Perässähiihtäjä

Pystyykö Soini loppukiriin?

Keskiviikko 4.1. 2012 ja 15. postaus

Vasta myöhään tiistai-iltana ennätin lukea Iltalehden. Toimittajat Aino Kangaspuro ja Antti Honkamaa olivat olleet vastassa Helsinki-Vantaan kentällä Timo Soinia, joka palasi pitkältä lomareissulta takaisin kotiin. Etelän lomamatka oli melkoinen temppu, sillä Soinin pääkilpailija Paavo Väyrynen on viime päivät painanut kuin susi pitkin Suomen maanteitä. Ja Väyrys-mukejakin on myyty niin paljon, että kampanjarahaa on kertynyt pitkästi yli 100 000 euroa - puhtaana käteen. Kuka olisi uskonut, että juuri Väyrynen keksii näiden vaalien hauskimman ja menestyksekkäimmäin tuotteen?

Iltalehden mukaan Soini oli lomaillut perheensä kanssa Azorien saarilla, etelän lämmössä, kaukana myrskyistä, loskasta ja kaamoksesta. Azorit on Portugalille kuuluva autonominen saariryhmä, joka on kuuluisa upeasta, kukkien kyllästämästä luonnostaan, komeasta tuliperäisestä maisemastaan sekä valas- ja delfiinisafareistaan.

Sana Portugali toi mieleeni viime maalis- ja huhtikuun, jolloin Soini hyödynsi taitavasti ja härskisti Portugalin talousvaikeuksia eduskuntavaalitaistossa. Operaatio huipentui kahden viikon finaalin, jossa Soini pystyi ahdistamaan varsinkin silloista pääministeriä ja keskustan puheenjohtajaa Mari Kiviniemeä.

Niissä oloissa Kiviniemen ei auttanut muuta kuin puolustaa Portugalille luvattua tukea. Tuloksen tuosta väittelystä muistamme: tuli iso jytky.

Mutta voisiko Portugali näytellä myös näissä vaaleissa jonkinlaista roolia? Olisiko niin, että Soini lähtiessään lomailemaan antoi viestiä äänestäjille ja myös perussuomalaisten aktiiveille, ettei näillä presidentinvaaleilla ole niin väliä?

"Lomaviikko lopettaa spekuloinnin siitä, pyrkiikö Soini tosissaan toiselle kierrokselle. Ei pyri, hän on valinnallaan tekemässä Paavo Väyrysestä toisen kierroksen ehdokasta", ennusti blogikollega Jussi Lähde maanantaina palstallaan.

Siihen viittaisi myös Soinin kampanjakalenteri.  Sen mukaan Soini pitää ensimmäisen tilaisuuden yli kahteen viikkoon ensi perjantaina Pirkkalassa. Tilaisuuksia järjestetään - ainakin tällä tietoa - vain yksi päivässä, kun eduskuntavaaleissa Soini esiintyi parhaina päivinä kahdeksassakin tilaisuudessa. Suunnitelma on tässä vaiheessa jonkinlainen kevytversio niistä kampanjoista, joita Soini on aikaisemmin tehnyt. Soinin kiertämisellä on ollut ja on edelleen perussuomalaisille aivan oma arvonsa, sillä puolueen organisaatio on ohut.

Keskustassa, demareissa ja miksei vihreissäkin hykerrellään käsiä. Varsinkin demarit ja keskustalaiset pelkäävät kuollakseen, että Soini kimpoaisi presidentinvaaleissa kärkikaksikkoon - ohi vanhojen valtapuolueiden.

Timo Soini itse kirjoitti tiistai-iltana plokissaan toiveikkaasti ja uhmakkaasti:

"Minulla, Perussuomalaisten presidenttiehdokkaana, on todellinen mahdollisuus päästä presidentinvaalien toiselle kierrokselle ja sitten on kaikki mahdollista."

Juuri nyt näyttää kuitenkin siltä, että Soini antaa muille tahallaan tasoitusta. Hän pyrkii kohtuulliseen suoritukseen, mutta ei kamppaile finaalipaikasta. Vai tuleeko sittenkin huikea loppukiri, jossa Soini uusilla Azoreilla kerätyillä voimilla yllättää meidät kaikki?

Mitä mieltä arvon kommentaattorit ovat?

Siksi nostamme Päivän Hyväksi Kysymykseksi: Pystyykö Soini loppukiriin?

Päivän siteeraus:

Avionpari Jenni Haukio ja Sauli Niinistö arvioivat toisiaan tämän viikon Seurassa.

Haukio Niinistöstä:

"Hauskuus syntyy siitä, kun olet hyvin iätön ja poikamainen ihminen."

Niinistö Haukiosta:

"Hän huvittuu helposti monista arkipäiväisistä asioista ja saa muutkin hyvälle mielelle jutellessaan niistä."

Päivän kohteliaisuus:

Työtoveri Sanomatalon hissisä minulle tiistaina illansuussa:

"Sun blogis on siitä erikoinen, että sen monet kommentit ovat parempia kuin omat postauksesi."

Päivän näyttelysuositus:

Skarppien vuosinäyttely PARASTA JÄLKEEN 1.1.2011 eli viime vuosi karikatyristien ja pilapiirtäjien silmin

Sanomatalon Mediatori 4. – 15.1.2012

55 vastausta artikkeliin "Pystyykö Soini loppukiriin?"

Miika Kurtakko 04.01.2012 8:20

Soinin loppukirin mahdollisuus pelkistyy eduskuntavaalijytkyn uusimiseen. Eli suurinpiirtein sama porukka pitäisi saada taakse, jotta paikka toisella kierroksella olisi varma.

Se on kuitenkin merkittävästi vaikeampaa tällä kertaa. Suurin syy siihen Väyrynen. Eduskuntavaaleissa Soini saattoi melko vapaasti ryöstää keskustan EU-kriittisen siiven ääniä, kun Mari Kiviniemi puolusti sekä puolueen omaa cityliberaalia että hallituksen EU-linjaa.

Nyt puheenjohtaja Kiviniemi onkin jäänyt fiksusti taka-alalle, ja isännän ääntä käyttelee kunniapuheenjohtaja Väyrynen. Mielipidemittaukset kertovat, että keskustan kannattajien maakuntasiipi olisi palailemassa henkiseen kotiinsa. Uskon että puolueiden kannatusmittaukset antavat voimakkaasti suuntaa kunkin puolueen ehdokkaan lopputuloksesta muutamin korjauksin.

Soinin kannatusta syövät sekä Niinistö että Väyrynen. Niinistö rokottaa perussuomalaisten keskiryhmää, Väyrynen vasenta. Puolueen keskiryhmähän on voimakkaasti yrittäjyysvetoinen, isänmaallisuuteen taipuva, perinteisiä porvariarvoja kunnioittava. Tähän muottiin Niinistö taipuu "maisterisjätkää" paremmin.

Perussuomalaisten vasen laita koostuu taas maakuntien "unohdetun kansan puolesta"-väestä, jolle Väyrysen eurokriittinen retoriikka on tuttua jo parin vuosikymmenen takaa.

Perussuomalaisten oikeistosiipi onkin sitten halla-aholaisia, joka pysynee Soinin takana kokonaisuudessaan.

Näkisin, että em. ehdokkaat nappaavat kummatkin noin viisi prosenttiyksikköä perussuomalaisten puoluekannatuksesta. Soinin kannatus jäisi tällöin noin kymmeneen prosenttiin.

En siis usko Soinin loppukiriin.

Jan Rossi 04.01.2012 8:51

Soinin matka on selvä viesti persuleirin kentälle. Soini haluaa kertoa, että presidentinvaalit ovat hänelle välivaalit, ei ole tosissaan mukana, ei todellakaan halua voittaa vaaleja. Näissä vaaleissa on vain kaksi ehdokasta, jotka tosissaan yrittävät voittaa ja he ovat Niinistö ja Väyrynen. Muut peesaavat ja ovat mistä syystä vain ehdokkaina.

Kepu lisäksi taistelee olemassaolostaan vaaleissa. Väyrysen maakuntareissut ovat herättäneet kentän, mutta nähtäväksi jää, että tuleeko heräämisestä pysyvää vai lähtevätkö äänestäjät vaalien jälkeen jälleen Soinin kelkkaan kun arki koittaa. Kiviniemi ei puheenjohtajana vedä peruskepulaisia takaisin.

Jos Väyrynen pääsee toiselle kierrokselle, hänen asemansa kepun pj-pelissä on kova. Joten Väyrynen saattaa palata kepun johtoon kesällä. Vanha isäntä on siis palaamassa puolueensa johtoon, johon Väyrynen todellisuudessa pyrkii. Hän tietää, että presidentiksi nousee Niinistö.

Jan Rossi

Pekka Kantanen 04.01.2012 8:52

Olisin Unski itse avartanut kysymystä kuulumaan: pystyykö/haluaako Soini loppukiriin?

Presidentin vaalit ovat nimittäin siinä mielessä erikoiset vaalit, että mukana on aina ehdokkaita, jotka tietävät, että heillä ei ole mahdollisuutta tulla valituksi. Soinin osalta pitäisi myös uskaltaa kysyä tuosta halusta.

