Auto

HS koeajoi: A5 coupé oli Audin kaikkien aikojen kaunein automalli – onko uusi versio edelleen sellainen?

Uusi Audi A5 coupé yrittää täyttää edeltäjänsä isot saappaat ja onnistuu siinä vaihtelevasti.

Vuonna 2007 tapahtui jotain ihmeellistä. Konservatiivisesta muotoilustaan tunnettu autonvalmistaja Audi julkaisi A5 coupén, ehkä kaikkien aikojen kauneimman automallinsa.

Onnistumisen huomaa vielä tänäkin päivänä. Aika ei ole purrut ensimmäisen A5:n muotoiluun juuri lainkaan. Kymmenen vuoden malli-ikään ehtinyt auto näyttää edelleen upealta ja nykyaikaiselta.

Kauneus ei ole vain katsojan silmissä. Ensimmäisen A5:n muotoillut italialainen Walter de Silva piti coupéa kauneimpana suunnittelemanaan autona.

Pitkän odotuksen jälkeen Audista saapui hankala toinen painos. Onnistuuko uutuus täyttämään edeltäjän isot saappaat?

Onko se onnistunut?

Muotoilu on muuttunut melko minimaalisesti jopa Audin konservatiivinen linja huomioon ottaen.

Keulan ja perän ulkonäköä on päivitetty merkin nykyilmeen mukaiseksi.

Konepellin etuosa laskee entistä voimakkaammin, ja säleikkö on entistä matalampi ja le­veämpi. Konepeltiin on lisätty kaksi pokkausta tuomaan modernimpaa ilmettä.

Yleisesti ulkomuoto on aiempaa nykyaikaisempi mutta ei aiheuta välitöntä ihastusta kuten edeltäjänsä.

Voit tarkastella Audia eri puolilta oheista liukuria liikuttamalla:



Sisusta on Audin nykytyylin mukaisesti aiempaa ilmavampi ja kotoisampi. Käytetyt mate­riaalit ja pinnat ovat laadukkaan ja arvokkaan tuntuisia.

Virtuaalimittaristo on ulko­asultaan ja käytettävyydeltään mainio mutta lisävarusteena hinnakas.

Varusteilla pakatun koeajoauton 86 000 euron hinta voi säikäyttää. Edullisimmillaan coupén omistajaksi pääsee noin 48 000 eurolla. Sen verran maksaa 150-hevosvoimainen etuvetomalli.

Eleganssi ei kuitenkaan tule ilmaiseksi: vastaavaan A4-perhesedaniin verrattuna hintaeroa kertyy noin 8 000 euroa.

Tyylikkyys näkyy takatilojen ahtautena. Coupéa voi suositella pariskuntien lisäksi vain perheille, joissa on pieniä lapsia.

Millainen voimalinja?

Koeajoyksilön kaksilitrainen ja 252-hevosvoimainen bensamoottori riittää kuljettamaan Audia linjakkaan ulkomuodon mukaisella ripeydellä.

Vääntöä tarjoillaan 370 newtonmetriä heti 1 400 minuuttikierroksesta eteenpäin. Seitsenportainen DSG-automaatti hakee kuitenkin nopeasti pienempää vaihdetta kiihdytyksiin, eikä moottorin sitkeydestä pääse nauttimaan kuin manuaalitilassa.

Tehokkaan moottorin ja pikaisen vaihteiston yhdistelmällä kiihdytys sataan kilometriin tunnissa onnistuu 5,8 sekunnissa.

Voimavaroista ja jatkuvasta nelivedosta huolimatta kulutus oli koeajossa kohtuullista keskitasoa.

Bensiiniä paloi pääkaupunkiseudulla noin 7,5 litraa satasella ja maantiellä matka-ajossa litran vähemmän.

Millainen ajettavuus?

Audin perusajettavuus on kohdallaan. Se kääntyy mukavan hanakasti moottorin voiman ja nelivedon avustamana myös kitkarenkailla.

Kokonaisuutena A5 noudattelee Audin perinteistä linjaa sekä hyvässä että pahassa.

Coupé etenee hiljaa ja eleettömästi, kun niin halutaan. Aktiivisen vakionopeudensäätimen ja kaista-avustimen kanssa matkanteko on mukavan rentouttavaa.

Toisaalta urheiluauton ulkokuori on lähinnä hämäystä. Teknisellä osaamisella täytetty Audi ei herätä juuri tunteita.

Moottoriääniä syötetään kaiuttimista, ja esimerkiksi ohjaustuntuma jää hyvin vaisuksi kitkarenkailla.

Koeajossa

Audi A5


 A5:n muotoilu on muuttunut minimaalisesti edeltäjään verrattuna.

