Auto

Suomalaisten suosikkiauto sai alkunsa tämän miehen ideasta – Näin maasto- ja henkilöauton yhdistelmä valloitti maailman

Crossover-autosegmentistä on tullut yksi maailman myydyimmistä autotyypeistä. Sen tarina alkoi 1990-luvun alussa Tokiosta.

Kun menee minkä tahansa supermarketin parkkipaikalle, se on täynnä crossovereita.

Nissan Qashqait, Nissan Juket, BMW X1:t, Honda CR-V:t, Mercedes-Benz GLA:t, Opel Mokkat ja monet muut crossoverit ovat tolkuttoman suosittuja Suomessa ja koko maailmassa.

Esimerkiksi vuonna 2014 isojen maastureiden ja lava-autojen pyhässä maassa Yhdysvalloissa joka kolmas ostettu auto oli jonkin sortin crossover. Tänä vuonna Euroopan Vuoden autoksi valittiin mikäpä muu kuin crossover-mallinen Peugeot 3008.

Jos sattuu olemaan täysin autotiedoton ihminen ja lukee tätä juttua, viimeistään tässä vaiheessa hermo on varmasti pinnassa: mikä helkkarin crossover?

Kertokaamme tämän termin määritelmä palaamalla niihin aikoihin, kun tämä autosegmentti erään määritelmän mukaan syntyi.

Asialla oli automuotoilija Shiro Nakamura. Hän on juuri jäänyt eläkkeelle Nissanin leivistä, joten nyt on hyvä aika kerrata crossover-autojen syntyä ja menestyksen salaisuutta.


Oli vuosi 1993 ja Tokion autonäyttely.

Isuzulla työskennellyt japanilainen herrasmies Shiro Nakamura oli johtanut suunnittelutiimiä, joka esitteli vallankumouksellisen konseptiauton nimeltään VehiCross.

Se ei ollut oikein katumaasturi, eikä se ollut oikein farmariautokaan, eikä sedan, hatchback saatikka tila-auto. Se oli jonkinlainen rajat ylittävä sekoitus näistä.

Se oli crossover-auto ja näytti tältä:


Tätä segmenttiä ei vielä 1993 ollut olemassa, vaikka myöhemmin crossovereiden piirteitä on nähty jo 1940- ja 1950-luvulla valmistuneissa autoissa.

Kesti vuosia, ennen kuin crossovereiden markkinat räjähtivät käsiin, mutta Nakamura oli vuonna 1993 aikaansa edellä. Hän oli keksinyt reseptin, jota kukaan ei ollut tajunnut tai ainakaan uskaltanut toteuttaa.

Se resepti oli, että auto näyttää ja osittain tuntuu maasturilta, mutta sen ajettavuus ja hinta ovat kuin tavallisella henkilöautolla.

Sellainen on löyhästi määritellen crossover, ja sellaisia ihmiset ympäri maailmaa himoitsevat.

Ensimmäisiä suuren volyymin crossovereita olivat muun muassa 1990-luvun puolivälissä tuotantoon tulleet Toyota RAV, Honda CR-V ja Subaru Forester.

Näihin aikoihin maailmalla oli meneillään valtava katumaasturibuumi. Kaikilla ei kuitenkaan ollut varaa ostaa kallista katumaasturia, eivätkä kaikki toisaalta halunneet valtavan isoa ja kömpelöä autoa, joka söisi hirveän määrän polttoainetta.

Tähän tarpeeseen syntyivät crossoverit.

Näissä autoissa on katumaasturin turvallisuuden tuntu, sillä crossovereissa istutaan korkeammalla kuin tavallisessa henkilöautossa, mikä parantaa näkyvyyttä ja helpottaa autoon astumista.

Crossoverissa on usein hyvin tilaa takakontissa maasturimaisen muotoilunsa ansiosta, joten se sopii hyvin lapsiperheille. Siinä on usein pikkuisen enemmän maavaraa kuin tavallisessa autossa, joten sillä pääsee mökille ja kaupungissa parkkiin lumipolanteiden yli.

Kaikesta tästä huolimatta crossover ei maksa maltaita, eikä sen ajettavuus – tai parkkeerattavuus – tunnu siltä, kuin ohjastaisi valtavaa maastoautoa.

Crossovereiden suosio kasvoi halki 2000-luvun. Viimeistään Nissanin esiteltyä Qashqai-mallinsa Suomikin liittyi crossoverhuumaan,

Auto tuli markkinoille vuonna 2006, ja se oli etenkin Suomessa valtavan suosittu.

