Auto

Voiko sähköautosta saada sateella sähköiskun ja 11 muuta tyhmää kysymystä sähköautoista

Mitä kaikkea sähköautojen yleistyminen Suomessa tarkoittaa? HS etsi vastauksia monia askarruttaviin kysymyksiin.

Moni pohtii sähköauton hankkimista tulevaisuudessa, kun autojen hinnat laskevat ja tarjonta kasvaa.

Suomessa sähköautoja on vielä vähän, ja vain harvat ovat niiden asiantuntijoita. Etsimme vastaukset yleisiin sähköautoihin liittyviin kysymyksiin.

Kuinka tiheä pikalatausverkko Suomessa on, eli pystyykö sähköautolla oikeasti ajamaan pitkiä matkoja?

Sähköautolla pääsee vaikka etelästä Leville, mutta reitti pitää suunnitella tarkemmin kuin polttomoottoriautoa käytettäessä. Myös aikaa pitää varata enemmän, sillä sähköauton lataamiseen menee kauemmin kuin polttomoottoriauton tankkaamiseen.

Monilla asemilla on pikalatauspisteitä, joilla auton akku täyttyy puolessa tunnissa noin 80-prosenttisesti. Se antaa autolle mallista riippuen noin sadan kilometrin toimintasäteen.

Erityisen nopeita ovat Teslan pikalatausasemat, joita on Suomessa viisi. Ne lataavat puolessa tunnissa noin 270 kilometriä ajomatkaa. Latausasemia on listattu muun muassa virta.fi- ja sahkoinenliikenne.fi-sivustoilla.

Voiko autoon tulla vaurioita, jos auton virtatöpseliin pääsee vettä sateella?

Latausasemat ja -johdot on suojattu vikavirtasuojilla, ja komponentit on tehty säänkestäviksi. Rankkasateenkaan ei näin ollen pitäisi aiheuttaa vaaraa sen enempää autolle kuin käyttäjälle. Kannattaa silti tutustua huolellisesti auton käyttöohjekirjaan ja toimia siinä annettujen ohjeiden mukaan.

Kuinka suuri sähköautojen valikoima on?

Sähköautojen valikoima laajenee jatkuvasti. Kokosimme yhteen juttuun kaikki Suomessa nyt myytävät sähköautot ja ladattavat hybridit. Tutustu autoihin täällä.

Miten hyvin sähköauto toimii pakkasella?

Haastattelimme kolmea sähköautoilijaa siitä, miten hyvin autot selviävät paukkupakkasissa.

”Sähkömoottorin toiminnan kannalta on ihan sama, onko 50 astetta pakkasta vai lämmintä”, Tesla-kuski Vesa Linja-aho sanoi.

Lue juttu täältä.

Perinteisen auton akku kuluu käytössä. Miten paljon sähköauton akku kuluu?

Pitkäaikaisia ja kattavia tutkimuksia sähköautojen akkujen kulumisesta ei toistaiseksi juuri ole. Yksittäisiä esimerkkejä on.

Esimerkiksi monilla Tesloilla on ajettu ainakin 300 000 kilometriä. Yhdellä Teslalla oli ajettu jopa yli 300 000 kilometriä, ja akkujen kapasiteetti oli heikentynyt vain kuusi prosenttia.

Jos ajatellaan, että akku olisi hyvä vaihtaa silloin, kun sen kapasiteetista on jäljellä 75 prosenttia, yleensä raja saavutetaan noin 250 000–300 000 kilometrin jälkeen.

Myös ikä vaikuttaa. Litium­akun ikä on yleensä noin 10–15 vuotta. Sähköautojen akustoille annetaan keskimäärin 5–8 vuoden takuu.

Onko sähköauto ympäristöystävällisempi kuin esimerkiksi biopolttoaineilla kulkeva auto?

