Valikko
Faktaa lautasella    |   Blogi

Säteilytettyjä kanoja ja sieniä – Näistä ruuista saatat saada D-vitamiinia tulevaisuudessa

Maitoon lisätään D-vitamiinia jälkikäteen, mikä on ehkä selitys suomalaisten hyvälle D-vitamiinitasolle. Miten lisäys onnistuisi muihin ruokiin?

Valtakunnassa kaikki hyvin – melkein. Näin voisi tiivistää Suomen D-vitamiinitilanteen ravitsemustieteen professori Christel Lamberg-Allardtin haastattelun perusteella. Hän on mukana EU:n laajuisessa D-vitamiinitutkimusyhteistyössä Odinissa.

Sen mukaan suomalaiset saavat keskimäärin riittävästi D-vitamiinia. Vain kuudella prosentilla suomalaisista D-vitamiinipitoisuus veren seerumissa oli alle suosituksen eli 50 nanomoolia litrassa. EU:ssa vajausta oli keskimäärin 40 prosentilla.

Ihan kaikilla tilanne ei ole näin ruusuinen. Maahanmuuttajien parissa vajausta saattaa olla Suomessa jopa 80 prosentilla.

Liiallisesta D-vitamiinin saannista ei näy merkkejä. Kenelläkään tutkituista ei Suomessa löytynyt D-vitamiinia yli 125 nanomoolia per litra. Se on hyvä, sillä liian suuri D-vitamiinipitoisuus saattaa lisätä ennenaikaisen kuoleman riskiä. Merkittävä D-vitamiinin yliannostus kalkkeuttaa myös verisuonia ja munuaisia.

Lamberg-Allardtilla on mahdollinen selitys suomalaisten hyvälle D-vitamiinitasolle. Se on D-vitamiinin lisääminen maitoon.

Suomessa on lisätty D-vitamiinia esimerkiksi liki kaikkiin maitoihin ja leivänpäällysrasvoihin vuodesta 2003. Vuonna 2010 määrä tuplattiin. Nykyään esimerkiksi 100 grammassa maitoa on 1–2 mikrogrammaa D-vitamiinia.

Lisäys tuntuu toimineen, sillä suomalaisten D-vitamiinitasot ovat nousseet.

”Nyt olemme sillä tasolla, jota yleisesti pidetään hyvänä”, Lamberg-Allardt sanoo.

Ainoastaan luomumaitoa ei Suomessa vitaminoida. Viime syksyinen lakimuutos kyllä mahdollisti tietyntyyppisten luomumaitojen vitaminoinnin, mutta käytännössä niitä ei ole ainakaan vielä näkynyt markkinoilla.

D-vitamiini on tärkeää etenkin luustolle, mutta sitä tarvitaan myös moneen muuhun kehon toimintoon.

Kaikki eivät kuitenkaan juo maitoa. Siksi Odin-tutkijat ja ruokateollisuus ovat etsineet ruokia, joita voisi luontevasti terästää D-vitamiinilla.

Tällaisia uusia D-vitamiinilähteitä tutkitaan:

1. UV-valolla säteilytettyjen kanojen munia

D-vitamiinia syntyy ihmisillä ja eläimillä auringonvalon vaikutuksesta iholla. Niinpä nyt on kokeiltu muun muassa kanojen, sikojen tai nautojen altistamista UV-säteilylle niin, että eläimet saavat enemmän D-vitamiinia, jota sitten siirtyisi myös kananmuniin tai lihaan.

Tuloksista Lamberg-Allardt ei vielä kerro, koska tutkimukset ovat kesken.

”Tiedämme kuitenkin, että jos kanat saavat ravinnostaan lisää D-vitamiinia, muniinkin tulee lisää D-vitamiinia.”

Loputtomasti D-vitamiinitasoa ei kuitenkaan voi UV-säteilyllä nostaa, jotta eläimet eivät altistu liialle säteilylle.

2. UV-valotettua hiivaa

Hiiva on yksi ruoka-aineista, jonka D-vitamiinipitoisuutta on yritetty kohottaa UV-valolla. Ajatuksena on, että näin D-vitamiini siirtyisi hiivalla leivotusta leivästä ihmiseen.

Hiivan tehosta on kuitenkin liikkeellä ristiriitaista tietoa. Esimerkiksi Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto EFSA on antanut luvan myydä UV-hiivalla leivottua leipää.

Harmi vaan, että Lamberg-Allardtin tekemän tutkimuksen mukaan UV-hiiva ei toimi. D-vitamiinipitoisuus kyllä nousee niin hiivassa kuin leivässäkin, mutta ongelmana on imeytyminen.

Koeryhmällä, joka söi UV-hiivalla leivottua leipää, D-vitamiinitasot eivät nousseet.

”Jostain syystä D-vitamiini ei kehossa irtaannu hiivavalmisteesta, eli meidän elimistömme ei pysty hyödyntämään sitä.”

