Perässähiihtäjä

Mitä jäi vaalikampanjoista mieleen?

Perjantai 26.  lokakuuta 2012 ja 13. postaus.

On torstain ja perjantain välinen sysimusta yö ja Ylen vaalitentti on juuri päättynyt. Toimittajat  Jan Andersson ja Katri Makkonen tekivät sen minkä pystyivät, mutta ei edes opettaja Andersson  saanut kaikissa vaiheissa kuria pysymään puheenjohtajaluokassa.  Ei siinä suuria vaurioita syntynyt. Lähes kahden tunnin keskustelusta käytettiin 1 tunti 20 minuuttia sosiaali-ja terveysasioihin ja vanhuspalvelulakiin, syksyn tuttuihin teemoihin. Loppuaika jäi sitten muuhun.

Uusia avauksia ei keskustelussa juuri tehty. Miten olisi voitukaan. Kukaan ei ottanut suuria riskjeä enää tässä vaiheessa, vaan pelattiin varman päälle.

Kommentaattoriystävämme Jussi Lähde oli havainnoitsijana paikan päällä ( muuten Jussi oli jotenkin kuihtuneen näköinen) ja antoi keskustelun alussa hyvän vinkin puheenjohtajille. Jussin mukaan keskustelussa kannattaisi puhua tietylle kohderyhmälle, ei kaikille mahdollisille.

Kun olin Jussin kanssa samaa mieltä, ryhdyin heti seuraamaan puheenjohtajia sillä mielellä, noudattavatko he hyvää neuvoa. Vain Paavo Arhinmäki noudatti. MTV3:n vaalitentin tapaan hän puhutteli kuntatyöntekijöitä ja puolusti heidän työpaikkojaan. Kohderyhmä ei ole aivan pieni, sillä kuntien palveluksessa on yli 400 000 työntekijää.

Jos vasemmistoliitto porhaltaa vihreiden ohi kuntavaaleissa, uskallan väittää, että se, todennäköisesti pieni marginaali, syntyi näissä kahdessa keskustelussa, sillä Arhinmäki oli ainoa, joka onnistui todella hyvin molemmissa keskusteluissa.

MTV3:n keskustelussa alakynteen jääneet vihreiden Ville Niinistö, keskustan Juha Sipilä ja Rkp:n Carl Haglund olivat nyt Ylen keskustelussa aloitteellisia ja joissakin kohdissa jopa hyviä.

Sdp:n Jutta Urpilainen oli hyväntuulisempi kuin edellisiltana ja se tyyli sopi hänelle. Hän paransi. Kristillisdemokraattien Päivi Räsäsen ja Urpilaisen ottelu tosin yltyi turhankin kovaääniseksi. Räsästä aihevalinta suosi jo toisen kerran, ja hän osasi käyttää tilanteen hyväkseen.

Oliko niin, että kokoomuksen Jyrki Katainen ja PS:n Timo Soini olivat illan alisuorittajia?  Toiko Ylen/Taloustutkimuksen gallup mielialoihin liian hyvän olon tunteen? Se olisi ihme, sillä Kataiselle tärkeintä on pitää kokoomus ykkösenä. Viikon mittausten valossa se näyttäisi todennäköiseltä. Soinille tärkeintä on puolestaan nousta kuntapuolueenakin neljän suuren sarjaan kauas vihreistä ja vasemmistoliitosta. Viikon mittausten valossa nousu suurten joukkoon näyttäisi todennäköiseltä.

Tämä riittäköön vaalitentistä.

Vaikka ehdokkaiden ja puolueiden vaalityö jatkuu vaalipäivään ensi sunnuntaihin asti, on jo aika tehdä lyhyttä arviota ja virittää keskustelua käydyistä puolueiden vaalikampanjoinneista.

En pääse mihinkään siitä, että puolueiden vaalikampanjat ovat olleet minulle paha pettymys.

Niistä on puuttunut oivallus, ja puhun nyt sekä sisällöstä että kampanjoiden toteutuksesta. Vain keskustan kampanja on jotenkin kolahtanut ( vaalilause ja räsymatto ovat painuneet mieleen). Muiden kampanjat ovat jotenkin jääneet junnaamaan paikoilleen, niistä on puuttunut elo ja ilo. Onko menty siitä yli, mistä aita on matalin?

Tiedän hyvin puolueiden talousvaikeudet. Viime eduskuntavaalien jälkeen kaikki muut pait perussuomalaiset joutuivat saneeraamaan toimintojaan. Presidentinvaalit kävivät puolueille kalliiksi, joten varoja on ollut vähän käytössä. Vaalirahakohukin on varmasti vaikuttanut, mutta silti kaikkein kalleimmassa paikassa, Helsingissä, kaupungin bussipysäkit  sekä metrojunat ja lähijunat ovat asema-alueineen on vuorattu ehdokkaiden ja puolueiden mainoksilla. Hyvä niin - mutta mainokset ovat ihan perinteestä.

Vaan mitä sanovat arvoisat kommentaattorit? Kertokaa omia kantojanne ja havaintojanne kampanjoista, ennen kaikkea puolueiden, mutta ehdokkaistakin saa kirjoittaa. Arvokasta olisi myös, jos ehdokkaana olevat kommentaattorimme jaksaisivat välittää omia kokemuksiaan kampanjatyöstä. Tässä blogissahan ehdokkaat ovat aina olleet ja ovat nytkin aidosti arvostettuja kunniakansalaisia. Ilman heitä ei syntyisi kunnon vaaleja.

Siksi perjantaipäivän Hyvä Kysymys kuuluu: Mitä jäi vaalikampanjoista mieleen?

Postaan viimeisen kerran ennen vaaleja huomenna lauantaina varhain aamulla. Silloin on  Perässähiihtäjän perinteisen vaaliveikkauksen aika. Sitä silmällä pitäen olen koonut yhteen taulukkoon viime kuntavaalien tuloksen ja tämän viikon mielipidemittausten lukemat.  Tässä blogin ohjelmassa on sellainen vika, että rivit heittelevät taulukoissa, mutta  toivottavasti niistä saa sentään selvää. Tervetuloa veikkaukseen mukaan lauantaina ja sunnuntaina!

Päivän numerovinkki:

Viime kuntavaalien 2008 tulokset ja tällä viikolla julkaistut mittaukset.

Vaalit  2008                 HS                MTV3          YLE

Kok         23,5                     20,7            20,5      20,9

Sdp        21,2                       20,0            18,6      18,5

Kesk       20,1                     16,9               18,6     17,3

PS            5,4                        15,6              15,2      15,3

VIHR      8,9                        8,3                 9,5       9,1

VAS        8,8                        8,1                   8,2      8,5

RKP        4,7                        4,5                   3,5      3,9

KD           4,2                         3,8                   4,1      4,0

Muut   3,1                            2,1                     -          2,5

Päivän menovinkki:

Sanomatalon mediatorin tapahtumaviikot päättyvät tänään perjantaina kello 17-18.30 järjestettävään kuntavaaliehdokkaiden väittelykilpailuun, jonka tuomareina toimivat kansanedustaja Ben Zyskowicz, toimittaja Katja Ståhl ja toimittaja Unto Hämäläinen. Ennen väittelykilpailua torilla voi tavata mm. HS:n päätoimittajan Mikael Pentikäisen. Tervetuloa!

Päivän siteeraus:

Tämän kuvan otti HS:n Kuukausiliitteen esimies Lauri Malkavaara torstaina 25.10. kello 8 Tampereen Keskustorilla, jossa puolueiden vaalikojuilla oli vielä hiljaista. Vain yksi oli valaistu ja täydessä touhussa. Arvatkaapa minkä puolueen mökki?

&nbps;

59 vastausta artikkeliin "Mitä jäi vaalikampanjoista mieleen?"

Kyösti Salovaara 26.10.2012 1:01

Jos kauneuskilpailumielessä Arhinmäki iski maaliin, niin kuin Unto sanoo, kuntatyöntekijöitä imarrellessaan, niin minun mielestäni ei ole mikään ansio, että poliitikko vetoaa 400 000 kuntatyötentekijään sillä ajatuksella, että heidän etunsa olisi myös kunnassa asuvien etu. En usko että bloginpitäjäkään sitä mieltä on. (Siis että kunnan palveluksessa olevat määrittelevät mitä kunta tarjoaa kuntalaisille ja millä hinnalla Että näin demokratia kulkee. Maksakoon mitä maksaa.)

Unton toteamus tietysti nostaa pramille hyvin oleellisen asian: mitä demokratia lopulta on. Onko se sitä, että kunnan palveluksessa olevat opettajat haluavat pienempiä opetusryhmiä koska pienempää luokkaa on helpompi käsitellä kuin isoa? Vai jotain muuta.

Kun minä kävin koulua, luokassa oli 42-45 oppilasta eikä kukaan ole päivitellyt jälkeenpäin eikä kauhistellut, että olipa kauheaa, että miten monta ihmistä silloin syrjäytyi. Onko pojasta polvi huonontunut vai annetaanko nykyään virran viedä minne sattuu? Kenen etuja puhe rahalla ostettavista pienemmistä koululuokista oikeastaan ajaa?

Toinen vaalikamppailun kummallisuus on tämä demarien jankutus yksityisestä terveydenhoidosta. MTV3:n vaalitentistä kävi ilmi, että puoluejohtajista ei kukaan (Räsästä lukuunottamatta) käytä julkisia terveydenhoitopalveluja. Miksi tästä ei nostettu otsikoita? Muuan turkulainen fiksu bloggaaja kysyikin, että miksi tavalliset ihmiset eivät saisi käyttää myös yksityisiä palveluja? Mitä pahaa siinä on? Ja jos jotain perinpohjaista pahaa siinä on, niin koska Hesari ja Turun Sanomat sosialisoidaan? Hesarin tilausmaksulla minä saan Mehiläisestä laajat labrakokeet ja lääkärinkäynnin kerran vuodessa, tai siis paljon vähemmällä. Eihän lääkärissä käynti tutkimuksieen maksa kuin noin 10 oluttuopillista Helsingin keskustakapakoissa. (Lehden tilausmaksu on 50 tuopillista.)

Niin paljon kuin sydän olisikin vasemmalla, demarien vaalikampanjan tekopyhyys tekee kipeää. Jutta Urpilaisen (ja tietysti muidenkin puoluejohtajien) kauhistelu siitä, että isot yritykset tulevat myös terveydenhoitoalalle, on niin tekopyhää jeesustelua että hirvittää. Mitäpä jos englantilaiset esimerkiksi lopettaisivat suomalaisen paperin ostamisen sillä perusteella että paperin tekee iso yritys? Miten suu sitten Suomessa aseteltaisiin jos alkaisivat ostaa paperin lähiyrityksestä? Kuka sitten kyyneleiden arvon mittaisi?

Jos haluaa että joku ostaa ulkomailla suomalaisia tuotteita, niin kai meidänkin on sallittava että ulkomaiset yritykset tulevat Suomeen, hemmetti soikoon? Matti Vanhanen muistaakseni kieltäytyi juomasta ruotsalaista maitoa, ja se varmaankin oli tyhmin julkilausuma mitä Vanhasen suusta koskaan pääsi ulos. Urpilainen ja Arhinmäki seuraavat Vanhasen polkua: lappu silmille ja hyvä tulee. Sääli suomalaista yrittäjää joka yrittää viedä tuotteitaan ulkomaille.

En kuitenkaan jankuta. Totean vain ettei mikään puolue vaalikampanjassaan ole puhunut demokratiasta, siitä miltä äänestäjän asema tässä maailmassa tuntuu. Mikä se on, lopulta. Mistä minä saan kansalaisena ja kuntalaisena päättää.

(En mistään, kyynikko vastaa itselleen.)

Susanna Iivonen-Pekesen 26.10.2012 1:12

Jäin yökukkumaan tänne odotellessani blogipäivitystäsi. Huomenna on vapaapäivä, nukun aamulla pitempään. Iltapäiväksi sitten vaalitöihin.

Kampanjasta on jäänyt mieleen murrosvaihe. Pitää olla monessa mukana ja ehdokkaana näkyä sekä diginä että printtinä. Kuin myös livenä omalla paikkakunnalla.

Jotenkin on surullinen olo. Soini puhuu "muukalaisista" . Tunnen kohta itseni muukalaiseksi tässä yhteiskunnassa ja retoriikassa. Tunnen kosmista yksinäisyyttä sen keskellä, että maailma on muuttunut, mutta jotkut tahot tahtovat tähytä menneisyyteen, kansallisvaltion aikaan. Onneksi sentään EU sai rauhanpalkinnon.

En anna periksi. Lahtelainen vaalikampanja on ollut reipas ja tarmokas. Olemme ahkeroineet yhdessä ja olen varma, että se näkyy sunnuntain vaalituloksessa. Impivaara jäänee naapurikuntiin, suuren suuri jytky ei kaupunkiin asti yllä.

Rainer Friman 26.10.2012 1:33

No niin, viimeinenkin väittely on nyt nähty. Ei oikein kolahtanut.Toisteliin samoja asioita, jotka tosin ovat hyvin tärkeitä.Jäin kaipaamaan monipuolisempaa keskustelua. Esimerkiksi nuorten arkea, kulovalkean tavoin leviävää mielenterveysongelmia. Jotain ajassamme täytyy olla pahasti pielessä, joka kolmas alle 30- vuotias jää eläkkeelle mielenterveydellisistä syistä. Mielestäni näissä vaaleissa ei syvällisemmin keskusteltu yhteiskuntamme henkisestä ja eettisestä tilasta. En kuullut ainoakaan painavaa puheenvuoroa arvojen kovenemisesta, jatkuvan kilpailun ja menestymisen tuhoavista seurauksista. Minulle jäi tunne, että ajattelemme edelleen yhteiskunnan paranevan, kun asiat paranevat. Onko naivia ajatella, että Suomi muuttuu, jos me suomalaiset muutumme? Tätä jäin kyselemään tämänkin illan väittelyn jälkeen. Tietty henkisyys ja sivistyksellinen osa jäi näistä vaaleista puuttumaan. Jaan uskollisen palstamme pitäjän, Unskin, tuntemuksen että näistä vaaleista " puuttui elo ja ilo." Osuvasti ilmaistu.

