Perässähiihtäjä

Kuka on nousussa ja kuka laskussa?

Perjantai  29.5. 2009  ja 15. postaus

Mahtavaa. Joukoistamme löytyi kirjoittajia, jotka jaksoivat ja viitsivät penkoa ja vertailla yhteiseksi iloksemme puolueiden ohjelmia. Kiitos siitä ja muista puheenvuoroista.  Nyt olemme yhtä soittoa keskustelleet jo kolme viikkoa, ja vielä yksi viikko pitäisi jaksaa jatkaa. Eiköhän se onnistu, vai mitä? Juuri äsken Yleisradion uutiset julkisti tuoreen mielipidemittauksen, jonka luvut ovat seuraavat. (Huom. postauksen lopussa on erittäin vaikuttava siteeraus kansanedustaja Minna Sirnön blogista. Aivan kylmäsi, kun luin Minnan kärsimyksestä.)

Näin kertoo Ylen Uutisten nettisivujen uunituore uutinen:

Kokoomus on säilyttänyt asemansa suosituimpana puolueena. Taloustutkimuksen YLE Uutisille toukokuussa tekemän puolueiden eduskuntavaalikannatusta mittaavan arvion mukaan kokoomusta tukee 23,4 prosenttia vastaajista, SDP:tä kannattaa 20,9 ja keskustaa 19,8 prosenttia.

Mittauksessa vihreiden kannatus oli 10,8 prosenttia, perussuomalaisten 8,6 prosenttia ja vasemmistoliiton 7,5 prosenttia. Kristillisdemokraatteja kannatti 3,8 ja RKP:tä 3,4 prosenttia vastaajista.

Huhtikuun luvuista kokoomuksen kannatus on noussut 0,3 prosenttiyksikköä, SDP:n laskenut 0,7 ja keskustan noussut 1,2 prosenttiyksikköä. Vihreiden kannatus on noussut 0,2, perussuomalaisten noussut 0,4, vasemmistoliiton laskenut 0,6, kristillisdemokraattien laskenut 0,3 ja RKP:n laskenut 0,8 prosenttiyksikköä.

Taloustutkimus haastatteli 5.-28.5.2009 yhteensä 3 383 henkilöä. Puoluekantansa kertoi 73,3 prosenttia ja mittauksen virhemarginaali on suurimpien puolueiden osalta 1,4 prosenttiyksikköä ylös- tai alaspäin.

Tässäpä on meille kaikille miettimistä. Mutta on hyvä muistaa, että paraskin mielipidemittaus mittaa aina mennyttä aikaa. Vaalien alla mielialoissa tapahtuu tyrskähdyksiä, jotka voivat vaikuttaa nopeasti myös äänestyskäyttäytymiseen. Siksi olisi tarpeellista saada vaalikentiltä suoraa, rehellistä palautetta.

Toivon, että tänään perjantaina ja alkavana viikonloppuna blogin kommentaattorit kulkevat avoimin silmin vaalimaastossa ja pitävät korvansa auki ynnä välittävät kommenttipalstalla havaintoja ja mietteitä perjantain ja koko viikonlopun hyvästä kysymyksestä.

Päivän Hyvä Kysymys: Kuka on nousussa ja kuka laskussa?

Päivän siteeraus:

Istuin aamulla kuuden jälkeen junassa matkalla Turun hovioikeuteen nimeäni kantavia törkysivuja koskevaan oikeudenkäyntiin. Yökötti taas ja suututti sivujen tekijän raukkamaisuus. Jos jätkä ei uskalla esiintyä omalla nimellään törkyä suoltaessaan, niin voiko tyyppiä pitää minään muuna kuin mamona?

Millaista kuvaa ihmisestä antaa, että kätkeytyy minun nimeni taakse kehottaessaan vihaamaan ja raiskaamaan? Muuta ei voi sanoa, kuin että joko tyyppi häpeää itseään tai on raukkamainen pelkuri, joka mielummin puukottaa seläntakaa, kuin uskaltutuu esiintymään omalla nimellään.

Oikeuteen meno ei ollut helppoa. Jo kolmatta vuotta ylläpidettyjen sivujen ajatteleminen on yksinkertaisesti vastenmielistä. Olin viettänyt unettomia öitä pari viikkoa ennen tätä päivää. Aamulla voin aidosti fyysisesti pahoin pelkästä ajatuksesta, että olen tuon pelkurityypin kanssa samassa huoneessa.

Tänään oikeustalolla myös muistin, miksi lakkasin kirjoittamasta nettiin. Kuinka mielipiteitäni ja itseni oloisesta lähimmäisenrakkaudesta kumpuavia arvovalintojani rasistisesti vääristellen ylläpidetään sivuja, joista huokuu naisviha ja pahuus pahuuden takia.

Olen äärimmäisen huolestunut, että samanlaisia sivuja ylläpidetään muillekin. Ilman, että yhteisönä kitkemme tuollaisen pelkuruuden keskuudestamme.

Mutta tänään näyttääkin siltä, että politiikassa ja mediassa tilaa saavat lähinnä ne, jotka syyttävät erilaisia ihmisiä kaikesta maan ja taivaan välillä. Joille on itsetarkoitus levittää vihaa muita ihmisiä kohtaan. Joiden käsitys kommunikaatiosta on uhkailua. Ja joilla on munaa olla kaveriporukassa kingi, mutta julkisuudessa pelkuri.

Istunnon aikana aloin ihmetellä, milloin politiikassa ja mediassa tilaa saavat näiden pelkureiden uhrit. Omasta elämästään karkoitetut, fyysisesti ja henkisesti pahoinpidellyt?

Minä puran itseäni ja kiukkuani kirjoittamalla. Mutta kaikilla ei tätä mahdollisuutta ole.

Tilanne ei kuitenkaan ole toivoton, sillä tänään istunnossa tapasin rohkeita, omalla nimellään esiintyviä uhreja, jotka eivät suostu alistumaan pahan ja pelkuuruuden akselin alle. Ja helkutti vie, olin ylpeä heistä.

Vasemmistoliiton eurovaaliehdokas, kansanedustaja Minna Sirnö blogissaan 27.5. 2009

Päivän siteeraus 2.

Vihreä Lanka on valituttanut Unelmajoukkueen, joka pitäisi valita Euroopan parlamenttiin -muista puolueista. Valinnan tekivät vihreiden kansanedustajat Anni Sinnemäki, Satu Hassi, Janina Andersson, Heli Järvinen, Ville Niinistö sekä joukko "nimettömiä vihreitä vaikuttajia".

Sirpa Pietikäinen (kok)

Pentti Tiusanen (vas)

Liisa Jaakonsaari (sd)

Nesrin Can (sd)

Anneli Jäätteenmäki (kesk)

Annika Lapintie (vas)

Sari Essayah (krist)

Satu Taiveaho (sd)

Antti Kaikkonen (kesk)

Minna Sirnö (vas)

51 vastausta artikkeliin "Kuka on nousussa ja kuka laskussa?"

Ulpu Iivari 29.05.2009 12:11

Hei Unski,

vaalipäällikkö ei liene aivan objektiivinen arvioija, mutta Pilvi Torstin kannatus on mielestäni selvästi nousussa. Kierrämme parhaillaan Satakuntaa ja Varsinais-Suomea ja monet tulevat suoraan Pilville sanomaan jo äänestäneensä häntä. Merkille pantavaa on, että tukea Pilville osoittaneiden joukossa on paljon kokeneita sosiaalidemokraattisia vaikuttajia, sekä miehiä että naisia.

Pilvi näyttää vahvistaneen myös asemaansa helsinkiläisten ehdokkaana. Yhteydenottoja tulee runsaasti Turusta ja Tampereelta sekä muista yliopistokaupungeissa.

Uskon, että Pilvi Torstin kannatus perustuu nimenomaan siihen, että kansalaiset miettivät aika tarkkaan, kenet voimme lähettää Brysseliin ja kuka pärjää siellä. Pilvin vahvuuksia tuntuvat olevan hänen nuorena tekemänsä tohtorin tutkinto, näytöt käytännön toiminnasta Balkanilla sodan jälkeen sekä kyky verkostoitua ja kuunnella ihmisiä. Myös Pilvin kielitaito tekee vaikutuksen.

Vakavasti ja tosissaan verkossa ja ympäri Suomea tehty sisällöllinen kampanja, joka on toteutettu vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa näyttää tuottavan tulosta.

Teemu Lehtinen 29.05.2009 12:31

Unto siteeraaman mittauksen mukaan kokoomus voi olla suurin tai toinen. Demarit voi olla joko suurin tai kolmas. Kepu voi olla kakkonen tai kolmonen. Peli on aivan avoin. Samoin vihreät, perussuomalaiset ja vasemmistoliittolaiset ovat tasoissa ilman, että kannatuksessa todellisuudessa tapahtuu mitään muutoksia.

Tässä vaiheessa eurovaalikampanjaa jos olisin Suomessa tekemässä, en paljon jaksaisi näiden gallupien perusteella kampanjateemojani miettiä. Nyt pitäisi todella näyttää siltä, mitä on, eikä hötkyillä hetken mukaan. Autenttisuus - olipa se sitten urhoutta tai vehreyttä, intoa tai uskoa ihmisyyteen - kantaa, jos jokin kantaa kohti 7. kesäkuuta.

Pekka Kärkkäinen 29.05.2009 12:59

Hyvä, että vaalipäällikkö Ulpu on herännyt mainostamaan omaa ehdokastaan. Onnea vaan Pilville!

Oma kokemukseni vaalikentältä ei ole aivan Ulpun näkemyksen mukainen, mutta toki otoksemme on erilainen (lue: olen käynyt myös muissa kuin SDP:n ja Pilvin tilaisuuksissa). Tuntemani ns. liikkuvat mutta asioista perillä olevat äänestäjät tuntuvat hieman vierastavan SDP.ssä vallalla olevaa äänten testamenttausmeininkiä. Suora lainaus yhdeltä: "Näin yhden SDP:n TV-vaalimainoksen, jossa oli aluksi nuori viattoman näköinen tyttö. Mutta yks' kaks' yllättäen sieltä taustalta näkyikin vanhojen kähmyjen joukko! Myydäänkö meille nuoria kulissiehdokkaita, joita vanhat kähmyt vetelevät naruista?" No en osannut vastata tähän, koska en tunne SDP:n ehdokasasettelun taustoja ja ehdokkaiden taustaryhmiä niin hyvin. Ehkä Ulpu tai joku SDP:n sisäpiirissä toimiva voisi valottaa tätä.

Mutta Unskin kysymys oli vissiin tarkoitettu enemmän puolueiden kannatussuuntia pohtivaksi, ei niinkään yksittäisten ehdokkaiden. Oma tuntumani kertoo, että kokoomus on todellakin taas pienessä noususuunnassa. Keskusta tuntuisi ottavan pahasti takkiinsa näissä vaaleissa - raivokkaasta urhous-kampanjasta huolimatta. Kaupunkien väki siirtyy vihreiden ja perussuomalaisten suuntaan. Vihreät ja perussuomalaisten ja kristillisten vaaliliitto tullevat saamaan molemmat kaksi paikkaa.

SDP:n suosiota ovat vähentäneet Urpilaisen Image-kuvat ja viimeisenkin uskottavuuden menetys, samoin puoluejohdon töppäilyt vaalirahoituksessa. Silti SDP säilyttänee kolme paikkaansa, kokoomus saa ainakin kolme.

RKP ja vasemmistoliitto kamppailevat viimeisestä paikasta. Keskusta saanee vain kaksi paikkaa. Mutta mutta: tältä näyttää tänään, paljon jää myös vaalipäivän varaan. Jos sää suosii vaaleja (ei paista eikä sada), kaupungeissa vaivaudutaan uurnille. Jos taas sataa tai paistaa, maaseudun äänet saavat suuremman painoarvon, mikä on keskustalle eduksi.

