Valikko

Ajamisen juhlaa: Testasimme kahta urheiluautoa, jotka hankkiakseen ei tarvitse olla miljonääri

Mazda MX-5 RF ja Toyota GT86 osoittavat, että uuden urheiluauton saa hankittua alle 50 000 eurolla.

Urheiluautot mielletään usein typerryttävän kalliiksi luksustuotteiksi. Mutta poikkeuksiakin on, myös raskaasti autoverotetussa Suomessa.

Noin 45 000 eurolla saa omakseen kaksi mainiota urheiluautoa: upouuden Mazda MX-5 RF:n tai kevyesti uudistellun Toyota GT86:n.



Autokaksikko ei taivu lapsiperheiden arjen pyörittämisen avuksi tai edes kunnon kauppakassiksi. Nämä sporttipelit on suunniteltu puhtaasti ajamisesta nauttivien iloksi. Miten japanilaisvalmistajat ovat tavoitteessaan onnistuneet?


Ensimmäisenä huomio kiinnittyy ulkomuotoon. Urheiluautoille tyypillinen matala ja leveä olemus sekä kaksiovisuus erottavat kaksikon tavallisten harmaiden autojen massasta. Sekä Mazda että Toyota herättävät ohikulkijoiden ja muiden autoilijoiden huomion.

Silti kummatkin ovat kooltaan järkeviä, Mazda erityisen pienen kokonsa vuoksi jopa sympaattinen ilmestys.

Alla voit tarkastella Mazdaa eri kulmista:



Toyota on muodoiltaan hivenen aikuisempi, puhdaslinjainen urheiluauto.



Massasta erottuvalla autolla ajamisessa on myös sosiaalinen puolensa, sillä autoista kiinnostuneet tulevat helposti juttelemaan.

Miltä ratin takana tuntuu?

Mazdan hallintalaitteet on sijoiteltu hyvin. Ratin etäisyyssäätö olisi hyvä lisä, mutta sen puut­tuminen haittaa yllättävän vähän. Napakan ja lyhytliikkeisen vaihteiston tuntuma ansaitsee kiitettävän arvosanan. Toyotan etuistuimet ovat kerrassaan mainiot ja tukevat, mutta säätöjä saisi olla enemmän.

Takapenkit ovat käytännössä turhat, kauppakasseillekin epäkäytännölliset käyttää. Myös Toyota kärsii ratin säätöjen vajavuudesta.

Ajoasennosta saa kuitenkin lopulta hyvän, ja tilaa riittää pitkillekin ajajille. Manuaalivaihteisto toimii sujuvasti.

Urheiluauton ajotuntumassa on tärkeintä yhteys autoon ja sen liikkeisiin. Siinä Mazda MX-5 onnistuu hienosti. Kaksipaikkaisessa autossa istutaan lähellä taka-akselia, joten pienetkin perän liikkeet tuntuvat välittömästi vartalossa. Kepeä 1 045 kilon omamassa tekee Mazdasta herkkäliikkeisen ja ketterän.

Hieman suurempi, 2+2-paikkainen Toyota GT86 painaa 1 315 kiloa. Vastapainoksi siinä on enemmän tehoa, tasan 200 hevosvoimaa.

Autossa istutaan ­alhaalla lähellä tienpintaa, eikä näkyvyys ulos ole kovin ­onnistunut. Toisaalta auton ohjautuvuus mutkiin on lähes mikroautomaisen tarkka ja nautittava.

Mazdan jousitus on Toyotaa mukavampi. Kääntöpuolena sen käytös ääritilanteissa ei ole sporttisemman GT86:n tasolla.

Toyotassa häiritsee rengas­melu, joka on suuremmissa nopeuksissa jo häiritsevää. Jopa pienimmät hiekanjyvät ropisevat kuuluvasti pyöränkaarien sisällä.

Alla voit vertailla autojen rattinäkymää. Vasemmalla Toyota, oikealla Mazda:


Onko moottoreissa potkua?

Molemmissa autoissa konepellin alta löytyy kaksilitrainen ja nelisylinterinen moottori. Mazda käyttää perinteisempää rivimoottoria, josta on viritetty 160 hevosvoiman teho. Se on nykymittapuulla varsin maltillinen lukema, mutta auton keveyden ansiosta sataseen päästään 7,4 sekunnissa.

Mikäli Mazda löytää tiensä moottoriradalle tai Saksaan, huippunopeutta pitäisi löytyä 215 kilometriä tunnissa.