Viime viikoilta mieleeni on jäänyt yksi ajatus, jota en kuullut puolueiden puheenjohtajilta tai ehdokkailta, vaan Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikaselta viime lauantain ykkösaamussa: " Luulimme vapaan markkinatalouden valvovan itse itseään, mutta olimme väärässä." Kun ajatus on painava, ei tarvita pitkiä luentoja.

Vielä muutama sana puoluejohtajista. Arhinmäki oli läpi vaaliväittelyjen linjakkain teeseissään. Ne olivat johdonmukaisia ja helposti omaksuttavia. Sipilä paransi juoksuaan nousujohtoisesti. Hän lunasti sittenkin paikkansa muiden puoluejohtajien rinnalla. Räsänen kuuluu myös ehdottomasti onnistujiin. Vankka osaaminen ja kokemus loisti.Urpilaisen taso vaihteli ehkä eniten. Tuo kuitenkin puolueensa ainakin kakkosena maaliin. En yllättyisi vaikka SDP voittaisi. Urpilaisen asiaosaamisen kehitys hakee vertaistaan. Kisojen suurin voittaja on Soini ja perussuomalaiset. Kannatuksen kolminkertaistaminen edellisistä kunnallisvaaleista on uskomaton suoritus! Niinistö väläytti ajoittain, mutta ei oikein jaksanut lopppuun asti. Ehkä turnausväsymys alkoi painaa. Haglund on mielenkiintoinen. Ajattelija. Uskottava. Piirsi suuria linjoja. Häntä tulen seuraamaan jatkossakin. Katainen on karismaattinen - paitsi silloin kun sortuu opettamaan. Kataisen yksi johtoajatus oli, että kunta voi tuottaa palveluja vain, jos sillä on tarpeeksi verotuloja, on kaikessa yksinkertaisuudessaan viisas yhteenveto. Pääministeri voi omalta osaltaan lunastaa yhteenvetonsa sillä, ettei leikkaa valtion tulonsiirtoja kunnille.

Tero Kuusela 26.10.2012 1:40

Me lähdimme alusta saakka tekemään vaimolleni Minnalle (Turku, SDP) erottuvaa kampanjaa ja siitä on tullutkin paljon hyvää palautetta. Eniten on tykätty "ruusu ja laulu"-tempauksista. Lisää täällä ja sivun alalaidassa linkki pieneen galleriaan: http://minnakuusela.fi/blogi/upea-kampanjapaiva-jokirannassa

Kuluvalla viikolla jaettiin suuren kaupan edustalla teepusseja käyntikortin kera, ideana tarjota rauhallinen hetki vaalipyörityksen keskelle. Tämä oli myös pidetty idea. Itse yllätyin siitä kuinka monelle tee juomana kelpasi.

Lauantaina on vielä tarkoitus tempaista Turun kävelykadulla, josta olemme varanneet esiintymislavalta ajan klo 14. Lavaa on käytetty todella vähän, joten saa nähdä miten yleisöä saadaan kerättyä. Jotain erilaista ja yllättävää on kuitenkin taas tarkoitus tehdä, mutten tietenkään voi vielä paljastaa mitä... :)

Puolueiden kampanjat ovat täällä olleet aika mitäänsanomattomia minusta. Joillakin muilla yksittäisillä ehdokkailla on kyllä ollut ihan kivoja ideoita, näitä löytyy melkeinpä kaikilta listoilta.

Riitta Skoglund 26.10.2012 7:22

Palaan kampanjointiin viikonloppuna, mutta tentistä hitunen. En nähnyt maikkarin tenttiä, mutta kyllä huonot tavat ärsyttävät, omanikin.

Haglund sai hyvätapaisesti huomion hiljaisella puheella. Soini ja Katainen olivat minusta alisuorittajia tavanomaiseensa nähden. Urpilaisen vaihteleva hyväntuulisuus oli osin päälleliimattua, ajoin leiskui ilmistä aivan muuta. Arhinmäki on johdonmukaisesti aidon ja rennon oloinen. Ville Niinistö pärjäsi selvästi paremmin kuin aiemmin näkemissäni ja hänkin on herrasmies, Räsänen osaa, Sipilä on myös parantanut.

Kataisen ja Urpilaisen tietty falskius (Katainen kiemusrteli sote-uudistuksen yksityiskohdista, Urpilaisella falskaa kaksoisrooli ministerina ja pj:nä) tuntuu vastuuttomuudelta, vähintään äänestäjän aliarvioimiselta ja puolueen edun ajamiselta, tietenkin vaalien alla, mutta silti.

Terve merkkihän se on ja osoitus asioiden seuraamisesta ja kriittisyydestä, että liikkuvia äänestäjiä on niin paljon ja niin monella kanta vielä auki. Tsemppiä loppukiriin!

Jaakko Pihlaja 26.10.2012 8:04

Tampereella on nähty tänä syksynä ainakin yksi todella erottuva kampanja. Sen nimi on We love Jouni (www.facebook.com/welovejouni). Sen ideana on ollut laaja tukiryhmä - ennen puolueisiin kuulumaton nuori opiskelijavaikuttaja on saanut tuekseen satapäisen tukijajoukon, joka on levittänyt Jounin sanomaa mm. pukeutumalla We love Jouni -asusteisiin ja tuottamalla paljon sisältöä nettiin. Tämä kampanja on ollut yksi suurimmista Tampereella näissä vaaleissa - eikä todellakaan mitenkään tylsä tai harmaa.

Veikko Eranti 26.10.2012 8:24

Kokoomuksen kampanjassa näkyy, että mainostoimisto vaihtui. Bobin kampanjoista puhuttiin.

Pekka Kilpeläinen 26.10.2012 8:24

Keskusteluja vain osittain seuranneena olisin sitä mieltä, että eniten puolueellensa hyödyksi oli selvästi Päivi Räsänen.

Sosiaali- ja terveysalan uudistus vei suurimman osan keskusteluista ja siinä ollaan Räsäsen kotikentällä. Lääkäri tuntee nämä asiat väistämättä paremmin kuin ammattipolitiikko (jota Räsänenkin tietysti nyt on) ja se näkyi. Asioiden esittämiseen tulee sellaista konkretiaa, jonka kuuntelija huomaa todeksi.

Räsäsen hyödyllisyyttä auttaa sekin, että KD:n todennäköisissä kannattajissa on paljon sosiaali- ja terveysalan asiakkaita (siis ikääntyviä). Nämä asiat kiinostavat heitä ja nyt "löytyi" puolue, jonka puheenjohtaja hallitsee nämä asiat.

Räsäsen ainoa miinuspuoli voi olla hänen ajoitain saarnaavan tai päsmäröivän oloinen esitystapa, ns. tätimäisyys.

Muut puheenjohtajat pärjäsivät todennäköisesti kaikki omiensa mielestä hyvin. Eilen Soini ja Katainen saattoivat olla alisuorittajat.

Pekka Remes 26.10.2012 9:26

Paikallisesti vaalikampanjoista on jäänyt mieleen sana "ei". Hyvin monessa mainoksessa toistuu sanapari "ei kuntaliitoksille". Seuraavaksi muistutetaan peruspalveluista ja tarkasta taloudenpidosta. Tuttuja teemoja siis.

Oma lukunsa ovat lupaukset, joita riittää kyläkoulujen säilymisestä uimahalleihin saakka.

TV:n vaalikeskustelussa käsitteet ulkoistaminen ja yksityistäminen menivät sekaisin, ehkä tarkoituksella. Jäin miettimään Jutta Urpilaisen esitystä lääkärien pakollisista terveyskeskustyöjaksoista, jotka lääkäri Päivi Räsänen asiantuntevasti torjui pakkotyönä. Sehän ei ole uutinen, että esimerkiksi monissa lähiöiden kouluissa tai maaseudun kouluissa on pulaa pätevistä opettajista. Onko seuraava esitys se, että opettajia määrätään töihin tiettyihin kouluihin, jos niihin ei muuten saada henkilökuntaa. Ainakin yksityisellä puolella alettaisiin tässä vaiheessa miettiä, onko työolosuhteissa, palkkauksessa tai maineessa vikaa, jos vapaa työpaikka ei kiinnosta. Ja sama asiahan tulee vastaan myös kuntauudistuksessa ja sote-uudistuksessa.

Tatu Ahponen 26.10.2012 10:17

Tampereella Vasemmistoliiton kampanjasta minulle jäänee parhaiten mieleen ehdokkaiden toteuttama Haamulehti, jossa parodisoimalla Aamulehteä tuodaan ilmi ilon kautta sitä, mitä Vasemmistoliitto haluaa Tampereelle: http://issuu.com/haamu/docs/haamulehti_web

Tuomo Kokko 26.10.2012 10:23

Pukeutumalla Ylen tenttiin solmiota vaille mieheksi Jutta Urpilainen luovutti visuaalisen valttiässän suoraan Päivi Räsäselle. Muodostui asetelma "Lumikki ja seitsemän kaksilahkeista", jossa Räsänen hameessaan ja kirkkaan punavalkoisissa väreissään hallitsi sudion yleisnäkymää.

Eikä kristillisdemokraattien puheenjohtaja hellittänyt itse keskustelussakaan. Hän esiintyi poikkeuksellisen terävästi, ja urheilukielellä "pelasi omilla vahvuuksillaan". Lääketieteen lisensiaattia on vaikea haastaa uskottavasti, kun väittelyä käydään terveyskeskusten toiminnasta ja lääkärien työstä.

Jonkinlaiseksi tiivistelmäksi paneelista muodostui Urpilaisen toistelu "Päivi sä puhut mun päälle koko ajan". Demarijohtaja oli sinänsä oikeassa, mutta ei valittamisellaan tienannut ensimmäistäkään sympatiapistettä. Ylen tentti-ilta sai yllätysvoittajan, vaikka en uskokaan Räsäsen hienon loppukirin näkyvän vaalituloksessa sunnuntaina.

Taisto Hyytiäinen 26.10.2012 10:24

Oli se aika surullista kuvaltavaa valtiovarainministeriltä kun hänen mielestään yksityistäminen ja ulkoistaminen on vain semantiikkaa. Kaukana semantiikasta on se, että esimerkiksi Espoon kaupunki yksityisti Espoon Sähkön jollekin ulkolaiselle yhtiölle ja luopui kokonaan sähkön tuotannosta ja sen valvonnasta. Jos Espoon kaupunki olisi ostanut sähköntuotannon palvelun joltakin yhtiöltä ja olisi ollut siitä vastuussa, silloin olisi kysymys ulkoistamisesta. Sairaanhoidon palvelujen yksityistämistä kunta ei voi tehdä, koska se lain mukaan ei voi välttää vastuusta sen toiminnasta. Kysymyksessä on palvelujen ostamista ulkoiselta yhtiöltä/yhdistykseltä/toimijalta.

Pitäisi selvittää ollaanko ostamassa vai myymässä!

Räsänen veti pinnat kotiin.

Jan Rossi 26.10.2012 10:25

Eilisen ainoan vaalitentin, jota olen jaksanut seurata on selvää, että näiden vaalien suurimmaksi häviäjäksi tulee suomalainen media ja toimittajat. On täysin käsittämätöntä kuinka vähällä puolueiden johtajat ovat päässeet näissä vaaleissa. Mistään todellisesta keskustelusta ei ole ollut tietoakaan. Hesarinkin syväanalyysit vaikkapa kokoomuksen ajamasta kuntauudistuksesta ovat loistaneet poissaolollaan.

Kun ylipäätänsä lähdetään vetämään jotakin vaalikeskustelua, hyvä toimittaja osaisi vetää keskustelua niin, että turhat jaarittelut saataisiin pois. Puuromainen keskustelu ei aja kenenkään, paitsi poliitikon omaa etua. Hyvä toimittaja ottaisi seikkaperäisellä asioiden taustoittamisella poliitikon kiinni tämän sanomisista ja tekemisistä. On valitettavaa, että toimittajat eivät jaksa taustoittaa toimintaansa ja tehdä kotiläksyjään.

Näyttää siis siltä, että suomalainen media hyrisee itsetyytyväisyydessään tämän hallituksen edessä. Miksi media on tietyllä tavalla suomettanut itsensä tämän hallituksen toimien edessä? Mielestäni tästä tulisi keskustella.

Jan Rossi

Marita Salenius 26.10.2012 10:56

Näkyy sellainen yleinen "venttiys" - tehdään, mitä nyt jaksetaan. Kieltämättä vaaleja on ollut tässä lähekkäin jo ihan tarpeeksi. Tuo vaaligalluppien prosenttiluku näiden puoluekantaansa sanomattomien kohdalla on niin suuri, että siellä muhii mitä tahansa. Tavallaan se näkyy vaalikentilläkin.

Nyt on ollut aivan oikeasti sellaista ilmaa , että ne, jotka vaaliteltoilla ovat käyneet, ovat olleet poikkeuksellisen innokkaita keskustelemaan ja tenttaamaan sekä kertomaan mielipiteensä. Ei siis käydä vain ottamassa ilmaista kahvia ja makkaraa.

