Auto

Onko kansansuosikki tuomittu katoamaan? HS kokosi kahdeksan suuren autovalmistajan näkemykset dieselauton tulevaisuudesta

Kiristyvät päästövaatimukset, testihuijauksista syntyneet mainekolaukset ja teknologinen kehitys ajavat nyt dieseliä ahtaalle monella rintamalla. Kun vielä viisi vuotta sitten yli puolet Euroopassa myydyistä henkilöautoista oli dieseleitä, voi kuluttajien ja lainsäätäjien entisestä suosikista nyt tulla liikenteen hylkiö.

Euroopassa lähes puolet viime vuonna rekisteröidyistä henkilöautoista oli dieseleitä. Suomessa dieselin osuus ensirekisteröinneistä oli 33 prosenttia.



Mutta kuinka kauan dieselautot vielä näkyvät katukuvassa?

Joulukuussa finanssiyhtiö UBS arvioi, että kohoavien valmistuskustannusten ja sähköautojen nopean kehityksen vuoksi dieselhenkilöautot saattavat hävitä markkinoilta lähes täysin kymmenessä vuodessa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

”Dieselit eivät katoa yhdessä yössä. Mutta olen aika varma, että ne katoavat nopeammin kuin kuvittelemme”, arvioi puolestaan EU:n sisämarkkinakomissaari Elżbieta Bieńkowska, jonka vastuulla on ollut Volkswagenin huijauksen paljastumisesta alkaneen dieselskandaalin jälkihoito Euroopassa.

Lopulta dieselin kohtalo on autovalmistajien käsissä. HS kokosi suurten autovalmistajien näkemyksiä dieselautojen tulevaisuudesta.

Volkswagen, Euroopan ylivoimaisesti suurin autovalmistaja ja koko dieselskandaalin käynnistäjä, on hylkäämässä dieselmoottorit täysin Yhdysvaltain markkinoilla. Juuri Yhdysvaltain ympäristöviranomaiset käräyttivät yhtiön dieselautojensa päästöjen manipuloinnista testeissä.

Yhdysvalloissa dieselautot ovat tosin aina olleet marginaalissa. Siellä dieselautojen osuus ensirekisteröinneistä on alle viiden prosentin luokkaa.

Myös Euroopassa dieselin asema heikkenee. Viime vuonna Volkswagen julkisti uuden strategian, joka nojaa vahvasti liikenteen sähköistymiseen. Yhtiö tähtää siihen, että vuonna 2025 jo 20–25 prosenttia sen myymistä henkilöautoista olisi täyssähköautoja.

Yhtiön toimitusjohtaja Matthias Müller sanoi, että yhtiö aikoo tuoda kymmenessä vuodessa markkinoille yli 30 täyssähköautomallia.

Volvo on tehnyt hyvin pitkälle menevän linjauksen dieselautojen tulevaisuudesta. Volvo Carsin toimitusjohtaja Håkan Samuelsson sanoi maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä, että yhtiö saattaa lopettaa dieselautojen valmistamisen vuoden 2020 jälkeen.

Samuelssonin mukaan Euroopan kiristyvät päästörajoitukset ja sähköautojen nopea teknologinen kehitys johtavat siihen, että sähköstä on hänen mukaansa tulossa ainoa varteenotettava henkilöautojen voimanlähde.

Toyotan johdossa epäillään niin ikään dieselautojen valmistamisen kannattavuutta. Yhtiön johtoon kuuluva Koei Saga sanoi marraskuussa Autocar-lehden haastattelussa, että kiristyvät päästövaatimukset nostavat dieselautojen valmistuskustannuksia samaan aikaan, kun polttomoottorin ja sähkön yhteisvoimin liikkuvien hybridiautojen kustannukset laskevat.

”Dieselille päästöt ovat hyvin vaikea asia. Tarvitaan paljon teknologiaa, ja sääntelystä tulee yhä tiukempaa. Uskon, että tulevaisuudessa diesel saattaa maksaa kaksi kertaa sen, mitä maksamme hybridistä”, Saga sanoi.

Toyotan johdossa on jo tehty päätös, että yhtiön uutta C-HR-automallia ei tulla myymään lainkaan dieselmoottorilla.

Saga ei kuitenkaan ennusta dieselin kuolemaa. Raskaammissa ajoneuvoissa ja monilla markkinoilla erityisesti kehittyvissä talouksissa nykyistä tehokkaammilla dieselmoottoreille on jatkossakin ostajansa, hän arvioi.

