Auto

”Kiinan Tesla” on merkki automaailman muutoksesta – ja se voi olla merkittävä askel koko sähköautobisnekselle

Kiinalainen autonvalmistaja kertoo, että sen visio on saasteiden poistaminen ja sininen taivas.

Kiinalainen NextEV aikoo olla Kiinan Tesla, joka muuttaa koko automaailmaa.

Sillä saattaakin olla tähän hyvät mahdollisuudet tai ainakin se voi olla iso osa tätä megatrendiä.

Mutta palataan NextEV:hen myöhemmin.

Automaailman muutoksen tuulista kertovia uutisia on viime aikoina tullut jo ovien ja ikkunoiden tiivisteidenkin läpi.

Muutamia esimerkkejä viime päiviltä:

Muun muassa Mercedes-Benzin omistava Daimler investoi 10 miljardia euroa sähköautojen kehitykseen.

Volkswagenin omistamat Audi ja Porsche käyvät kisaa siitä, kumpi brändi saa palkattua parhaat tekijät sähköautojen valmistukseen.

Jaguar Land Rover suunnittelee, että pian puolet sen autoista voisi kulkea sähköllä. Fisker on tekemässä paluun sähköautoihin.

Renaultin järkihintainen Zoe-sähköauto tuli myyntiin. Opel Ampera-e on pian markkinoilla, ja sen sisarmalli Chevy Volt oli jo heinäkuussa USA:n myydyin sähköauto.

Eikä pidä unohtaa, kuinka Tesla sai sensaatiomaisesti yli 400 000 ennakkotilausta Model 3 -autostaan.

Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä.

Lisää sähköistäviä uutisia on kuultu politiikan puolelta niin maailmalta kuin Suomesta. Esimerkiksi Kiina on jo kauan myöntänyt merkittäviä tukia sähkökäyttöisille autoille.

Suomikin on esitellyt oman vaihtoehtonsa sille, miten autoilu tulee muuttumaan: vuonna 2025 Suomen teillä pitäisi olla hallituksen kaavailujen mukaan 250000 vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevaa autoa.

Viimeisimpänä uutisena finanssiryhmä OP alkaa liisata sähköautoja.

Palataan Kiinaan ja ”Kiinan Teslaan”.

Tämän yrityksen nimi on NextEV. HS kirjoitti yhtiön lippulaiva-auto Nio EP9:stä aiemmin. Se on tällä hetkellä nopein kaikista sähköautoista.

Tämä auto on vain jäävuoren huippu, sillä miljoonan euron arvoisella superautolla ei vielä maailmaa muuteta.

Sellainen auto tehdään aluksi, jotta saadaan kehitettyä teknologiaa, jota voidaan valuttaa alaspäin tuleviin volyymimalleihin.

NextEV:llä kun on suuret suunnitelmat.

Se aikoo toimia toisella tavalla kuin suurin osa kiinalaisista autonvalmistajista, jotka ovat tähän mennessä kehitelleet lähinnä huonoja kopioita länsimaisista autoista. Yhtiössä on töissä sellaista porukkaa, joka voi tosiaan kyetä tähän.

Telegraph kertoo, että NextEV:llä on 2 000 ihmistä käsittävällä palkkalistallaan ammattilaisia, jotka ovat olleet aiemmin töissä muun muassa Googlella ja Facebookilla.

Auton muotoilu on tehty Münchenissä, tekninen kehitys San Josessa ja viimeistely Kiinassa. Yrityksen perustaja William Li on yrittäjä, jolla on ollut useita menestyviä teknologiayrityksiä, kuten Bitauto.com.

NextEV aikoo pian aloittaa myös autonomisten autojen testaamisen julkisilla teillä USA:ssa.

Perustaja Li tykkää puhua autonvalmistusyrityksen sijaan ”lifestyle-yrityksestä”. Se kuulostaa markkinointijargonilta, mutta siinä saattaa olla vinha perä.

Auton omistaminen ja ajatukset autoilusta ovat nimittäin kovassa muutoksessa.

Jos nykyään kysyy nuorilta, mikä on kuumin autonvalmistaja, moni vastaa varmasti Tesla.

Nämä nuoret eivät välttämättä tiedä autoista mitään, mutta he tietävät Teslan ja sitä johtavan hullun neron nimeltään Elon Musk, joka aikoo muuttaa maailmaa. Tesla on tällä tavalla mitä suurimmissa määrin lifestyle-yritys eli yritys, joka myy tietynlaista elämäntapaa, ei silkkaa funktionaalisuutta.


