Kauhaa ja rakkautta

Tuhansien murheellisten ravintoloiden maa

Kävimme syömässä ulkona. Päädyimme seurueellemme vieraaseen paikkaan, koska suosikit olivat tupaten täynnä. Tämä oli sellainen pihvejä, burgereita ja muita vastaavia tarjoileva paikka, joita on jokaisen suomalaisen kaupungin keskustassa vähintään tusina. Ei mikään ketjupaikka kuitenkaan.

Aterian jälkeen mietin, miksi Suomessa ravintolasta lähtiessä olo on lähes aina joko vihainen, surullinen, petetty tai kaikkia kolmea - siis jos syö jossain muualla kuin etukäteen hyväksi tietämässään paikassa.

Tiedän mitä ajattelette:

Mutta sinä nyt olet tuollainen snobi!

Enpä tiedä siitä. Ruuasta pitää aina olla kiitollinen, mutta jos joku veloittaa siitä monta kymppiä, kyllä siltä saa jo jotain vaatiakin. En vaadi ankanmaksaa, Himalajan vuorilla kasvatettua villivuohta tai taidokkaasti tiputeltuja kastiketippoja. Minulle kelpaisi oikein hyvin yksinkertainen, rehti ruoka, jos sen tekemiseen olisi käytetty edes vähän yritystä.

Otetaan esimerkiksi hampurilainen. Kuinka vaikea hampurilainen on tehdä? Otetaan jauhelihaa, pyöritellään se käsissä pihviksi, paistetaan, lätkäistään sämpylän väliin.

Mutta ei. Suomalaiselle ravintoloitsijalle tämäkin on liikaa, koska pihvinhän voi ostaa pakasteena tukusta.

Mutta kun hyvät ravintolat ovat kalliita!

Ehkä, mutta huonot ravintolat ne vasta kalliita ovatkin.

Palatkaamme jälleen hampurilaisesimerkkiin. Seurueemme maksoi 18 (siis kahdeksantoista euroa) hampurilaisesta, jossa oli einespihvi ja einessämpylä. Kyllä ei suomalainen ravintoloitsija 18 eurolla pyörittele jauhelihapihviä itse.

(Vertailukohteena: newyorkilaisen Michelin-tähditetyn ravintola Spotted Pigin hampurilainen maksaa 16 euroa.)

Käsitys ketjuravintoloiden ja muiden pihvi ja lohkoperunat -paikkojen edullisuudesta on täysi myytti. Fine dining -paikat ovat oma lukunsa, mutta monessa hyvässä ravintolassa, jossa käytetään tuoreita raaka-aineita ja mielikuvitusta, saa ateriastaan maksaa vähemmän kuin ankeissa pakasteranskalaispaikoissa.

Jostain kumman syystä käsitys "parempien" ravintoloiden kalliudesta elää kovin tiukassa. Keksin kotikaupungistani monta kivaa yksityistä paikkaa, joista saa 3 ruokalajin menun 29-45 eurolla. Keksin vähintään yhtä monta ankeaa ketjupaikkaa, jossa pihviannos pakastevihanneksilla maksaa saman verran.

Mutta niihin on niin helppo mennä lasten kanssa!

Lapsettomana en osaa ottaa kantaa siihen, onko huonoon ravintolaan helpompi mennä lapsen kanssa kuin hyvään. Mutta miksi haluaisit opettaa lapsesi maksamaan huonosta ruuasta?

No käy sitten niissä hyvissä ravintoloissa!

Käynkin, mielelläni. Olen kiitollinen ja iloinen siitä, että Suomessa on yhä enemmän ravintoloita, joissa raaka-aineet ovat tuoreita, palvelu hyvää, ruokalistat ajatuksella suunniteltuja ja pihvit käsin pyöritteltyjä. Tällaisessa ravintolassa ei oikeasti harmita, kun lasku lävähtää pöytään, vaikka se tietääkin rahanmenoa.

Mutta tällaisia ravintoloita ei ole ihan joka kylässä. Kotikaupungissani hyviä ravintoloita on monia - mutta ei läheskään yhtä monia kuin huonoja.

Ja niin - saa kai sitä ihmetellä. Saa kai sitä ihan puhtaasta uteliaisuudesta ihmetellä, miksi tässä maassa on niin paljon yrittäjiä, joilla ei ole minkäänlaista kunnianhimoa saati intohimoa omaa alaansa kohtaan. En kehtaisi näyttää naamaani kaupungilla, jos laskuttaisin 18 euroa eineshampurilaisesta.

Mutta tyhmähän ei ole se, joka pyytää vaan se, joka maksaa!

Ja tyhmäksi minä itseni tunsinkin.

Siksipä kehottaisin meitä, Suomen maksavaa kansaa: vaikka ravintoloitsijalla ei ole itsekunnioitusta, meillä voi olla. Älkäämme hyvät ihmiset viekö rahojamme paikkaan, jossa ravintoloitsija ei kunnioita itseään, valitsemaansa alaa eikä asiakasta.

Vaatikaa vähän enemmän - vähän enemmän yritystä siltä, joka rahanne lopuksi kuittaa. (Mutta pliis, älkää olko ilkeitä tarjoilijoille. Eivät he sille mitään mahda.) Vaikka meidät on opetettu kiittämään kauniisti, ei se ole hankalan ihmisen merkki, että haluaa rahoilleen vastinetta. Ja toisaalta, kyse ei ole vain rahasta. Kyse on myös siitä, että paskaa tarjoileva ravintoloitsija ei osoita asiakastaan kohtaan minkäänlaista kunnioitusta. Ja kun meikää dissataan, meikää riipii.

Vähän kuin menisit hierojalle, joka ilmoittaisi, että tänään en jaksa hieroa, istu tohon hierovaan tuoliin. Ja sitten se hieroja velottaisi täyden hinnan, vaikka ostarin aulassa olisit saanut sen tuolihieronnan automaatista kahdella eurolla. (Mäkkärin kahden euron hampurilainen on minusta hinta-laatusuhteeltaan oikein hyvä.)

Sitä paitsi arvoisat ravintoloitsijat, ei se oikeasti ole niin vaikeaa. Meikäläiset on sentään maailman koulutetuinta kansaa.

114 vastausta artikkeliin "Tuhansien murheellisten ravintoloiden maa"

elisa 15.01.2013 14:09

No just nàin, hyvà Eeva!

Kiitos ja Amen

Tuuli 15.01.2013 14:15

Todellakin näin! Itse olen tullut huiputetuksi liian monesti. Rakastan hyvää ruokaa ja jos eteeni tuodaan annos, jossa on käytetty pakastevihanneksia ja muita valmiina kaupanhyllyltä löytyviä eineksiä, olen todella pettynyt. Maksan mielelläni ravintolaruoasta, jos se saa hymyn huulille. Sinähän asuit aiemmin Tampereellakin? Ottaisin oikein mielelläni ravintolavinkkejä vastaan!

Alex 15.01.2013 14:30

Söin pari viikkoa sitten lounaaksi valkoviiniin keitettyä riisipuuroa. Luulin tilanneeni risoton. 9,90,- ja tervetuloa uudelleen!

Kokki 15.01.2013 14:34

Juuri näin. Hävetti olla töissä moisessa paikassa, mutta minkäs siellä keittiössä mahdat ketjupaikkojen ohjeistuksille. Noh, ainakin hoidin työni kunnolla käyttäen niin paljon omaa silmää ja luovuuttani kuin paikka vain antoi myöden.

Nimim. ei enää koskaan ketjuravintolaan.

Mama 15.01.2013 14:46

Juuri näin!

Eräs tuttavakokki sanoi, ei tässä työssä mitään "klamuuria oo"

(hän on ketjuravintolassa töissä), pakasteesta puolivalmista lämmitetään, kaikki pitää olla halvinta mahdollista. Sama vaikka ois jossain työpaikkaruokalassa töissä.

Ja valitettavasti kyseinen "laatu" näkyy myös lautasella.

Monesti, kun mietimme ulkona syömistä, sanon että teen samalla rahalla niin paljon parempaa kotona, että onko epäselvää missä syödään?

Markku S 15.01.2013 14:49

Kaveri kävi tänään lounaalla S-ketjuun kuuluvassa ravintolassa Helsingissä. 9.20 maksavaan silakkapihviannokseen kuului kokonaista kaksi silakkafilettä.

Maj 15.01.2013 14:51

Hurraa! Täydellinen postaus. Täydellinen.

brittiherkuille? 15.01.2013 14:56

Jotta suomalaisten ravintoloiden kehnoon hinta-laatusuhteen saisi edes jonkinlaista perspektiiviä, niin voi verrata esim. brittiläiseen tarjontaan. Brittiläinen keittiöhän on maailmankuulu surkeudestaan, mutta brittiläisestä ravintolasta lähtee nykyään jokseenkin aina hymyssäsuin pois - kunhan on vähän varovainen jos valitsee ketjupaikan. Vanhat ketjut eivät yleensä ole uusien veroisia.

Jos burgereita haluaa syödä, niin esim. handmade burger tarjoaa niitä n. 7 punnalla. Ranskikset lisäksi? Ne tehdään tietenkin paikan päällä alusta loppuun. Eihän tämmöinen konsepti tietenkään Suomessa toimisi, koska... koska... niin, miksi ei?

Juha 15.01.2013 14:58

No mistä tämä alennustila sitten johtuu? No siitä, että suomalainen ei noin keskimäärin arvosta hyvää ruokaa! Täällä ruoka on ollut aina vatsan täyttämistä ja keino ankarista elinolosuhteista selviytymiseen. Ainakin minun sukupolveani (50-luvulla syntynyt) opetettiin, että ruokapöydässä pitää käyttäytyä hillitysti, ruuasta pitää aina kiittää eikä sitä saa arvostella. Mitäs nyt ruoasta opetetaan? Sen pitää olla terveellistä, turvallista ja lähiruokaa. Kukaan ei koskaan puhu ruoan mausta tai ruokailun sosiaalisesta puolesta. Viherpiipertäjillekin tärkeintä on ekologiasuus ja pieni hiilijalanjälki. Luojan kiitos, että EU:n elinkarvikevirasto meni Italiaan! Sitä saa, mitä tilaa!

Jukka 15.01.2013 15:02

Täysin samaa mieltä! Lopetin ravintoloissa syömisen jo vuosia sitten tuon tolkuttoman hinta-laatu epäsuhdan takia. Nykyään kelpuutan ainoastaan pizzan. Sitäkin ennen olin tarkkana tilatessani, että ruoka-annokseni olisi mahdollisimman moka-vapaa.

Onneksi minulla nykyään on aikaa ja harrastusta tehdä kotona kaikkea sitäkin mitä voisin syödä ravintolassa.

J 15.01.2013 15:03

Hyvää tekstiä, Eeva! Paljon hyviä pointteja. Toki sivusta on helppo huudella mutta yhdyn kyllä ihan yhtä lailla ihmettelyysi - mitä järkeä on tehdä hommat puolittain? Intohimon puutetta se kai on. Ai niin, tapahtumat eivät ilmeisesti sijoitu Helsinkiin vaan lännemmäs? Mainostaisitko samalla myös hyvää 29 euron kolmen ruokalajin ravintolaa, kiinnostaa!

Jessi 15.01.2013 15:10

Muuten ihan asiaa, mutta kun siihen Michelin-tähditetyn ravintolan hampurilaiseen lisätään täkäläinen tippi päälle, se onkin jo vähintään samanhintainen.

Mutta tuo pakastepihvien käyttö hyvänäkin pidetyissä hampurilaisia myyvissä ravintoloissa on se syy, miksi mielummin käyn sitten itse vaikka McD:ssä jos kotiin ei ehdi syömään - siellä sentään hinnalla ja ruoan laadulla on edes jonkinlainen yhteys.

xxxxxxx 15.01.2013 15:15

Suomalainen on kuoliaaksi verotettu: palkasta menee kova vero, ALV on kova ja alkoholi vasta onkin verotettu.

Tämän vuoksi istumme kotona kaffittelemassa sen sijaan, että olisimme ihmisten ilmoilla. Ei ole totuttu. Ulkonasyöminen kuuluu automatkaan tai pääkaupungin nuorille jupeille. Saati muun kuin etnisen ruuan tai pizzan syöminen. No, hieman kärjistäen.

Ilmeisesti katevaatimukset ravintolalle ovat hirmuiset. Hirmuinen 50%:n myyntikate ei riitä oluessakaan. Mistä lie johtuu?

Palvelu on sitten oma ongelmansa.

Pete69 15.01.2013 15:16

Hyva kirjoitus. Kritisoi asiasta ja onnistuu valttamaan Umayya Abu-Hanna -tyylista "mina olen hirvean tarkea narsisti ja muut ovat ala-arvoisia" -journalismia.

jpeee 15.01.2013 15:16

Kiitos Eeva kirjoituksestasi, olet asian ytimessä!

