Ajamisen juhlaa: Testasimme kahta urheiluautoa, jotka hankkiakseen ei tarvitse olla miljonääri

Mazda MX-5 RF ja Toyota GT86 osoittavat, että uuden urheiluauton saa hankittua alle 50 000 eurolla.

Urheiluautot mielletään usein typerryttävän kalliiksi luksustuotteiksi. Mutta poikkeuksiakin on, myös raskaasti autoverotetussa Suomessa.

Noin 45 000 eurolla saa omakseen kaksi mainiota urheiluautoa: upouuden Mazda MX-5 RF:n tai kevyesti uudistellun Toyota GT86:n.



Autokaksikko ei taivu lapsiperheiden arjen pyörittämisen avuksi tai edes kunnon kauppakassiksi. Nämä sporttipelit on suunniteltu puhtaasti ajamisesta nauttivien iloksi. Miten japanilaisvalmistajat ovat tavoitteessaan onnistuneet?


Ensimmäisenä huomio kiinnittyy ulkomuotoon. Urheiluautoille tyypillinen matala ja leveä olemus sekä kaksiovisuus erottavat kaksikon tavallisten harmaiden autojen massasta. Sekä Mazda että Toyota herättävät ohikulkijoiden ja muiden autoilijoiden huomion.

Silti kummatkin ovat kooltaan järkeviä, Mazda erityisen pienen kokonsa vuoksi jopa sympaattinen ilmestys.

Alla voit tarkastella Mazdaa eri kulmista:



Toyota on muodoiltaan hivenen aikuisempi, puhdaslinjainen urheiluauto.



Massasta erottuvalla autolla ajamisessa on myös sosiaalinen puolensa, sillä autoista kiinnostuneet tulevat helposti juttelemaan.

Miltä ratin takana tuntuu?

Mazdan hallintalaitteet on sijoiteltu hyvin. Ratin etäisyyssäätö olisi hyvä lisä, mutta sen puut­tuminen haittaa yllättävän vähän. Napakan ja lyhytliikkeisen vaihteiston tuntuma ansaitsee kiitettävän arvosanan. Toyotan etuistuimet ovat kerrassaan mainiot ja tukevat, mutta säätöjä saisi olla enemmän.

Takapenkit ovat käytännössä turhat, kauppakasseillekin epäkäytännölliset käyttää. Myös Toyota kärsii ratin säätöjen vajavuudesta.

Ajoasennosta saa kuitenkin lopulta hyvän, ja tilaa riittää pitkillekin ajajille. Manuaalivaihteisto toimii sujuvasti.

Urheiluauton ajotuntumassa on tärkeintä yhteys autoon ja sen liikkeisiin. Siinä Mazda MX-5 onnistuu hienosti. Kaksipaikkaisessa autossa istutaan lähellä taka-akselia, joten pienetkin perän liikkeet tuntuvat välittömästi vartalossa. Kepeä 1 045 kilon omamassa tekee Mazdasta herkkäliikkeisen ja ketterän.

Hieman suurempi, 2+2-paikkainen Toyota GT86 painaa 1 315 kiloa. Vastapainoksi siinä on enemmän tehoa, tasan 200 hevosvoimaa.

Autossa istutaan ­alhaalla lähellä tienpintaa, eikä näkyvyys ulos ole kovin ­onnistunut. Toisaalta auton ohjautuvuus mutkiin on lähes mikroautomaisen tarkka ja nautittava.

Mazdan jousitus on Toyotaa mukavampi. Kääntöpuolena sen käytös ääritilanteissa ei ole sporttisemman GT86:n tasolla.

Toyotassa häiritsee rengas­melu, joka on suuremmissa nopeuksissa jo häiritsevää. Jopa pienimmät hiekanjyvät ropisevat kuuluvasti pyöränkaarien sisällä.

Alla voit vertailla autojen rattinäkymää. Vasemmalla Toyota, oikealla Mazda:


Onko moottoreissa potkua?

Molemmissa autoissa konepellin alta löytyy kaksilitrainen ja nelisylinterinen moottori. Mazda käyttää perinteisempää rivimoottoria, josta on viritetty 160 hevosvoiman teho. Se on nykymittapuulla varsin maltillinen lukema, mutta auton keveyden ansiosta sataseen päästään 7,4 sekunnissa.

