”Mä ajan mielelläni yöllä, kun kukaan ei näe” – Tällainen on suomalainen Ferrarin omistaja, ja täältä hänen autonsa on peräisin

Ferrarin tehdas Maranellossa tuottaa unelmia liukuhihnalta. HS matkusti Italiaan selvittämään, mistä Ferrarin lumo syntyy. Selvitimme myös, kuka näitä luksusautoja Suomessa ostaa.

Nyt ulos täältä, Ferrarin pääjohtaja tulee!

Käynnissä on turistibussikierros Ferrarin tehdasalueella Italian Maranellossa. Bussin keulassa seisova opas käskee kuljettajaa ajamaan turistibussin ulos Ferrarin testiradalta, koska yhtiön pääjohtajan Sergio Marchionnen helikopteri on yhtäkkiä putkahtanut pilven takaa.

Marchionne tekee yllättäviä piipahduksia testiradalle tämän tästä. Nytkin lentäjä laskeutuu tottuneesti lähelle aukiota, joka on nimetty moninkertaisen F1-maailmanmestarin Michael Schumacherin mukaan.

Aukion vieressä seisoo tönö, joka on Ferrarin edesmenneen perustajan Enzo Ferrarin (1898–1988) kesäasunto. Hän halusi kesämökkinsä keskelle formuloiden ja muiden Ferrarien testirataa, koska rakasti kuunnella autojensa ääntä.


Mökin sisustus on jätetty ennalleen, joten siellä on yhä esimerkiksi pieni mustavalkoinen televisio, josta Ferrari seurasi viimeisinä vuosinaan formulakisoja. Schumacher tapasi yöpyä mökin yläkerrassa testatessaan autoja radalla, ja hän rakennutti mökkiin myös oman kuntosalinsa.

Schumacher on ainoa Ferrarin formulakuljettaja, jonka mukaan on nimetty tehdasalueelta kokonainen aukio. Muut maailmanmestarit ovat saaneet tyytyä itsensä mukaan nimettyyn katuun, joten tehtaalla on myös katu nimeltä Kimi Räikkönen.

Räikkönen aloittaa jälleen uuden kauden Ferrarin formulakuljettajana huomenna sunnuntaina. Ferrari juhlii tänä vuonna 70-vuotisjuhliaan, joten nyt on hyvä hetki pohdiskella, miksi juuri Ferrari on noussut tunnetuimmaksi superauton symboliksi.

Seuraavaksi tie vie Ferrarin tehdasalueelle, sillä bussikuski yrittää päästä ulos testiradalta ennen kuin pääjohtajan helikopteri koskettaa maata.


Kaikki uudet Ferrarit on valmistettu täällä Maranellossa, joka sijaitsee noin kahdenkymmenen kilometrin päässä Modenasta, Enzo Ferrarin synnyinkaupungista.


Modenan alue on urheiluautojen mekka, superauton syntysija. Täällä ja lähitienoilla ovat kasvaneet niin Ferrari, Lamborghini kuin Maseratikin.

Ferrarin mahti on selvä, kun juttelee paikallisten kanssa.

”Ensimmäinen muistikuvani maailmasta liittyy Ferrariin”, sanoo Modenassa asuva Alberto Ascari. Hän on saanut nimensä italialaisen Ferrari-kuljettajan ja F1-maailmanmestarin mukaan.

”Se on osa tätä paikkaa, ja jokainen tuntee jonkun, joka on töissä Ferrarilla”, hän sanoo.

Vuosittain maailmalle lähtee Maranellosta noin 8 000 uutta Ferraria. Suomeen niistä päätyy vain muutamia yksilöitä vuosittain, viime vuonna neljä, toissavuonna yksi.

Autojen valokuvaukseen erikoistunut HS:n valokuvaaja Kimmo Taskinen on kuvannut kymmeniä Ferrareita Suomessa ja maailmalla. Alla kattaus Taskisen Ferrarikuvia:


Kuka Suomessa ostaa Ferrarin?

Tunnettuja suomalaisia Ferrari-omistajia ovat tietenkin jääkiekkoilija Teemu Selänne, kyläkauppias Vesa Keskinen ja Ferraria työkseen ajava Räikkönen.

Mutta Suomessa on satoja Ferrareita, joiden omistajia suuri yleisö ei tunne. Suomen rekisterissä on yhteensä 320 Ferraria, joista liikennekäytössä oli viime vuoden lopulla 99.

Suomen Ferrari-omistajista lisää alla olevalla videolla:


Keskimääräinen suomalainen Ferrarin omistaja on 40–60-vuotias mies. Hän on tuonut Ferrarinsa käytettynä Suomeen ja maksanut siitä todennäköisesti paljon rahaa, kymmenistä ja sadoista tuhansista euroista aina noin puoleen miljoonaan euroon saakka.