Mielestäni Suomessa ketjut ovat kaikkien ongelmien avain ja ydin. Suurimman raaka-ainetarjonnan omaavat marketit piilottavat raaka-aineiden alkuperät monimutkaisen ketjutuksen alle. Tuottajalla ei tarvitse olla minkäänlaista itsekunnioitusta tai arvostusta asiakasta kohtaan, kun se oma liha sekoittuu naapurin lihan kanssa HK-lätkän alle joka tapauksessa. Tuottajaa ei kiinnosta hänen oma ja tuotteensa maine, tämä on ulkoistettu ketjulle.

Sama filosofia leviää siten myös ravintoloihin. Ruoka on hyvin tasalaatuista, valitettavasti kylläkin tämä laatu on huonoa. Ketjuravintolan pyörittäjää ei kiinnosta hänen ja ravintolansa maine, tämä on ulkoistettu ketjulle.

Ravintoloiden hintataso tekee ravintoloiden vertailun varsinkin perheelliselle hyvin vaikeaksi. Tätä ketjuravintolat käyttävät surutta hyväkseen.

Ja kenen idea on, että hyvän ruoan vaatiminen tekee ihmisestä snobin? Tämä on täysin käsittämätön ajatus, joka kertoo mielestäni vain siitä, että joiltain ihmisiltä puuttuu myös täysin arvostus itseään kohtaan. Makuaisti ei voi mitenkään erota ihmisten välillä niin paljon. Siinä on helppo kohderyhmä sitten ketjulle.

Ja yksi vuodatus vielä lopuksi: ruoan eräs suurimmista vihollista on kastike. Huonolaatuiset raaka-aineet saa aina piilotettua hyvin kehitetyn lisäainekastikkeen alle. Piste.

jurkka 15.01.2013 15:18

Hyvä kirjoitus. Suomalainen ravintola- ja ruokakulttuuri nyt vaan on aikamoinen häpeän aihe. Tämän tietää kaikki vähänkään maailmaa nähneet. Täällä ei vaan osata vaatia ja ulkona syöminen on pahimmillaan sitä tuulipuku päälle ja lähimmälle ABC:lle mussuttamaan pakastepihviä.

Ja esimerkiksi mämmi pitäisi kieltää lailla. Tai ainakin sen tarjoaminen ulkomaalaisille vieraille tyylillä "höhöö meillä on tälläinen ulosteen näköinen - ja makuinen - ruoka vähänkö me ollaan outoja höhöö"

Petri Sakkinen 15.01.2013 15:27

Otsikon kysymykseen vastaus on, keittiömestarituttavani mukaan, Lounasseteli — tarkemmin sanottuna siis veroton ateriaetu ja kouluruokailu. Sillä kustannustasolla ei saa tehtyä kunnollista ruokaa.

Koska hyvin suuri osa ihmisistä syö (huonoa) ravintolaruokaa jokaisena arkipäivänä, ei ensinnäkään ole halua ja tarvetta syödä kunnon ateriaa illalla ja toisekseen on totuttu niihin lämmitettyihin eineksiin myös ravintolaruokana.

Monissa paremman ruokakulttuurin maissa lounas on kevyt ja illalla syödään pääateria, toisinaan – ehkä useinkin – ravintolassa.

Henri K. 15.01.2013 15:27

Hampurilainen on tosiaan hyvä esimerkki. En ole vielä missään Suomessa törmännyt paikkaan, jossa tehtäisiin vaikka ihan vaan paria perushamböögeriä paikan päällä tuoreista aineista, vaan aina on tarjolla samat pakastepihvit ja kaupan valmiit höttöpullat. Ei noita olisi edes kallista tehdä itse.

Ongelma on varmaan siinä, että kun parempaa ei ole ollut Suomessa saatavilla, jengi on tottunut siihen että diner-hampatkin on suurin piirtein pikaruokaravintolan tasoa. Hinta on vaan 5 kertaa kovempi...

Mirukakkis 15.01.2013 15:33

Nyt ollaan asian ytimessä. Katkerana muistona palasi mieleen viikon takainen vierailu kehutussa tamperelaisessa hampurilaisravintolassa. Sielläkin vaikutti siltä, ettei pihvi ollut todellakaan itse tehty ja kaiken lisäksi se oli poltettu reunoilta. Yli kympin hintaiselta hampurilaiselta odotan aika paljon, purilaisainekset kun ei varsinaisesti ole mitään kauhean hintavia vaikka olisivat laadukkaitakin. Harmitti, etten malttanut odottaa kotiin asti ja tehdä itse parempia. Varsinkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella (itse asun Hämeenlinnassa) tuntuu ravintolakulttuuri olevan täysin olematonta. Sitten ne paikat, joilla on itsekunnioitusta veloittavat tuotteistaan niin paljon, ettei kodin ulkopuolella nautittuun hyvään ruokaan (ja tunnelmaan, oleellinen osa ravintolakokemusta ja pitäisi sisältyä hintaan) ole pienituloisella varaa juuri koskaan.

Harri 15.01.2013 15:35

Kirjoittamasi asiahan on niin huonolla mallilla, että ihmeitä tulisi tapahtua ennenkuin seuraavan kerran astun suomalaiseen ravintolaan. Onneksi asun itse saapasmaassa ja näin ollen suomessa tulee lähinnä lomailtua, käymättä ravintoloissa...

Jo se hemmetin vihreän kortin kuva ovessa muistuttaa heikolla hetkellä, että on parempi jättää kuitenkin se ovi avaamatta.

Ravintoloiden umpisurkeus ei jää yleensä pelkkään ruokaan, joka kuten mainitsit, on suoraan tukun eineshyllyltä tai pakastealtaasta. Myös itse tunnelma on monesti kuin olisi erehdyksissä astunut sisälle johonkin virastoon tai vaihtoehtoisesti huoltoasemalle, joita suomessa myös kahviloiksi kutsutaan (itsepalvelutiskeineen ym.).

Syy on monesti se ettei henkilökunta, keittiö mukaanlukien, tiedä paremmasta. Heiltä puuttuu kokemus ja ennen kaikkea se perimätietona opittu tieto ja taito hyvän ruoan tekemiseen. Harva suomalainen kokki on asunut ja työskennellyt maassa jossa ruokakulttuuri on oikeasti olemassa ja opittavissa. Vielä harvempi uskoo että hyvää voi oppia myös tekemään kunnioittaen suomalaisia ruokaperinteitä, ilman eineksiä ja puolivalmisteita.

Asiakkaat ovat kuitenkin se pahin syypää. Sitä kun saa sen einespihvin ja sieniesanssikastikkeet niiden valkosipulilohkoperunoiden päälle niin vot! Kyllä on muuten hyvää ja täyttävää... Oikein pihviä! Se nyt vaan on niin, että niin kauan kuin paremmasta tietämättömät asiakkaat tuhlaavat rahansa moiseen paskaan ei yksikään ravintola tule muuttamaan hyvää konseptiaan. Hullu töitä tekee, viisas selviää vähemmällä. Suurin osa suomalaisista ei vain yksinkertaisesti tiedä paremmasta tai on vaihtoehtoisesti kyllästyttänyt makuaistinsa eineksillä.

Paljon saa syyttää myös valtiota, joka ihmeellisillä säädöksillään pakottaa mm. tarjoilijan kippaamaan pyytämäni lasillisen viiniä metallisella kuupalla lasiin (johon on tod. näk. jo valmiiksi merkitty viiva virallisen mitallisen merkiksi)! Verotus on tietenkin toinen syypää. Se, että kukaan täysjärkinen ei tilaa hyviä viinejä suomessa ruoan kanssa on jo omiaan pilaamaan illan. Viini nyt vain kuuluisi ruoan kanssa yhteen, mutta ei - olen pahoillani, mutta mikään viini ei ole sen väärti mitä niistä suomessa pyydetään.

Ruoan laitto ei ole mitään tähtitiedettä. Täällä Italiassa kokit oppivat monesti ruoan laiton äideiltään. Yksinkertaista, omalle alueelle tyypillistä ruokaa jossa maistuu aidot maut ja joiden valmistaminen on hioutunut huippuunsa vuosikymmenien, kenties vuosisatojen saatossa. Ei täällä kukaan hullu menisi syömään mitään einepihvejä kun oikeata ruokaakin on tarjolla!

CallunaV 15.01.2013 15:36

Hear hear!

Kasvissyöjänä luulen, että saan ihmetellä tätä vieläkin enemmän. Jos liharuoka nyt onkin jossain määrin ajateltu sekä rakkaudella ja luovuudella tehty, niin ilmeisesti kasvisruoan kohdalla loppuu monella keittiömestarilla ammattiylpeys. Monesti vaikuttaa siltä, että keittiössä ei ole koskaan itse maistettu kyseistä ruokalajia. Pieleen mennään sekä valmistuksessa, että raaka-ainevalinnoissa, monella tapaa. Erään kerran tuumasin meneväni kalliimman puoleiseen ravintolaan, mutta koska ainoat kasvisvaihtoehdot, sekä alku- että pääruoka, olivat valmistetut samoista raaka-aineista, en viitsinyt.

Hampurilaisista en viitsisi edes aloittaa. Viime vuonna kävin testaamassa yli kymmenen kasvishampurilaista eri ravintoloissa. Harvassapa oli ne paikat, joissa ateriasta olisi nauttinut. Ei tosiaan kovin monimutkaisia raaka-aineita annokseen kuuluisi, mutta kun ei, niin ei...

Nainen Turusta 15.01.2013 15:37

Tämä on niin totta. Berlusconikin sanoi, että suomalaisesta ruoasta ei ole mihinkään, mutta me ravintoloissa einesjauhelihapihvejä ja ilmasämpylöitä syövät suomalaiset siitä vasta närkästyimmekin. Berlusconi oli oikeassa. Suomessa ei ole ruokakulttuuria. Me syömme elääksemme, kun taas Berlusconin maassa ihmiset elävät syödäkseen. Tästä johtuu myös ravintoloitsijoiden intohimon puute, kun ruokakulttuuria ei ole, inspiraationa toimii vain nälkäisten työläisten vatsan täyttäminen. Ja lihaahan pitää olla, muuten sitä ei voi kutsua ruoaksi.

Ketu ja Sussi 15.01.2013 15:53

Tilanne on se, että jos jossain on väljää rahaa, niin se tuppaa löytämään yritteliäiden taskuihin. Syy siihen, että laadukkaan ruoan tarjonta on Suomessa heikkoa, ei varmasti ole siis siinä, etteikö sitä olisi kokeiltu.

Totuus taitaa olla yksinkertaisesti se, ettei laadukkaan ruoan myyminen lyö Suomessa leiville.

Jussi T. 15.01.2013 16:00

Kuka käskee tilaamaan ja syömään hampurilaisia Suomessa ravintolassa? Aivan turhanaikainen tuote. Minä syön yleensä hyvin Suomessa ravintolassa, enkä maksa itseäni kipeäksi siitä. Kanavindaloo Samratissa tai Kannaksen mitkä tahansa "perinteiset" ravintola-annokset. Ei jää nälkä ja hyvältä maistuu eikä konkurssi uhkaa. Ihmeellistä vinkunaa. Valitkaa paremmin ravintolanne.

Se toinen Eeva 15.01.2013 16:00

Muistan ainoastaan ne monet hyvät ruokapaikat joissa on todella hyvää ruokaa, edullista ja tuoretta. Niitäkin Suomenmaasta löytyy, joskaan ei pääkaupunkiseudulta. Erityisen lämpimästi muistelemme Someroa, jossa Jussi laittaa mahtavaa ruokaa!

Jasu 15.01.2013 16:12

Ravintolan saaminen kannattavaksi meillä Suomessa, jossa on korkeat: henkilöstökustannukset, vuokrat, verot etc ja vähän ihmisiä (asiakkaita) on erittäin haasteellista. Mukavaahan se olisi kaikkien kannalta että ravintolat tarjoaisivat alusta asti käsin tehtyjä, luomu-lähiruokia, tuoreista raaka-aineista erittäin halvalla. Ketjut on ketjuja ja turha itkeä että niiden vikana olisi jokin tarjonnan nääntyminen tai vastaava; meillähän on sellaista tarjontaa mitä me kulutamme ja ne jotka osaavat tuoda uutta ja raikasta tarjontaa tähän maahan kannattavasti niin perustakaa ravintoloita kiitos niin pääsemme nauttimaan jostain mitä meillä ei vielä ole. Ravintolassa käyminen kun on lähtökohtaisesti niin mukavaa kun joku muu tekee kaiken sen työn ja itse vaan nauttii ruuasta ja seurasta sekä säästää aikaa. Eli lopetetaan se rutina ja ryhdytään tekoihin.

Hosuli 15.01.2013 16:17

NIINPÄ. Suomalaisten ravintoloiden kasvisruokatarjonnasta en edes aloita.

Ulkomamma 15.01.2013 16:19

Samaa olen pohtinut minäkin. Suomalaisia ravintoloita (kuten melkein mitä tahansa suomalaista) arvostellessa moni vaan tuntuu ottavan sen niin kovin henkilökohtaisesti, että ulkosuomalaisena olen oppinut (melkein) pitämään mölyt mahassa.