Mikäli Mazda löytää tiensä moottoriradalle tai Saksaan, huippunopeutta pitäisi löytyä 215 kilometriä tunnissa.

Toyota jää Boxer-moottorinsa voimin hiuksenhienosti kiih­tyvyydessä, mutta huippu­nopeutta on vastaavasti enemmän tarjolla. Suomen teillä erot ovat käytännössä merkityksettömät.

Alla olevassa kuvassa voit verrata autojen moottoreita. Vasemalla Toyota, oikealla Mazda:



Kevyiden ja pienten autojen kulutus jää alhaiseksi – pääkaupunkiseudulla bensiiniä paloi Mazdassa hieman alle seitsemän litraa satasella, Toyotalla sekalaisessa ajossa tasan seitsemän litraa.

Entä käytännöllisyys?

Kaksipaikkaisessa Mazdassa ei ole edes varsinaista hansikas­lokeroa. Tavaratila on kooltaan vain 127 litraa, mutta se on muotoiltu mukavan syväksi.

Toyotan tavaratila on selkeästi suurempi, 223-litrainen, mutta silti varsin pieni. Tässä suh­teessa molemmat ovat ur­heiluautomaisen epäkäytännölliset.

Suurin ongelma MX-5:ssä ­tulee suljetun kovakaton kurittamasta sisätilasta. Jo tavallinen kangaskattoinen malli on pidemmälle kuljettajalle ahdas, mutta kovakaton kanssa sisätilat ovat vieläkin niukemmat korkeussuunnassa.

Katon voi avata 10 km/h nopeuteen saakka, toiminto kestää noin 14 sekuntia. Käsikäyttöinen kangaskatto on sel­keästi no­peampi avata ja sulkea. Kovakatto lisää Mazdan hintaa noin 3 000 eurolla ja massaa 45 kilolla.

Samalla auton olemus muuttuu linjakkaan coupén ja puoliavonaisen targan sekoitukseksi. Avattava katto lisää fiilistä selvästi, ja MX-5 sopiikin urheilullisen ajon lisäksi leppoisaan nautiskeluun.

Autojen mittaristojen eroja voit tarkastella alla, vasemmalla Toyota, oikealla Mazda:



Toyota on perinteinen, kovakattoinen coupé. Auton parasta antia onkin sen klassisen näyttävä muotoilu, joka kestänee myös aikaa.

Lisäksi GT86:n ajo-ominaisuudet ovat miellyttävän tasapainoiset, auton hallittavuus on urheiluautolle sopivan ennakoitavaa. Silti Toyotalla voi ajella myös leppoisaa viikonloppu­ajelua, jos mukavuus ei ole ensisijainen valintakriteeri.

Mukavuutta lisäämään Toyotaan saa noin 1 600 eurolla kuusiportaisen automaattivaihteiston, joka tosin hieman hidastaa auton menohaluja.

Autojen rengasprofiileita voit vertailla alla, vasemmalla jälleen Toyota, oikealla Mazda:

Koeajossa

Mazda MX-5 RF 2.0 SKYACTIV-G Premium Sport


 Mazdassa kaikki on pientä: ulkomitat, moottori sekä omamassa. Tämän yhdistelmän vuoksi MX-5:n ajettavuus on mainio.

 Mazda on napakan tuntuinen urheiluauto.

Avattavan katon ansiosta MX-5 sopii myös mukavasti ­kruisailuun ja fiilistelyyn.

 RF-mallin kovakatto tekee sisätiloista ahtaanpuoleiset.  Kangaskattoiseen roadsteriin verrattuna hinta nousee 3 000 eurolla ja omamassa 45 kilolla.

 Kiihtyvyys sataan 7,4 sekuntia, huippunopeus 215 km/h.

Hinta: 41 556 euroa.

Päästöt: 161 g/km.

Kulutus (ilmoitettu):

6,9 l/100km.

Toyota GT86 2.0 M/T

 Kompakti ja urheilullisen näyttävä Toyota puhuttelee aikuiseen makuun tottuneita urheiluauton ystäviä. Suorituskyky on keskinkertainen.

 Toyotan ratin takana kuljettaja saa nauttia mainiosta ajotuntumasta ja suorastaan loistavasta ohjautuvuudesta. Rengasmelu häiritsee.

 Manuaalivaihteinen GT86 kuluttaa enemmän kuin automaattivaihteinen. Automaattivaihteisto hidastaa hieman kulkua ja nostaa hankintahintaa.

