Valikko
Auto

Tappouhkauksia ja tahallisia kolarointeja – Autopaparazzi kertoo, millaista on autojen salakuvaajan arki

Stefan Baldauf on autojen salakuvaaja, autopaparazzi. Kun hän metsästää uutta autoa, hän ei tunne työaikoja eikä kilometreillä ole väliä.

Kun Stefan Baldauf metsästää, voi olla yö tai voi olla päivä. Hänelle sillä ei ole paljonkaan merkitystä, sillä homma hoidetaan sen mukaan, milloin kohde on liikkeellä.

Baldauf metsästää analyyttisesti. Hän tekee taustatyötä kohteistaan sekä siitä, missä ja milloin kohteen saattaa tavata.

Jos hän on ollut samassa paikassa aikaisemmin, hän käy paikan läpi sen varalta että jotain on muuttunut sitten viime kerran.

”Tsekkaan, onko uusia turvahälyttimiä, uusia videokameroita, uusia portteja. Sitten menen asemiin. Parkkeeraan autoni paikkaan, jossa vartijat eivät huomaa sitä, mutta josta saan sen nopeasti käyttööni”, Baldauf kertoo.

Kamera on piilossa laukussa.

”Sitten kävelen testipaikan lähelle tielle tai portille, tai metsään, jos tarve vaatii.”

Koska Baldaufin kohteet ovat nopeita, hänellä on usein vain pari sekuntia aikaa saada hyvä otos, ennen kuin hetki on ohi. Joskus hän odottaa tunteja, joskus päiviä.

Joskus saa odottaa pitkiä aikoja ihan turhaan.

”Ne ovat huonoja päiviä.”

Saksalainen Stefan Baldauf, 32, on autojen salakuvaaja, joka matkustaa ympäri maailmaa kuvaamassa autonvalmistajien vielä valmisteilla olevia, salaisia prototyyppiautoja.


Ammattinsa vuoksi hänet on uhattu tappaa ja hänen autoaan on kolaroitu tahallaan.

”Tässä hommassa täytyy olla paljon munaa”, Baldauf kertoo.

Nyt hän kertoo, millaista on olla autojen salakuvaaja, autopaparazzi.

Kun Baldauf oli pikkupoika, hänen vanhempansa veivät tätä usein Nürburgringin kilparadalle, jonka läheisyydessä perhe asui. Sieltä on lähtenyt Baldaufin autoinnostus.

Kerran pikku-Baldauf näki moottoritiellä prototyyppiauton. Nämä prototyyppiautot on naamioitu erilaisilla teippauksilla sillä tavalla, ettei niiden muotoja pystyisi tunnistamaan.

”Kysyin isältäni, miksi auto näytti naamioväreineen niin rumalta, ja hän selitti asian minulle”, Baldauf kertoo sähköpostitse.

Baldauf näki paljon tällaisia naamioituja autoja Nürburgringillä, koska autoja testattiin siellä paljon. 18-vuotiaaksi asti, kun hän oli vielä koulussa, hän ajoi skootterillaan iltapäivisin radan tuntumaan ja teki kotiläksyjään samalla kun katseli autojen ajavan radalla.

Baldaufilla oli vanha kamera, jolla hän otti ensimmäisiä kuviaan autoista näihin aikoihin. Koska kameran valotusaika oli hidas, terävien kuvien ottaminen oli hankalaa, mutta aina silloin tällöin joku otos onnistui.


Baldauf esitteli aikaansaannoksiaan isälleen, ja sitä mukaa kun kuvat paranivat, Baldaufin isä sai idean. Mitä, jos poika yrittäisi myydä kuviaan jollekin lehdelle?

Isä otti yhteyden Auto Bild sekä Auto Motor und Sport -lehtiin. Pitkän yrittämisen jälkeen Auto Motor und Sport osti nuoren Baldaufin ensimmäisen valokuvan ja julkaisi sen lehdessä.

”Se oli Noble GTO -auton prototyyppi”, Baldauf kertoo. Ensimmäinen Baldaufin julkaistu salakuva.

Siitä alkoi ura autojen salakuvaajana.

Ensimmäisen kuvan julkaisusta ei mennyt kauaa, kunnes Baldauf perusti SB-Medien-yhtiön pystyäkseen vastaamaan yhä kasvavaan kiinnostukseen autojen salakuvia kohtaan.