Toyota jää Boxer-moottorinsa voimin hiuksenhienosti kiih­tyvyydessä, mutta huippu­nopeutta on vastaavasti enemmän tarjolla. Suomen teillä erot ovat käytännössä merkityksettömät.

Alla olevassa kuvassa voit verrata autojen moottoreita. Vasemalla Toyota, oikealla Mazda:



Kevyiden ja pienten autojen kulutus jää alhaiseksi – pääkaupunkiseudulla bensiiniä paloi Mazdassa hieman alle seitsemän litraa satasella, Toyotalla sekalaisessa ajossa tasan seitsemän litraa.

Entä käytännöllisyys?

Kaksipaikkaisessa Mazdassa ei ole edes varsinaista hansikas­lokeroa. Tavaratila on kooltaan vain 127 litraa, mutta se on muotoiltu mukavan syväksi.

Toyotan tavaratila on selkeästi suurempi, 223-litrainen, mutta silti varsin pieni. Tässä suh­teessa molemmat ovat ur­heiluautomaisen epäkäytännölliset.

Suurin ongelma MX-5:ssä ­tulee suljetun kovakaton kurittamasta sisätilasta. Jo tavallinen kangaskattoinen malli on pidemmälle kuljettajalle ahdas, mutta kovakaton kanssa sisätilat ovat vieläkin niukemmat korkeussuunnassa.

Katon voi avata 10 km/h nopeuteen saakka, toiminto kestää noin 14 sekuntia. Käsikäyttöinen kangaskatto on sel­keästi no­peampi avata ja sulkea. Kovakatto lisää Mazdan hintaa noin 3 000 eurolla ja massaa 45 kilolla.

Samalla auton olemus muuttuu linjakkaan coupén ja puoliavonaisen targan sekoitukseksi. Avattava katto lisää fiilistä selvästi, ja MX-5 sopiikin urheilullisen ajon lisäksi leppoisaan nautiskeluun.

Autojen mittaristojen eroja voit tarkastella alla, vasemmalla Toyota, oikealla Mazda:



Toyota on perinteinen, kovakattoinen coupé. Auton parasta antia onkin sen klassisen näyttävä muotoilu, joka kestänee myös aikaa.

Lisäksi GT86:n ajo-ominaisuudet ovat miellyttävän tasapainoiset, auton hallittavuus on urheiluautolle sopivan ennakoitavaa. Silti Toyotalla voi ajella myös leppoisaa viikonloppu­ajelua, jos mukavuus ei ole ensisijainen valintakriteeri.

Mukavuutta lisäämään Toyotaan saa noin 1 600 eurolla kuusiportaisen automaattivaihteiston, joka tosin hieman hidastaa auton menohaluja.

Autojen rengasprofiileita voit vertailla alla, vasemmalla jälleen Toyota, oikealla Mazda:

Koeajossa

Mazda MX-5 RF 2.0 SKYACTIV-G Premium Sport


 Mazdassa kaikki on pientä: ulkomitat, moottori sekä omamassa. Tämän yhdistelmän vuoksi MX-5:n ajettavuus on mainio.

 Mazda on napakan tuntuinen urheiluauto.

Avattavan katon ansiosta MX-5 sopii myös mukavasti ­kruisailuun ja fiilistelyyn.

 RF-mallin kovakatto tekee sisätiloista ahtaanpuoleiset.  Kangaskattoiseen roadsteriin verrattuna hinta nousee 3 000 eurolla ja omamassa 45 kilolla.

 Kiihtyvyys sataan 7,4 sekuntia, huippunopeus 215 km/h.

Hinta: 41 556 euroa.

Päästöt: 161 g/km.

Kulutus (ilmoitettu):

6,9 l/100km.

Toyota GT86 2.0 M/T

 Kompakti ja urheilullisen näyttävä Toyota puhuttelee aikuiseen makuun tottuneita urheiluauton ystäviä. Suorituskyky on keskinkertainen.

 Toyotan ratin takana kuljettaja saa nauttia mainiosta ajotuntumasta ja suorastaan loistavasta ohjautuvuudesta. Rengasmelu häiritsee.

 Manuaalivaihteinen GT86 kuluttaa enemmän kuin automaattivaihteinen. Automaattivaihteisto hidastaa hieman kulkua ja nostaa hankintahintaa.

 Kiihtyvyys sataan 7,6 sekuntia, huippunopeus 226 km/h.

Hinta: 46 688 euroa.

