Auto

Tämä sympaattinen kärry aikoo haastaa Googlen ja Teslan – suomalaisyritys kehittää lumipyryn kestävää robottiautoa

Otaniemessä perustettu yritys kertoo ratkaisseensa ongelman, joka piinaa Googlea ja Teslaa: suomalaisjärjestelmä selviää lumisateesta, loskasta ja puusta putoavista lehdistä.

Parkkipaikalla Espoon Otaniemessä köröttelee kärry, joka saa kohta lumipesun. Jos kärry selviää siitä kunnialla, se voi osoittautua miljardien arvoiseksi kulkupeliksi.

Siihen on toki vielä matkaa. Kaksiosainen kottero näyttää nyt autolta, joka voisi syntyä yläasteen puukäsitöissä. Ajokki on kuitenkin kaikkea muuta kuin tavallinen, sillä siihen on asennettu noin 50 000 eurolla teknologiaa.

Kärryssä on kameroita, tutka, laser-järjestelmä ja useita erilaisia sensoreita. Niiden tuottamaa tietoa hyödyntää täällä Otaniemessä kehitetty ohjelmisto, jonka ansiosta auto osaa ajaa ilman kuljettajaa.

Itsestään ajavat robottiautot ovat tulevaisuudenkuva, joka on toteutumassa lähivuosina. Espoon Otaniemessä rakennettu kärry kuitenkin eroaa muun muassa Googlen ja Teslan robottiautoista, sillä se osaa ajaa ilman kuljettajaa jopa lumipyryssä, kertoo Harri Santamala.


Tätä etulyöntiasemaa todistaakseen Santamala on tiimeineen tuonut paikalle lumitykin. Sillä olisi tarkoitus ampua lunta autoa ohjaavan robotin silmille, eli päin kokonaisuutta, johon kuuluu tutka, lidar-järjestelmä, kameroita ja lasereita.

Yllä olevalla videolla voit katsoa, miten lumitesti sujui.

”Autonomisten ajoneuvojen suhteen on tällä hetkellä yksi iso ongelma”, Santamala sanoo.

”Ne toimivat kivasti Etelä-Euroopan rannikolla ja Kaliforniassa, mutta heti kun päästään Suomen syksyyn, automaatio hyytyy.”

Tällä haavaa esimerkiksi Teslan automaattiohjaus toimii siten, että auton kamerajärjestelmä osaa lukea kaistaviivoja ja pitää auton niiden välissä. Talvella kaistaviivat ovat piilossa ja Teslan autopilot-järjestelmä käyttökelvoton.

Robottiautojen teknologiassa onkin vielä paljon puutteita. Googlenkin robottiautojen järjestelmät sekoavat lumisateesta.

Robottiautojen herkkyys tuli selväksi myös viime kesän lopussa, kun Helsingin Hernesaaressa testattiin itseään ajavia robottibusseja.

Bussit ajoivat reitillä hitaasti ja ne tekivät äkkijarrutuksen esimerkiksi silloin, kun jalankulkija käveli niiden eteen. Ikävä kyllä bussi teki äkkijarrutuksen myös silloin, jos vaikkapa puusta irronnut lehti sattui lentämään auton sensorin eteen.

Samalla tavalla autoille olisi voinut käydä lumisateessa.

Hernesaaren robottibussit olivat Metropolia-ammattikorkeakoulussa projektipäällikkönä työskentelevän Santamalan projekti.

Kun robottibussit pääsivät kaduille, ne herättivät kiinnostusta maailmanlaajuisesti. Santamalaa haastateltiin muun muassa CNN:llä ja The New York Timesissa, joka lähetti toimittajansa Suomeen raportoimaan autoilun tulevaisuudesta.

Miten robottibussit toimivat? Katso alla oleva video, jonka jälkeen juttu jatkuu:


Santamalan projektin huomasi myös Espoon Otaniemessä robotiikkasovelluksia kehittävän Gimin toimitusjohtaja Jari Saarinen. Hän on työskennellyt automaation ja robotiikan parissa 20 vuotta.

”Soitimme Harrille ja annoimme pienen puhuttelun”, Saarinen sanoo.

