Perässähiihtäjä

Mitä ehdokkaat kertovat puolueistaan?

Torstai 18. lokakuuta 2012 ja 8. postaus

On enää kymmenen päivää varsinaiseen vaalipäivään. Onneksi meillä on 37 125 ehdokasta, joita olen tottunut kutsumaan kunniakansalaisiksi. Ilman heitä (teitä!) meillä ei olisi ketä äänestää. Onneksi meillä 37 125 ehdokasta, jotka puskevat tuulessa ja myrskyssä vaalityötä, panevat aikaansa ja rahaansa likoon, jotta meillä olisi vaihtoehtoja vaaleissa. Nostan hattua.

Mutta millaisia nämä ehdokkaat ovat? Tilastokeskus on puristanut ehdokkaista laajan tilastoaineiston, johon toivoisin arvoisin lukijoiden perehtyvän. Aineisto on julkistettu tänään torstaina kello 9.

Aineistoon pääsee käsiksi tämän linkin kautta.  Klikkaus vain ja olet valtavan tietoaarteen äärellä.

Pienen perehtymisen jälkeen alkaa hahmottua, että ehdokaamme edustavat hyvin Suomen aikaa, mutta tietysti on pientä poikkeusta keskiarvosta: ehdokkaista miehiä on  61,2 prosenttia ja naisia 38,8 prosenttia. Äänioikeutettujen ja varmasti myös äänestävien joukossa naisia on kuitenkin enemmistö.

Vihreillä naisia on 56,8 prosenttia ja miehiä 43,2 prosenttia ehdokkaista, mutta Perussuomalaisilla miehiä on peräti 76,7 prosenttia ja naisia vain 23,3 prosenttia. Onpas siinä puoleilla iso ero, tosin ei taida olla aivan ainoa ero näillä kahdella.

Ikäihmisten ja aivan nuorten osuus ehdokkaiden joukossa on selvästi pienempi kuin äänioikeutettujen. Ehdokkaiden tulotaso on keskimäärin korkeampi kuin äänioikeutettujen, mutta siinäkin on puoluekohtaisia eroja. On eräskin puolue, jossa ehdokkaiden tulotaso on selvästi korkeampi kuin äänioikeutetuilla, mutta sitten on toinen puolue, jonka ehdokkaiden tulotaso myötäilee (perus)suomalaisten tulotasoa.

Mutta en halua viedä lukijoilta tilastotiedon onkimisen iloa. Katsokaa itse ja vertailkaa!

Siitä saamme kätevästi myös Päivän Hyvän Kysymyksen: Mitä ehdokkaat kertovat puolueistaan

Seuraavan kerran postaan huomenna perjantaina 19.10. Se on muuten Uljaksen nimipäivä.

Päivän siteeraus:

Seuraava siteeraus on Journalisti-lehden haastattelusta. Haastateltavana on HS:n Kuukausiliitteen toimittaja Ilkka Malmberg, jolta kysyttiin, miten nuoret saadaan maksamaan a) paperilehdestä ja b) verkkosisällöstä?

"En tiedä. Omat poikani eivät lue edes minun juttujani, eivät kirveelläkään. Uskon, että tulevaisuudessa nykyisen kaltainen lukeminen ei ole enää yhtä tärkeää. Epäilen, että kahdenkymmenen vuoden kuluttua minun työtäni ei tässä muodossa olemassakaan. Tilalle tulee jotakin uutta, joka voi liittyä monikanavaisuuteen. Uskon, että on syntymässä journalismin malleja, joita emme vielä osaa edes visioida, samaan tapaan kuin emme osanneet visioida Facebookia."

Päivän menovinkki:

Sanomatalon Mediatorilla ovat tänään torstaina kaksintaistelijoina vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki ja Rkp:n Carl Haglund, nuoria herrasmiehiä molemmat, tosin hieman erioloisia keskenään. Kannattaa kuunnella!

24 vastausta artikkeliin "Mitä ehdokkaat kertovat puolueistaan?"

Teemu Lehtinen 18.10.2012 11:47

Tilastokeskuksen kuvaus poliitikoista on tiivistettynä seuraava. Ehdokkaat ovat

- vanhoja,

- hyvätuloisia,

- hyvin koulutettuja,

- perheellisiä ja

- töissä.

Tämän konservatiivisempaa otosta siitä, ketkä haluavat paikallistasolla maatamme johtaa, tuskin voisi kuvitella. Olen sitä mieltä, että poliitikkojen, jotka asioista päättävät, olisi oltava sekä parempia että avaramielisempiä kuin äänestäjäsä. Heidän olisi oltava taitavia ja joustavia, valmiita ottamaan vastuuta hankalista asioista, joista äänestäjä on epävarma ja kyvytön tekemään johtopäätöksiä. Edellä oleva lista ei näistä taidoista kerro vielä mitään.

Tilasto sen sijaan kertoo, oikein tai väärin, Matteus-efektin voimasta suomalaisessa yhteiskunnassa. Niillä joilla on, niille myös annetaan. Ja ne, joilla on, haluavat lisää – tässä tapauksessa valtaa. Minulla ei sinänsä ole mitään tätä vastaan, olen libertaari. Tiedän, että tasan eivät käy onnenlahjat, mutta toistaiseksi Suomessa on vielä heikoistakin sosioekonomisista lähtökohdista onnistuttu ylemmäs kurkottamaan. Jos joku haluaa päästä päättämään maamme asioista, se on mahdollista. Näyttää kuitenkin siltä, että enimmäkseen ainoastaan keskiluokka ja sitä paremmassa asemassa olevat haluavat.

Tilastot kertovat myös siitä ihannekuvasta, päätöksentekijöiden mikrokosmoksen kautta, joka suomalaisten mielissä on Suomesta. Siihen kuvaan ei sovi poikkeuksellinen, ulkomaalainen, yksinelävä, nuori, nainen tai mikään enemmän tai vähemmän äänekäs vähemmistö. Siihen kuuluu konsensus, vakaat arvot puolueesta riippumatta ja perinteisyys. Onko tämä sitten se oikea tulevaisuudenkuva Suomesta ja sen kunnista, on kokonaan toinen asia.