Nyt perustamisesta on yli kymmenen vuotta, ja yritys on kasvanut pikkuhiljaa.

”Vuosien varrella yhä useammat freelancerit halusivat työskennellä minulle tai kanssani, joten laajensin videoihin ja moottoriurheiluvalokuviin ja autonäyttelykuviin. Teen näitä yhteistyössä valmistajien kanssa. Tällä hetkellä minulla on yhdeksän freelanceria, jotka työskentelevät minulle.”

Jos katselee mitä tahansa automediaa mistä tahansa päin maailmaa, on hyvin mahdollista, että mediassa julkaistu auton salakuva on kreditoitu SB-Medienille.

Baldauf on siis päässyt urallaan pitkälle, mutta helppoa se ei ole ollut.


Sellaista asiaa kuin työajat ei ole Baldaufin alalla. Töissä ollaan silloin, kun tarve vaatii.

”Teen töitä öisin ja päivisin, tai jos tarve vaatii, molempina. Kukaan tuskin osaa kuvitellakaan, miten pitkää päivää teen. Vaikken olisi kuvaamassa, istun toimistolla ja teen taustatutkimusta uusista prototyypeistä ja siitä, missä niitä voisi nähdä. Työpäivät ovat 12-tuntisia, ja kiireisinä aikoina ne voivat olla 14–16-tuntisia.”

Päivien on oltava pitkiä, koska kilpailu alalla on kovaa. Baldauf itse ei esimerkiksi käy työpäivän päätteeksi oluella kollegoidensa kanssa.

”En puhu kilpailijoilleni. He eivät saa minulta edes tervehdystä. He haluavat vain kalastella minulta tietoja. Ärsyttää, että he pysäköivät aina viereeni, jos näkevät minut jonkin valmistajan porteilla tai muualla. He olettavat, että sillä on joku syy, että olen jossain.”

Baldaufin mukaan kilpailijat seuraavat liiaksi hänen tekemisiään, kun hän taas seuraa, mitä automaailmassa tapahtuu ja valitsee sen perusteella kyttäyspaikkansa.

Baldaufin mukaan ala on kasvanut niin paljon, että yrittäjissä on mukana lepsua porukkaa, jotka niin sanotusti pissaavat kaikkien alalla olevien muroihin.


”Kuvaajat eivät aina tunnista prototyyppejä oikein, ja tämä aiheuttaa meille muille paineita. Lisäksi kuvat täytyy lähettää asiakkaalle aina mahdollisimman pian, koska muuten kilpailija saattaa ehtiä ensin. Tämä johtaa huonompaan laatuun. Jos olisi aikaa, voisimme ottaa paljon parempia kuvia.”

Eräs kilpakumppani, jonka nimeä Baldauf ei mainitse, on kuulemma ollut erityisen hankala.

”Hän on varoittanut vartijoita siitä, että olen paikalla, ja on yrittänyt mennä kuvieni eteen, kun olen kuvannut. Hän on jopa uhannut tappaa minut.”

Entä Baldaufin työn eettisyys?

Onko Baldauf arjen puurtaja vai helppoheikki, joka rahastaa kuvilla, joita kenenkään ei pitäisi nähdä?

Asia on autonvalmistajien suhteen kaksipiippuinen, kertoo Vehon henkilöautojen lehdistöpäällikkö Pekka Koski.

”Suhtautuminen salakuvaajiin riippuu autonvalmistajalla siitä, missä vaiheessa sen salakuvatun tuotteen elinkaari on. En sano, että meidän pomomme Daimler näin tekisi, mutta jotkut valmistajat oikein tuovat autojaan salakuvaajien eteen, jotta saisivat täysin uudelle automallille julkisuutta”, Koski sanoo.

Mikäli auto taas kuvataan hyvin alkuvaiheessa, ja jos kyseessä on vanhan tutun mallin päivitys, tilanne on valmistajalle harmillinen, Koski sanoo. Usein uutuudet nimittäin halutaan pitää ainakin tiettyyn pisteeseen asti oikeasti salaisina.

Baldauf näkee asian näin:

“Jos kuvaisin nyt uuden Volkswagen Golfin, ihmiset innostuisivat uudesta Golfista – mutta samalla valmistaja haluaisi edelleen myydä sitä vanhaa mallia.”

