Valikko
Juoksublogi    |   Juoksublogi

Haluatko juosta kovempaa? Kolme yllättävää syytä sille, miksi vauhtisi ei nouse

Vauhdin verkkaisuus voi johtua aivan jostain muusta kuin kunnosta.

On vaikeaa löytää juoksijaa, joka ei haluaisi juosta edes vähän kovempaa kuin nyt. Joskus vauhti kuitenkin junnaa paikoillaan, vaikka olet juossut lenkkisi tunnollisesti eikä kunnossasi ole vikaa.

Vauhdin verkkaisuus voi tällöin johtua aivan muusta kuin kunnosta. Usein juoksijat eivät kuitenkaan huomaa näitä hieman yllättäviäkin syitä sille, miksi vauhtia on vaikeaa nostaa. Korjaa nämä, niin vauhtisi nousee kuin itsestään!

1. Pakaroistasi puuttuu voimaa

Moni juoksija luottaa lenkeillä liikaa etureisien lihaksiin ja unohtaa takamuksensa kokonaan. Suuri pakaralihas on kuitenkin juoksuvoiman kannalta avainasemassa.

Pakaralihas vastaa juostessa jalan työntämisestä ja ojentamisesta taaksepäin. Mitä kovempaa haluat juosta, sitä enemmän tarvitset apua jalkojen kaikilta isoilta lihaksilta koko liikeradan aikana.

Vahvista siis pakaroitasi säännöllisesti joko mäkijuoksulla tai erilaisilla kyykyillä. Käytä rohkeasti apuna myös painoja, sillä pakaralihas on iso ja kestää hyvin myös voimaa vaativia liikkeitä. Mäkijuoksuun löydät vinkkejä aiemmasta postauksesta täältä.

Lisäksi istumatyössä pakara myös helposti passivoituu. Tällöin jo pelkkä pakaran aktivointi esimerkiksi lantionostoilla selinmakuulta auttaa.

2. Takareitesi ja lonkankoukistajasi ovat jumissa

Oletko laiminlyönyt venyttelyt viime aikoina? Juoksijalle on hyvin tyypillistä, että sekä takareidet että lantion etupuolella sijaitsevat lonkankoukistat ovat jumissa. Usein jumit ovat lähes pysyviä ja jatkuvat vuosia.

Jumissa olevan juoksijan lihakset eivät pysty toimimaan yhtä tehokkaasti kuin liikkuvamman juoksijan vastaavat. Tällöin jalkojen liikerata kapenee. Vauhti ei nouse, koska et saa rullattua jaloilla tehokkaasti ja askel jää vajaaksi tai muuten teknisesti tehottomaksi.

Kiinnitä siis jalkojen liikkuvuuteen erityistä huomiota, jos haluat nostaa vauhteja. Venyttelyt sekä erilaiset liikkuvuutta parantavat harjoitukset, kuten niveliä avaava jooga, ovat avainasemassa.

3. Yläkroppasi on jäykkä ja ryhtisi huono

Tämä on todennäköisesti tuntemattomin vauhdin este juoksijoille. Mitä kovempi vauhti, sitä enemmän juoksu muuttuu myös yläkropan lajiksi. Erityisen tärkeää on pystyä vetämään happea tehokkaasti ja hengittämään esteettömästi, koska hengitys kiihtyy kovemmissa vauhdeissa merkittävästi.

Jos rintarankasi alue on kovin liikkumaton tai painunut kasaan, et yksinkertaisesti saa vedettyä keuhkojasi täyteen, eivätkä pallea ja muut hengitystä tukevat lihakset pysty työskentelemään parhaalla mahdollisella tavalla. Meno muuttuu huohottavasti ja saatat jopa tuntea, että rintaasi ”puristaa”.

Hieman kokoon painunut asento on tyypillistä etenkin istumatyötä tekeville. Kaikenlaiset kierrot ja hartiaseudun aktivointi auttavat lisäämään yläkropan liikkuvuutta. Esimerkiksi keppi- ja kuminauhajumppa kannattaa siksi ottaa rutiiniksi sekä työpäivän lomassa että kotona.

Tykkää Juoksublogista Facebookissa, saat päivitykset feediisi. Voit myös seurata blogia Instagramissa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Juoksublogi
  • Juoksu
  • Treeni

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Miksi saunassa muka pitää olla alasti? Ei kai ihmisen alapää ole yhtään uimapukua hygieenisempi

    2. 2

      Kananmuna onkin terveellistä – uudet tutkimukset kumoavat tiedon kolesterolipommista

    3. 3

      Lehti: Trumpin vävy alkaa uusia valtion hallintoa – ”Pitäisi johtaa kuin yritystä”

    4. 4

      Näin Helsingistä tuli 12 vuodessa kiva ja avoin mutta myös kallis ja eriarvoinen – kuka sen sai aikaan?

    5. 5

      Alhainen syntyvyys johtuu köyhyydestä – mieheni on yhden lapsen ja yhden aikuisen yksinhuoltaja

    6. 6

      Nyt Netflix epäonnistui pahasti – menestykseksi odotettu sarja Iron Fist on täysi floppi, selitämme miksi

    7. 7

      Suurpalon sammutus Vantaalla jatkuu koko maanantain – ”Savu kulkeutuu kohti Tuusulanväylää”

    8. 8

      Sunday Times: Trump ojensi Merkelille 350 miljardin euron laskun Nato-puolustuksesta

    9. 9

      Kesäaikaprotesti leviää – kansalaisaloite kerännyt jo yli 33 000 allekirjoitusta

    10. 10

      Teini-ikä vie 10 prosenttia ihmisistä todellisiin vaikeuksiin, mutta murrosiän epätasapaino on samalla välttämätöntä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mätä brassiliha järkyttää, mutta Suomessakin kuluttajaa sumutetaan – ihan joka päivä

    2. 2

      George W. Bush vangitsi tauluihinsa Irakissa vammautuneen sotilaan katseen – näin suomalaisgalleristi arvioi maailmalla kehutun presidentin kyvyt

    3. 3

      Sunday Times: Trump ojensi Merkelille 350 miljardin euron laskun Nato-puolustuksesta

    4. 4

      Maailmanselitysten uusi supertähti povaa, että ihmislaji on tulossa tiensä päähän

    5. 5

      Donald Trump on hylännyt vallan kolmijako-opin ja haluaa hallita kuin Aurinkokuningas tai Mussolini, sanoo professori Martti Koskenniemi

    6. 6

      Miksi saunassa muka pitää olla alasti? Ei kai ihmisen alapää ole yhtään uimapukua hygieenisempi

    7. 7

      Helsingin Jätkäsaari on tyylikäs, mutta värien kanssa riehuminen ärsyttää niin naapureita kuin arkkitehtuuri­kriitikoitakin

    8. 8

      Kalliolaiskaksion hinnalla ostaisi Tallinnasta lukaalin, Lontoosta rahalla ei saisi yksiötäkään – HS vertaili, mitä saa 250 000 eurolla viiden eurooppalaisen pääkaupungin ”Kalliosta”

    9. 9

      Kesäaikaprotesti leviää – kansalaisaloite kerännyt jo yli 33 000 allekirjoitusta

    10. 10

      Kananmuna onkin terveellistä – uudet tutkimukset kumoavat tiedon kolesterolipommista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    4. 4

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    5. 5

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    6. 6

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    7. 7

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    8. 8

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    9. 9

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    10. 10

      Sanna Stellanin talo paljastui homepommiksi – Vakuutus ei korvaa totaalisesta remontista senttiäkään

    11. Näytä lisää