Nina Brunberg 927 Hki 18.10.2012 12:01

Poikkeus vahvistaa säännön. Ainoa missä osuu oikeaan on koulutustausta, joka todistetusti ei takaa leveää leipää vaikka halukkuutta porvarilliseen elämäntapaan joskus on haparoivasti ilmennytkin :)

Markus Bunders 18.10.2012 12:17

No mikä nyt sitten on toivottavaa ja kenen kannalta. Jos ajatellaan hetken leikisti, että äänioikeus olisi vain 35 vuotta täyttäneillä, aseellisen palveluksen suorittaneilla tai vähintään kaksi lasta synnyttäneillä, niin miten Suomi eroaisi nykyisestään?

Olen tätä miettinyt ja tullut siihen tulokseen, että vanhempien, vakiintuneiden, yhteiskunnan sääntöjä noudattaneiden ja lasten kautta pitkälle tulevaisuuteen väistämättä sitoutuneiden kansalaisten oma intressi saattaisi olla laajan enemmistön pitkän tähtäimen intressin kanssa paremmin yhtenevä kuin nykyinen järjestelmä.

Vähän lievemmässä muodossaan keskimääräistä parempituloisten, vanhempien ja koulutettujen yliedustus saattaa palvella näihin kuulumattomiakin paremmin kuin kansan suora kopio.

Vaikea toki sanoa varmasti, mutta yhtä vastausta ei liene.

antti liikkanen 18.10.2012 12:32

Siitä alken, kun läksin politiikkaan, nämä ovat n 30. vaalit ehdokkaana. Ääniä on kertynyt alle 100 000, yli 50 000.

Koko ajan samassa puoluessa, ammatissa, työpaikassa ja -huonessa.

Rivitalo on vaihtunut omakotitaloon ja 3 perillistä & 2 lastenlasta on tullut lisää.

Suurten ikäluokkien ytimessä ollen täytän Uljaan päivänä 66 vuotta ja yritän jaksaa työssä yli "Sailas-rajan" (se on 13.2. 2013, luki tänään sähkeissä).

Maksan veroa yli 100 k€ eikä tämä ole tavallista.

BMI on liki 40 eikä tämäkään ole tavallista.

En kierrä veroa missään muodossa eikä tämäkään ole tavallista.

Mitä siis kerron puolueestani?

Sen, että kaltaisiani matkan varrella olen eniten tavannut juuri demareiden joukossa.

Seura tekee kaltaisekseen tai sitten hakeudun vaistomaisesti seuraan, joka on kaltaistani.

Niin, ne 5 lasta ja 2 lastenlasta eivät ole mitenkään ihastuneet HS:n printtiverisioon, mutta minä en kunnon ettoneita/tupluureja/napsuja/nokosia/ruokaperäsiä nauti, jos se ei tapahdu Tsädärin (=HS:n printtiversio) peittässä torkkuvaa kehoani loppuunlukemistaan (Fingerpori) odottaen.

(yleensä nukahdan sohvalle klo 16:15 sivulle A6).

Timo Kontio 18.10.2012 13:05

Keskeistä ehdokkaiden henkilöiden sijaan on heidän ajatuksensa. Tosi asia nimittäin on, etteivät nuoret aikuiset juuri ehdi politiikkaa tekemään pysähtyä, koska joutuvat opiskelemaan, tekemään työtä, rakentamaan kotia ja tulevaisuuttaan. Toisaalta vanhempi väki on jo sarkansa kyntänyt ja moni antanut tilaa itseään nuoremmille. On aivan perusjärjen mukaista, että hyvinvoiva keskiluokkainen ja keski-ikäinen väestönosamme osallistuu suhteellisesti muita enemmän politiikkaan. Toki sukupolvien välillä on muitakin eroja, mutta jos ei tarvitse iltaisin mennä toiseen työhön tai etsiä muuten täyttymystä perustarpeisiinsa, niin kyllä jo Maslow'kin totesi itsen toteuttamisen nousevan korkealle tarvelistalla.

Mutta nuo keskiluokkaiset, keski-ikäiset suomalaiset ovat keskenään aika monesta asiasta keskenään eri mieltä. Vaikka olisi helppoa väittää tätä väestönryhmää omaa etuaan ajavaksi, mutta yhteiskuntatieteellinen tutkimus osoittaa muuta. Teemu Lehtinen on siis tältä osin väärässä. "Konservatiivinen otos" aktiivisista kansalaisista tilastollisesti toki muuten on kyseessä, jos ei mielipiteisiin kiinnitetä huomiota. Mutta jos ei kiinnitetä, poistutaan melko tehokkaasti politiikan kentältä.

Hauska yksityiskohta muuten ehdokkaista on se, että viidestä suurimmasta puolueesta vähiten nuoria ehdokkaita on vihreillä, eniten keskustalla. Ennakkoluulot saavat huutia.

Hatun nosto silti kaikille "kunniakansalaisille". Nyt on reilu viikko aikaa tehdä vaalityötä ja esittää omia ratkaisujaan. Seuraavaksi on äänestäjien vuoro.

Pentti Kangasluoma 18.10.2012 13:23

Korostan sosialidemokratian historiallista merkitystä, työelämän monista saavutuksista monet asiat ovat lähteneet puolueeni aloitteesta. Mitä me historiasta, sanovat nuoret.

Korostan puolueeni suurta osuutta sodissamme. Vaikka upseerit epäili, sekatyömiehet, pienviljelijät pysyivät valtaosin ketjussa, ja maamme säilytti itsenäisyytensä,

Koulutuksellinen tasa-arvo, jonka saavutimme, oli puolueen suuri unelma. Se uhkaa rapautua, mutta pidämme huolen että

syntyperä ei ratkaise kokonaan minkä paikan saamme elämässä.

