Valikko
Auto

Asiantuntija: Ihmiset ovat niin koukussa puhelimiinsa, että riskeeraavat henkensä liikenteessä – Monella on paine vastata nopeasti

Suurin osa tietää, että kännykkää ei kannattaisi hipelöidä auton ratissa. Riippuvuus älypuhelimesta näyttää kuitenkin kasvaneen liian suureksi, sanoo asiantuntija. Siitä voi pyristellä irti samoin opein kuin tupakasta.

Kun lentokone laskeutuu ja turvavyövalo sammuu, ensin kuuluu joukko klik-ääniä, kun ihmiset avaavat vyönsä. Heti seuraava toimi on älypuhelimen nappaaminen käteen.

Tulee mieleen tupakoitsija, jolla on ensimmäisenä aamulla mielessä, että pitää päästä tupakalle. Kysymys kun on molemmissa tilanteissa riippuvuudesta.

Tutkimusten mukaan älypuhelin tosiaan aiheuttaa riippuvuutta, kertoo Liikenneturvan suunnittelija Petri Jääskeläinen.

Se on iso riski liikenteessä.

Lähes kaikki autoilijat tietävät, että puhelimen käyttö ajaessa on riskialtista puuhaa.

Liikenneturvan vuoden 2014 kyselyn mukaan kolme neljästä pitää matkapuhelimen käyttöä ajon aikana vaarallisena. Neljä kymmenestä on joutunut vaaratilanteeseen matkapuhelimen käytön takia. Neljä viidestä kertoo myös välttävänsä matkapuhelimen käyttöä autoillessa, ja kuusi kymmenestä haluaisi sanoa puhelimeen puhuvalle kuskille, että keskittyisit ajamiseen.

Kansainvälisen, vuonna 2015 julkaistun tutkimuksen mukaan puhelimeen puhuminen kaksinkertaistaa turvallisuusriskit liikenteessä. Muunlainen puhelimen käyttö sekä esimerkiksi puhelimen etsiminen ajaessa lisää riskiä 4–6-kertaiseksi.

Riskit ovat tiedossa – ja silti moni käyttää sitä puhelinta. Puhuu, tekstaa, surffaa, lukee sähköpostia ja vaikka mitä.

Tutkimustuloksia tarkastellessa tämä on järjenvastaista: jos riskit tiedetään, miksi silti toimitaan riskialttiisti?

Iso syy on juuri se, että puhelimeen ollaan koukussa.

”Matkapuhelimesta puhutaan tutkijapiireissä riippuvuutta aiheuttavana välineenä. Koetaan tarvetta olla yhteydessä, koetaan että ollaan ahkeria jos hoidetaan vaikka työasioita tai hoidetaan perheen arkea. Jotkut psykologit sanovat, että matkapuhelin on maailman pienin hedelmäpeli”, Jääskeläinen sanoo.

Viestin lähettäminen, some-päivityksen lukeminen tai tekeminen tai mikä tahansa vastaava antaa aina pienen dopaniimiruiskeen aivoille, ja siitä tulee hyvä olo. Juuri se aiheuttaa riippuvuutta.

”Irlannissa tutkittiin tätä sillä tavalla, että pyydettiin ihmisiä olemaan käyttämättä älypuhelinta. Koehenkilöt kokivat ahdistusta ja ihan fyysisiä vieroitusoireita. On mielenkiintoista, miten voimakkaasti se vaikutti”, Jääskeläinen sanoo.

Ongelmallista on myös se, että puhelinta käyttävä ei oikein saa riskikäyttäytymisestään palautetta: jos ei joudu vaaratilanteeseen tai onnettomuuteen, sitä ajattelee, että eihän puhelimen käytöstä ole mitään haittaa.

”Onnettomuuteen ei joudu ehkä sillä viikolla, ensi kuussa tai ensi vuonna. Mutta riski kasvaa”, Jääskeläinen sanoo.

Eikä sekään aina auta, vaikka toiminnastaan saisi palautetta. Neljä kymmenestä Liikenneturvan kyselyyn osallistuneesta kertoi joutuneensa vaaratilanteeseen matkapuhelimen käytön takia, mutta sekään ei saanut kaikkia lopettamaan puhelimen käyttöä.

”Vaikka tiedostettiin riskit, niin silti koettiin pakkoa käyttää puhelinta”, Jääskeläinen sanoo.

Kun puhutaan matkapuhelimen käytöstä liikennejärjestelmän tasolla, tilanne pahenee entisestään.

”Puhutaan iPhone-zombeista. Siis niistä, jotka kävelevät kadulla napit korvilla, huppu päässä ja naama kiinni puhelimessa. Jos kaikki liikenteessä autoilijoista jalankulkijoihin ovat keskittyneet puhelimeen, sen voidaan olettaa kasvattavan huomattavasti riskejä joutua onnettomuuksiin”, Jääskeläinen sanoo.