Saarinen nimittäin huomasi, että Metropolia-ammattikorkeakoulu käytti robottibussitestissään ranskalaisen yrityksen valmistamia busseja.

”Muistutimme Harria, että kyllä näitä järjestelmiä osataan Suomessakin tehdä”, Saarinen sanoo.

Saarisen johtamassa Gimissä robottijärjestelmiä on tutkittu jo vuodesta 1985, jolloin Gim oli Helsingin teknillisen korkeakoulun tutkimusyksikkö. Nyt Gim keskittyy kaupallistamaan vuosikymmenten aikana syntynyttä robottiosaamista.

Saarinen ja Santamala ryhtyivät pohtimaan autonomisia autoja yhdessä ja huomasivat, että he voisivat ratkaista robottiautoja riivaavan ongelman.

Nyt he ovat perustaneet yrityksen, jonka tavoitteena on viedä lumisateenkestävä robottikuski maailmalle. Perustajien joukossa ovat myös Jussi Suomela ja Tommi Rimpiläinen. Yrityksen nimi on Sensible 4.

”Yksi meidän tärkeimmistä kilpailueduistamme on neljän vuodenajan automaatio”, Santamala sanoo.

Tavoitteet ovat korkealla: globaali markkinajohtajuus tieautomaatiossa.

”Firma on nyt kuukauden ikäinen, mutta taustallamme on mobiilirobotiikan kehitystä vuodesta 1985. Järjestelmä on jo siinä kunnossa, että pystymme ajamaan sillä kesät talvet”, Santamala sanoo.

Mutta koska markkinat ovat globaalit, ja pelureina Googlen ja suurimpien autonvalmistajien kaltaisia jättiyhtiöitä, aikaa ei ole hukattavaksi. Esimerkiksi Ford on jo kertonut testanneensa robottiautojaan lumella.

”Liiketoimintamahdollisuudet ovat käytännössä äärettömät. Kyse on siitä, kuka saa järjestelmän ensimmäisenä toimimaan niin, että se pääsee isosti markkinoille”, Santamala sanoo.

Voiko otaniemeläisellä parkkipaikalla ajeleva kärry voittaa kilpailussa, jossa mukana on maailman suurimpia yrityksiä?

Näin yrityksen perustajat uskovat. Santamala ja Saarinen kertovat, että heidän etulyöntiasemansa on ohjelmistossa, joka on rakennettu Gimissä testattujen ja kehitettyjen algoritmien pohjalta. Ohjelmisto osaa yhdistellä eri lähteistä kerättyä dataa, kuten karttoja, laser- ja tutkatietoja sekä kamerakuvaa niin, että ohjelmisto tunnistaa lumen, rännän ja loskan ja osaa ohjata autoa häiriöistä huolimatta.

”Yhdistämme usean anturin dataa älykkäästi sellaisella tavalla, jota muut valmistajat eivät vielä tee. Tämä mahdollistaa ympärivuotisen automaation”, Santamala sanoo.

Sensible 4 aikoo myydä teknologiaansa alkuvaiheessa erityisesti bussinvalmistajille ja muihin reittiliikenteen tarkoituksiin, muun muassa julkisen liikenteen toimijoille.

Ennen sitä heidän on kuitenkin vakuutettava rahoittajat teknologiansa kypsyydestä, sillä ilman lisärahoitusta yritys ei pääse tätä parkkipaikkaa pidemmälle.

”Olemme toistaiseksi ainoa yritys Suomessa, joka on tosissaan tekemässä tätä. Haemme nyt yksityistä pääomaa, kumppanuuksia ja asiakkaita sekä Suomesta että kansainvälisesti”, Santamala sanoo.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Robottiautot
  • Autot

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Otto-automaatit viedään pois S-ryhmän tiloista – yhteistyö Automatian kanssa loppuu

    2. 2

      Charlottesvillessä kokoontui satoja hampaisiin asti aseistautuneita natseja keskellä kirkasta päivää – ja Yhdysvaltain presidentti vähättelee asiaa

    3. 3

      HS seuraa: Espanjan Cambrilsissa tehtiin terrori-isku varhain perjantaina – poliisi uskoo iskun olevan yhteydessä Barcelonassa torstaina tehtyyn iskuun, jossa kuoli ainakin 13