Kotikaupunkiani leimataan 1930-luvun tapahtumien johdosta.

Lapuan Sanomat julkaisi tänään kirjeeni Vladimir Putinille ja pyysin häntä päivittämään tietonsa kotikaupungistani

Puolueeni haluaa pitää maamme puolustuskyvyn riittävällä tasolla, kannatamme Suomen osallistumista kansanväliseen

rauhanturvatoimintaan.

SDP ottaa tulevaisuudessa, niin haluan, paremmin huomioon

pienyrittäjien aseman ja heidän merkityksensä työllistäjinä.

Olemmeko edelleen sivistysvaltio, kun olemme varmasti sitä,

niin pidämme vanhuksistamme hyvää huolta.

Marita Salenius 18.10.2012 13:45

Otsikkoon voisi vastata, että loppujen lopuksi ei paljonkaan ja varsinkin kunnallisvaaleissa, jossa ehdokasasettelu ei ole mitenkään samanlaatuinen, johtuen niin erilaisista kunnista. Muutama asia pisti silmään niissä tilastoissa. Yrittäjien ja yli seitsenkymppisten määrä sekä naisten osallistumisen kauniin tasaisesti kaartuva punainen pylväikkö.

Yllätyksekseni huomasin, että Kokoomuksen ja Perussuomalaisten yrittäjäehdokasmäärä oli hyvin lähellä toisiaan. Yrittäjän ehdokkaaksi lähtö ei ole aivan yksinkertainen juttu, sillä se voi näkyä vaikka kukkarossa, jos valitsee "väärän" puolueen. Olisiko piilokiristystä, kuten eräs yrittäjä asian ilmaisi, kun ehdokkaaksi kysyttiin ja joutui vastaamaan, että kyllä muuten, mutta hieman on vihjattu, että töitä ei tarjota, jos "niiden" listalle lähtee. No ei myöskään lähtenyt, ei sitten mihinkään listalle.

Onkohan käynyt niin, että paikallisesti ei ole tullut vaaliasiamiehille edes mieleen kysyä yli 70-vuotiaita, ellei ole henkilö, jolla on jo vuosien tausta paikallispolitiikassa. Nyt on ollut kuultavissa hienoinen haku nuorten ja naisten perään ja samalla seniorit on unohdettu.

Naisten kaunis punainen pylväikkö voi kertoa sen, että yli 40-vuotiaiden innokkuus on ymmärrettävää, koska lapset ovat jo isoja, työelämä oletettavasti vakio, oma tieto/taito sillä tasolla, että itseluottamusta riittää. Mutta sitten alkaa pylväät lyhetä, kun kuuskymppiä menee rikki. Ehkä heitetään pyyhe kehään, kun ei olekaan saatu arvostusta ja on kokenut taistelevansa tuulimyllyjä - niitä jämäköitä ja asiantuntevia miehiä- vastaan, joutuen toteamaan, että sama asia "tuulimyllyn" sanomana , onkin naisen sanomana kovaäänistä puoliaan pitämistä.

Teemu Lehtinen 18.10.2012 15:03

Timo Kontio on varmaan oikeassa siinä, että mikään väestönryhmä ei automaattisesti ole kaikesta samaa mieltä. Olen kuitenkin eri mieltä siitä, etteikö jokainen väestöryhmä ajaisi ennen kaikkea omia etujaan, riippumatta siitä, miten heterogeeninen se joukko yksilötasolla on. Jos Timolla on osoittaa jotain tutkimuksta asiasta, tutustuisin siihen mielelläni.

Keski-iän ylittäneillä perheellisillä suomalaisilla miehillä on enemmän yhteistä keskenään tähän ryhmään kohdistuvien lyhyen ja keski-pitkän tähtäyksen yhteiskunnallisten haasteiden vuoksi kuin mitä heillä on alle 30-vuotiaiden kaupungeissa yksin asuvien nuorten naisten kanssa näiden vastaavien haasteiden ansiosta. Tämä ei toki tarkoita, etteikö keski-ikäinen, tavallista parempituloinen, miesvoittoinen joukko voisi pitää huolta myös muiden eduista. Pidän sitä kuitenkin epätodennäköisempänä kuin omista intresseistä huolehtimista.

Minerva Krohn 18.10.2012 15:09

Timo Kontio:"Hauska yksityiskohta muuten ehdokkaista on se, että viidestä suurimmasta puolueesta vähiten nuoria ehdokkaita on vihreillä, eniten keskustalla. Ennakkoluulot saavat huutia."

Itse olin katsovinani taulukosta nro 2 että Vihreillä <30v ehdokkaita on eniten, SDP:llä vähiten. Vihreillä myös eniten 40v, ja valtuustossa jo vuodesta 1997, muistaakseni

Joonas Turunen 18.10.2012 15:32

Minua suruttaa nuorten vähäinen määrä. Tilastojen perusteella nuoret eivät lähde ehdolle, eivätkä nuoret myöskään äänestä nuoria.

Onhan tämä aika ongelmallinen tilanne. Kunnat ottavat valtavia määriä syömävelkaa. Kyse ei siis ole siitä, että otettaisiin lainaa tuottavien investointien tekemiseen, vaan siitä, että eletään yli varojen.

Ketkä kuittaavat laskun? No nuoret. Nuoret maksavat laskun heikompina palveluina, korkeampina veroina ja korkeampina asiakasmaksuina.

Samaan aikaan kun syömävelka kasvaa, puolueet yrittävät kilpaa luoda erilaisia kuluautomaatteja, joilla sementoidaan vaikkapa vanhustenhoidon kuluja, kunnan varoista viis.

En tässä edes aloita valtion velkaantumisesta tai eläkepolitiikkamme sukupolvisolidaarisuudesta.

Onko tämä ihme, kun nuoret eivät istu valtuustoissa eivätkä vaivaudu uurnille? No ei ole.

