Auto

Valikko
Auto

Saksan viranomaiset lähettivät varoituskirjeen Tesla-autojen omistajille – ministeriö pitää autopilot-toimintoa vaarallisena

Saksan viranomaiset pitävät sähköauto Teslan autopilottia ”huomattavana vaarana”. Yrityksen mukaan kyseessä on vain kuljettajaa avustava toiminto.

Sähköauto Teslan saksalaiset omistajat ovat saaneet maan liikenneviranomaiselta kirjeen, joka varoittaa sähköauton autopilot-toiminnosta. Asiasta kertoo Automotive News.

Varoituskirjeessä todetaan, että Teslan autopilot on vain kuljettajaa avustava järjestelmä eikä autopilotti, joka osaa huolehtia autolla ajosta itsenäisesti.

Saksan liikenneministeriö tutkii parhaillaan Teslan autopilot-toimintoa. Saksalaislehti Der Spiegelin haltuunsa saaman sisäisen raportin mukaan ministeriö pitää ominaisuutta ”huomattavana vaarana liikenteessä”.

Teslan autopilot-toiminnon luotettavuudesta on keskusteltu laajasti siitä asti kun kävi ilmi, että Yhdysvaltain Floridassa kuolonkolarin ajanut kuljettaja oli käyttänyt autopilottia kolarin hetkellä. Floridan kolarissa automaattiohjaus ei reagoinut eteen kääntyneeseen rekkaan, selvisi alustavassa onnettomuustutkinnassa.

Syyskuun lopussa Tesla törmäsi turistibussiin moottoritiellä Pohjois-Saksassa. Kuljettajan mukaan hän käytti tuolloin autopilottia. Autonvalmistajan mukaan autopilot ei ollut syyllinen kolariin.

Saksan liikenneministeriö antoi uutistoimisto Reutersille lausunnon, jonka mukaan ministeriön tutkimukset autopilotista ovat vielä kesken.

Teslan mukaan se on aina tehnyt asiakkailleen selväksi, että autopilot on vain kuljettajaa avustava toiminto, jonka toimintaa kuljettajan on jatkuvasti valvottava.

Tesla on korostanut, että kyseessä on vasta järjestelmän beta-versio, jota käyttäessä kuljettajan on aina pidettävä kädet ratilla. Tesla kuitenkin kutsuu ominaisuutta autopilotiksi, mikä on herättänyt arvostelua.

Esimerkiksi arvostetun kuluttajalehden Consumer Reportsin mukaan nimi on harhaanjohtava, sillä se antaa mielikuvan, että auto pystyisi ajamaan ilman kuljettajaa. Lehti vaati Teslaa vaihtamaan järjestelmän nimen ja päivittämään sen niin, että se kytkeytyy päälle vain silloin, kun kuljettajan kädet ovat ratilla.

Tesla vastasi lehdelle näin: ”Vaikka arvostamme hyvää tarkoittavia neuvoja kaikilta yksilöiltä ja ryhmiltä, perustamme päätöksemme todelliseen dataan emmekä median spekulaatioihin.”

Teslan mielestä olisi vastuutonta olla tarjoamatta autopilot-järjestelmää, sillä yhtiön laskelmien mukaan ihmiskuski on keskimäärin turvattomampi kuin Teslan tietokoneohjaus.

Teslan tiimi kirjoittaa autopilottia koskevassa lausunnossaan muun muassa näin:

”Maailmanlaajuisen datan perusteella autopilot-järjestelmää käyttävät ovat tilastollisesti enemmän turvassa kuin he, jotka eivät ensinkään käytä järjestelmää. Ottaen huomioon, että kyseessä on kuljettajaa avustava järjestelmä, oli tilastollisesti väistämätöntä, että jossain vaiheessa tulee törmäys järjestelmän ollessa päällä.”

HS testasi järjestelmää viime vuoden joulukuussa. Lue testijuttu tästä.

Itsestään ajavat robottiautot ovat nyt kaikkien suurten autonvalmistajien tähtäimessä. Monet valmistajat ovat kertoneet tuovansa itsestään ajavia autoja markkinoille jo viiden vuoden päästä.

Esimerkiksi Ford on luvannut tuoda täysin itsestään ajavan ratittoman auton markkinoille vuonna 2021.

Fordin kaavailema itsestään ajava auto on niin sanottu nelostason autonominen auto. Nyt tien päällä on jo kakkostason autonomisia autoja. Alla olevasta taulukosta voit klikkailla lisätietoja autonomisten autojen luokittelusta.

HS haastatteli aiemmin suomalaisen tekoäly-yrityksen The Curious AI Companyn perustajia. Yritys kehittää muun muassa tekoälyä autoihin. Yrityksen operatiivinen johtaja Timo Haanpää suhtautui haastattelussa autonvalmistajien kaavailemiin aikatauluihin varauksella. Jotta autot ajaisivat jo viiden vuoden päästä ilman kuljettajaa, teknologian olisi kehityttävä paljon.

”En usko, että se onnistuu millään olemassa olevalla teknologialla. Jotta sinne päästäisiin, on tapahduttava paljon teknologista kehitystä”, hän sanoi.