Kristian Sundqvist 29.05.2009 13:26

Alkuun on syytä muistuttaa, että kyseessä oli puolueiden eduskuntavaalikannatusta mittaava tutkimus. Jos nuo tulokset toteutuisivat nyt käsillä olevissa eurovaaleissa, niin ainakin itse yllättyisin kovasti. Vasemmistoliiton lista esimerkiksi on sen verran heikko (siis äänikertymää ajatellen, hyviä ehdokkaita kuten tähän blogiin kirjoittava Anna Mikkola sieltäkin toki löytyy) etten mitenkään usko vasemmistoliiton yltävän näissä vaaleissa eduskuntavaalikannatuksensa tasolle.

Nousu- ja laskutrendejä en täältä ulkomailta käsin yritä haistella, joten teen pari huomiota osittain päivän aiheen vierestä. Ensimmäinen koskee kristillisdemokraattien käsittämätöntä vaalijulistetta. Sen visuaalinen maailma kun on lainattu Frank Millerin ultraväkivaltaisesta Sin City -sarjakuvasta (jonka pohjalta tehty samanniminen elokuva keräsi runsaasti katsojia Suomessakin). Täytyypä sanoa, että melko, krhm, rohkea valinta. Asian huomioi kaiketi ensimmäisenä Kalle Kinnunen Suomen Kuvalehden blogissaan.

Toinen huomio koskee kokoomusta ja Kai Pöntistä, jonka Suomi suomalaisille -henkinen vaalimainos joutui puolueen puheenjohtajan ja puoluesihteerin hampaisiin. Vasemmistoliiton Vuokko Piippolainenhan lähti keväällä kalastelemaan samoille sameille vesille, vastaavin seurauksin. Seuraavien eduskuntavaalien ehdokaslistoja koottaessa (tai työhän on jo käynnissä) tullee kaikille eduskuntapuolueille pl. ehkä vihreät tenkkapoo "maahanmuuttokriittisten" ehdokkaiden kanssa. Eli ottaako listoille vai ei?

Kiinnostuneille muuten vertailuksi kristillisten kampanjailme: http://www.essayah.fi/ sekä Sin City -elokuvan elokuvajuliste: http://www.carbuyersnotebook.com/archives/Marv_Sin_City.jpg . Jos urhous oli yllättävä veto, niin tämä on kyllä veret seisauttava tempaus.

Fredrik Guseff 29.05.2009 13:34

Taloustutkimus on tehnyt RKP:n pyynnöstä EP-vaaleja mittaavan tutkimuksen ja sen verran voin todeta tuloksesta tässä vaiheessa että se lupaa RKP:lle nousua niin että meillä on hyvät saumat saada yhden ehdokkaan läpi näissä vaaleissa.

Nämä Yle:n mittaukset missä mitataan eduskuntavaalikannatusta eivät anna oikeudenmukaista kuvaa siitä mikä tilanne on EP-vaaleja ajatellen.

Timo Tossavainen 29.05.2009 13:54

Paljoa eivät puolueiden kannatusmittausten luvut tunnu liikkuvan, yhtä vähän kuin äänestäjät. Mittaukset ovat historiaa ja loppumetreillä voi tulla loppukirejä ja uuvahtamisia. Tapahtumien määrä ja osallistujien aktiiviisuus on ollut kokoomuksella suurinta, mutta keskustassa into on hukassa. Itseäni kummastuttaa demareiden heikko pärjääminen, koska eurooppalaisessa toiminnassa heillä on selkeä viiteryhmä ja asiat työvoiman liikkuvuudesta lähtien työväen puolueelle ja kansainvälistä solidaarisuutta ajavalle liikkeelle sopivia. Mikä mättää demareiden toiminnassa, kun nousukiitoa ei synny?

Vihreiden nimeämästä unelmajoukkueesta ei taida europarlamenttiin montakaan tulla valituksi, ehkä 4-5 ehdokasta. Se, että on vihreiden vaikuttajien suosiossa, ei tarkoita että ehdokkaiden omien puolueiden äänestäjät aina kovasti arvostaisivat vihreiden nimeämiä suosikkeja.

Koska muista puolueista vihreät olivat nimenneet 10 suosikkia ja kun 13 kaikkiaan Suomesta valitaan, niin 3 vihreää meppiä on siten heillä itsellään haaaveissa. Unelma kolmesta vihreästä mepistä on täysin epärealistinen. Kaksi meppiä on aivan mahdollista vihreiden saada, sillä ehdokasjoukko on hyvä. Mutta yksi meppi on aivan yhtä mahdollinen saalis vihreille.

Matti Niemi 29.05.2009 13:59

Hyvä Pekka, näkemäsi mainos on varmaankin ollut Petra Paasilinna (sd) tv-mainos, Pilvin kampanjassa ei itse asiassa edes ole tv-mainontaa.

Äänten testamenttauksesta olen myöskin vähän eri mieltä. On ilman muuta äänestäjien aliarviointia olettaa, että ääniään voisi jotenkin testamentata. On kuitenkin ihan yhtä suurta aliarviontia olettaa, että ehdokkaan valinta tapahtuisi miltään tyhjältä taululta. Siihen voi vaikuttaa vaikkapa se, että ministeri suosittelee joka käänteessä omaa lehdistöavustajaansa tai että kuntavaalien ääniharava antaa valtakunna päälehdessä suoria äänestyskehoituksia toisen samanmielisen ehdokkaan äänestämisestä, kun oma ehdokkuus meni puihin. Tai se, että jokin puolue tuntuu mainostavan ehdokkaitaan ja vaalitavoitteittan enemmän nykyistä ulkoministeriään.

Yllä olevat esimerkitkin ehkä osoittavat, ettei tuomitsemasi testamenttien laatiminen ole mitenkään yhteen puolueeseen sidottu ilmiö.

Juho Romakkaniemi 29.05.2009 14:14

Gallup kertoi suoraan muutoksissaan, että nousussa ovat Kokoomus, Keskusta, Vihreät ja Perussuomalaiset. Laskussa olivat SDP, Vasemmistoliitto, Kristillisdemokraatit ja RKP.

Päivittelen tämän tuloksen pohjalta esittämiäni tuloslaskelmia, kuten lupasin aina uuden gallupin perusteella. Alkuperäisen tekstini voi käydä lukemassa blogimerkinnästä "kuka nappaa viimeisen parlamenttipaikan..."

Eduskuntavaaligallupien kannatus (Yle/TT) kesäkuussa 2004:

KOK SDP KESK VIHR

17,4 25,3 24,8 9,8

Vaalitulos EU-vaaleissa kesäkuussa 2004:

KOK SDP KESK VIHR

23,7 21,2 23,4 10,4

Gallupin ja tuloksen erotus:

KOK SDP KESK VIHR

+6,3 -4,1 -1,4 +0,6

Puolueiden kannatus toukokuussa 2009 (YLE/TT):

KOK SDP KESK VIHR

23,4 20,9 19,8 10,8

Erotus 2004:

KOK SDP KESK VIHR

+6,3 -4,1 -1,4 +0,6

Gallup ja erotus:

KOK SDP KESK VIHR

29,7 16,8 18,4 11,4

Otan vertailuun vaikuttavaksi tekijäksi myös:

1) äänestysvarmuuden 2) ehdokaslistojen suhteellisen kilpailuasetelman paremmuuden/heikkouden verrattuna viime kertaan sekä 3) Taloustutkimuksen uuden menetelmän muutokset korrelaatiossa kunnallisvaalien perusteella Olen myös tarkentanut näitä muuttujien lopputulosta aiemmasta vastaamaan muutamaa uutta tutkimustulosta äänestysvarmuudesta sekä 4) kampanjan perusteella. (jos summa muuttunut, aiempi perässä)

Kokoomus: -2,5 (ennen -3)

SDP: +0,5 (ennen -1)

Kesk: +-0 (ennen -1)

Vihr: + 1,5

PS+KD -1 verrattuna aiempaan

Vas -0,5 verrattuna aiempaan

KOK 27,2 % 4 paikkaa (kolmeen alle 24 ja viiteen yli 30%)

SDP 17,3 % 2 paikkaa (kolmeen >18%)

Kesk 18,4 % 3 paikkaa!! (kahteen 12%) )

Vas 6,4 % 1 paikka (nollaan paikkaan alle 6 %)

RKP 5,1 % 0 paikkaa (yhteen paikkaan yli 6%)

(Muut 1,2%)

Keskusta olisi siis saamassa kolmannen paikan poiketen aiemmasta laskelmastani. SDP taistelee kolmannesta paikastaan lähinnä Vasemmistoliiton ainoan kanssa. PS+KD menettivät yhden paikan verrattuna aiempaan. Muutos johtuu lähinnä siitä, että kampanjat ovat olleet huomattavasti ennakoitua heikompia ja äänestysvarmojen KD:n kannattajien määrä vähenee.

Mielenkiintoista nähdä, julkaisisiko joku ennen vaaleja myös eurovaaligallupin. Tässä yhdyn Jarmo Korhosen esittämään kritiikkiin. Ei voi olla niin, etteivät HS tai Yle olisi kysyneet Eurovaalien alla tehdyissä tutkimussarjoissaan myös kysymystä "ketä aiot äänestää eurovaaleissa".

Kristian Sundqvist 29.05.2009 14:49

Liityn Jarmo Korhosen ja Juho Romakkaniemen kanssa samaan ihmettelijöiden kaartiin, mitä gallupeihin tulee.

Kuulinpa perussuomalaisten piireissä puhutun salaliitosta, ts. että persujen ja kristillisten vaaliliitto olisi julkaisemattomissa gallup-tuloksissa saamassa Soinin historiallisen kovan äänisaaliin myötä maanvyörymävoiton. Salaliittoteoria siis menee niin, että tiedotusvälineet olisivat tästä syystä jättäneet tuon gallupien “ketä aiot äänestää eurovaaleissa” -kysymyksen uutisoinnistaan sivuun.

Itse en moiseen usko hetkeäkään, mutta kieltämättä on ihmetyttänyt, miksi eurovaalien alla gallupeissa on mitattu kaikkea muuta kuin äänestyskäyttäytymistä eurovaaleissa. Joku peruste tällaiseen täytyy olla.

Pekka Kärkkäinen 29.05.2009 15:00

Olen Matin kanssa mieltä siitä, että äänten testamenttaus ei ole todellakaan yhden puolueen ilmiö. Sitä tuntuu olevan liikkeellä kaikissa niissä puolueissa, joissa näkyvä meppi tai mepit ovat väistymässä. Mutta uskon että äänestäjät osaavat arvioida tilanteen nyt ehdolla olevien ehdokkaiden eikä edeltäjien/ isien/ äitien/ puolueviskaalien ohjeiden mukaan.

Juhon kunnioitettava yritys ennustaa vaalitulosta kärsii samoista puutteista kuin aikaisemmatkin versiot. Otetaan yksi kerrallaan:

1. Vuonna 2004 kokoomus ja vihreät olivat oppositiossa, nyt näin ei ole.

2. Keskustalla oli Jäättenmäen backlash eli kansa halusi hyvittää Jäätteenmäelle edellisvuoden tapahtumat. Keskustan kannatus sai lisäpotkua. Nyt näin ei ole.

3. Soini on ehdolla, viimeksi ei ollut. Perussuomalaisten lukemat voivat olla mitä vain ja lähinnä ylöspäin.

4. Vaalipäivän sää ratkaisee äänestysvilkkauden. 2004 oli kaunis kesäpäivä, joka houkutteli vinon pinon ihmisiä muihin aktiviteetteihin.

5. 2004 elettiin nousukautta, nyt ollaan lamassa. Mikä on taloustilanteen vaikutus?

Monimuuttujayhtälöt ovat kimurantteja, koska niissä on usein myös takaisinsyöttöominaisuuksia. Eli muuttujat vaikuttavat toisiinsa epälineaarisesti, jolloin heilahdukset saattavat olla isojakin. Terveisiä vaan sinne matematiikan laitokselle...

