torstai 17.4.2014 | Otto  Onnittele e-kortilla
LIIKENNE

HKL harkitsee johdinautoja ydinkeskustan liikenteeseen

Johdinbussit ovat myös vaihtoehto raitiovaunuille

22.4.2009 9:09

HKL

Nykyiset johdinautot muistuttavat uudenaikaisia raitiovaunuja. Havainnekuvassa johdinbussi kulkee Hakaniementorin maisemissa.

Nykyiset johdinautot muistuttavat uudenaikaisia raitiovaunuja. Havainnekuvassa johdinbussi kulkee Hakaniementorin maisemissa.

Helsingin kantakaupungissa voi jo ensi vuosikymmenen puolivälissä ajaa uusi joukkoliikenneväline. HKL haluaa selvittää, kuinka paljon ja millä aikataululla se voisi hankkia sähköllä toimivia johdinautoja.

Alustavasti määräksi on arvioitu 60–100 bussia. Ajatuksena on, että lukuisia kantakaupungin alueen bussilinjoja (esimerkiksi 14, 15, 18, 23, 24, 53 ja 55) voitaisiin liikennöidä johdinautoilla.

"Lisäksi on mahdollista, että osa raitioliikenteen suunnitelluista laajennuksista ajettaisiin johdinautoilla", HKL:n suunnittelujohtaja Ville Lehmuskoski kertoi.

Helsinki suunnittelee raitioliikenteen laajentamista 2010-luvulla Jätkäsaareen, Sompasaareen ja Kruunuvuorenrantaan. Sen jälkeen raitiovaunukalusto ei enää mahtuisi nykyisille varikoille.

"Jos osa uudesta liikenteestä hoidettaisiin johdinautoilla, vältettäisiin 25 miljoonan investointi raitiovarikon laajennukseen", Lehmuskoski sanoi. Hänen mukaansa johdinautovarikko on raitiovarikkoa edullisempi vaihtoehto.

HKL-liikelaitoksen johtokunta sai tiistaina selvityksen johdinautosuunnitelmista.

"Yllättävän taloudellisilta jotkin liikennöintivaihtoehdot vaikuttivat", johtokunnan puheenjohtaja Jessica Karhu (vihr) arveli. Hänen mielestään kyseessä on tärkeä asia ilmanpuhtaudenkin vuoksi.

Raitiovaunu- ja johdinautovaihtoehtoa on tarkoitus pohtia Karhun mukaan rinnakkain.

Viikon kuluttua torstaina johtokunta päättää etenemisestä asiassa. Jos se päätyy nyt esiteltyä tarkemman, varsinaisen hankesuunnitelman laatimiseen, päätöksiä johdinautojen hankkimisesta voi syntyä parin vuoden kuluttua.

Yksi johdinauto maksaa arvioiden mukaan 350 000–750 000 euroa. Liikennöinti on noin kymmenen prosenttia dieselbussia kalliimpaa, mutta puolet ratikoiden liikennöintikustannuksista.

Euroopassa on tällä hetkellä käytössä noin 250 johdinautojärjestelmää. Kokonaan uusia järjestelmiä on rakennettu Ranskaan, Italiaan, Espanjaan ja Hollantiin. Eniten johdinautoja on kuitenkin yhä Itä-Euroopassa.

Helsingin Sanomat | hs.auto@hs.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.

--%>