Koski sanoo, että mitkään salakuvat eivät tosin nykyään ole enää niin iso harmistuksen aihe kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten.

”Nykyään some-aikakautena ja kännykkäkameroiden aikakautena kuvia ja kuvaajia on niin paljon. Jokainen voi olla paparazzi. Autoalalla varmasti lähdetään siitä, että ei mitään voi pitää loputtomiin salassa, ja ennemmin tai myöhemmin uutuudet tulevat julkisuuteen.”

Koski ei ota kantaa siihen, miten arvossaan autonvalmistajat salakuvaajia pitävät.

”Emmeköhän me kaikki ole ammattilaisia ja arvosta toistemme ammattitaitoa – niin kauan, kun pysytään yleisten käyttäytymissääntöjen puitteissa. Jos aletaan tunkeutua yksityisalueille tai kurkistella maskien alle, se ei ole sopivaa käytöstä”, Koski sanoo.

Autojen salakuvaajat ovat myös Suomen Lapin vakiokävijöitä, sillä autonvalmistajat testaavat uusia mallejaan Lapissa. Lue lisää tästä: Lapissa pyörii miljoonien eurojen salainen bisnes – ”Näitä autoja ei sitten saa kuvata”

Baldauf kertoo työskentelevänsä usein sillä rajalla, onko hän julkisella paikalla vai yksityistiloissa. Tämä on aiheuttanut ongelmia.

Baldaufin mukaan jotkut testikuskit ovat esimerkiksi käyttäytyneet uhkaavasti häntä kohtaan.

”Jotkut testikuskit ovat uhanneet tyrmätä minut. Mutta ei kukaan ole vielä tehnyt sitä”, Baldauf kertoo.

Jos Baldauf työskenteleekin kohteliaisuussääntöjen rajalla, kerran eräs autonvalmistaja meni heittämällä tämän rajan yli, Baldauf kertoo.

Baldauf oli seuraamassa prototyyppiautoa saadakseen siitä lisää kuvia, ja sitten kolahti.

”Ranskalainen valmistaja ajoi autonsa minun vuokra-autooni pysäyttääkseen minut, jotta en saisi otettua enempää kuvia. Sitten hän ajoi tiehensä”, Baldauf kertoo.

Lieveilmiöistä huolimatta Baldauf pitää työstään. Suurelta osin se johtuu siitä, että hän rakastaa autoja.

”Minulla on itselläni toisen sukupolven Ford Focus, koska olin siitä erityisen innostunut silloin, kun sitä kehitettiin. Sitä ajan vain hyvällä kelillä. Jokapäiväisenä autona minulla on Jaguar F-Pace S. Autoissa minua kiehtovat design, moottorit, nopeus ja kaikki materiaalit, joita autoissa käytetään.”

Baldauf tykkää siitä, että hän saa olla yhteyksissä autoteollisuuden toimijoiden, lehdistön ja oman tiiminsä kanssa. Hän rakastaa valokuvaamista ja erilaisia kokeiluja kameransa kanssa.

Ikimuistoisia keikkoja on paljon. Esimerkiksi eräs viikko, kun Baldauf ajoi joka yö yhteen suuntaan 400 kilometriä erään erittäin tärkeän prototyypin perässä vain huomatakseen, että se ulkoilee vain tiettynä yönä viikossa. Vasta viides yö tuotti tulosta.

Kerran hän ajoi yhtä kyytiä 700 kilometriä prototyyppiauton perässä halki yön ja pääsi vasta aamulla puoli kahdeksalta hotelliin nukkumaan.

Baldauf ei koe olevansa automaailman vihollinen, eikä Vehon Koskikaan näe asiaa sillä tavalla.

”Isoimmat ja menestyneimmät salakuvaajat työskentelevät varmasti jonkinlaisessa symbioosissa autonvalmistajien kanssa: joskus salakuvaajia tarvitaan, joskus ei”, Koski sanoo.

Silti kyse on omalla tavallaan primitiivisestä, metsästyksenomaisesta pelistä, ja se kiehtoo Baldaufia.