Lue koko juttu tästä: Helsinkiläistoimistossa kehitetään autolle aivoja – Wired nosti suomalaisen tekoäly-yrityksen Euroopan kuumimpien startupien joukkoon

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Robotisaatio
  • Tesla

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      HS seurasi pikkujoulujen viettoa Tallinnan-laivalla: ”Mennään hyttiin pussailemaan?” – ”Mennään vaan”

    2. 2

      Satavuotiaan Suomen juhlalikööriksi valittiin virolainen Vana Tallinn – Alkon hallintoneuvoston johto parahti: ”Ei voi olla totta”

    3. 3

      Tutkijat vertaavat Sipilän johtamistapaa Trumpiin ja Berlusconiin – johtajuutta on kunnioitettava kyseenalaistamatta

    4. 4

      Iran aikoo teloittaa miljardöörin – korkein oikeus piti kuolemantuomion voimassa

    5. 5

      Viisikymppinen mies ryhtyi kasvissyöjäksi – hän huomasi olevansa hyvin trendikäs ja alkoi myös lihoa

    6. 6

      Vanha SS-sotilas jätti perintönsä ”kiltille” skotlantilaiskylälle, jossa oli sotavankina

    7. 7

      Ylen päätoimittajan mukaan ohjaaja Susanna Kuparinen loukkasi Sipilän vaimoa – Kuparinen: ”Järkytyin ihan hirveästi”

    8. 8

      Toimittaja Ilkka Malmberg on kuollut

    9. 9

      Nainen meni kauneusklinikalle Helsingissä – päätyi öisen autokyydin jälkeen leikattavaksi omakotitaloon Viron Pärnussa

    10. 10

      Lontoolaiskaupan vartijasta tuli 22 vuotta hallinneen itsevaltiaan syrjäyttäjä ja Afrikan muutoksen keulakuva – ”Tämä on uusi Gambia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen päätoimittajan mukaan ohjaaja Susanna Kuparinen loukkasi Sipilän vaimoa – Kuparinen: ”Järkytyin ihan hirveästi”

    2. 2

      Viisikymppinen mies ryhtyi kasvissyöjäksi – hän huomasi olevansa hyvin trendikäs ja alkoi myös lihoa

    3. 3

      Satavuotiaan Suomen juhlalikööriksi valittiin virolainen Vana Tallinn – Alkon hallintoneuvoston johto parahti: ”Ei voi olla totta”

    4. 4

      Toimittaja Ilkka Malmberg on kuollut

    5. 5

      Nainen meni kauneusklinikalle Helsingissä – päätyi öisen autokyydin jälkeen leikattavaksi omakotitaloon Viron Pärnussa

    6. 6

      Teillä kulkee kymmeniätuhansia kolariautoja – näin tunnistat kolarikorjatun auton

    7. 7

      Ylen päätoimittaja Atte Jääskeläinen myönsi tehneensä virheen Sipilä-asiassa – Ruben Stiller: ”Ylessä on paljon pelkoa”

    8. 8

      HS seurasi pikkujoulujen viettoa Tallinnan-laivalla: ”Mennään hyttiin pussailemaan?” – ”Mennään vaan”

    9. 9

      Lapsiperheen arki kuihdutti seksielämän ja vei läheisyyden – pelkään parisuhteeni puolesta

    10. 10

      Eläkekeskustelussa kytee sukupolvien sota – Katso HS:n laskurista, paljonko kukin ikäpolvi on säästänyt eläkettä ja paljonko sitä on luvassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen meni kauneusklinikalle Helsingissä – päätyi öisen autokyydin jälkeen leikattavaksi omakotitaloon Viron Pärnussa

    2. 2

      Susanne Päivärinta ja Jan Andersson kiistävät päätoimittaja Atte Jääskeläisen väitteet: Ylen linjausta perusteltiin ”muilla syillä”, juontajat sanovat

    3. 3

      Kymmenien suomalaisten kauneusleikkaukset ovat menneet pieleen – Cheyenne Järvisen rintoihin jäi rujot jäljet

    4. 4

      Sanna-Mari Paakki aloitti kampanjan tissien puolesta ja joutui Ylilaudalta nousseen vihakampanjan kohteeksi – ja se kertoo siitä, mikä internetiä nyt riivaa kaikkialla

    5. 5

      Ylen päätoimittajan mukaan ohjaaja Susanna Kuparinen loukkasi Sipilän vaimoa – Kuparinen: ”Järkytyin ihan hirveästi”

    6. 6

      Ruben Stiller kertoo HS:lle saamastaan varoituksesta ja Ylen kovista vaatimuksista Sipilä-asiassa: ”Olen hiiri ja minua pelotti”

    7. 7

      Ylen juontaja tenttasi päätoimittajaa suorassa lähetyksessä – ja hukkuu nyt kiittävään palautteeseen

    8. 8

      Miten elämäsi sujuu muihin verrattuna? Lue sinulle räätälöity juttu perheestä, terveydestä, työstä ja onnesta

    9. 9

      Pidimme kaksi viikkoa uutta päiväkirjamaista kalenteria, jota hehkutetaan maailmalla – näin se toimii

    10. 10

      Helsingin kaupunginvaltuusto hylkäsi Guggenheimin taidemuseon äänin 53–32

    11. Näytä lisää