Täällä keskisessä Suomessa paikallinen valtalehtemme on myös ottanut voimallisesti osaa vaalikampanjaan. Se on laittanut vaalikoneensa rinnalle valtuustoralli-äänestyksen, jossa voi äänestää ehdokkaita ja joka kunnassa yhtä. Mutta tämä äänestysmahdollisuus on vain lehden tilaajilla; ja kun tiedämme, että ko. lehti on aina ollut enemmän tai vähemmän Keskustan äänenkannattaja, niin ei ole ollenkaan vaikea ennustaa, minkä puolueen ehdokkaat ovat kolmen ensimmäisen joukossa joka kunnassa. Itsekin kuulun tähän suureen joukkoon, jotka eivät tilaa kyseistä lehteä.

Ehkäpä tämä on sitä lehdistön vapautta, mutta en usko, että tällainen ainakaan avittaa levikin nostossa. Moni on ollut närkästynyt. Mutta mieleen se varmasti jää - laajemminkin.

Veli-Pekka Silvan 26.10.2012 11:06

Molemmat vaalitentit olivat yhtä tyhjän kanssa. Surullista on ollut Demarien omat maalit sote-venkoilussa, se on niin läpinäkyvää kuin olla ja voi.

Ei kansaa voi enää sumuttaa nykyaikana kun on internet josta voi poimia faktoja.

Muutenkin Heinäluoman pelikirja sakkaa. Heinis on tottunut muinaiseen demaripolitbyroon politiikan tekemiseen eli kabinettipolitiikkaan, sekään ei toimi nykyaikana jossa avoimmuus on valttia.

Kokoomus siis on näiden vaalien jälkeen jälleen suurin puolue, vaikka paras/pahin "meillä on hyvät bileet"-huuma onkin menossa ohitse. Kokoomuksen onni on myös se, että suurin osa mediasta ja toimittajista liputtavat oikeiston puolesta mm IS, US, Alma-media ja MTV3.

Hesarille voi tulla hyviä uutisia jos heidän lempilapsensa kepu nousee toiseksi, HS on kokenut monta tappiota viime vaaleissa kun suoskkipuolue kepu ei ole pärjännyt ja se on näkynyt mm pääkirjoituksissa kiukutteluna.

Jouni Pulli 26.10.2012 11:09

Kampanjointi on vaikuttanut hieman aneemiselta. Ehkä taloudellisesti vaikea tilanne heijastuu myös tapaan tuoda asioita esille näissä vaaleissa.

Puheenjohtajavaalitentti on varsinkin kunnallisvaaleissa ja ainakin nykymuodossaan mielestäni aikansa elänyt ilmiö ja tässä kohdin median pitäisi pystyä uusiutumaan ja tarjoamaan äänestäjille moderninpaa toimintatapaa esim. suuremman interaktiivisuuden ja laajemman osallistujakunnan kautta. TV:n kautta pitäisi näkyä ja kuulua myös muiden kuin puheenjohtajien esittämät tavoitteet, sillä nyt valitaan edustajia kuntiin. Jos nykyinen meno jatkuu, TV jää internetin ja somen jalkoihin tässä asiassa.

Globaalitalouden rakenteiden haasteellinen murrostilanne näkyi mielestäni jonkinlaisena uupumisena niin pääministeri Kataisen kuin valtiovarainministeri Urpilaisenkin esiintymisessä. Toden totta kotimaiset hallintorakenneuudistukset sekä kuntien ja valtion tehtävienjaon uudistukset pitäisi toteuttaa ripeästi, jotta pystymme panostamaan kilpailukykymme hyödyntämiseen globaalisti ja samalla toimimaan niin, että myös tulevilla polvilla on kelvollista elää tässä maassa.

Päivi Räsänen osoitti pystyvänsä hyödyntämään hyvin nykyisen ohjelmaformaatin tarjoamat mahdollisuudet.

r.t. virrankoski 26.10.2012 11:12

Räsänen oli selvästi väittelyn tähti. Hän sai Urpilaisen romahduksen partaalle 'älä puhu päälle'-puolustukseen. Se oli paljastavaa. Näin käyttäytyy 6-vuotias esikoululainen vähän ennen itkupotku-raivaria.

Soini varsinkin on valinnut 'älä tee virhettä'-taktiikan eli haluaa näin varmistaa jonkinlaisen kuntajytkyn.

Katainen noudattaa 'valtiomieslinjaansa', joka sopii tähän yhteyteen, mutta ei taida toimia enää seuraavassa kisassa.

Arhinmäen kuntatyöntekijöiden suosion kosiskelu on liiankin läpinäkyvää. Ei se toimi muutoin kuin jo muutoinkin Vasemmistoa äänestävien kohdalla.

Niinistö on ollut vaisu. Vaalit taitavat olla iso tappio vihreille.

Keskustalta oli hyvä veto esittää oma kuntarakennemallinsa. Vaikka sen kehittely jäi vajaaksi, väittelyn teemaksi tuli väitellä siitä eikä hallituksen mallista, josta kukaan ei oikein ole päässyt ällän päälle, mikä se on.

Haglund on mielenkiintoinen persoona, jolla olisi mahdollisuuksia hakea RKP'lle muutakin roolia kuin kielen puolustaminen. Parran pitää uskaltaa kuitenkin antaa kasvaa jotta katu-uskottavuutta syntyy.

Luulenpa, että mitään suuria yllätyksiä nämä vaalit eivät tarjoa.

Jan Rossi 26.10.2012 11:17

Arvoisan Veli-Pekka Silvanin kanssa voin olla samaa mieltä kepusta siinä määrin, että Matti Vanhanen oli HS:lle ylitsepääsemätön kortti ja tämän vuoksi HS/IS söikin kirjoituksillaan Vanhasen virastaan. Jokainen muistaa miten IS ajoi Ilta Sanomissa Vanhasen nurkkaan naisseikkailuilla. Tämän jälkeen Kiviniemi ja nyt Sipilä ovat päässeet koin koira veräjästä HS:än kirjoituksissa.

Edelleenkin haluaisin muistuttaa suomalaisen median suhtautumisesta tähän hallitukseen. Kuntauudistuksesta kerrotaan juuri kuin hallitus haluaa. Media uskoo Kataisen hallituksen selitykset miksi juuri nyt halutaan kuntauudistus. Kuntauudistuksen jälkeen veronmaksajille lankeaa hirvittävä lasku kun muutamien kymmenien vuosien päästä palataan pienempien kuntien yksiköihin. Suuret kuntakeskittymät eivät tule toimimaan. Katainen joukkioineen tyhjentää maaseudun ja ajaa ihmiset kasvukeskuksiin. Samalla pienten kuntien omaisuus yksityistetään. Tämä onkin tämän uudistuksen suurin puhallus.

Jan Rossi

Seppo Isotalo 26.10.2012 12:05

Suomen kunnallisvaalit jäivät siis vain kunnallisvaaleiksi. Yleispoliittinen tilanne on juuri nyt kärjistynyt. EU tarkastaa maakohtaisia veropäätöksiä, jos nykyiset suunnitelmat toteutuvat. Kreikkaan menneet rahat jäävät sinne kun neuvottelutilanne on mennyt sotkuksi. Nekin rahat ovat poissa verotuloista. Ruotsisa talouselämä on syöksyssä, mutta eikö se ole sitä myös Suomessa? Kuntien verotulojen voisi siis odottaa vähenevän. Näillä asioilla on tienkin ratkaiseva vaikutus siihen millaisia sairaala- ja sosiaalipalveluja kunnat pystyvät tarjoamaan. Mutta ei näistäkään asioista voitu keskustella kun kuuden puolueen hallitus ei löytänyt ratkaisua vaikka se ole tuhat kertaa luvattu.

Eilistä vaalikeskustelua täytyy verrata jalkapallo-otteluun, joka käytiin vaikka peliväline olikin hukassa. Rkp:n edustaja noukki näppärästi tennispallon taskustaan ja pompotteli sitä kymmeniä kertoja, mainio saavutus. Vasemmiston mies johti yhden katsomon lohkon huutokuoroa. Muut taklasivat toisiaan ja esittivät mahtavia saksipotkuja – ilman palloa se on helppoa, huutaminen lämmitti näiden katsojien oloa.

Ylen Jälkiviisaissa sai eräs "kaikkitietävä" vastaan sanomatta jankuttaa, että äänestäjät nyt ryhmittyvät oman tyhmyytensä mukaan. Surkea esitys Ylen toimittajilta, joka sitten vielä käännetään äänestäjien tyhmyydeksi!! Väitettäisiin nyt edes niin, että äänestetään tyhmintä, mutta tämä uusi vinkkeli?

Olavi Nieminen 26.10.2012 12:06

Kohta on esitteet jaettu ja illansuussa on viimeinen tilaisuus kauppakeskus Ristikossa , Konalassa.

Näin työelämän jälkeen kunnallispolitiikkaan lähteneenä , en voi olla ihmettelemättä kuinka toimittajien kysymyksiin ei vastata vaan puhutaan jopa TV:ssa eri asioista. Ehdokkaat vääristelevät toisten mielipiteitä tai kaunistelevat omia asioita - ilmeisesti ikävistä ja hoitamattomista asioista ei saa puhua. Avoimesti vääristellään ja valehdellaan kilpailijoista. Tehdään juuri sitä , mikä liike-elämässä on kielletty hyvään ja sivistyneeseen käytökseen kuuluvana. Eilisestä keskustelusta jäi outo tunne , noinko puoluejohtajat hoitavat maamme asioita tulevaisuudessa? Seniori Olli

Juha Kaistinen 26.10.2012 12:19

Johtajuuden puuttuminen jäi mieleen vaalikeskusteluista.

Hallituksen pitää päästä ratkaisuihin. Aina on vaaleja, jytkyjä jne. Yhtä kuin kannatuksenpelkoa. Sen kanssa vaan on elettävä ja päätettävä vaikeistakin asioista.

Onhan kaikille selvää:

Presidentinvaaleissa valitaan puolivallaton henkilö.

Eduskuntavaaleissa päätöksentekijät.

Kuntavaaleissa päätösten toteuttajat.

Eurovaalit on sitten erikseen.

r.t. virrankoski 26.10.2012 12:26

Vielä sen verran lisää YLE'n tentistä, että huonoiten siitä selvisi

ns. kisastudio. Vain Lähteellä oli edes jotain sanottavaa, mutta varsinkin Katleena oli surkea. Ei hänestä selvää ottanut.

Mitäs jos jätettäisiin ne läppärit pois ja sosiaalinen media myös ja käytettäisiin vain omia korvia, silmiä, aivoja ja suita kommentoinnissa.

Tuukka Sariola 26.10.2012 12:31

Keskustelu pyöri liikaa alussa saman asian ympärillä. Kun katsoo YLE:n ohjelmakarttaa niin miettii, olisiko siellä kuitenkin ollut tilaa vaikkapa puheenjohtajien 4-hengen keskusteluihin näiden isojen lisäksi?

TV:ssä voisi myös palvella enemmän katsojia antamalla ruutuun taustatietoja vaikkapa väestöpyramidista tai miten kaksikielinen kunta määritetään kielilaissa. YLE:llä on kotiläksyjä tehtävänä seuraaviin vaaleihin, on ne sitten euro- tai eduskuntavaalit.

Pekka Mensonen 26.10.2012 13:31

Puoluejohtajat yrittivät keskustelujen perusteella saada koko kansan äänet. Eikö olisi riittänyt omien potentiaalisten äänestäjien viekottelu?

Marko Kivelä 26.10.2012 14:20

TV:n väittelyt ovat kanavasta riippumatta olleet aika puuduttavaa katseltavaa. Osasyynä tähän on ollut toimittajien epäonnistuminen tilanteen hallinnan suhteen sekä puheenvuorojen jaossa että päällepuhumisen estämisen suhteen. Mutta myös kysymykset ovat keskittyneet liikaa kahteen hallitukset hankkeeseen jolloin väittelyitä vähääkään enempää seuraavat ovat saaneet tyytyä yhä uudelleen ja uudelleen palaamaan samaan asiaan ja kuulemaan puheenjohtajien toistavan samoja vastauksia. Olisikin vaalilähetysten seuraajien kannalta ollut parempi jos ohjelmaideaa oltaisiin kehitetty muutekin kuin pintapuolisella some-raapaisulla.

Itse puheenjohtajat ovat ollet melko tasaisia ja tasaväkisiä. Sipilä oli tosin alussa aika vaisu, mutta petrasi loppua kohden jo ihan hyvin. Räsänen on saanut noiden aihevalintojen takia useammankin extratilaisuuden päteä asiaosaamisella, mutta toisaalta hän on menettänyt niistä saamansa edun olemalla väittelyiden aktiivisin muiden päällepuhuja. Tavallaan odotin Soinin nousevan väriläiskäksi, mutta ei moista tapahtunut.

Luulen, ettei tällä kertaa väittelyt vaikuta kovin paljoa, sillä niissä ei riittäviä eroja ole syntynyt. Toki kaikkien puolten kiivaimmat kannattajat näkevät juuri oman puheenjohtajansa voittaneen, mutta en varsinaisesti usko, että juuri yksikään liikkuva äänestäjä olisi saanut noista väittelyistä sen vertaa irti, että olisi sieltä löytänyt itselleen puolueen jota äänestää.

