Valikko
Auto

Asiantuntija: Ihmiset ovat niin koukussa puhelimiinsa, että riskeeraavat henkensä liikenteessä – Monella on paine vastata nopeasti

Suurin osa tietää, että kännykkää ei kannattaisi hipelöidä auton ratissa. Riippuvuus älypuhelimesta näyttää kuitenkin kasvaneen liian suureksi, sanoo asiantuntija. Siitä voi pyristellä irti samoin opein kuin tupakasta.

Kun lentokone laskeutuu ja turvavyövalo sammuu, ensin kuuluu joukko klik-ääniä, kun ihmiset avaavat vyönsä. Heti seuraava toimi on älypuhelimen nappaaminen käteen.

Tulee mieleen tupakoitsija, jolla on ensimmäisenä aamulla mielessä, että pitää päästä tupakalle. Kysymys kun on molemmissa tilanteissa riippuvuudesta.

Tutkimusten mukaan älypuhelin tosiaan aiheuttaa riippuvuutta, kertoo Liikenneturvan suunnittelija Petri Jääskeläinen.

Se on iso riski liikenteessä.

Lähes kaikki autoilijat tietävät, että puhelimen käyttö ajaessa on riskialtista puuhaa.

Liikenneturvan vuoden 2014 kyselyn mukaan kolme neljästä pitää matkapuhelimen käyttöä ajon aikana vaarallisena. Neljä kymmenestä on joutunut vaaratilanteeseen matkapuhelimen käytön takia. Neljä viidestä kertoo myös välttävänsä matkapuhelimen käyttöä autoillessa, ja kuusi kymmenestä haluaisi sanoa puhelimeen puhuvalle kuskille, että keskittyisit ajamiseen.

Kansainvälisen, vuonna 2015 julkaistun tutkimuksen mukaan puhelimeen puhuminen kaksinkertaistaa turvallisuusriskit liikenteessä. Muunlainen puhelimen käyttö sekä esimerkiksi puhelimen etsiminen ajaessa lisää riskiä 4–6-kertaiseksi.

Riskit ovat tiedossa – ja silti moni käyttää sitä puhelinta. Puhuu, tekstaa, surffaa, lukee sähköpostia ja vaikka mitä.

Tutkimustuloksia tarkastellessa tämä on järjenvastaista: jos riskit tiedetään, miksi silti toimitaan riskialttiisti?

Iso syy on juuri se, että puhelimeen ollaan koukussa.

”Matkapuhelimesta puhutaan tutkijapiireissä riippuvuutta aiheuttavana välineenä. Koetaan tarvetta olla yhteydessä, koetaan että ollaan ahkeria jos hoidetaan vaikka työasioita tai hoidetaan perheen arkea. Jotkut psykologit sanovat, että matkapuhelin on maailman pienin hedelmäpeli”, Jääskeläinen sanoo.

Viestin lähettäminen, some-päivityksen lukeminen tai tekeminen tai mikä tahansa vastaava antaa aina pienen dopaniimiruiskeen aivoille, ja siitä tulee hyvä olo. Juuri se aiheuttaa riippuvuutta.

”Irlannissa tutkittiin tätä sillä tavalla, että pyydettiin ihmisiä olemaan käyttämättä älypuhelinta. Koehenkilöt kokivat ahdistusta ja ihan fyysisiä vieroitusoireita. On mielenkiintoista, miten voimakkaasti se vaikutti”, Jääskeläinen sanoo.

Ongelmallista on myös se, että puhelinta käyttävä ei oikein saa riskikäyttäytymisestään palautetta: jos ei joudu vaaratilanteeseen tai onnettomuuteen, sitä ajattelee, että eihän puhelimen käytöstä ole mitään haittaa.

”Onnettomuuteen ei joudu ehkä sillä viikolla, ensi kuussa tai ensi vuonna. Mutta riski kasvaa”, Jääskeläinen sanoo.

Eikä sekään aina auta, vaikka toiminnastaan saisi palautetta. Neljä kymmenestä Liikenneturvan kyselyyn osallistuneesta kertoi joutuneensa vaaratilanteeseen matkapuhelimen käytön takia, mutta sekään ei saanut kaikkia lopettamaan puhelimen käyttöä.

”Vaikka tiedostettiin riskit, niin silti koettiin pakkoa käyttää puhelinta”, Jääskeläinen sanoo.

Kun puhutaan matkapuhelimen käytöstä liikennejärjestelmän tasolla, tilanne pahenee entisestään.