Soinin koko tähänastinen toiminta viittaa jopa halun puutteeseen. Puheenjohtaja Soini on älykäs ja viisas mies. Hänen kohdallaan presidenttiys merkitsisi oman puolueluomuksen hajoamista. Vaikka hajoaa se ehkä muutenkin, mutta että presidenttiharakirin kautta. Ei kiitos!

Olen jo pitkään epäillyt sitä, että Soini ei edes halua toiselle kierrokselle. Mitä jos riittävän moni valitsisikin sen pienemmän pahan – Soini presidentiksi? Sitten eduskunta veisi loputkin presidentin valtaoikeudet ja siellä se sitten istuisi linnassa kuusi vuotta kansakunnan kaapin päällä voimattomana ja vallattomana.

Miten kävisi persujen? Kuka sitten kaitsisi vanhoja ässämpeeläisiä, uuspersuja ja sisulaisia? Jytky päättyisi ennen aikaisesti toraan ja turaukseen.

Soinin halun päästä loppusuoralle todistaa loppukiri. Finaalipaikkaan Soini kyllä yltää ja kevyesti, jos vaan haluaa ja jytkyn mahdollistaneet äänestäjät myös haluavat. Soinin kannatus valtakunnallisessa henkilövaalissa on tähän saakka ollut surkea verrattuna puolueen kannatukseen. Tästä pitäisi Soinin olla edes vähän huolissaan. Kyseessä on myös henkilön uskottavuus!

Vastaan, että en usko loppukiriin. Presidentin vaalit ovat Soinille ja persuille floppi.

Lopuksi Unskille lohdutuksen sana kollegan kommentoinnista: lasten ja työkavereiden suusta… ;-)

Hannu Salmi 04.01.2012 8:58

Niin,

kirjailin jo eilen siitä,

että Perussuomalaisten kannatus oli eduskuntavaaleissa 19%.

Ja Soinilla nyt vain alle puolet siitä eli 9%.

Ja kuitenkin koko Soinin kampajan idea oli siinä,

että keväällä ääniä olisi tullut vielä enemmän,

jos ehdokasasetteluun olisi ollut enemmän aikaa.

Ja kampajan sloganina on

"Nyt Soinia voi äänestää koko Suomessa".

Niin voi, ja kannatus on romahtanut.

"Isolle Jytkylle" voidaan jo aloittaa vastasynonyymien keksiminen.

Omat ehdotukseni ovat:

1. Kaame karapalo

2. Rekyyli-Rytky

3. Tuhti takapotku

Esko Hussi 04.01.2012 10:07

Jos presidenttiehdokas Timo Soini pystyy pitämään eduskuntavaalien kannattajansa, on hänen pääsynsä toiselle kierrokselle varmaa. Gallupit eivät osoittaneen perussuomalaisille vaalivoiton suuruista kannatusta, muistaakseni viitisen prosenttia tulla tupsahti lisää vaaliuurnilla. Tapahtuuko nyt samanlaista? Kurottavaa on enemmän, eikä ehdokas näytä tällä hetkellä niin voitontahtoiselta kuin eduskuntavaaleissa.

Reino Kössö 04.01.2012 10:32

Eteläänkin tuli hieman lunta, joka nyt on taas loskaantunut. Perässähiihtoon tarvitaan siis vesikelin voiteita, mutta paremmin se kuitenkin sujuu, kuin sulalla maalla.

Eduskuntavaaleissa persuja protestiksi äänestäneistä keskustalaisista osa on ilmeisesti siirtynyt Väyrysen kelkkaan. Väyrynen kuitenkin edustaa paremmin keskustan perinteistä kannattajakuntaa, kuin Kiviniemi, johon keskustan eduskuntavaalikampanja liikaa henkilöityi. Kaikkein eniten perussuomalaisten nousu rokotti juuri keskustaa sen perinteisillä vahvoilla alueilla.

Mutta todella vaikuttaa siltä, että Timo Soini ei ole hirveän kiinnostunut tasavallan presidentin virasta. Jos hallitus kompuroi ja maan talous heikkenee eikä puolue enää isommin töpeksi, saattaa Soinille olla neljän vuoden kuluttua tarjolla pääministerin paikka. Se on kuitenkin vallankäytön kannalta aivan eri kaliiperin tehtävä. Loppukiri siis näissä vaaleissa jäänee ottamatta.

Välillä tuntuu siltä, että ainoa ehdokas, jota presidentin vakanssi todella kiinnostaa, on Paavo Väyrynen. Yleensä halukkuus tehtävään on tärkeä tekijä työhön otettaessa ja tietysti ansioluettelo.

Petri Isoniemi 04.01.2012 10:34

Yksi edellinen kirjoittaja ennakoi, että presidentinvaalit tulisivat olemaan Timo Soinille ja Perussuomalaisille "floppi". Mutta entä jos vertaillaan eri presidentinvaalien tuloksia? Jos Soini menestyy paremmin kuin vuoden 2006 presidentinvaaleissa, nämä vaalit eivät siinä mielessä olisi mikään flobbi. Hänen tuloksensa vuonna 2006 oli 3, 4 prosentin osuus äänistä, joten hän hävisi hiuksen hienosti Vihreiden ehdokkkaalle Heidi Hautalalle. Toisaalta Soinin tulos voi ehkä olla siinä mielessä floppi tällä kerralla, jos hän häviää Paavo Väyryselle, koska hän on ilmoittanut julkisesti, että Väyryselle ei pidä hävitä ääniosuudessa. Hän voi kuitenkin hävitä, koska osa Perussuomalaisten äänestäjistä voi äänestää Väyrystä. Soini siis tahdotaan pitää puolueen johdossa ja eduskunnassa.

Pekka Remes 04.01.2012 11:00

Tarvitseeko Soini mitään loppukiriä, kun media tuntuu pitävän hänet auliisti esillä jopa lomaillessa. Tästähän tulee mieleen perussuomalaisten viime kevään vaaliohjelman taidelausunto, joka piti puolueen otsikoissa parisen viikkoa.

Meneekö politiikka noin suoraan syy-seuraus-suhteessa, että kun Soini tekee asian A, siitä seuraa äänestyskäyttäytyminen B? Mitä Niinistö sitten on onnistunut tekemään niin, että hänen gallupkannatuksensa laskee melkoiselle vauhdilla.

Gallupien mukaan epävarmojen äänestäjien määrä on suuri, joten moni varmaan tekee valintansa vasta äänestyspäivän aamuna. Lopulliset tulokset voivat olla kaikille yllätys.

Lars-Erik Wilskman 04.01.2012 11:01

Jos Soini pääsee toiselle kierrokselle, se on todellinen poliittinen Jytky. Soinin pääsy toiselle kierrokselle todistaisi perussuomalaisten suuren puolueen aseman vakiintumista , jota moni voi vielä perustellusti epäillä. Tavoittelemisen arvoinen asia Soinille, vai onko? Kasvattaisiko tällainen tulos perussuomalaisten houkuttavuutta yhteistyökumppanina? Minun mielestäni, ei kasvattaisi. Isona puolueena pitäisi kilpailla politiikan johtoasemasta, hiukan pienempänä voisi olla helpompi päästä hallitukseen.

Soinille ja hänen puolueelleen on taktisesti edullisempaa varmistaa Niinistön valintaa. Niinistöähän Soini sanoi viime vaaleissa äänestäneensä. Jos joudutaan toiselle kierrokselle, kuten nyt näyttää. Kierroksen tärkeimmäksi kysymykseksi nousee, mitä Soini antaa ymmärtää. Vaali käydään joka tapauksessa Niinistön ja antiniinistön välillä. Jos antiniinistö on Väyrynen, Soinilla on pulma, joka ratkeaa vaikenemalla. Jos taas antiniinistö on Haavisto, niin uskonpa perussuomalaisen äänestäjäkunnan osaavan tehdä valintansa ilman Soinin ohjaustakin.

Jussi Lähde 04.01.2012 11:43

Parahin Unski

Timo Soini on suomalaisen puoluekentän uutterin puurtaja silloin, kun hän on päättänyt saada jotain. Jotenkin minulla on sellainen olo, että hän tähtää tarkasti ensimmäisen kierroksen kolmanteen sijaan kotuullisen hyvällä kannatuksella.

Mietitäänpä hetki, miten kävisi mikäli toisella kierroksella ehdokkaina olisivat Sauli Niinistö ja Timo Soini. Millaisen mankelin läpi Niinistö Soinin vetäisi? Soini on tottunut toimittajiin, ei hän heitä kavahda - mutta mitä Soinin suosiolle tekisi kaksi viikkoa tulevan tasavallan presidentin kepin nokassa?

Mitä voitettavaa Soinilla olisi päästessään toiselle kierrokselle? Poliittisesti ei yhtikäs mitään.

Timo Soini on älykäs strategi. Ei hän suhtaudu presidentinvaaleihin niitä väheksyen. Ei suinkaan. Hän vain tietää, että hänelle mahdolliset presidentinvaalit ovat vuonna 2018.