Jan Rossi 26.10.2012 14:42

Ja mitä tulee Unskin avaukseen siitä kuka hävisi, kuka voitti, sillä ei ole mielestäni mitään merkitystä. Suomalainen politiikka on syvässä koomassa konsensuksen takia. Millään ei ole politiikassa merkitystä. Ideologiat ovat kuolleet. Poliitikoille merkitsee vain ja ainoastaan asema. Ministeriksi pääsy on jokaisen poliitikon tavoite. En ole enää pitkään aikaan ymmärtänyt miksi ylipäätänsä käydään poliittisia keskusteluja, koska ne eivät koskaan johda mihinkään.

Puolueita ja niiden johtajia ohjaa vain oman aseman varmistaminen ja aseman saavuttaminen yhteiskunnassa. Poliittista vastuuta ei kanna kukaan, mutta kunniaa ollaan kuitenkin ottamassa lähes jokaisesta asiasta. Tässä on erityisesti kunnostautunut pääministeri Jyrki Katainen.

Muutoksen saaminen Suomeen politiikkaan on mahdoton tehtävä. Tämä menee näin hamaan tappiin saakka. Kataisen hallitus on kaikkien konsensusten isä ja äiti maamme historiassa. Ja sitten mesutaan, peuhataan ja toimittajat säestävät rumbaa. Lopputulos on aina sama.

Jan Rossi

Pentti Kangasluoma, 104 26.10.2012 14:53

Yö nukuttu, ensilumi, ostokset, apteekki, lottosijoitus 14 euroa, suosikkibaarin Riitta Susannan hymy, perjantai- ryyppy yrttijuomaa.

Arhinmäki hyvä. Mutta viime eduskuntavaalien alla hän oli valmis sotaharjoituksiin Venäjän kanssa. Samalla hän vaati tarmokkaasti armeijan rahojen supistamista. Putinin Venäjällä ja perinteisellä työväenliikkeellä ei ole yhteistä kaikupohjaa.

Haglung, fiksu, mutta ei hän tunne omantunnontuskia jos pääomasijoittajat valtaavat terveyspalvelut.

Sipilä, miksi hän ja esikunta ei ala uskoa etteivät muut hyväksy

maaakuntamallia? Unelmavävy,

Niinistö, sympaattinen, mutta jalat irrallaan maasta.

Katainen, teinitanssien hyväkäytöksinen. Sitkeästi pitää hallituksen koossa,

Soini, enemmän diggaan laillisuusmies Raimo Vitsbackaa.

Timo ei välitä keskustekumppanin faktoista.

Räsänen, alkoi viime keskustelussa kukkoilla. Sitkeä uskon

soturi.

Urpilainen, kovissa koskissa soutanut. Maikkari kohteli väärin,

en usko päivänmäärien vievän ääniä. Ehtii sitä loppuvuodestakin. Kantoi lippua hyvin.

Huomenna Miestan aamu Marian tallissa. Tuomiorovasti, aamupalan tarjoaa konepajayhtiö Metso.

Anna Mikkola 26.10.2012 15:24

Katselin eilistä keskustelua itse asiassa kalliolaisessa ravitsemusliikkeessä, jossa se heijastettiin isolle kankaalle erään puolueen vaalijuhlissa.

Pitkälti liityin siihen aikaa äänekkääseen pääosin naispuoliseen ryhmään, joka äänestäisi toimittaja Jan Anderssonia mihin tahansa tehtävään.

Arhinmäki pärjäsi hyvin, kuten täällä on todettu. Hän lienee lähtenyt keskusteluihin ottamaan aiempaa hanakammin puheenvuoroja ja tilaa - niitä ei kumpaakaan aina välttämättä muutoin saa.

Olen kuullut, että turkulaiset jotenkin enemmän syttyvät Ville Niinistöstä. Ehkäpä hänen kommunikaatiossaan on jotain, mitä me ei-turkulaiset emme vain ymmärrä.

Minusta keskustelun selkeitä häviäjiä olivat Katainen ja Soini. Edelleen ainakaan minulla ei ole mitään käsitystä siitä, millaista politiikkaa perussuomalaiset valtuustoissa tulevat tekemään, tai mistä arvoista edes lähdetään liikkeelle.

Katainen taas jatkaa maireasti, mutta minusta näyttää välillä ettei hän itsekään usko siihen mitä puhuu.

Moni kommentoija on tässä kertonut pitäneensä televisiokeskusteluja epäonnistuneina, tylsinä, huonoina ja niin edespäin. En itsekään pitänyt MTV3:n kakofonisesta otteesta, mutta se on todennäköisesti vain tyyliasia.

Sen sijaan YLE:n keskusteluista olen pitänyt. Nähdäkseni toimittajat pitävät homman hyvin kasassa, ja samalla lähetykset ovat tarpeeksi pitkiä siihen että kysymyksiä voidaan käsitellä pitkästikin, ja kaikki saavat aika paljon tilaa.

Minä katsoisin näitä enemmänkin, ne ovat hyvin viihdyttäviä.

Seppo Laine 26.10.2012 15:31

Mistä kampanjoista?

Onhan poliittinen teatteri muuttunut, vaikka kankeata se on vieläkin verrattuna vaikka amerikkalaiseen menoon. Jos laitettaisiin vierekkäin vaikka vaalidebatti 70- luvulta ja nykyinen niin eron huomaisi. Sen ajan teatterilla ei olisi enää tänä päivänä pätkääkään uskottavuutta.

En käytä termiä teatteri mitenkään vähättelevästi. Molemmissa on kyse illuusioiden aikaansaamisesta. Kun näytös on ohi, alkaa arki.

Poliittisessa laitosteatterissa eli eduskunnassa tämä on vielä selvempää. On erikseen esityssali ja lämpiö. Nythän kamerat jo seuraavat esityssalin tapahtumia, joten poliitikkojen ei tarvitse enää esiintyä vain toisilleen ja toimittajille.

Koska tämä käytäntö tulee kuntapolitiikkaan ja koska vaikka nettiin tulee näistä esityksistä tiivistetyt pätkät? Se arjen politiikka kiinnostaisi. Seuraava askel olisi, että joku puolueista toisi kameran siihen hetkeen, jossa politiikkaa tehdään. Näin teimme puolueohjelman!

Maailma muuttuu, mutta pönötyspolitiikka paljon hitaammin! Ylekin seikkailee jossain Afrikassa tekemässä tuotantokokeilujaan. Missä ovat tämän ajan politiikan madventursin tekijät! Muuten oma ikäni on 54 v.

Jussi Isotalo 26.10.2012 16:48

Olen seurannut vaalikampanjoita 60-luvulta asti, välillä hyvinkin läheltä. En muista ainuttakaan kertaa, ettei lehdistö olisi jossain vaiheessa valitellut vaalitaistelua vaisuksi. Aikoinaan tuli tavaksi todeta, että toimitus oli saanut terveisiä ilmoituskonttorilta: lisää mainoksia tarvitaan.

Vaaliväsymystä on, eikä ihme. Kansaa maanitellaan uurnille neljättä kertaa noin puolentoista vuoden sisään. Väsymys näkyy paitsi puolueissa ja niiden kannattajissa, myös mediassa. Eduskunta- ja presidentinvaalien yhteydessä nähdyn - ylilyöntejäkin tuottaneen - innostuksen tilalle on tullut jankuttava inttäminen ja teennäisten uhkakuvien esittely.

Vaikka on hyviä perusteita väittää, että yksittäisen ihmisen kannalta paikallisvaalit ovat vaaleista tärkeimmät, se ei ole näkynyt äänestyshalukkuudessa. Innokkaimmin on äänestetty presidentinvaaleissa, sitten eduskuntavaaleissa. Vain europarlamentin valinta on kiinnostanut vähemmän kuin kuntavaalit.

Eduskunta- ja kunnallisvaalit pitäisi yhdistää.

Mikko Airto 26.10.2012 17:59

Samaa mieltä Jussi Isotalon kanssa vaalien yhdistämisestä. Se toisi konkretiaa. Mietin myös sitä vaihtoehtoa, että presidentin virkakausi lyhentyisi viiteen vuoteen ja ne vaalit yhdistettäisiin europarlamenttivaalien kanssa. Eurovaalit ja pressanvaalit ovat ulkopoliittisia vaaleja, kunta- ja eduskuntavaalit sisäpoliittisia.

Vaalitentit ovat kamalia. Edes entinen puolueen politrukki ei kykene niitä katsomaan. Eilistä näin sattumalta lopusta. Koulukeskustelua käydään kasvatustieteilijän näkökulmasta niin köykäisin argumentein, että mietin, ovatko lääkärit ja sairaanhoitajat ja sosiaalityöntekijät yhtä äimistyneitä, kun niistä asioita puhutaan.

Olen aina pitänyt Turusta ja turkulaisuudesta ja siksi hahmotan Niinistöä varsin hyvin. Niinistö myös ihan oikeasti puhui kouluasioista kaikkein järkevimmin. Lapset tarvitsevat valtavasti oikeanlaista tukea, mutta sitä tukea ei ole eristäminen eikä syyllistäminen. Niinistön pointti siitä, että opettaja on kasvattaja eikä poliisi, on varsin oleellinen muistaa. Opettajan oikeuksia pitää katsoa samasta näkökulmasta kuin sosiaalityöntekijöiden ja sairaanhoitajien, jotka myös toimivat julkisen sektorin ammateissa ja joiden "asiakkaat" saattavat käyttäytyä väkivaltaisesti.

Haglund on kyllä todella kiinnostava puoluejohtaja. Muutenkin parhaat tyypit olivat hänen lisäkseen Niinistö (substanssi koulukysymyksissä lämmitti sydäntä) ja Arhis.

Joel Salminen 26.10.2012 18:29

Olen yrittänyt kerätä eri ehdokkaiden vaalilehtisiä ja lennäkkejä. Aika selväksi on tullut, että taso niissä on kyllä lievästi sanoen vaihteleva. Olisi varmasti hyvä idea järjestää epävirallinen kilpailu esitteiden ulkoasusta - käyttötarkoitus huomioiden - vaikkapa sitten vaalien jälkeen.:) Nyt taitaisi se oman ehdokkaan lapuska olla paras aina. Oma suosikkini myös esitteen suhteen selviää klikkaamalla nimeäni, mutta itse esite ei ikävä kyllä ole sähköisessä muodossa netissä -ainakaan vielä. Eli kilpailua pystyyn! Vaikkapa HSn toimesta.

Leena Lauren 26.10.2012 19:39

Oikein hyviä kommentteja täällä. Kaikista loistaa sama asia, joka minullekin tuli mieleeni, kun tenttejä katselin.

Väsyneitä olivat ja samoja fraaseja toistelivat. Kataisen saivat välillä kiemurtelemaan kun ei voinut yksinkertaista asiaa ääneen sanoa; palveluitten ulkoistaminen, se oli se asia, joka hiertää häntä ja hänen puoluettaan, mutta ei vaan saanut sanottua.

Arhinmäestä sen verran, että välillä tuntuu olevan ärhäkkänä kuin rakkikoira ja aina mollaamassa Soinia. Eli siinäkin toistelee samaa omaa mantraansa. Ne turut ja torit on kuultu moneen kertaan, kuinka on niin kauheita nuo perussuomalaiset rasismissaan :=O vaikka asiahan ei ole noin yksioikoinen kuitenkaan. Aina vaan pitää toistaa sitä.

Räsänen oli pirteänä ja varsinkin kun oli terveydenhoitoasioista puhe, kun on lääkäri itsekin.

Välillä meni agressiiviseksi hänkin.

Poliisivoimien leikkauksista olisi voinut kysellä häneltä myöskin, kuuluuhan sekin asia leikkauksiin.

Urpilaisen älä puhu päälle, oli aika lapsellista touhua. Hän harrastaa myöskin itse päälle puhumista eikä anna suunvuoroa muille. Mutta eihän se tietenkään ole sama asia jos itse, mutta kun ne muut.

Soini oli Soini, mutta todella väsynyt. Ei ollut entisenlaisia sutkautuksiakaan. On tainnut olla aika rankat vuodet kun nämä olivat jo kolmannet vaalit lyhyen ajan sisällä.

Taitaa olla vaalitentit jo mennyttä aikaa, kun kaikki ovat jossain mediassa muutoinkin. Taikka sitten pitäisi löytää uusia kasvoja tenttaamaan ehdokkaita. Tuntuu siltä, että vaaliväsymys ei ole ainoastaan ehdokkaitten yksinoikeus vaan sitä on myöskin tenttaajilla.

Johannes Hirvaskoski 26.10.2012 20:22

Jan Rossille,

Olet oikeassa siinä että median kyvyttömyys viedä keskustelu asiaan on aivan häikäisevän markanttia. - Esimerkiksi kuntien ja maakuntien välisen työnjaon luulisi ansaitsevan edes jonkinlaisen avaamisen, sillä se olisi historiallista mittaluokkaa oleva muutos. Kenellä verotusoikeus, miten demokraattinen edustautuminen, jne.

Olet oikeassa siinäkin että ideologiat ovat liian mitättömässä roolissa ja johdonmukaisuus puuttuu - esimerkiksi me keskustassa kannatamme hajautettua yhteiskuntaa, mutta emme ole osanneet enää viime vuosina lainkaan kyseenalaistaa sosiaalista asuntotuotantoa pk-seudulla. Tai demarit ovat taistelleet sata vuotta työläisen oikeuksien puolesta työsuhteessa, nyt kuitenkin silmää räpäyttämättä hyväksyvät työväestön oikeuksien totaalisen pois pelaamisen työsuhteen ulkopuolella ns. vuokratyössä.

Olet väärässä siinä, että nämä ovat konsensuksen perinteen aikaansaamia luovuttamisia. Ne eivät johdu konsensuksesta vaan talouskasvun primaariluonteesta kaiken yhteiskunnallisen päätöksenteon ylimpänä tavoitteena. - Konsensus sinänsä on suotava ja oikea tapa hallita maata, mutta konsensuksesta voimme puhua vasta jos ensin tietäisimme mitä kukin puolue omassa traditiossaan edes periaatetasolla ajaa.