Onko asiasta saatavilla lukuja tai tutkimusdataa? Kuinka iso riski kännykän käyttö on?

Suomessa on tutkittu, kuinka suuressa osassa onnettomuuksia matkapuhelin on ollut osallisena.

Kuolemantapauksissa autoilijan käyttämä matkapuhelin on ollut osasyynä muutamana viime vuonna kolmessa onnettomuudessa. Loukkaantumistapauksissa lukua ei yksinkertaisesti tiedetä.

”Näillä tiedoilla voi sanoa, että riskit eivät ole räjähtäneet käsiin, koska onnettomuuksien määrät eivät ole kasvaneet merkittävästi. Mutta asiaa on vaikeaa ja kallista tutkia. Suomessa liikenteessä loukkaantuu 6 000 ihmistä vuodessa, emmekä tiedä, kuinka monessa tapauksessa matkapuhelin on ollut osasyynä.”

USA:ssa matkapuhelimen käytöstä ajaessa puhutaan epidemiana, Jääskeläinen sanoo.

Siellä esimerkiksi teleoperaattorit ovat tehneet useita kampanjoita, joissa valistetaan olemaan käyttämättä matkapuhelinta ajon aikana.

USA:ssa asiaa on myös tutkittu laajasti. Erään vakuutusyhtiön tutkimuksessa kartoitettiin hiljattain, miksi ihmiset ovat käyttäneet matkapuhelinta ajon aikana.

Valtaosa eli noin 50 prosenttia tunsi painetta vastata nopeasti saapuneeseen viestiin. Vajaat 20 prosenttia mainitsi syyksi ”suunnitelmien tekemisen”. 15 prosenttia kysyi ajo-ohjeita, 10 prosenttia oli tylsistyneitä ja kolmisen prosenttia mainitsi syyksi yksinäisyyden tunteen.

Lisäksi tutkimuksessa kysyttiin, miten tärkeä viimeisin lähetetty viesti oli. Vain kahdeksan prosenttia piti omaa viestiään äärimmäisen tärkeänä tai erittäin tärkeänä.

Tutkimuksessa julkaistiin myös viimeisiä viestejä, joita on lähetetty ennen kuolemaa.

”Olen kännissä ja sladittelen sataakahtakymppiä mutkissa, v*tut siitä YOLO”

”Ajelen kännissä woo… pian kuolen kiitos sinun… Lata”

”Joo, pitää mennä, olen Stephin ja Amberleen kanssa ja aiomme pian olla superkännissä. Laitan viestiä huomenna. Rakastan sinua.”

”Hyvää yötä”

”K”

Esimerkeistä huomaa, että usein onnettomuuksissa oli osasyynä myös muita riskitekijöitä kuin matkapuhelimen käyttö.

Niin ikään Jääskeläinen puhuu riskien kasautumismallista matkapuhelinta käytettäessä: vaikka se ei olisi ainoa syy, se saattaa olla osasyynä onnettomuuteen.

Matkapuhelimen käyttöön liikenteessä liittyy mielenkiintoinen esimerkki siitä, miten ihminen ei tosiaan ole kaikissa tilanteissa kovin järkiperäinen eli rationaalinen.

Pelkäämme useita asioita, joissa riski on verrattain pieni: syöpää aiheuttavia ruoka-aineita, terrorismia, omalle lapselle tai läheiselle tapahtuvia onnettomuuksia, rikoksia ja vaikka lentokoneella matkustamista.

Välttelemme näitä asioita joskus viimeiseen asti – ja samalla saatamme lähettää tekstiviestin ollessamme auton ratissa.

”Näinhän se on. Harvassa arkielämän tilanteessa toimitaan niin riskialttiisti kuin liikenteessä. Ja kun siihen lisätään kännykän käyttö, niin riskit ovat merkittävät”, Jääskeläinen sanoo.

Jos olemme kerran näin koukussa älypuhelimiimme ja saatamme sen takia aiheuttaa itsellemme ja muille loukkaantumisen ja kuoleman riskin, miten voisimme kamppailla tätä asiaa vastaan?

Mallia voi hakea tupakoijilta, koska kyseessä voi olla osin samanlaisella logiikalla toimiva irrationaalinen riippuvuus: tiukka päätös sekä saatavuuden vaikeuttaminen saattavat auttaa.

”Pitää jo ennen ajoon lähtöä tehdä tiukka päätös, että ei käytetä sitä puhelinta”, Jääskeläinen sanoo.

Tämän lisäksi voi tehdä varatoimenpiteitä. Jos puhelin on helposti käsillä ja se piippaa, siihen on kova halu tarttua. Jos se on hiljaisena, suljettuna tai muuten saavuttamattomissa, riippuvuuttaan vastaan on helpompaa kamppailla.

Sitä paitsi ajamisen pitäisi olla mukavaa.