Riippuu paljon siitä, miten biopolttoaine on tuotettu. Jos biopolttoaine tehdään jätteestä, se on paljon ympäristöystävällisempää ja eettisempää kuin esimerkiksi ruoaksi kelpaavasta materiaalista tehty biopolttoaine.

Sähköauton ympäristöystävällisyys riippuu siitä, miten sähkö on tuotettu. Esimerkiksi Norjassa sähkö on puhdasta, koska siitä suuri osa tehdään uusiutuvilla luonnonvaroilla, kuten vesivoimalla. Suomessakin sähkön tuotanto on puhtaampaa kuin esimerkiksi Saksassa.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa sähköauton todelliset kasvihuonepäästöt ovat Mi­chiganin yliopiston tutkimusprofessorin Michael Sivakin mukaan keskimäärin noin 130 grammaa kilometriltä.

Samalla kaavalla lasketut polttomoottoriauton keskimääräiset päästöt ovat Sivakin mukaan noin 220–255 grammaa kilometrillä.

Nyrkkisääntönä voi pitää, että jos sähkö tuotetaan kivihiilellä, se ei ole kovin ympäristöystävällistä. Kaikilla muilla tavoilla tuotettua sähköä syövä sähköauto on yleensä ympäristöystävällisempi kuin polttomoottoriauto.

Kuinka paljon sähköautolla ajettu kilometri maksaa?

Monessa paikassa sähköauton lataaminen on vielä ilmaista. Maksullisella virtapisteellä sähkö maksaa noin 15–20 senttiä kilowattitunnilta plus muutaman sentin tunnilta.

Kustannuksiin täytyy laskea muutkin kulut, ja autoissa isoin kuluerä on usein auton arvon­alenema. Sähköauton arvonalenema on edelleen suurelta osin mysteeri, sillä merkittäviä käytettyjen sähköautojen markkinoita ei ole vielä ehtinyt syntyä.

Sähköautoihin ja niiden tekniikkaan sekä akkujen kestoon liittyy edelleen myös paljon ennakkoluuloja ja mutu-tietoa. Tämä näkyy jälleenmyyntiarvon alenemisena yleisempiä polttomoottoriautoja nopeammin.

Huoltokustannukset ovat polttomoottoriautoja edullisempia, sillä sähkömoottorissa ei ole samalla tavalla huoltoa tarvitsevia osia kuin polttomoottorissa.

Toisaalta jarruhuollon merkitys korostuu sähköautossa, koska jarrut ovat melko vähällä käytöllä voimakkaan moottorijarrutuksen vuoksi.

Rengaskulut, pesut ja muut vastaavat kustannukset ovat tietenkin samoja kuin polttomoottoriautolla.

Sähköautosta maksetaan Suomessa käyttövoimaveroa, ja siksi ajoneuvovero on käytännössä bensiinimoottorista kalliimpi.

Voiko kerrostalossa asuva ladata sähköautoa pysäköintipaikkojen latauspisteistä, eli saako asukas käyttää vuorollaan laturitolppaa pesutuvan tapaan?

Taloyhtiöissä on toteutettu sähköautojen latauspisteitä hyvin eri tavoilla, eli mitään kategorista vastausta tähän ei ole. Suurin osa latauspisteistä on nykyään käyttäjäkohtaisia eli kunkin autoilijan omia tai taloyhtiöltä vuokrattuja paikkoja.

Jonkin verran tehdään latauspisteitä taloyhtiön asukkaiden yhteiskäyttöön. Silloin on tär­keää, että yhtiö määrittelee tarkasti, onko yhteiskäyttötolppa vain oman taloyhtiön asukkaiden käytössä, vai saavatko myös esimerkiksi taloyhtiössä käyvät vieraat hyödyntää latauspistettä.

Jos sähköautojen määrä kasvaa tuntuvasti, riittääkö sähkö?

Suomalaisen väitöskirjatutkimuksen mukaan tämänhetkinen sähköverkkomme kestäisi ainakin miljoona sähköautoa.

