sunnuntai 20.4.2014 | Nella, Lauha  Onnittele e-kortilla
ENSITUNTUMALTA

Mitsubishi Sports Sedan

Mitsubishi Lancer metsästää markkinaosuuksia

17.11.2007 3:00

mitsubishi

Lancerin selkeiden mittareiden välissä on ajotietokoneen näyttö.

Lancerin selkeiden mittareiden välissä on ajotietokoneen näyttö.

  Oliena. Mitsubishin kultaiset vuodet rallimaailmassa ovat ainakin toistaiseksi takanapäin. Mitsubishi luottaa kuitenkin edelleen kokemuksiinsa urheilullisten autojen valmistajana. Siitä kertovat uusien Lancerien mallien nimet: vuoden alussa myyntiin tulee Sports Sedan ja ensi syksynä esitellään viistoperäinen Sportback.

Rallipoluilta kerätty kokemus tuntuu uuden Lancerin ajettavuudessa. Koeajossa mutkaisilla vuoristoteillä auton kori ei kallistellut ja ohjaus oli tarkka.

Mitsubishin mukaan Lancer on globaali auto. Tällä tarkoitetaan sitä, että samaa mallia myydään kaikilla markkinoilla. Globaaliksi auton tekee myös moni muukin seikka. Lancer on rakennettu Mitsubishin ja Cryslerin yhdessä kehittämälle perusrakenteelle. Sitä on käytetty jo monissa automalleissa. Yhteisiä perusosia alustassa on etulattia, etujousitus ja elektroniikka.

Japanissa rakennetun auton kori on suunniteltu Euroopassa Mitsubishin suunnittelukeskuksessa. Suosituimmaksi veikattu 1,8-litrainen bensiinimoottori on niin sanottu maailmanmoottori. Sen suunnitteluun ovat osallistuneet Mitsubishin lisäksi Chrysler ja Hyundai. Euroopassa tarpeellinen dieselmoottori on hankittu Volkswagenilta.

Koeajossa oli kokeiltava sekä kaksilitrainen diesel että 1,8-litrainen bensiinimoottori. Kolmantena vaihtoehtona autoon saa 1,5-litraisen bensiinimoottorin.

Mutkissa ja mäissä diesel osoitti jälleen kerran ylivertaisuutensa. Ronski vääntö tekee ajamisesta jouheaa. Vaikka bensiinikoneella ajettu reitti oli helpompi, vaati ajo enemmän pienillä vaihteilla rutistamista.

Volkswagenin pumppusuutindieseliä on sen hyvästä suorituskyvystä huolimatta moitittu vanhanaikaiseksi ja äänekkääksi. Sama moottori murisee nykyään monen eri valmistajan auton nokalla.

Mitsubishi on kuitenkin onnistunut siinä, missä muut eivät. Äänekkään moottorin murinat on pystytty eristämään matkustamon ulkopuolelle. Siitä auto ansaitsee ison plussan.

Volkswagenin diesel on Mitsubishille väliaikaisratkaisu. Vuonna 2009 Mitsubishi ottaa käyttöön oman puhtaamman 1,8-litraisen dieselmoottorin, joka täyttää kovemmat euro5 päästönormit.

Uutta Lanceria markkinoidaan urheilullisuudella. Keulan tuima ilme kertookin menohaluista, mutta pohjimmiltaan Lancer on perheauto. Ralliversio on asia erikseen. Auto on kasvattanut kokoaan lähemmäs ylemmän keskiluokan autojen ulkomittoja. Lanceria mainostetaankin eräänlaiseksi kokoluokkien väliinputoajaksi, jonka saa omakseen alemman luokan hinnalla.

Kasvaneet ulkomitat näkyvät myös matkustamon tiloissa. Takanakaan ei tarvitse istua polvet sykkyrässä. Hyvät sisätilat kostautuvat hieman tavaratilan koossa. Lancerissa on tavaratilaa varustelutasosta riippuen 377-400 litraa. Saman kokoluokan autoista löytyy suurempiakin kontteja.

Lancerin tavaratila on melko matala ja siinä on muutama vaikeasti tavoitettava sopukka. Lisätilaa antaa 60:40-suhteessa kääntyvä takapenkin selkänoja.

Lanceria myydään neljällä eri varustetasolla, mutta jo perustaso tarjoaa monipuolisen varustelun. Perustasosta löytyy yhdeksän turvatyynyä, joihin lukeutuvat edessä polvityynyt ja sivuturvaverhot. Perusvarusteluun kuuluvat myös mm. ajonvakautusjärjestelmä, ilmastointi ja ajotietokone.

Mitsubishi näkee Lancerissa oivan mahdollisuuden vallata itselleen markkinaosuuksia. Lancerin uskotaan menestyvän mallikkaasti Euroopan myydyimmässä autoluokassa. Valmistaja arvioi, että uuden Lancerin ostajista puolet on uusia Mitsubishi-asiakkaita.

Mitsubishin markkinaosuus Suomessa on tällä hetkellä vain 0,97 prosenttia. Tavoite on nostaa markkinaosuus kolmeen prosenttiin uuden Lancerin avulla. Ensi vuoden myyntitavoite Suomessa on myynnin alkamisajankohdasta riippuen 800-1000 autoa.

Lancerin myynti alkaa Suomessa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Diesel saadaan myyntiin todennäköisesti toukokuussa. Syksyllä tulevat myyntiin viistoperäinen Sportback ja ralliversio Lancer Evolution X.

Lancerin hinnasto meni uusiksi uuden autoveroesityksen myötä. Bensiiniversioiden hinnat asettuvat 19500-30000 euron välille. Dieselien hinnat ovat vielä sopimatta valmistajan kanssa.

Helsingin Sanomat | hs.auto@hs.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.

--%>