Juho, toivottavasti et harrasta siellä valtionvarainministeriössä ekonometriaa vaan jätät sen homman ammattilaisille. Hieman on nimittäin hiomista noissa yhtälöissäsi. :-)

Teemu Lehtinen 29.05.2009 15:23

Pekka ottaa esille mielenkiintoisen asian, jota ei vielä olekaan tässä blogissa juuri pohdittu. Talouskriisin vaikutus vaalitulokseen voi olla merkittävä.

Eurooppalaisella tasolla talous vaikuttanee - ainakin omasta mielestäni - äänestykseen enemmän kuin euroskeptisyys. Suomessa en ole asiasta niin varma, mutta otaksun talouden vaikeuksien heijastuvan myös siihen toiveiden kirjoon, joita äänestypäätös kuvastaa.

Suurin puolue EP:ssä vaikuttaa myös koko komission väriin ja henkilövalintoihin, vaikka tietysti hallitukset omiaan sinne yrittävät väenväkisin laittaa. Tänä kesänä, jolloin kaikki on epävarmaa, valitaan Euroopan seuraavien viiden vuoden suunta, kun uusi EP, komissio ja jäsenvaltiot neuvottelevat EU:n tavoitteista. Jos kansalaiset ymmärtäisivät tämän merkityksen omaan elämäänsä, he saattaisivat olla enemmänkin kiinnostuneita äänestämisestä. Eurooppa (ja Suomi) ei ole erityksissä muusta maailmasta - tänään vähemmän kuin eilen, ja huomenna vielä vähemmän. Sen, ja siis myös meidän äänestämien meppien, on jotenkin selvittävä globaalien kysymysten parissa. Onko meppiehdokkaistamme siihen? Ja jos on, heijastuuko se heidän suosioonsa?

Juho Romakkaniemi 29.05.2009 15:59

Hyvä Pekka Kärkkäinen, etsit puutteita laskelmistani. Kommentoin niitä yksi kerrallaan:

1. Vuonna 2004 kokoomus ja vihreät olivat oppositiossa, nyt näin ei ole.

Miten tämä näkyisi vaalituloksessa mutta ei gallupissa? Teen laskelmat uusimman gallupluvun pohjalta, joten tuon tekijän pitäisi olla käsittääkseni jo siinä sisällä.

2. Keskustalla oli Jäättenmäen backlash eli kansa halusi hyvittää Jäätteenmäelle edellisvuoden tapahtumat. Keskustan kannatus sai lisäpotkua. Nyt näin ei ole.

Siksi muuttujissani olenkin arvioinut listan kilpailuasetelman - Suora lainaus tuolta viittaamastani aiemmasta blogimerkinnästä: "Suhteellinen kilpailuasetelma heikentynyt ( Poisjäävät edustajat, Jäätteenmäen äänimäärä - 50 000) (- 1 %yks)"

3. Soini on ehdolla, viimeksi ei ollut. Perussuomalaisten lukemat voivat olla mitä vain ja lähinnä ylöspäin.

Niin, tuossa olen arvioinut Soinin äänimääräksi noin 100 000 - 120 000. Paljonko itse arvioit? "lukemat voivat olla mitä vaan" on myös vahva argumentti! :-)

4. Vaalipäivän sää ratkaisee äänestysvilkkauden. 2004 oli kaunis kesäpäivä, joka houkutteli vinon pinon ihmisiä muihin aktiviteetteihin.

Juu, olet oikeassa. Koska en tiedä ensi viikon sunnuntain säätä, niin minun ei kannata esittää sitten mitään arviota! :-) Unski, älä kysy perinteistä vaaliveikkaustasi ennen kuin tiedämme vaalipäivän sään.

5. 2004 elettiin nousukautta, nyt ollaan lamassa. Mikä on taloustilanteen vaikutus?

No, eiköhän sekin näy siellä gallupeissa (kts. 1)? Ihmettelen muutenkin miten kritisoit päättymättömän ketjun logiikalla laskelmiani. Kerroin että perustan ne gallupeihin. Sitten esität käytännössä perustelematta että ihmiset äänestäisivät jotenkin täysin eri tavalla kuin vastaisivat gallupeihin, joten en voi perustaa niitä gallupeihin. Vai mitä oikein tarkoitit?

Jos siis olet eri mieltä jostakin niin kerro ihmeessä, äläkä kysele. Varsinkin jos noin pikkutarkasti esität arvioita, niin olisi hyvä että ensin lukisit mitä kirjoitan (esim. Jäätteenmäki).

En vastaa ekonometriasta. Ja nämä karkeat laskelmat ovat tietenkin vain valittuihin muuttujiin perustuvia kuriositeetteja. Olen erittäin kiinnostunut näkemään parempia ja perustellumpia laskelmia, jos jaksat sellaisia tehdä. Tai edes perusteltuja ja yksilöityjä mielipiteitä omiin karkeisiin laskelmiini. Yllä mainitun kaltaisia "se voi olla mitä vaan" ja "viisi vuotta sitten paistoi aurinko" kommentteja tai aiemmissa blogimerkinnöissä olevia sammakkotohtoriarvioita ei ole niin mielenkiintoista nähdä. :-)

Nämä on neljännet vaalit putkeen kun teen näitä karkeita laskelmia tässä blogissa. Eivät ne ole mitään ekonometriaa, mutta kyllä niillä on mutu- ja sammakkotohtoriennustukset sekä toiveet lopputuloksesta aina kirkkaasti peitottu.

Vesa Kaitera 29.05.2009 16:45

Mielestäni Juho Romakkaniemen vaaliennuste on varsin lähellä sitä, mihin olen itsekin päätynyt. Kokoomuksen neljää paikkaa ei uhkaa mikään, mutta lisäpaikka näyttäisi jäävän melko kauas. Kokoomus voi kyllä hyvinkin saada kaikkin aikojen suurimman kannatusprosenttinsa reilun viikon päästä pidettävissä vaaleissa, mutta hieman reilu 27% lienee näissä oloissa meille lähes maksimitulos.

Juho ennusti SDP:n putoavan kahteen paikkaan, ja tuo tilanne on ilmeisesti hyvin kiikun-kaakun. Laskeskelen, että SDP rankan taantuman oloissa pystyisi hyötymään opposiitoasemastaan ja että Mitro Repo saisi kosolti sympatiaääniä muista puolueista. Niinpä ennustan, että SDP säilyttää 3 paikkaansa, mutta hyvin niukalla marginaalilla.

Keskusta on aivan viimeisen eduskuntavaaligallupin mukaan saamassa hieman tuulta siipiensä alle, ja Keskustan eurovaalikampanja on ollut parempi kuin mitä tuon puolueen pari aiempaa kampanjaa. Ilmeisesti Keskusta saa rajattua oman tappionsa yhteen paikkaan ja sen tulokseksi tulisi 3 paikkaa. Viimeksi Keskusta hävisi Kokoomukselle puoli prosenttiyksikköä, nyt ero kasvanee yli kymmenkertaiseksi.

Minun laskelmissani niin Vihreät, Perussuomalaiset kuin Vasemmistoliittokin saisivat yhden paikan ja RKP jäisi ilman paikkoja. Vihreiden toinen paikka olisi suhteellisen lähellä, ja sama tilanne olisi Perussuomalaisten ja KD:n vaaliliitolla. Potentiaalinen menettäjä olisi SDP, jonka kolmas paikka roikkuu ilmassa. Vasemistoliitto ei saanut enää Esko Seppästä ehdokkaakseen, ja osittain siksi tuon puolueen jääminen EU-parlamentin ulkopuolelle on mahdollista, mutten pidä sitä kuitenkaan kovin todennäköisenä.

RKP:n ainoa oljenkorsi olisi se, että äänestysprosentti jäisi aivan surkeaksi, mutta ensimmäisten päivien ennakkoäänestysaktiivisuuden perusteella näin ei näytä käyvän.

Pekka Kärkkäinen 29.05.2009 16:49

Hyvä Juho, tunnetta peliin! :-)

Alkaahan se kokoomuksen toverikin lämpiämään, kun päästään kampanjan finaaliin. Älä käsitä väärin, on erinomainen asia että teet analyysejäsi/ ennusteitasi, oli ennusteiden pohja kuinka vajavainen tahansa. Ovathan ne hyviä keskustelun pohjia, vaan eivät lopullisia totuuksia.

Ja olisin yllättynyt, jos veikkaisit ennusteessasi kokoomukselle tappiota, sitä emme tietenkään odota. Lähdinkin siitä, että antamieni vinkkien pohjalta saisit vielä paremman ennusteen aikaiseksi. Mutta koska et halunnut niin tehdä, niin autan sinua.

Otetaan ennustelukusi, johon lisään vihreät ja perussuomalaiset + kristilliset (olivatkohan jääneet pois "ihan vahingossa"?):

KOK 27,2 % 4 paikkaa (kolmeen alle 24 ja viiteen yli 30%)

SDP 17,3 % 2 paikkaa (kolmeen >18%)

Kesk 18,4 % 3 paikkaa!! (kahteen 12%) )

PS + KD 12,6% (suoraan Ylen tutkimuksesta, ei korjauskertoimia) 2 paikkaa

Vihreät 10,8% (YLE, ei korj.kerr.) 1 paikka

Vas 6,4 % 1 paikka (nollaan paikkaan alle 6 %)

RKP 5,1 % 0 paikkaa (yhteen paikkaan yli 6%)

On järkevämpää katsoa asioita skenaarioiden kuin yhden ennusteen valossa.

SKENAARIO 1: Optimaalinen vaalisää ja Soinilla nousua

Soinin äänivyöry rokottaa keskustalta yhden paikan, jolloin SDP saa kolmannen paikan.

SKENAARIO 2: Kaunis kesäpäivä, työläisillä krapula

SDP jää kahteen paikkaan, keskustalle 3 paikkaa.

SKENAARIO 3: Lama- ja protestivaalit

Kokoomus jää kolmeen paikkaan, vihreille toinen paikka, SDP:lle ja keskustalle myös kolme.

SKENAARIO 4: PS+KD äänivyöry jää tulematta

Kokoomus neljä, SDP ja keskusta kolme paikkaa. Soini saa paikan, kristilliset ei.

Mihinkäs näistä skenaarioista uskoisimme? Uskon itse (muiden ei tarvitse) seuraavaan tulokseen:

1. Kokoomus 3 paikkaa, n. 23% äänistä.

2. SDP 3 paikkaa n. 19% äänistä.

3. Keskusta 2 paikkaa n. 17% äänistä.

4. PS + KD 2 paikkaa, n. 14% äänistä.

5. Vihreät 2 paikkaa, n. 13% äänistä.

6. Vasemmistoliito 1 paikka, n. 7% äänistä.

Ja perustan tämän siihen, että soinilaiset syövät keskustan kannatusta niin maaseudulla kuin kaupungeissa. Oletuksena myös vaalien kannalta hyvä äänestyssää eli kokonaisuutena siis skenaario 1.

Ville Jalovaara 29.05.2009 17:02

Kannatuserojen muutokset ovat varsin pieniä, joten niiden perusteella on vaikea sanoa suurista linjoista paljon mitään. Tällä viikolla prosentit ovat näin ensi viikolla toisin. Eurovaalit näyttävät olen hyvin pitkälle henkilövaalit ja äänestäjät tuntuvat erityisesti arvostavan ehdokkaiden poliittista asiantuntevuutta, kielitaitoa ja kommunikaatio kykyä. Lopullisen tulokseen vaikuttaa varmasti monta seikkaa aina äänestyspäivän säästä alkaen, vaikka toivoisi, että kukaan ei sadepäivän tai kauniin päivän mökkireissun takia jättäisi äänestysoikeuttaan käyttämättä. Joten katsotaan, miten käy. Varmaa EU-vaalituloksessa on vain epävarmuus.

Anna Mikkola 29.05.2009 17:13

Olen kyllä aikalailla sitä mieltä, että ehdokkaana olevat ja vaalityötä aktiivisesti tekevät ovat kaikki tässä vaiheissa jo täysin sokeita sille, minne tuuli puhaltaa.