Havaintojani suomalaisista ravintoloista (joihin toivoisin muutosta):

Paikallisten, tuoreiden raaka-aineiden puute: Vierailen Suomessa kesäisin, jolloin torit notkuvat tuoreita raaka-aineita. Kuitenkin ravintolat tyytyvät tarjoamaan pakastevihanneksia ja -eineksiä. Miksi, kysynpähän vaan!

Kerma ja juusto; Laskekaapa huviksenne kuinka monta sellaista pääruokaa listalta* löytyy, joihin ei ole tungettu kasapäin kermaa tai juustoa. Pidän molemmista, mutta kaikkiin annoksiin niitä ei tarvitse lisätä, silloinkin maltti olisi valttia. Tuoreiden raaka-aineiden ( ja niiden puutteen) maun runsas kermaisuus ja juusto peittävät kyllä helposti alleen.

*Kerran vieraillessamme eräässä ketjuravintolassa, ainoa maidoton tuote ravintolan ruokalistalla oli alkunaposteluun tarkoitetut leipätikut.

Kastikkeet: kuuluu osin tuohon kermaosastoon, mutta miksi kastiketta lisätään annoksiin niin paljon. Pieni annos kastiketta on OK, mutta kastikkeessa lilluvasta, vetisestä annoksesta eivät kaikki pidä. Tämä pätee myös esim. hampurilaisiin. Kotimaisen hanpurilaisketjut purilaiset saattavat olla monen mieleen, mutta tottumattomalle (ulkomaalaiselle) koostumus on vellimäisen vetinen. Hampaat on luotu pureskelua varten, vauvanruoka on erikseen.

Jos tästä nyt joku loukkaantuu, niin pyydänpä anteeksi, 26 vuoden ulkomaankokemuksella olen näihin havaintoihini päätynyt. Toki asuinmaastanikin huonoja ravintoloita löytyy, mutta usein niiden tulevaisuus katkeaa asiakkaiden puutteeseen. Vaatikaa laatua, siskot ja veljet!

kilvia 15.01.2013 16:26

Tämä taitaa olla kyllä surullisen totta, vaikka aivan todellista tilannetta en tällä hetkellä edes tiedä. Myös minulla on tapana välttää ketjuravintoloissa syömistä viimeiseen asti.

Mutta Henri K., tervetuloa Ouluun.

http://kauppuri5.fi/burgerit

TomTom 15.01.2013 16:28

Lopetin lukemisen heti kun kirjoittaja mainitsi New Yorkin.

Mnä 15.01.2013 16:37

Toisaalta on hyvä, että suomessa on huonoja ravintoloita ja että suomalainen ruoka on yleisesti mautonta. Tämä siksi, että liian hyvän makuinen ruoka on yksi tärkeimmistä syistä ihmisten liikalihavuuteen (Tiede 10 tai 11 2012).

Huono ruoka, laiha kroppa.

ei omalla 15.01.2013 16:42

Tuttavani on sushiravintolassa (ketjuravintola) töissä jossa ennen ruoat tulivat pakasteissa ja kastikkeet valmiina. Tekivät muiden työntekijöiden kanssa ylemmälle johdolle valituksen, että eivät viitsi availla vaan paketteja kun ovat saaneet ravintola-alan koulutuksenkin. Nyt saavat tehdä kaikki ruoat itse. Eli työntekijät, kannattaa ainakin yrittää.

Kauko 15.01.2013 16:43

Ravintoloiden ero pääkaupunkiseudun ja muun Suomen välillä on valtava. Helsinkiin avataan lähes kuukausittain uusia, yksityisiä ravintoloita joiden liikeideana on vain olla täydellinen vastakohta ketjuravintoloille. Yksilöllisyys, raaka-aineiden tuoreus, laatu ja puhtaus - useimmiten keskittyminen luomuun tai eettisesti tuotettuun lihaan - ovat nämä aseet. Eikä kolmen ruokalajin menu välttämättä mene edes yli 30 euron.

Lupulus 15.01.2013 16:46

Hyvä kirjoitus. Helsingissä ja muissa Suomen suurimmissa kaupungeissa on paljon hyviä ravintoloita, mutta pikkukaupungeissa tilanne on luvattoman heikko. Monessa muussa maassa pienimmissä kylissäkin saa loistavaa ravintolaruokaa. Suurin syy tähän on oltava suomalaisten vähäinen (ruoka)ravintoloissa käyminen, joka kyllä isoissa kaupungeissa on jo radikaalisti kasvanut. Ei kysyntää, ei tarjontaa.

Samaan syssyyn kehuisin mielelläni kotikaupunkini Helsingin ravintolatarjontaa. Reissaan paljon muuaallakin Euroopassa, ja voisin luetella monia "keskihintaisia" paikkoja (tämä Eevan mainitsema kategoria, jossa kolme ruokalajia irtoaa n. 40 eurolla), jotka eivät kalpene tippaakaan Euroopan kuulujen ruokakaupunkien vastaaville. Viineistä joutuu täällä maksamaan enemmän, mikä on toisaalta ilahduttavasti aikaansaanut hyvän valikoiman laseittain tarjottavia viinejä. Edulliset ja hyvät "kortteliravintolat" Suomesta toisaalta puuttuvatkin sitten kokonaan.

oulu on iloinen asia 15.01.2013 16:52

Tottahan tämä. Onneksi Oulusta löytyy kauppuri 5, joka tekee sämpylätkin itse. Suosittelen tutustumaan, jos vaikka löytyisi positiivinenkin kokemus hampurilaisista.

Japanin kokemukset 15.01.2013 17:00

Minä hieman yllätyin kun Japaniin saavuin. Tokiossa ravintolat menestyvät, mutta täysin eri tavalla kuin Suomessa. Japanissa suurin osa ravintoloista on myös aivan ankeita, moni jopa kaikilta laatukriteereiltä huonompia kuin suomalaiset ravintelit.

Suomessa yhden ravintolan odotetaan tarjoavan aika paljon erilaisia ruoka-annoksia. Japanissa näin ei ole; suurin osa Japanin ravintoloista on yhden lajin ihmeitä. Esimerkiksi asuntoani lähin ravintola tarjoaa spagettia. Napolitan -annos on se pohja, jonka päälle menun jokainen annos perustuu.

Tämä on myös ravintolayrittämisen kannalta hyvin järkevää, ja hintoja laskevaa. Kun ravintolan tarvitsee huolehtia käytännössä vain yhdestä tai muutamasta annoksesta, raaka-ainekustannukset ovat paljon paremmin ennakoitavissa. Sama ennakoitavuus jatkuu myös päivän ruokien valmistukseenkin, koska ravintolan hiljaisilla tunneilla suurempi osa kohtatilattavista annoksista pystytään valmistamaan.

Tämä on itse asiassa ihan sama asia, mitä Suomen kebab-ravintoloissakin tehdään. Ainoa ero on, että menetelmät eivät koske pelkästään aivan halvimpia ramenkojuja, vaan myös muun muassa pihvi-, riisi-, curry-, sushi-, mustekala-, kiinalais-, thaimaalais-, soba- ja udonravintoloita.

Lumipyry 15.01.2013 17:03

"---miksi Suomessa ravintolasta lähtiessä olo on lähes aina---"

Onko tämä mielestäsi ainoastaan Suomen ongelma vai ravintola-alan yleisesti? Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksiasi ulkomaiden ravintoloista yleensä (ja nimenomaan niistä, jotka et ole etukäteen todennut hyviksi). Ravintolat ovat kuitenkin yrityksiä ja yrityksiä ja yrittäjiä on joka junaan. Ovat vaan ihmisiä. Eivät ne kaikki asiaansa osaa ja on tullut todettua, että läheskään jokainen kokki ei ole niin ammattitaitoinen kuin toivoisi. Tumpeloita on kaikissa ammateissa ja kokki on vain yksi ammatti muiden joukossa.

On se niin kivaa aina haukkua Suomea ja suomalaisia, mutta itse olen käynyt sekä hyvissä että huonoissa ravintoloissa jokaisessa maassa, missä olen käynyt. Eiköhän tämä ole ihan universaali juttu.

Henri K. 15.01.2013 17:07

Tuo Oulun Kauppuri vaikuttaa hyvältä paikalta. Vähän ihmettelen, miten Helsingissä ei taida olla vastaavaa. Luulisi, että tollaiselle olisi kysyntää!

Jasu 15.01.2013 17:07

Helsinkiin tosiaan avataan uusia ravintoloita kuukausittain, mutta yksi syy tähänkin on valitettavasti se, että kannattamattomia lopetetaan samaan tahtiin. Edulliset, hyvät ja kannattavat ravintolat tosiaan ovat kiven alla. Laadultaan, palvelultaan, maultaan tai eettisyydeltään erinomaisia ravintoloita meiltä kyllä löytyy.

Seppo 15.01.2013 17:08

Lähinnä jäi nyt kiinnostamaan että mikähän kaupunki on kyseessä ja mahdollisesti myös kaupunginosa. Jotenkin yllättävää myös että moni oli samaistunut kirjoitukseen, kun itselle ei ole käynyt koskaan näin... tai en ainakaan muista, vai jääkö samaistojille lähinnä vain mieleen huonot ravintolavierailut?!?

Henna 15.01.2013 17:13

Uuh New York mainitttu. Tuo Nyki vertaus vesitti tämän jutun.

Heidi 15.01.2013 17:14

Kyllä näin! Ruuanlaitosta pitävänä ja sen myös osaavana ihmisenä useasti menee ravintolaan juuri sen takia, että saisi eteensä jotain sellaista, jota ei joko itse osaa tai ei annoksen kinkkisyyden takia jaksa/ehdi tehdä. Jos taas maksaa n. 20 euroa annoksesta, jonka olisi voinut itse ihan hyvin tehdä itsekin paljon maukkaammin ja paljon halvemmalla, niin kyllä hatuttaa!

Myönnän toki itsekin sortuneeni useammankin kerran näihin laatu ei vastaa hintaa -paikkoihin, mutta onneksi Siperia opettaa. Onneksi Helsinkiin (ja varmasti muuallekin Suomeen) tuntuu tosiaan näitä uusia ravintoloita aina putkahtavan, ja monet niistä ovat varmasti hyvälaatuisia. Äänestäkäämme jaloillamme laadun puolesta.

PS. Eeva, kolumnisi on hyvä! :)

Tuure 15.01.2013 17:18

Tuo kunnianhimo on niin totta, myös monilla muilla aloilla. Se että tilaat ravintolasta kasvispizzan (kun muuta kasvisruokaa ei ole) ja täytteenä herne, maissi, paprika sekä purkkioliivit kuorrutettuna Edam juustolla kertoo kaiken. On totta että noin 80 % ravintoloista on täysin turhia.

Pena 15.01.2013 17:22

Teet kotona samalla hinnalla paljon parempaa? Lasketko omalle työllesi ravintola-alan työehtosopimuksen mukaista palkkaa? Ai et? Lasketko tilavuokraa omalle keittiöllesi? Et sitäkään jaksa hoitaa?

Suomalaiselle ravintolalle suurimmat kulut ovat tilat ja henkilökunta, raaka-aineet ovat käytännössä ilmaisia. Jännästi nämä suurimmat kuluerät eliminoimalla saa parempaa laatua samalla hinnalla.

Ameriikan ihmevalloissa ei ole niin justiinsa sen minimipalkan kanssa, niin sielläkin on varaa panostaa puhtaalta pöydältä tehtyihin annoksiin puolivalmisteiden sijaan. Itsepä olemme yhteiskuntamme luoneet, täällä tarjoilijan palkallakin asuu talossa eikä asuntovaunussa ja siksi ruoka ravintoloissa on kallista ja huonolaatuista.

Paha Ihminen 15.01.2013 17:23

Tähän on karkeasti kaksi syytä lainsäädäntö ja Kahden keskusliikkeen totaalinen monopoli ruokamarkkinoilla.

Kävin hygieniaosaamiskoulutuksen reilu vuosi sitten ja totesin ettei Suomessa pysty lain ja asetuksien puitteissa pyörittämään ravintolaa. Hygieniavaatimukset ovat täysin elämästävieraantuneita. Jos ravintolaitsija haluaa noudattaa säädöksiä on puolivalmisteet ja pakasteet aino keino tehdä asiat asetusten vaatimalla tavalla. Joo ei saada ruokamyrkytysta, mutta ei kyllä kunnon ruokaakaan.

Keskusliikkeet puolestaan pitävät huolen siitä, että mkoittipa kuka tahansa myydä mitä tahansa ruokaan liittyvää niillä on siihen valta. Tämä onnistuu siten, että toisaalla kilpaillaan omilla tuoteilla ja toisaalla taas hinnoitellaan juurikin nämä pulivalmisteet siten, että niiden käyttö on erittäin houkuttelevaa verrattuna tuoreeseen. Lopputuloksena tuoreen raaka-aineen volyymit kutistuu ja hinta nousee entisestään ja sitten voidaan nostaa myös puolivalmisteen hintaa.

Ja tämä kaikki on näin koska me ihan itse niin haluamme. Älkää täällä rutisko vaan äänestäkää jalollanne. Ei sinne aakkosasemalle tai vastaavaan paikkaan mitään kiskoja ole.