Anna Mikkola 26.10.2012 21:00

En kyllä syty vaalien yhdistämiselle ollenkaan. Luulen että puolueille ja sitä myöden demokratialle ja vähän kansalaisyhteiskunnalle kävisi köpelösti siinä touhussa.

Ihmisten poliittinen aktiivisuus ja toiminta on vähän eriluonteista nykyään kuin ehkä joinain menneinä vuosikymmeninä. Ihmiset eivät kai tätä nykyä vietä aikaansa roikkumalla puolueen rivijäsenenä ja keittelemällä kahvit syyskokoukseen. Eivät välttämättä edes jäseneksi liity muutenkaan.

Vaalit ovat niitä tapauksia, joiden ympärilllä ja ympärille puolueet ja muuten vaan asioita ajavat organisaatiot saavat aktivoitua valtavan määrän ihmisiä toimintaan ja suunnitteluun. Näiden massatapahtumien myötä usein lyhyeksikin aikaa syntyvä yhteisöllisyys on myös mitä parhainta aikaa tuottaa ideoita, strategioita, linjauksia - sellaisia juttuja joita voidaan sitten noudattaa hiljaisempina aikoina.

Aika hyvä esimerkki on vaikka Vihreiden presidentinvaalikampanjan ympärille syntynyt aktiivisuus, jota he eivät tosin kai onnistuneet hyödyntämään tai sitouttamaan Vihreään puolueeseen jälkikäteen mitenkään. Mutta olisiko se nyt pidemmän päälle kellekään hyödyllistä tietoisesti vähentää tällaisia mahdollisuuksia.

Vesa Kaitera 26.10.2012 21:09

Leena Lauren kirjoitti :"Kataisen saivat välillä kiemurtelemaan kun ei voinut yksinkertaista asiaa ääneen sanoa; palveluitten ulkoistaminen, se oli se asia, joka hiertää häntä ja hänen puoluettaan, mutta ei vaan saanut sanottua."

Totuus on kuitenkin se, että SDP on yhdessä muiden puolueiden kanssa ulkoistanut melko monta toimintoa hyvinkin monessa sellaisessa kunnassa, jossa demareilla on keskeinen asema. Joissakin tapauksissa palvelun ostopäätös on tehyt pelkästään porvarillisten puolueiden äänin, mutta mikään sääntö tämä ei ole ollut. Useassa tapauksessa on ollut kyse ns. pakkosaumasta, kun kunnan resurssit eivät ole riittäneet kaikkien lakisääteisten palvelujen tuotamiseen. Suurta meteliä ulkoistamisista ei yleensä ole pidetty, mutta sitten aivan kuntavaalien alla, kuten tapahtui niin kahdeksan vuotta sitten kuin viime kuntavaaleissakin, SDP kaivaa ulkoistamisen mörkön kaapista aivan vaalitaistelun viime metreillä. Se yrittää märkön avulla pelotella potentiaalisia äänestäjiään uurnille. Vaalien mentyä palataan varmaan taas nomaaliin tilanteeseen.

SoTe-asiasta olisi ollut oikeinkin hyvä mahdollisuus saada ratkaisu aikaan ennen kuntavaaleja, mutta peruspalveluministeri jumiutti asian tehokkaasti lisäämällä ehdotukseensa kappaleen, joka olisi tehokkaasti ehkäissyt ostopalvelujen käyttöä. Ulkoistaminen ei ole meille kokoomuslaisille ideologinen tasvoite, mutta sen on meistä oltava yksi realistinen vaihtoehto siinä, miten kunta palvelut jatkossa järjestää. Sitä ei tule sulkea kategorisesti pois.

Peruspalveluministeri esitti kuitenkin tätä halutessaan varmistaa, että Kokoomus omasta puolestaan ei voisi tuota ehdotusta hyväksyä, vaan päädyttäisiin pattitilanteeseen. SDP:n päästrategi Eero Heinäluomahan ei todistettavasti halunnut SoTe-uudistusta kokonaisuudessaan julkisuuteen ennen vaaleja. Se olisi haitannut demarien pelottelukampanjaa ulkoistamista vastaan ja siitä olisi voitu arvioida jäljelle jäävien kuntien määrä. Kokoomuksessakaan kaikki eivät ole kannattamassa nykyisen kuntaministerin linjauksia ja demareissa kriitikkoja on vielä tätäkin enemmän. Siksi demarien taktiikkana oli epäselventää tulevaa tilannetta hieman.

Jyrki Katainen olisi aivan aidosti halunnut saada SoTe-uudistuksen esittelyvalmiiksi ennen kuntavaaleja. Hän otti SDP:n "pelin politiikan" mukaisen taktisen vedon ilmeisesti aika raskaasti ja katsoi sen kohdistuvan häntä vastaan henkilökohtaisesti, vaikka niin tuskin oli asia. Missään tapauksessa Kataisen intresseissä ei ollut eskaloida tilannetta, ja siksi hän suorastaan kiemurteli, kun häneltä kysyttiin, mikä kaatoi aivan huulilla olleen sovun.

Minä Kokoomuksen jyväskyläläisenä vaaliehdokkaana voin sanoa tästä asiasta ruman sanan niin kuin se on, mutta pääministeri ei voi sitä tehdä. Hän tietää, että hänen täytyy varsin pian pystyä sopimaan tämäkin asia demarien kanssa.

Arto Alila 26.10.2012 21:42

Sivistyneessä keskustelussa, jota valitettavasti vaalikeskustelut tuskin koskaan ovat, päällepuhujaa, -huutajaa ei liioin arvosteta. Moukkamaisuus on usein kuultu laatusana tuossa yhteydessä. Ensimmäisessä Ylen vaalitentissä puheenjohtajat olivat toimittaja Anderssonin mukaan sopineet, etteivät moista harrastaisi. Lupaukset olivat poliitikkojen.

Täällä on kovin useassa kommentissa Urpilaisen viaksi luettu, että hän eillisen tentin aikana huomautti toistuvasti Räsäselle hänen päällepuhumisestaan. On toki ymmärrettävää, että juuri tuolloin lääkärillä oli sellainen hypetys päällänsä, ettei Urpilaisen sinänsä hymyillen esitetty toteamus/huomautus Räsäseen tahtonut tehota millään. Jotenkin on vaan niin, ettei moite Jutan "käytösvirheestä" istu tätä pitemmälle. Huomioitava on, että jos Jutta teuraaksi vietävän karitsan tavoin olisi tyytynyyt kohtaloonsa, Räsänen tai joku muu olisi käyttänyt tilaisuutta hyväkseen. Tämä arveluni ei tarvitse todisteita ainakaan niille, jotka tuota sekamelskaa seurasivat.

Kataiselta tentattiin eilen tosissaan hänen aiemminkin epäiltyä todellista johtajuuttaan. Sen puute tuli kyllä todistetuksi. Pääministeri varoo aina ja kaikessa sormiensa jättämistä

poliittisesti arkojen asioiden oven väliin semminkin, jos kyseessä on kokoomuksen toimintaa ja/tai julkikuvaa koskevat seikat. Kataisen asemaa ajatellen oli suorastaan nöyryyttävää, ettei hänellä hallitustyötä johtavana ja suurimman puolueen vetäjänä ollut poliittista munaa kertoa ääneen niitä erimielisyyksiä, joita hallituksen sisällä sote-asiassa oli ja on.

Todella outoa pääministeriltä, varsinkin, kun kaikki puheenjohtajat ja vähintään puoli kansaa sen jo tiesivät.

Poliittisen tilanteen reaaliajassa elävien - jos kokoomuksessa sellaisia vielä löytyy - pitäisi kiireesti kertoa Kataiselle, että elämme aikaa, jolloin kokoomukselle edellisvuosilta ominainen "reteen menemisen meininki, iloinen politiikan teko ja kivat pippalot" ovat ohitse. Vaalikeskusteluissa alati hymyilevä, ei-mitään-ongelmia-johtaja saattaa kokea kovan kolauksen - jos ei sunnuntaina, niin ainakin hieman myöhemmin.

Erkki Pekola 26.10.2012 21:54

" Totuus on kuitenkin se, että SDP on yhdessä muiden puolueiden kanssa ulkoistanut melko monta toimintoa hyvinkin monessa sellaisessa kunnassa, jossa demareilla on keskeinen asema. "

Olisi ihan kohtuullista kertoa, että missä kunnassa SDP:llä on sellainen enemmistö, että se voi yksinään hyväksyä tai toisaalta hylätä tarjolla olevan vaihtoehdon.

Nämä vesakaiterat levittävät edelleen tätä kokoomuksen mainostoimiston keksimää sontaa.Ja näyttää menevän perille. Porvarilehdistö kiittää!

Vesa Kaitera voisi kertoa myös niistä kunnistä, joissa porvarienemmistö ei ole suostunut monikansallisten pääomasijoittajien kuppaukseen. Ja tämä on enimmäkseen tapahtunut sosialidemokraattien ollessa aloitteellinen osapuoli.

Olli Saarinen 26.10.2012 22:05

Kiitos Unto Hämäläiselle taas mahdollisuudesta möläytellä hyvässä seurassa!

Vaalikampanjasta on puuttunut syvä periaatteellinen keskustelu kuntien ja valtion rooleista vaikka edessä on suuri kuntauudistus ja sotehanke.

Professori Jukka Pirttilä esitteli aamutv:ssä ehdotustaan viisaiden neuvostoksi, joka riippumattomasti arvioisi vuosittain julkisen talouden tilaa. Tämän lisäksi voitaisiin vuosittain puuttua johonkin tärkeään kysymykseen. Pirttilän mielestä tällainen tärkeä kysymys on valtion ja kuntien suhde.

Kuntien asema on nimenomaan valtion toimenpiteiden vuoksi tullut osin kestämättömäksi. Tämä on hallituksen kuntauudistuksenkin taustalla. Mutta kun asiaa ei käsitellä analyyttisesti vaan reaktiivisesti ei voi mitenkään vakuuttua, että hallituksen malli olisi pysyvästi järkevä.

Itse intuitiivisesti kannatan tuhatta kuntaa ja valtion vastuulle siirrtettävää terveydenhoitoa ja kouluja. Maakuntaa ei tarvita väliin pienessä maassa. Kaipaan asiasta akateemisia puheenvuoroja kun poliitikot löysäilevät suosionkalastuksessaan.

Ulpu Iivari 26.10.2012 22:24

Koska Unski kysyy otsikossaan, mitä vaalikampanjasta on jäänyt mieleen, tilitän tuntojani katutasolta.

Olen tehnyt vaalitöitä kohtuullisen ahkerasti Pilvi Torstin tukijoukoissa turuilla ja toreilla. Tästä kampanjasta itselleni on jäänyt mieleen ihmisten ystävällisyys. En ole kokenut lainkaan aiemmista vaaleista ( joita on ehtinyt kertyä jo aika paljon) tuttua hyökkäävyyttä ja joskus ilkeyttäkin. Kansalaiset ovat keskustelleet kiihkotta ja todella halunneet keskustella. Ja he, jotka eivät ole tahtoneet ottaa esitettä, ovat sanoneet useimmiten kohteliaasti "kiitos ei".

Vaikea sanoa, kuinka yleispäteviä havaintoni ovat - ehkä vanhalle rouvalle ei kehdata kenkkuilla - mutta harvinaisen mukavaa vaalityö on tällä kertaa ollut. Viihtymistä on lisännyt puoluetovereiden parantunut itsetunto, joka on tuonut iloa vaalikentille.

Esko Hussi 26.10.2012 22:29

Jos puuttuu puoluejohtajilta ilo ja into, niin eräs selitys sille lienee hallituksen sekalainen seurakunta. Pääministeri toimii kuin virkamieshallituksen vetäjä tai toimitusjohtaja, joka hyväksyy toisen suuren hallituspuolueen "politiikan teon". Harvoin mikään puolue on ollut hallituksen ydinryhmässä ja samalla oppositiossa, kuten HS:n oivaltava toimittaja äskettäin osuvasti kuvasi tilannetta. Ei tästä voi kummoisia vaaleja repiä ja kunnissahan tilanne ratkaistaan kuitenkin. Yleispolitiikka on harvoin ollut niin sekavaa kuin tällä hetkellä. Eikä se ole kuin pieneltä rahtuselta PM:n vika. Odotellaan rauhassa tuloksia ja koetetaan sopeutua synkkeneviin talouden lukuihin, pois potkimisiin ja markkinatalouden nytkähtelyyn. SoTe asiat kehittyvät hiljalleen, oli organisatorinen kehys mikä tahansa.

Vesa Kaitera 26.10.2012 22:54

Erkki Pekola kommentoi aiempaa kirjoitustani :"Olisi ihan kohtuullista kertoa, että missä kunnassa SDP:llä on sellainen enemmistö, että se voi yksinään hyväksyä tai toisaalta hylätä tarjolla olevan vaihtoehdon.

Nämä vesakaiterat levittävät edelleen tätä kokoomuksen mainostoimiston keksimää sontaa.Ja näyttää menevän perille. Porvarilehdistö kiittää!"

Oulussa ulkoistettiin SDP:n myötävaikutuksella yksimielisesti vuonna 2008 kokonainen terveyskeskuspiiri eli 21000:n hengen lääkäripalvelut. SDP:n valtuutetut olivat mukana hyväksymässä sekä kilpailutus- että hankintapäätöksiä.