Tukiryhmässäni on yksi Komsi, joka tulisi erittäin hyvin toimeen Juho Romakkaniemen kanssa mitä tulee asioiden mittaamiseen. Olen aina jotenkin ihaillut persoonia, jotka tilastoivat kaiken ja kehittävät jokaiselle asialle aina vähän paremmin toimivan laskuohjelman. Näiden ihmisten näkeminen elementissään tuo jotenkin riemukkaan fiiliksen, tyytyväisyyden siitä että joku saa toteuttaa taipumuksiaan loputtomasti.

Oma mutuni on jotain siihen suuntaan, että olin jo aavistelevani Kepun hienoisessa nousussa ja Soinin tähden hiipumassa. Kristillisdemokraattien veto ei näytä purevan.

Demarit ovat minulle aivan mysteeri, koska en ole nähnyt kuin joitakin mainoksia. Tosin Arja Alhon ilmainen ratikka tarjosi mukavan matkan sadesäässä tässä joku päivä.

Kokoomus on jotenkin yllätyksetön, ja saanee ne neljä paikkaansa. Muutoin ei jaksa niin kiinnostaa, koska ei siellä mitään Stubb-ilmiötä ole saatu aikaiseksi.

Vihreiden suhteen en jaksa uskoa kahteen paikkaan. Omasta listasta taas on parempi olla puhumatta, kun sitä on kaikkein vaikeinta näin sisältäpäin arvioida.

Kristian Sundqvist 29.05.2009 17:35

Muutamia huomioita täältä sitoutumattomien politiikanseuraajien katsomosta (taidamme olla marginaalissa tässä blogissa, vaan eipä se haittaa). En viittaa sen kummemmin siihen, kuka minkäkin argumentin on esittänyt, kunhan pohdiskelen:

- Väitän edelleen, että vasemmistoliiton paikka on hyvin kiikun kaakun, ja ennustan että se jää tulematta. Vasureiden "luonnollinen" kannatus nimenomaan eurovaaleissa mitataan nyt, kun puolueella ei enää ole EU-vastaisuudella ratsastavaa kärkiehdokasta. Nyt kun vanha korpikommunisti ei enää voi kokea äänestävänsä EU:ta vastaan äänestämällä vasemmistoliittoa, hän jää kotiin tai äänestää protestina jotain sirpalepuoluetta (joiden muuten uskon keräävän näissä vaaleissa yllättävän paljon ääniä, vaikka tietenkin yhä hyvin vähän).

- Ei se kokoomuksen neljäs paikka tosiaankaan selviö ole. Toki voi olla, että puolue on teettänyt omaan käyttöönsä gallupin joka neljännen paikan varmuuteen viittaa (ja perustelisi siis kokoomuslaisten itsevarmuutta). Media, kuten aiemmin todettiin, ei jostain syystä ole kiinnostanut gallupien keinoin mittaamaan sitä kiinnostavinta asiaa eli kansalaisten äänestyspäätöstä EU-vaaleissa.

- RKP:tä ei näissä vaaleissa kuten sanottua pelasta enää mikään muu kuin äärimmäisen alhainen äänestysprosentti. Kiinnostavampaa kuin puolueen tippuminen europarlamentista on se, miten folkpartietin vaikutusvallan kokonaisvaltainen kuihtuminen vaikuttaa puolueeseen ja koko poliittiseen kenttään. Esimerkiksi Suomen suurimmassa ruotsinkielisenemmistöisessä kunnassa eli Pietarsaaressa on RKP:n kunnallispolitiikka muuttunut viime vuosina eräänlaiseksi linnakkeenrakentamiseksi muuttuvaa maailmaa vastaan.

-> Taantuuko RKP ruotsinkielisten alueiden ruotsinkielisenä pitämisen puolesta taistelevaksi puhtaaksi kielipuolueeksi? Puoluehan kyllä teki ovelan vedon julistautumalla kovassa nosteessa olevien perussuomalaisten vastavoimaksi ja pyrkimällä näin käänteisesti osaksi tätä nostetta. RKP:ssä peli osataan, vaan eipä se taida riittää nyt eikä tulevaisuudessa.

---

Noh, pohdintaa ja analyysia vaalien tuloksesta ja sen seurauksista kannattanee syvemmin käydä kunhan itse vaalit on taputeltu. Siksi ehdottaisinkin, jos virtaa ja aikaa riittää eivätkä lomat pukkaa päälle, että Unski pitäisi bloginsa auki jonkin aikaa vaalien jälkeenkin.

Tuukka Sariola 29.05.2009 18:21

Puolueiden nousua ja laskua arvioitaessa pitää tietenkin sijoittaa useampien(kuin kahden) kuukausien arvot koordinaatistoon ja katsoa kulmakertoimia.

EU-vaaleissa nukkuvien erittäin suuri osuus tietenkin sotkee gallupin ja vaalituloksen korrelaatiota. Itse olen hiukan hämmästynyt kuinka passiivisesti vaaleihin suhtaudutaan. Tosin täytyy myöntää, että nukuin itsekkin viime EU-vaalit, tosin silloin asiat ja ihmiset joita äänestää puuttuivat täysin.

Aika monilla Suomalaisilla on kuitenkin ruokaa jääkaapissa ja katto pään päällä. Intohimo äänestämiseen syntyy muilla mekanismeilla.

Lama ei vaikuta näissä vaaleissa kovinkaan voimakkaasti, eduskuntavaaleissa selviää, mitkä puolueet onnistuvat jalostamaan tämän ääniksi.

Viimekertaista Jäätteenmäen saamaa tukipottia ei sovi vähätellä, pudotusta tulee nyt ja paljon.

RKP:lla tanssitaan varmaan ukkosmyrskyä Suomeen vaalipäiväksi.

Nukkuvat+henkilövaalit = mielenkiintoinen vaali-ilta

Kumman vähissä ovat olleet tv-vaaliesiintymiset, siis ilta-aikaan tulevat. Tämä nostaa muun median merkitystä, kuten netin. Esim. nyt PS:n "ulkomaalaisvahvistus"-ehdokas paistettelee monien uutis-sivustojen etusivulla, eikä maksa pennin jeniä.

Kokoomuksen "Stop"-ehdokas maksoi varmasti hyvänlaisesti hesarin etusivusta, itse en edes huomannut koko mainosta. (enhän minä lue koskaan etusivua koska se on täynnä mainoksia)

PS+KD:n 1+1 edustajaa pitäisin selviönä jo nyt

Jarkko Rahkonen 29.05.2009 19:37

Päivän Hyvä Kysymys: Kuka on nousussa ja kuka laskussa?

Siis kuka ehdokkaista on nousussa/laskussa, Unto kysyy.

Kysymykseen vastatessa pitää katsoa ehdokkaiden tutkintoja, kokemusta ja henkilökohtaisia saavutuksia. Tässä vertailussa on mielenkiintoista nähdä paljonko SDP:n akateemisesti ylivoimainen ehdokasjoukko kerää ääniä tutkinnon suorittaneilta aiemmin kokoomusta, vihreitä ja muita äänestäneiden joukosta.

Alho on polittikan tohtori, Almqvist lääketieteen tohtori, Kiljunen politiikan tohtori, Olin liikunnan tohtori, Petäjäkoski-Hult terveyden tohtori, Taipale lääketieteen tohtori, Torsti politiikan tohtori. Lisäksi nuori Paasilinna melkein tohtori. SDP:llä on siis 7 akateemista huippuasiantuntijaa. Kokoomuksella ja vihreilläkin on yksi tohtori, muilla ei yhtään.

Nämä SDP:n ehdokkaat vetävät eritysesti kokoomusta ja vihreitä ennen äänestäneitä mutta myös muita ennen äänstäneitä

Pekka Kärkkäisen luotettavan tuntuista ennustetta pitää korjata tutkintokertoimella seuraavasti:

Kok -1,5% jää 21,5%, kesk -0,5 jää 16,5%, vihreät -0,5 jää 12.5%. kd -0,5 jää (ps+kd) 13.5%, eli yhteensä SDP:lle +3,0% eli 22%

Näin ollen SDP saisi ykköstilan ja kolme meppiä kuten kok. Kaksi meppiä saisivat kesk ja yhdistynyt ps+kd. Vihreät ja vas saisivat yhden paikan ja vihreät ehkä kaksikin elle se mene rkp:lle.

Pekka Kärkkäisen meppi-ennuste siis toteutuu melko todennäköisesti siten että vihrät saattavat saada vain yhden paikan, joka menisi rkp:lle. SDP:n kolme paikkaa olisi varmempi kuin kokoomuksen kolme paikkaa 22% vastaan 21,5%

Lopuksi suurin nousija on Mitro Repo. Suurin putoja on istuva meppi, joka on jatkoon pyrkivistä ansiokkain tehtävään (siis minusta) - ikävä jos käy niin kuin näyttää.

Anna Mikkola 29.05.2009 22:54

Eräs huomaamani asia on se, että moni lähestyy sillä viestillä, että medioita seuraamalla ei ota mitään tolkkua siitä ketä voisi äänestää. Moni kysyy ihan suoraan, että löytyykö ehdokasta joka ymmärtää jostain jotain. Yleensä tähän yhteyteen puhutaan hymypojista ja tekstiviestittelijöistä, ja siitä kuinka oikeasta asiasta ei puhuta.

Luulisin, että se joka oikeasti kykenee tekemään todella tehokasta kenttätyötä lööppijulkisuuden sijaan, saa ääniä.

Jorma Piironen 29.05.2009 22:56

Vihreät naiset eivät sitten löytäneet yhtään ehdokasta perussuomalaisten listalta, mutta Vasemmistoliiton Tiusanen mahtuu mukaan:) Itse harkitsen Pertti Virtasta vs erään suuren hallituspuolueen ehdokasta. -96 äänestin nuorsuomalaista ja kaksissa viime eurovaaleissa kokkaria.

Unto Hämäläinen voinee kertoa milloin HS julkaisee eurovaaligallupin? Ja jos ei lainkaan, niin perustelut sille.

Esko Hytti 29.05.2009 23:15

Kuka on nousussa, kuka laskussa?

Täällä on joitakin kommentteja, joissa arviot menevät pahasti pieleen. Mihin lie perustuu Pekka Kärkkäisen väärä ajatus, että keskusta saisi vain kaksi edustajaa parlamenttiin? Tämän päiväinen YLE:n gallup osoittaa, että puolue on kovassa nousussa. Ehdokkaita tulee menemään läpi neljä henkilöä. Anneli on varmaan ääniharava, mutta hyvänä kakkosena menee Esa Härmälä läpi. Esa on niin rautainen asiantuntija, että pyrkijäjoukossa ei toista ole. Kelpaisi koska tahansa uudeksi maatalouskomissaariksi.

Laskijoita on ensiksikin Timo Soini. Kahden vuoden pesti ei vakuuta äänestäjiä. Toinen laskija on Isä Mitro. Urputtajako se yllytti häntä valittamaan maalliselle hallinto-oikeudelle uskonasioista? Voi voi.

Milka Sunell 29.05.2009 23:59

Kuten Jarkko Rahkonen kirjoittaa, laskussa ovat ne ehdolla olevat mepit, jotka menettävät paikkansa. Putoaminen saattaa olla edessä muiden muassa Eva-Riitta Siitosella, Satu Hassilla tai Hannu Takkulalla.

Demareilla on nousijoita kaikki tyynni, koska yksikään istuva meppi ei ole ehdolla. En jaksa uskoa Repoon, mutta Torstin kampanjan soisi lentävän pilvissä Brysseliin saakka.

Matti Niiranen 30.05.2009 9:08

Juho Romakkaniemi on päivittänyt lähes tieteellistä vaalitulosennustettaan lähemmäs sitä, jonka näin jo pari viikkoa sitten. Kiitos siitä Juho.

Aikaisemmin julkaistussa mopedi-roknoosissani (jota Juho siis nyt lähestyy) käytin hyväksi 34 vuoden aikana kerättäämiäni kokemuksia siitä, miten vaalikampanjat kisan kahtena viimeisenä viikkona vaikuttavat lopputulokseen. Oppi-isäni tässä ei ole George Gallup, vaan Eino Poutiainen.