Askel pidemmälle tässä lifestyle-ajatuksessa on se, että ihmisten halu omistaa autoja on vähenemään päin. Omistaminen kun on analyytikkojen mukaan niin vuotta 2010. Tämän päivän juttu – tämän päivän lifestyle – on jakamistalous.

Telegraphin mukaan esimerkiksi monen teini-ikäisen kärkiautomerkkeihin kuuluvat nykyään Uber ja Apple. Ne eivät ole autonvalmistajia, vaan ovat bisneksessä mukana jakamistaloudellisessa mielessä, ennen kaikkea omalla liestyle-brändillään.

Ja jottei merkkejä auton omistamisen muutoksesta ja suhtautumisesta siihen tarvitsisi hakea näin kaukaa, mainittakoon vielä OP:n uusi aluevaltaus, jossa yhtiö alkaa liisata sähköautoja sen sijaan, että se vaikkapa myisi autoja.

OP on iso firma, ja se on varmasti tehnyt markkinatutkimuksensa: auton omistaminen tulee vähenemään yhä enenevissä määrin tulevaisuudessa.

Uudenlaista auton omistamista tai kokonaan uudenlaista liikkumista avustamaan on jo perustettu erinäisiä sovelluksia.

Yksi sellainen on esimerkiksi suomalainen MaaS Global, josta HS kertoi aiemmin. Yritys tähtää satojen miljardien bisnekseksi Whim-nimisellä sovelluksellaan.

Sen avulla pitäisi jonain päivänä olla mahdollista pystyä liikkumaan millä tahansa välineellä raitiovaunusta yksityisauton kautta lentokoneeseen napin painalluksella.

Vähän niin kuin liikkumisen Netflix: et enää omista elokuvaa, vaan maksat ”operaattorille”, joka omistaa oikeudet kaikkiin elokuviin. Sitten voit katsella niitä elokuvia niin paljon kuin sielu sietää, kunhan maksat kuukausimaksun ”operaattorille”.

Whim tarjoaa erihintaisia paketteja, joilla kaikilla voi matkustaa rajattomasti Helsingin joukkoliikenteessä.

Muut matkat maksetaan palvelun sisäisellä pistejärjestelmällä.

Esimerkiksi halvimmalla 89 euron paketilla voi matkustaa Helsingin sisäisillä joukkoliikennevälineillä rajattomasti, minkä lisäksi ”Whim-pisteillä” voi tehdä esimerkiksi kaksi noin kymmenen kilometrin taksimatkaa.

Kaiken tämän rinnalla useilla autonvalmistajilla on meneillään projekteja, joissa ne testaavat tai aikovat testata itsestään ajavia autoja julkisilla teillä.

Itse ajavat autot ovat osa sitä MaaS-nimistä megatrendiä, joka on lyhenne sanasta Mobility as a Service eli liikkuminen palveluna.

Sen on arvailtu olevan lähitulevaisuudessa suurin piirtein tuhannen miljardin euron arvoinen bisnes.

Muutoksen tahti on ollut viime vuosina hurja, ja muutos on aina vähän hankala asia tuttuun ja turvalliseen tottuneelle ihmiselle.

Liikkumisen muuttuminen tai polttomoottoriautojen vaihtuminen vaihtoehtoisilla voimilla toimiviin autoihin ei kuitenkaan tule tapahtumaan hetkessä.

Kenenkään ei tarvitse huolehtia siitä, että heiltä vietäisiin huomenna ajo-oikeus ja auton omistamisoikeus, tai että ei pääsisi enää kruisailemaan sen vanhan kunnon polttomoottorilla käyvän Ford Mustanginsa kanssa.

Isot pyörät ovat silti lähteneet hiljalleen pyörimään, eikä niiden kiihtyvää vyörymistä ole todennäköisesti pysäyttäminen.

Autoilun muutos kun liittyy moneen muuhun asiaan, esimerkiksi uusiutuvien energialähteiden markkinoihin ja siihen, kuinka uusiutuvat muuttuvat halvemmiksi ja fossiiliset kalliimmiksi.

Energiabisnes on jo automaailmaan verrattuna astetta isompien pelurien temmellyskenttä. Sitä ei pysty pysäyttämään edes Donald Trump.

Kuten Telegraph kirjoittaa: ”pitkät jäähyväiset bensiinille ja dieselille ovat alkaneet.”

Kiinan NextEV on siinä mielessä merkittävä yksittäinen peluri, että Kiina on iso maa, jossa on paljon potentiaalia. Jos NextEV onnistuu todella olemaan Kiinan Tesla, puhutaan valtavasta toimijasta autonvalmistusalalla.