Lahdessa tehtiin 2000-luvun alussa lääkäripulassa ostopalvelusopimus yhden terveysaseman ulkoistamiseksi. Tuo asia meni valtuustossa läpi yksimielisesti demarikaupunginjohtajan tukemana.

Lahden lääkäripula saatiin kuntoon ja vuoden 2004 vaalein jälkeen tehtiin yhteistyössä lisää ostopalvelusopimuksia. Silloin Lahden sosiaali- ja terveyslautakuntaa johti demari. Vasemmistoliitosta Kokoomukseen kaikki tuon lautakunnan jäsenet olivat yksimielisesti tehtyjen päätösten takana.

Esimerkiksi Hämeenlinnassa SDP on ollut aktiivisesti mukana kirjoittamassa ja toteuttamassa kaupungin palvelu- ja hankintastrategiaa, jossa kunnan omalle ja ulkoiselle tuotannolle on määritelty prosenttitavoitteet. Tämän ansíosta Hämeenlinnaan on syntynyt runsaasti yksityistä palvelutuotantoa sekä varhaiskasvatukseen että ikäihmisten hoivaan.

Vantaalla on yksi terveyskeskus annettu yksityisen puolen pyöritettäväksi ja ainakin toistaiseksi tulokset ovat olleet aika rohkaisevia. Tuo päätös tehtiin myös SDP:n tukiessa sitä.

Täällä Jyväskylässä on SoTe-sektorilla kolmenlaista mallia: kunnan oma monopoli, valtaosaltaan yksityinen ja sitten fifty-fifty malli kunnan ja yksityisen puolen kesken. Kun tarkastelemme hinta-/laatusuhdetta, niin ainakin toistaiseksi tuo fifty-fifty malli on ollut noista kolmesta suhteessa paras. En menisi nyt vetämään yhden kaupungin kokemuksista aivan hirveän vankkoja johtopäätöksiä, mutta totean vain, että kaikkien kukkien tulisi saada kukkia.

Ostopalveluilla tuotetaan tällä hetkellä vain noin kymmenesosa kaikista sosiaali- ja terveyspalveluista.

Erkki Pekola väitti meidän liikkuvan mainostoimiston opein. Mainotoimisto tosin auttaa meitä myymään omaa politiikkaame äänestäjille, mutta poliittisista linjanvedoista vastaamme kyllä aivan itse.

Arto Alila 26.10.2012 23:34

Ulpu Iivari kuvailee oivasti henkeä tämän päivän vaaliteltoilla. Poissa on se yleinen vastenmielisyys politiikkaa kohtaan, joka aiemmin oli vallalla. Ihmiset, kaikenikäiset, etupäässä nuoret, ovat aidonmakuisesti kiinnostuneita politiikan suunnasta ja tavasta tehdä politiikkaa. Arvuutelkaa, mistä moinen voisi johtua?

On suorastaan jalorotuista, että kolmikymppiset nuoret esittävät perusteltuja kysymyksiä, vaateitakin siitä, mihin suuntaan ollaan menossa, miten yhteiskuntaa johdetaan, mutta ennenkaikkea, mihin suuntaan. He, nuoret, edellyttävät poliitikoilta tänään realistisuutta ilmapallojen, hurlumhein ja kiiltokuvien, olettamusten sijaan.

Vaaliteltan keskusteluissa on ollut terve ilmapiiri. Ja se, jos mikä, on tervetullutta. Kuplateollisuus ei ole suosiossa, jokaisen puolueen on oltava sitä, itseään, sellainen kuin politiikkansa kertoo. Kiiltokuvat eivät enää auta eteenpäin.

Aleksi Päiväläinen 27.10.2012 0:23

Parahin Unski ja muut kanssakommentaattorit,

Kiitoksia taas erinomaisesta blogista. Ilolla olen lueskellut, vaikka kommentointi on oman vaalityön ohella jäänyt hieman vähemmälle. Muutama huomio:

Demareille yksityistäminen tuntuu olevan samanlainen "peikko" kuin Nato Paavo Lipposelle. Lipposen pj-kaudella SDP heräsi vastustamaan sotilaallista liittoutumista suureen ääneen aina vähän ennen vaaleja. Samassa hengessä Jutta Urpilainen maalaa yksityistämispiruja seinille kuin viimeistä päivää, jotta ydinkannattajat saataisiin aktivoitua. Kokoomuslaisena en näe tätä asiaa ideologisena vaan pragmaattisena. Pelkästään julkisesti tuotettujen palveluiden voimin emme kykene jatkossa tuottamaan palveluita koko harmaantuvalle Suomelle.

Se siitä. Sitten Unskin alkuperäiseen kysymykseen. Olen nyt kokenut kunnallisvaalikampanjan sekä Helsingissä (vaalit 2008) että uudessa kotikaupungissani Lappeenrannassa (vaalit 2012). On ollut kiinnostavaa huomata kuinka paljon ison ja pienen paikkakunnan kampanjarytmit eroavat toisistaan. Täällä maakunnassa mittakaava ja vaalibudjetit ovat selvästi pienempiä ja kampanjat lyhyempiä. Tämä on ehdokkaille huomattavasti inhimillisempää. Kynnys lähteä ehdokkaaksi on myös ehkä matalampi.

Tälläkin palstalla on toivottu laajempaa ja syvällisempää keskustelua, jossa ei vain kierrätettäisi samaa viestiä moneen kertaan. Hassua kyllä, mutta ehdokkaana olen aina toivonut samaa: Enemmän mahdollisuuksia käydä syvällistä debattia ja keskustelua äänestäjien kanssa. Nykyaikana tähän on periaatteessa olemassa kaikki mahdollisuudet muun muassa netin tarjoamien mahdollisuuksien ansiosta. Paradoksaalista kyllä, samanaikaisesti ehdokkailta vaaditaan entistä iskevämpiä, lyhyempiä ja yksinkertaisempia iskulauseita, jotta viesti olisi mahdollista saada perille.

Puolueiden kampanjoinnin kannalta kuntavaalit ovat haasteelliset, sillä ne ratkaistaan paikallistasolla. Kunnat ovat siinä määrin erilaisia, että valtakunnan kampanjoissa joudutaan pakostakin keskittymään yleisteemoihin. Tästä syystä kuntaavaalien kampanjoiden onnistumista tai epäonnistumista tulisi arvioida ensisijaisesti paikallisesti kunnittain tai maakunnittain.

Meillä Lappeenrannassa on Kokoomuksella täysi lista ja kampanjan tunnelma on ollut yksittäisen ehdokkaan näkökulmasta karjalaisen iloinen ja lämminhenkinen. Toivottavasti se on näkynyt myös äänestäjille. Uurnilla tavataan!

Taina Hämäläinen 27.10.2012 0:50

Yökylässä olevat lapsenlapset nukkuvat, joten nyt on mahdollisuus hieman tutustua perässähiihtäjien teksteihin.

Nauroin itsekseni itselleni, kun luin Tuomo Kokon mielipiteen Urpilaisen pukeutumisesta "solmiota vaille mieheksi". Muistin, kuinka eilen vaalikeskustelun loppupuolella ajattelin, että on se kummallista, että puolueiden puheenjohtajissa on vain yksi nainen eli Päivi Räsänen. En tiedä, johtuiko ajatusvirheeni sitten pukeutumisesta vai omasta väsymyksestä.

Vesa-Pekka Silvan väitti, että kepu olisi Hesarin lempilapsi. Mitähän lehteä hän lie ja miten tulkinnut, sillä kyllä Hesari on aina lyönyt keskustaa, kuin sitä vierasta sikaa. Samoin me kehäkolmosen ulkopuolella asuvat olemme saaneet tuta, ettemme ole mitään , emmekä oikeastaan sitäkään.

Ihmettelen, kuten Olli Saarinen sitä, ettei koko kampanjoinnin aikana ole nostettu esille kuntien ja valtion suhdetta eli sitä, miten valtion toimenpiteiden seurauksena kuntien asema on käynyt kestämättömäksi. Kun on kyse niinkin suurista asioista, kuin kuntauudistuksesta ja sotehankkeesta niin olettaisi, että maan parhaat voimat olisi valjastettu tutkimaan, miten asiassa tulisi edetä, sen lisäksi, että uudistustarpeesta ja toteutuksesta käytäisiin laajaa ja avointa julkista keskustelua, ennen lukkoon lyömisiä. Nyt vain lapsihallituksen lapsiministerit riitelevät hiekkalaatikolla ja sumuttavat äänestäjiä.

En kannata keskustan maakuntamallia sellaisenaan. Tai ehkä siinä muodossa, että nykyiset maakunnat vastaisivat entisiä läänejä eli valtiota. Valtiohan se vastasi aikoinaan niin keskussairaaloista, kuin ammattikoulutuksestakin. En ymmärrä, miksi se kaikki siirrettiin kuntien tai kuntainliittojen vastuulle, samalla kun kunnilta vietiin pois suurin osa valtionavuistakin. Tämä nykyinen lapsihallitus ei tiedä minkään alan historiasta mitään ja menee siksi metsään kyhätessään uudistuksia, joissa ei ole järjen hiventäkään.

Yritin muistella, mitä Katainen oikein sanoi perjantai illan vaalikeskustelussa, mutta ei tullut mitään mieleeni. Muistan kyllä, että hän puhui maireana, kuten aina, mutta en puheen sanomaa. Ilmeisesti dementia iski, olenhan sitä ikäluokkaa, joka vie maan perikatoon. Toivon mukaan huomenna muistan mennä kahviteltalle termospullojen kanssa. Viime lauantaina kävin Jyväskylän kävelykadulla ja innostuin sielläkin tarjoilemaan kahvia. Kun kahvittelijat kuulivat, missä nykyisin asun, oli kaikkien mielipide:"Pitäkää pintanne ja pysykää itsenäisinä". Keskustan kojulla oli niin siellä, kuin täällä meilläkin, runsaasti iloisia ehdokkaita, sekä myös runsaasti yleisöä, joka halusi kuulla, ehdokkaiden mielipiteitä eri asioita.

Mikko Airto 27.10.2012 1:10

Yleisistä kampanjoista en sanonut edellisessä tekstissä mitään. (Väliin tuli lasten halloween-juhlat.)

Kattokampanjat ovat kyllä olleet äärimmäisen tylsiä. Vaalirahakohu vaikutti joidenkin puolueiden kampanjoihin, mutta miksi perussuomalaisilla, vihreillä ja kristillisdemokraattien kampanjat ovat yhtä haaleita kuin muiden? Heillä muutos ei ole mitenkään dramaattinen.

Kotikaupungissani Hyvinkäällä oli viime vaaleissa kaksi äänestysaluetta, joissa nukkuvien puolue sai yli 50% äänistä. Jos näitä kattokampanjoita katsoo, niin vaikea kuvitella, että niiden avulla saadaan sähäkkää liikettä äänestäjiin. Tosin kuntavaaleissa äänestäjät arvioivat vielä enemmän yksittäisiä ehdokkaita kuin puolueita, joten ehkä se ei haittaa, että puolueet kulkevat vähän villasukissa.

Minä olen sitä Keskustan slogania ihmetellyt. Minulle se ei avaudu. Tämä on toki tyypillinen viestinnän ongelma. Idean kehittäjillä avautuu siitä joku luonnollinen assosiaatio. Mutta "Keep it simple, stupid" -säännön mukaan mainoksen pitäisi avautua aina katsojalle sellaisenaan. Tai sitten assosiaation pitää olla äärimmäisen ilmeinen. Minulle keskustan slogan lyö tyhjää.

Mutta ei tässä tosiaan kovin kummoisia tunteita ole kattokampanjoista virinnyt. Kokoomuksen kampanjassa mielenkiintoisinta on ollut seurata, miten mainostoimiston vaihto näkyy. Ja onhan se näkynyt. Twiittaavaa lintua Bob ei ollut koskaan kampanjoihin tuonut. Se lintukaan ei ole minulle oikein avautunut.

Mikähän siinä on, että mainonnan suunnittelijat kyllä kykenevät suunnittelemaan oivaltavaa mainontaa, mutta vaali toisensa jälkeen tulokset ovat aika valjuja.

Kävin tätä kirjoittaessa kymmenen kunnan nettisivuilla. En nyt tiedä, millainen nettisivu loisi "wau-efektin", mutta mitään suuria tunne-elämyksiä niiltäkään ei välittynyt.

Tähän on pakko pistää poliittisen kampanjoinnin benchmark, jota toljotan vaaleista toiseen. Tällaiseen oivallukseen kun joskus pääsisi, niin se olisi jo jotain.

http://youtu.be/lFz5jbUfJbk

antti liikkanen 27.10.2012 6:19

Kiitos ties monennenko kerran, Hämäläinen. Tai saanko sanoa: Unski! Vaikka emme ole koskaan kättä vaihtaneet saati ylävitosta heittäneet.

Tästä vaalikampanjasta jäi mieleen median sopuilu eduskunnan kanssa: 166 kansanedustajaa (mukana paljon ministereitä - ei sentään pääministeriä) on saanut kaiken tarvitsemansa julkisuuden rapauttaessaan vallan kolmijakoa.

Minun on vaikea ymmärtää, miksei tätä länsimaisen demokratian suurinta mätämunaa (teoriassa) oteta niskalenkkiin ja kuristeta sitä.

Säädösvalta ja toteutus ovat gordionin solmussa, jos kansanedustaja päättää kunnanvaltuustossa.

Käytännössä nimittäin nämä kansanedustajat kotikunnissaan hyvin herkästi keräävät sekä vallan että rahat.

Mutta eivät vastuuta tai töitä.

Joukossa on poikkeuksia.