Roknoosini julkaistiin 18.5. Unskin blogissa ja se on seuraava:

Kokoomus 27% , paikkoja 4

Sdp 21,0%, paikkoja 3

Keskusta 18,2%, paikkoja 2

Vihreät 9%, paikkoja 1

PS+KD 12,2%, paikkoja 1+1

Vas 8%, paikkoja 1

YLE:n tuorein kysely ei anna aihetta muuttaa roknoosiani, paitsi ehkä keskustan ja PS+KD:n osalta. Saattaa näet olla, että keskustan Urho –kampanja on purrut etenkin Pohjois-Suomessa melkein jo menetettyihin ”Maalaisliiton änkyräisäntiin”. Puoluesihteeri Jarmo Korhonen ja muut originellit maakuntien satraapit saattavat yllättää jälleen. Urho-kampanjallaan keskusta voi onnistua manaamaan puskista esiin vannoutuneet vihamiehensä: keskustan ilkkujat ja vastustajat. Ja mikään muu ei yhdistä Pohjanmaan kepulaisia, niin kuin yhteinen vihollinen.

Niinpä voi olla mahdollista, että vaaliliitto PS+KD ei ylläkään kahteen paikkaan ja keskusta ottaa kuin ottaakin sen kolmannen. Vielä tällä hetkellä PS+KD on kiistanalaisessa paikassa kiinni vahvemmin. Paikan kohtalon ratkaisee vaalien loppusuora, jossa myös raha ratkaisee. Keskustalla on todennäköisesti ollut Soinia enemmän malttia säästää pelimerkkejä loppurutistukseen ja ammattitaitoa viedä taistelu maaliin asti.

Keskustapuolueen vaalikone on ennekin ollut kuin vanha Belarus –traktori. Käynnistyy hitaasti, mutta vauhtiin päästyään kyntää vakoa väsymättä.

Jos keskusta onnistuu loppusuoralla aivan nappiin, niin se voi nipistää runsaan prosenttiyksikön Soinille Pohjois-Suomessa menettämiään kannattajia. Tällöin näiden puolueiden kannatus muuttuu seuraavasti:

Keskusta 19,4% (+1,2%) ja 3 paikkaa

PS (7,8%)+KD (3,2%)= 11,0% ja 1 paikka

Keskustan sisällä tämä Pohjois-Suomen ryhdistäytyminen vahvistaa Anneli Jäätteenmäen, Hannu Takkulan ja kenties maaseudun asioiden erikoisosaajan, Esa Härmälän osakkeita.

Toukokuun 18. päivä kirjoitin Unskin blogiin toisenkin kommentin. Siinä totesin (ennen keskustan Jarmo Korhosta), että: ”Kaikkea muuta on jo kai kysytty paitsi sitä, minkä puolueen ehdokasta kansalaiset aikovat eurovaaleissa äänestää. Sen sijaan on kysytty ehdokkaiden tunnettuutta, pätevyyttä ja esimerkiksi puolueiden eduskuntavaalikannatusta, vaikka edessä on siis eurovaalit.”

Sittemmin Helsingin Sanomien pääkirjoitustoimittaja Juha Akkanen kirjoitti mainion kommentin painettuun Hesariin samasta teemasta (28.5.2009). Akkanen totesi pääkirjoitussivulla:

”Yhdestä asiasta olen (Jarmo) Korhosen kanssa samaa mieltä: eurovaalien puoluekannatusmittaus olisi paikallaan, miltä hyvänsä tutkimuslaitokselta ja missä hyvänsä välineessä. Mutta jos Korhonen luulee, että keskustan kannatus olisi eurovaaligallupissa merkittävästi parempi kuin eduskuntavaaligallupissa, hän on joko rankasti väärässä tai puhuu vastoin parempaa tietoaan.”

Nähtäväksi jää mitä vaalipäivän ilta tuo tulleessan!

Jyrki J.J. Kasvi 30.05.2009 9:17

Spekulointi on aina riskabelia, etenkin kun on itse yhtälössä mukana, mutta kun näitä on tullut pähkäiltyä aina kun on vaalitelttailulta ehtinyt, niin heitänpä oman ennusteeni mukaan soppaan. @Pekka Kärkkäinen oli laskenut mihin tuoreet gallupit riittäisivät ja kuten Pekka laskeskeli, niihin päälle laskettavia muuttiujia on paljon, esimerkiksi äänestysaktiivisuuden epätasainen jakautuminen, ehdokaslistojen epätasaisuus jne.

Oma ennusteeni, jonka toteutuessa otan vastaan tuoppeja vaalivalvojaisissa:

KOK 4 paikkaa

Porvarit äänestävät todennäköisemmin, kun äänestysprosentti on alhainen, mutta noste ei riitä viidenteen.

SDP 2 paikkaa

Kolmas paikka on lähellä, mutta EU ei ole Lipposen jälkeen demariväkeä juuri kiinnostanut. Internationaali on vain juhlalaulu.

Kesk 3 paikkaa

Keskustan kenttä on edelleen Suomen vahvin, omat saadaan liikkeelle.

PS + KD 1 paikka

Soinin ja Essayahin kaksintaistelu vetää peruskannattajat uurnille, mutta ei muita. EU on liian etäinen ja jopa vihattu. Tässä menen todennäköisimmin vikaan

Vihreät 2 paikkaa

Vihreät ovat tähän asti pärjänneet EU-vaaleissa galluppeja paremmin, toisin kuin muissa vaaleissa. Ja lista on jopa meidän vihreiden mielestä kova. Tai sitten katson maailmaa vihreiden lasien läpi ;)

Vas 0 paikkaa

Listalta puuttuu vetävä nimi, ja vasemmistoliiton vanhat jäärät eivät EU:sta perusta.

RKP 1 paikka

RKP hyötyy alhaisesta äänesysprosentista, sillä kannattajat äänestävät varmemmin kuin muissa puolueissa.

Jan Rossi 30.05.2009 9:18

Mielestäni arvoisa Matti Niiranen kirjoittaa asiaa. Hyvin on hahmottanut asian. Tilanne elää koko ajan. Keskustalla ei ole varaa yhteenkään mokaan kokoomusehdokkaan lailla. Pöntinen karkoitti muukalaisvihamielisellä mainoksellaan ehkä joitakin äänestäjiä vihreiden leiriin. Keskustalla ei ole varaa samanlaiseen, sillä jääminen kahteen paikkaan käynnistää kepun sisällä kiehumispisteen ja avaa tien ylimääräiseen puoluekokoukseen ja Matti Vanhasen eroon. Vanhanen siis taistelee tässä jatkokaudestaan ja mahdollisuudestaan päästä kolmannelle pääministerikaudelle. Itse eduskuntavaaleissa 2011 sitten kolmas kausi jää haaveeksi. Keskusta ei kykene voittamaan 2011 vaaleja Vanhasen johdolla. Vanhasen johtajuus on ollut kepulle pelkkää alamäkeä.

Jan Rossi

Unto Hämäläinen 30.05.2009 11:08

Huomentapäivää Pakilasta ja kotikoneelta

HS.fi:n palstalla on STT:n uutinen Rkp:n tilaamasta tutkimuksesta, jossa on nimenomaan mitattu puolueiden kannatusta eurovaaleissa.

Tutkimuksen on tehnyt Taloustutkimus. Tämä vastauksena tällä palstalla esitettyihin vaatimuksiin, että sellainen pitäisi tehdä. Nyt se on tehty.

Kiitos Rkp, että tetätitte tutkimuksen ja vielä julkaisitte sen. Olen aivan varma, että Rkp olisi julkistanut tutkimustuloksen myös siinä tapauksessa, että tutkimus olisi näyttänyt puolueelle nollaa paikkaa.

Vai mitä?

Ystävällisin terveisin

Unto Hämäläinen

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Taloustutkimus+RKPlle+tulossa+paikka+europarlamenttiin/1135246362259

Matti Niiranen 30.05.2009 11:25

Kas kun Rkp:llä oli rahaa kohdennetun eurovaalitutkimuksen tekoon. Onkohan piikki vihdoin avattu katastrofin häämöttäessä Konstsamfundetissa?

Juha Akkasen (HS 28.5.) mukaan HS:n tutkimukset ainakin ovat kalliita, eikä siksi ilmeisesti erilliseen eurovaalitutkimukseen ole varaa.

Toisaalta luotan kyllä enemmän HS:n eduskuntavaalitutkimukseen kuin RKP:n eurovaalitutkimukseen.

Voihan nimittäin olla niinkin, että puolueet saavat mieleisiään tutkimustuloksia erikoishintaan! Sellaiseen riippumattomalla valtakunnan ykköslehdellä ei todellakaan ole varaa :)

Pekka Kärkkäinen 30.05.2009 11:58

Epäilemättä ruotsinkielisten maakuntien väestö haluaisi mepin RKP:stä, se lienee selviö. Mutta sen ratkaisee muun Suomen äänestysaktiivisuus.

Eurooppalaisesta perspektiivistä on hieman outoa, että RKP ja keskusta eivät päässeet sopuun vaaliliitosta, kun molempien edustajat ovat istuneet parlamentin liberaaliryhmässä ALDE:ssa. Myös vaaliteknisesti keskustan ja RKP:n vaaliliitto olisi taannut listalle ainakin kolme paikkaa, mahdollisesti neljä. Nyt voi käydä niin, että RKP jää ilman ja keskusta hyytyy kahteen paikkaan. Suomen ALDE-edustus putoaisi siis viidestä kahteen.

Juha Iso-Aho 30.05.2009 13:09

En olisi RKP:n tutkimuksen eurovaaliedustavuudesta niinkään varma. Lyhyessä uutisessa ei mainita, mitä haastatelluilta on kysytty ja ainakin muun kuin rannikko-Suomen osalta tutkimus tukeutuu Taloustutkimuksen muihin puoluemittauksiin, eli käytännössä eduskuntavaalimittauksiin. Tähän tutkimukseen perustuvia puolueiden prosenttilukuisia kannatuksia en myöskään ole nähnyt missään, joten suhtaudun hyvin suurin varauksin sen tuloksiin.

Sinänsä hyvä, että noinkin kattavia tutkimuksia tehdään ja keskustalaisena toivon RKP:lle menestystä vaaleissa. ALDE:ssa saadaan paljon enemmän aikaan jos siellä on keskustalaisten meppien lisäksi edustaja myös RKP:stä. Tämä siis siitä huolimatta, että kotimaakunnassani Keski-Pohjanmaalla on todella suuret riidat päällä puolueidemme välillä.

Jouko Elo 30.05.2009 13:12

Tuon Rkp:n tutkimuksen otos on heidän omilla sivuillaan julkaistun uutisen mukaan 5000, eli riittävä myös pienempien puolueiden kannatuksen kohtalaisen luotettavaan mittaamiseen. Tutkimuksen mukaan siis Rkp:n kannatus on haarukassa 5-7 prosenttia (Taloustutkimuksen luku on tasan 6 % ja virhemarginaali 1,1 %-yksikköä).

Virhemarginaalin merkitys on suhteessa suurempi pienillä puolueilla. Näiden pienten puolueiden koko äänimääräähän verrataan suurempien puolueiden kolmanteen tai neljänteen vertauslukuun, johon puolueen kokonaiskannatuksen muutos ei vaikuta niin paljoa (yksinkertaistaen voi sanoa, että jos puolueen kannatus pienenee yhdellä prosenttiyksiköllä, on vaikutus esim. kolmannessa vertausluvussa enää 0,33 prosenttiyksikköä).

Eli kaiken kaikkiaan Rkp:n kannatuksen pienikin heilahdus tuosta kuudesta prosentista alas on heidän paikkansa kannalta tuhoisa. Toinen asia on sitten se, että tekninen äänikynnys saattaa olla yleisesti arvioidun kuuden prosentin sijasta 6,5 prosenttia.