Hook 15.01.2013 17:30

Suomessa on huono ravintolakokemus sen takia, koska ravintolobisnes on niin raskasta sekä kannattamatonta mm. korkean verotuksen ja kalliiden työntekijöiden vuoksi. Lisäksi et voi virherekrytointia ravintolassasi monottaa pois noin vain. Mieti, kuinka vaikeaa olisi omassa ravintolassasi rekrytoida työntekijää, jos et tietäisi ketään hyväksihavaittua tuttua, joka haluaisi tulla töihin.

Ei tässä mitään sen kummempaa ongelmaa ole. Isot ketjuravintolat menestyvät tehokkaiden prosessien ja skaalaekonomian avulla. Lisäksi esimerkiksi S-ryhmän ketjuraflojen konsepti on jokseenkin miellyttävä ja raaka-aineet halpoja.

Ajatelkaapa esimerkiksi näitä "Texmex-paikkoja". Suurin osa on helposti pakastettavissa eli varastoitavissa olevia deepfried-ruokia yms. höttöä, joita on helppo on nopeasti valmistaa asiakkaalle ja hävikki ei ole suurta. Tuoreet raaka-aineet tuo logistisia ongelmia monilla tavoin.

Jos haluatte parempaa ravintolakulttuuria, äänestäkää puolueita, jotka vähentäisi veroja ja helpottaisi yrittäjien elämää. Muistakaa myös, että monet suomalaiset ovat ihan tyytyväisiä nykyiseenkin ravintolatarjontaan Suomessa.

Idu 15.01.2013 17:40

Nimenomaan. En edes tiedä miksi kommentoin, eihän tähän ole mitään lisättävää. Ehkä tosiaan haluan ilmaista, miten naulan kantaan tämä teksti osui! Niin ja jossain välissä, kerrohan niitä ravintoloita Turusta, joista saa laadukkaan kolmen ruokalajin illallisen neljälläkympillä ;)

Tomppa ope 15.01.2013 17:49

Jos haluat syödä pakaste-einekriä mikrossa lämmitettynä, valitse paikka, josta saat mössön lisäksi myös boonusta! Sehän riittää useimmille..

McD on alallansa Suomessa ihan hyvän hinta/laatu-suhteen paikka, muut ovat kyllä kaukana takana. Vai miksi pitää maksaa euron boonuslisää eräässä turkulaisessa ketjussa?

Matias 15.01.2013 17:50

Helsingissä hyvän hampurilaispihvin perässä kannattaa matkustaa tukkutorille lounaalle. Roslund tarjoaa huikeat burgerit.

http://www.osuma.fi/Helsinki/Hermanni/153004/Roslund+lihakauppa

tapsa 15.01.2013 17:53

Onko sitä ruokaa pakko maistella? Aja ruoka suuhusi äläkä makustele ja mieti. Ei ne einesruuat ole sen huonompia kuin tuoreista tehty. Ei ne vitamiinit oikeasti katoa prosesseissa.

Jussi T. 15.01.2013 17:59

Ai niin, tässä keskusteltiinkin Turun ravintoloista! :D Minä kun Hesarin verkkosivuilla kaiken aikaa kuvittelin olevani Helsingin ympyröissä. Silly old me.

Leevi 15.01.2013 18:09

Toisaalta harmittaa sekin, että mielikuvissa kaikki halutaan niputtaa esim. ketjumielikuvan alle antamatta edes mahdollisuutta "väärässä" omistuksessa oleville ravintoloille ja niissä työskenteleville hyville tekijöille. Esim. pääkaupunkiseudulla HOK-Elannolla on ketjupaikkoja, jotka ovat...no ketjuapaikkoja. Mutta sitten on myös runsaasti yksittäisiä ravintoloita, jotka voivat olla yllättää todella iloisesti kohtuullisella hinnalla. Esimerkkinä vaikkapa Keskuskadun Stones, jossa tehdään hampurilaiset käsin pihvejä ja sämpylöitä myöden. Eli sellaisia saa Suomesta. Kannattaa testata ja antaa mahdollisuus myös niin kovin hipsteteiden halveksimille osuuskaupan ravintoloille. Joskus se kannattaa.

Ulkomamma 15.01.2013 18:13

"Ameriikan ihmevalloissa ei ole niin justiinsa sen minimipalkan kanssa, niin sielläkin on varaa panostaa puhtaalta pöydältä tehtyihin annoksiin puolivalmisteiden sijaan"

Yllä olevaan sekä muutamaan "New York -vertaus vesitti aiheen" -kirjoituksiin muutama täsmennys.

USA:ssa on voimassa laki minimipalkasta, New Yorkin osavaltiossa minimituntipalkka on $7.25. Ravintolatoiminta on luvanvaraista ja toiminta on tiukassa valvommassa. New York Cityssä käytännössä ainoastaan pikaruokaketjut kykenevät pitämään (lyhyitä aikoja ) työntekijöitä minimipalkalla, näistä valtaosa on maahanmuuttajia, joilla on varsin puutteellinen kielitaito. Kalliissa kaupungissa näin pienellä palkalla ei juurikaan elä, todellinen palkkaus on ruokaravintoloissa minimipalkkaa korkeampaa.

MInimipalkkavaatimus ei koske tarjoilijoita tai muita työntekijöitä, joiden palkka koostuu pääosin juomarahasta, joka USA:ssa on tyylippisesti 15-20 % laskun verottomasta loppusummasta (painottuen 20% ja sen ylikin). Paikallisen käytännön mukaan asiakkaat tippaavat aina, ellei palvelu ole ollut todella ala-arvoista. Ravintola-annoksen laatua tiedustellaan aiakkailta ruokailun aikana, jolloin mahdolliset tyytymöttömyyden aiheet myös pyritään korjaamaan.

Palkkakustannusten lisäksi työnantajan vastuulla on työntekijöiden vakuutukset ym. sivukustannukset.

New York Cityn kaltaisessa suurkaupungissa liiketilavuokrat ovat ihan oma lukunsa, turha kuvitella että tässä suhteessa amerikkalainen ravintoloitsija kokisi kilppailuetua suomalaiseen yrittäjään verrattuna.

Kuten kaikissa turistikeskuksissa, myös NY City:ssä kannattaa suhtautua pahimpien rysien tarjontaan kriittisesti. Mutta kokemukseni mukaan Times Square'in massasyöttölöissä ja Broadwayn teatteri -menuita tarjoavien ravintoloiden ruoka on varsin kelvollista ja laadultaan parempaa verrattuna keskivertosuomalaisen ravintolan einesannoksiin.

En osaa sanoa liittyykö ravintolaruoan huono laatu Suomen lyhyeen kasvukauteen, mutta näin asiakkaan näkökulmasta kunnianhimottomuus vaikuttaisi sitäkin suuremmalta tekijältä. Kun asiakkaat alkavat äänestää lompakollaan, alkaa laatukin parantua. KOkonaan toinen asia on tietysti se, halutaanko tosiasiassa muutosta vai palveleeko nykyinen tarjonta tyytyväisiä asiakkaita.

P.S. Vinkki New Yorkin matkailijopille. Manhattanin Chinatownin sijaan kannattaa suunnnistaa Queensin Chinatowniin, jossa ruokapaikkoijen hintalaatu-suhde on enemmän kuin kohdallaan! http://en.wikipedia.org/wiki/Chinatown,_Flushing

Mikko H 15.01.2013 18:21

Mistä sen huonon ravintolan tunnistaa jos ei ole siellä ennen käynyt?

Ei oikein mistään. Se on hankalaa ja kun menee huonoon niin harmittaa ja ei tee enää mieli mennä ollenkaan vaan kokkaa mieluummin himassa :/

Syy siihen miksi suomalaiset ei käy ravintoloissa :P

Pete 15.01.2013 18:31

Hyvä kirjoitus!

Helsingissä tosin ei ole kuvaamaasi ongelmaa, koska täällä on lukuisia hyviä paikkoja, jotka valitsemalla on helppoa välttää S-Ryhmän paikat ja muut "kansanravintolat".

Hintatasolle puolestaan ei mahda mitään niin kauan kun demarit ylläpitävät korkeaa verotusta ja työvoiman hintaa (esim. tarjoiliden ja muiden matalan tuottavuuden työntekijöide), joille maksetaan muissa maissa maasta riippuen merkittävästi vähemmän kuin meillä. Vaikea siis nähdä, että tulisimme nauttimaan edullisista hampurilaisista jatkossakaan ellei poliitikot salli työn hinnoittelua sen luoman arvon perusteella. Ravintolaruoan veroale oli sentään linjaus oikeaan suuntaan.

Historiaamme tarkastellen on myös verraten ymmärrettävää, että palvelukulttuurimme taso on mitä on. Ja pitää olla realisti sen suhteen, kuinka todennäköistä on että Karhumäen kylänraitille nousee huippuluokan burgeriravintoloita...

Uskon kuitenkin, että pikkuhiljaa opimme vaatimaan parempaa ruokaa ja palvelua. Jaloillaan on hyvä äänestää!

Stane 15.01.2013 19:00

Kiitoksia osuvasta kirjoituksesta. Suomessa myydään ravintoloissa onnetonta ruokaa samasta syystä kuin usein saa karmeaa, vanhaa kahvia. Kaikki ovat myös kuulleet valittamisen olevan rumaa, eikä osata tehdä eroa ensinnäkin maksavan asiakkaan oikeuksista suhteessa kyläpaikan antimiin tai turhan rutisemisen ja aiheellisen reklamoinnin välillä. Kummasti muuten suomen kielestä puuttuu sana reklamoida, joka yksiselitteisesti merkitsisi vain sitä, valittaa kun voi kipeää päätäänkin.

Kävin viimeisen kerran Amarillossa pari vuotta sitten maksettuani hampurilaisesta yli 14 e ja purilainen oli väsätty einespihveistä ja vitivalkoisesta sämpylästä. Ennen ei siellä ollut niin.

Ellu 15.01.2013 19:08

Kiitos hyvästä kirjoituksesta! Juuri tuollaisia mietteitä on itselläkin, varsinkin kun viime vuosi on tullut vietettyä Brysselissä,joka on TÄYNNÄ hyviä pieniä ravintoloita, joissa puolivalmisteet olisivat kauhistus. Eikä täällä edes ole niin pientä kahvilaa, olutkuppila tai räkälää, etteikö baaritiskin takana seisoisi kunnon kahvikone.

Yksi silmiinpistävä asia näissä brysseliläisissä kortteliravintoloissa on myös se, että ne ovat täynnä paikallisia asukkaita syömässä perheen kanssa, kaveriporukalla, yksin... Suomalaisetkin voisivat tukea enemmän sitä lähikorttelin ravintolayrittäjää ja käydä ulkona syömässä silloin tällöin ihan muuten vaan, ei vain juhlapäivinä.

Niin kauan ovat suomalaiset huoltoasemien kulahtaneet noutopöydät ja puoli päivää seisoneen juhlamokan ansainneet, kunnes äänestävät jaloillaan ja lompakollaan.

Janne Mäkinen 15.01.2013 19:36

Suomalainen ravintolaruoka / suomalainen ruoka oli Ranskan ja Italian johtajien hampaissa vuosia sitten. Ja suomalaiset tyrmäsivät arvostelun kautta linjan.

Vuosia Ranskassa asuneena olen heidän kanssaan samaa mieltä, oikeastaan vielä jyrkemmin suomalaista ruokaa vastaan. Suomalainen ruoka on kautta linjan huonolaatuista ja -makuista. Valitettavasti näiden maiden johtajat ovat syöneet vain suomalaisten "huippukokkien" aikaansaannoksia, kuinkahan tyrmääviä lausunnot olisivatkaan olleet, jos he olisivat syöneet suomalaisissa keskitason ravintoloissa, joissa me tavalliset kansalaiset joudumme syömään.

Jos Suomessa haluaa syödä hyvin, on ainekset hankittava muualta kuin K-kaupoista/S-marketeista ja tehtävä kaikki itse - jos osaa.

Marita 15.01.2013 20:01

Voi kiitos, Eeva! Juuri sama asia ärsyttää minuakin. Ei voi olla liikaa vaaditttua, että 18 euron hintaan saisi laadukkaista (tai edes tuoreista) raaka-aineista valmistettua purilaista. Jos maksan ravintolassa ruoastani parikymppiä, odotan sen olevan paikan päällä tehty, alusta loppuun. Jos haluaisin einesruokaa, ostaisin sen lähikaupasta ja pistäisin mikroon. On täysin kohtuullista vaatia, että ravintolan keittiössä nähtäisiin ruoan eteen edes saman verran vaivaa kuin omassa keittiössä. Yllättävän moni suomalainen tyytyy ravintolassa aivan liian vähään, mutta toivottavasti tämä kirjoitus hiukan herättelisi ihmisiä.

Ja ei, Suomi ei ole ainoa maa, jossa tarjotaan surkeaa einesruokaa ravintoloissa. Entä sitten? Ei se tee asiasta yhtään sen enemmän hyväksyttävää.

Tiina Koivu 15.01.2013 20:04

Niin L O I S T A V A kirjoitus! Vielä kun saataisiin asioihin muutos!

puusku 15.01.2013 21:01

Hyviä pointteja! Eiköhän aleta äänestämään jaloillamme niin saadaan ehkä muutostakin aikaan...