Tilanteeseen kaivattaisiin parannusta. Tulevilla sukupolvilla ei ole edunvalvojia. Omat halumme ja tarpeemme ylittävät yhä voimallisemmin solidaarisuutemme lapsiamme kohtaan.

Minä äänestän näissä vaaleissa nuorta ehdokasta, joka lupaa laittaa suitset kuntani varainkäytölle.

Minerva Krohn 18.10.2012 17:05

edellisen kommnettini katosi mystisesti.

Siis tilaston mukaan Vihreillä myös eniten <40v ehdokkaita, SDP:llää vähiten

Helsingin valtuustossa Demariryhmän nuorin jäsen on jo vsta 1997 ollut Osku Pajamäki, joka nykyisin on yli 40v.

Ehdokkaiden ikäjakauman lisäksi olisi mielenkiintoista nähdä, mikä on valtuutettujen ikäjakauma eri puolueissa. Tässäkin taitaa olla isoja heittoja

Susanna Iivonen-Pekesen 18.10.2012 18:13

Minerva Krohnille: onneksi Helsinki ei ole koko Suomi. Lahden kaupunginvaltuustossa on SDP:n nuori varapuheenjohtaja Eero Vainio.

Timo Erikäinen 18.10.2012 19:02

Minerva,

demarikaimani on laskenut nuorten ehdokkaiden määrät aivan oikein. Alle 30-vuotiaita ehdokkaita on:

keskustalla 857

kokoomuksella 660

demareilla 552

perussuomalaisilla 400

ja vihreillä 338

Pekka Mensonen 18.10.2012 19:38

Unskin kysymys "mitä ehdokkaat kertovat puolueestaan" on ns. kaksimielinen.

Se voi tarkoittaa sitä, että kuinka paljon kukin ehdokas uskaltaa kertoa omasta puolueestaan ja sitoumisestaan. Tai sitten se tarkoittaa, että mitä juuri tuo ehdokasjoukko kertoo puolueensa "tasosta".

Anna Mikkola 18.10.2012 20:26

Katselin juuri nettilähetyksen Sanomatalosta, jossa puoluejohtajat ja ministerit Arhinmäki ja Haglund keskustelivat kuntapolitiikkaa. Perässähiihtäjä kuvailee heitä erioloisiksi nuoriksi miehiksi, mutta jotenkin itse pistän merkille tällaisissa keskusteluissa sen, miten luontevasti saman sukupolven edustajat itse asiassa keskustelevat toistensa kanssa, erimielisyyksistään huolimatta.

Eri puolueiden asettamien ehdokkaiden tilastopaketista ei kai nyt selviä mitään aivan tajuttoman radikaalia. Naisten ehdokasmäärän pienentyminen on tietysti yksi aika laajalti uutisoitu; muistaakseni jo ennen ehdokasasettelun päättymistä uutisoitiin myös siitä, kuinka ns. "ruuhkavuosia" (mikä hirveä ilmaisu) eläviä naishenkilöitä on entistä vaikeampaa saada ehdolle. Itsekin sitkeästi kunniasta kieltäytyneenä voin ainakin omasta puolestani sanoa, että kyse ei ole siitä etteikö kampanjointiin riittäisi edes jonkin verran aikaa töiltä, vaan lähinnä siitä että politiikka on muuttunut viime vuosina yhä aggressiivisemmaksi, tylymmäksi ja halveksitummaksi areenaksi. Se jos joku Putkonen ajelee pitkin Helsinkiä heittämässä huntin joka naiselle joka laittaa nimen paperiin ei varsinaisesti lisää houkuttavuutta.

Minusta on melko luonnollista että ehdokkaat alkavat olla koulutettuja ja hyvätuloisia. Iso osa suomalaisista alkaa olla koulutettuja ja hyvätuloisia - ja vaaleissa kaiketi ainakin joidenkin tutkimusten mukaan ihmiset tykkäävät äänestää ehdokasta jota pitävät jollain tapaa himpun itseään parempana.

Imagollisesti Perussuomalaiset tietysti rikkoo tuon trendin. Esimerkiksi taannoinen Per-Looks -sivuston aiheuttama kohu oli näin asiasta vain artikkeleja lukevalle melkoisen hämmentävä. En ylipäätään käsittänyt mistä kukakin siinä loukkaantui ja tuohtui - paitsi jos tietysti lähdetään siitä että kaikki politiikka on performatiivista aktia.

Tässä tapauksessahan Perussuomalaisten visuaalinen ja retorinen ote tähtää aikalailla samaan segmenttiin kuin perinteinen työväenpuolueen imago. Se onko tämä nyt sitten pelkkää protestia ja jos on niin kuinka kauan se kestää, jää nähtäväksi.

Itse asiassa Minerva Krohnin nostama kysymys valtuutettujen ikäjakaumasta olisi myös minusta hyvin mielenkiintoinen. Olen ollut esimerkiksi Vihreiden kohdalla hieman ounastelevani sitä, että puolue joutuu kohtapuoliin samanlaiseen ongelmatilanteeseen kuin missä demarit olivat 90-luvulla; kaikki merkittävät toimijat ovat melkeinpä 30 ja jotain tai 40 ja jotain. Eli eivät siis poistumassa areenalta missään havaittavissa olevassa tulevaisuudessa, mikä tarkoittaa raa'asti ottaen sitä ettei herrahissi liiku. Varsinkin kun gallupit näyttävät Vihreille rajuakin vaalitappiota, niin se toteutuessaan varmasti tarkoittaisi että uusilla toimijoilla on entistä vähemmän paikkoja Vihreissä joihin edetä.

Jaakko Antila 18.10.2012 21:21

Ehdokkaat kertovat puolueistaan hämmentävän vähän, mikäli tuijotamme Tilastokeskuksen tietoja, mutta ehkä sen ei pitäisi edes hämmentää. Tai tiedot ehkä kertovat jotain, mutta eivät yllätä, eivät kerro juuri mitään uutta.

