Perässähiihtäjä

Minkä tuloksen vaalikone antaa?

Hyvää maanantaipäivää

HS:n vaalikone avattiin (uudistettuna) viime perjantaina ja kokeilumielessä vastasin äsken kysymyksiin ja palkkioksi kone sylkäisi tuloksen. Tulokseni oli yllättävä, sillä EU-vaalien suosikkiehdokkaaksi tuli henkilö, josta en aikaisemmin ollut kuullutkaan. Sitä vastoin koneen minulle antama puolue on hyvinkin tuttu, joskin sen puolueen aktiivistit eivät aina ole pitäneet minua ko. puolueen kannattajana. Olo on siis niin ristiriitainen, että kutsun muitakin mukaan tähän leikkiin.

Ehdokkaista läheisin ajatuksilleni on Rkp:n Bo-Göran Åstrand. Meillä on näköjään 84 prosenttisesti samoja ajatuksia. Sdp:n Karin Taipaleen kanssa olemme 82 prosenttisesti samoin ajattelevia, Rkp:n Klemetti Näkkäläjärven 81 prosenttisesti sekä Rkp:n Christina Gestrinin ja vihreiden Heidi Hautalan kanssa 79 rosenttisesti. Tulos on jossain määrin yllätys minulle

Puolueista läheisin on Sdp. Sen kanssa ajatukseni käyvät yksiin 78 prosenttisesti. Rkp:n kanssa olen samaa mieltä 76 prosenttisesti, vihreiden 75 prosenttisesti, kokoomuksen 71 prosenttisesti, piraattipuolueeen 69 prosenttisesti sekä keskustan ja kristillisdemokraattien kanssa 67 prosenttisesti. Tulos on tietyllä tavalla yllätys minulle.

Kauimpana ehdokkaista on Peter Fryckman ja puolueista Muutos 2011, jonka ehdokas Fryckman on. Tämä tulos ei ole yllätys minulle.

 Miten tähän nyt pitää suhtautua?  No, tämä olkoon haasteena blogin kommentaattoreille. Kokeilkaa tekin HS:n vaalikonetta (ja muitakin koneita) ja kertokaa kokemuksistanne. Siksi  päivän hyvä kysymys kuuluu: Minkä tuloksen vaalikone antaa?

JK. Postaan huomenna puoluejohtajavaaleista.

29 vastausta artikkeliin "Minkä tuloksen vaalikone antaa?"

Teemu Lehtinen 28.04.2014 19:31

Vaalikoneet antavat, ainakin minulle, enimmäkseen sellaisia ehdokkaita äänestettäväksi, joita itsekin odotin samalla tavalla kanssani ajatteleviksi. Mutta joskus tulee yllätyksiäkin ja opin ehdokkaista, joista en muuten olisi kuullut varmaan juuri mitään. Siinä mielessä nämä mekaaniset modernin ajan vaaliavustajat ovat hyödyllisiä sekä meille äänestäjille että ehdokkaille.

En tiedä mitään muuta maata kuin Suomen, jossa vaalikoneet olisivat näin merkittäviä. Lieneekö niitä edes muualla... Sen sijaan, että itse etsisimme ehdokkaista itsellemme parhaat, ulkoistamme tämänkin vaivannäön koneille. Tosin voihan se olla, että muualla ollaan vieläkin laiskempia; ei jakseta edes väsätä vaalikoneita.

Marita Salenius 28.04.2014 20:39

Olen usein kokeillut vaalikoneita ja lähimmäksi omaa kantaa voi vaihtelu olla mitä tahansa. Mutta nyt kävi niin, että oma valitsemani ehdokas oli sentään viiden ensimmäisen joukossa.

Ainoa asia ja siis puolue, joka minulle on aina ollut viimeisenä eri koneissa ja pitää siis vaali vaalilta kutinsa, on Vihreät. Muiden kohdalla on suuriakin vaihteluja.

Jari J. Marjanen 28.04.2014 20:50

Useitten tuttujeni ja vihreitten puoluekollegaini kanssa olen päätynyt tulokseen, että melkein joka vaalikoneessa inhokit osuvat kohdalleen hyvin, mutta suosikeissa on pahastikin hajontaa. Kauimpana ovat HS:n vaalikoneessa arvojen perusteella Muutos2011, Perussuomalaiset ja Keskusta, minkä allekirjoitan; henkilöistä kauimpana ovat Muutos2011:n Tuukka Kuronen, Peter Fryckman ja Helena Eronen. Ehdokkaitten kärkeen tuli neljä vihreätä ja sitten yksi kristillisdemokraatti.

Kysymyksistä puuttuivat kokonaan tekijänoikeudet, tietosuoja ja tietoyhteiskunta. Aiheet osuvat hyvin niihin aihepiireihin, joissa EU:lla on valtaa ja jotka Unionille kuuluvat.