”Puhutaan iPhone-zombeista. Siis niistä, jotka kävelevät kadulla napit korvilla, huppu päässä ja naama kiinni puhelimessa. Jos kaikki liikenteessä autoilijoista jalankulkijoihin ovat keskittyneet puhelimeen, sen voidaan olettaa kasvattavan huomattavasti riskejä joutua onnettomuuksiin”, Jääskeläinen sanoo.

Onko asiasta saatavilla lukuja tai tutkimusdataa? Kuinka iso riski kännykän käyttö on?

Suomessa on tutkittu, kuinka suuressa osassa onnettomuuksia matkapuhelin on ollut osallisena.

Kuolemantapauksissa autoilijan käyttämä matkapuhelin on ollut osasyynä muutamana viime vuonna kolmessa onnettomuudessa. Loukkaantumistapauksissa lukua ei yksinkertaisesti tiedetä.

”Näillä tiedoilla voi sanoa, että riskit eivät ole räjähtäneet käsiin, koska onnettomuuksien määrät eivät ole kasvaneet merkittävästi. Mutta asiaa on vaikeaa ja kallista tutkia. Suomessa liikenteessä loukkaantuu 6 000 ihmistä vuodessa, emmekä tiedä, kuinka monessa tapauksessa matkapuhelin on ollut osasyynä.”

USA:ssa matkapuhelimen käytöstä ajaessa puhutaan epidemiana, Jääskeläinen sanoo.

Siellä esimerkiksi teleoperaattorit ovat tehneet useita kampanjoita, joissa valistetaan olemaan käyttämättä matkapuhelinta ajon aikana.

USA:ssa asiaa on myös tutkittu laajasti. Erään vakuutusyhtiön tutkimuksessa kartoitettiin hiljattain, miksi ihmiset ovat käyttäneet matkapuhelinta ajon aikana.

Valtaosa eli noin 50 prosenttia tunsi painetta vastata nopeasti saapuneeseen viestiin. Vajaat 20 prosenttia mainitsi syyksi ”suunnitelmien tekemisen”. 15 prosenttia kysyi ajo-ohjeita, 10 prosenttia oli tylsistyneitä ja kolmisen prosenttia mainitsi syyksi yksinäisyyden tunteen.

Lisäksi tutkimuksessa kysyttiin, miten tärkeä viimeisin lähetetty viesti oli. Vain kahdeksan prosenttia piti omaa viestiään äärimmäisen tärkeänä tai erittäin tärkeänä.

Tutkimuksessa julkaistiin myös viimeisiä viestejä, joita on lähetetty ennen kuolemaa.

”Olen kännissä ja sladittelen sataakahtakymppiä mutkissa, v*tut siitä YOLO”

”Ajelen kännissä woo… pian kuolen kiitos sinun… Lata”

”Joo, pitää mennä, olen Stephin ja Amberleen kanssa ja aiomme pian olla superkännissä. Laitan viestiä huomenna. Rakastan sinua.”

”Hyvää yötä”

”K”

Esimerkeistä huomaa, että usein onnettomuuksissa oli osasyynä myös muita riskitekijöitä kuin matkapuhelimen käyttö.

Niin ikään Jääskeläinen puhuu riskien kasautumismallista matkapuhelinta käytettäessä: vaikka se ei olisi ainoa syy, se saattaa olla osasyynä onnettomuuteen.

Matkapuhelimen käyttöön liikenteessä liittyy mielenkiintoinen esimerkki siitä, miten ihminen ei tosiaan ole kaikissa tilanteissa kovin järkiperäinen eli rationaalinen.

Pelkäämme useita asioita, joissa riski on verrattain pieni: syöpää aiheuttavia ruoka-aineita, terrorismia, omalle lapselle tai läheiselle tapahtuvia onnettomuuksia, rikoksia ja vaikka lentokoneella matkustamista.

Välttelemme näitä asioita joskus viimeiseen asti – ja samalla saatamme lähettää tekstiviestin ollessamme auton ratissa.

”Näinhän se on. Harvassa arkielämän tilanteessa toimitaan niin riskialttiisti kuin liikenteessä. Ja kun siihen lisätään kännykän käyttö, niin riskit ovat merkittävät”, Jääskeläinen sanoo.

Jos olemme kerran näin koukussa älypuhelimiimme ja saatamme sen takia aiheuttaa itsellemme ja muille loukkaantumisen ja kuoleman riskin, miten voisimme kamppailla tätä asiaa vastaan?

Mallia voi hakea tupakoijilta, koska kyseessä voi olla osin samanlaisella logiikalla toimiva irrationaalinen riippuvuus: tiukka päätös sekä saatavuuden vaikeuttaminen saattavat auttaa.