Esimerkiksi se, kuinka suuri osa ehdokkaista kuuluu ylimpään tuloviidennekseen tai -kymmenykseen näyttää olevan yhteydessä puolueen sijoittumiseen vasemmisto-oikeisto-janalle (HS-vaalikoneen datasta tehdylle). Kolmen kärki puolueittain oikealta lähtien on sama kuin niiden ehdokkaiden edustus ylimmissä tuloluokissa: Kokoomus, RKP ja Keskusta. Vasemmistoliitto on vasemmistolaisin, mutta tällä "ei-rikkaita"-mittarilla PS on sen edellä. Yrittäjien osuus ehdokkaista on eduskuntapuolueista pienintä SDP:n ja Vasemmistoliiton listoilla.

Mielenkiintoisin yksityiskohta tuossa tausta-analyysissa minusta oli mies- ja naisehdokkaiden osuudet koko ikäluokasta näyttävä käppyrä. Kun vielä 35-40-vuotiaiden ikäryhmässä naisten ja miesten osuudet ovat samalla tasolla, 60-70-vuotiaissa miesten määrä on yli kaksinkertainen naisiin verrattuna. Tälle olisi mielenkiintoista saada selityksiä. Yksi, tosin vähäinen, selitys tälle löytyy muista tilastoista: Vihreillä on nuorimmat ehdokkaat ja naisten suhteellinen osuus ehdokkaista suurin.

Monia tietoja noista tilastoista on hieman hankala tulkita. Esimerkiksi Keskustan ja Vihreiden ehdokkaiden taustatietoja tarkastellessa väkisinkin mielessä herää kysymys siitä, kuinka paljon vaikuttaa keskustaehdokkaiden "yliedustus" pienissä kunnissa ja vihreiden ehdokkaiden keskittyminen kaupunkeihin. Miten tämä näkyy koulutustasossa, miten ikäjakaumassa? Nuorten vihreiden ehdokkaiden määrästä ehtivät Minerva Krohn ja Timo Kontio jo sanaillakin.

Tieto, että ehdokkailla on keskimäärin 2,0 lasta, kun äänioikeutetuilla on vain 1,5 lasta, näyttäisi kertovan jotain, mutta kun ottaa huomioon mm. sen, että alle 30-vuotiaat (joilla todennäköisemmin ei ole lapsia) ovat aliedustettuina ehdokkaiden joukossa, en uskaltaisi tehdä johtopäätöstä, että lapsien määrä sinällään - muut tekijät vakioituna - korreloisi mitenkään ehdokkuuden kanssa.

Tässä jää kaipaamaan Tilastokeskukselta tarkempia tietoja. Muutenhan joku voi pian intoutua tekemään esimerkiksi johtopäätöksen, että kuntavaaliehdokkuus lisäisi hedelmällisyyttä.

Vesa Kaitera 18.10.2012 22:00

Pentti Kangasluoma kirjoitti :"Korostan sosialidemokratian historiallista merkitystä, työelämän monista saavutuksista monet asiat ovat lähteneet puolueeni aloitteesta. Mitä me historiasta, sanovat nuoret."

SDP:n merkitys suomalaisen työelämän kehittämisessä on ollut hyvin huomattava. Tätä tuskin kiistää kukaan.

Pentti Kangasluoma :"Korostan puolueeni suurta osuutta sodissamme. Vaikka upseerit epäili, sekatyömiehet, pienviljelijät pysyivät valtaosin ketjussa, ja maamme säilytti itsenäisyytensä,"

Talvisodassa sekä demarit että hieman yllättäen myös valtaosa kommunisteista oli lojaali lailliselle hallitukselle ja täytti hyvin paikkansa. Jatkosodassa kommunistien rivit hajosivat, mutta Tanner piti demarit ruodussa. Jos vasemmisto olisi toisen maailmansodan aikana jatkanut siitä, mihin vuonna 1918 jäätiin, niin Suomi olisi enää reunamerkintä historiankirjassa.

Pentti Kangasluoma :"Koulutuksellinen tasa-arvo, jonka saavutimme, oli puolueen suuri unelma. Se uhkaa rapautua, mutta pidämme huolen että

syntyperä ei ratkaise kokonaan minkä paikan saamme elämässä."

Koulutuksen pitäisi antaa jokaiselle täällä asuvalle reilu mahdollisuus menestyä elämässään.

SDP:llä on kiistattomia saavutuksia, mutta keskeinen kysmys tällä hetkellä on se, ovatko puolueen tarjoamat tulevaisuuden eväät sellaiset, että niillä pärjätään. En ole tästä aivan varma. SDP:n sisällä on runsaasti vanhakantaista ajattelua, missä ei ymmärretä sitä, kuinka paljon Suomi ja maailma ovat viimeisinä vuosikymmeninä muuttuneet. Demareilla on ollut ilmiselviä vaikeuksia soveltaa omaa ideologiaansa käytännön politiikkaan. Tässä Kokoomus on ollut SDP:tä etevämpi.

Raoul Plommer 18.10.2012 22:56

Tarjoilemasi linkki olisi voinut olla tarkempikin, ja itse löysin sieltä http://www.tilastokeskus.fi/til/kvaa/2012/01/kvaa_2012_01_2012-10-18_kat_001_fi.html varsin kyseenalaisen "tietoaarteen".

Hyväksyn pitkin hampain eduskunnan ulkopuolisten puolueiden jättämistä ilman tarkempaa analyysia Tilastokeskuksen sanallisessa kertomuksessa mutta siinä on myös selvä asiavirhe jota en hyväksy: "Nuorimpia puolestaan ovat Vihreiden ehdokkaat. Vihreän liiton ehdokkaista yli 40 prosenttia on alle 40-vuotiaita, ja ehdokkaiden keski-ikä on 43,1 vuotta." - Piraattipuolueen ehdokkaiden keski-ikä on 29,69 vuotta. Piraattien ehdokkaiden keski-ikä on siis lähes 14 vuotta pienempi kuin Vihreillä.