Helena 15.01.2013 21:13

Jos liikut kesällä Loviisassa käy ihmeessä Tuhansien murheiden kahvilassa. Sen parempaa kahvilaa ei suomesta välttämättä löydä :).

hämäränkähämästä 15.01.2013 21:54

Aina valitetaan ruoasta. Aikamatka vuoden 1698 nälkävuoteen antaisi perspektiiviä :)

J&J 15.01.2013 22:39

Mäkki-ruoka ei kyllä vastaa minkäänlaisia makuvaatimuksia. Jollei sitten pidä esimerkiksi myrkyillä valkaistusta ja tekoaromeilla maustetusta kokonaisena jauhetusta kanasta. Nam nam! Ehdottaisin jokaista siirtymään lähimpään nepalilaiseen niin johan makuhermot saavat hyvää kohtelua osakseen, lounasaikana mm. Helsingin keskustassa saa hampurilaisaterian hinnalla alkusalaatin, pääruoan sekä kahvin tai teen.

SIni 15.01.2013 23:10

Juuri näin. Olen vegaani, enkä enää käy ravintoloissa. Minusta on ihan ymmärrettävää, että ravintolan listalla ei ole vegaanisia annoksia, meitä on sen verran harvassa. MUTTA. Minusta ravintolan, joka laskuttaa ruoasta useita kymppejä, pitäisi pystyä tilauksesta tekemään vegaanista tai EDES kasvisruokaa. Yleensä vastaus on: Ei, ei ole mahdollista. Kun kysyn, voisiko vaikka listalla olevan pizzan tai pastan saada ilman salamia, vastaus on ei. Kun kysyn, miksi ei, tarjoilija kiemurtelee. Rivien välistä luen, että annos tai ainakin sen osa otetaan valmiina pakkasesta, ja salami on jo seassa. Jos annos valmistettaisiin tuoreista raaka-aineista, ei luulisi olevan kovin vaikeaa jättää lihaa pois.

Silloin tällöin olen onnistunut saamaan vegaanista ruokaa. Se tarkoittaa, että minulle tuodaan lisuke, jota muut pistelevät pihvin kera. Minusta on erittäin loukkavaa, että minä syön 30 eurolla perunaa tai risotoksi kutsuttua riisimössöä.

En ole nirso, ja kylässä syön kiltisti mitä tarjotaan. Mutta jos maksan ruoastani 30 euroa, haluan hyvää ja minulle sopivaa ruokaa.

Olen muuten kaksi kertaa saanut ravintolassa yllättävän hyvää vegaanista ruokaa. Toinen oli ruotsinlaivalla ja toinen ABC-huoltoasemalla. Ei siis mitään gourmet-paikkoja, mutta annettuani hyvää palautetta minulle kerrottiin molemmissa paikoissa, että kokki on erityisen innostunut kokeilemaan uusia juttuja.

AMP 15.01.2013 23:34

Englannissa ja Italiassa asuneena suomalaisena olen tullut usein taman saman ongelman eteen. Olen kuitenkin huomannut, etta ei se suomalalaien ruoka ole itse asiassa huonoa kun sen saa kotona. Ja on se testattu useiden ulkomaalaisten kanssa, etta kylla maistuu. Ongelma on miten se tarjotaan. Suomalainen ruoka on maukasta ja hyvalaatuista. Jos valmistaa ravintolaruokaa eineksista ja tarjoaa puoliksi sulatettua lasagnea (tama sattui eraassa "laaturavintolassa" Helsingissa) niin maine ei ainakaan parane.

Muistan eri hyvin muutama vuosi sitten sen ruokaselkkauksen, jossa englantilaista ruokaa huonommaksi kutsuttiin vain suomalaista. Taisi olla Ranskan paamies siihen aikaan. Suomalaiset ottivat asian tosissaan. Parin kuukauden paasta olin lennolla Lontoosta Helsinkiin ja siella esitettiin viedota suomalaisesta laatu ruuasta. Sushia ja pakasteista ja eineksista tehtya. Hurraa!!

Jussi T. 16.01.2013 0:27

Ohhoijaa ja jaa. Saa ihan pas.aa parseloonassa ja nyyjorkissa. Ja Apseissa suomessa varsinkin. Ei ole minulla heistä kokemusta, koska syön ulkona yleensä vain täällä Helsingissä. Ja ihan hyviä ovat ravintolat.

Antti 16.01.2013 0:41

Paha ihminen osui asian ytimeen. Kyse on keskusliikkeiden vallasta, suomalaisesta korruptiosta. Mikä olikaan eduskunnan suurin puolue? S-puolue.

Kolumni vei kerta kaikkiaan jalat suustani. Viimeksi manasin samaa asiaa työpaikkaruokalan pöydässä maanantaina. Mutta parempi ehkä jättää se työpaikkaruokailu rauhaan näissä kommenteissa, menee liian synkäksi.

Kimika 16.01.2013 1:48

Poikkea joskus Lappeenrannan Wolkoffiin. Koko kyläpahasen ainoa oikea ruokapaikka, josta ilolla maksaa. Jos vain saisi arvostelijat paikalle, saattaisi saada Michelin guideen maininnan.

Meillä on monia ravintoloita, mutta niissä on aivan ala-arvoista ruokaa. Kastikkeet leikanneet kiinni, maksaa paistettu liian kauan, eineksiä, esivalmistettuja ja uunissa lämmitettyjä annoksia, kehnoja raaka-aineita, sian niskaa joka on peitetty marinadiin ja paistettu raakana pannulla mustaksi.

janne 16.01.2013 7:26

Helsingissä joka kolmas ravintola on vararikossa ja sii myynnissä. Fakta. Kun kannattamattomat poistetaan markkinoilta niin jää vain ketjupaikat eikä moni niistäkään.

Timo 16.01.2013 8:55

-Miten suurin osa Suomalaisista voi vaatia parempaa ruokaa, kun ruokaa ei itse edes osata tehdä?

-Ruokakulttuuria kuten Keski-Euroopassa ei yksinkertaisesti Suomessa ole. Jos joku kutsuu kotiinsa syömään, niin se on jonkun parin ulkomaalainen vaimo. Suomalaiset niin miehet kuin naiset eivät kotona juuri kokkaa. Tai jos kokkaavat niin se ei ilmeisesti ole sitten riittävän hyvää, että vieraita voisi kutsua, vaikka kyseessä onkin enemmän sosiaalinen tapahtuma kuin kilpailu.

-Aina huvittaa työpaikalla, kun porukka syö aamupalansakin työpaikkaruokala Amicassa. Sieltä kun saa leipää, voita, kinkkua ja juustoa jne. Siitä hyvästä ovat valmiit muutaman euroan maksamaan, haloo! Näiden paikkojen ruuasta et voi erottaa syötkö kalaa vai kanaa.

-Mutta Suomalainen ei välitä eikä valita. Kun ei itse osaa ruokaa tehdä kertakaikkiaan, niin sitten kelpaa kaikki mahdollinen heikkolaatuinen täysin ylihintainen ruoka.

-Ei kuulemma ole aikaa on selitys. Suomessa on yksi Euroopan lyhyimmistä työviikoista, mihin se aika menee? Ai niin, se menee Facebookin edessä päivystämiseen. Muualla Euroopassa syödään ystävien ja sukulaisten kanssa ja aikaa on. Niin ja ei ole masennusta ja yksinäisyyttä.

Einespihvimies 16.01.2013 9:04

Nyt on kyllä kummaa valitusta. Nykyajan hipsterikulttuurissa on helppo lähteä arvostelemaan ja sättimään sivistymättömiä "Chicosissa käyjiä", että ihme paskaa tekin syötte kun ette paremmasta tiedä!

Näissä jutuissa kukaan ei tietenkään ikinä mainitse esimerkkejä on vain "S-ravintolat ja einespihvit" Että kyllähän TE tiedätte mistä tässä on kyse. Voin sanoa, että itse en kyllä tiedä. Vaikka pidänkin itseäni ruokarunk.... rakastajana niin en muista kovinkaan usein syöneeni mitään erityisen pahaa ravintoloissa, jopa Mäkin juustohampurilainen on sopivalla hetkellä gourmee ruokaa.

Ja ihan oikeasti 50 euroa esimerkiksi 3 ruokalajin illallisesta on aivan käsittämätön hinta. No mutta tuollaisestahan kelpaa otella instagrammilla kuvia ja postata Facebookiin että kuinka onkaan hyvä paikka tämä Chef ´ala Ritz Dominique täällä Punavuoressa.

Laittakaa itse ruokanne kotona, niin saatte mitä haluatte!

Pekka S 16.01.2013 9:30

Onneksi ei tarvitse käydä Suomen ravintoloissa syömässä kuin 1-2 kertaa vuodessa. Asun meinaan Keski-Italiassa, joss ruokakulttuuri ja hinnat ovat aivan toista luokkaa.

maddi 16.01.2013 9:53

Kun Helsingissä kiertää keskustan HOK-elannon ravintolat kaukaa, niin saa hinta-laatusuhteeltaan ihan eri materiaalia (toki paikasta riippuen). Sitä tässä varmaan rivien välissä lukikin...

hewonen 16.01.2013 10:12

Toisekseen näissä kirjoituksissa pitäisi huomioida nykyään ainakin paikkakunta, etenkin kun puhutaan Suomesta. Helsingin kantakaupunkialueella ja muulla Suomella ei nykyään tunnu olevan juuri mitään yhteistä. Olen myös huomannut, että moni lähtee Suomesta sen perusteella, kun on asunut vain pienellä paikkakunnalla, ja lyttää sitten ulkomailla Suomen lyttyyn, kun ei ole nähnyt mitään muuta kuin sitä pienien paikkakuntien paskaa.

Lento 16.01.2013 10:29

"Laittakaa itse ruokanne kotona, niin saatte mitä haluatte!"

Niin. Itse ainakin menen aika usein syömään ravintolaan siksi, että saisin jotain, mitä en osaa tai pysty (valmistusmekanismi, ainekset), joten en saisi kotona laittaessani "mitä haluan".

Olen kotoisin Raumalta. Sikäläinen Rosso oli - tilanne saattaa olla muuttunut, mutta ainakin ennen vanhaan - todella valovuosia edellä Porin tai erityisesti Turun vastaavista. Se oli aikanaan Seurahuone, mikä oli ilmeisesti jättänyt jälkensä.

Edullisesti ja laadukkaasti syöminen ulkona on vaikeaa - ymmärrettävästi. Kohtuuhinnalla ja laadukkaasti syömisen pitäisi olla helppoa. Järjettömän laadukkaasti syöminen saa olla kallista ja vähän vaikeaakin, on tietenkin iloinen yllätys silloin kun niin ei ole. Esimerkki tästä on kuulemma Mamin lounas (jolla tosin en ole tullut käyneeksi).

Taustaksi todettakoon, että olen työtön, joka harrastaa ruuanlaittoa. Jos menisin parturiin, en tahtoisi hänen leikkaavan huonompaa pehkoa kuin itse kykenisin. Olen itse maallikko, hän on ammattilainen, joten toivon hänen suoriutuvan yhtä hyvin tai paremmin. Arkena, kun kyse on pienistä summista ja tahdon vain jonkun tekevän ruuan puolestani tai aineksista, joita ei itse viitsi ostaa isoja määriä tai joiden tukkuhankinta laskee hintoja, minulle "riittää" ruoka, joka on about yhtä hyvää kuin itse tekisin, tuoreista aineksista ja kohtuullisen hintaista. Turun Kauppahallissa on kotiruokapaikka, jossa saa alle seitsemällä eurolla tavallisen ruokalan lautaselle kolmea eri salaattia ja kastikkeen päälle. Hinta-laatusuhde on erinomainen, koska runsaasti salaateissa on kalaa, juustoa ja tuoreita vihanneksia - kaikki Suomessa (erityisesti yksityishenkilölle) kalliita tuotteita.

Olen joskus käynyt syömässä alkuruuan ja jälkiruuan Turun Martin Le Porcissa, jonka omistaja muistaakseni oli tekemisissä myös pidetyn tamperelaisen Hella ja huone -ravintolan kanssa. Kokemus oli ilahduttava ja opettavainen; tajusin kuinka noviisi olen gastronomian harrastajana, kun en ollut aiemmin tajunnut, kuinka kovin ruokaan vaikuttaa se, että ruokalaji ja sen osat ovat juuri oikean lämpöistä. Kokemus oli hieno.