Jan Rossi 04.01.2012 12:08

Näissä vaaleissa ratkaistaan kepun kohdalla Mari Kiviniemen poliittinen tulevaisuus. Jos Väyrynen pääsee toiselle kierrokselle ja saa kohtalaisen kannatuksen Niinistöä vastaan, tällöin kuten aiemmin totesin, Väyrynen on palaamassa kepun johtoon johon hän haluaa vimmatusti. Ei Väyrynen pääse presidentiksi, hän tietää tämän. Väyrysen poliittinen tulevaisuus on kepun puheenjohtajuus ja sitä kautta paluu hallitukseen.

Jan Rossi

Heikki Hakala 04.01.2012 12:09

Viime kevään eduskuntavaalikampanjan perusteella tuntuu selvältä, että Timo Soini olisi pystynyt huomattavasti kovempaan presidentinvaalitaistoon, kuin mitä tähän mennessä on nähty. Hänellä olisi Azoreilta ammentamallaan energialla hyvät eväät myös tiukkaan loppukiriin tilanteessa, jossa useimmilla muilla ehdokkailla on jo takanaan pitkä ja uuvuttava kampanjaputki. Sellaista rutistusta ei kuitenkaan ole odotettavissa.

Miksi Soini ei taistele niin tosissaan kuin voisi? En jaksa ollenkaan uskoa siihen, että hän pelkäisi tulevansa valituksi. Liian moni äänestäjä pitää Soinia vähiten hyväksyttävänä vaihtoehtona, ja hän on siitä hyvin selvillä. Vaikka presidentinvaaleista on kieltämättä muodostumassa Perussuomalaisille eräänlaiset välivaalit, se ei suinkaan tarkoita, etteikö Soini pitäisi presidentinvaaleja tärkeinä. On päivänselvää, että laimea kampanjointi on tietoinen valinta, ja uskon, että syy siihen on pelko puolueen jakautumisesta.

Kokeneena poliitikkona ja pelimiehenä Timo Soini tietää, millä tarkkuudella presidenttiehdokkaat joutuvat ottamaan kantaa mitä moninaisimpiin kysymyksiin. Kahden toiselle kierrokselle nousevan ehdokkaan arvot ja ajattelu läpivalaistaan kahden viikon kiirastulen aikana perusteellisesti. Heidän molempien on ilmaistava kantansa myös lukuisiin sellaisiin asioihin, jotka jakavat omankin puolueen kannattajakuntaa. Perussuomalaisten keskuudessa jyrkkiä jakolinjoja on poikkeuksellisen monta, - eduskuntaryhmää myöten. Presidentinvaaleihin voisikin sisältyä uuden jytkyn sijasta puolueen hajaannuksen siemen. Sitä riskiä Soini ei ota.

--

P.S. Reaktioni Soinin tämänpäiväiseen bloggaukseen: Pidän hyvin ikävänä, että fasismi-sana on pesiytymässä suomalaiseen poliittiseen retoriikkaan yhteyksissä, joissa ei ole fasismista kyse. Kun käsite tietoisesti arkipäiväistetään tarkoittamaan mitä tahansa, mikä ei omaan poliittiseen pirtaan sovi, raja todelliseen fasismiin hämärtyy. Toivottavasti tämä ei ole kenenkään tarkoitus. (Koskee kaikkia poliittisia ryhmiä yhtä lailla.)

Reetta Eiranen 04.01.2012 12:19

Kuten aiemmissakin kommenteissa on uumoiltu, voi olla enemmän kyse siitä, haluaako Soini loppukirin kuin siitä, pystyisikö hän siihen. Soinin aikataulun vertaaminen sekä Väyrysen kampanjatahtiin että hänen omaansa eduskuntavaalien alla kertoo omaa konkreettista kieltään kampanjan intensiteetistä. Perussuomalaisten vaalivoitosta on sen verran vähän aikaa, että on varsin ymmärrettävää, että Soinilla ei ole kovaa hinkua presidentiksi. Hän halunnee ensin vakiinnuttaa puolueensa aseman. En silti pidä mitenkään mahdottomana, että Soini joka tapauksessa päätyisi toiselle kierrokselle. Väyrynen kuitenkin kilpailee samoista äänestäjistä, ja hän varmasti vetoaa moniin sellaisiin keskustan perinteisiin äänestäjiin, joita Kiviniemi ei viime keväänä saanut vakuutetuksi.

Paavo Vaattovaara 04.01.2012 13:00

"Hannu Salmi: Niin,

kirjailin jo eilen siitä,

että Perussuomalaisten kannatus oli eduskuntavaaleissa 19%.

Ja Soinilla nyt vain alle puolet siitä eli 9%."

Tuosta vain, että kenellä muulla kakkospaikasta kilpailevalla ehdokkaalla on puolueensa eduskuntavaalien kannatus gallupeissa?

Liisa Polameri 04.01.2012 13:07

”Minulla, Perussuomalaisten presidenttiehdokkaana, on todellinen mahdollisuus päästä presidentinvaalien toiselle kierrokselle ja sitten on kaikki mahdollista.”

Tämä on todella pelottava vaalilupaus Soinilta, presidenttiehdokkaalta, jonka tulkinta ihmisoikeuksista kierrätetään vanhoilliskonservatiivisten uskomusten kautta.

Suomen ratifioimat ihmisoikeudet, ovat yksilön oikeuksia, joka käsittää myös ihmisen oikeuden oman ruumiinsa hallintaan.

Jos presidentin tehtävä pääasiassa, on toimia koko kansan arvojohtajana, niin mielestäni Pekka Haavisto on parhaiten oivaltanut, mitä merkitsee kestävän kehityksen politiikka, demokratia, yksilön oikeudet sekä yksilöiden yhdenvertaisuusperiaate lain edessä. Sen lisäksi, että hänellä on laajaa poliittista tietopuolista ja kokemusperäistä osaamista.

Pekka Haaviston maailmankuvassa on tekijöitä, jotka ovat omiaan herättämään toivoa turvallisemmasta tulevaisuudesta ja paremmasta elämästä kaikille, tämän hetkisessä, ahneuden läpitunkemassa, ihmisvihamielissä maailmantilanteessa.

Toivon heräämistä, ei ole mahdollista saada aikaan henkseleiltä paukutellen, arvoilla, keskiajan tuolta puolen.

antti liikkanen 04.01.2012 13:18

Soinin valinta, Azorit, on monella tapaa mielenkiintoinen.

Ensiksikin kyseessä ei missään nimessä ole aurinkolomakohde.

Toiseksikin 9 saaren alue on erittäin tuliperäinen ja riskialtis tsunami-mielessä.

Azoreiden asema EU:ssa on lisäksi juuri sitä, mitä Soini olisi haluamassa Suomelle:

Kaikki rusinat pullasta.

Soinin uusin läimäys suvaitsevaiston fasismista ei ole varmaankaan Azoreilla syntynyt.

Suosittelen tutustumaan saarten historiaan.

Vastaus kysymykseen: voi olla, että loppukirin aloittamista pitää vielä hetken siirtää, ettei kävisi Niinistön kanssa vanhanaikaisesti.

Tuomo Kokko 04.01.2012 13:51

”Sun blogis on siitä erikoinen, että sen monet kommentit ovat parempia kuin omat postauksesi.” Tuota voinee verrata tilanteeseen, jossa oppilas kehittyy opettajaansa paremmaksi. Perässähiihtäjä on todella saanut tiimistään kaiken irti - onneksi olkoon!

Antti Liikkasen tiedot Azorien saariryhmästä haluan kyseenalaistaa. Atlantin keskiosassa todellakin on mannerlaattojen raja, mutta siinä saumakohdassa laatat pyrkivät toisistaan eroon, joten niiden välinen jännitys on siten purkautumassa. Kaakkois-Aasiassa ja esimerkiksi Kalifornian edustalla mannerlaatat työntyvät toisiaan kohti, mikä on asetelmana paljon riskialttiimpi.

Timo Soinin lepoloma ei ollut taktikointia. Vaalikampanja on kuin onkin rankka duuni; katsokaa vaikka Sauli Niinistön rasittuneita kasvoja. Soini on aikaisemmin ainakin kerran päätynyt kampanjakiertueelta sairaalaan, ja viimeistään sellaiseen joudutaan lääkäriperheessä reagoimaan. Kaikki äänet ovat yhä antamatta, kuten vaaleja lähestyttäessä aiheellisesti muistutetaan!

Ville Jalovaara 04.01.2012 13:59

Saa nähdä kuka loppukiriin pystyy. Panokset ainakin keskustelussa näyttävän koventuvan, kun tämän päivän uutisia lukee. On Timo Soini liikkeellä tai ei, osa mediasta on tehnyt parhaansa hänen kampanjan esillä pitämiseksi. Tuskin on päivää, ettei Soinia nähtäisi jommankumman tai molempien iltapäivälehtien lööpeissä. Kun Soini palasi Azorien lomalta, oltiin jo kentällä toivottamassa tervetulleeksi ja välittämässä lomakuulumiset seuraavan päivän lehteen. Toinen asian on tietenkin, että tuoko vai viekö tämä jatkuva lööppi julkisuus ääniä.

