Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Värikäs purkkisalaatti nosti huimasti lounaseväiden tasoa

Kielenvievää
 
Elvi Rista
Kuva: Elvi Rista

Otan töihin lounaseväät vähintään joka toinen päivä. Siihen on hyvin käytännöllinen syy: perheemme iltaruuasta jää usein tähteeksi juuri sopiva yhden hengen annos. Mutta tunnustettava on, että tästä syystä lounastaukoni ei aina ole juhlaa. Itse asiassa ei lähelläkään juhlaa. Harmaanvalkoinen riisipeti harmaanvalkoisessa muovikipossa ei hirveästi houkuttele.

Olenkin yrittänyt opetella toisenlaista tapaa käyttää edellisillan ”hävikkiä”. Otan siitä vain osia ja täydennän niitä tuoreilla ja monipuolisilla aineksilla. Kun lounasruoka hehkuu värejä, siitä saa kummallisen paljon enemmän virtaa ja mielihyvää.

Täydellisiä lounaseväitä ovatkin värikkäät, kauniisti kerrostut purkkisalaatit. Niihin voi erinomaisesti käyttää tähteeksi jäänyttä lisäkeriisiä tai -bulguria tai kananpalan. Loistavia ovat erilaiset marinoidut kasvikset: kasvikset paahdetaan uunissa kypsiksi ja upotetaan mausteöljyyn. Monenlaisia säilöttyjä kasviksia saa myös kaupan hyllyltä valmiina, ja yhdestä tölkistä riittää moneen salaattipurkkiin.

Salaattipurkin ideana on se, että kaikkein kosteimmat ainekset (myös salaatinkastike, jos sitä mukaan lorautat) laitetaan purkin pohjalle. Siitä ylöspäin jatketaan samalla idealla: kosteat ja painavat ennen kuivia ja keveitä. Salaatinlehdet, jotka halutaan pitää kuivina ja hyvinä nautintohetkeen saakka, laitetaan päällimmäisiksi.

Kun purkki kumotaan lautaselle, salaatinlehdet jäävät alimmaisiksi. Purkin pohjalle laitettu kostea ainesosa päätyy päällimmäiseksi ja kosteuttaa muut ainekset.

Purkkisalaatti vaatii melko isokokoisen, tiiviin tölkin – ja toki hieman vaivannäköä ja pohdintaakin. Mutta kannustan tähän: lounaseväistä tuli purkkisalaattien myötä paljon houkuttelevampia.

Ja jos nyt alkaa talviloma, purkkisalaatti käy mökkiloman ensilounaaksikin: täytä purkit kotona ja ota mukaan kylmälaukussa. Kumoa lautasille heti mökille päästyänne.

Broileri-munakoiso-appelsiinisalaatti

1 annos

  • 2–3 marinoitua munakoisoviipaletta (mukaan marinointilientä)
  • 1 dl kypsiä freekehjyviä, bulguria, ohraa tai riisiä
  • 1 appelsiini kalvottomaksi leikattuna
  • 1 kypsä broilerinrintafilee pilkottuna (pala grillibroileriakin käy hyvin)
  • parmesaanijuustoa lastuiksi höylättynä
  • vihersalaattia

 Laita ainekset purkkiin listan mukaisessa järjestyksessä niin, että marinoitu munakoiso on alimmaisena. Laita mukaan hieman myös munakoison öljyistä marinointilientä. Se toimii salaatissa kastikkeena.

 Päällimmäiseksi jää vihersalaatti. Sulje purkki ja ota mukaan evääksi.

Bulgur-fetajuusto-papusalaatti

1 annos

  • noin 1–1½ dl kypsää bulguria
  • sitruunamehua
  • tuoretta minttua silputtuna
  • tuoretta lehtipersiljaa silputtuna
  • ½ pienestä salottisipulista hienonnettuna
  • oliiviöljyä
  • suolaa, mustapippuria
  • noin ½ dl kypsiä papuja tai kikherneitä valutettuina
  • fetajuustoa
  • kirsikkatomaatteja
  • vihersalaattia

 Mausta bulgur sitruunamehulla, mintulla ja lehtipersiljalla. Sekoita joukkoon sipulisilppu. Lorauta joukkoon oliiviöljyä. Sitä saa olla melko reilusti – kostean bulgurin on tarkoitus lopulta kostuttaa muitakin aineksia. Viimeistele suolalla ja pippurilla.

 Laita bulgur purkin pohjalle. Lado päälle muut ainekset listan mukaisessa järjestyksessä. Vihersalaatti jää päällimmäiseksi. Sulje purkki ja ota mukaan evääksi.

Katja Bäcksbacka

Katja Bäcksbacka

Helsingin Sanomien Ruoka-sivujen tuottaja Katja Bäcksbacka arvostaa ruokia, joiden resepti on lyhyt, mutta maku hurmaa.

Kielenvievää-blogi antaa vinkkejä etenkin viikonlopun ruokiin, mutta arkeakaan ei unohdeta. Kielenvievää nostaa esiin Hesarin ruokasivujen arkiston suosikkeja ja täydentää niitä uusin ruokaohjein ja vinkein.

Uudet ruokakirjat pääsevät ruokatoimittajan keittiössä tiukkaan testiin.

Hae reseptejä