 Ulkomuoto on aiempaa nykyaikaisempi mutta ei aiheuta välitöntä ihastusta kuten edeltäjänsä.

 Mukavasti varusteltuna coupén hinta kohoaa ikävän korkeaksi.

 Audin mukavuus ja eleettömyys ovat hyvä ja huono asia: auto ei herätä ajossa ulkokuoren mukaisia fiiliksiä.

Hinta: 86 005 euroa.

Päästöt: 141 g/km.

Kulutus: 6,2 l/100km.

Kilpailijoita: Mercedes-Benz C-coupé, BMW 4-sarja, Lexus RC.


    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Koeajo
  • Audi
  • Autoilu

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Ihmisiä evakuoitu Mannerheimintiellä, pelastuslaitos etsii talossa olevan kaasun lähdettä – HS seuraa

    2. 2

      Keksittiinkö Malminkartanossa ikiliikkuja? Jätemäen portaat maalattiin tällä kertaa mustiksi

    3. 3

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    4. 4

      Pian Helsingin ainoaksi synnytyssairaalaksi jäävä Naistenklinikka on vakavissa sisäilmaongelmissa – HUS on tiennyt asiasta jo keväällä

    5. 5

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    6. 6

      Seinät ryskyvät ja aitaa kaatuu, mutta urheiluväki vaikenee: ”Edes tykkäyksiä ei uskalleta jakaa”

    7. 7

      Ensin Mikko sai kuulla olevansa liian lihava, sitten liian laiha ja lopulta liian naismainen – Jatkuva pilkka sai sairastumaan syömishäiriöön ja samalla kariutui myös rakkauselämä

    8. 8

      Marko Junkkarin kommentti vihreiden gallup-suosion hurjasta noususta: ”Nyt huojuu toden teolla sekä Sipilän että Rinteen asema”

    9. 9

      Huumekuski kaahasi satasta keskellä aamuliikennettä Helsingissä – Pakenijat motitettiin Hämeentielle

    10. 10

      Globalisaation aika on ohi, kun Yhdysvaltain mahti murenee – ja silloin on tapana rytistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    2. 2

      Poliisi sakotti Flow-festivaalilta ulos vietyä artistia – tapahtuneesta julkaistiin video sosiaalisessa mediassa

    3. 3

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    4. 4

      Professori tyrmää pääsykoe­uudistuksen: ”Käytännössä oikeus­tieteelliseen pääsisi vain laudaturin papereilla” – Lukiolaisten mielestä uudistuksen lähtökohta on oikea

    5. 5

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    6. 6

      Delfiininpoikanen ajautui rantaveteen Espanjassa ja kuoli vartissa, koska ihmiset halusivat ottaa kilvan kuvia sen kanssa

    7. 7

      Ministeriö vaatii korkeakouluja luopumaan työläistä pääsykokeista jo ensi keväänä – näin muutos vaikuttaa korkeakouluun pyrkiviin lukiolaisiin ja välivuotta viettäviin

    8. 8

      Globalisaation aika on ohi, kun Yhdysvaltain mahti murenee – ja silloin on tapana rytistä

    9. 9

      Suomessa on jo niin paljon julkisesti hölynpölyyn hurahtaneita, että jopa ”ajatuksia lukeva” Pete Poskiparta kavahtaa

    10. 10

      Espoo tyrmäsi pyörätuolissa istuvan Olivian, 9, koulukyydin musiikkiluokalle – koulumatka olisi pidentynyt 800 metriä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

    2. 2

      Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

    3. 3

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    4. 4

      HS testasi eineslihapullat: Raati löysi kaksi pyörykkää, jotka nousivat ylitse muiden

    5. 5

      Unitutkija: Suomalaisten ruokailurytmi vaikeuttaa nukahtamista – Päivän pääateria kannattaisi syödä vasta illalla

    6. 6

      Järjestyksen­valvojat heittivät kaksi naisesiintyjää ulos alueelta Flow’ssa – festivaali hakee esiintyjille korvauksia

    7. 7

      Espoolainen Eva ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin naapurissa asuvaa ex-miestään – ”Minun kulttuurissani ajatellaan, että miehellä on oikeus lyödä naistaan”

    8. 8

      Nyt on jollakulla ollut ylimääräistä aikaa: Malminkartanon täyttömäen portaiden yli 200 askelmaa maalattiin valkoisiksi keskiviikkoyönä

    9. 9

      On yksinkertaisesti väärin olla rikas

    10. 10

      Tekstiviesti vieraalta naiselta muutti Tonin elämän – Pettämisestä kuuleminen voi musertaa, mutta anteeksianto on usein paras selviytymiskeino

    11. Näytä lisää