Petri Lahesmaa 28.04.2014 21:25

Viisi RKP:n ehdokasta kärjessä, kuten yleensäkin. Puolueista kakkosena Kokoomus ja kolmosena SDP.

En ole lainkaan yllättynyt.

Tulos on odotettu kaltaiselleni kokoomuslaiselle, joka on 14 vuotta asunut Brysselin EU-kuplassa. Hieman yllätyin, että en asettunut lähemmäs poliittista keskustaa.

En aio ketään Hesarin vaalikoneen suosittelemista ehdokkaista äänestää.

Näemmä olen oman ehdokkaani kanssa vain 72 prosenttisesti samaa mieltä. Ei huolestuta itseäni lainkaan. Ensinnäkin vaalikoneessa oli paljon kysymyksiä, joilla ei mielestäni ole Euroopan parlamentin vaaleissa merkitystä - ymmärrän toki, että monet niistä yrittävät valottaa ehdokkaisen yleistä arvomaailmaa. Kiinnostuneempi olen ehdokkaan kyvyistä vaikuttaa, neuvottelutaidoista, mahdollisuuksista saada asiakokonaisuuksia hyväksytyksi EU:n päätöksentekokoneistossa. Sekin on nähty, miten nopeasti Suomen, Euroopan ja koko maailman poliittinen ja taloudellinen tilanne voi muuttua. Siksi yksittäisillä näkemyseroilla ei ole niin suurta merkitystä.

Lauri Itänen 28.04.2014 21:31

Minäkin sain uudesta vaalikoneesta todella yllättävän tuloksen. Minulle läheisin puolue olisi Perussuomalaiset, vaikka en ole niiden kanssa yhtä mieltä kuin yhdestä asiasta, avioliittolain uudistamisen tarpeettomuudesta. Läheisin ehdokaskin oli joku perussuomalainen. Nimeä en painanut mieleeni. En taida luottaa tähän vaalikoneeseen. Aikaisemmin tulokset ovat osuneet paremmin kohdalleen todellisen äänestyspäätökseni kanssa.

Kullervo Kivi 28.04.2014 22:36

Näissä nykyisissä vaalikoneissa näkee tilanteen kehittymisen sivupalkissa. Tämä on huono juttu, koska kiusaus on suuri vaihtaa vastausta jos joku iljetys ponkaisee ykköseksi - varsinkin kysymyksissä joista ei tiedä paljoa tai ei omaa voimakasta mielipidettä. Poliittisilla mielipiteillä kun on usein vähemmän merkitystä kuin mielikuvilla.

Jussi Lähde 28.04.2014 22:37

Rakas Helsingin Sanomien vaalikone

Kirjoitan Sinulle nyt ensimmäistä kertaa. Aluksi haluan kiittää Sinua siitä, että olet osoittanut minulle miten tärkeä ja merkittävä tekijä on ehdokkaan persoona. Vastasin tunnollisesti esittämiisi kysymyksiin ja sain joukon suosituksia. Suurin osa heistä on kelpo ihmisiä, jotka tunnen hyvin. Joidenkin kanssa voisin vaikkapa asua paritaloa vaikka se lieneekin kaikkein viheliäisin tapa, yhdistyyhän siinä omakotitalo- ja kerrostaloasumisenn huonoimmat puolet.

Kiinnostavaa oli se, että huomaisn olevani vaalikonekliinisesti yli 75%:sti samaa mieltä muutamien sellaisten tyyppien kanssa, joita pidän viheliäisinä, sietämättöminä ja kyllä, minä myös tunnen heidät.

Juuri tässä Sinä, rakas vaalikone, osoitit että me äänestäjät emme ole koneita. Luottamus ei synny sillä että olemme samaa mieltä - vaan sillä että meillä on luottamus ehdokkaan tapaan muodostaa omat mielipiteensä.

Mukavaa oli myös se, että ehdokas jota tulen mitä suurimmalla todennäköisyydellä äänestämään näytti vaalikonevastaustensa mukaan olevan riittävissä määrin samaa mieltä kanssani. Suomalainen media oli siis antanut luotettavasti tietoa hänen yhteiskunnallisesta ajattelustaan.

Rakas Helsingin Sanomien vaalikone, ymmärrät varmasti että et ole minulle se ainoa vaalikone. Ei se mitään, tulen kuitenkin aina muistamaan Sinut. Muutamia kysymyksiäsi pidin aivan liian ylimalkaisina. Huomasin että olisi voinut vastata samoin vaikka olisin tullut samaan päätelmään hyvin eri perusteluin. Arvaat kyllä että kyse oli arvokysymyksistä.