Vesa Kaitera 04.01.2012 14:00

Kuulun siihen laajaan joukkoon, joka ei usko Timo Soinin ihan tosissaan pyrkivän presidentiksi. Kyllä asia voi olla juuri niin kuin Jussi Lähde kirjoitti eli että Soini pyrkii sijoittumaan presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella kolmanneksi suhteellisen hyvällä kannatuksella. Uskon, että Soni kehittää jonkinlaisen loppukirin, ei hän alle 10%:n kannatukseen halua jäädä, mutta hän häviää kuitenkin Paavo Väyryselle, jolla näyttää olevan suorastaan maaninen vaihe menossa. En kuulu Väyrysen ihailijakaartiin, mutta kyllä hänen kampanjassaan on tosi yritysi päällä. Toisin kuin Jan Rossi en usko Väyrysen pyrkivän itse Keskustan puheenjohtajaksi ensi kesänä. Mutta selvää mielestäni on, että Väyrynen pyrkii korvaamaan Kiviniemen itsensä kannalta positiivisemmalla henkilöllä Keskustan puheenjohtajan paikalle. Tällainen henkilö saattsii olla EU-meppi Riikka Manner, jota Väyrynen avoimesti tuki viimekertaisissa EU-vaaleissa.

Mikko Myller 04.01.2012 14:57

Soinilla on kyllä aikamoinen pokka, kun hän kutsuu joukkojansa kasaa syyttämällä kuviteltuja vastustajia fasisteiksi. Siitä on jonkinmoinen aika, kun näitä sanavalintoja viimeksi käytetty suomalaisessa poliittisessa elämässä.

Viimeksi tätä taidettiin kuulla taistolaisten suusta. Kun ajattelee perussuomalaisten maahanmuuttajakriittisen fraktion kielenkäyttöä, niin vertaus ei edes ontuva. Mutta Soinin suussa se yllättää. Tätäkö on odotettavissa tulevaisuudessa? Toivottavasti ei.

Perussuomalaisten kannalta presidentinvaaleja tärkeämpi on syksyn kunnallisvaalit. Silloin ratkaistaan ensimmäisen – ja ehkä myös viimeisen - kerran onko puolueesta liikkeeksi nykyisen jytky-ilmiön sijaan? Nyt tammikuussa tärkeintä on säilyttää perusäänestäjäkunta ja luoda henkeä syksyyn. Siksi kai hänen viimeisin plokimerkintänsä otsikko on: ” Olen ylpeä Perussuomalaisuudesta”.

Vaalitaktisesti kunnollinen loma ennen loppurytistystä ei ole kylläkään täysin hölmö. Vanha viisaus on, että levännein ehdokas voittaa.

Paavo Vaattovaara 04.01.2012 15:06

En usko, että Paavo Väyrystä lukuunottamatta yksikään näistä "kakkosehdokkaista" tosissaan edes ajattelee presidentiksi valituksi tulemista. Toiset ovat vain puolueensa näkyvissä olemista varmistamassa.

Paavo Väyrysellä on jo Kekkosen ajoista asti ollut unelma päästä presidentiksi. Väyrynen yritti KGB:n agentti Vladimirovin avulla saada Ahti Karjalainen presidentiksi. Väyrynen olisi ollut Karjalaisen seuraaja. Väyrynen uskoi, että Neuvostoliitto on ikuinen ja hänestä olisi tullut Neuvostoliiton avulla elinikäinen presidentti Kekkosen tavoin.

antti liikkanen 04.01.2012 15:23

Tuomo Kokko

Vietin Azoreilla jokin aika sitten ihastuttavalla tavalla aikaani tutkien samalla saarten historiaa ja totesin, että väestön osalta merkittävin muutospaine on maanjäristysten ja tulivuorenpurkausten aiheuttama sarja aika tuoreita katastrofeja.

Suosittelen Googlea.

Parempaa paikkaa latautua voi etsiä vaikkapa Lapista tai Saimaan saarelta, jonne Soini - ja minäkin - paremmin sopisimme sekä tarpeiltamme, olemukseltamme että kansantalouden pikku osasina.

Nestori Miikkulaisen tai Kaapin Jounin seuraan.

Tuukka Sariola 04.01.2012 15:29

Tietenkään Soini ei pyri tosissaan presidentiksi mutta 2. kierrokselle hän pyrkii. Esim. Väyryselle häviäminen olisi arvovaltatappio ja heikentäisi mahdollisuuksia nousta pääministeriksi seuraavissa vaaleissa. Kokoomuksen ohittaminen suurimpana puolueena tulee olemaan erittäin tiukka kamppailu ja sitä kamppailua käydään jo näissä vaaleissa.

Mutta näissä vaaleissa puolueella on vain yksi ehdokas eikä eduskuntavaalien tapainen roolijako eri ehdokkainen kesken enää onnistu. Soinin lomaltapaluuviesti kertoo siitä, että hän kykenee halutessaan ottamaan myös Halla-ahomaista roolia punavihreiden voimien vastustajana, ainakin netissä. Tämä on oikeastaan ainoa tapa napata kansallismielisiä äänestäjiä pois Niinistöltä, takaisin omaan laariin.

Jos ja kun 2. kierros kutsuu, Soini voi taas palata normaaliin leppoisaan rooliinsa, hänhän voitti jo ja mitään pelkoa valituksi tulemisesta ei ole. Eikä ole mikään tarvetta luoda hirmuista vastakkainasettelua Niinistöä vastaan, pelkkää julkisuudessa paistattelua hymyssä suin.

Miika Kurtakko 04.01.2012 15:34

Vanha sanonta "on monta tietä samaan päämäärään" lienee paikallaan Soinin tekemisiä pohdittaessa. Soinin päämäärä on perussuomalaisten aseman vakiinnuttaminen ja vahvistaminen. Presidentinvaalikampanjakin palvelee tuota tavoitetta - tuloksesta riippumatta. Presidenttiys, kakkospaikka, kolmospaikka... kaikista näistä pystyy auttamaan omaa puoluettaan.

Vaikka en uskokaan Soinin kakkospaikkaan, niin päivänpolitiikassa mukana olevalle ja mahdollisesti pääministerin paikkaa tähyävälle, kakkospaikka on paras. Nouseehan suosituin ehdokas presidentiksi, jolloin päivänpolitiikan pelikentän moraalinen herruus jää kakkosen haltuun. Poliittisia vastustajia kun on kiva muistuttaa yli miljoonan äänen kannatuksesta jne.

Kolmospaikalta jää hieman syrjään, vaikka toisen kierroksen kiirastulelta välttyisikin. Lisäksi omien äänten testamenttaamisen kanssa saa olla tarkkana.

Vesa Kaitera oli erinomainen analyysi keskustan puheenjohtajakuvioista. Riippumatta Väyrysen tuloksesta - jonka kylläkin uskon olevan hyvä - hänen tavoitteensa on saada omalle linjalleen myönteisempi puheenjohtaja Kiviniemen tilalle. Ja kukapa olisikaan parempi henkilö kuin presidentinvaalikampanjan kampanjapäällikkö Riikka Manner? :-)

Riku Keskinen 04.01.2012 15:43

Liityn myös siihen joukkoon, joka ei usko että Soini tähtää presidentiksi. Hyvään tulokseen hän sen sijaan varmasti tähtää.

Myönnän, että tilanteeseen liittyy paradoksi. Jos Soini kiertäisi, hänen kiertämisensä ei välttämättä herättäisi huomiota. Nyt jopa lomailu herättää. Vaikka joulutaukoon oli ehdokkailla itsensä Paavo Lipposen lupa.

Minusta Soini on tällä hetkellä onnistuneesti alentanut häneen kohdistuvia odotuksia. Eiköhän Soinikin kuitenkin tähtää loppukiriin tai paremminkin gallupnousuun.

Sitä en usko, mitä jotkut kirjoittajat väittävät, että Väyrynen ei uskoisi mahdollisuuksiinsa. Minusta hän uskoo aina mahdollisuuksiinsa.

Ilari Kiema 04.01.2012 15:49

Soinin kiri on juuri alkanut näillä minuuteilla! Keltaisen sävyissä hehkuvat Suomen Soini -julisteet ilmestyivät telineisiin tuulisen sillan korvaan, ja maankuulu kansanedustaja Jussi Halla-aho, joka joulukuun lopulla jatkoi ikävien rahaliitto- ym. asioiden välillä keskeyttämää yksityiskohtaista raportointiaan ulkomaalaisten opiskelijoiden saamattomuudesta, ilmaisee näillä minuuteilla ilmestyneessä kirjoituksessaan tukea puoleen presidenttiehdokas Timo Soinille.

Halla-aholle kelpaisi myös Pekka Haavisto, joka ”on useista vääristä mielipiteistään huolimatta miellyttävä, edustava ja asioista perillä [--] Uskon, että hänestä tulisi erittäin sovitteleva ja sopua rakentava presidentti, johon useimmat olisivat vielä kuuden vuoden päästä tyytyväisiä. Myös hänen puolisonsa Nexar Antonio Flores olisi mitä mielenkiintoisin First Lady. [--] Äänestän kuitenkin Timo Soinia, koska hän luultavasti pitäisi sekä kohottavimmat että viihdyttävimmät uudenvuodenpuheet.” (http://www.halla-aho.com/scripta/hyvaa_uutta_vuotta_2012.html)

Azorien ajallaan Timo Soini on mestarillisesti hallinnut kampanjan aikaa ja hillinnyt kannattajien tuenilmauksia. Mitä lyhyempi ja intensiivisempi kampanja, sitä vähemmän tukimöläytyksiä todennäköisesti kertyy ehdokkaan seliteltäväksi. (Aikataulunsa mukaan Soini ei siis aio lainkaan käydä Helsingissä?)