Päästöt: 180 g/km.

Kulutus (ilmoitettu):

7,8 l/100km.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Merkelin mitta täyttyi Trumpin öykkäröinnistä

    2. 2

      Päätoimittaja Atte Jääskeläinen lähtee Ylestä – ”Edellytyksiä tehtävän menestykselliseen hoitamiseen ei enää ollut”

    3. 3

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    4. 4

      Poliisilla tarkastusoperaatio Helsinkiin saapuneella Tallink Megastarilla

    5. 5

      Pohjois-Korean vakavin uhka ei ole ydinase – maailma ei mahda diktatuurille mitään, koska sen tykistö muuttaisi Etelä-Korean pääkaupungin tulimereksi sekunneissa

    6. 6

      Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

    7. 7

      S-kauppoihin tulee brittiläisen Tescon tuotteita – erityisesti gluteenittomien elintarvikkeiden määrä kasvaa

    8. 8

      Menestyksen salaisuus on taidossa rentoutua – Professori listasi olennaisimmat mielen taidot, joilla voi lisätä psyykkistä vahvuuttaan

    9. 9

      Niinistö lähtee presidentinvaaleihin ylivoimaisena suosikkina – kahdeksan syytä, joiden takia häntä on vaikea voittaa

    10. 10

      ”Se oli totuuden hetki” – Ranskan Macron kertoi, miksi hän kätteli niin pitkään Trumpia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    2. 2

      Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

    3. 3

      Trump sätti Pohjois-Koreaa ohjuksen ampumisesta: ”Osoittaa suurta epäkunnioitusta Kiinaa kohtaan”

    4. 4

      Miehet puukottivat toisensa sairaalakuntoon Helsingin Hakaniemessä – lapsiperheet kauhistelivat tapahtumia aivan vierestä

    5. 5

      Joukko suomalaisia perusti 46 vuotta sitten Israeliin kylän, jossa palkat menivät yhteiseen pottiin ja yhteisö tarjosi vaatteet ja asunnon – Mitä kuuluu Jad Hashmonaan nyt?

    6. 6

      F1-sarjakin irvailee Räikkösen olemukselle – yksi kuva palkintopallilta kiteyttää Räikkösen tunnelmat: ”Tämä oli yksi niistä päivistä”

    7. 7

      Pohjois-Korean vakavin uhka ei ole ydinase – maailma ei mahda diktatuurille mitään, koska sen tykistö muuttaisi Etelä-Korean pääkaupungin tulimereksi sekunneissa

    8. 8

      ”Se oli totuuden hetki” – Ranskan Macron kertoi, miksi hän kätteli niin pitkään Trumpia

    9. 9

      Jos presidentti Mauno Koivisto olisi kuollut lauantaina 13.5., olisiko seuraavana päivänä liputettu äideille vai noudatettu suru­liputusta?

    10. 10

      Päätoimittaja Atte Jääskeläinen lähtee Ylestä – ”Edellytyksiä tehtävän menestykselliseen hoitamiseen ei enää ollut”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Britannia ei usko Manchesterin pommittajan toimineen yksin, poliisi otti kiinni lisää ihmisiä

    2. 2

      Pariskunta osti ”aidot italialaiset nahkatakit” 1 200 eurolla Kannelmäen Prisman parkkipaikalta – Poliisi varoittaa vanhaa kikkaa käyttävistä huijareista Helsingissä

    3. 3

      Suomalaisen tunnistaa ulkomailla jo kaukaa

    4. 4

      Paljonko rahaa on sopiva lahja? Tapakouluttaja kannustaa kohtuuteen ja ihmettelee työikäisten matkakassoja

    5. 5

      Älä varaa lentoja liian aikaisin, aseta verkkoselain ”salattuun” tilaan – näin löydät halvat lentoliput verkosta

    6. 6

      Junaan jääneillä löytötavaroilla tehdään armotonta bisnestä

    7. 7

      Joukko suomalaisia perusti 46 vuotta sitten Israeliin kylän, jossa palkat menivät yhteiseen pottiin ja yhteisö tarjosi vaatteet ja asunnon – Mitä kuuluu Jad Hashmonaan nyt?

    8. 8

      Kiky-sopimus teki monien helatorstaista tavallisen työpäivän, eikä se miellytä kaikkia – ”Toki tämä päähän ottaa”

    9. 9

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    10. 10

      Tellervo Koivisto jätti jäähyväiset aviomiehelleen Mauno Koivistolle

    11. Näytä lisää