Vaihtokuvassa voit vertailla Qashqain ensimmäistä ja viimeisintä versiota:



Esimerkiksi vuonna 2013 se oli koko Suomen myydyin automalli. Vielä viime helmikuussakin Qashqai oli Suomen toisiksi suosituin henkilöautomalli, eli se on kestosuosikki.

Vuonna 2008 alkanut maailmanlaajuinen talouskriisikin saattoi vaikuttaa crossoversegmentin suosioon.

Sen lisäksi että crossover oli halvempi kuin katumaasturi, se ei aiheuttanut pahennusta tiukassa taloustilanteessa samalla tavalla kuin ökymaasturi.

Crossoverin ostamalla sai maasturin ominaisuudet ilman, että työkaverit ja naapurit alkoivat pitää öykkäröivänä nousukkaana.

Myös auton päästöihin perustuva autoverotus on todennäköisesti lisännyt crossovereiden suosiota ainakin Suomessa. Isolla katumaasturilla on iso autovero, koska se päästelee paljon. Crossover tarjoaa maasturin ominaisuuksia tavallisen auton verotuksella.

Ja koska päästörajoja kiristetään jatkuvasti kaikilla maailman mantereilla, polttomoottoreilla varustetut katumaasturit kärsivät hidasta kuolemaa samalla kun vähäpäästöisemmät crossoverit kasvattavat markkinoitaan.

Yhdeltäkään autonvalmistajalta ei ole jäänyt huomaamatta se, että ihmisten lompakoille pääsee helpoimmin crossoverautoilla.

Jos haluaa olla tällä hetkellä volyymimarkkinoilla, mallistossa on käytännössä pakko olla crossover, ja lähes kaikilla sellainen onkin muutamia eksoottisempia urheiluautomerkkejä lukuun ottamatta.

Esimerkiksi sähköautonvalmistaja Teslan tulevaa volyymialli Model 3:a on kuvailtu monissa yhteyksissä crossoveriksi. Myö sähköauto Opel Ampera e:tä on tituleerattu joissain yhteyksissä crossoveriksi.


Model 3:sta tai Ampera e:stä saa tosin hakea mikroskoopin turvin maasturimaisia piirteitä, mutta tässä näyttäytyy hyvin, miten suosittu segmentti on kyseessä: vaikka autossa ei olisi nelivetoa, korkeampaa maavaraa tai edes juurikaan enempää tilaa kuin tavallisessa autossa, sitä halutaan mainostaa crossovereina, koska se on termi, joka myy hyvin.


Tilanne on vähän sama kuin asuntoilmoituksissa: jos vaikkapa Helsingin Kallio on trendikäs asuinpaikka, yhtäkkiä tämä asuinalue laajenee asuntoilmoitusten yhteydessä kummasti suuntaan jos toiseenkin.

Crossovereiden suosio on innoittanut autonvalmistajia viime vuosina lähtemään yhä erikoisemmille poluille.

Eräs mielenkiintoisimpia uusia autosegmenttejä on esimerkiksi coupé-katumaasturi.

Jos crossoverissa yhdistyvät tavallinen auto ja maasturi, tässä uudessa segmentissä yhdistyvät katumaasturi ja urheiluautomainen muotoilu.

Kuulostaa järjettömältä – ja sitä se toki käytännöllisesti katsoen onkin – mutta tämä ei ole vähentänyt ihmisten ostohaluja. Segmentin ensimmäinen auto BMW X6 on ollut niin suuri menestys, että yhtiö lanseerasi muutaman vuoden päästä pienemmän X4:n.


Mercedes-Benz taas kopioi miltei röyhkeästi X6:n muotoilua uudehkolla GLE-mallillaan.

Toyota on juuri lanseerannut uuden C-HR -autonsa, joka mainoslauseen mukaan ”muuttaa käsityksesi crossoverista”. Jos tämän auton segmentti pitäisi määritellä, se voisi olla coupé-crossover.


Koska uusia autosegmenttejä tällä tavalla kehitetään, se on ilmeisesti nykyään erinomainen tapa menestyä automarkkinoilla. Ei se sinänsä ole ihme, sillä autoja myydään maailmassa nykyään enemmän kuin koskaan.

Vaikka autosta ei tulisi kansansuosikkia ja volyymimallia, valtavilla markkinoilla on niin paljon pieniä, juuri tietynlaisiin autoihin mieltyneitä asiakasryhmiä, että nykyään automaailmassa pystyy tekemään voittoisaa bisnestä yhä erikoisemmilla autoilla.

Eläköitynyt crossovereiden kantaisä Shiro Nakamura on hyvä esimerkki siitä, miten riskinotto ja luovuus ovat jopa konservatiivisella autoalalla joskus se paras taktiikka.

