauppojen vapaat aukiolot ovat kaataneet yrityksiä ja lisänneet silpputyötä – kohta Helsingissä on Prisma, joka ei sulkeudu ikinä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vaatteet paljastavat usein ihmisen luokka-aseman, vaikka sitä yrittäisi salata, kertoo tutkija – Tältä köyhyys näyttää ja tuntuu Suomessa

    2. 2

      Suomalaiset nimet aiheuttavat hauskoja ja kiusallisia tilanteita ulkomailla – ”Vieraat ihmiset saattavat hätkähtää, kun he huomaavat, etten ole arabi”

    3. 3

      Otatko työpaikkasi hauskuuttajan vakavasti? Syytä olisi, opastavat tutkijat

    4. 4

      Rivitaloremontti meni järkyttävällä tavalla pieleen Järvenpäässä – löperösti toiminut valvoja joutuu maksamaan peräti miljoonan euron korvaukset

    5. 5

      Pelastuslaitos kiittelee autoilijoita, jotka muodostivat Turun moottoritielle pelastuskujan – ”Erinomainen ilmiö”

    6. 6

      Pahoinpitelyt ja nöyryyttäminen mursivat 15-vuotiaan sipoolaispojan – Äiti kertoo, että nyt riittää: ”En anna tämän enää olla”

    7. 7

      Saara Aallon rohkea ilmapallotemppu huipensi X Factor -konsertin Lontoossa

    8. 8

      Lääketeollisuus salaa suurimman osan lääkäreille maksetusta rahasta – katso, kuuluuko oma lääkärisi eniten rahoitusta saaneiden joukkoon

    9. 9

      Tiina Lietzén kyllästyi työhönsä ja laski, ettei tarvitse kuukausipalkkaa – hän muutti alkeelliseen mökkiin ja hakkaa metsää

    10. 10

      Tätä on seksi nyt: Tinder-sukupolvi ei eläkään yltä­kylläisyydessä, parisuhteissa etenkin miehet kärsivät puutteesta – mistä se johtuu?

    11. Näytä lisää