Matti Mäkinen 30.05.2009 13:57

Itse seuraan vaaleja sekä 5500 asukkaan kunnassa käytävän keskustelun että yli 100 000 asukaan kaupungin kautta. Oikeastaan itseäni kummastuttaa se, että kiinnostus vaaleihin on mielestäni turuilla ja toreilla jopa aiempia eurovaaleja laimeampi. Edes vaalijulisteita ei töhritä ja revitä, mikä yksi mittari on sekin.

Ja median kiinnostus oikeasti myös - lähinnä siis TV:n - on melkoisen laimeaa ja vähätkin vaaliohjelmat melko tylsiä. Kyllähän HS ja maakuntalehdet kantavat kortensa hyvin kekoon, mutta sähköistä mediaakin tarvittaisiin vaali-intoa luomaan. Isä Mitrot oikeus käyttää papinkaapua ei saisi viedä kaikkea mediahuomiota - itse en ainakaan tiedä edes, mitä Mitro oikein poliittisesti edes ajattelee - en vaikka eniten ehdokkaista mies on jo ollut julkisuudessa.

Ja vaikka kiinnostus tuntuisi olevan heikkoa, niin silti ennakkoäänestys alkoi ympäri Suomen vilkkaasti, erittäin kummastuttava asia sekin minusta kuitenkin. Eihän lukemat mitään huimia olleet, mutta silti.

Mutta onhan nämä sinällään mielenkiintoiset vaalit. Lähes kaikille puolueille kannatus kiikkuu yhden paikan saamisen/menettämisen rajoilla.

Kokoomuksen 4 on aika selvä, mutta muilla jännistystä riittää:

Keskusta 3 vai 2

SDP 3 vai 2

Vihreät 2 vai 1

PS ja Krist 2 vai 1 - ja sitten vielä onko mahdollinen toinen PS ja krist

Vas 0 vai 1

RKP 0 vai 1

Ja kun viimeinen gallup näyttää kasvua keskustalle ja vihreille, niin varmasti ainakin SDP:n ja Vasemmistoliiton piirissä pieni kirivaihde yritetetään synnyttää. On mielenkiintoista nähdä, mitä viimeinen vaaliviikko tuo tullessaan. Toivottavasti ainakin kasvavan vaali-innon, johtaa se sitten mihin tulokseen tahansa.

Mikko-Oskari Koski 30.05.2009 14:59

Yksi olennainen ongelma meppivaaleissa on juuri tuo ryhmäjaon hämärtyminen, kun kansallisella tasolla valinta tehdään täkäläisen puoluejaon mukaan. Tosiasiallinen paikkajakohan on nimittäin parlamenttiryhmien eikä täkäläisten puolueiden mukainen ja sen pitäisi näkyä jo äänestettäessä.

Käytännössä ongelma ilmenee lähinnä niiden konservatiivi- ja liberaaliryhmiin pyrkivien kohdalla, jotka nyt ovat omien ryhmiensä listoilla. Onhan selvää, että jos kd saa paikan, sen meppi astuu kokkareiden seuraksi konservatiiveihin, jos folkkari, tämä menee kepulien kaveriksi liberaaleihin. Kokonaan eri kysymys on tietysti, mitä monissa asioissa äärikonservatiiviset kepulaiset tekevät liberaaliryhmässä, mutta poliittisessa maailmassa on muitakin omituisuuksia.

Tietysti jatko-ongelmakin voitaisiin löytää -varsinkin pienten sirpalepuolueiden ehdokkaille tuntuu itselleenkin olevan epäselvää, mihin ryhmään he liittyisivät, jos sellainen ihme tapahtuisi, että tulisivat valituiksi...

Tätä taustaa vasten pitäisikin meppivaaleissa jatkossa "pakkovaaliliitottaa" kaikki sellaiset ehdokasasettelijat, jotka ovat pyrkimässä samaan ryhmään. Folkpartiet saattaisi siinä tilanteessa jopa panna marjojaan kahteen vasuun, sillä puolueen oikealta laidalta löytyy hyvinkin kokoomuslaista aatemaailmaa vastaavia ehdokkaita todellisten liberaalien lisäksi.

Mitä tulee tähän tuoreimpaan gallupiin, se ei ole yhtään sen vankempi tai epäluotettavampi, kuin aiemmatkaan. Matalasta äänestysprosentista johtuen suuretkin yllätykset ovat lopulta mahdollisia. Minusta folkkarien paikka ei vaikuta todennäköiseltä ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että puolueelta puuttuu valovoimainen ehdokas. Lisäksi epäilen, että aiemmin Esko Seppästä äänestäneet vassarien marginaalikannattajat ovat nyt Soinin vaalikarjaa -eri asia tietysti on, kuinka suuri on heidän äänestysintonsa. Tällä perusteella ajatus, että sekä SFP:n että Vasemmistoliiton prosentti menisi yli kahdeksan ja toisi paikan kummallekin, ei vaikuta realismilta.

jyrki kettunen 30.05.2009 15:58

isojen puolueidemme ohjelmat ovat niin lähellä toisiaan, että olennaiseksi nousee, mistä löytyy hyvä ja osaava ehdokas. en oikein usko julkkiksiin, tarvittava äänimäärä on aika iso. vihreillä on paras lista, sitten kokoomuksella, sitten kepulla ja heikoin sdp:llä. olennainen kysymys on kunka paljon tältä porukaltas vuotaa ääniä pienemmille ryhmille.

Seppo Isotalo 30.05.2009 18:40

EU-vaalit sattuvat väärään aikaan. Sarkozi joutui peruuttamaan vierailunsa Ruotsissa, kun Figarossa julkastiin artikkeli, jossa Ruotsin ulkoministeri suosittelee Turkkia EU-jäseneksi. Sarkozi ei voinut tulla Ruotsiin keskustelemaan kun Ranskan EU-vaaleissa Turkki on rasite.

Ainoa asia, josta on ihan vaaratonta puhua on ilmaston muutos. Satu Hassin puheenvuoro perjantai aamulla oli juuri sitä, pelkästään sitä. Olispa ymmätety kysyä kuin vihreät suhtauvat Venäjän asoihin, kaasuputkeen ja "ihmisoikeuksiin" niin olisi heti tullut hajurako Vihreän johtotrojkassa.

Minun käsitykseni, että Vihreitä ei voi äänestää vaikka Satu hassi onkin ylivoimaisesti pätvin henkilö nykyisistä ehdokkaista. Mutta kyllä hän mene läpi. Hautala menstyy parhaiten Suomessa huolestumalla kerta toisensa jälkeen Venäjän asiasta.

Nälkämaan laululta meni maku kun huomasin, että Keskusta velottaa siitä 1,90 Euroa. Sitä on myyty kun keskustalaiset keräävät rahaa itselleen.Listatiedot eivät suinkaan osoita, että kansa kiinostuisi.

Tage Lindberg 30.05.2009 18:42

Nyt on sekin ihme sitten nähty, että joku kuvittelee Keskustan saavan neljä paikkaa ( Esko Hytti). Oijoi sentään, kun kerran SDP:n kannatus on edelleen Keskustaa korkeammalla tasolla niin SDP:kin saa sitten varmaan 4 paikkaa....

Minä suhtaudun aika skeptisesti RKP:n mahdollisuuksiin saada Haglund (hän lienee vahvin) läpi. Peruskannatus on selkeästi äänikynnystä alempana, lista on heikko ja ennakkoäänestyskin on lähtenyt edelliskertaa aktiivisemmin käyntiin.

Kokoomuksen jäsentenvälisessä Penttilä lienee vahvoilla ja Siitonen ja Metsola heikoilla. Näin ollen läpi menisivät Itälä, Pietikäinen, Korhola ja Penttilä.

Keskustan kohdalla Jäätteenmäki (rajusti putoavasta äänimäärästä huolimatta) ja Härmälä ovat jokseenkin varmoja läpimenijöitä. Mahdollisesta kolmannesta paikasta kampailee moni: Takkula, Karjula, Kaikkonen ja ehkä mustana heppana Itä-Suomen Riikka Manner.

SDP:n listalla Mitro Repo on ennakkosuosikki. Kokenut Liisa Jaakonsaari on toinen jonka arvelen menevän läpi. Mahdollisesta kolmannesta paikasta taistelevatkin sitten ainakin 7 ehdokasta, joista vahvimpina pidän Sievistä, Torstia ja Paasilinnaa.

Vihreistä Hautala jyrää. Mahdollinen toinen edustaja on Cronberg tai Hassi. Veikkaan jälkimmäistä.

PS/KD listalla Soini on tietenkin varma läpimenijä. Sellainen kutina kuitenkin on että toinen paikka on tiukilla, joten Essayah saa painaa tosissaan loppuun asti.

Vasemmistoliiton paikka on enemmän kuin vaarassa, Lapintie läpimenijänä jos natsaa. Lapintien mainoksessa päivän Ilta-Sanomissa kiinnitti huomiota SDP:n kansanedustajan Marjaana Koskisen nimi hänen tukilistallaan. Sillä lailla, jotkut ampuvat pallon maaliin useammin kuin toiset.

RKP tuli jo aluksi käsiteltyä. Tiedossa ovat tiukat vaalit, viimeisten paikkojen kohtaloa ei pysty sitten millään ennustamaan.

Juho Romakkaniemi 31.05.2009 1:57

Hienoa, että saimme vihdoin Eurovaaligallupinkin tietoomme!

Taloustutkimuksen tulokset olivat todella lähellä omia laskelmiani, joten minulla ei ole sen perusteella sinänsä mitään syytä muuttaa omaa arviotani tuloksesta.

Jarkko Rahkosen "laskelma" oli kyllä erinomaista viihdettä tähän lauantai-iltaan. Piti ihan lukea uudelleen muutamaan otteeseen. Kiitokset Jarkolle! Sehän oli ihan taattua Juha Peltosta! Taitaa jäädä sitten monta tohtoria rannalle näissä vaaleissa...

Lars-Erik Wilskman 31.05.2009 9:18

Täyttelin ilmapalloja Järvenpään torilla. Kokoomuksen lisäksi vaaliteltta oli demareilla. Yksittäinen perussuomalainen ehdokaskin

torilla oli ja SKP:n aktiivi jakoi lehteään. Keskustaa ei näkynyt. Ei tämä tietysti mikään ihme ollut uusmaalaisessa "aseveliakselikaupungissa", mutta kuvaavaa kyllä, Tämmöisen näppituntuman perusteella Keskustan tulisi saada äänivyöry kotiseuduillaan, jotta paikat säilyisivät. Minusta puhe Keskustan vaalikoneesta on jo legendaa, ei enää todellisuutta. Kiintoisaa on tuo Mitron vaikutus perusdemareihin. Vaalikampanja on selvästi aktivoitunut kun aivan väärä ehdokas on menossa läpi ohittaen kolmannenpolven ansioituneet aristokraatit. Voi olla, että vaaliliiton sisäinen kamppailu autaa demareita säilyttämään paikkamääränsä. PS/KD vaaliliitton osalta kyse on ääänestysaktiivisuudesta. No, nyt se näyttää hyvältä. Ehkäpä kaksi paikkaa ovat sittenkin mahdollisia. RKP tulee saamaan myötätuntoääniä myös suomenkieliseltä puolelta, joten se kamppailee viimeisestä paikasta.

Vaalien ainoa jatkon kannalta tärkeä asia on, mitä tapahtuu jos Keskusta ja sosialidemokraatit jäävät kahteen paikkaan. Jos, niin käy, niin politiikkaan tulee aivan uutta väriä ja moni asia pohditaan uudelleen.

Jan Rossi 31.05.2009 9:59

Olen käväissyt useiden puolueiden vaaliteltoilla aistimassa tunnelmaa ja täytyy sanoa, että vaikka Jäätteenmäkikin oli paikalla Munkkivuoressa, tunnelmasta voida puhua ainakaan keskustan vaaliteltalla. Hiljaista näytti sillä suunnalla olevan. Samaa voidaan sanoa kokoomuksen teltalla Kolmen sepän patsaalla. Muutamia kävijöitä näytti käyvän. SDP:n vaalikojulla sitävastoin on hyörinää. Upeaa porukkaa kävi paikalla. Paljon ihmisiä. Tämä kertoo siitä, että demareilla näyttää olevan vauhti päällä. Tämä pukkaa hyvää vaalitulosta.