 Kiihtyvyys sataan 7,6 sekuntia, huippunopeus 226 km/h.

Hinta: 46 688 euroa.

Päästöt: 180 g/km.

Kulutus (ilmoitettu):

7,8 l/100km.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Mies ajoi päin väkijoukkoa Annankadulla Helsingin keskustassa – Poliisi: Yksi kuollut, neljä sairaalahoitoon

    2. 2

      Poika harrasti seksiä kehitysvammaisen tytön kanssa – oikeus hylkäsi syytteen törkeästä raiskauksesta, koska oli epäselvää, miten tyttö kieltäytyi

    3. 3

      Leikki-ikäinen lapsi putosi viitisentoista metriä kerrostalon ikkunasta Pitäjänmäessä – poliisi ei epäile rikosta

    4. 4

      23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

    5. 5

      Helsinkiläinen yökerho myöntää: vain suomalaiset ajokortit kelpaavat – Lady Moon käännytti meksikolaisen ovelta ”koska tämä on Suomi”

    6. 6

      USA ja Japani: Pohjois-Korea laukaisi ballistisen ohjuksen

    7. 7

      Helsinkiin muuttavien opiskelijoiden asuntohakemukset myöhästyivät Postin virheen vuoksi – ”Minä vain oletin, että kirje olisi perillä kolmessa päivässä”

    8. 8

      Professori Markku Kivinen: Putin lähetti lehdistötilaisuudessa piiloviestin Suomelle

    9. 9

      Melkein toivon, ettei Ultra Bra tee enää lisää konsertteja – mutta sellaisista nyt vihjaillaan

    10. 10

      Veitsihyökkäys supermarketissa Hampurissa – yksi kuoli ja viisi haavoittui

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori Markku Kivinen: Putin lähetti lehdistötilaisuudessa piiloviestin Suomelle

    2. 2

      Helsinkiläinen yökerho myöntää: vain suomalaiset ajokortit kelpaavat – Lady Moon käännytti meksikolaisen ovelta ”koska tämä on Suomi”

    3. 3

      23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

    4. 4

      Poika harrasti seksiä kehitysvammaisen tytön kanssa – oikeus hylkäsi syytteen törkeästä raiskauksesta, koska oli epäselvää, miten tyttö kieltäytyi

    5. 5

      Mies ajoi päin väkijoukkoa Annankadulla Helsingin keskustassa – Poliisi: Yksi kuollut, neljä sairaalahoitoon

    6. 6

      Seksuaaliseen häirintään törmää Helsingissä kaikkialla

    7. 7

      Yhdysvaltain senaatti kaatoi yhdellä äänellä Obamacaren ”laihan kumouksen” – McCain taas ratkaisijoiden joukossa

    8. 8

      Trumpin uuden viestintäjohtajan alatyylinen vuodatus vei Valkoisen talon sisäiset riidat uudelle tasolle – haukkui kansliapäällikköä ”skitsoksi” ja uhkasi erottaa kaikki alaisensa

    9. 9

      Presidentti Niinistö esitti onnistuneesti jäyhää länsisuomalaista äijää – samalla hän viestitti Putinille, että Suomi kuuluu länteen

    10. 10

      ”Lapsena silvottu nainen ei välttämättä tiedä, miltä sukuelimien tulisi näyttää” – Britanniassa silpomisesta saa kovan rangaistuksen, Suomessa ei ole edes silpomista koskevaa lakia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

    2. 2

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    3. 3

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    4. 4

      Sompasaunassa on ahdasta, alastonta ja aitoa – ”Helsinki on paljon siistimpi kuin Tukholma”

    5. 5

      Ruokatoimittaja ja viestintäyrittäjä Elina Jyväs kuoli 40-vuotiaana

    6. 6

      Lappiin matkalla oleva kaupunkifillari hämmensi Hämeenlinnassa – ”Mies otti valokuvia ja uhkasi lähettää ne poliisille”

    7. 7

      Mies tyydytti itseään sekasaunassa, toinen kommentoi naisten vartaloita – seksuaalinen häirintä varjostaa Sompasaunaa

    8. 8

      Professori Markku Kivinen: Putin lähetti lehdistötilaisuudessa piiloviestin Suomelle

    9. 9

      ”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

    10. 10

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    11. Näytä lisää