Toinen pohjoisen vaalikampanjasta mieleen jäänyt oli "loivuus". Ei intoa sen paremmin ehdokkailla, taustajoukoilla kuin äänestäjilläkään:

Vain Stadin asema-aukiolla huomasin, että on vaalit, en Rovaniemellä tai perukan kunnissa.

Olin samaan aikaa ehdolla toisessa vaalissa, jossa oli tilaisuus äänestää kirjeitse tai sähköisesti ja jossa on kyse todella arasta ja isosta asiasta (Lääkäriliitto).

Äänestysaktiivisuus oli 47%

Ehkä pohjoisessa juuri tuohon aktiviteettiin (47%) myös kuntavaaleissa päästään?

Veikkaus:

äänestysaktiivisuus 56%.

Kokoomus 20.4%,

sdp 19.4%,

kesk 18.1%,

PS 14.0%,

vasL 9.9%,

vihr. 7.6%,

kd 4.0%,

rkp 3.9%,

muut 2.7%

Nämä olivat 33. vaalini ehdokkaana (eka 1967 HYY, toka 1987 EKV).

Vielä on kahdet vaalit jäljellä (molemmat ei-poliittisia yhteisöjä).

Sitten se on siinä.

26+ vuotta yhteisiä asioita, sitä ennen 41 vuotta ihan omia, potilaiden ja perheen asioita.

Back to roots!

Kiitos vielä kerran ja sayonara, Unski!

Vesa Kaitera 27.10.2012 6:23

Olen samaa mieltä muutaman muun kommentaattorin kanssa siitä, että ihmisten suhde politiikkaan ja ehdokkaisiin on viime vuosina muuttunut aiempaa positiivisemmaksi. Minulla on nyt kokemusta seitsemältä illalta, joiden kuluessa kävin toisen ehdokkaan kanssa tekemässä ns. koputtelukampanjaa. Vaikka valtaosa asukkaista oli ei-kokoomuslaisia, niin suhtautuminen meihin oli voittopuolisesti asiallista ja useassa tapauksessa myönteistä, vaikka asukas olisikin kertonut, ettei hän ole kokoomuslainen. Solvausryöppyjä Kokoomusta ja meidän kahden persoonaa kohtaan ei tullut kertaakaan, ja se oli kyllä minulle yllätys.

Myös vaalikahvilassa ja teltallamme niitä, jotka paikalle tullessaan ankarasti arvostelevat Kokoomuksen politiikkaa, on ollut merkittävästi vähemmän kuin vielä 2004 tai 2008. Vaikka kielteiset asenteet jyllääävät usealla saitilla, niin suomalaisista valtaosan mielestä asioita on hoidettu vähintään kohtuullisesti. Tietysti pääministeripuolueen ja viime kuntavaaleissa eniten ääniä saaneen puolueen kannalta tuo on sangen lohdullinen asia.

Kokoomuksen ehdokkaita on puolueorganisaation taholta nimenomaisesti kehotettu esiintymään positiivisesti ja tulevaisuuteen katsovasti. Rintanapeissammekin on menossa Kyllä-kampanja. Tässä kateuden ja katkeruuden ikiroutaisessa maassa tuo on oikeastaan varsin rohkea veto. Huomenna nähdään, laskiko Kokoomuksen strategiaosasto tässä asiassa oikein.

Taina Hämäläinen kirjoitti :"Toivon mukaan huomenna muistan mennä kahviteltalle termospullojen kanssa. Viime lauantaina kävin Jyväskylän kävelykadulla ja innostuin sielläkin tarjoilemaan kahvia. Kun kahvittelijat kuulivat, missä nykyisin asun, oli kaikkien mielipide:”Pitäkää pintanne ja pysykää itsenäisinä”. Keskustan kojulla oli niin siellä, kuin täällä meilläkin, runsaasti iloisia ehdokkaita, sekä myös runsaasti yleisöä, joka halusi kuulla, ehdokkaiden mielipiteitä eri asioita."

Jos olet puolenpäivän aikoihin Keskustan vaaliteltalla, niin varmaan tapaamme toisemme. Itse olen muutaman muun kokoomusehdokkaan kanssa aamulla Kortepohjassa vaaliteltan, kahvin ja pullien kanssa. Pian yhdentoista jälkeen pakkaamme kassimme ja siirrymme kävelykadulle. Siellähän kaikkien vaaleissa ehdokkaita asettaneiden ryhmien teltat ovat vieri vieressä. Kaupunki näet on järjestänyt ne sinne viimeisen viikon ajaksi. Kaikki ryhmät hyötyvät siitä, pienet ryhmät kuitenkin suhteessa eniten.

Mikäli vanhat merkit paikkansa pitävät, niin tänään kävelykadulla on sellainen hulabaloo, ettei paremmasta väliä.

antti liikkanen 27.10.2012 7:23

ps

Vaalikampanjat ovat eri hintaisia. Kallein kohtallani on ollut EU-vaali 1996,jolloin rahaa kului nyky-€:een deflatoituna 30 000. Ääniä sillä sai saman verran kuin sai Jyrki Katainen samassa vaalissa.

Tämä kuntavaali maksoi 1602,18€, josta poliittinen taho maksoi 500 €,

Kaikki eurot meniv't kolmeen paikallisen ilmaisjakelulehden (Lappilainen) vaali-ilmoitukseen, jotka piirsi 17v tyttäreni kuudellä kybällä.

Ne stripit ovat kaikki nähtävinä www.anttiliikkanen.net - osoitteessa eivätkä ne mainosta ehdokasta vaan ihan jotain muuta.

Arvelen, että kovin moni venyttää aika lailla totuutta vaalikuluja alamittaisina OM:lle etu- ja takakäteen ilmoittaessaan.

Miten?

En tiedä, kun isot pojat eivät ole kertoneet enkä ole viitsinyt kysyä.

Siinä sitä olisi jollekin innokkaalle tutkivalle hakkaraiselle hyvä duuni.

Laskee millimetrit, kertoo tarjoushinnalla ja vertaa.

JP Väisänen 27.10.2012 9:14

Unto Hämäläinen on pettynyt puolueiden kampanjointiin. Minulle suuri pettymys oli tiedotusvälineiden yksisilmäisyys kertoa vain eduskuntapuolueiden perspektiivistä kuntavaaliasioista.

Helsingin Sanomien kulttuurisivuille ei sopinut huippu-uutinen kulttuuriväen asettumisesta tukemaan legendaarisen Loverecordsin Atte Blomia.

Atte Blomin valintaa valtuustoon tukevat muun muassa akateemikko Aki Kaurismäki, rock-muusikot Andy McCoy ja Herra Ylppö, näyttelijä Kristiina Halkola, kapellimestari Pekka Haapasalo, televisioteatterin pitkäaikainen johtaja ja ohjaaja Timo Bergholm, musiikkituottaja Pekka Aarnio, laulaja Monna Kamu, laulaja-lauluntekijä Mikko Perkoila, muusikko Eero Ojanen ja nukketeatteriohjaaja Elviira Davidow.

Pentti Kangasluoma, 104 27.10.2012 9:29

Idelogiat ovat kuolleet, on kerrottu. alla osa Punakaartilaisten

marssista, tätä Vanhala lauleskeli kun Tuntemattoman konekiväärijoukkue juhli Mannerheimin syntymäpäivää.

Isäni oli 16-vuotias renkipoika ja lähti valkoisten vapaussoturien mukana kohti Tamperetta. Koki yhden punaisten hyökkäyksen, laskettiin kotiin ennen hyökkäystä

Tampereelle.

"Mannerheim, ryssän kenraali", hän toisinaan sanoi. Santeri Alkio sanoi Mannerheimia valtiolliseksi näyttelijäksi.

Kuntalaki annetti vuoden 1918 jälkeen, jos tsaari olisi hyväksynyt sen ehkä kansalaisotaa ei olisi käyty. Valtuustoihin pääsevät perussuomalaiset järkiintyvät kun joutuvat tositoimiin.

. Pieni Suomen kansa

katkoo kahleitansa

kärsimysten malja se jo kukkuroillaan on.

Raakaa sortovaltaa vastaan

nostaa maasta armeijastaan

jalon kansan parhaat pojat taistelohon.

2. Hallitus on vankka

kätyrlauma sankka

kauhuntuskaa levittää yli onnettoman maan.

Urhojansa kansanvalta

työntää esiin kaikkialta

elämästä, kuolemasta kamppaillaan.

3. Virkavallan huolena

vankilat ja tuonela

tutkimatta hirttäminen, mestaus.

Kumouksen sankari

sydänveren antavi

kallis on se vapauden lunastus

Miika Kurtakko 27.10.2012 10:14

Olin ajatellut jättää näiden vaalien kommentoinnin väliin, mutta minkäs koira karvoilleen mahtaa... tai kirpuilleen.

Joka tapauksessa viimeistään nämä vaalit ovat osoittaneet, kuinka turhia suomalaiset puolueet ovat. Puolueiden linjaukset ovat ympäripyöreää liturgiaa, ja erot ovat lähinnä pieniä nyansseja. Kun mennään puoluetasolta ehdokastasolle, koko paketti aukeaa viimeistään käsiin.

Täytin Ylen, HS:n ja MTV3:n koneet pariinkin eri kertaan eri vastauksilla ja lopputulema oli joka kerta sama: sekä eniten samaa mieltä että eniten eri mieltä olevat ehdokkaat olivat saman puolueen listoilla. En nyt siis puhu yhdestä tietystä puolueesta vaan lähes kaikista: esim. listan kärjessä saattoi olla niin demareita, vihreitä, vassareita, kepulaisia, perussuomalaisia, kokoomuslaisia kuin KD:nkin edustajia.

Puolueita ei siis yhdistä oikein mikään, ja ääni yhdelle mieluiselle ehdokkaalle voi auttaa lähes päinvastaisia kantoja edustavan ehdokkaan läpi.

Sama ilmiö toistuu puoluejohtajien tasolla. Puheenjohtajat ja alemmat puoluepamput ovat alentaneet itsensä B-luokan virkamiesten tasolle. Puhutaan pelkästään hallinnollisista asioista mutta huonommilla pohjatiedoilla ja epäselvillä käsitteillä. Missä ovat poliittiset visiot?

Puolueiden surkeus näkyy myös kampanjoissa. Jos visioita ei ole, eivät mainostoimistotkaan voi niitä keksiä. Komppaan Jan Rossia siinä, että politiikasta on tullut yksi urapolku muiden rinnalla - urapolku jota tehdään yksilöllisesti mutta oman puolueen riveissä. Koska tällainen urapolku ajaa poliittista uraa tekevät yksilöt konformistiseen ajatteluun ja olemassaolevan status quon pönkittämiseen, ei puolueissa voi syntyäkään uusia ajatuksia. Erilaisuutta edustavat tahot ajetaan ennemmin tai myöhemmin puolueen ulkokehälle, ja noidankehä kohti surkeutta on valmis.

Muutos on kuitenkin ilmassa. Kuten useat kommentaattorit kertoivat, nämä vaalit on käyty ystävällisissä merkeissä. Aggressiivisuus ja vihamielisyys loistaa poissaolollaan. Ihmisten keskinäinen myötämielisyys johtaa lopulta siihen, että nykyinen poliittinen teatteri kyseenalaistetaan, ja lopetetaan kalliina ja turhana. Vuosi 2012 on puoluedemokratialle sama kuin vuosi 1989 oli yksipuoluediktatuurille. Malleissa ei lopulta ole eroja: molemmissa malleissa asioiden kulusta päättää pieni eliittijoukko, joita ei ole vaaleilla valittu.

Elämme aikaa, jolloin asioista päättävän "varjokabinetin" valta murtuu, minkä jälkeen siirrymme suoraan - ei-edustukselliseen - demokratiaan kaikilla tasoilla. Demokratiaan, jossa ihmiset ovat aina päättämässä omista asioistaan.

Miika Kurtakko 27.10.2012 11:14

P.S. Todellakin meinasi tärkein jäädä kirjoittamatta: myös minä tuen Atte Blomia Helsingin kaupunginvaltuustoon. Atte-uutisen sivuuttaminen kertoo karua kieltään siitä, missä joukoissa HS seisoo (vrt. edellinen kommenttini).

P.P.S. Kiitos silti Unskille jälleen kerran blogin pitämisestä. Ei ole politiikan toimittajan vika, että puoluepolitiikka on umpisurkeaa.

Petri Lahesmaa 27.10.2012 13:29

Näiden kunnallisvaalien valtakunnallisten kampanjoiden, kuten myös tämän blogin keskustelun myötä on tehty paljon sen eteen, että kuntalaiset varmast vieraantuisivat itse asiasta. Yhtenä päivänä arvioimme, miten puoluejohtajat pärjäävät Haapalan ja Maunun paahtamina, seuraavana päivänä vuorossa on Anderssonin ja Mannisen grillaus ja sen pohtiminen, kenen nahka kärvähti pahiten.

Mutta hetkinen, kuinka monta kuntavaaliehdokasta studiossa olikaan, kun jätämme orrelle istutetun ehdokasyleisön (milloin voitaisiin luopua tästä älyttömyydestä?!) huomioimatta? Kaksi: Haglund ja Soini.

Suurissa televisioväitelyissä puhutaan päällekkäin kaikesta muusta, paitsi kunnallispolitiikasta. Hallituspuolueet nokittelevat toisilleen valtakunanpolitiikan asioista, oppositio kertoo omia näkemyksiään hallintohimmeleistä.