”Autoteollisuudessa kysymys on kissa ja hiiri -leikistä. Mutta yleensä homma päätyy minun kannaltani suotuisasti”, Baldauf kertoo.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autoilu
  • Valokuvaus

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Merkelin mitta täyttyi Trumpin öykkäröinnistä

    2. 2

      Päätoimittaja Atte Jääskeläinen lähtee Ylestä – ”Edellytyksiä tehtävän menestykselliseen hoitamiseen ei enää ollut”

    3. 3

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    4. 4

      Poliisilla tarkastusoperaatio Helsinkiin saapuneella Tallink Megastarilla

    5. 5

      Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

    6. 6

      Pohjois-Korean vakavin uhka ei ole ydinase – maailma ei mahda diktatuurille mitään, koska sen tykistö muuttaisi Etelä-Korean pääkaupungin tulimereksi sekunneissa

    7. 7

      S-kauppoihin tulee brittiläisen Tescon tuotteita – erityisesti gluteenittomien elintarvikkeiden määrä kasvaa

    8. 8

      Menestyksen salaisuus on taidossa rentoutua – Professori listasi olennaisimmat mielen taidot, joilla voi lisätä psyykkistä vahvuuttaan

    9. 9

      Vastuuntunto pilasi Niinistön leppoisat eläkepäivät – liiallinen vallan sementoituminen ei silti ole terveellistä demokratialle

    10. 10

      Niinistö lähtee presidentinvaaleihin ylivoimaisena suosikkina – kahdeksan syytä, joiden takia häntä on vaikea voittaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    2. 2

      Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

    3. 3

      Trump sätti Pohjois-Koreaa ohjuksen ampumisesta: ”Osoittaa suurta epäkunnioitusta Kiinaa kohtaan”

    4. 4

      Miehet puukottivat toisensa sairaalakuntoon Helsingin Hakaniemessä – lapsiperheet kauhistelivat tapahtumia aivan vierestä

    5. 5

      Joukko suomalaisia perusti 46 vuotta sitten Israeliin kylän, jossa palkat menivät yhteiseen pottiin ja yhteisö tarjosi vaatteet ja asunnon – Mitä kuuluu Jad Hashmonaan nyt?

    6. 6

      F1-sarjakin irvailee Räikkösen olemukselle – yksi kuva palkintopallilta kiteyttää Räikkösen tunnelmat: ”Tämä oli yksi niistä päivistä”

    7. 7

      Pohjois-Korean vakavin uhka ei ole ydinase – maailma ei mahda diktatuurille mitään, koska sen tykistö muuttaisi Etelä-Korean pääkaupungin tulimereksi sekunneissa

    8. 8

      ”Se oli totuuden hetki” – Ranskan Macron kertoi, miksi hän kätteli niin pitkään Trumpia

    9. 9

      Jos presidentti Mauno Koivisto olisi kuollut lauantaina 13.5., olisiko seuraavana päivänä liputettu äideille vai noudatettu suru­liputusta?

    10. 10

      Päätoimittaja Atte Jääskeläinen lähtee Ylestä – ”Edellytyksiä tehtävän menestykselliseen hoitamiseen ei enää ollut”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Britannia ei usko Manchesterin pommittajan toimineen yksin, poliisi otti kiinni lisää ihmisiä

    2. 2

      Pariskunta osti ”aidot italialaiset nahkatakit” 1 200 eurolla Kannelmäen Prisman parkkipaikalta – Poliisi varoittaa vanhaa kikkaa käyttävistä huijareista Helsingissä

    3. 3

      Suomalaisen tunnistaa ulkomailla jo kaukaa

    4. 4

      Paljonko rahaa on sopiva lahja? Tapakouluttaja kannustaa kohtuuteen ja ihmettelee työikäisten matkakassoja

    5. 5

      Älä varaa lentoja liian aikaisin, aseta verkkoselain ”salattuun” tilaan – näin löydät halvat lentoliput verkosta

    6. 6

      Junaan jääneillä löytötavaroilla tehdään armotonta bisnestä

    7. 7

      Joukko suomalaisia perusti 46 vuotta sitten Israeliin kylän, jossa palkat menivät yhteiseen pottiin ja yhteisö tarjosi vaatteet ja asunnon – Mitä kuuluu Jad Hashmonaan nyt?

    8. 8

      Kiky-sopimus teki monien helatorstaista tavallisen työpäivän, eikä se miellytä kaikkia – ”Toki tämä päähän ottaa”

    9. 9

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    10. 10

      Tellervo Koivisto jätti jäähyväiset aviomiehelleen Mauno Koivistolle

    11. Näytä lisää