Oman poliittisen ajatteluni Haisulit ja Möröt sinä löysit tarkalla vainullasi hyvin. Tässä on mielestäni Teidän vaalikoneiden merkittävin testi. Olen joskus tavannut vaalikoneita, joiden kohdalla näin ei ole käynyt. Silloin minulle on mennyt luotto molempiin, vaalikoneeseen ja itseeni.

Kiitän Sinua yhteisestä hetkestämme. Toivon että Sinäkin löydät joskus sen oikean.

Janne Pelkonen 28.04.2014 23:42

Vaalikoneen mukaan arvomaailmaltaan läheisin puolue on perussuomalaiset ja arvomaailmaltaan kauimpana on vihreät. Tulos oli odotetun mukainen.

Matti Virtanen 28.04.2014 23:58

Näin post-Snowden-aikoina on hyvä tiedostaa että Sanoman tietosuojalausekkeen perusteella HS voi tallettaa sekä tunnistetiedot että käyttötiedot myös vaalikoneen käytöstä ja hyvin todennäköisesti niin tehdään. Poliittinen mielipiderekisteri kinnostanee monia nyt ja tulevaisuudessa. En usko että Sanoma Oyjssä katsotaan tietoja henkilötasalla, mutta vaalikoneet antavat siihen erinomaisen mahdolisuuden. Joskus tulevaisuudessa joku taho voisi näin tehdä myös tästä aineistosta. Vaalisalaisuus on ihan syystä olemassa.

Tuukka Sariola 29.04.2014 0:02

Parasta HS:n vaalikoneessa on puolueiden painottaminen, todella moni äänestää henkilöä ajattelematta mille puolueelle ääni menee.

Sitten risu-osastolla on sanottava, että mukana on taas turhan paljon epämääräisiä ja epäselkeitä kysymyksiä. Tässä itselläni herää jälleen epäilys, että onko kyse tarkoituksellisesta pakan sekoittamisesta, vai elääkö kysymysten laatijat niin erilaisessa ajatusmaailmassa.

EU-lainsäädäntö on mukana niin monessa asiassa, että olisi hyvin helppoa laatia realimaailman konkreettisia asiakysymyksiä, sen sijaan että esim. annetaan vaihtoehdoiksi verojen nosto tai etuuksien leikkaus, kertomatta yhtään mistä verosta tai etuudesta on kyse.

Itse politiikan seuraajana en tietenkään varsinaisesti tarvitse vaalikoneita mihinkään valintaan, testaan niitä yleisestä mielenkiinnosta. Todennäköisin vaalikoneen käyttäjä on nuori, ensikertalainen, ikäihminen taas epätodennäköisin.

HS:n vaalikoneessa on erikoista, että se huomioi loppulistauksessa myös kysymykset joihin en ole ollenkaan vastannut. Eli kun vastausvaiheessa on vielä selkeästi PS 80% samaa mieltä, niin tämä tippuu n. 50%:iin "katso tulos" klikkauksen jälkeen, kun tyhjät kohdat huomioidaan.

Karkeasti ottaen vaalikone kyllä toimii, kärjessä on tuttu puolue ja listan pohjalla tämän puolueen vastakohta eli Vihreät 29%:lla.

Jussi Koskinen 29.04.2014 0:07

Vaalikoneen kysymyksistä:

22. Jos valtio tarjoaa turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksen perustamista kotikuntaani, tarjous pitää hyväksyä.

Tässä kysymyksessä haetaan ilmeisesti haluaako vastaaja nähdä turvapaikan hakijoita kotikulmillaan vai ei. Näkökulma on suhtautumisessa turvapaikan hakijoiden erilaisuuteen. Useimmille suomalaisille maahanmuutto ja turvapaikanhakijat ovat kansantaloudellinen kysymys ja oleellisia ovat kustannukset ja BKT vaikutukset.

23. Kouluissa kohdellaan koululaisia liian lepsusti. Tiukempi kuri tekisi kouluista parempia

Tässä kysymyksessä haetaan ehkä kuri – vapaus näkökulmaa. Eräs ongelma kouluissa on että niissä ei vaadita riittävästi. Kansainvälinen kilpailu on kovaa ja koulun tulee valmentaa itsenäiseen, kurinalaiseen ja kunnianhimoiseen työskentelyyn. Jos siis haluamme säilyttää ”hyvinvointivaltion”.

24. Perinteiset arvot - kuten koti, uskonto ja isänmaa - muodostavat hyvän arvopohjan politiikalle.

Tässä kysymyksessä ehkä haetaan vastausta arvoliberaali vs. arvokonservatiivi kysymykseen. Mitä se sitten nykysuomessa tarkoittaakin. Itse ymmärrän Kodilla läheisiä ihmisiä (ehkä sen sanominen oli 70 vuottä sitten vaikeaa häveliäisyyssyistä), Uskonto viittaa henkisiin arvoihin ehkä vastakohtana materialismille ja itsekkyydelle ja Isänmaa tarkoittaa yhteisöllisyyttä ja tarvittaessa oman henkensä uhraamista yhteisön elämän edestä.