Vaikka olen tottunut tällaiseen ylenkatsontaan median kohdalla http://www.hs.fi/politiikka/Vihreiden+ehdokkaat+innokkaimpia+avaamaan+vaalirahoituksensa/a1305606554400 kuten varapuheenjohtajamme osoitti http://ahtoapajalahti.puheenvuoro.uusisuomi.fi/120682-vihreiden-vaalirahoituksen-avoimuus-on-myytti odotan kuitenkin valtiomme tilastokeskukselta neutraalimpaa linjaa - Piraattipuolue on nuorien ihmisten muodostama puolue ja ihmisten, varsinkin nuorien, tulisi saada tietää se!

Me olemme Suomen liberaalein rekisteröity puolue. HS:n vaalikoneen http://www.hs.fi/politiikka/HS+sijoitti+kuntavaalien+ehdokkaat+arvokartalle+mielipiteiden+mukaan/a1305606343277 mukaan ehdokkaittemme hajonta tapahtuukin lähinnä vasemmisto-oikeisto -akselilla. Puolueessamme on silti myös vahvan konsensuksen saaneita talouspoliittisia linjauksia ja ne jopa täydentävät toisiaan: Vaadimme perustuloa ja byrokratian vähentämistä.

Sosiaaliturvan asiakkaiden tilitietojen järjestelmällistä tutkimista ei voida hyväksyä, sillä se loukkaa räikeästi yksityisyydensuojaa. Perustulon käyttöönotto vähentää tarpeetonta byrokratiaa ja yksityisasioiden ruotimista. Perustulo ei vaadi merkittävästi ylimääräistä julkista rahoitusta, sillä tuki korvaa suuren osan nykyisistä tuista.

Myös verosuunnittelun tarvetta tulee määrätietoisesti vähentää. Nykyistä järjestelmää on kokonaisuudessaan liki mahdoton ymmärtää ja sen vuoksi kansalaisen oikeusturva verotusasioissa on heikko. Nykyinen verotusjärjestelmä vaatii usein ulkopuolisen verotusasioihin erikoistuneen apua, jotta kaikki asiaankuuluvat verovähennykset saadaan hyödynnettyä.

Viime eduskuntavaaleista ETYJ:n vaalitarkkailijoiden raportissa nimenomaan kiinnitettiin huomioita siihen, että tiedotusvälineissä keskityttiin yleisesti eduskunnassa oleviin puolueisiin. Esimerkiksi Yleä vaadittiin antamaan pienille ja uusille puolueille riittävästi mahdollisuuksia esittää kantansa.

Jos Suomeen halutaan enää koskaan uutta edsukuntapuoluetta niin eikö pienempiä pitäisi nimenomaan suosia, ei sorsia? Yksi demokratiaa parantava ehdotukseni liittyykin puoluetuen uudenaikaistamiseen.

Maija Anttila 19.10.2012 1:40

Toisin kuin Vesa Kaitera todistaa Sdp:lla on tällä hetkellä aktiivinen draivi päällä. Kokoomuksen suureen hypeen en jaksa uskoa. He pärjäsivät muutaman vuoden lainahepenissä ja raiskaamalla työväen aatteen arvoja ja ideologiaa. Mutta nyt tämä tie on loppuun käyty.Kokoomuksen sisällä tullaan näkemään uusia fraktioita lähitulevaisuudessa.

On totta, että työelämän ja koulutuksen murros ovat koetelleet eniten juuri sdp:tä. Mutta suunta on selvästi kääntymässä. Nuoret, koulutetut, ajattelevat ja analyyttiset ihmiset löytävät sdp:n arvopohjasta sellaisia kiinnekohtia, jotka sopivat globalisoituvaan maailmaan juuri nyt. Uudenlainen maailmanparannuksen henki on juuri nyt nousemassa. Ongelmana tässä aatteellisessa ja moraalisessa uudelleen heräämisessä voi olla keinojen puuttuminen. Siinä, missä taannoin ay-liike oli tukena keinojen valinnassa, nyt se voima on hakusessa. Ennen kun suuret työnantajat Coca-cola tai Nestle tai vastaavat sortivat työntekijöiden tai kansalaisten oikeuksia, ay-liike julisti maailmanlaajuisia boikotteja. Ne purivat. Nyt kapitalistisessa maailmassa ay-liikkeen voima on osittain hävinnyt ja tarvitaan uudenlaisia voimia. Yhden asian tai kansalaisliikkeiden voimat ovat vielä liian heiveröisiä, tarvitaan tukea muista liikkeistä joko poliittisista tai ay-liikkeestä. Sdp ei voi unohtaa juuriaan - työn ja oikeudenmukaisuuden liikettä. Kyllä nämä asiat ja arvot elähdyttävät taas pätkätyöläisiä siinä kuin harmaa ohimoista eläkeläistäkin. Me haluamme rakentaa siltaa sukupolvien välille.

Riitta Skoglund 19.10.2012 11:48

Jaakko Antila kirjoittaa: "Tässä jää kaipaamaan Tilastokeskukselta tarkempia tietoja. Muutenhan joku voi pian intoutua tekemään esimerkiksi johtopäätöksen, että kuntavaaliehdokkuus lisäisi hedelmällisyyttä. Koulussa opetettiin, ettälaki on niin kuin se luetaan ja keskiluku niin kuin se lasketaan.

Mielenkiintoinen Perässähiihtäjän kaksimielisyys "mitä ehdokkaat kertovat puolueestaan" on täällä jo tilastojen kertoman osalta kommentoitu; ei mitään yllättävää uutta. Mutta mitä ehdokkaat puolestaan kerovat puolueestaan esitteissään, keskusteluissa, kirjoituksissaan ja turuilla ja toreilla?

