Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ei tarpeeksi aikaa treenille? Tässä ovat parhaat kuntoiluvälineet kotiin

Juoksublogi
 
Colourbox
Kuva: Colourbox

Treeniin on kaikilla aikaa, jos niin päättää. Totta, mutta kodin ulkopuolella tapahtuvaan treeniin voi aikaa jäädä yksinkertaisesti olematon määrä oman elämäntilanteen vuoksi. Työn ja perheen aikataulut eivät kaikilla salli salitreenejä ennen tai jälkeen työpäivän tai lenkkiä useita kertoja viikossa. Talvijuoksu ei varsinkaan kovilla pakkasilla kaikkia innosta, ei välttämättä myöskään salijäsenyyden hankkiminen.

Onneksi treenin voi tehdä kotonakin silloin, kun se perheen aikatauluun sopii. Tehokkaan pienen kotikuntosalin saat pystyyn muutamalla välineellä. Tässä hyviä vaihtoehtoja:

Aerobinen treeni

Kuntopyörät, crosstrainerit ja juoksumatot ovat uutena kalliita, mutta niitä on myynnissä käytettyinä paljon edullisemmin nettitoreilla. Jos kallis ja tilaa vievä hankinta ei innosta, aerobisen harjoittelun saa tehdyksi muutenkin. Loistava väline siihen on hyppynaru. Hyppynarulla saat tehokkaan treenin lyhyessä ajassa. Se sopii kaikenkuntoisille ja erilaisiin harjoituksiin. Aerobisen kunnon lisäksi hyppynaru harjoittaa koordinaatiota. Pitkä treeni kuluttaa myös paljon energiaa.

Jos olet käynyt ohjatuissa jumpissa, yksi vaihtoehto on hankkia kotiin steppilauta. Sitä voit hyödyntää myös lihaskuntotreeneissä, esimerkiksi erilaisissa askelkyykyissä, punnerruksissa ja dipeissä.

Lihaskunto, voima, liikkuvuus ja kehonhuolto

Matto. Kotitreenaaja tarvitsee jonkinlaisen alustan lihaskuntoliikkeitä ja hikoilemista varten. Periaatteessa pelkkä pyyhekin käy vatsa- ja selkälihasliikkeiden pehmentäjäksi, mutta kunnollinen matto on parempi. Omasta mielestäni kätevin on joogamatto, joka pysyy perusjumppamattoa paremmin paikallaan. Se on siksi vakaampi lihaskuntoharjoituksissa ja kehonhuollollisissa harjoituksissa, kuten joogassa.

TRX-narut ovat monipuolisuudessaan verrattomat, ja niiden avulla saa treenattua koko kroppaa. Narujen varassa voi tehdä niin lihaskunto-, voima- kuin liikkuvuustreenejäkin. TRX-narut saa kotona kiinni esimerkiksi portaisiin, kaiteeseen tai tankoon.

Juoksijalla narut kulkevat keväällä ja kesällä kätevästi lenkillä mukana, ja niillä voi tehdä treenin lenkin päätteeksi ulkoilmassa.

Leuanvetotanko. Ovenkarmien väliin asennettava leuanvetotanko kannattaa jokaisen hankkia. Leuanveto on monipuolisimpia treeniliikkeitä. Lisäksi roikkumisharjoitukset tangolla huoltavat selkää, joka reistailee monella toimistotyöläisellä ja hankaloittaa myös juoksua.

Täältä voit poimia ohjelman, jolla opit vetämään leukoja.

Kahvakuula on juoksijalle hyvä väline, sillä sen avulla voi treenata lihaskuntoa, voimaa, liikkuvuutta ja kehonhallintaa. Hyvä mutta enemmän tilaa vaativa vaihtoehto kyykkäystreeneihin ja yläkropan harjoituksiin on tanko, johon hankit muutamat eripainoiset levypainot. Pakara- ja reisilihakset ovat juoksuvoiman kannalta tärkeät, joten kyykkäystreenejä kannattaa jokaisen tehdä. Treenit voi tehdä erilaisten välineiden tai kehon oman painon avulla.

Käsipainot. On hyvä idea ostaa kahdet tai kolmet erikokoiset käsipainot tai sellaiset painot, joiden kilomäärää voi vaihdella. Näin saat tehtyä monipuolisesti treenejä pienillä ja suurilla painoilla.

Tykkää Juoksublogista Facebookissa, niin saat kaikki päivitykset suoraan feediisi! Voit seurata meitä myös Instagramissa.

Juoksublogi

Erja Yläjärvi

Blogi kaikesta juoksuun liittyvästä – peruslenkeistä maratoneihin, vinkeistä tarinoihin.

Erja Yläjärvi on HS:n toimituspäällikkö, joka juoksee kohti kahdeksatta maratoniaan. Hän etsii käytännön vinkkejä ja motivaatiokeinoja arjen juoksijoille.

Juoksublogi

Ei tarpeeksi aikaa treenille? Tässä ovat parhaat kuntoiluvälineet kotiin

Julkaistu: 22.1. 10:14

Etsitkö juoksutavoitetta kevääksi? Juoksublogin kisaopas auttaa

Julkaistu: 13.1. 14:28

Kovassa pakkasessa juokseminen on varustautumiskysymys – näin pukeudut oikein

Julkaistu: 6.1. 7:00

Treenaat mutta paino ei putoa? Vika on todennäköisesti näissä asioissa

Päivitetty: 4.1. 18:32

Onko uudenvuoden­lupauksesi aloittaa juoksu? Kuusi neuvoa aloittelijalle

Julkaistu: 29.12.2015

Joulunakin on juostava, koska lepo stressaa? Tunnista, milloin treeni on muuttunut pakkomielteeksi

Päivitetty: 22.12.2015

Näin harjoittelet juoksumatolla tylsistymättä – kolme kovaa treeniä

Julkaistu: 16.12.2015

Leuanvedosta hyötyy juoksijakin – näillä ohjeilla jokainen oppii vetämään leukoja

Julkaistu: 8.12.2015

Joulutauko? Näin juoksukunto säilyy vähemmällä treenillä

Julkaistu: 4.12.2015

Ainoat lihaskuntoliikkeet, jotka tarvitset – ja niitä on vain kolme

Päivitetty: 30.11.2015

Talvijuoksu on oma lajinsa ja altistaa pahimmillaan rasitusvammoille – tärkeimmät ohjeet talven treeniin

Julkaistu: 25.11.2015

Maratonkuntoon pääsee puolessa vuodessa – näin se onnistuu

Julkaistu: 20.11.2015

Talvikausi on juoksijan tärkeintä aikaa – näin treenaat peruskuntosi paremmaksi

Julkaistu: 6.11.2015

Lähde lenkille, vaikkei huvita – näillä vinkeillä treeni sujuu motivaatiopulassakin

Julkaistu: 3.11.2015

Vatsakipu on monen juoksijan vaiva – näin siitä voi päästä eroon

Päivitetty: 19.10.2015

Jyystätkö aina samaa lenkkiä? Näistä merkeistä tiedät, kaipaako treenisi vaihtelua

Julkaistu: 16.10.2015

Unohda paksu tuuliasu – näin pukeudut lenkille kylmällä

Päivitetty: 9.10.2015