Suomen hallitus haluaa lisätä sähköautojen määrää, ja tavoitteena on, että vuonna 2030 Suomen teillä kulkisi 250 000 sähkökäyttöistä autoa. Sähkö ei siis ihan heti ole loppumassa. Lisäksi sähkönjakeluverkkoa voidaan tehostaa.

Lue lisää väitöstutkimuksesta täältä.

Sähköautoissa on voimakas moottorijarrutus. Syttyykö jarruvalo kovassa moottorijarrutuksessa, eli huomaako takana oleva tarpeeksi ajoissa vauhdin hidastumisen?

Kyllä huomaa, sillä jarruvalon syttymisestä moottorijarrutuksessa on säädetty tietyllä asetuksella.

Mikäli moottorijarrutuksella hidastuvuus on suurempi kuin 0,7 mutta enintään 1,3 m/s2, jarruvalo voidaan aktivoida, ja viimeistään se on aktivoitava, kun hidastuvuus on suurempi kuin 1,3 m/s2

Käytännössä 1,3 m/s2 hidastuvuus tarkoittaa esimerkiksi 50 km/h nopeudella sitä, että auto hidastuu kolmen sekunnin aikana nopeuteen 36 km/h. Tämän kolmen sekunnin aikana auto ehtii kulkea alle 40 metrin matkan, eli kyseessä on ihan merkittävä hidastuminen.

Käytännössä siis hidastuvuudesta riippuen jarruvalot joko syttyvät, voivat syttyä tai eivät syty moottorijarrutuksessa.

Tarvitseeko sähköautoa huoltaa yhtä usein kuin perinteistä polttomoottoriautoa?

Sähköautoissa huoltovälien pituudet vaihtelevat automerkeittäin ja -malleittain. Esimerkiksi Nissan Leafin huoltoväli on 1 vuosi tai 30 000 km. Se vastaa melko hyvin monen polttomoottoriauto huoltoväliä.

Kuinka paljon ulkolämpötila vaikuttaa akkujen kestoon parkissa ja ajossa?

Nykyaikaiset akut ovat varsin hyviä ja niiden itsepurkautuminen varsin vähäistä.

Kovalla pakkasella virran ulossaanti akusta sekä akkujen lataaminen on tosin hitaampaa kuin lämpimässä. Siksi joissakin sähköautomalleissa on akkujen lämmitystoiminto. Lämpimät akut varastoivat ja vapauttavat energiaa paremmin.

Ulkolämpötila vaikuttaa akkujen kestoon erityisesti ajettaessa. Pakkasen kangistama auto liikkuu jähmeämmin, jolloin virtaa kuluu enemmän. Pakkasessa ilmanvastus myös lisääntyy, koska pakkasilma on tiheämpää kuin lämmin ilma, ja tämäkin vaikuttaa toimintasäteeseen.

Virtaa kuluu myös sähköauton sisätilojen lämmittämiseen. Jos autossa on vaikkapa 25 kilowattitunnin akku ja 5 kilowatin lämmitin, ohjaamon lämmitys syö tunnin matkalla akun varauksesta ja siten toimintasäteestä 20 prosenttia, jos lämmitin hohkaa täysillä. Joissain sähköautoissa käytetään myös polttoainetoimisia lisälämmittimiä sähkön säästämiseksi.

Polttomoottoriauton sisätilojen lämmitys eroaa sähköautosta, sillä polttomoottorin hukkalämpöä käytetään sisätilojen lämmittämiseen.