Tiedot perustuvat autoalan digitaalisia palveluita ja ohjelmistoja toimittavan Netwheelsin keräämään dataan. Netwheels kokosi tiedot muun muassa Trafin ja verohallinnon rekistereistä.

Suomalaisen Ferrari-omistajan auton väri on todennäköisesti punainen, sillä Suomessa on rekisterissä tällä haavaa 232 punaista Ferraria. Seuraavaksi yleisimmät Ferrarin värit ovat musta (29 kappaletta), sininen (21) ja harmaa (18).

Naiset ovat Ferrari-omistajien joukossa harvinaisia: Suomessa heitä on vain 12.

Entä miltä Ferrarin omistaminen mahtaa tuntua?

Näin yrittäjä Aki Soininen kuvaili superauton omistamista HS:lle viime keväänä:

”Arki on raskasta ja hektistä. Ferrarilla ajaminen tuo vastapainoa. Puhutaan aina, että sitä näyttää muille, kun ostaa auton. Kyllä mä hankin sen itsekkäästi omaksi ilokseni”, Soininen kertoi.

”Mä ajan mielelläni yöllä, kun kukaan ei näe. Se on sellaista laatuaikaa itselleen, ja konkreettista itsensä palkitsemista siitä jostain pienestä taloudellisesta menestyksestä, mitä on vuosien varrella pystynyt saavuttamaan.”

Viime kevään jälkeen Soininen myi Ferrari California T:nsä pois, sillä hän ryhtyi Ferrari-kauppiaaksi. Soininen myi pääkaupunkiseudulla omistamansa McDonald’s-ravintolat ja osti 49 prosenttia Ferrareita myyvän Vaunula-autokaupan osakkeista. Hän toimii nyt yrityksen toimitusjohtajana.

”Intohimo tuon viimekeväisen ajatuksen takana ei ole kuitenkaan muuttunut mihinkään”, hän kertoo puhelimessa.

Suurin osa ihmisistä voi vain kuvitella, miltä Ferrarin omistaminen tuntuu. Täydellinen paikka siihen on juuri Modena, jossa Enzo Ferrarin synnyinkodin paikalle on pystytetty Ferrarin elämästä kertova museo.


Enzo Ferrarin isän Alfredo Ferrarin vanha työtila on pullollaan Ferrarin moottoreita ja viereen rakennettu moderni näyttelytila täynnä Ferrareita vuosien varrelta.


Heti näyttelyn alussa on esillä kaksi klassikkoa, vuosimallin 1948 Ferrari 166 ja vuosimallin 1964 Ferrari 275 GTB.

Kun jatkaa pidemmälle näyttelytilaan, silmien eteen avautuu superautojen kattaus, joka alkaa auto autolta sekoittaa museovieraan päätä.

Tuossa on Ferrari 340.

Siinä Ferrari Testarossa.

Ja tuolla Ferrari California.


Autojen muotoilu, viimeistellyt yksityiskohdat ja varsinkin vanhemmista Ferrareista henkivä tyyli on niin poikkeuksellista verrattuna autoihin, joita tavallisesti arjessaan näkee, että ajatukset alkavat liidellä epätodennäköisissä tulevaisuudenkuvissa.

Kalliit luksusautot luovat lupauksia siitä, mihin suuntaan elämä saattaisi hyvällä tuurilla lähteä. Ne ovat haaveita menestyksestä, joka odottaa nurkan takana kuin amerikkalaisissa unelmissa.

Ehkä minäkin jossain vaiheessa ostan Ferrarin?

Tuollaisen avokattoisen. Ehkä ajelen sillä pitkin merenrantaa jossain lämpimässä, ehkä Los Angelesista San Franciscoon? Ehkä ostan vielä toisen Ferrarin Suomen-vierailuja varten? Ehkä tienaan tähän tarvittavat rahat sijoittamalla nettibisnekseen tai ryhdyn vielä jonain päivänä jalkapalloammattilaiseksi?

Tai sitten en.

Palataan turistibussiin, joka on juuri ajamassa sisään Ferrarin tehtaalle Maranellossa.

Ikkunasta näkyy keltainen Ferrari, joka ajaa pitkin Kimi Räikkösen katua. Autossa ei ole mallimerkintöjä, mutta muuten se näyttää valmiilta. Pian joku miljonääri ostanee sen talliinsa.

Ferrarinpunaiseen takkiin ja housuihin pukeutunut turistiopas alkaa kertoa eräästä arabiprinssistä, jolle Ferrari itsessään ei ollut tarpeeksi. Prinssi halusi Ferrariinsa platinaiset ovenkahvat, jotka tehtaan piti teettää erikseen.

”Lopulta platinaiset osat tulivat maksamaan enemmän kuin itse auto”, opas sanoo.

Turistikierros päättyy tehtaan ulkopuolella sijaitsevaan Ferrari-kauppaan, josta museovieraat voivat ostaa Ferrari-matkamuistoja. On autojen pienoismalleja, kahvikuppeja ja lippalakkeja.