Sisällönanalyysien aika tulee myöhemmin, paremmalla ajalla. Näppituntumalta luulisin (olikohan tuossa tarpeeksi selvästi ilmoitettu otaksuman perusteiden hataruus?) että ehdokasvaiheessa puoluekuria on vähemmän ja kaikenlaista yksilönvapautta enemmän joka puolueessa. Kun ehdokkaita on joissain puolueissa haalittu sekä kiireellä että kritiikittä, niin ei ehkä oman puolueen ohjelmakaan ole kaikille ehdokkaille tuttu?

Helsingin yli tuhannesta ehdokkaasta vain 85 valitaan valtuustoon. Lienee lähtökohtaisesti selvää, että yksi kampanjoinnin motiiveja on ehdolla ollessa tuoda esiin omia arvojaan, puolueenkin tukemana. Mahdollisimman monen ihmisen mahdollisuus herättää yhteiskunnallista keskustelua ja osallistua siihen on osa demokratiaamme, ja hyvä että ehdokkaita on paljon. Kyllä äänestäjä omansa löytää.

Anna Mikkola 19.10.2012 12:41

Täytyypä sanoa, että Raoul Plommer on ihan oikeassa. Minusta on hieman hassua, että vaalitarkkailijoiden huomautuksista sitä tärkeintä, eli median keskittymistä eduskuntapuolueisiin, ei ihan hirveästi ole taidettu ottaa huomioon - kaiketi YLE toteutti siitä seuraavaksi katsotun velvoitteen ensimmäisessä vaaliväittelyssään, jossa se antoi pienpuolueiden edustajille muutaman minuutin väittelyajan isomman puolueen puheenjohtajan kanssa.

Sen sijaan Oikeusministeriö on tehnyt ilmeisesti samojen huomautusten perusteella uuden esteellisyystulkinnan ääntenlaskun käytäntöön, joka on suoraan sanoen hankala ja kummallinen, ja johtanee monissa kunnissa ja vaalilautakunnissa pienehköön sotkuun kun jo nimettyjä toimitsijoita on jouduttu vaihtamaan melkoisella rumballa ja usein melko kokemattomaan porukkaan. Se tuleeko se myöhästyttämään sitten alustavien tulosten saamista kuinka paljon, jää tietenkin vielä nähtäväksi.

Toisin sanoen minusta on hassua, että puututaan melko älyttömällä tulkinnalla asiaan, josta kukaan ei varsinaisesti ole löytänyt ongelmaa tai väärinkäytöstä - mitään vaalivilppiä laskennassa eivät ETYJin tarkkailijatkaan ole huomanneet - sen sijaan että puututtaisiin tuohon ihan oikeasti puolueet eri asemaan laittavaan näkyvyyskäytäntöön.

Minerva Krohn 19.10.2012 13:03

Timo Eerikäinen, aivan totta, kyse olikin siis absoluuttisista määristä, ei osuuksista. Mutta kuten aiemmin kommentoin, prosentuaalisesti tilanne on täysin toinen

Vesa Kaitera 19.10.2012 18:02

Maija Anttila kirjoitti :"Toisin kuin Vesa Kaitera todistaa Sdp:lla on tällä hetkellä aktiivinen draivi päällä."

Sanotaanko niin, että SDP:n ehdokkailla ja vaalikoneistolla on aktiivinen draivi päällä, sillä siihen uskon kyllä. Jutta Urpilainen jätettiin viime kunnallisvaalien alla aika lailla yksin vanhojen demaripartojen sivusta seuratessa, kuinka tytön käy. Vaalien jälkeen nuo samat henkilöt olivat kilvan arvostelemassa "unelmahöttöistä" kampanjaa. Nyt SDP on varmaan paljon tuota aikaa yhtenäisemmin puheenjohtajansa takana. On myös otettava huomioon SDP:n puoluesihteerin vaihtuminen. Puoluesihteerinä Jugner kiersi kentän, mutta kaukaa. Uusi puoluesihteeri näyttää olevan toista sorttia.

Mutta tuo kaikki ei välttämättä merkitse sitä, että SDP voittaisi kuntavaalit. Perussuomalaiset nousevat mahtavasti, vaikkeivät ehkä pääse aivan eduskuntavaalien kannatustasolle. Mielipidetutkimukset näyttäisivät osoittavan, että lähes 100000 aiemmin demareita äänestänyttä henkilöä olisi menossa PS:n ehdokkaan taakse. Tämä tekee talonkokoisen aukon SDP:n joukkokannatukseen.

SDP oli viime kunnallisvaalien alla oppositiossa, kun se nyt joutuu hallituspuolueena vastaamaan viimeisen puolentoista vuoden aikana toteuttamastaan hallituspolitiikasta. Ei suinkaan voida sanoa, että SDP olisi hallituspuolueena epäonnistunut, mutta äänestäjän on suhteessa helpompi äänestää oppositiopuoluetta kuin hallituspuoluetta.

Kokoomus ja SDP ovat yhdessä väsänneet kuntauudistusta, jonka kohdalla näyttää viime aikoina kovasti siltä kuin SDP olisi sanomassa Kokoomukselle "viie sie, mie vikisen". Vaalitulosta ajatellen on suhteessa parempi olla viejä kuin vikisijä.

Maija Anttila :"Kokoomuksen suureen hypeen en jaksa uskoa. He pärjäsivät muutaman vuoden lainahepenissä ja raiskaamalla työväen aatteen arvoja ja ideologiaa. Mutta nyt tämä tie on loppuun käyty."

Enpä sanoisi noinkaan. Kyse on omien ajatusten markkinoinnista, eikä termejä voi patentoida.

Maija Anttila :"Kokoomuksen sisällä tullaan näkemään uusia fraktioita lähitulevaisuudessa."

Tuota en epäile lainkaan. Mutta oleellista on se, minkätyyppisiä nuo fraktiot ovat. Ja kokoomuksessa ne eivät ainakaan tähän saakka ole olleet kiinteitä, vaan sama henkilö on voinut olla eri fraktioissa asiasta riippuen.