Lähteet: Koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen, Autoliitto. Autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-Aho, Metropolia-ammattikorkeakoulu. Autotuojat ry, Trafi.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Sähköauto
  • Autoilu

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    2. 2

      Otto-automaatit häädetään ABC-asemilta, Prismoista ja Alepoista, S-ryhmä tuo tilalle Nosto-automaatit – katso kartalta katoavat Otot

    3. 3

      Charlottesvillessä kokoontui satoja hampaisiin asti aseistautuneita natseja keskellä kirkasta päivää – ja Yhdysvaltain presidentti vähättelee asiaa

    4. 4

      ”Kuljettaja palkitsi asiakkaan mussuttamalla kirosanoja koko matkan” – Teemu Niemelä nostaa Helsingin taksien tökeröimmät töppäilyt laaturaportteihinsa

    5. 5

      Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 13 kuoli Barcelonassa, yöllä toinen hyökkäys läheisessä turistikaupungissa

    6. 6

      Olen törmännyt sovinismiin 68-vuotiaan elämäni jokaisessa vaiheessa – naisten pilkkaamisessa ei ole mitään hauskaa

    7. 7

      Hurjat terveyserot jakavat Suomea – katso kartalta, mitä kunnassasi sairastetaan

    8. 8

      Onko tässä Helsingin surkeimmin saneerattu talo? Kuoppainen lattia ja vedestä turpoava allaskaappi kielivät häkellyttävistä rakennusvirheistä

    9. 9

      Väkivaltainen moottoripyöräjengi rantautui Suomeen vuoden alussa – nyt Satudarah MC on epäiltynä lukuisista törkeistä rikoksista

    10. 10

      Suomalainen sauna riemastuttaa ”vuoden parhaan komedian” ohjaajaa – ”Amerikkalaisille tavallinen alaston ihminen on loukkaavampi kuin joukko­ammuskelu”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 13 kuoli Barcelonassa, yöllä toinen hyökkäys läheisessä turistikaupungissa

    2. 2

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    3. 3

      Charlottesvillessä kokoontui satoja hampaisiin asti aseistautuneita natseja keskellä kirkasta päivää – ja Yhdysvaltain presidentti vähättelee asiaa

    4. 4

      Poliisi: Hengitysoireita aiheuttanut aine Mannerheimin­tiellä saattoi olla peräisin ruokapalosta

    5. 5

      Lahtelainen Aino-Maija Makkula, 19, pelastui täpärästi pakettiauton alta Barcelonassa – ”Tuntui epätodelliselta”

    6. 6

      Keksittiinkö Malminkartanossa ikiliikkuja? Jätemäen portaat maalattiin tällä kertaa mustiksi ja sitten matemaattisen kaavan mukaan

    7. 7

      Tutkija tyrmää Pentti Linkolan ”todellisuuspakoiset” ajatukset: ”Niitä ovat viljelleet äärioikeistolaiset tai uskonnolliset fundamentalistit”

    8. 8

      Trumpin väkivalta­lausunnot ajoivat hänet nurkkaan – yritysjohtajat pakenevat presidentin ympäriltä, republikaanit moittivat ja hallintoa kuvataan ”halvaantuneeksi”

    9. 9

      Otto-automaatit häädetään ABC-asemilta, Prismoista ja Alepoista, S-ryhmä tuo tilalle Nosto-automaatit – katso kartalta katoavat Otot

    10. 10

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

    2. 2

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    3. 3

      Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

    4. 4

      Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 13 kuoli Barcelonassa, yöllä toinen hyökkäys läheisessä turistikaupungissa

    5. 5

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    6. 6

      Järjestyksen­valvojat heittivät kaksi naisesiintyjää ulos alueelta Flow’ssa – festivaali hakee esiintyjille korvauksia

    7. 7

      Espoolainen Eva ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin naapurissa asuvaa ex-miestään – ”Minun kulttuurissani ajatellaan, että miehellä on oikeus lyödä naistaan”

    8. 8

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    9. 9

      Ministeriö vaatii korkeakouluja luopumaan työläistä pääsykokeista jo ensi keväänä – näin muutos vaikuttaa korkeakouluun pyrkiviin lukiolaisiin ja välivuotta viettäviin

    10. 10

      On yksinkertaisesti väärin olla rikas

    11. Näytä lisää