Hannu Rautiainen 04.01.2012 17:46

Syntyy sellainen tunne, että bloginpitäjä ehkä päivän kohteliaisuuden siivittämänä "vedättää" keskustelijoita. Eli antaako Soini tasoitusta eikä edes pyri finaalikierrokselle ?

Vedätys tuntuu onnistuvan. Huomaan että joku pohtii jo sanatarkasti sitäkin, että Soini "tähtää tarkasti ensimmäisen kierroksen kolmanteen sijaan". Tarkasti !

Nähdäkseni politiikassa ei toimita noin, vaan kukin pyrkii mahdollisimman hyvään tulokseen. Näin on varsinkin isojen puolueiden ehdokkaiden kohdalla. Ja kolmanneksi on kovin vaikea tähdätä, kun 2-4 sijoilla olevien kannatus näyttäisi heiluvan mittauksista riippumatta 2-3 %-yksikön haarukassa.

Tai jopa pienemmässä.

Vaalitaistelun loppusuora on vasta alkamassa. Tässä tilanteessa kukin pyrkii kunnon loppukiriin. Sitä ei voiteta runnomalla vaan urheilutermein rennolla otteella. Tämä koskee sekä Soinia että muita ehdokkaita.

Loppukirissä eivät muuten kokemuksen mukaan välttämättä ratkaise isot linjanvetoasiat vaan pikemminkin "pienet asiat". Esimerkiksi se kaikkien muistama Ahtisaaren peijooni-kommnetti.

Teemu Pyyluoma 04.01.2012 18:42

Soini voi olla haluton, mutta myös vähän aseeton. Kun nämä eivät ole asiavaalit niin ei ole mitään muiden ajamia asioita joihin positioida itsensä yleisoppositioksi, sutkauttajan roolia ei ole tarjolla. Muilla ehdokkailla on taas sama etu kuin Soinilla viime vaaleista, kun ei tarvitse selittää hieman vaikeita asioita niin voi puhua luontevasti.

Ja kas kummaa, Haavisto on rauhallinen, Väyrynen humoristi, Lipponen äreä, eli yhtäkkiä löytyykin poliitikkoja jotka vaikuttaa ihmisiltä ihan niin kuin Soini vaikutti eduskuntavaaleissa. Voi tietenkin olla että valtakunnan kärkipolitikoista on valikoitunut ehdokkaiksi vain henkilönä helposti lähestyttäviä, ja toki tämä on kamppanjoiden tekosiakin, mutta olisiko nyt kuitenkin niin päin että muiden vaalien asiakysymykset ja asetelmat tekee melkein kenestä tahansa byrokraatin televisiossa?

Seppo Sjöström 04.01.2012 20:36

Suomen kansan ja maan tulevaisuuden kannalta kuka

tahnasa muu kuin NIINISTÖ pitää valita , kaikki muut

ovat isämmaallisempia, ja ajattelevat koko maan ja

kansan etua, nyt vaan äänestämään omaa suosikkia ja

toisella kierroksella kaadetaan Niinistö historian paradoksina

unohduksiin

SEPPO SJÖSTRÖM

Reijo Tossavainen 04.01.2012 21:11

Kommentoijat näyttävät unohtaneen Lipposen. Viimeistään tänään Lipposen pressahaaveet ovat ajaneet karille. Demareiden duunarisiipi tulee Soinin taakse, se ratkaisee Soinin pääsyn toiselle kierrokselle.

Joka tapauksessa Väyrynen tulee tarjoamaan kovan vastuksen. Jo syksyllä löin kahvista vetoa Unton työkaverin Marko Junkkarin kanssa. Väitin, että Väyrynen hakkaa Lipposen mennen tullen. Näyttää jokseenkin varmalta, että olen kahvini tienannut.

Seppo Isotalo 04.01.2012 21:25

Timo Soinin haastattelu ruotsinkielisellä kanavalla osoitti hänen todellisen pontentiaalinsa. Jos hän pääsisi toiselle kierrokselle vetäisi hän Niinistön kerta toisensa jälkeen kelin alta. Mutta eivät ne äänestämistä miksikään muuttaisi. Todellisuudessa on vielä mahdollisuus, että Niinistö valitaan jo ensimmäiselle kierroksella. Hän on itse laskenut, että äänestävistä puolet ovat hänen kannallaan.

Väyrysen uurastus antaa kovat korot. Keskusta nousee takaisin neljän suuren joukkoon. SDP pystyy korjaamaan Lipposen aiheuttaman vahingon panemalla Urpilaisen suitsiin.

Mutta asiakysymykset muuttuvat Suomessa. Käytäntö vuodesta 1987, että vaalitulosta tarvitaan vain hallituksen voimasuhteiden määrittämiseen, on nyt loppu. Kun euroryhmä sortuu ovat mielessä neljän presidenttikandidaatin irrottautuminen Kokoomuksen ja Demarien EU-linjasta. Timo

Soinin ja Paavo Väyrysen ei tarvitse muistuttaa, että mitä minä sanoin sata kertaa vaalikampanjan aikana. Sari Eysayah terävä erittely korjaa Väyrysen kömpelöä ja ennenaikaista markkaan palaamista.

Nykynäkymillä Timo Soini on Suomen seuraava pääministeri ja Väyrynen ulkoministeri.

Pentti Peltoniemi 04.01.2012 22:10

Pystyykö Soini loppukiriin?

Urheilutermein vaali on vielä takasuoralla, joten Soinin tai muiden loppukirin aika ei vielä ole.

Sen sijaan olisi toivottavaa, että Paavo Lipponen Mannerheim-elokuvan kunniatoimikunnan puheenjohtajana, Sauli Niinistö jäsenenä yhdessä ja tukenaan toimikunnan ministerijäsenet, teollisuusministeri Jyri Häkämies ja työministeri Lauri Ihalainen saisivat ikään kuin suomalaista parlamentarismia arvostaen hankituksi rahoituksen eduskunnan valitseman presidentin elämästä kertovalle elokuvalle.

Rahoituksestahan ei nykytiedolla puutu edes sitä summaa, mikä Niinistön kampanjalle on tällä kerralla kerätty.

Edelliseen liittyen: vaalitaistelun aikana on jo tullut selväksi, että rahoituksen läpinäkyvyys ei toimi, koska yksittäisten lahjoitusten ylärajat ovat aivan liian korkeat.

Kukahan suuren budjetin ehdokkaista avaisi pelin ja julkistaisi oman kampanjansa kaikki tukijat ja summat. Olisiko jo ennen ennakkoäänestystä syytä osoittaa johtajuutta sekä demokraattista mieltä patistamalla vaalirahalainsäädännön uudistamista. Tuija Braxin johdolla tehty uudistushan yltää nipin napin GRECon minimivaatimuksiin.

Vesa Kaiteran kiriarvio on mielenkiintoinen: Soini ”häviää kuitenkin Paavo Väyryselle, jolla näyttää olevan suorastaan maaninen vaihe menossa (---) kyllä hänen kampanjassaan on tosi yritys päällä.”

Väyrysessä näyttää olevan niin paljon virtaa ja tekijää, että valitettavasti Mannerheim-elokuvan tekijät eivät tukeutuneet häneen valitessaan kunniatoimikuntaansa.

Näillä näkymin ei ole syytä olettaa, etteikö Soini pysty loppukiriin. Kyllä pystyy, mutta riittääkö se Väyrysen ”tosi yritykselle” on jo toinen asia. Sitä epäilen.

Juho Romakkaniemi 04.01.2012 23:24

Unski ja Jussi Lähde huomioivat samoja asoita, joita olen itsekin ollut huomaavanani kampanjointiaktiivisuutta tarkkaillessani. Soini ei näytä edes tavoittelevan tosissaan paikaa toisella kierroksella, vaan hakee kunniakasta kolmatta sijaa.

Harmi, sillä poliittisen tarkkailijan näkökulmasta näiden vaalien ylivoimaisesti mielenkiintoisin asia olisi tietää, miten esimerkiksi SDP:n ja Keskustan äänestäjät, kansanedustajat ja puoluejohto valitsisivat Niinistö-Soini asetelmassa?

Ja kumpaa äänestäisi esimerkiksi Arhinmäki, joka ilmoittautui alle vuosi sitten Soinin vastavoimaksi ja on samassa hallituksessa Kokoomuksen kanssa? Tilanne muistuttaisi Ranskan taannoisia presidentinvaaleja, joissa toiselle kierrokselle pääsivät Chirac ja Le Pen.

Laajentaakseni tätä kysymystä, pohtisin myös antaako tämä kannatusasetelma harvinaisen paljon eväitä äänestäjien ja kannattajien "taktikointiin" ensimmäisellä kierroksella?

Äänestääkö esimerkiksi osa Perussuomalaisten ja Soinin kannattajista muita ehdokkaita kun ei oikeasti edes halua Soinista presidenttiä?