Harri Wickstrand 16.01.2013 11:50

Hyvä juttu ja paljon asiaa...mutta minä en maksa paskasta eli jos saan jossain minulle oudossa ravintolassa kallista moskaa pöytään, en syö sitä, enkä myöskään maksa siitä. Ja kokki saa kyllä terveiseni. Kaikkea mitä eteen kannetaan ei ole pakko syödä, syököön ravintoloitsija itse.

enogastronomist 16.01.2013 12:34

Suomen (ruoka)markkinat ovat pienet ja saturoituneet eikä täällä vallitse sellaisia otollisia olosuhteita ruokakulttuurin vaalimiselle tai kehittymiselle kuten esim. Ranskassa, Italiassa, Tanskassa tai Brittein saarilla, missä vihanneksia ja raaka-aineita löytyy monipuolisesti ja kohtuuhinnoilla, ja missä valtaväestö on tottunut syömään hyvin. Suomessa ravintolat pysyvät elossa vain tavoittelemalla skaalaeduja ja ne ravintoloitsijoiden mielestä saavutetaan käyttämällä esim. pakasteita, puolivalmisteita ja mikroaaltoilua. Minä olen luovuttanut jo kauan aikaa sitten Suomessa ravintoloissa syömisen, vaan teen kotona tai kaveriporukassa ruoan, koska vain silloin saan sitä mitä tilaan/haluan.

Jarmo 16.01.2013 12:48

Aika turhaa verrata jenkkiläisen ravintolan hintoja suomalaiseen. Vähän eri hintaluokassa mennään pelkästään jo verotuksellisista syistä.

E 16.01.2013 13:41

Samaa mieltä muuten, mutta tuo lasten kanssa "Chicoseissa" käyminen johtuu muusta kuin siitä, etteivät lapset söisi mielellään kunnon ruokaa.

Näissä ketjupaikoissa on leikkipaikka, joka on hyvin tärkeä silloin, jos vanhemmat haluavat saada syödä edes hetken rauhassa 3-vuotiaan kanssa.

Mielelläänhän sitä menisi parempaan paikkaan syömään lapsen kanssa, mutta ei sitä muutkaan asiakkaat arvostaisi. Ja kyse ei ole siitä, että lapsi käyttäytyisi suoranaisesti huonosti. Noin pienet nyt eivät vain malta pelkästään istua ja syödä.

Elina 16.01.2013 14:00

Aamen! Minä menen ravintolaan saadakseni jotain, mitä työpaikkaruokalat tai omat taitoni eivät minulle pysty tarjoamaan. Jos maksan useita kymppejä tai enemmänkin, odottaisin myös saavani vastinetta.

En toisaalta ymmärrä kommentteja siitä, että suomalainen ruokakulttuuri on paskaa tai sitä ei ole - mitäs blogia te juuri nyt luette? Tämä on luitenkin yksi esimerkki suomalaisesta ruokakulttuurista 2010-luvulla! :) Muutamassa vuodessa tilanne on muuttunut täysin, ihmiset arvostavat nykyään ihan täällä kotomaassakin laatua ja makua, siis muutakin kuin paistorasvasta syntyvää. Ehkä jo muutaman vuoden päästä tilanne on toinen ravintoloidenkin kanssa, kyllähän ainakin Helsingin keskustan paikat muuttuvat vinhaa vauhtia. Ehkäpä sama tapahtuu pian muuallakin.

Mutta ot:na vielä hampurilaisista kitiseville: ette ilmeisesti ole koskaan syöneet hyvää, käsintehtyä ja ajatuksella suunniteltua hampurilaisateriaa? Tervemenoa Ouluun, sieltä saa todellakin ihan mielettömät, itse väsätyt purilaiset pikkurahalla, ja vielä bissen kera jos huvittaa. Pahoittelen siis mainostusta (enkä näyttäisi olevan ainoa tätä mainostava tässäkään ketjussa, sori), mutta: http://kauppuri5.fi/

Tony 16.01.2013 14:32

Ongelmia Suomen ruokakulttuurissa on pääasiassa kolme: Maantieteellinen sijainti, hintataso ja kuluttajien asenne. Verotuksellisista ja tämän johtamista syistä ruoka on kallista niin ravintoloitsijalle, kuin suoraan kuluttajallekin. Paljon kalliimpaa kuin edistyneemmän ruokakulttuurin maissa muualla Euroopassa. Tähtitieteellinen verotus vaikuttaa myös haitallisesti omaan lähituotantoon.

Toinen suuri ongelma ovat suomalaiset ihmiset kuluttajina. Ensinnäkin potentiaalisia kuluttajia on aivan liian vähän, jotta juuri mistään biseneksestä saataisiin kannattavaa. Lisäksi suomalaiset ovat luonnostaan kitsaita ja tottuneet tyytymään huonoon tarjontaan ja vajavaiseen laatuun. Rakentavaa kritiikkiä ei osata ottaa vastaan, vaan mielummin loukkaannutaan.

Kolmanneksi Suomen maantieteellinen sijainti johtaa siihen, ettei perinteisesti hyväksi koetussa ruoassa käytettäviä raaka-aineita ole tarjolla vuoden ympäri, vaan ne täytyy kuljettaa myrkyissä säilöttynä muualta. Tietysti voisimme opetella taikomaan aina saatavilla olevista raaka-aineista laadukasta ja persoonallista ruokaa, mutta tätäkään ei haluta tehdä pienten markkinoiden ja ihmisten rajallisen kulutuskyvyn/kulutushalukkuuden takia.

Syökööt siis suomalaiset sitä ylihintaista roskaa mitä ansaitsevat. Samat poliitikot sinne aina äänestetään, jotka päätöksillään pitävät Suomen ruokakulttuurin kehitysmaana.

Lento 16.01.2013 15:18

Olisi tosiaan hyvä, suomalaiset opettelisivat antamaan kohteliasta kritiikkiä ja parantamisehdotuksia, kiittämään siitä, mistä pitävät, ja niin edespäin. Toivomuksiakin voisi varmasti esittää, eikä aina vain valittaa sukulaisille.

Ja kyllähän sitä kotoperäistä suomalaista ruoka-ainevalikoimaa voi halutessaan pitää kapeana tai laaduttomana, mutta en kyllä itse moiseen lähtisi. Suomesta saa muuten erittäin hyviä laaturuuan raaka-aineita. Maa-artisokka, palsternakka ja muut juurekset ovat huippulaatuisia. Myös suomalainen yrtit ja vilja - silloin kuin sitä on tuoreena - on hyvää. Suomalaisten juustoloiden juustot, voit ja maidot ovat äärimmäisen hyviä, en ole ikinä maistanut niin hyvää homejuustoa kuin Polven juustolan sinihomejuusto. Myös suomalainen liha on ihan okei, pihvejä ja esimerkiksi hyvää mausteista makkaraa saa taatusti aikaan, ja sehän on laatueines jos mikä. Ja sitten on kotimainen kala. Vaan ei saa Suomesta ostettua esimerkiksi norssia, joka on herkullinen ja Aasian puolessa erittäin suosittu kala, mutta Suomessa perataan silakoista rehukalaksi. Samaten kanansydämiä on vaikea saada, mutta toisaalta pinaatista ja auringonkukansiemenistä (sekä kotimaisesta kovasta, kypsystä juustosta) saa varsin hyvää "pestoa". :) Jostain syystä vain on niin, että suomalainen (pientuottajien) laaturuoka maksaa niin maan pirusti. Ehkä myynti- ja markkinointiketjussa olisi parantamisenvaraa? Saataisin ehkä enemmän laadukasta, ravintoloiden itse suunnittelemaa ja toteuttamaa ruokaa..

Ja nyt varoitus: loppuosa viestistä sisältää negoja ja tyhjänpäiväisiä ruoka- ja ravintolamuisteloita. :)

Monissa ravintoloissa palautteeseen suhtaudutaan ihan mukavastikin. Toisaalta sitten toisissa paikoin ei: Aikanaan valitin muistaakseni Turun kellariravintoloille (sellainen valkopöytäliinainen paikka), että viitsisittekö tehdä jotain teidän ruokalistalle, kun siellä mm. lukee "kerma perunat" (tai jotain yhtä kaameaa). Osa yhdyssanoista tosin oli oikeinkin. Vastaus, jonka sain, oli, että yhdyssanat on kirjoitettu erikseen sen takia, että "vanhukset saisivat paremmin selvää." Olin järkyttynyt vastauksesta. Paitsi että tutut sanahahmot on helpompaa tunnistaa kirjoitettuna oikein, ovat monet ravintoloissa käyvät ikäihmiset myös hyvin laatutietoisia - myös oikeinkirjoituksen suhteen. Ei kerro hyvää ravintolasta, jos asialliseen palautteeseen annetaan tällainen puolivillainen vastaus. (Kyseisen ravintolan nettiruokalista kaipaisi näemmä edelleen oikolukua, vaikka ei taidakaan olla ihan niin pelottava kuin tuolloin.)

Turun Blancossa (joka on sen jälkeen kylläkin laittanut menunsa uuteen uskoon) joku tilasi joskus risottonsa tai jonkin muun vastaavan riisiruokansa ilman katkoja kasvisversiona. Kun se kuitenkin saapui rapusilla, ja henkilö oli lähettämässä sitä takaisin, niin tarjoilija puhahti, että "Noh, onko sillä väliä, kun se on kuitenkin tehty kanaliemeen?" Menussa ei ollut asiasta mainintaa, ja kasvissyöjämme teki selväksi motiivinsa tilauksen yhteydessä. Emme oikein olleet tuolloin tyytyväisiä. Palautetta tarjosimme kyllä.

Kaikkien aikojen pohjat vetää S-ryhmän Turun Sweet Hot Chili, joka ensin tuhosi hyvän viinilistansa, sitten tarjosi laadutonta "erikoishyvälihapihviä", ja kun valitin, että tarjoilija väitti, että en vain tunnista, miltä laadukkaan ulkomaisen lihan kuuluisi maistua. Hän suostui kuitenkin tuomaan korvaavan annoksen. Pyysin vuohenjuustokanasalaatin. Annos jonka sain oli cajun-kanasalaatti - ja huono sellainen. En enää jaksanut valittaa (vaikka olisi pitänyt). Söin annokseni muiden jo syöneiden ruokailijoiden odottaessa, kävelin ulos ja päätin, etten astu enää jalallani kyseiseen ravintolaan. Paikka oli ollut pystyssä pari vuotta, ja olin sinä aikana käynyt siellä kymmenisen kertaa, yleensä perheen tai ystävien kanssa. Että menettävät ne säätämisensä takia jokusen euron. Harmittaisi tosin enemmän, elleivät olisi tuhonneet sitä viinilistaansa ennen tätä episodia.

Erkki V 16.01.2013 15:32

Suomalaisen ravintola kulttuurin suurin kompastinkivi on pyrokratia. Markkinoilla pärjää parhaiten suuret ketjut, joilla on aikaa ja varaa pyöritellä papereita. Yrittäjyyden kynnystä pitäisi laskea. 25 000 - 35 000 euron liikevaihdolle vapautus ALV:ta tekisi kummia pienyritysten (lue ravintoloiden) kannattavuuteen.

Jussi P 16.01.2013 15:47

Olen täysin eri mieltä ja minusta Suomessa nyt vaan kaikkinensa on aika hiton hyvä ravintolakulttuuri. Olen käynyt Suomessa ravintolassa syömässä ehkä 30-40 kertaa kuluneen puolen vuoden aikana ja yksiselitteisesti huonoja kokemuksia ei joukkoon mahdu kuin yksi (joka oli entinen suosikkiravintola, jonka tason lasku tuli yllätyksenä)

Kaikki tietävät että pikaruokaravintoloissa tai ketjupaikoissa ei kannata syödä, mutta kyllä muutenkin voi ravintolasta aika paljon päätellä etukäteen - eat.fi ja vastaavat palvelut ovat olemassa vielä helpottamassa sitä.

Ulkomailla on vastaan tullut aika suuriakin pettymyksiä ja tulee jatkossakin, koska ulkomaiseen ravintolakulttuuriin on vaikeaa noin vain samaistua. Suosituksilla siellä pärjää jotenkuten. Suomessa tuli petyttyä joskus aikoinaan, mutta nykyään hyvin harvoin. Eikä kyse ole siis siitä että käy eri paikoissa.. kyllä sen näkee miten ravintolassa suhtaudutaan siihen ruoan tekemiseen ihan listasta - hinta ei tosiaan korreloi yleensä ruoan hyvyyden ja laadun kanssa kovinkaan paljoa.

jere r 16.01.2013 16:56

Syy tähän on yksinkertainen: Kulttuuri.

Ei meillä ole perinnettä tälläseen. Meillä syödään lähinnä vatsan tättämiseksi. Suomalaiset on niin insinöörikansaa ei täällä osata nauttia kulttuurista, eikä ruokakulttuuristakaan.

Vaikka ehkä jotkut insinööritkin osaa nauttia, en sitä sano, mutta suomalainen asenne on pitää ollaa "toimivaa, järkevää,käytännöllistä, eikä me mitään hienoa tahrota!

Turha tilanteesta on itse ravintoloita ja työntekijöitä syyttää.

Ulkomamma 16.01.2013 17:03

" Olen myös huomannut, että moni lähtee Suomesta sen perusteella, kun on asunut vain pienellä paikkakunnalla, ja lyttää sitten ulkomailla Suomen lyttyyn, kun ei ole nähnyt mitään muuta kuin sitä pienien paikkakuntien paskaa."

Täällä yksi näistä ulkomaanvalittajista valistaa lähteneensä ihan sieltä Suomen pääkaupungin sydämestä, eli ainakin osaltani arvioisi oli täysin väärä.

