Auto

Kallis auto herättää kateutta, ja siksi sellainen usein myös ostetaan – ”Parempi laatu ei ole niin välttämätöntä”, sanoo Toyotan brändijohtaja

Toyotan uudella brändijohtajalla on ongelma: Toyota-brändiin kuuluva Lexus ei herätä riittävästi kateutta.

Etenkään Suomessa sitä ei kukaan myönnä, mutta monissa tapauksissa se on totta:

Kallis auto ostetaan osin siksi, että se on statussymboli, joka aiheuttaa kunnioitusta ja jopa kateutta kanssaihmisissä.

Tilanne ei luonnollisesti ole näin yksioikoinen. Harva laittaa rahansa autoon ainoastaan siksi, että saisi naapurin murheelliseksi. Tietysti autonostossa vaikuttavat monet muut asiat kuten ajettavuus, mukavuus ynnä muut sellaiset.

Mutta on se vaan monen mielestä mukavaa, kun joku katsoo kadulla sellaisella ilmeellä, että ”voi kun minullakin olisi tuollainen”.


Tämä ei ole ainakaan vielä hirveästi muuttunut, vaikka autoilu, auton omistaminen ja itse asiassa kaikenlainen omistamiskulttuuri on liukumassa pikkuhiljaa kohti jakamistaloutta. Edelleen se oma auto on tietyissä piireissä laite, joka kertoo omistajastaan yhtä ja toista.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Tätä asiaa ei tarvitse edes kertoa mutu-tuntumalla, sillä autonvalmistajat ovat todennetusti samaa mieltä. He näkevät vaivaa sen eteen, että heidän autonsa aiheuttaisivat kateutta muissa ihmisissä.

Näin kertoi hiljattain Toyotan uusi brändijohtaja Tokuo Fukuichi.

Hän kertoi Autonewsille ongelmasta, joka koskee Toyotan luksussisarmallia eli Lexusta: se ei aiheuta riittävästi kateutta.

Fukuichi kertoi Autonewsin mukaan:

”Kun olet jumissa liikenteessä, ihmiset katsovat Mercedeksessä istuvaa tyyppiä sillä tavalla, että tuo kaveri on menestynyt elämässään. Me emme ole saavuttaneet kunnolla tuota seikkaa verrattuna saksalaiskolmikkoon”, Fukuchi sanoi viitaten Mercedekseen, BMW:hen ja Audiin


Automaailmassa kateuden herättämiseen eivät missään nimessä riitä laatu, luotettavuus tai hyvä huoltoverkosto.

Jos pitää näitä asioita erityisen arvossaan, voi ostaa Toyota Corollan, joka ei maksa läheskään yhtä paljon kuin vaikkapa saksalaiset premium-autot tai Lexus.

Fukuichi sanoo asian ihan suoraan:

”Parempi laatu ei ole niinkään välttämätöntä. Parempi brändi taas on.”

Kärjistäen:

Tämän hintaluokan – yli 60 000 euron – autoissa asiakas ei osta vain hyvää liikkumisvälinettä, koska laatu on tässä luokassa jo oletusarvo.


Asiakas ostaa elämäntavan ja imagon. Sellaisen, jossa on nahkaa, kromia ja mukavuutta. Elämäntavan, jossa juodaan Jaloviinan sijaan Hennessyn XO-konjakkia ja jossa pukeudutaan tuulipuvun sijaan Bossin bleiseriin ja Armanin farkkuihin.

Luksuksen tärkeimpiä piirteitä on nimenomaan se, että sen ei tarvitse olla käytännöllistä ja järkevää.

Hyvin tilaa lapsille, turvaistuimille ja kauppakasseille? Ei kiinnosta.

Pieni polttoaineenkulutus? Pitkästyttävää.

Pitkät huoltovälit, luotettavuus ja loistavat törmäystestien tulokset? Hohhoijaa.

Jalopuusta käsityönä valmistettu keskikonsolin lista ja hienoimmalla nahalla verhoiltu istuin? Nyt alkaa kiinnostaa!

Lexuksen ongelma kertoo paljon siitä, miten tärkeitä mielikuvat ovat automarkkinoilla ja miten niitä rakennetaan ja toisaalta tuhotaan.

Esimerkiksi Lexuksen ongelma on Fukuichin mukaan se, että Toyotan arkisuus ikään kuin tarttuu Lexukseen.

Fukuichin mukaan olisi tärkeää, että ihmiset eivät näkisi Lexusta vain päivitettynä Toyotana, vaikka sitä se pitkälti tällä hetkellä on.

Lexus jakaa Toyotan kanssa usein autojensa alustan. Lisäksi Toyotan uusin teknologia tulee yleensä ensin Lexuksiin ja valuu niistä pikkuhiljaa ajan kanssa Toyotoihin.

”Meidän täytyy selkeästi määritellä Lexus ja päättää, että on asioita, jotka kuuluvat vain Lexukseen eivätkä Toyotaan”, Fukuichi sanoi Autonewsin mukaan.

Lexus haluaa ottaa irtioton Toyotasta vähän samaan tapaan kuin menestyvä ihminen haluaa ottaa irtioton vanhasta, keskikaljabaareissa notkuvasta kaveripiiristään: se, kehen (tai mihin) sinut yhdistetään, vaikuttaa siihen, millaisena ihmiset näkevät sinut.