Jan Rossi

Mika Rossi 31.05.2009 13:23

Kampanjoiden teho alkaa näkyä gallupeissa viimeisenä parina viikkona ennen vaaleja. Toki niinhän sen tuleekin olla. Joka tapauksessa tärkeintä on jaksaa kampanjoida aivan loppuun saakka. Tälläkin kertaa eurovaaleissa todella moni tekee lopullisen äänestyspäätöksensä viimeisenä parina päivänä. Kaikki puolueet pyrkivät saamaan itseään lähellä olevat, mutta sivuilleen vilkuilevat äänestäjät pysymään omissa joukoissa.

Äänestysvarmuuden perusteella tilanne on vaikein SDP:llä ja Perussuomalaisilla. Tosin olen täysin vakuuttunut siitä, että SDP saa perusporukan liikkeelle ihan vain rymistämällä loppupäivinä tarpeeksi. Toki ei meillä Keskustassakaan ole hurmokseen aihetta. Meidän kannattajiemme äänestysvarmuuden nousu toki antaa aihetta gallupeja hivenen parempaan tulokseen. Ja vaikka täällä muuta on sanottukin, niin kyllä meidän järjestökoneemme on edelleen kattavin ja iskussa.

Kokoomuksen osalta ratkaisevaa on sää. Vaikka se hupaisalta kuulostaakin niin pääkaupunkiseudulla viimeiset prosenttien kymmenykset saattaa ratketa sillä. Arvoisalle kollegalleni Juholle haluan lausua vilpittömän tunnustuksen laskutoimituksista. Toki myös muille.

Painetaan loppuun saakka reilussa urheiluhengessä ja sunnuntaina sitten nähdään, miten kävi. Sitten voidaakin jo vaalipäivän illalla viisastella täällä keskenämme, kuka oli arvauksissaan oikeassa ja kuka eniten metsässä :)

antti liikkanen 31.05.2009 15:57

Olen ihmetellyt kokoomuksen vaisua esiintymistä Lapissa, jossa kuitenkin olisi "tyhjää tilaa", koska muilla suurilla puolueilla ei ole valovoimaista lappilaisehdokasta.

Ikäänkuin Autto ja Takkula olisivat luovuttaneet.

Tyhjän väärti oli myös Hassin käynti Lapissa, jossa Vuotos ja Sokli ovat vihreiden tulppana, mutta myös se, että vihreät ajavat vain Hassia ja Hautalaa, jolloin vihreä, ex-kepulainen tai -kokoomuslainen mies lyö kantapäät maahan (kumpikin nainen on kunnostautunut esko-seppäsenä enemmän kuin ode-soininvaarana).

Pilivi Torstin tarinaa 1. kommentissa kertonut ex-meppi voi olla oikeassakin?

Oma ennustus:

kok 3

kesk 2

sd 3

vasL 1

vihr 1

PS 1

ruåts 1

1 paikka jääköön viimeisen viikon iltapäivälehti-uutisten varaan.

Juha Akkasen kolumni HS:ssa oli aika osuva, mutta vielä osuvampi oli Olli Rehnin alakerta 31.5. Kalevassa (Pohjoinen on Suomen "se juttu" EU:ssa).

Huomattakoon, että en ole koskaan ennustanut edes lähelle oikeata.

Riitta Skoglund 31.05.2009 22:12

Aitoa mutua ja hajahavaintoja politiikkaa harrastavalta perheenemäntä-osastolta, koskien tällä palstalla kirjoittavien asiantuntijoiden ulkopuolista maailmaa:

Näin epävarmoja ennustamaan vaalitulosta eivät mielestäni ole ennusteet, roknoosit ja gallupit ynnä tässä blogissa esitetyt näkemykset ole ollet mitään vaaleja ennen, vaikka moni totta kai on varsin asiantunteva. Se ei ole pointti.

Perustelu: kampanjat ovat alkaneen toden teolla näkyä mediassa ja kadulla vasta tämän viikonlopun aikana. Kiriviikon kampanjointi ratkaisee, kun nyt viimeiset vaaleille edes vähän korviaan kohottelevat kiinnostuvat hieman, saatuaan lukukauden loppuun ja muita asioita "alta pois ennen kesää". Valoisat illat vievät ihmisiä pois tv-tenttien ääreltä. Helteellä ei jaksa ajatella.Tähän lisäksi edellä kirjatut kommentit säästä. Mutta kampanjoinnin aika on nyt, jaksakaa hyvät ehdokkaat ja tukijat!

Perjantaina ja lauantaina osallistumissani illanistujaisissa puhuttiin politiikastakin, mutta aiempiin vaaleihin verraten mitään aidompaa kiinnostusta vaalitulokseen ei välittynyt. Perjantai-iltapäivän kiireessä jakamani vaalilehti kiinnosti vähemmän kuin arkiaamuisin asemilla. Sunnuntai-iltana saatoimme Lapin vieraita yöjunalle, ja kas kadehdittava yksityiskohta: Ben Zyskowicz jakamassa Lapin miehen Heikki Auton esitettä pohjoisen junaan menijöille.

Vaikuttaa siltä, että EU on vielä liian kaukainen suomalaiselle, ja EU-suhteessa nyt on murrosvaihe meneillään. Aletaan ymmärtää, ettei siellä 13 suomalaista meppiä Suomen asioita ratkaisevasti aja. Toisaalta vielä ei ole kuitenkaan tavan kansalaiselle hahmottunut, miten EU ja parlamentti rakenteena toimivat maanosan hyväksi. Uskoisin että seuraavat EU-vaalit kiinnostavat varmaankin enemmän, jos tällainen ennuste sallitaan. Siksi, että monenlaisia maahanmuuttajia alkaa olla eri vaaleissa eri puolueissa ehdolla ja mukana politiikassa, Suomi kansainvälistyy, nuoriso matkustaa, rajat ovat auki, ilmastonmuutos etenee ja lama tässä välissä herättää.

Unto hyvä, älä lopeta blogia ihan vielä vaaleihin; tälle nimellään kirjoittavalle yhteisölle se olisi kuin hyvän aterian jälkeisen jälkiruuan jättäisi tarjoilematta.

Mika Kahkonen 31.05.2009 23:45

Romakkaniemen laskelmiin pikku huomio vielä. Lisään vertailuun alimmaksi Hesarin tekemään *euro*vaaligallupin kesäkuun alusta 2004.

Eduskuntavaaligallupien kannatus (Yle/TT) kesäkuussa 2004:

KOK SDP KESK VIHRMik

17,4 25,3 24,8 9,8

Vaalitulos EU-vaaleissa kesäkuussa 2004:

KOK SDP KESK VIHR

23,7 21,2 23,4 10,4

Eurovaaligallup HS kesäkuu 2004:

KOK SDP KESK VIHR

23,8 19,9 24,1 10,9

Kaikki lähemmäksi kuin eduskuntavaalimittauksessa ja vain SDP:n tuloksessa oli yli 0,5 %-yksikön ero.

Unto Hämäläinen 01.06.2009 7:17

Huomenta kaikille Pakilasta!

Vielä unisin silmin. Vilkaiskaapa HS.fissa julkaistua MTK:n Maaseudun Tulevaisuuden tilaamaa eurovaalimittausta. Se on tehty gallupkanavalla, eikä ole aivan vertailukelpoinen ns. tavallisten mittausten kanssa. Mutta kertoo se ainakin sen, että näissä vaaleissa on kaikki - ihan kaikki - mahdollista.

Unto H.

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Keskustan+eurovaalikannatus+vajosi+tasoihin+vihreiden+kanssa/1135246393150

Jan Rossi 01.06.2009 7:53

Arvoisa Unski, tämähän kertoo lohdutonta kertomaa keskustan tilanteesta. Päivän kysymys siis on, että jos kepu saa vain kaksi paikkaa, onko Vanhanen vihdoinkin valmis luovuttamaan ja eroamaan puolueensa puheenjohtajan paikalta? Tilannehan on se, että kaksi paikkaa ajaa kepun kaaokseen. Jälleen Vanhasen johdolla puolue kärsisi kirvelevän vaalitappion. Tämän ennusteen mukaan 2011 kepu kärsii sellaisen vaalitappion, että puolue voi jo keskittyä oppositiotaipaleeseen sinipunan tullessa hallituspohjaksi.

Jan Rossi

Timo Erikäinen 01.06.2009 8:00

STT:n välittämissä Maaseudun Tulevaisuuden tutkimuksen luvuissa on kyllä jotain varsin omintakeista matematiikkaa.

Jos jaetaan 'epävarmojen' eli todennäköisesti äänestämättömien osuudet samassa _suhteessa_ puolueille, ei voi olla niin että Kok 22 > 26,5 (lisäys 4,5), SDP 14 > 18,5 (ero 4,5), Kesk&Vihr 12 > 16 (ero 4). Kokoomuksen kannatusarvio pitäisi olla nopeasta laskettuna noin 29,3%, jolloin kokoomuksen viidennen paikan vertausluku olisi 5,85 eli hyvin lähellä KD+PS:n toista paikkaa ja demareiden kolmatta paikkaa.

Lisäksi kyselystä todetaan, ettei mitään korjauskertoimia ole käytetty. Tunnettua on kuitenkin se, että joitakin puolueita on 'helpompaa' vastata kannattavansa kuin todellisuudessa äänestää. Ja joillakin puolueilla päinvastoin.

Ainakin itse suhtaudun kyseiseen 'tutkimukseen' hyvin suurella varovaisuudella.

Timo Erikäinen

Matti Niiranen 01.06.2009 9:22

Huomenta vain Selkämeren rannnalta, piilopirtin patiolta. Kyllä varmaan meni aamuteet myös Kesärannassa nenään tuon Maaseudun Tulevaisuuden tutkimuksen jälkeen.

Länsirannikolla olen muuten havainnut, että ojan penkoilla keikkuu eniten pahvi-Villejä. Itälä tehnee jälleen hyvän tuloksen, viime vaaleissa (2004) sai 65 000 ääntä. Mutta kuka vie kokoomuksessa Stubbin 115 000 ja Piia-Noora Kaupin 60 000 ääntä?

Sdp:n riviestä saattaa hyvällä tuloksella yllättää Petra Paasilinna. Tukijana täältä lännestä mm. turkulainen Heli Paasio. Petran kotisivuilta löytyvä ansiolista on kuin unelmatehtaasta, varmaankin täyttäisi hyvin MEP-isänsä saappaat.

Keskustan kampanjakone tekee täälläpäin työtä nyt isolla vaihteella. Tämä kepun vaalikone on aina toiminut ja yltänyt vähintään torjuntoavoittoon. Pudotus valtakunnallisesti vain kahteen paikkaan osoittaisi koneen yskivän todella pahasti.

Juho Romakkaniemi 01.06.2009 12:10

Hei vaan Unski,

kiinnitin juuri samaan asiaan huomiota kuin Timo Erikäinenkin.

Siksi tarkistin jutun Maaseudun tulevaisuudesta. Siinä näyttäisi olevan grafiikassa Kokoomuksen kannatus raakaluvuissa 20 prosenttia (silloin tulee myös 100% laskettuna yhteen muiden lukujen kanssa). Tuo 22 prosenttia lienee painovirhepaholainen. Siten tuo noin 26 ja puoli on Kokoomukselle oikea luku, kun täydennetään 20 prosenttia sataan prosenttiin 25 prosentin tietämättömien osuudella.

Tutkimuksessa ei oltu kuitenkaan käytetty ollenkaan normaaleissa tutkimuksissa käytettäviä muuttujia 1) äänestysvarmuudesta ja 2) edellisten vaalien tuloksista. Nämä ovat olennaisia muuttujia kun ennustetaan vaalin lopputulosta kyselyn perusteella.