    4. 4

      Trumpin muistelmien haamukirjoittaja ennustaa presidentin eroavan – ”Yllätyn, jos hän selviää vuoden loppuun”

    5. 5

      Olen törmännyt sovinismiin 68-vuotiaan elämäni jokaisessa vaiheessa – naisten pilkkaamisessa ei ole mitään hauskaa

    6. 6

      Suomi on jakautunut kahtia: etelässä ja rannikolla on terveimmät asukkaat, idässä ja pohjoisessa sairauksia podetaan enemmän – Katso, miten omassa kotikunnassasi sairastetaan

    7. 7

      Terroristit ovat löytäneet tappavan aseen – autolla ajoa ei voi estää

    8. 8

      Jalkapallovaikuttaja Pertti Alaja on kuollut – Palloliiton puheenjohtaja luotti aina ”korkeampien käsien voimaan”

    9. 9

      Kuolemansairas syöpäpotilas palasi töihin, hiv katosi luuydinsiirrolla – Näin uudet hoidot parantavat parantumattomia sairauksia

    10. 10

      Game of Thrones -sarjan varjopuoli: hylätyt huskyt, joiden määrä on monin­kertaistunut – sarjan näyttelijä vetoaa faneihin eläinsuojelu­järjestön kanssa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS seuraa: Espanjan Cambrilsissa tehtiin terrori-isku varhain perjantaina – poliisi uskoo iskun olevan yhteydessä Barcelonassa torstaina tehtyyn iskuun, jossa kuoli ainakin 13

    2. 2

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    3. 3

      Keksittiinkö Malminkartanossa ikiliikkuja? Jätemäen portaat maalattiin tällä kertaa mustiksi ja sitten matemaattisen kaavan mukaan

    4. 4

      Poliisi: Hengitysoireita aiheuttanut aine Mannerheimin­tiellä saattoi olla peräisin ruokapalosta

    5. 5

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    6. 6

      Lahtelainen Aino-Maija Makkula, 19, pelastui täpärästi pakettiauton alta Barcelonassa – ”Tuntui epätodelliselta”

    7. 7

      Tutkija tyrmää Pentti Linkolan ”todellisuuspakoiset” ajatukset: ”Niitä ovat viljelleet äärioikeistolaiset tai uskonnolliset fundamentalistit”

    8. 8

      Trumpin väkivalta­lausunnot ajoivat hänet nurkkaan – yritysjohtajat pakenevat presidentin ympäriltä, republikaanit moittivat ja hallintoa kuvataan ”halvaantuneeksi”

    9. 9

      Charlottesvillessä kokoontui satoja hampaisiin asti aseistautuneita natseja keskellä kirkasta päivää – ja Yhdysvaltain presidentti vähättelee asiaa

    10. 10

      Ensin Mikko sai kuulla olevansa liian lihava, sitten liian laiha ja lopulta liian naismainen – Jatkuva pilkka sai sairastumaan syömishäiriöön ja samalla kariutui myös rakkauselämä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

    2. 2

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    3. 3

      Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

    4. 4

      Järjestyksen­valvojat heittivät kaksi naisesiintyjää ulos alueelta Flow’ssa – festivaali hakee esiintyjille korvauksia

    5. 5

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    6. 6

      Espoolainen Eva ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin naapurissa asuvaa ex-miestään – ”Minun kulttuurissani ajatellaan, että miehellä on oikeus lyödä naistaan”

    7. 7

      HS seuraa: Espanjan Cambrilsissa tehtiin terrori-isku varhain perjantaina – poliisi uskoo iskun olevan yhteydessä Barcelonassa torstaina tehtyyn iskuun, jossa kuoli ainakin 13

    8. 8

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    9. 9

      Ministeriö vaatii korkeakouluja luopumaan työläistä pääsykokeista jo ensi keväänä – näin muutos vaikuttaa korkeakouluun pyrkiviin lukiolaisiin ja välivuotta viettäviin

    10. 10

      On yksinkertaisesti väärin olla rikas

    11. Näytä lisää