Se kuulostaa pinnalliselta ja onkin pinnallista. Mutta niin se monissa tapauksissa vaan on, tai niin Fukuichi haluaa ainakin ihmisille uskotella.

Fukuichin mukaan ihmiset on nimittäin saatava uskomaan, että uusi Lexus muuttaa heidän elämänsä.

”Lexuksen ostamisen jälkeen koko elämäntyylisi muuttuu. Ihmiset, joita tapaat ja joiden kanssa pyörit, vaihtuvat. Vain yhden auton avulla kuva koko elämästäsi muuttuu.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autoilu
  • Brändit
  • Luksus
  • kateus

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Nobinan lakko voi sekoittaa pääkaupunkiseudun bussiliikenteen torstaina – kaikki nämä linjat uhkaavat pysähtyä

    2. 2

      24-vuotias suomalaisnainen haki miehiä netti-ilmoituksella, johon vastasivat itsensäpaljastaja, sadisti, porno-ohjaaja ja ”elävä nukke” – Samira Elagoz teki dokumentin, jollaista ei ole ennen nähty

    3. 3

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    4. 4

      Vapaa-ajan tissuttelu aiheuttaa töissä virheitä enemmän kuin moni ajattelee – Viinin lipittelijät pitäisi lähettää lenkille

    5. 5

      Kyllä, nämä asiat aiheuttivat kauhua eilen eduskunnan viinakeskustelussa – alkoholijäätelöt, värikkäät etiketit, kadunkulmien pitseriat...

    6. 6

      Hyvältä tuntuva vatsa ei aina voi hyvin, ja vehnäleipä jämähtää klöntiksi – nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

    7. 7

      ”On perusteltua, että se, joka nousee aamukuudelta ja menee Alepan kassalle, tienaa enemmän kuin se, joka ei nouse eikä mene” – Eduskunta jatkaa väittelyä budjetista

    8. 8

      Merika Kallionpää oli uskonnollisen yhteisönsä tähti, kun häntä varoitettiin toisesta uskovasta naisesta – suhde ja kaapista tuleminen syöksivät Kallionpään sivuraiteelle

    9. 9

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    10. 10

      ”Älä nyt pelästy, isäsi tulee kuolemaan”, outo ääni varoitti – Tutkija päätyi sattumalta tekemään väitöskirjan suomalaisten yliluonnollisista kokemuksista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    2. 2

      Hyvältä tuntuva vatsa ei aina voi hyvin, ja vehnäleipä jämähtää klöntiksi – nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

    3. 3

      24-vuotias suomalaisnainen haki miehiä netti-ilmoituksella, johon vastasivat itsensäpaljastaja, sadisti, porno-ohjaaja ja ”elävä nukke” – Samira Elagoz teki dokumentin, jollaista ei ole ennen nähty

    4. 4

      Nobinan lakko voi sekoittaa pääkaupunkiseudun bussiliikenteen torstaina – kaikki nämä linjat uhkaavat pysähtyä

    5. 5

      ”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho kasvoi Jehovan todistajaksi ja nousi liikkeen vanhimmistoon, mutta sitten runokilpailu paljasti hänen salaisuutensa

    6. 6

      ”On perusteltua, että se, joka nousee aamukuudelta ja menee Alepan kassalle, tienaa enemmän kuin se, joka ei nouse eikä mene” – Eduskunta jatkaa väittelyä budjetista

    7. 7

      Huono palkka ja raskas arki – moni lastentarhan­opettaja harkitsee alan vaihtamista: ”Tuli kiky ja lomarahat meni”

    8. 8

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    9. 9

      Merika Kallionpää oli uskonnollisen yhteisönsä tähti, kun häntä varoitettiin toisesta uskovasta naisesta – suhde ja kaapista tuleminen syöksivät Kallionpään sivuraiteelle

    10. 10

      ”Älä nyt pelästy, isäsi tulee kuolemaan”, outo ääni varoitti – Tutkija päätyi sattumalta tekemään väitöskirjan suomalaisten yliluonnollisista kokemuksista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

    2. 2

      Tässäkö Helsingin seudun kammotuin työpaikka? Palkka 7 500 euroa kuussa, mutta hakijoita ei näy

    3. 3

      ”Meidän on nyt mentävä”, sanoi poika ja joi myrkyn siskojensa kanssa – Kiinan ”hylättyjen lasten kaupunki” on täynnä lohduttomia tarinoita

    4. 4

      Mittaatko onnea väärillä mittareilla? Hyvään elämään on olemassa vain yksi lääke

    5. 5

      Ani Kellomäki sai 17-vuotiaana syöpädiagnoosin – mutta hänen suurin tragediansa väijyi äidin huoneen oven takana

    6. 6

      Meitä on pissattu silmään – pelätty kemikaali on varsin harmiton

    7. 7

      Päiväkoti irtisanoi lapsen Lauttasaaressa

    8. 8

      ”Hirvittäviä kuvia” huippupoliitikoista ottanut kuvaaja sai viime vuonna valtioneuvoston kanslian kimppuunsa – Nyt hän kutsui näyttelyyn kaikki ministerit, mutta yksikään ei tullut

    9. 9

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    10. 10

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

    11. Näytä lisää