Toisaalta joissain tapauksissa valotettu hiiva toimii. Monia ravintolisiä valmistetaan juuri valottamalla hiivaa, ja näin tuotettu D2-vitamiini imeytyy kyllä.

3. D-vitamiinilla syötettyjä kaloja

Kaloissa on D-vitamiinia luonnostaan. Nyt pohditaan, saisiko pitoisuutta lisättyä entisestään syöttämällä kaloille D-vitamiinia rehun mukana.

4. UV-säteilytettyjä sieniä

Myös monissa sienissä on D2-vitamiinia luonnostaan. Herkkusienissä D-vitamiinia ei juuri ole, mutta niiden valottamista UV-säteilyllä on tutkittu.

”D2-pitoisuudet kyllä nousivat, mutta samalla D3-pitoisuudet laskivat. Kaiken kaikkiaan tulos oli, että nousua ei tapahtunut. Tämä on ongelma, jota olisi syytä tutkia enemmän.”

Vielä ei siis ole tietoa, saisiko sienistä nykyistä paremman D-vitamiinibuustin.

Tutkimustuloksia kuunnellessa herää kysymys, miksi D-vitamiini pyritään kierrättämään eläimen kautta? Miksi D-vitamiinia ei tyydytä lisäämään suoraan valmiiseen tuotteeseen, kuten maidon kanssa tehdään?

Ravitsemuksellisia syitä ei Lamberg-Allardtin mukaan sinänsä ole: myös lisätty D-vitamiini toimii kehossa hyvin. Sen sijaan kyse on D-vitamiinia sisältävien tuotteiden valikoiman laajentamisesta. Kaikkiin tuotteisiin, kuten kananmuniin, vitamiinia ei pysty jälkikäteen lisäämään. Tällöin vaihtoehdoksi jää biofortifikaatio, eli vitamiinitason lisääminen biologisin keinoin.

Kyse voi olla myös fiiliksestä. Kuluttajasta tuntuu luonnollisemmalta, kun D-vitamiini on tuotteessa valmiiksi, ei jälkikäteen lisättynä.

Näistä ruuista D-vitamiinìa saa jo nyt:

Päivittäinen D-vitamiinisuositus on Suomessa aikuiselle 10 mikrogrammaa päivässä. Vitamiinipillereiden ja auringonvalon lisäksi D-vitamiinia saa näistä lähteistä:

1. Kaikki kananmunat

Kananmunissa on D-vitamiinia luonnostaan. Yhdessä munasta sitä saa noin 1,4 mikrogrammaa. Lisäksi markkinoilla on erikoismunia. Esimerkiksi Kiekun Optima-munia munivat kanat saavat rehun mukana lisävitamiinia, mikä nostaa munien D-vitamiinipitoisuuden 2,1 mikrogrammaan kappaleelta.

2. Kalat

Monissa kaloissa on luontaisesti D-vitamiinia hyvin paljon. Erityisesti näin on ankeriaassa, nahkiaisessa, siiassa ja sillissä, muttaa myös lohessa ja mädissä. Kaloissa D-vitamiinia on lajista riippuen 8–26 mikrogrammaa 100 grammassa.

3. Suppilovahverot ja muut metsäsienet

Suppilovahveroissa on runsaasti D-vitamiinia, 15 mikrogrammaa sadassa grammassa. Myös muissa metsäsienissä kuten kanttarelleissa, rouskuissa ja tateissa on D-vitamiinia, joskin vähemmän. Kasvatetuissa sienissä, kuten herkku- ja siitakesienissä, D-vitamiinia ei juuri ole.

D-vitamiini kestää hyvin ruuanvalmistusta, eli esimerkiksi sienipaistos tai sienillä terästetyt lihapullat ovat hyvä D-vitamiinin lähde. Tutkimukset ovat osoittaneet, että näiden sienten D2-vitamiini imeytyy hyvin.

4. Maito, paitsi ei luomumaito

Maidossa ei luonnostaan juuri ole D-vitamiinia, mutta Suomessa sitä lisätään kaikkiin maitoihin lukuun ottamatta luomumaitoa. D-vitamiinia on maidossa 1–2 mikrogrammaa desilitrassa.

5. Rasvalevitteet

Leivän päälle tarkoitettuihin rasvalevitteisiin lisätään Suomessa yleensä 20 mikrogrammaa D-vitamiinia per sata grammaa levitettä. Puhtaaseen voihin D-vitamiinia ei lisätä, vaikka se mahdollista olisikin.