”Pitää jo ennen ajoon lähtöä tehdä tiukka päätös, että ei käytetä sitä puhelinta”, Jääskeläinen sanoo.

Tämän lisäksi voi tehdä varatoimenpiteitä. Jos puhelin on helposti käsillä ja se piippaa, siihen on kova halu tarttua. Jos se on hiljaisena, suljettuna tai muuten saavuttamattomissa, riippuvuuttaan vastaan on helpompaa kamppailla.

Sitä paitsi ajamisen pitäisi olla mukavaa.

”Voi tarjota itselleen hetken irti arjen paineista. Hetken, jolloin ei ole tavoitettavissa vaan voi keskittyä ajamisesta nauttimiseen ja omaan aikaan”, Jääskeläinen sanoo.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Alko harppaa ajassa taaksepäin Töölössä – pullot pyydettävä syksystä lähtien myyjien selän takaa palvelutiskiltä

    2. 2

      Tässäkö on Suomen vanhin käytössä oleva kännykkä? Mikkoset soittelevat 15 vuotta vanhalla oranssilla Nokialla – ja sen akku kestää viikon

    3. 3

      Tutkija: Republikaanien epäonnistuminen Obamacaren romuttamisessa vaikeuttaa muitakin uudistuksia – ”Tyssääminen on merkki syvistä vaikeuksista”

    4. 4

      Amatöörin voittama Jussi-palkinto on märkä rätti ammatti­näyttelijöiden kasvoille – Yleisön suosikit on Jusseissa unohdettu

    5. 5

      Suomi on jo riittävän tasa-arvoinen, sanoo BMW:n ex-johtaja Mia Miettinen – ”Minulle ei ole koskaan ollut ongelma tehdä uraa ja samalla silittää mieheni paidat”

    6. 6

      Lupsakka puolalaiskuvaaja tallensi kuviinsa koko savolaisen ihmiskirjon sylivauvasta keppikerjäläiseen – katso upeat kuvat yli sadan vuoden takaa

    7. 7

      USA:n oikeiston bluffi paljastui

    8. 8

      Tove Janssonin perilliset lähettivät korvaus­vaatimuksen Image-lehdelle Tom of Finland -henkisten muumien käyttämisestä – päätoimittaja toivoo sopua

    9. 9

      HS Alman loppuunmyydyllä keikalla Lontoossa – ”Ilman BBC:tä olisin jossain Suomessa pelailemassa siskoni kanssa”

    10. 10

      Kerrostalo ahdistaa omakoti­asukkaita Vantaalla – ”Jos kyseessä olisi perheasuntoja, asukkaat eivät varmaankaan vastustaisi niin paljon”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Muumit poseeraavat Image-lehden kannessa Tom of Finland -tyyliin nahkahousuissa – Tove Janssonin perilliset selvittävät jatkotoimia

    2. 2

      Amatöörin voittama Jussi-palkinto on märkä rätti ammatti­näyttelijöiden kasvoille – Yleisön suosikit on Jusseissa unohdettu

    3. 3

      HS Alman loppuunmyydyllä keikalla Lontoossa – ”Ilman BBC:tä olisin jossain Suomessa pelailemassa siskoni kanssa”

    4. 4

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    5. 5

      USA:n oikeiston bluffi paljastui

    6. 6

      Suomi on jo riittävän tasa-arvoinen, sanoo BMW:n ex-johtaja Mia Miettinen – ”Minulle ei ole koskaan ollut ongelma tehdä uraa ja samalla silittää mieheni paidat”

    7. 7

      Yli sata laskua ilman kauppakuitteja – Helsingissä vanhuksia ilman ruokaa jättänyt Servea lähetti edunvalvojalle epäselviä laskuja

    8. 8

      Vantaan Koivuhaassa on Jehovan todistajien päämaja, jossa valikoitu joukko odottaa pääsyä paratiisiin – lapset on kielletty ja raamatuntulkinta ainoaa oikeaa

    9. 9

      USA:n terveydenhoitolain uudistus epäonnistui – lupauksen pettäminen nöyryytys Trumpille ja republikaaneille

    10. 10

      Ilmavoimat on perustanut kaikessa hiljaisuudessa Raven-joukot – ”korpit” suojelevat vip-matkustajia mahdollisesti vaarallisilla paikoilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    4. 4

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    5. 5

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    6. 6

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    7. 7

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    8. 8

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    9. 9

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    10. 10

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    11. Näytä lisää