Tai jos viimeiset tutkimukset näyttäisivät että toinen kierros tulee ja että Niinistö on siellä joka tapauksessa, ryhtyykö osa äänestäjistä eri syistä parhaan ehdokkaan valitsemisen sijaan taktikoimaan kuka Niinistön vastustajaksi toiselle kierrokselle tulee?

Pentti Kangasluoma 05.01.2012 8:11

Timo Soinin kannalta lyhyt kamppanja merkitsee sitä, että hänen opetuslastensa töppäilyt eivät nouse esille. Ehkä hänen pitää levätä, lääkärivaimon määräys. EI tosi pyrkyä, symppaaja voi äänestää muuta ja palata Soinin äänestäjäksi.

Valtiomies Lipponen nousee vielä.

Timo Laaninen 05.01.2012 11:41

Eilinen päivä meni niin tiukasti omissa kokouksissa, että ehdin vasta nyt Perässähiihtajan kannoille kolkuttelemaan.

Eilinen oli sikäli merkittävä päivä, että Paavo Lipponen tuntui lyövän hanskat tiskiin. Muutoin on vaikea ymmärtää tuollaista kiukuttelua Aamulehden kanssa. Vaikka kyllähän lehtikin munasi julkaisemalla uudestaan jo muualla aiemmin julkaistun jutun, sikäli kuin olen oikein asian ymmärtänyt.

Soinin roolista on kaikki oleellinen sanottu. Tahto hänen kampanjastaan puuttuu ja sen mukana kaikki.

Itse asiassa joutuu pohtimaan, ketkä tuosta joukosta oikeasti haluavat presidentiksi. Paavo Väyrynen varmasti haluaa, ja Sauli Niinistö on oppinut haluamaan suuren kansansuosion siivittämänä. Muista en ole ihan varma.

Huomaan, että monia kommentaattoreita kiinnostaa kovin, mitä keskustassa tapahtuu presidentinvaalien jälkeen. Sen me keskustalaiset itse päätämme, mutta muutoin olen tästä kiinnostuksesta pelkästään iloinen. Jos keskustaa ei olisi, se pitäisi keksiä uudelleen.

Tarja Filor 05.01.2012 11:44

Presidentiksi, ulkomaan suhteiden PR-mieheksi ei kannata uhrata henkilöä, jolla on paljon tekemistä sisäpolitiikassa. Säästetään Soini sisäpolitiikan kapellimestariksi. Menkööt joku kumileimasin presidentiksi.

Jan Rossi 05.01.2012 12:42

Arvoisalle Timo Laaniselle toteasin, että nyt todella käydään kepun pj-kisaa, jonka kärkeen Väyrynen pyrkii. Väyrynen tietää, että hän ei voi voittaa Niinistöä, mutta hakee kakkostilaa ja mahdollisimman laajaa kannatusta toisella kierroksella vahvistaakseen asemansa niin vahvaksi, että voi tavoitella kepun puheenjohtajuutta kesällä. Jos näin käy, Väyrynen palaa kepun johtoon, sillä yhden virheen hän on myöntänyt. 1990 tapahtunut vetäytyminen oli karmea virhe. Tämän Väyrynen haluaa korjata.

Väyrysen päätös vetäytyä 1990 oli todellakin hirvittävä virhe, sillä 1991 tullut vaalivoitto vei Väyryseltä pääministeriyden Aholle ja ajoi Väyrysen sivupoluille vuosikausiksi. Aho osoittautui liian itsenäiseksi.

Jan Rossi

Timo Laaninen 05.01.2012 12:54

Jan Rossille: ken elää, se näkee. Itse olen varautunut puoluesihteerinä vain siihen, että seuraavassa puoluehallituksen kokouksessa 9. helmikuuta päätämme lähettää Keminmaalle onnittelusähkseen juuri presidentiksi valitulle Väyryselle ynnä kukat Vuokolle samaan osoitteeseen.

Jan Rossi 05.01.2012 13:04

Hyvä Timo Laaninen - Paavo Väyrysen nousua presidentiksi ei tule. Hyvänä kakkosena ja laajan kannatuksen turvin Väyrynen lähtee tavoittelemaan kepun johtajuutta, tämä on lähes päivän selvä asia. Vaalien jälkeen Väyrysellä ei ole mitään poliittisia luottamustehtäviä kun kansanedustajuuskin meni. Paavo Väyrysen poliittinen tulevaisuus on lähes pelkästään kepun puheenjohtajuudessa. Siihen mies pyrkii ja sitä kautta 2015 vaalivoittoon ja pääministeriksi presidentinvaaleissa saadun hyvän luottamuksen turvin. Väyrynen pyrkii samaan, mihin hän pääsi 1988. Vaalien kakkoseksi.

Ja mitä tulee 1987 halllitusratkaisuun, siinä Väyrynen on oikeassa, että Koivisto pelasi siinä härskiä omaa poliittista valtapeliään. Väyrynen halusi porvarihallituksen ja oli lähes saamassa mutta Koivistolla oli ässä hihassaan ja se oli Harri Holkeri. Holkerilla Koivisto sai kokoomuksen sinipunahallitukseen nostamalla tämän pääministeriksi ja samalla taattua oman uudelleenvalintansa 1988 vaaleissa. Näin tapahtuikin. Holkerin valitsijamiehet menivät Koiviston taakse.

Jan Rossi

Heikki Hakala 05.01.2012 13:07

Timo, eikö Väyrystä siis valitakaan heti ensimmäisellä kierroksella?

Timo Laaninen 05.01.2012 13:16

Heikille tiedoksi, että olemme varautuneet kahteen kierrokseen. Ja toisen kierroksen strategiakin on mietitty, mutta säilytetään kampanjasalaisuutena.

Riitta Skoglund 05.01.2012 14:05

Olenkin näköjään varsinainen perässähiihtäjä, aina viimeisenä kommentoimassa.

Olen samalla kannalla kuin M Myller: Soinin varsinainen tavoite on syksyn kunnallisvaalit, ja sitä varten hän ehdokkuudessaan ottaa pullasta kaikki rusinat mitkä irti saa. Ilmaista media- ja tv-tenttijulkisuutta tulee puoluelle roppakaupalla, media syö Soinin kädestä ja osa kansalaisista on ek-vaalituloksen jälkeen vieläkin äimissään ja varpaillaan.

Soinin terveysongelmat mainittiin. Hän ottaa pressakisassa minimipanostuksella riittävästi ääniä ja säästää kiertämisen vaivat ja siihen tarvittavat voimat syksyyn. Azorien loma olisi varmasti tarpeen joka ehdokkaalle, ja Soinin kohdalla se on sopivaa jarruttelua.

Lipponen putosi Suomen Kuvalehden kannessa, Väyrynen on kova tahtopoliitikko ollut aina (ja se sumentaa). Unelmafinaali olisi Haavisto-Niinistö, raikas olisi myös Arhinmäki-Niinistö :)

Heikki Rönkkö 05.01.2012 17:52

Iltapäivälehtiä selaillessa vaikuttaisi siltä, että "etelän metia" on alkanut nostaa Pekka Haavistoa esille samaan tapaan kuin se viime eduskuntavaalien alla edisti - etenkin Uudenmaan paikallisradioissa - Antti Kaikkosta, ilmeisesti Paavo Väyrystä paremmaksi arvioituaan.

Ajatushautomoiden kukot ovat näköjään tälläisen munan pyöräyttäneet median paistettavaksi.

Ville Jalovaara 05.01.2012 20:56

Keskustan puoluesihteerin käänsi Timo Soinia koskevan keskustelun Paavo Lipposen arvosteluun. Mielenkiintoista sitä taustaa vasten, että puolueenne entinen puheenjohtaja Matti Vanhanen asettui eilen puolustamaan Lipposta virheellistä arvostelua kohtaan. Keskustan kannaltahan vaali-asetelma on todella mielenkiintoinen. Jos Väyrynen menestyy, se on epäluottamuslause nykyiselle johdolle. Vaikka nyt liputatte Väyrysen puolesta, monella on vielä muistissa puoluejohdon pyrkimys löytyy mieluummin joku toinen ehdokas kuin keskustan nykylinjaa arvostellut Väyrynen. Jos Väyrynen ei menesty, niin yhtälailla kysellään, että mitkä ovat keskustan tulevaisuuden näkymät suhteessa perussuomalaisiin, kun mennään kohti syksyn kuntavaaleja.

Vesa Kaitera 06.01.2012 7:55

Timo Soini teki eilen omassa TV-tentissään tämänkertaisen vaalitaistelun toistaiseksi parhaan suorituksensa. Hän oli sanavalmis, jämäkkä ja vakuuttava. Luonnollisesti ne ehdokkaat, jotka ovat nähneet aiempia vastaavia TV-tenttejä, pystyvät niistä päättelemään, mitkä ovat toimittajien kysymykset, niistä kun valtaosa on aivan samoja tentistä toiseen. Tässä mielessä Soinin tilanne oli suhteessa helpompi kuin ensimmäisenä tuleen astuneen Essayahin. Mutta kyllä Soinille lomailu oli tehnyt hyvää, ja hän oli selvästi huolellisesti valmistautunut tähän tenttiin.