Tämä postaus on seitsemäs ja viimeinen osa Faktaa lautasella -blogin Kuuminta tutkimuksessa -sarjasta. Sarjassa esittelimme kiinnostavia yliopistotason ravitsemustutkijoita ja selvitämme, mikä on pinnalla ravitsemustutkimuksessa tällä hetkellä. Ensi viikosta alkaen paneudumme ruuan ja rahan suhteeseen.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Faktaa lautasella
  • D-vitamiini
  • Vitamiinit
  • Ravitsemus
  • Tutkimus

Tilaa Hyvinvoinnin uutiskirje

Saat kerran viikossa sähköpostiisi kiinnostavimmat terveysuutiset ja treenivinkit. Uutiskirje on ilmainen.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Köyhät, rikkaat ja maahanmuuttajat asuvat yhä useammin omilla alueillaan – asuinalueet eriarvoistuvat erityisesti Turussa

    2. 2

      Ranskan vaaleissa toiselle kierrokselle menevät EU-myönteinen Macron ja oikeistopopulisti Le Pen – perinteisille puolueille rökäletappio

    3. 3

      Suomi maksaa naapureihin verrattuna asiantuntijoille pientä palkkaa – ”Tukholmassa maksetaan joistain tehtävistä Suomeen verrattuna tuplasti”

    4. 4

      Kristityiksi kääntyneitä turvapaikanhakijoita ei pidä palauttaa

    5. 5

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    6. 6

      Tieteelliset tosiasiat hylätään humpuukina, jos ne horjuttavat omaa maailmankuvaa – ”Ihmiset kyseenalaistavat tutkijoiden motiivit ja sitoumukset”

    7. 7

      Sydänsairaudesta, aivokasvaimesta, keuhkosyövästä ja murtuneesta lonkasta kärsivälle yli 90-vuotiaalle toitotetaan, että ”kotona on paras”

    8. 8

      Onko Emmanuel Macron Ranskan tuleva presidentti? 39-vuotias vaalien outolintu on naimisissa lukioaikaisen ranskanopettajansa kanssa ja kertoo hyviä asioita Euroopasta

    9. 9

      Edessä hulppea nousu vai joko se päättyi? Nämä kuusi tekijää keikuttavat Suomenkin taloutta

    10. 10

      HS Ranskassa: Le Penin kannattaja liikuttui pettymyksestä, vaikka äärioikeiston johtaja pääseekin jatkoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    2. 2

      Kieltäytyikö isoisä puhumasta sodasta? Vanhemman sukulaisen vaiheista talvi- ja jatkosodassa saa selville yllättävän paljon netissä

    3. 3

      Facebook valtasi Suomen 10 vuotta sitten ja muutti meitä ihmisinä – vaikutus on tutkijan mukaan ”järisyttävän iso”

    4. 4

      Lapsitähden jäähyväiset – ”Oli pakko antaa periksi, jouduin tekemään kuntoliikkujan treenejä”

    5. 5

      Ranskan vaaleissa toiselle kierrokselle menevät EU-myönteinen Macron ja oikeistopopulisti Le Pen – perinteisille puolueille rökäletappio

    6. 6

      Köyhät, rikkaat ja maahanmuuttajat asuvat yhä useammin omilla alueillaan – asuinalueet eriarvoistuvat erityisesti Turussa

    7. 7

      Kela ja VR noudattivat Antti Tuiskun ohjetta – mutta jokin tässä tökkii

    8. 8

      Onnen päivät -sarjan ”pikkuriiviö” kuoli – Erin Moran oli lapsitähti, jonka tragediaksi koitui rooleitta jääminen aikuisena

    9. 9

      Sekä kuljettaja että matkustaja simahtivat ”Haagan jättiläiseen” – sekavat miehet oli Helsingin poliisin mukaan pakko pitää sidottuina vielä sairaalassakin

    10. 10

      Munkkiniemessä odotettiin postia kaksi viikkoa, tärkeä lasku maksamatta – jakeluongelmat jatkuvat Helsingissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä tuotteet katoavat kauppojen hyllyistä varkaiden taskuun – kauppa päätyi piilottamaan jopa 1,30 euron kurkumapurkit palvelutiskin taakse

    2. 2

      Maailman vaarallisin tulivuori oireilee uhkaavasti – Kun Campi Flegrei taas räjähtää, vaarassa on miljoonia ihmisiä

    3. 3

      Ammattikoulutuksen tila on kelvoton – poikani lukujärjestys on tyhjä ja hän joutuu lorvimaan kotona

    4. 4

      Oudot tuntemukset juoksulenkillä paljastuivat syöväksi – Entinen huippu-urheilija Kirsi Valasti uskoo, että liikunnan tuoma kehotietoisuus pelasti hänet

    5. 5

      Bostonin maratonin voittajan uurteiset reisilihakset hämmästyttävät: ”En ole nähnyt koskaan mitään vastaavaa”

    6. 6

      Gynekologian ohittaminen on kultakaivos työterveyshuollon palveluita tuottavalle yritykselle

    7. 7

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    8. 8

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    9. 9

      Selvitys: Lähes kolmannes pohjoiskorealaisista käyttää huumeita – metamfetamiini on monille jo arkipäiväistä

    10. 10

      Ravitsemusterapeutti kärsi vuosia kipeästä vatsasta ja ilmavaivoista – Sitten ystävä kertoi ruokavaliosta, joka toi helpotuksen

    11. Näytä lisää