Maija Anttila :"Nuoret, koulutetut, ajattelevat ja analyyttiset ihmiset löytävät sdp:n arvopohjasta sellaisia kiinnekohtia, jotka sopivat globalisoituvaan maailmaan juuri nyt."

Minäkin löydän SDP:n arvopohjasta paljon sellaista, minkä voin hyväksyä. Mutta SDP:ssä on myös paljon "vanhaa hapatusta", eikä sen toiminta omien arvojensa puolesta ole aina ollut järin linjakasta.

Jouni Pulli 21.10.2012 14:04

Ehdokkaat kertovat ainakin sen, että kokoomuksessa on ovi ollut sekä lavea että korkea. Tämän seurauksena kokoomukseen voi ehkä syntyä paljon eri "fraktioita", jolloin äänestäjän pitää olla tarkkana pohtiessaan, mitä juuri hänen jäsenkandidaattinsa saisi valtuustossa aikaiseksi.

Varsinkin kuntavaaleissa ehdokkaat kertovat puolueestaan myös sen, että puolueet painottavat eri asioita eri paikkakunnilla. Vastuunkannon suhteen on aika helppo yhtyä Pekka Vennamon ajatuksiin HS:n artikkelissa tänään.

On myös selkeää, että SDP:llä on draivi päällä ja että Jutta Urpilainen on osannut esiintyä positiivisesti TV:ssä. Toisaalta voi vieläkin tapahtua esim. EU:ssa tai vaikkapa Välimeren itäosissa jotain, jolla olisi vaikutusta vaaleihin.

Olen iloinen niistä uutisista, joissa kerrotaan, että ennakkoäänestys on ollut vilkasta; se osoittaa kansan aktivoitumista ja edustuksellisuuden vahvistumista kunnissakin.

Luetuimmat
  1. 1

    Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

  2. 2

    Otto-automaatit häädetään ABC-asemilta, Prismoista ja Alepoista, S-ryhmä tuo tilalle Nosto-automaatit – katso kartalta katoavat Otot

  3. 3

    Charlottesvillessä kokoontui satoja hampaisiin asti aseistautuneita natseja keskellä kirkasta päivää – ja Yhdysvaltain presidentti vähättelee asiaa

  4. 4

    ”Kuljettaja palkitsi asiakkaan mussuttamalla kirosanoja koko matkan” – Teemu Niemelä nostaa Helsingin taksien tökeröimmät töppäilyt laaturaportteihinsa

  5. 5

    Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 13 kuoli Barcelonassa, yöllä toinen hyökkäys läheisessä turistikaupungissa

  6. 6

    Olen törmännyt sovinismiin 68-vuotiaan elämäni jokaisessa vaiheessa – naisten pilkkaamisessa ei ole mitään hauskaa

  7. 7

    Hurjat terveyserot jakavat Suomea – katso kartalta, mitä kunnassasi sairastetaan

  8. 8

    Onko tässä Helsingin surkeimmin saneerattu talo? Kuoppainen lattia ja vedestä turpoava allaskaappi kielivät häkellyttävistä rakennusvirheistä

  9. 9

    Väkivaltainen moottoripyöräjengi rantautui Suomeen vuoden alussa – nyt Satudarah MC on epäiltynä lukuisista törkeistä rikoksista

  10. 10

    Suomalainen sauna riemastuttaa ”vuoden parhaan komedian” ohjaajaa – ”Amerikkalaisille tavallinen alaston ihminen on loukkaavampi kuin joukko­ammuskelu”

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 13 kuoli Barcelonassa, yöllä toinen hyökkäys läheisessä turistikaupungissa

  2. 2

    Poliisi: Hengitysoireita aiheuttanut aine Mannerheimin­tiellä saattoi olla peräisin ruokapalosta

  3. 3

    ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

  4. 4

    Keksittiinkö Malminkartanossa ikiliikkuja? Jätemäen portaat maalattiin tällä kertaa mustiksi ja sitten matemaattisen kaavan mukaan

  5. 5

    Charlottesvillessä kokoontui satoja hampaisiin asti aseistautuneita natseja keskellä kirkasta päivää – ja Yhdysvaltain presidentti vähättelee asiaa

  6. 6

    Lahtelainen Aino-Maija Makkula, 19, pelastui täpärästi pakettiauton alta Barcelonassa – ”Tuntui epätodelliselta”

  7. 7

    Tutkija tyrmää Pentti Linkolan ”todellisuuspakoiset” ajatukset: ”Niitä ovat viljelleet äärioikeistolaiset tai uskonnolliset fundamentalistit”

  8. 8

    Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

  9. 9

    Trumpin väkivalta­lausunnot ajoivat hänet nurkkaan – yritysjohtajat pakenevat presidentin ympäriltä, republikaanit moittivat ja hallintoa kuvataan ”halvaantuneeksi”

  10. 10

    Otto-automaatit häädetään ABC-asemilta, Prismoista ja Alepoista, S-ryhmä tuo tilalle Nosto-automaatit – katso kartalta katoavat Otot

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

  2. 2

    Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

  3. 3

    Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

  4. 4

    Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 13 kuoli Barcelonassa, yöllä toinen hyökkäys läheisessä turistikaupungissa

  5. 5

    Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

  6. 6

    Järjestyksen­valvojat heittivät kaksi naisesiintyjää ulos alueelta Flow’ssa – festivaali hakee esiintyjille korvauksia

  7. 7

    Espoolainen Eva ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin naapurissa asuvaa ex-miestään – ”Minun kulttuurissani ajatellaan, että miehellä on oikeus lyödä naistaan”

  8. 8

    ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

  9. 9

    Ministeriö vaatii korkeakouluja luopumaan työläistä pääsykokeista jo ensi keväänä – näin muutos vaikuttaa korkeakouluun pyrkiviin lukiolaisiin ja välivuotta viettäviin

  10. 10

    On yksinkertaisesti väärin olla rikas

  11. Näytä lisää