”Voi tarjota itselleen hetken irti arjen paineista. Hetken, jolloin ei ole tavoitettavissa vaan voi keskittyä ajamisesta nauttimiseen ja omaan aikaan”, Jääskeläinen sanoo.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Kela rankaisi ystävääni vanhemman menettämisestä

    2. 2

      Näin upeina et ole koskaan nähnyt Signe Branderin ja muiden Helsinki-kuvaajien otoksia – tästä päivästä lähtien huippulaatuisia kuvia saa käyttää vapaasti

    3. 3

      Hallitus jakaa lisää rahaa tutkimukseen, mutta ei saanut leikattua yritystukia – työttömyystuki heikkenee, jos ei käy töissä tai työllistämis­ohjelmissa

    4. 4

      Kolmen tunnin juhlarahakohu – suomalaisten päivittäisen pöyristymisen tarve synnyttää merkityksettömiä mikroskandaaleja

    5. 5

      USA:n ulkopolitiikalle ei löydy johtajaa – ulkoministeri Tillersonia kutsutaan nimellä ”Yksin kotona”

    6. 6

      Kävely on hyväksi aivoille, koska se pumppaa verta päähän – pyöräilyllä ei ole samaa vaikutusta

    7. 7

      Kehysriihen lopputulos vaikuttaa monen etuuksiin – Nämä ovat hallituksen tärkeimmät päätökset

    8. 8

      Suomen ongelmat jatkuvat välipäätösten jälkeenkin – suuria työpoliittisia päätöksiä Sipilän hallitus ei uskaltanut tehdä

    9. 9

      Uuden asunnon arvo voi nousta käytettyä hitaammin – näin vältät sudenkuopat vastavalmistunutta asuntoa harkitessasi

    10. 10

      Särkänniemi avaa Suomen nopeimman ja korkeimman vuoristoradan – hinta kahdeksan miljoonaa euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

    2. 2

      Ministeriö vetää takaisin punavankien teloitusta esittävän juhlarahan – Orpo pahoittelee: ”En kiinnittänyt riittävää huomiota asetuksen visuaaliseen suunnitelmaan”

    3. 3

      Munkkiniemessä ei jaettu postia liki kahteen viikkoon, mutta Posti väitti kaiken olevan kunnossa – Nyt ääni muuttui kellossa: ”Nöyrimmät pahoittelut asiakkaille”

    4. 4

      Kätilöopisto on sairastuttanut kymmeniä ihmisiä, kertovat kätilöt – migreenikohtauksia, ihottumaa, astmaa, jatkuva elohiiri raajoissa

    5. 5

      Juhlarahakohu meemeinä: Rahapajan versiossa teloitetaan vankeja, internet kehitteli heti vaihtoehtoisia ”juhlavuoden” aiheita

    6. 6

      Asumistukeen leikkauksia, ministereitä kolme lisää – HSTV:n suora lähetys hallituksen tiedotustilaisuudesta juuri nyt

    7. 7

      Kielletyn sisällissotakolikon suunnittelija ja tilaaja puolustavat työtä: ”Kansakunnan sivistyneisyys punnitaan sillä, kuinka se pystyy käsittelemään omaa historiaansa”

    8. 8

      Kaksi eläkeläistä ja suojana 12 poliisia – saksalaispariskunta antoi oikeistopopulismille kasvot, eivätkä kaikki pitäneet siitä

    9. 9

      Kolmen tunnin juhlarahakohu – suomalaisten päivittäisen pöyristymisen tarve synnyttää merkityksettömiä mikroskandaaleja

    10. 10

      Syövän on epäilty johtuvan stressistä, ujoudesta, jopa kielteisistä ajatuksista – laaja kartoitus murtaa sairastuneille haitallisia myyttejä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattikoulutuksen tila on kelvoton – poikani lukujärjestys on tyhjä ja hän joutuu lorvimaan kotona

    2. 2

      Oudot tuntemukset juoksulenkillä paljastuivat syöväksi – Entinen huippu-urheilija Kirsi Valasti uskoo, että liikunnan tuoma kehotietoisuus pelasti hänet

    3. 3

      Bostonin maratonin voittajan uurteiset reisilihakset hämmästyttävät: ”En ole nähnyt koskaan mitään vastaavaa”

    4. 4

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    5. 5

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    6. 6

      Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

    7. 7

      Selvitys: Lähes kolmannes pohjoiskorealaisista käyttää huumeita – metamfetamiini on monille jo arkipäiväistä

    8. 8

      Ravitsemusterapeutti kärsi vuosia kipeästä vatsasta ja ilmavaivoista – Sitten ystävä kertoi ruokavaliosta, joka toi helpotuksen

    9. 9

      Onko tässä Helsingin pienin ja kallein vuokrayksiö? 10 neliömetriä, 1 941 euroa kuukaudessa

    10. 10

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    11. Näytä lisää