Tulee mieleen, että ehkä NextEV:n markkinointipuheessa on jotain perää. Yhtiön perustaja William Li viittaa siinä Kiinan savusumun saastuttamaan ilmaan:

”Uskomme, että kun auton omistamiskokemus ylittää odotukset, sähköautoista tulee luonnollinen valinta jokaiselle. Se johtaa kestävämpään huomiseen. Sen myötä visiomme sinisestä taivaasta tulee toteutumaan.”

Ei se lopulta niin hirveän pelottavalta ja pahalta kuulosta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Tesla
  • Kiina

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Ruotsalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

    2. 2

      Tämä Turun puukotuksista tiedetään nyt: Terroriteosta epäillään kuuden marokkolaisen ryhmää – Supo: pääepäillyn profiili viittaa radikaali-islamistiseen terrorismiin

    3. 3

      Pääministeri Juha Sipilä pitää tiedotustilaisuuden Turun tapahtumista kello 16, HSTV näyttää suorana – Hiljainen hetki sunnuntaina kello 10

    4. 4

      70-vuotias turkulaismies meni puolustamaan iäkästä naista puukottajalta ja vältti puukoniskun täpärästi – ”ihmismassa” juoksi puukottajan perässä yrittäen pysäyttää hänet

    5. 5

      Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

    6. 6

      Näin keskusrikospoliisin tiedotustilaisuus eteni: Hyökkääjä mahdollisesti valikoi naisia uhreiksi, tuli Suomeen vuonna 2016 turvapaikanhakijana

    7. 7

      Pääministeri Sipilä: ”Kiitimme poliisia erittäin ripeästä toiminnasta. Samoin meidän terveysviranomaiset ovat toimineet tässä nopeasti”

    8. 8

      Turun puukotuksista epäilty marokkolais­mies liikkui viime aikoina Pernon lähiössä, paikalliset kertovat: ”Hän kulki aina katse alas päin”

    9. 9

      Timo Metsola, 42, on kietonut Helsingin vuokra-asuntomarkkinat pikkurillinsä ympärille – Yli 50 asuntoa omistava judoka on Jari Sarasvuon mukaan ”matemaattinen poikkeustapaus”

    10. 10

      Mies puukotti kahdeksaa vastaantulijaa Siperiassa Venäjällä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Turun puukotuksia tutkitaan myös terrorismina – epäillyn henkilöllisyyttä varmistetaan sormenjälki- ja dna-tutkimuksilla

    2. 2

      Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

    3. 3

      Tämä Turun puukotuksista tiedetään nyt: Terroriteosta epäillään kuuden marokkolaisen ryhmää – Supo: pääepäillyn profiili viittaa radikaali-islamistiseen terrorismiin

    4. 4

      Turun tapahtumien silmin­näkijä: ”Näin kuinka vaaleaa naista puukotettiin useita kertoja kaulaan”

    5. 5

      Pääministeri Sipilä: ”Kiitimme poliisia erittäin ripeästä toiminnasta. Samoin meidän terveysviranomaiset ovat toimineet tässä nopeasti”

    6. 6

      Ruotsalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

    7. 7

      HS seurasi: Näin poliisin tiedotustilaisuus Turun puukotuksista eteni – poliisi vahvistaa sivullisten suojelleen ihmisiä

    8. 8

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    9. 9

      Timo Metsola, 42, on kietonut Helsingin vuokra-asuntomarkkinat pikkurillinsä ympärille – Yli 50 asuntoa omistava judoka on Jari Sarasvuon mukaan ”matemaattinen poikkeustapaus”

    10. 10

      Yksi sairaalaan Turun puukotustapauksen takia tuoduista on kuollut – kahdeksan hoidossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Turun puukotuksia tutkitaan myös terrorismina – epäillyn henkilöllisyyttä varmistetaan sormenjälki- ja dna-tutkimuksilla

    2. 2

      Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

    3. 3

      Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

    4. 4

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    5. 5

      Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

    6. 6

      Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 14 kuoli Barcelonaan tehdyssä iskussa – uhrien joukossa ei suomalaisia, kertovat Espanjan viranomaiset

    7. 7

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    8. 8

      Espoolainen Eva ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin naapurissa asuvaa ex-miestään – ”Minun kulttuurissani ajatellaan, että miehellä on oikeus lyödä naistaan”

    9. 9

      Järjestyksen­valvojat heittivät kaksi naisesiintyjää ulos alueelta Flow’ssa – festivaali hakee esiintyjille korvauksia

    10. 10

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    11. Näytä lisää