Luvut siis pitäisi kertoa vielä vähintäänkin suhteellisella äänestysvarmuudella. Kaikki tutkimukset näyttävät, että näistä puolueista Kokoomuksen äänestäjien äänestysvarmuus on selvästi parempi kuin muiden ja Vihreiden heikoin. Tässä on vielä nuo Maaseudun tulevaisuuden tutkimuksen luvut ja perässä HS:n tutkimus eri puolueiden kannattajien äänestysvarmuudesta eurovaaleissa.

Kok 26,7 (42)

Sdp 18,7 (37)

kesk 16 (40)

vihr 16, (34)

SDP ja Keskusta siis taistelevat tämänkin tutkimuksen perusteella edelleen tasapäisesti sekä toiseksi suurimman puolueen asemasta, että kolmannesta paikasta. Kokoomuksen viideskään paikka ei ole mahdottomuus, vaikkei se ole todennäköinen. Vihreät näyttäisivät saavan toisen paikan, mutta kolmanteen ei kyllä ole mahdollisuuksia.

Timo Erikäinen 01.06.2009 12:41

Kiitos Juho, että tarkistit luvut lehdestä.

Yksi huomio vielä: nettiuutisoinnissa ei kerrottu luottamusväleistä mitään. Jos vastaajia on ollut 1131 ja heistä neljännes ei ole kertonut kantaansa, noin 850 on vastannut. Tästä seuraa, että esim. kokoomuksen kannatuksen luottamusväli on 95 prosentin luottamustasolla 26,7% +/- 3,0% eli kannatus on 23,7-29,7% välillä. Vastaavasti 99 prosentin luottamustasolla luottamusväli kasvaa plusmiinus 3,9 prosenttiin. Eli 99% todennäköisyydellä kokoomuksen kannatus eurovaaleissa on 22,8% ja 30,6% välillä.

Keskustan kannatukselle samoilla luottamustasoilla luottamusvälit ovat 2,5% (13,5%-18,5%) ja vastaavasti 3,2% (12,8%-19,2%), joten aika harvalla seulalla on tämä kysely tehty.

Timo Erikäinen

Mika Kähkonen 01.06.2009 13:40

Eikö RKP saanut kannatusta lainkaan Gallup-kanavan mittauksessa vai miksi sitä ei mainita uutisissa?

Tehkää nyt HS jo se eurovaalimittaus!

Jouni Pulli 01.06.2009 13:50

Kokoomuksen meppiehdokkaiden kärkinimistä mieleen tulee eräs yhdistävä tekijä, joka pomppaa muita korkeammalle, entisyys: mukana on monikertainen Paris-Dakar -rallin voittaja Ari Vatanen, entinen kokoomusmeppi, entinen ministeri Sirpa Pietikäinen, entinen ei-kokoomuslainen poliitikko Korhola ja entinen ei-kokoomuslainen poliitikko Penttilä sekä entinen puolueen puheenjohtaja Ville Itälä. Kokoomus on onnistunut ehkä konservatiiviseksikin luonnehdittavassa ehdokasasetannassaan erinomaisesti, sillä koko maan kokoisessa vaalipiirissä menestyäkseen ehdokkaan tunnettuus on eräs tärkeimmistä menestystekijöistä. Silti toivoisin, että hieman tuntemattomammat kyvyt kuten esim. Nina Suomalainen ja Pia Kauma pikku hiljaa tunkisivat etusijoille varsin laajalla ja erilaisella (verrattuna nykymeppiehin) osaamisellaan. Ykkösnimi kokoomuksessa on ehdottomasti Ville Itälä, joka on kasvanut EU-parlamentissa aivan toisiin mittoihin kuin puolueen puheenjohtajana ollessaan.

Yhtä varmaa kuin kokoomuksen neljä paikkaa ovat, yhtä epävarmaa on SDP:n kolmas paikka. Demarit ovat lähteneet rohkeasti liikkeelle monin melko tuntemattomin ehdokkain. Tulevaisuuden kannalta tästä on varmasti hyötyä, mutta nyt asiantuntijuuteen luottaminen tunnettuuden kustannuksella voi kostautua. Repo ja Jaakonsaari tullevat valituiksi mutta mielelläni näkisin ainakin yhden SDP:n nuoremmista lupauksista läpimenneiden joukossa, esim. Pilvi Torsti tai Jenny Lindborg. Turkulaisesta yrittäjästä Ahmed Al Chibibistä tulemme varmasti vielä kuulemaan kokemuksen karttuessa. SDP:n listalta eniten ääniä tullee saamaan eniten julkisuudessa ollut Mitro Repo.

Kepun tulosta on vaikea ennakoida. Onko se torjuntavoitto/-tappio eli 3 paikkaa vai jopa katastrofiksi luonnehdittava tulos eli vain 2 paikkaa, riippuu pitkälti viimeisen viikon kampanjoinnista sekä luonnollisesti äänestyspäivän säästä, valitettavasti. Kirjoitan valitettavasti, koska toivoisin, että kansalaistemme äänestystahto olisi meppivaaleissa huomattavasti nykyistä korkeammalla, jolloin säänkin vaikutus lopputulokseen pienenisi. Kysyä sopii, ketä äänestävät potentiaaliset citykepulaiset. Läpimenijöiksi veikkaan Jäätteenmäkeä, Härmälää ja Takkulaa. Mikäli kepu saisi vain kaksi paikkaa, Vanhaselle tulisi aika tehdä johtopäätökset ennen kuin muut tekisivät ne Vanhasen puolesta. Tällöin nousussa voisi olla esim. Maria Kaisa Aula, siis puolueensa puheenjohtajaksi. Esa Härmälä keskustalaisen maaseudun edunvalvojana on kepun selvä ykkönen.

Entisyys elää vahvasti mukana ainakin vihreiden Heidi Hautalan webbisivulla, jos lukee osion ”Saavutukseni”. Hautalalla on kieltämättä paljon tehtyä työtä takana. Saa nähdä, vakuuttaako historia valitsijat tulevasta suunnasta. Joka tapauksessa vihreiden ehdokaslista on varsin vahva, työttömyyskään ei ole vielä lähelläkään huippua eikä vihreiden kunnallisvaalimenestyksen pohjalta voida vielä vaatia facitia pöytään, vaikka kuntien olot kurjistuvat päivä päivältä, joten vihreiden 2 paikkaa lienevät jo plakkarissa, jos vihreät viitsivät äänestää. Eniten ääniä vihreistä ehdokkaista saanee tai ainakin tulisi saada nykyisistä mepeistämme merkittävin Satu Hassi.

Sari Essayhin vaalikampanja on ollut yllättävän pirteä ja terävää tekstiä on kuultu jo useaan kertaan. Essayah osoittaa, että myös entinen urheilija voi tulla valituksi EU-parlamenttiin poliittisilla ansioillaan eikä vain kilpailuvoitoillaan.

RKP:n tilanne on surkein kaikista eduskuntapuolueista. Vetovoimainen tähti puuttuu, mitäköhän puoluetoimistossa on oikein funtsittu? Vasemmistoliiton tila näitä vaaleja ajatellen ei ole paljoa parempi, mutta ehkä äänet kuitenkin riittävät yhteen paikkaan elleivät ne sitten hajaannu ns. protestipuolueille. Vasemmistoliiton meppiehdokkaiden joukosta löytyy monta teräväpäistä ehdokasta kuten Minna Sirnö, Jussi Saramo ja tässäkin erinomaisessa blogissa meitä asiantuntevilla ja avoimilla kommenteillaan ilahduttava Anna Mikkola, mutta riittääkö ehdokkaiden tunnettuus riittävään äänimäärään? Eli tsemppiä Annallekin viimeisen viikon kampanjointiin. Antakaamme asiantuntijuudelle sille kuuluva arvo.

Perussuomalaisista Soini menee läpi, mutta onko kyse Pyrrhoksen voitosta?

Luetuimmat
  1. 1

    Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

  2. 2

    Otto-automaatit häädetään ABC-asemilta, Prismoista ja Alepoista, S-ryhmä tuo tilalle Nosto-automaatit – katso kartalta katoavat Otot

  3. 3

    Charlottesvillessä kokoontui satoja hampaisiin asti aseistautuneita natseja keskellä kirkasta päivää – ja Yhdysvaltain presidentti vähättelee asiaa

  4. 4

    ”Kuljettaja palkitsi asiakkaan mussuttamalla kirosanoja koko matkan” – Teemu Niemelä nostaa Helsingin taksien tökeröimmät töppäilyt laaturaportteihinsa

  5. 5

    Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 13 kuoli Barcelonassa, yöllä toinen hyökkäys läheisessä turistikaupungissa

  6. 6

    Olen törmännyt sovinismiin 68-vuotiaan elämäni jokaisessa vaiheessa – naisten pilkkaamisessa ei ole mitään hauskaa

  7. 7

    Hurjat terveyserot jakavat Suomea – katso kartalta, mitä kunnassasi sairastetaan

  8. 8

    Onko tässä Helsingin surkeimmin saneerattu talo? Kuoppainen lattia ja vedestä turpoava allaskaappi kielivät häkellyttävistä rakennusvirheistä

  9. 9

    Väkivaltainen moottoripyöräjengi rantautui Suomeen vuoden alussa – nyt Satudarah MC on epäiltynä lukuisista törkeistä rikoksista

  10. 10

    Suomalainen sauna riemastuttaa ”vuoden parhaan komedian” ohjaajaa – ”Amerikkalaisille tavallinen alaston ihminen on loukkaavampi kuin joukko­ammuskelu”

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 13 kuoli Barcelonassa, yöllä toinen hyökkäys läheisessä turistikaupungissa

  2. 2

    ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

  3. 3

    Charlottesvillessä kokoontui satoja hampaisiin asti aseistautuneita natseja keskellä kirkasta päivää – ja Yhdysvaltain presidentti vähättelee asiaa

  4. 4

    Poliisi: Hengitysoireita aiheuttanut aine Mannerheimin­tiellä saattoi olla peräisin ruokapalosta

  5. 5

    Lahtelainen Aino-Maija Makkula, 19, pelastui täpärästi pakettiauton alta Barcelonassa – ”Tuntui epätodelliselta”

  6. 6

    Keksittiinkö Malminkartanossa ikiliikkuja? Jätemäen portaat maalattiin tällä kertaa mustiksi ja sitten matemaattisen kaavan mukaan

  7. 7

    Tutkija tyrmää Pentti Linkolan ”todellisuuspakoiset” ajatukset: ”Niitä ovat viljelleet äärioikeistolaiset tai uskonnolliset fundamentalistit”

  8. 8

    Trumpin väkivalta­lausunnot ajoivat hänet nurkkaan – yritysjohtajat pakenevat presidentin ympäriltä, republikaanit moittivat ja hallintoa kuvataan ”halvaantuneeksi”

  9. 9

    Otto-automaatit häädetään ABC-asemilta, Prismoista ja Alepoista, S-ryhmä tuo tilalle Nosto-automaatit – katso kartalta katoavat Otot

  10. 10

    Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

  2. 2

    Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

  3. 3

    Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

  4. 4

    Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 13 kuoli Barcelonassa, yöllä toinen hyökkäys läheisessä turistikaupungissa

  5. 5

    Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

  6. 6

    Järjestyksen­valvojat heittivät kaksi naisesiintyjää ulos alueelta Flow’ssa – festivaali hakee esiintyjille korvauksia

  7. 7

    Espoolainen Eva ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin naapurissa asuvaa ex-miestään – ”Minun kulttuurissani ajatellaan, että miehellä on oikeus lyödä naistaan”

  8. 8

    ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

  9. 9

    Ministeriö vaatii korkeakouluja luopumaan työläistä pääsykokeista jo ensi keväänä – näin muutos vaikuttaa korkeakouluun pyrkiviin lukiolaisiin ja välivuotta viettäviin

  10. 10

    On yksinkertaisesti väärin olla rikas

  11. Näytä lisää