Jan Rossi 06.01.2012 9:03

Eilisen Soinin tentin jälkeen YLE:llä ainakin itselleni vahvistuivat käsitykset, jonka mukaan Soinille naisäänestäjien kosiskelulla ei ole mitään merkitystä kun ei edes muistanut naisen nimeä ketä olisi halunnut sosiaaliseen ryhmäänsä. Oli joku vaalea nainen, mutta miehet muisti jämäkästi nimeltä. Naiset ovat Soinille selvästi alemmalla tasolla, sovinistinen asenneko?

Lisäksi Soinin ehdottomuus paistoi läpi. Toi selvästi esiin kuinka presidenttinä saattaisi ajautua hallituksen kanssa ilmiriitoihin. Jos Soini nousisi presidentiksi, Suomessa alkaisi todella kovat poliittiset riidat sillä Soini puuttuisi mielipiteillään lähes kaikkeen toimintaan Suomessa. Onko Suomella varaa alkaa riitelemään itsensä kanssa?

Jan Rossi

Kari Häkämies 06.01.2012 21:36

Tottakai Soini haluaa toiselle kierrokselle. Hänen painajaisensa on, että toisella kierroksella on Niinistön seurana Väyrynen, joka muuttuu silloin perussuomalaisemmaksi kuin persut itse.Ääniä ei kannata antaa lainaksi, voi käydä niin, että ne eivät palaa.

Toinen juttu sitten on tuleeko se toinen kierros ollenkaan. Tälläkin palstalla esitellään ehdokkaiden kannatukset epätieteellisesti eli laskemalla nukkuvat ja epävarmat mukaan.Äänestävien joukossa Niinistön kannatus on n 50, joten......

Taina Hämäläinen 07.01.2012 1:23

Kävin perjantaina kuuntelemassa Väyrystä. Tosi hyvä ja asiapitoinen puhe. Harmi vain, että mm. Ylen uutisia kiinnostaa enemmän Niinistön Harvian kiukaiden mainostaminen, kuin ehdokkaiden esille nostamat todelliset asiat.

Väyrysen puhuessa mm. kestävästä kehityksestä aloin miettiä, että eikö nimenomaan vihreiden ehdokkaan tulisi puhua kestävän kehityksen tärkeydestä. Kun aloin tarkemmin ajatella, ei mieleeni tullut yhtään Haaviston julkituomaa mielipidettä.

Ei kait voi olla niin, että Haaviston kannatus pohjautuu siihen, että hän hymyilee ja on median mukaan "mukava kaveri". Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mitä sellaista Haavisto on puhunut, tehnyt tai aikaan saanut, että häntä kannattaisi äänestää presidentin paikalle? Vaikka presidentti onkin lähes vallaton, on hän kuitenkin eräänlainen Suomi kuvan ilmentymä ja edustaja.

Onhan se media kyllä ennenkin suosikkejaan nostanut ja inhokkejaan laskenut. M.m. aikoinaan lahtelainen kansanedustaja putosi eduskunnasta, kun erehtyi vitsailemaan parisuhdelakikeskustelun aikana.

Katsoin Soinin keskustelua, ja hyvin oli poika vakavan ja väsähtäneen oloinen. Eipäs toimittajat häneltä tinganneet niin tiukkaan terveyden tilasta, kuin Väyrysestä yrittivät tehdä sairasta miestä. Kyllä jos nämä kaksi olisivat vierekkäin, voisi ulkoisen olemuksen perusteella epäillä Soinia lähes Lipposen ikäiseksi ja Väyrystä taas Haavistoa nuoremmaksi.

Joku tuossa edellä jo totesi, että Soini on liian tiukka mielipiteiltään ja se taas ei oikein sopisi presidentille.. Toisaalta hänen naisia arvostamattomuutensa sopii yhteen katolilaisuutensa kanssa. Katoliset maathan ovat yleensä mieskeskeisiä yhteiskuntia, joissa edelleenkin enemmistön mielestä naisella on vain synnyttäjän rooli.

Jan Rossi 07.01.2012 9:35

Arvoisalle Taina Hämäläiselle toteaisin, että jos Soinista tulisi presidentti, Suomessa alettaisiin jaottelemaan ihmisiä oikeisiin ja vääriin ihmisiin. Kaikenlainen eriarvoisuus kasvaisi, sillä Soini ei ymmärrä omasta maailmankuvastaan erottuvia ihmisiä. Tämä on valitettavaa, sillä Soinin toiminta EU-asioissa on ollut hyvää, mutta hänen arvomaailmansa on liian mustavalkoinen.

Olen kritisoinut pitkään Soinia siitä, että tämä ei suostu ottamaan kirkkonsa asioihin kantaa, sillä luterilaisen kirkon naispappeuteen ja muihin asioihin Soinilla on kanta, mutta ei kirkkonsa pedofiliaskandaaleihin. Soini kehuu paavi Johannes Paavali II:sta erinomaiseksi paaviksi, mutta unohtaa tahallaan kuinka paavi teki kaikkensa salatakseen kirkkonsa pappien pedofilian. Kyllä näistä asioista pitäisi Soininkin pystyä puhumaan avoimesti kun vaatii aina avoimuutta toisaalla.

Jan Rossi

Heikki Rönkkö 07.01.2012 9:59

Mukavia kavereita nämä ehdokkaat ovat kaikki. Ei ensimmäistäkään häirikköä.

Jokainen on pelastettu "jättiläisen löyhkäävän hengityksen varjosta", kuten voisi sanoa Carl Bildt'n mainostaman Krister Wahlbäckin kirjan nimeä soveltaen.

Ehkä Erkki Tuomioja jälleen kerran kehaisee auttaneensa nimenomaan Pekka Haavistoa kansainvälisen uran alkuun mennessään viikon päästä tapaamaan Bildt'iä.

http://carlbildt.wordpress.com/2012/01/06/tid-for-en-bok-eller-tva/

Pentti Kangasluoma 07.01.2012 10:15

´Tämä ei käsittele Unskin postausta. Hesarin taloustoimitus nostaa taas esiin tärkeän asian-erilaiset salaiset sisäpiirirekisterit. Suomen pankin ja työeläkelaistosten.

Sveitsin johtajan rouva joutui selittämään dollarikauppojaan.

Työeläkelaitokset on linnoituksia, voi käy niin että sinne päässeiden miehuuskoe on tehdä sisäpiirikauppaa. Maailmalta

on tullut monenlaista tietoa, en usko että meillä ei voisi tapahtua mitä tahansa.

Hesarin taloustoimitus on ainoa tahoa jolla on kykyä, tahtoa ja

rohkeutta tutkia näitä asioita. Eikä vääriä tietoa julkaista.

Sanna Hannuksela 07.01.2012 17:00

Soinin vetovoima on siinä, että vastatessaan toimittajien kysymyksiin tai väitellessään muiden ehdokkaiden kanssa, hän kuitenkin aina puhuu suoraan kansalle. Ihmisille tulee sellainen olo, että heidät otetaan huomioon. Tämän tunteen voimaa ei kannata vähätellä.

Itse olen valitettavasti Soinin kanssa samaa mieltä siinä, että hänellä on mahdollisuudet toiselle kierrokselle, ja sen jälkeen kaikki on mahdollista. Soinista tulisi Niinistölle (etenkin tässä hetkessä) kovin vastus, ja voittaakseen tämän Niinistön olisi onnistuttava luomaan parempi kontakti ihmisiin vaalien loppumetreillä. Ei ihan pikku juttu.

Ps. Olen nähnyt Ylen henkilökohtaisista tenteistä Väyrysen ja Soinin, ja mieleeni tuli, miten kesyjä nämä tentit ovat. Toimittajat esittävät tiukkoja kysymyksiä, mutta sitten tulee vastauksena se sama virallinen virsi joka on jo kuultu sataan kertaan, eikä jatkokysymyksiä kuulu. Turhauttavaa.

Vesa Kaitera 07.01.2012 19:38

Sanna Hannuksela kirjoitti :"Itse olen valitettavasti Soinin kanssa samaa mieltä siinä, että hänellä on mahdollisuudet toiselle kierrokselle, ja sen jälkeen kaikki on mahdollista. Soinista tulisi Niinistölle (etenkin tässä hetkessä) kovin vastus, ja voittaakseen tämän Niinistön olisi onnistuttava luomaan parempi kontakti ihmisiin vaalien loppumetreillä. Ei ihan pikku juttu."

Timo Soinilla on jonkinasteisia mahdollisuuksia päästä toiselle kierrokselle, mutta ainakin juuri nyt Paavo Väyrynen on häntä mielipidemittauksissa edellä, ja on hyvinkin mahdollista, että EU-kriittisten äänestäjien protesti kanavoituu Väyryselle eikä Soinille. Väyrysellä on myös kampanjassaan tosi meininki päällä ja sangen runsaasti aktiivisia vaalityöntekijöitä. Perussuomalaisten järjestökoneisto ei kertakaikkiaan pärjää Keskustalle. Mutta toisaalta Timo Soinilla on varsin runsaasti henkilökohtaista kannatusta pitkin maata ja jos hän onnistuu hyvin viimeisimmissä TV-tenteissä (omassa TV-tentissään hän oli vakuuttava), niin hän saattaa kiilata kakkossijalle.