Helsingissä löytyy toki hyvä ravintoloita, mutta sielläkin keski-hintaisten ruokaloiden vakiosettiä on tunkea kermaa ja juustoa miltei jokaiseen annokseen, tai ainakin lilluttaa annos kastikkeessa, jolloin se muistuttaa lähinnä keittoruokaa.

brittiherkuille? 16.01.2013 17:30

Ei ketjupaikoissa välttämättä ole vikaa, esimerkiksi Briteistä löytyy useampiakin ketjuja, joista saa ihan mukiinmenevää ruokaa. Ketju vain pitää rakentaa muuten kuin euronkuvat silmissä. Paremmista ketjuista voi mainita vaikka Jamie Oliverin Jamie's sekä ranskalaista keittiötä edustava Côte, ja kevyempään nälkään Pret a Manger ja EAT-kolmioleipäketjut. Hinta-laatusuhde on yksittäisissä yrittäjävetoisissa paikoissa usein parempi, mutta laatu on arvaamattomampi.

Tässä keskustelussa mainituista ainakin Oulun Kauppuri5 kannattaisi kehittää maanlaajuiseksi ketjuksi. Suomalaiset ovat niin purilaiskansaa, että jos jollekin, niin hyvätasoiselle purilaisketjulle luulisi löytyvän kysyntää.

Ruokasnobin äiti 16.01.2013 17:38

Huippu kirjoitus! Helsingistä saa kyllä jo hyvää ruokaa, mutta täytyy tietää mistä sitä etsii. Myös suurimmista kaupungeista löytyy ihan hyviä paikkoja- ja koko ajan mennään onneksi eteenpäin, koska pikkuhiljaa ihmiset oppivat vaatimaan...

Mutta täällä itäsuomalaisessa pikkukaupungissa keskustasta löytyy tällä hetkellä 1 ruokapaikka, joka ei omista vihreää kortinkuvaa ovessaan. Yksi kokonainen kortteli piskuisessa keskustassa on omistettu vihreän mafian ravintoloille - toisaalta edes niihin ei pääse syömään alle 18 vuotiaana perjantai/lauantai-iltaisin: "tälle kohderyhmälle ketjullamme on tarjota ABC ja Hesburger" (suora lainaus ravintolatoiminnasta vastaavan henkilön viestistä, kun tiedustelin, olisiko mahdollista päästä sisarusporukalla (yksi 17 vuotias, muut täysi-ikäisiä) perjantaina klo 19 syömään... Laitoimme kotona ruokaa ja hyvää tuli...)

Pienten lasten vanhempana pahoitan mieleni kovasti lastenlistoista, jotka ovat luokattoman huonoja- useimmiten myös paremmissa ravintoloissa. Jokapaikassa lasten listat sisältävät ranskalaiset nakeilla/lihapullilla, lehtipihvin ja lohifileen perunamuussilla. Kaikkiin annoksiin on toki lisätty siivutettu kurkku ja tomaatti... Ei väliä syötkö intialaisessa, kreikkalaisessa, suomalaisessa tai ketjupaikassa, kaikkialla sama. No, lapsille voi toki tilata aikuisten listalta, mutta useimmiten hinnan kanssa jonkunverran nikotellaan. Kolmevuotiaat ovat toki haastavassa ravintolaiässä, mutta vois sitä kuitenkin hieman yrittää - näistä kuitenkin kasvaa sitä tulevaa asiakaskuntaa...

Jukka 16.01.2013 18:28

Hampurilaiset syödään hampurilaispaikassa, muualla se osoittaa aika surkeaa ruokamakua. Vantaalla italialaistyylisen ravintolan nauhalipihvit tuorevalmisteisine lisukkeineen 23e annos ja n. 15e kanapasta olivat hyvin tehtyjä ja maukkaita tosin varovasti maustettuja. En koskaan tilaisi hampurilaista ruokapaikasta.

Lento 16.01.2013 20:31

Jos hyvässä ravintolassa on tarjolla laadukkaista aineksista huolella tehtyjä hampurilaisia, en näe, miksi se millään lailla osoittaisi "surkeaa ruokamakua".

Vai miksi olisi niin paljon pyhempää, että leipä on korissa ja liha ja lisukkeet lautasella, eivätkä leivän välissä?

Mielestäni ruokalajeja ei pitäisi laittaa arvojärjestykseen, samoin kuin ei pitäisi myöskään kirjallisuudenlajeja tai musiikinlajeja. Kysymys on siitä, kuinka laadulla ja taidolla ruoka on valmistettu - onko se hyvää ja sellaista kuin sen oli tarkoitus.

Mielestäni muuten ravintolalle ei saisi antaa anteeksi huonoa laatua tai palvelua siksi, että se "kuuluu ketjuun". Sekä ketjun että ravintolan pitäisi huolehtia ruuan laadusta. Nostan esimerkiksi aiemminkin mainitsemani Rauman Rosson, jossa ruoka tosiaan paini aivan eri luokassa kuin muissa käymissäni Rossoissa.

Metoo1 16.01.2013 20:31

Täysin samaa mieltä. Jos intohimo puuttuu niin millään hinnalla ei voi tehdä hyvää ruokaa. Sama pätee tietysti kaikkeen tekemiseen. Jokainen voi valita halvat mutta hyvät raaka-aineet ja käyttää luovuuttaan. Hyvä esimerkki on Tokio , jossa 10 eurolla voi syödä erittäin hyvän aterian. Siitä kaupungista on vaikea löytää huonoa ravintolaa, koska sellainen ei pysyisi pystyssä kovin pitkään. Kyse on siis miten ravintoloitsijoiden ammattikunta suhtautuu omaan työhönsä ja asiakkaisiinsa. Asiakas maksaa enemmän jos laatu on kunnollista.

minä vain 16.01.2013 22:46

Niinkuin joku jo kommentoi myös erittäin tiukka hygienia keittiöissä edesauttaa valmistuotteiden käyttöä. Parhaimmat ja maukkaimmat multaporkkanathan on kauhistus! Ja tietäisittepä vain sen kaikkien desinfointiaineiden ja myrkkyjen määrää keittiössä mitä käytetään että ruoka olisi puhdasta! Ravintoloitsijan suurin osa ajasta menee omavalvonnan suunnittelemiseen ja toteuttamiseen. Sitä en kiellä etteikö omavalvonta ole hyvä asia ja puhtaus puoliruokaa mutta eikö jo olla menty hieman liiallisuuksiinn bakteerikammoisuudessamme?

Aksu 16.01.2013 23:04

Viime kesänä sain jyväskyläläisessä Rossossa niin luokatonta salaattia, että itku meinasi päästä. Sen ainoa tuore ainesosa oli jäävuorisalaatti, kaikki muu oli tullut purkista. Keskellä parasta satokautta.

Raastepöydän herneet olivat umpijäässä.

Ei viitsitä, ei osata, ei kiinnosta. Ketju määrää, mitä kansa syö, kun ei muutakaan ole.

Verneri Pohjola 17.01.2013 0:26

Vaaditaan parempaa ruokaa. Kiitos hyvästä kirjoituksesta!

Kati 17.01.2013 2:56

Voitteko lopettaa näin naivin ihmisen blogin? Alkaa hävettää hesarin puolesta - varsinkin, kun olette taas ehkä pääsemässä taas mukaan peliin tablodin myötä. Ottakaa nyt ihmeessä aikuisia ja kokeneita ihmisiä kirjoittamaan näitä juttuja - vaikka kyse olisi ruoasta. Sehän on kuitenkin meille kaikille tärkeimpiä asioita maailmassa... pois nämä wannabeet ja tilalle vähän hs:n aiempaa tasoa, kiitos. Ihmiset nauraa näille jutuille ja siksi myös tilaajamäärät laskee - itseni mukaan lukien :(

Nollakutoja 17.01.2013 3:28

Puusepänliike Hämäläinen, Hollola: Kiintokalusteet, hyllyt, keittiökaapistot, jne.

Ei epäekologista kuljetusta, suomalainen design, suomalainen valmistus ja työ. Lisäarvoa tuo verotulojen kumulaatio Suomeen. Kaikki yksilöllisesti mittatilauksena. Ei moduuleja. Rakentava kritiikki otetaan vastaan, ja virheistä halutaan oppia. Asiakkaista pidetään, ja heitä palvellaan kuin kuningasta. Kaikki värit mahdollista toteuttaa Pantone kartan avulla millaisella pintakäsittelyllä hyvänsä.

Jan Ekman 17.01.2013 6:49

Valittakaa hyvät hyssykät suoraan sinne palveluntuottajalle - suomalaiset on yhä niin avutonta kansaa antamaan palautetta varsinkaan ruoan laadusta tai hinnasta. "No, maistuko?" on usein ravintolotsijan taikasana tilanteeseen, jossa asiakas täytyy huomioida. Ja kansa vastaa - juu, tosi hyvää.... Vaikka korppujauhoinen pihvi, tai pakastevikannesmössö etoo vielä kitalaessa. Onko asiakkailta kadonnut arvostelukyky, kun kotiruokaa ei enää juuri osata itse tehdä, kun einesmätöt + humbuugilaiset ovat tulleet liian tutuiksi kotona. Useimmilla esim. ostoskärryissä oleva posketon jogurttipurkkien määrä kertoo jotain oikeaan ruokaan suhtaumisesta - aamupala koostuu kupillisesta kahvista ja sokerijogurtista.

Naurettavinta on huomata, miten jotkut ravintolat yrittävät päteä sillä, että laittavat miniatyyriannoksen päälle pari heinää + jonkun eksoottisen hedelmän palan kruunaamaan sen 30-40€ annosta... näiden taiteilijoiden soisi tutkivan vielä lisää, mistä se oikeaoppinen ruoka-annos tulisi koostua !

Kaleb 17.01.2013 8:47

Hyvä blogi, hyvä aihe, täyttä asiaa. Monessa maassa ulkona syöminen on koko perheen normaalia, lähes päivittäistä kanssakäymistä, ja tavallinen, arkinenkin ruoka on maukasta

Täällä pizzakebablandiassa, eli Suomessa kerran pari vuodessa ulkona syöminen on iso tapaus, mitä suunnitellaan kuin ulkomaanmatkaa ja tulos yleensä huoltoasema ruokailun tasoinen elämys höystettynä järjettömällä hinnalla. Ei ihme miksi ihmiset ei syö ulkona täällä, niinkuin muualla maailmassa

J.L. 17.01.2013 9:29

Hyvä kirjoitus. Palautteen antamisesta: miksi tuo iänikuinen "maistuiko?"-kiekaisu jos kerran ei edes haluta kuulla vastausta? Kerran kun annoin rehellistä palautetta, asialliseen tyyliin, en ääntäni korottaen tms., tarjoilija häkeltyi niin että sanoi "aha" ja pakeni (!) keittiöön. Ei ollut ihmisparka tottunut kysymykseen "maistuiko" joku todella vastaa jotakin.

Toisekseen tuo hygienia: miksi muualla Euroopassa ihmiset eivät kuole kuin kärpäset vaikka heillä ei ole meidän byrokratiaamme? Enkä minä turistina eri puolilla syöneenä ole ikinä sairastunut? Jos suomalaisiin viranomaisiin olisi uskominen, pitäisi Keski- ja Etelä-Euroopan ravintoloissa riehua kutakuinkian paiserutto- ja koleraepidemiat.

mama 17.01.2013 11:42

J.L. " maistuiko "

Ruokailimme kerran erään Hki-Tholma väliä seilaavan "sini-valkoisen" laivan á la carte ravintolassa. Saamamme liha oli niin sitkeää ettei siitä saanut muuta kuin suussa pyörivän purkkamaisen pallon.

Kutsuimme tarjoilijan ja kerroimme asiasta, hän sanoi "ai kumma kun kukaan muu ei ole valittanut" ja poistui paikalta.

Toisella kertaa Helsinkiläisessä "espanjalaisessa" s-ketjuravintolassa ystävänpäiväillallisella oli sama murhe, kun kerroimme tarjoilijalle sitkeän lihan ongelman hän vastasi "mä oon koko illan kuunnellu tota virttä ja nyt mulle riitti"

Voinette arvata, ettei asia jäänyt siihen. Palauteposti meni perille, vastaukseksi tuli "kiitämme palautteestanne, kertomanne tapaus otetaan esille henkilökunnan koulutuspäivillä, miten ei tulisi toimia"

No, asiakas ei voinut muuta kuin äänestää jaloillaan ja välttää jatkossa kyseistä ravintolaa.

Chez 19.01.2013 9:29

Vielä mihinkään muuhun puuttumatta suomen ainoa kahden michelin tähden ravintola tarjosi lounasta vielä noin vuosi sitten 29eurolla kolmeruokalajia vertailu kohtana chicos pippuripihvi 27euroa. Ja oliko lounaalle tunkua? Muistelisin että aika usein rauhallisessa salissa istuskelein....