Ferrari-brändin kruununjalokiviin, autoihin, on varaa vain harvoilla, hattuihin ja t-paitoihin useammalla. Yhtiön tuloksesta noin 30 prosenttia tuleekin tuotteista, joissa ei ole pyöriä, uutistoimisto Bloomberg kertoi tällä viikolla.

Brändin arvo on mittava. Bloombergin mukaan Ferrari tienaa jokaisesta myydystä autosta noin 83 000 euroa, kun esimerkiksi Volkswagen-konserniin kuuluvalla Porschella vastaava luku on noin 16 000 euroa. Ostan Ferrari-kaupasta kummilapselle tuliaiseksi tutin, jonka nokassa on Ferrarin logo. Tutti maksaa 12 euroa.

Helsingin Sanomat ja Netwheels kuuluvat Sanoma-konserniin.
Oikaisu 25.3. kello 14.46: Artikkelissa luki aiemmin virheellisesti, että Bloombergin mukaan Ferrari tienaa jokaisesta myydystä autosta noin 83 000 euroa, kun esimerkiksi Volkswagenilla vastaava luku on noin 16 000 euroa. Oikea muoto on, että Bloombergin mukaan Ferrari tienaa jokaisesta myydystä autosta noin 83 000 euroa, kun esimerkiksi Volkswagen-konserniin kuuluvalla Porschella vastaava luku on noin 16 000 euroa.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

    2. 2

      Pääministeri Sipilä: Ei ole mitään näyttöä siitä, että Turun puukotukset olisivat olleet terroritekoja

    3. 3

      Tämä tiedetään Turun puukotuksista: Kaksi kuollut ja kahdeksan loukkaantui – Epäilty tekijä sairaalassa, poliisi alkanut kuulustella kiinniotettuja

    4. 4

      Timo Metsola, 42, on kietonut Helsingin vuokra-asuntomarkkinat pikkurillinsä ympärille – Yli 50 asuntoa omistava judoka on Jari Sarasvuon mukaan ”matemaattinen poikkeustapaus”

    5. 5

      Ruotsalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

    6. 6

      Turun tapahtumien silmin­näkijä: ”Näin kuinka vaaleaa naista puukotettiin useita kertoja kaulaan”

    7. 7

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    8. 8

      Miksi suomalaiset vähättelevät itseään? Tutkija vastaa

    9. 9

      Turun puukkohyökkäys nousi otsikoihin ulkomailla

    10. 10

      Vieraana sukellusveneessä, josta ruotsalais­toimittaja katosi –  HS julkaisee yksinoikeudella keksijä-Madsenin haastattelun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tämä tiedetään Turun puukotuksista: Kaksi kuollut ja kahdeksan loukkaantui – Epäilty tekijä sairaalassa, poliisi alkanut kuulustella kiinniotettuja

    2. 2

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    3. 3

      Turun tapahtumien silmin­näkijä: ”Näin kuinka vaaleaa naista puukotettiin useita kertoja kaulaan”

    4. 4

      Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

    5. 5

      HS seurasi: Näin poliisin tiedotustilaisuus Turun puukotuksista eteni – poliisi vahvistaa sivullisten suojelleen ihmisiä

    6. 6

      Charlottesvillessä kokoontui satoja hampaisiin asti aseistautuneita natseja keskellä kirkasta päivää – ja Yhdysvaltain presidentti vähättelee asiaa

    7. 7

      Yksi sairaalaan Turun puukotustapauksen takia tuoduista on kuollut – kahdeksan hoidossa

    8. 8

      Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 14 kuoli Barcelonaan tehdyssä iskussa – uhrien joukossa ei suomalaisia, kertovat Espanjan viranomaiset

    9. 9

      Otto-automaatit häädetään ABC-asemilta, Prismoista ja Alepoista, S-ryhmä tuo tilalle Nosto-automaatit – katso kartalta katoavat Otot

    10. 10

      Pääministeri Sipilä: Ei ole mitään näyttöä siitä, että Turun puukotukset olisivat olleet terroritekoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

    2. 2

      Tämä tiedetään Turun puukotuksista: Kaksi kuollut ja kahdeksan loukkaantui – Epäilty tekijä sairaalassa, poliisi alkanut kuulustella kiinniotettuja

    3. 3

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    4. 4

      Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

    5. 5

      Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 14 kuoli Barcelonaan tehdyssä iskussa – uhrien joukossa ei suomalaisia, kertovat Espanjan viranomaiset

    6. 6

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    7. 7

      Järjestyksen­valvojat heittivät kaksi naisesiintyjää ulos alueelta Flow’ssa – festivaali hakee esiintyjille korvauksia

    8. 8

      Espoolainen Eva ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin naapurissa asuvaa ex-miestään – ”Minun kulttuurissani ajatellaan, että miehellä on oikeus lyödä naistaan”

    9. 9

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    10. 10

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    11. Näytä lisää