Fiat Chrysler Automobilesin toimitusjohtaja Sergio Marchionne puolusti Detroitin autonäyttelyssä dieselteknologiaa toteamalla, että ilman dieselautoja esimerkiksi Euroopassa liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen ei olisi onnistunut. Samalla hän kuitenkin totesi, että kiristyvän sääntelyn seurauksena dieselautojen valmistuskustannukset kasvavat huomattavasti ja niiden kilpailukyky heikkenee. Dieselautoista tulee hybridiautoja kalliimpia.

”Raskaiden ajoneuvojen puolella diesel on koskematon. Se on jatkossakin varteenotettava vaihtoehto. Henkilöautojen puolla luulen, että 10 vuoden kuluttua diesel on käytössä vain rajatusti”, Marchionne sanoi.

Myös Fiat Chrysler on joutunut tulilinjalle dieselautojensa päästöjen vuoksi. Tammikuussa Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto syytti yhtiötä huijaamisesta päästötesteissä.

Renault’n ja Nissanin yhteenliittymää johtava Carlos Ghosn arvioi tänä vuonna Geneven autonäyttelyssä, että dieselin markkinaosuus kutistuu, mutta aikataulua hän ei uskaltanut ennustaa.

”Kukaan ei ennusta dieseleiden määrän kasvua. Niiden määrä kyllä vähenee, mutta miten nopeasti, sitä on vaikea sanoa. Niiden määrä laskee eri nopeudella segmentistä riippuen”, Ghosn muotoili.

Viime syksynä uutistoimisto Reuters kertoi yhtiön sisäisiin lähteisiin pohjautuen, että Renault’n johto uskoo dieselmoottoreiden häviävän lähes kokonaan Euroopan markkinoilta. Arvio on täyskäännös yhtiölle, joka tähän mennessä on investoinut paljon nimenomaan dieselautoihin.

Peugeot’n, Citroënin ja Opelin valmistaja PSA ei aio hylätä bensiini- ja dieselmoottoreita, mutta pääpaino on nyt sähkö- ja hybridiautojen kehittämisessä.

Yhtiön tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Gilles Le Borgne on luvannut, että yhtiö tuo vuoteen 2021 mennessä markkinoille seitsemän uutta hybridimallia ja neljä uutta sähköautomallia.

BMW:n myynnistä Euroopassa 80 prosenttia tulee tällä hetkellä dieselistä. Ei siis ihme, ettei yhtiö usko dieseleiden häviävän katukuvasta vielä vähään aikaan.

Viime keväänä tulosjulkistuksen yhteydessä BMW Groupin toimitusjohtaja Harald Krüger sanoi, että on toistaiseksi epäselvää, mikä voimanlähde kilpailun liikenteessä voittaa. Siksi yhtiö kehittää rinta rinnan niin uusia dieselmoottoreita kuin sähköautojakin.

BMW uskoo sähköautojen yleistyvän pian. Yhtiön tavoite on myydä tänä vuonna 100 000 sähköautoa. Vuonna 2025 jo 15–25 prosenttia myynnistä pitäisi tulla sähköautoista.

Mercedes-Benziä valmistava Daimler on puhunut muita autovalmistajia suotuisampaan sävyyn dieselin tulevaisuudesta.

Yhtiö on kertonut käyttävänsä lähivuosina 2,6 miljardia euroa puhtaamman dieselteknologian kehittämiseen. Yhtiö julkisti syksyllä uuden dieselmoottorityypin ja vakuutti, että se täyttää kaikki kiristyvät päästövaatimukset.

”Mielestämme dieselmoottorit ovat korvaamattomia kuorma-autoissa ja henkilöautoissa, jos aiomme yhä vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä”, Daimlerin tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Thomas Weber sanoi.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autoilu
  • Diesel
  • Toyota

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      25-vuotias ruotsalainen soluttautui vuodeksi USA:n ”maltillisen” äärioikeiston sisäpiiriin ja kuuli liikkeen johtajalta tavoitteet: ”Tämä päättyy keskitysleireihin ja Hitlerin kunnianpalautukseen”

    2. 2

      Uusittu Napakymppi oli juuri niin köppäinen kuin edeltäjänsäkin: Kaitsun tunnari, tärisevät treffailijat ja muut olennaiset ovat mukana edelleen – ja se on ihanaa

