Valikko
Juoksublogi

Sattuuko juostessa polviin? Vika on usein muualla kuin polvessa

Polvikivut voivat johtua esimerkiksi lantion seudun lihasten heikkoudesta tai vääränlaisesta askelluksesta.

Polvien kipu pelottaa sekä juoksijoita että juoksusta haaveilevia. Harva selviää vuosien juoksu-urasta ilman, että polvissa edes ajoittain tuntuisi rasitusta.

Joillakin ihmisillä polvet kestävät huonommin hakkaavaa juoksua, ja osalla polvi on aidosti rakenteellisesti vammautunut niin, ettei juoksu ole mahdollista. Usein syy polven seudun kipuihin on kuitenkin aivan muualla kuin itse polvessa. Siksi juoksijan kannattaa aina käydä läpi myös tämä vaihtoehto ennen kuin julistaa polvensa juoksuun sopimattomaksi.

Jos kärsit pitkittyneistä polvikivuista, joihin lepo ei auta, on syytä tutkituttaa asia. Jos menet lääkärille, valitse lääkäri, jolla on kokemusta juoksuvammoista ja juoksusta.

Listasimme tavallisia syitä polven vaivoihin.

1. Lihasten epätasapaino

Polvi työskentelee säären ja reiden lihasten välissä, ja osa lihaksista kulkee polvinivelen yli. Jos näiden lihasten välinen tasapaino ei ole kunnossa, polvi usein päätyy toimimaan tavalla tai toisella huonossa asennossa tai epäoptimaalisesti.

Tyypillisiä epätasapainotiloja ovat tilanteet, joissa yksi lihas on toista selvästi vahvempi tai kireämpi. Tällaisia on usein vaikea analysoida itse, jolloin esimerkiksi fysioterapeutti voi auttaa kehon kartoituksessa.

Hyvä lihashuolto on täysin keskeinen tällaisten vaivojen ennaltaehkäisyssä. Usein juoksija kuitenkin havahtuu näihin vasta, kun kipu on jo ilmaantunut.

2. Lihasten, etenkin lantion, heikkous

Joskus polven ongelmat lähtevät paljon ylempää kehosta. Tyypillinen heikko kohta on lantionseutu, jota useinkaan ei muisteta erikseen treenata. Heikon lantion myötä juoksu muuttuu helposti heiluvaksi, ja polvet voivat kääntyä sen johdosta ulos tai sisään. Etenkin pienikokoisille naisille tyypillistä on, että polvet lähes kolisevat toisiinsa. Tämä voi pitkittyessään rasittaa polvia.

Hyvää lantion treeniä on esimerkiksi kuminauhan pujottaminen nilkkojen ympärille, ja jalan nosto yksi kerrallaan suoraan sivulle niin, että kuminauha toimii vastuksena.

3. Väärä jalkaterän asento

Yhtä lailla kuin polven ongelmat voivat tulla ylhäältä, ne voivat tulla myös alempaa kehosta, erityisesti jalkateristä. Jos jalka kääntyy jatkuvasti juostessa ulos (supinaatio) tai sisäänpäin (pronaatio), heijastuu vääntynyt jalan asento väistämättä polviin.

Varmista siksi aina, että lenkkarisi ovat kunnossa ja nimenomaan omalle askelluksellesi tehdyt. Jos jalkasi on neutraali, älä osta voimakkaasti tuettuja kenkiä, ettet vahingossa aiheuta itsellesi väärää jalan asentoa.

4. Kalteva, kova tai epätasainen alusta

Polvien kestävyys on samalla hyvin yksilöllistä. Osa juoksijoista voi esimerkiksi juosta pehmeämmällä soralla muttei asfaltilla. Osalle puolestaan epätasainen maastojuoksu on liikaa.

Myös jompaankumpaan suuntaan kalteva alusta voi rasittaa polvia yllättävän paljon. Jos juokset usein lenkkiäsi tienvartta, joka viettää johonkin suuntaan muista vaihtaa säännöllisesti kiertosuuntaa.

5. Liian nopea juoksumäärien ja vauhdin kasvattaminen

Polvenseutu voi reagoida voimakkaasti kasvaneeseen treeniin samalla tavoin kuin muukin kroppa – rasittumalla. Jos olet kasvattanut kevään myötä juoksumääriä tai -vauhtia nopeasti ja kivut ilmestyvät kuin tyhjästä, kokeile aina ensin lepoa ja pienempiä treenimääriä.

6. Tulehtunut reiden lihaskalvo

Jos kipu tuntuu polven ulkosyrjässä eikä mene nopeasti ohi, on kyseessä usein klassinen ”juoksijan polvi”. Tässä taustalla on reiden paksun lihaskalvon eli leveän peitinkalvon häiriö. Kalvo kulkee lantiosta reisilihasten ulkopuolelta polven yli aina sääreen asti ja aiheuttaa tulehtuessaan kipua polvessa.

Lihaskalvo voi tulehtua tai ärtyä lukuisista syistä. Aina kipu ei johdu tulehduksesta vaan pelkästä kireydestä.

Tulehduksen ensihoito on aina lepo, jonka jälkeen juoksuun kannattaa palata varovasti. Kireyttä voi puolestaan helpottaa erilaisilla venytyksillä.

Tykkää Juoksublogista Facebookissa, niin saat kaikki päivitykset suoraan feediisi. Voit seurata meitä myös Instagramissa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Juoksublogi
  • Juoksu
  • Treeni
  • polvikipu
  • Polvivammat

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    3. 3

      Aikuiset ihmiset ovat unohtaneet, ettei töykeyttä voi perustella millään

    4. 4

      Takaisku Trumpille – republikaanit lykkäsivät Obamacaren kumoavaa äänestystä

    5. 5

      Tohtori Tuulan ja tehdastyöntekijä Ritvan rakkaus oli monelle yllätys – ”Alemmassa sosiaaliluokassa ajatellaan, että herrat eivät pidä maailmaa käynnissä”

    6. 6

      Suurin osa syövistä on huonoa onnea – enemmistö syöpään johtavista mutaatioista on satunnaisia virheitä

    7. 7

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    8. 8

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    9. 9

      Leipäjonot venyneet Kelan tukiongelmien takia – satojen ihmisten jonossa liikkuvat huhut ja neuvot

    10. 10

      Kuusi naista perusti vertaiskoulutusverkoston, jonka suosio räjähti – ”Miehillä on pörssiklubit ja muut. Tämä on meidän juttu”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    3. 3

      Tohtori Tuulan ja tehdastyöntekijä Ritvan rakkaus oli monelle yllätys – ”Alemmassa sosiaaliluokassa ajatellaan, että herrat eivät pidä maailmaa käynnissä”

    4. 4

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    5. 5

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    6. 6

      Aikuiset ihmiset ovat unohtaneet, ettei töykeyttä voi perustella millään

    7. 7

      Telia luopuu roaming-maksuista – kuluttajille kotimaan hinnat kaikissa EU-maissa

    8. 8

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    9. 9

      Yle sai JSN:ltä langettavan päätöksen poliittiseen painostukseen taipumisesta

    10. 10

      Mika Häkkisen ja Ayrton Sennan yhteinen taival alkoi kunnon riidalla – eikä suomalainen huumori yhtään helpottanut tilannetta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    4. 4

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    5. 5

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    6. 6

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    7. 7

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    8. 8

      Kela vaatii, että 6-vuotiaalle lapsenlapselle säästämäni rahat käytetään perheen elättämiseen

    9. 9

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    10. 10

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    11. Näytä lisää