TP 19.01.2013 9:32

Käykääs ihmiset tutkimassa keskustojen sijaan niitä sivukyliä. Siellä lähiöbaarissa voi olla loistavaa ruokaa. Esim. itse asun Vaasan Palosaaressa, tämän saa nyt tulkita mainokseksi, mutta omistaja on ruotsinkielinen. Siellä lähiössä on hampurilaisravintola, jossa kaikki tehdään itse. Kerran menimme puoli kuudelta, siihen aikaan meni kiinni 18 ja pottuja ei ollut valmiina, pahoittelimme, että tultiinko liian myöhään niin ei ollut vaiva eikä mitään. vähän aikaa piti odotella, kun omistaja paistoi lohkopotut pellillä. Sämpylästä en muista, mutta pihvi oli ainakin itse tehdyn oloinen ja maistuva. Mutta valitettavasti nämä pienet yksityiset satsaavat eniten lounasaikaan, eivätkä ole iltaisin kovin pitkään auki ja sunnuntaisin usein kiinni.

Timo Kolu 21.01.2013 11:31

Kävin viikonloppuna Tallinnassa ravintola Crussa, jossa mielestäni sain hyvin vastinetta rahoilleni. Blinejä ja mätiä, Saarenmaalaista villisikaa, jälkiruoaksierinomaista juustokakkua. Pientä särmää lisää niin ruoka paranee entisestään. Kaikki ruoka oli oikein hyvää ja viininä Saint Clare Pinot Noir. Viiniä tuli juotua liikaa, vähän tuoretta mutta erinomaista. Ruoat 39€ ja viini 30€.

Make 21.01.2013 20:37

Terveisiä Italiasta, itse 90-luvun alussa ravintolakoulun käyneenä voin sanoa, että ketjuravintolat ovat tuhonneet Suomesta ravintolakulttuurin. Helsingin keskustan ravintoloissa on yleistä kohdata ns. "hovimestari", jolla ei ole hajuakaan ravintola-alasta, tarjoilijoidenkin osaaminen tiivistyy yhteen sanaan: "maistuiko?". No joo...ihan hyvää.

Riikka 22.01.2013 8:59

Kati, voisitko kertoa millä tavoin Eeva Kolu on sinusta "alempaa tasoa" ja "naivi"(joka muuten kirjoitetaan kahdella i:llä).

Eevan ruoka blogi on positiivinen poikkeus massan joukossa. Minusta ainakin hän on sopivissa määrin asiantuntija ja samalla myös hyvä kirjoittaja.

Hieno avaus muuten suomalaisten ravintoloiden heikosta tasosta! Aihe ei jätä näköjään ketään kylmäksi..

Foodie 22.01.2013 15:51

Näin on. Einesten tarjoaminen ravintolassa on hävytöntä, varsinkin Suomen ravintoloiden hinnoilla. Joskus tuntuu siltä, että Suomessa ravintoloissa syödessä maistuva ruoka on enemmänkin positiivinen yllätys kuin oletus. Olemme tottuneet siihen, että ruoka on vain polttoainetta ja se voi olla mautonta, pahaa tai laadutonta, vaikka maksamme siitä hyvän hinnan. Toivottavasti kansa alkaa vähitellen vaatia tasoa. Ja onneksi nykyään onkin jo paljon laadukkaita ravintoloita.

brittiherkuille? 22.01.2013 22:20

"Einesten tarjoaminen ravintolassa on hävytöntä, varsinkin Suomen ravintoloiden hinnoilla."

Olisiko vallan hävytöntä ruveta rohkeasti palauttamaan einesannokset takaisin keittiöön? Ellei ruokalistalla ole selvästi ilmoitettu, että annos pohjautuu eineksiin, on ravintolahinnoilla lupa odottaa oikeaa ruokaa.

Ellei toisella tai viimeistään kolmannella yrittämällä tule raaka-aineista laitettua annosta, niin lähtee pois laskua maksamatta. Luulisi maksamatta jäävien ruokien vähitellen opettavan suomiketjunkin tavoille.

JukkaH 23.01.2013 18:40

Eipä ole ihme, että näitä kommentteja on näin paljon. Niin selvästi Eeva olet oikeassa.

Muutamia kertoja Tukholmassa umpimähkään ravintolassa syöneenä olen ihmetellyt sitä, etten ole kertaakaan törmännyt siellä huonoon ruokaan. Helsingissä olen.

Asun nyt Sveitsissä ja suoraan sanottuna olen ollut aika pettynyt tämänkin maan ravintolaruuan tasoon. Luulen, että selitys on yksinkertainen. Sen enempää Suomessa kuin Sveitsissä ei ole vahvaa ravintolassa syömisen perinnettä. Siksi keskimäärin ei osata vaatia laatua, ja pöytään kannetaan ruokaa siitä kohti, missä aita on matalin.

Kare 26.01.2013 22:38

Kaikkialla on surkeita mestoja, se ei ole vain Suomen ongelma. Vaik Pariisissa turisti pettyy usein. Kantsii ottaa selvää minne menee syömään. Onhan se tyhmää et joutuu googlaamaan koko ajan, mut sit ei tule pettymyksiä niin paljoa. Viimeisin kokemus ameriikoissa missä hetken päätös vei surkeimpaan mestaan ruoan osalta ikinä. Ja ei ollut edes edullista.

jussi 28.01.2013 17:38

Söin S-ketjun hotellissa Pietarissa elämäni parhaan hampurilaisaterian. Suomessa ei osata vaatia.

Atuin 13.03.2013 15:25

Oma "suosikkini" oli ABC:n kanasalaatti. Salaatille ei näkynyt hintaa, mutta muovin alla olevat perussalaatti, muutamat kanapalat ja tomaatit näyttivät saman hintaluokan kamalta kuin viereiset vitosen patongit.

Silmät meinasivat pudota päästä kun salaatti maksoikin 17 euroa! Hirveä jono takana niin pakko oli hyväksyä ryöstöhinta. Valinta mennä ABC:lle ei muuten ollut omani.

Siihen summaan kun olisi heittänyt pari-kolme euroa lisää niin söisi suht laadukkaassakin ravintolassa, jos jättää ruokailun kannalta tarpeettomat viinit ja jälkiruoat pois.

Toinen kauhukuva oli Rooman, tuon pitsan pääkaupungin pitsaketjun yökötys. Pahempaa kuraa kuin Suomen huoltoasemien slicet, öljyä pystyi kirjaimellisesti valuttamaan pitsan päältä.

Positiivisina esimerkkeinä taas Helsingin Loiste (ylitti täysin odotukseni, vaikka onkin Sokos-ketjua) ja jo usein mainittu Oulun Kauppuri.

Kauppurista muuten näkee sen, miten ruokaan panostaminen ja persoonallinen asenne tekee ihmeitä. Paikka on käytännössä aina täynnä, monesti jono yltää ulos asti.

ac 04.08.2013 23:51

Paikassa jossa käyn olen huomannut että annoksen koko ja laatu vaihtelee selvästi sen mukaan kuka on kokkaamassa. Keittiö ei ole tuossa ketjupaikassa erityisemmin eristetty. TV:ssä oli myös ohjelma pihvien tekemisestä, jossa ~20 eri kotikokkia tms sai samat ainekset. Vain muutama teki erinomaisestä jälkeä. Eiköhän sama "tilasto" päde jossain määrin myös ravintoloissa.

Reino 01.08.2014 10:34

Kierrän joskus maakuntaa ja olen todennut että ruokaa on vaikea saada.

Jos 60 luvulla olisi moista moskaa tarjoiltu niin nyrkit olisivat heiluneet monella taholla.

Kuitenkin nyt viimevikoinen yhdestoista kerta tuotti tulosta Kemijärven keskustassa oleva rouvi

tarjoili ensiluokkaisen juhlalounaan joka olisi kelvannut kuninkaille alkuruokineen , kylminen lämpimineen ja jälkiruokineen , kahvit vielä päälle.

vajaa12 euroa. Kannattaa lähteä mistä tahahansa Kemijärvelle aterioimaan niin saa RUOKAA.

Yleensä on tarjolla ihmisravinnoksi täysin kelpaamatonta jotain kumman moskaa vaikka sitä sitten kutsuttaisi misi tahansa.

No joskus käy tuuri että tuota moskaakaan ei saa ja joutuu lähtemään terveenä hyvinvoivana tienpäälle., kuten Iisalmen Roisso jossa olimme nelisteen tunnin eikä mitään meininkiä että olisi edes ruokalistoja tuotu saatikka juotavaa. Pahoiteltiin kyllä tapahtunutta ja neuvottiin mistä ehkä voisi saada joitain hampurilaisia j makkaroita. Muuta rvintolaa kun ei Iisalmessa muka ole.

Niitä palloja joissa on vuodanraaputus kelteet niitä on jokapaikassa, joku ihmeen Kebappi, mitähän lie bappi.

Näin se nyt vaan on .

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      25-vuotias ruotsalainen soluttautui vuodeksi USA:n ”maltillisen” äärioikeiston sisäpiiriin ja kuuli liikkeen johtajalta tavoitteet: ”Tämä päättyy keskitysleireihin ja Hitlerin kunnianpalautukseen”

    2. 2

      Ahvenanmaan edustaja äänesti suomen kieltä vastaan Pohjoismaiden neuvostossa – ”Emme pystyneet edes kuvittelemaan, että hän kääntyisi Suomen aloitetta vastaan”

    3. 3

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    4. 4

      Melania Trump puhui YK:ssa nettikiusaamista vastaan – riko vaikka miehesi puhelin, vastasi internet

    5. 5

      Pääkaupunkiseudun bussi­liikenne on tänään sekaisin, koska asiakas antoi palautetta, kuljettajalle kerrottiin siitä, ja esimies läimäytti oven kiinni luottamus­miehen edestä

    6. 6

      Nimikiista kuumenee! Opiskelijaporukka kaappasi Tampereen yliopiston englanninkielisen osoitteen – ehdottavat yliopiston nimeksi Tampereen ei-turkulaista yliopistoa

    7. 7

      Kielipetturiksi leimattu Ahvenanmaan edustaja Britt Lundberg: ”Ajoin läpi suomenkielisiä helpottavan kompromissin”

    8. 8

      Masennus vaani ja valitsi onnellisen hetken – Anni Saastamoisen elämässä oli kaikki hyvin, kun hän yhtäkkiä löysi itsensä vessasta itkemästä

    9. 9

      Venäjä valehteli suut ja korvat täyteen Zapad-sota­harjoituksesta – eikä Venäjää haittaa, jos Suomessa vähän pelätään

    10. 10

      Mystinen arabišeikki opiskeli jujutsua valenimellä ja loi miljardeillaan lukkopainista kansainvälisen menestystarinan – mutta mitä suomalainen Marko tekee hänen organisaatiossaan?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    2. 2

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    3. 3

      Pääkaupunkiseudun bussi­liikenne on tänään sekaisin, koska asiakas antoi palautetta, kuljettajalle kerrottiin siitä, ja esimies läimäytti oven kiinni luottamus­miehen edestä

    4. 4

      Ahvenanmaan edustaja äänesti suomen kieltä vastaan Pohjoismaiden neuvostossa – ”Emme pystyneet edes kuvittelemaan, että hän kääntyisi Suomen aloitetta vastaan”

    5. 5

      Kyllä, nämä asiat aiheuttivat kauhua eilen eduskunnan viinakeskustelussa – alkoholijäätelöt, värikkäät etiketit, kadunkulmien pitseriat...

    6. 6

      Masennus vaani ja valitsi onnellisen hetken – Anni Saastamoisen elämässä oli kaikki hyvin, kun hän yhtäkkiä löysi itsensä vessasta itkemästä

    7. 7

      Helsingin Tallinna-tunneli sai yllättävän kilpailijan Espoosta – Peter Vesterbacka kokoaa jo kansainvälistä rahoitusta ja on siksi opetellut puhumaan kiinaa

    8. 8

      24-vuotias suomalaisnainen haki miehiä netti-ilmoituksella, johon vastasivat itsensäpaljastaja, sadisti, porno-ohjaaja ja ”elävä nukke” – Samira Elagoz teki dokumentin, jollaista ei ole ennen nähty

    9. 9

      Suomalaisen yleisin ansio on 2 500 euroa – katso palkat ammateittain ja vertaa laskurilla omaa palkkaasi muihin iän ja koulutuksen mukaan

    10. 10

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

    2. 2

      Tässäkö Helsingin seudun kammotuin työpaikka? Palkka 7 500 euroa kuussa, mutta hakijoita ei näy

    3. 3

      ”Meidän on nyt mentävä”, sanoi poika ja joi myrkyn siskojensa kanssa – Kiinan ”hylättyjen lasten kaupunki” on täynnä lohduttomia tarinoita

    4. 4

      Ani Kellomäki sai 17-vuotiaana syöpädiagnoosin – mutta hänen suurin tragediansa väijyi äidin huoneen oven takana

    5. 5

      Päiväkoti irtisanoi lapsen Lauttasaaressa

    6. 6

      Meitä on pissattu silmään – pelätty kemikaali on varsin harmiton

    7. 7

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    8. 8

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    9. 9

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    10. 10

      ”Kyseessä on pahanlaatuinen kasvain” – Suomalaisnainen sai musertavan syöpäuutisen postitse kotiin ja luki sattumalta potilastiedoistaan, ettei voi parantua

    11. Näytä lisää