    3. 3

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    4. 4

      Ahvenanmaan edustaja äänesti suomen kieltä vastaan Pohjoismaiden neuvostossa – ”Emme pystyneet edes kuvittelemaan, että hän kääntyisi Suomen aloitetta vastaan”

    5. 5

      Nimikiista kuumenee! Opiskelijaporukka kaappasi Tampereen yliopiston englanninkielisen osoitteen – ehdottavat yliopiston nimeksi Tampereen ei-turkulaista yliopistoa

    6. 6

      Masennus vaani ja valitsi onnellisen hetken – Anni Saastamoisen elämässä oli kaikki hyvin, kun hän yhtäkkiä löysi itsensä vessasta itkemästä

    7. 7

      Kielipetturiksi leimattu Ahvenanmaan edustaja Britt Lundberg: ”Ajoin läpi suomenkielisiä helpottavan kompromissin”

    8. 8

      Pääkaupunkiseudun bussi­liikenne on tänään sekaisin, koska asiakas antoi palautetta, kuljettajalle kerrottiin siitä, ja esimies läimäytti oven kiinni luottamus­miehen edestä

    9. 9

      Kyllä, nämä asiat aiheuttivat kauhua eilen eduskunnan viinakeskustelussa – alkoholijäätelöt, värikkäät etiketit, kadunkulmien pitseriat...

    10. 10

      Facebook pyörsi päätöksensä ja luovuttaa Venäjältä ostetuiksi epäillyt 3000 poliittista mainosta kongressille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    2. 2

      Ahvenanmaan edustaja äänesti suomen kieltä vastaan Pohjoismaiden neuvostossa – ”Emme pystyneet edes kuvittelemaan, että hän kääntyisi Suomen aloitetta vastaan”

    3. 3

      Pääkaupunkiseudun bussi­liikenne on tänään sekaisin, koska asiakas antoi palautetta, kuljettajalle kerrottiin siitä, ja esimies läimäytti oven kiinni luottamus­miehen edestä

    4. 4

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    5. 5

      Kyllä, nämä asiat aiheuttivat kauhua eilen eduskunnan viinakeskustelussa – alkoholijäätelöt, värikkäät etiketit, kadunkulmien pitseriat...

    6. 6

      Masennus vaani ja valitsi onnellisen hetken – Anni Saastamoisen elämässä oli kaikki hyvin, kun hän yhtäkkiä löysi itsensä vessasta itkemästä

    7. 7

      Helsingin Tallinna-tunneli sai yllättävän kilpailijan Espoosta – Peter Vesterbacka kokoaa jo kansainvälistä rahoitusta ja on siksi opetellut puhumaan kiinaa

    8. 8

      Suomalaisen yleisin ansio on 2 500 euroa – katso palkat ammateittain ja vertaa laskurilla omaa palkkaasi muihin iän ja koulutuksen mukaan

    9. 9

      Vuosikymmeniä vaivannut mysteeri ratkesi: lähes kukaan ei lapsena pitänyt mustaa miestä tummaihoisena – ”Vanhemmat siirtävät omia pelkojaan lapsilleen”, sanoo psykologi

    10. 10

      Nimikiista kuumenee! Opiskelijaporukka kaappasi Tampereen yliopiston englanninkielisen osoitteen – ehdottavat yliopiston nimeksi Tampereen ei-turkulaista yliopistoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

    2. 2

      Tässäkö Helsingin seudun kammotuin työpaikka? Palkka 7 500 euroa kuussa, mutta hakijoita ei näy

    3. 3

      ”Meidän on nyt mentävä”, sanoi poika ja joi myrkyn siskojensa kanssa – Kiinan ”hylättyjen lasten kaupunki” on täynnä lohduttomia tarinoita

    4. 4

      Ani Kellomäki sai 17-vuotiaana syöpädiagnoosin – mutta hänen suurin tragediansa väijyi äidin huoneen oven takana

    5. 5

      Päiväkoti irtisanoi lapsen Lauttasaaressa

    6. 6

      Meitä on pissattu silmään – pelätty kemikaali on varsin harmiton

    7. 7

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    8. 8

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    9. 9

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    10. 10

      ”Kyseessä on pahanlaatuinen kasvain” – Suomalaisnainen sai musertavan syöpäuutisen postitse kotiin ja luki sattumalta potilastiedoistaan, ettei voi parantua

    11. Näytä lisää