Onko tämä kuntalaisten vieraannuttaminen tarkoituksellista? Äänestyspäätökseen vaikuttaa moni asia, mutta miten olisi sellainen tekijä kuin oman kunnan oikeat ajankohtaiset kysymykset alkavalla vaalikaudella? En ymmärrä, mitä television suuret kakofoniset vaalikeskustelut ovat tässä auttaneet. Mitä vaikutusta kuntamme valtuustotyöhön on sillä, että Jyrki Katainen pärjäsi molemmissa televisioväittelyissä paremmin, kuin Ville Niinistö?

Meille on tainnut jäädä suuren viihteellisen tapahtuman - presidentinvaalien - jälkeen päälle halu nähdä lisää politiikan talk show-ohjelmaa. Suostumme vapaaehtoisesti yleisön rooliin, ihan kuin tekevät lukuisat ehdokkaatkin, menemällä hymyilemään vaalikeskustelujen yleisökatsomoon.

Presidentinvaalit oli viihdearvoltaan kuin euroviisujen finaali, jossa kaksi ylivoimaista kilpailee voitosta. Kuntavaalit muistuttaa enemmänkin syksyn sävelen karsittuja ja vielä piiritasolla. Jälkimmäisellä on kuitenkin enemmän vaikutusta, se näkyy ja tuntuu paikallisesti. Voisiko ajatella, että kuntavaalien aikana puoluejohtajat keskittyisivät hallitus-oppositio-politiikkaan valtakunnan tasolla ja kuntavaalit jätettäisiin paikallisten vaikuttajien vastuulle?

Erkki Pekola 27.10.2012 16:31

Vesa Kaiteralle:

Eilisillan kommenttini hänen aloitukseensa saa hänet nyt ihan tolaltaan. Terveyspalveluiden yksityistäminen onkin nyt SDP:n valtuutettujen syy? SDP taitaa edelleen pystyä muutamassa kunnassa määräenemmistöpäätöksellä estämään Kokoomuksen hulluttelun, mutta enemmistöä se ei muodosta missään. Kaiteran tapa panna vähemmistö vastuuseen päätöksistä on pelkkää mainostoimistopolitiikkaa.

Kokoomus on parin viimeisen viikon ajan sysinyt omia terveydenhuollon palveluiden yksityistämisaloitteitaan ja päätöksiään muiden vastuulle.Ei mitenkään vastuullista politiikkaa fantastisudestaan huolimatta.

Politiikassa, myös kunnissa ollaan usein tilanteissa, joissa vaikeitakin päätöksiä on tehtävä ja usein ne on viisainta tehdä yhteispäätöksinä. Mutta Kokoomuksen tapa noukkia nyt rusinoita pullasta ja sysiä oman ideologiansa mukaisia päätöksiä toisten niskaan kun niistä on jääty kiinni, on varsin matalaotsaista politiikkaa.

Kokoomus ei ole viime viikkoina kertaakaan sanonut, että julkisten palveluiden yksityistäminen tekee kunnista (ja valtiosta) pelkän maksujen välityskonttorin.

Vesa Kaitera 27.10.2012 20:03

Erkki Pekola kommentoi aiempaa kirjoitustani :"Eilisillan kommenttini hänen aloitukseensa saa hänet nyt ihan tolaltaan. Terveyspalveluiden yksityistäminen onkin nyt SDP:n valtuutettujen syy? SDP taitaa edelleen pystyä muutamassa kunnassa määräenemmistöpäätöksellä estämään Kokoomuksen hulluttelun, mutta enemmistöä se ei muodosta missään. Kaiteran tapa panna vähemmistö vastuuseen päätöksistä on pelkkää mainostoimistopolitiikkaa."

Kyse on kumminkin siitä, kuten kirjoituksessani osoitin, että SDP on useassa kaupungissa kuten Vantaalla, Oulussa, Lahdessa ja Hämeenlinnassa ollut aivan yhtenä miehenä ulkoistamassa osaa palveluista. Joissakin tilanteessa myös Vasemmistoliitto on ollut noissa päätöksissä tukemassa asiaa. En ole missään väittänyt, että vasemmistopuolueet olisivat kaikkialla olleet ulkoistamiselle myönteisiä, mutta useassa kunnassa niiden asenne tähän asiaan on ollut huomattavan pragmaattinen. Mutta nyt aivan vaalien alla ulkoistamisesta onkin tullut vasemmistolle ideologisesti virittynyt mörkö. Itse uskon, että tässä on takana vasemmistopuolueiden ja nimenomaan SDP:n pelko siitä, etä osallistuminen kokoomuslaisen pääministerin johtamaan hallitukseen saattaisi alentaa vasemmistopuolueiden äänestäjien äänestysintoa. Siksi suurelle yleisölle täytyy näyttää, että kyllä tässä pahoille porvareille pistetään kovasti kampoihin. Vaalien jälkeen palattaneen normaaliin päiväjärjetykseen ulkoistamisasiasssakin ja SoTe-solmukin laukeaa nopeasti..

Erkki Pekola :"Kokoomus on parin viimeisen viikon ajan sysinyt omia terveydenhuollon palveluiden yksityistämisaloitteitaan ja päätöksiään muiden vastuulle.Ei mitenkään vastuullista politiikkaa fantastisudestaan huolimatta."

Kokoomus ei ole yksityistämässä kuntien vastuulle asetettuja palveluja. Kokoomus katsoo, että kunnilla täytyy jatkossa olla riittävät resurssit, jotta ne tarvittaessa pystyvät tuottamaan nuo palvelut itse. Mutta niillä pitää olla mahollisuus ostaa ainakin osa palveluista. Ostopalveluihin turvautuminen ei merkitse yksityistämistä, vaan kunnalla säilyy lopullinen vastuu palveluista, ja sen pitäisi pystyä kontrolloimaan ostamiensa palvelujen laatua ja tarvittaessa vaihtaa palvelujen tuottajaa. Kilpailutilanne pitää saada ylläpidettyä. Ostaminen yksityiseltä monopoliaseman saaneelta yritykseltä voi tulla tosi kalliiksi.

Erkki Pekola :"Politiikassa, myös kunnissa ollaan usein tilanteissa, joissa vaikeitakin päätöksiä on tehtävä ja usein ne on viisainta tehdä yhteispäätöksinä. Mutta Kokoomuksen tapa noukkia nyt rusinoita pullasta ja sysiä oman ideologiansa mukaisia päätöksiä toisten niskaan kun niistä on jääty kiinni, on varsin matalaotsaista politiikkaa."

Jos SDP on jossakin kunnassa jossakin asiassa äänestänyt äänestyksen voittavalla puolella yhdessä vaikkapa Kokoomuksen kanssa, niin SDP vastaa omalta osaltaan tehdystä päätöksestä, vaikka se olisi kenties syntynyt ilman SDP:ltä saatua tukeakin.

Erkki Pekola :"Kokoomus ei ole viime viikkoina kertaakaan sanonut, että julkisten palveluiden yksityistäminen tekee kunnista (ja valtiosta) pelkän maksujen välityskonttorin."

Me emme käytä demariterminologiaa, vaan meillä on omat termimme.

Erkki Pekola 28.10.2012 7:07

Vesa hyvä, otteesi asiaan paljastaa, että pohjimmiltaan et hyväksykään Kokoomuksen tapaa olla ideologiselta pohjalta vaatimassa julkisten palveluiden yksityistämistä. Haet epätoivoisesti syyllisiä niistä, jotka ovat jossain joskus olleet vastustamatta pakon edessä tehtyjä yhteispäätöksiä, joista ei hyvää seuraa. Tämäkö on vastuullista asioiden hoitoa?

Muuten klassinen esimerkki julkisen palvelun yksityistämisestä on mennä ilotytön kanssa kihloihin!

Seppo Visti 28.10.2012 10:21

Päivi Räsänen saa maksaa kommentaattoreille homolausuntojaan edelleen. Onnistui kuitenkin hyvin.

Urpilaista mätkäistiin tilastolla, johon hän ei pystynyt reagoimaan. SDP:n kannatus oli keskimäärin 21 % viime kuntavaaleissa. Niinpä kannatus on Kepu-Suomen ulkopuolella kaikkialla yli 21 %.

Siihen, missä määrin ulkoistamiset on tehty pakosta (terveyskeskukseen ei ole saatu lääkäriä), demarien vastustuksesta huolimatta tai heidän lämpimällä tuellaan, en pysty ottamaan kantaa. Joka tapauksessa tuollainen tilastoihin vetoaminen on hölyn pölyä.

Riitta Skoglund 28.10.2012 17:06

Oman puolueni kampanjaa tai omaa kampanjaani en nyt arvioi, lähelle on vaikea nähdä hyvin. Paljon tehtiin työtä ainakin Helsingissä.

Muiden puolueiden tai kokonaisuuden osalta jäi mieleen tietynlainen linjattomuus tai arvojen näkymättömyys; on perin vaikeaa nähdä, millaista politiikkaa puolueet tulevat tekemään. Aliarvioidanko äänestäjiä? Minusta liikkuvien ja päättämättömien äänestäjien suuri määrä voi kertoa myös siitä, että kannat ovat aidosti auki ja herkästi vaihdetaankin ehdokasta. Ikävää jos he eivät ketään löydä.

Kiitos jälleen Unto Hämäläiselle blogin pidosta! Ja kiitos kaikille kommentaattoreille; osallistuminen on mitä suurimmassa määrin oppimiskokemus.

On vaikeaa ajatella kirjoittavansa muuta kuin omalla nimellään jos ylipäänsä kirjoittaa, ja sitä aatosta sopii kunnioittaa. Ja kutkuttava vuorokausi on vielä edessä, niin kiintoisaa.

Luetuimmat
  1. 1

    ”Hän on se, jonka silmät ovat täynnä iloa” – Viisivuotias Lucas Räisänen on vakavasti sairas, ja nyt viranomaiset pohtivat, saako hän jopa miljoonia maksavan lääkkeen

  2. 2

    Rinta-Nikkolat ostivat kodin pelkkään kuntokartoitukseen luottaen, sitten todellisuus alkoi paljastua – kirpparilla myyty patja paljasti talon karmean kunnon

  3. 3

    Tamperelainen tanssinopettaja teki historiaa MM-tatamilla: ”Tiesin, miten pitkäksi aikaa saa mielihyvää, kun onnistuu tällaisessa paikassa”

  4. 4

    Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

  5. 5

    Jopa miljardi kiloa viljaa uhkaa jäädä korjaamatta – Kallistuuko ruoka? Pitääkö viljaa tuoda ulkomailta? Mikä pelastaisi sadon?

  6. 6

    Yhdysvallat näytti voimaa Pohjois-Korealle: Lensi pommikoneilla ja hävittäjillä rannikon tuntumassa

  7. 7

    Ainakin kuuden kerrotaan loukkaantuneen epäillyssä happoiskussa Lontoossa – poliisin mukaan kyse ei ole terroriteosta

  8. 8

    Stockmann joutuu myymään omaisuuttaan hinnalla millä hyvänsä selvitäkseen veloistaan – HS selvitti, miten tavaratalojätti romahti

  9. 9

    Espanja määräsi Katalonian poliisivoimat alaisuuteensa – alueen viranomaiset kieltäytyvät tottelemasta

  10. 10

    ”Olga” tarjosi kaksiota Helsingin Sörnäisistä 500 eurolla kuussa – Näin tehdään vuokra-asuntohuijaus

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

  2. 2

    ”Hän on se, jonka silmät ovat täynnä iloa” – Viisivuotias Lucas Räisänen on vakavasti sairas, ja nyt viranomaiset pohtivat, saako hän jopa miljoonia maksavan lääkkeen

  3. 3

    Stockmann joutuu myymään omaisuuttaan hinnalla millä hyvänsä selvitäkseen veloistaan – HS selvitti, miten tavaratalojätti romahti

  4. 4

    Rinta-Nikkolat ostivat kodin pelkkään kuntokartoitukseen luottaen, sitten todellisuus alkoi paljastua – kirpparilla myyty patja paljasti talon karmean kunnon

  5. 5

    ”Olga” tarjosi kaksiota Helsingin Sörnäisistä 500 eurolla kuussa – Näin tehdään vuokra-asuntohuijaus

  6. 6

    Vihreiden nousukiito hiipui: puolue putosi HS-gallupissa kolmanneksi – perussuomalaisten kannatus jatkaa kasvuaan

  7. 7

    Nuori lääketieteen nero Helsingin Tammisalosta keksi aivoporan – pääsi huippukirurgin ryhmään heti opintojen alussa

  8. 8

    Meidän kaikkien kannattaisi seurata reissuillamme tarkemmin, mitä riksakuskit älypuhelimillaan tekevät

  9. 9

    Huippulääkäri Sakari Orava kertoo meheviä tarinoita urheilutähtien maailmasta: Beckhamit popsivat pizzaa, toiset huusivat mamma miaa ja suihkuhuone vilisi torakoita

  10. 10

    Helsinki aikoo vaikeuttaa Tuusulanväylän ruuhkasumpussa autoilua entisestään – ”Kauhealta se kuulostaa”

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

  2. 2

    Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

  3. 3

    Päiväkoti irtisanoi lapsen Lauttasaaressa

  4. 4

    Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

  5. 5

    Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

  6. 6

    Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

  7. 7

    Nuori lääketieteen nero Helsingin Tammisalosta keksi aivoporan – pääsi huippukirurgin ryhmään heti opintojen alussa

  8. 8

    Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

  9. 9

    Hyvältä tuntuva vatsa ei aina voi hyvin, ja vehnäleipä jämähtää klöntiksi – nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

  10. 10

    Olen ollut alle kaksi viikkoa työttömänä, mutta työnhakuni lakkasi jo – te-palvelun kikkailu tekee työttömäksi ilmoittautumisesta sietämättömän vaikeaa

  11. Näytä lisää