Uuden automallin – puhumattakaan uudesta autosegmentistä – lanseeraaminen on aina valtava riski. Nakamura halusi ottaa sen riskin, ja sen turvin hän omalta osaltaan mullisti koko maailman automarkkinat.

Nakamura kertoi vuoden 1993 konseptiauton suunnittelutyöstä Autonewsin mukaan näin:

”Halusimme luoda jotain uniikkia, jota ei ollut koskaan ennen tehty. Siksi teimme crossoverin.”

Lähteet: autonews.com, howstuffworks.com, theatlantic.com, nytimes.com, yle.fi, taloussanomat.fi

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autoilu
  • Liikenne

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tukholmalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

    2. 2

      Turun puukotuksista epäilty marokkolais­mies liikkui viime aikoina Pernon lähiössä, paikalliset kertovat: ”Hän kulki aina katse alas päin”

    3. 3

      Vakava väkivaltarikos Vaalimaalla – Poliisi tavoittanut epäillyt miehet

    4. 4

      Lisätäänkö turvapaikanhakijoiden valvontaa, entä miten estetään heihin kohdistuva kansalaisraivo? Kahdeksan kysymystä sisäministeri Risikolle Turun puukotuksista

    5. 5

      Tämä Turun puukotuksista tiedetään nyt: Terroriteosta epäillään kuuden marokkolaisen ryhmää – Supo: pääepäillyn profiili viittaa radikaali-islamistiseen terrorismiin

    6. 6

      Terrorismi kurottaa Marokosta eurooppalaisiin kaupunkeihin jihadistijärjestöjen mukana – suurin osa Isisin vierastaistelijoista oli viime vuonna marokkolaisia

    7. 7

      Tutkija: Jihadistisia iskuja tehdään aiempaa enemmän, vaikka terrorismia on kokonaisuutena vähemmän kuin vuosiin – ”Iskuja voidaan tehdä kaikkialla Euroopassa”

    8. 8

      Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

    9. 9

      70-vuotias turkulaismies meni puolustamaan iäkästä naista puukottajalta ja vältti puukoniskun täpärästi – ”ihmismassa” juoksi puukottajan perässä yrittäen pysäyttää hänet

    10. 10

      Putkiremonttien määrä kaksinkertaistuu seuraavan kymmenen vuoden aikana – Kannattaako asunto myydä ennen remonttia vai vasta sen jälkeen?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

    2. 2

      Tukholmalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

    3. 3

      Tämä Turun puukotuksista tiedetään nyt: Terroriteosta epäillään kuuden marokkolaisen ryhmää – Supo: pääepäillyn profiili viittaa radikaali-islamistiseen terrorismiin

    4. 4

      Yle: Turun puukotuksia tutkitaan myös terrorismina – epäillyn henkilöllisyyttä varmistetaan sormenjälki- ja dna-tutkimuksilla

    5. 5

      Pääministeri Sipilä: ”Kiitimme poliisia erittäin ripeästä toiminnasta. Samoin meidän terveysviranomaiset ovat toimineet tässä nopeasti”

    6. 6

      Timo Metsola, 42, on kietonut Helsingin vuokra-asuntomarkkinat pikkurillinsä ympärille – Yli 50 asuntoa omistava judoka on Jari Sarasvuon mukaan ”matemaattinen poikkeustapaus”

    7. 7

      Turun puukotuksista epäilty marokkolais­mies liikkui viime aikoina Pernon lähiössä, paikalliset kertovat: ”Hän kulki aina katse alas päin”

    8. 8

      70-vuotias turkulaismies meni puolustamaan iäkästä naista puukottajalta ja vältti puukoniskun täpärästi – ”ihmismassa” juoksi puukottajan perässä yrittäen pysäyttää hänet

    9. 9

      Turun tapahtumien silmin­näkijä: ”Näin kuinka vaaleaa naista puukotettiin useita kertoja kaulaan”

    10. 10

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Turun puukotuksia tutkitaan myös terrorismina – epäillyn henkilöllisyyttä varmistetaan sormenjälki- ja dna-tutkimuksilla

    2. 2

      Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

    3. 3

      Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

    4. 4

      Tukholmalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

    5. 5

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    6. 6

      Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

    7. 7

      Tämä Turun puukotuksista tiedetään nyt: Terroriteosta epäillään kuuden marokkolaisen ryhmää – Supo: pääepäillyn profiili viittaa radikaali-islamistiseen terrorismiin

    8. 8

      Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 14 kuoli Barcelonaan tehdyssä iskussa – uhrien joukossa ei suomalaisia, kertovat Espanjan viranomaiset

    9. 9

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    10. 10

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    11. Näytä lisää