Tällä hetkellä todelisia mahdollisuuksia päästä Niinistön vastaehdokkaaksi toiselle kierroksella on vain Väyrysellä, Soinilla ja Haavistolla. Mutta toisella kierroksella arki tulisi kaikille haastajille vastaan. En usko, että yksikään noista kolmesta pystyisi saamaan enempää kuin kolmanneksen äänistä. Niinistö olisi monelle äänestäjälle kuitenkin se pienempi paha. Timo Soini on monessa suhteessa hyvä mies, mutta hänen rasitteenaan epävarmojen äänestäjien suhteen on hänen oma puolueensa. Perussuomalaisten maine on sellainen, että monella suomalaisella nousevat karvat pystyyn. Ja tämä torppaa lopullisesti Soinin mahdollisuudet lyödä Niinistö.

Mitä tulee Sanna Hannukselan huomioon siitä, että Soini saa kentällä paremman kontaktin ihmisiin kuin Niinistö, niin tämä pitää varmaankin paikkansa. Sauli Niinistö pitää todellakin tietyn välimatkan ihmisiin. Presidentille se ei välttämättä ole haitta.

Taina Hämäläinen 09.01.2012 17:23

Keskustelin ennen viime kevään eduskuntavaaleja erään Soinia ylistävän ravimiehen kanssa. Kysyin häneltä, että uskooko hän oikein tosissaan, että Soini pystyisi toteuttamaan kaikki lupaamansa uudistukset. Tähän tämä mies vastaisi, ettei Soinin tarvitsekaan. Se riittää, että hän lupaa, sillä siitä näkee, että Soini ymmärtää, mitä ongelmia ihmisillä on.

Nyt Soini ei enää lupaile, vitsaile, eikä heittele herjoja keväisellä innolla. Soinihan ei eduskuntavaalien tuloksesta huolimatta uskaltanut ottaa hallitusvastuuta. Nyt häntä taitaa pelottaa presidentiksi joutuminenkin niin, ettei hän enää edes kunnolla yritä kampanjoida vai liekö voimat vain muuten vähissä.

Väyrysen vaalijuhlassa Jyväskylässä näytti olevan mukana myös paikallinen perussuomalaisten kansanedustaja. Oliko tullut ottamaan oppia vai vain jo muuten luovuttanut ja siirtynyt Väyrysen kannattajaksi?

Vesa Kaitera 10.01.2012 17:48

Keskustelin Timo Soinista eilen pitkään päivystäessäni Cafe Niinistössä. Vierailijat tuntuivat olevan sitä mieltä, että Soini oli laskenut kentän mielipiteen täysin väärin luottaessaan siihen, että hän varsin pienellä kampanjalla pystyisi helposti menemään toiselle kierrokselle. Varmoja ääniä on kuitenkin suhteellisen vähän, ja useimmat äänet täytyy vain nöyrästi yksi kerrallaan noukkia kotiin ahkeralla kiertämisellä pitkin maata. Tätähän Paavo Väyrynen on tehnyt jo monta kuukautta. Arvioin, että eurokriittisten ehdokkaiden joukosssa Väyrysen kannatus on tälä hetkellä hyvinkin paljon Soinin kannatusta edellä. Minusta myös vahvasti tuntuu siltä, että EU- ja eurokriittiset äänestäjät yrittävät tietoisesti välttää sitä, että Väyrynen ja Soini saisivat likipitäen yhtä paljon ääniä. Tällöinhän euromyönteinen Pekka Haavisto saattaisi pystyä ohittamaan nuo molemmat ehdokkaat ja nousemaan toiseksi. Tuossa tapauksessa sisäinen jännite EU-asioiden osalta puuttuisi kokonaan mahdolliselta toiselta kierrokselta.

Luetuimmat
  1. 1

    Antti Rinne, 54, kehottaa suomalaisia ”synnytystalkoisiin” – sanavalinta tyrmistyttää ja hävettää demareitakin

  2. 2

    Mies perusti terrorismia ja suvakkeja vastustavan kansanliikkeen, päätyi vahingossa vastustamaan sukkia – some täyttyi sukkakuvista

  3. 3

    Heti ulos Britanniasta! Suomalaistutkija sai käskyn muuttaa maasta kuukauden sisällä, vaikka on töissä, maksaa veroja ja on naimisissa brittimiehen kanssa

  4. 4

    Moni lapsi saa vahingossa trendikkään nimen – Katso nimet, joiden suosio on nyt kasvussa

  5. 5

    Turun puukottaja kuunteli Isisiä ihannoivia lauluja ja puhui väärä­uskoisten tappamisesta, kertoo tuttava HS:lle – ”Poliisin pitäisi seurata tarkemmin, mitä vastaanotto­keskuksissa tapahtuu”

  6. 6

    Mikä nimeksi lapselle? Löydä HS:n vauvannimikoneella sinun ja kumppanisi yhteiset nimisuosikit

  7. 7

    16-vuotias somalityttö pahoinpideltiin kotirapussa, parturi uhattiin tappaa – maahanmuuttajat kertovat, että täysin sivullisia uhkaillaan nyt väkivallalla Turun tapahtumien vuoksi

  8. 8

    Valkoisessa talossa soittanut ihmelapsi kuuli outoa kieltä lentokoneessa – nyt hän puhuu suomea ja pääsi jatkoon unelmiensa Maj Lind -pianokilpailussa

  9. 9

    Kaksi uutta kiinniottoa Turun puukotusjutussa – epäillyt kertoivat Suomessa olevansa algerialaisia, Ruotsissa marokkolaisia

  10. 10

    Mira, 21, sai unelmalomalta ESBL-superbakteerin, joka on lähes kaikille antibiooteille vastustuskykyinen – ”Jatkuvat kivut saivat minut miettimään vakavissani, kuolenko tähän”

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Heti ulos Britanniasta! Suomalaistutkija sai käskyn muuttaa maasta kuukauden sisällä, vaikka on töissä, maksaa veroja ja on naimisissa brittimiehen kanssa

  2. 2

    16-vuotias somalityttö pahoinpideltiin kotirapussa, parturi uhattiin tappaa – maahanmuuttajat kertovat, että täysin sivullisia uhkaillaan nyt väkivallalla Turun tapahtumien vuoksi

  3. 3

    Afganistaniin heinäkuussa pakkopalautettu Zaki Hussaini lensi takaisin Suomeen – tukiryhmä auttoi oleskeluluvassa ja maksoi lennot

  4. 4

    Moni lapsi saa vahingossa trendikkään nimen – Katso nimet, joiden suosio on nyt kasvussa

  5. 5

    Somessa raivostuttiin kuvasta, jossa ”laiskat maahanmuuttajat” istuskelevat penkillä Italiassa – kunnes selvisi, että penkillä istuivat Samuel L. Jackson ja Magic Johnson

  6. 6

    Mira, 21, sai unelmalomalta ESBL-superbakteerin, joka on lähes kaikille antibiooteille vastustuskykyinen – ”Jatkuvat kivut saivat minut miettimään vakavissani, kuolenko tähän”

  7. 7

    Tanskan poliisi: sukellusveneestä löytyi paljon toimittaja Kim Wallin verta, merestä löydetty naisen ruumis on Kim Wallin

  8. 8

    Kolmevuotias sai kiinalaisesta nettikaupasta maailman ihanimman pinkin puudelipyörän – sitten ilmestyivät mystiset näppylät

  9. 9

    Mikä nimeksi lapselle? Löydä HS:n vauvannimikoneella sinun ja kumppanisi yhteiset nimisuosikit

  10. 10

    HS selvitti: Yksi Turun puukotuksista epäilty haki monta kertaa oleskelulupaa Ruotsista siinä onnistumatta – kertoi asuneensa Marokossa kadulla ja joutuneensa raiskatuksi

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Turun puukotuksia tutkitaan myös terrorismina – epäillyn henkilöllisyyttä varmistetaan sormenjälki- ja dna-tutkimuksilla

  2. 2

    Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

  3. 3

    Tukholmalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

  4. 4

    Tämä Turun puukotuksista tiedetään nyt: Terroriteosta epäillään kuuden marokkolaisen ryhmää – Supo: pääepäillyn profiili viittaa radikaali-islamistiseen terrorismiin

  5. 5

    Poliisi tutkii Vantaalla ilmoitettua maahanmuuttajataustaisen miehen puukotusta – Uhrin mukaan epäilty puukottaja kysyi, onko uhri muslimi

  6. 6

    Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

  7. 7

    Kasper Hannula viritti ovelan ansan pyörävarkaalle – poliisi oli mukana juonessa, ja väijytyksessä vastassa oli ”tavallisen oloinen suomalainen mies”

  8. 8

    Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

  9. 9

    Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 14 kuoli Barcelonaan tehdyssä iskussa – uhrien joukossa ei suomalaisia, kertovat Espanjan viranomaiset

  10. 10

    Heti ulos Britanniasta! Suomalaistutkija sai käskyn muuttaa maasta kuukauden sisällä, vaikka on töissä, maksaa veroja ja on naimisissa brittimiehen kanssa

  11. Näytä lisää