Jos kysymyksen kääntää nykykielelle: Läheiset ihmiset / perhe – henkiset arvot – yhteisöllisyys eivät kuullosta hullummilta tänäänkään.

26. Jos tulee eteen tilanne, jossa on välttämätöntä joko leikata julkisia palveluita ja sosiaalietuuksia tai korottaa veroja, veronkorotukset ovat parempi vaihtoehto

Tämä kysymyksenasettelu on kaukana ratkaisuhakuisuudesta.

Julkisella sektorilla voidaan leikata ydinpalveluiden ja perushallinnon ulkopuolisia menoja kuten yritystukia, kehitysapua ja nostaa tuottavuutta.

Samanaikaisesti veropohjaa laajentamalla voidaan laskea veroprosentteja. Näin saadaan talouden kasvu vauhtiin nopeammin kuin moni uskoo.

27. Suuret tuloerot ovat hyväksyttäviä, jotta erot ihmisten lahjakkuudessa ja ahkeruudessa voidaan palkita.

Suomessa tuloerot ovat maailman pienimpiä ja jo nyt emme saa tuloerojen pienuuden vuoksi parasta irti kansakunnasta. Tämä pätee varsinkin pienemmissä tuloluokissa.

29. Talouskasvu ja työpaikkojen luominen tulisi asettaa ympäristöasioiden edelle, silloin kun nämä kaksi ovat keskenään ristiriidassa

Talouskasvu antaa mahdollisuuden hyvälle ympäristöasioiden hoidolle. Heikko elintaso kuten Neuvostoliitossa tai Kiinassa turmelee enemmän ympäristöä kuin hyvä elintaso. Vai asetetaanko tässä vastakkain nyky-yhteiskunta ja Pentti Linkolan opit?

Erpo Heinolainen 29.04.2014 0:43

Kun kolmen vaalikoneen kympin keulasta neljä on aina samaa, vaikka järjestys vaihtelee, niin onhan niissä joku logiikka. Ja inhokit niin ikään pysyvät samoina. Houkuttelisi tietysti äänestää sitä, jolla on sijat 1-1-3 tähän mennessä, mutta toistaiseksi ääni on menossa 2-6-13 ehdokkaalle. Viime vaalien ehdokkaani on nyt ollut 21-11-7 eli ei huonosti sekään. Koneella voi mukavasti vahvistaa aiempaa ajatustaan ja jos huojuu parin kolmen ehdokkaan välillä, kilpailuttaa heitä keskenään. Mutta että kone ratkaisisi kokonaan, on kyllä vieras ajatus.

antti liikkanen 29.04.2014 8:50

U. Hämäläinen pitää linjasa (avoin, rehellinen) - ainakin tämän postauksen perusteella.

ILO 169 on Suomen häpeätahra EU:n käytännön käytävillä (tiedän, en luule) ja sikäli Näkkälänjärvi on mielenkiintoinen "samanmielinen".

Lapin 7 kansanedustajaa (yksikään ei pyri EU-parlamenttiin, mutta yksi kannattaa Vapaavuorta ruoriin) ovat Klemetin kanssa eri mieltä.

Kolmet EU-vaalit kolunneena (ehdokkaana) olen vilpittömästi sitä mieltä, että nyt ensi kertaa Suomella on riittävän edustava ehdokasjoukko pyrittäessä maamme asukaslukua suurempaan, mutta osaamista vastaavaan vaikutusvaltaan EU-parlamentissa.

Muualla (Coreper, joka on tärkein EU-elin; komissio, jonka ajatellaan olevan tärkein; E-neuvosto, joka ehkä sittenkin on tärkein; Alueiden ja TalSos-komiteat, jotka ovat subsidiariteetti-osaajia) Suomen vaikutusvalta jo onkin maan väestömäärää suurempi. Jopa ylivoimaisen suuri Ruotsiin, Tanskaan ja Norjaan verraten.

Pekka Iivari 29.04.2014 9:10

Unto,

mitenkäs Perussuomalaisten yhteensopivuus? Puuttui listastasi?

Jukka Isokoski 29.04.2014 9:48

Hesarin uusi vaalikone on varsin onnistunut, vaikka se toki sisältää edelleen kaikille vaalikoneille tyypillisen sudenkuopan. Vaikka kysymykset ovat kuinka huolellisesti laadittu, ovat ne aina monitulkintaisia ja väärinkäsityksiä syntyy helposti. Etenkin asioista, jotka ovat itselle tärkeitä ja joista on kertynyt vuosien varrella taustatietoja ja näkemystä.

Esimerkiksi vaalikoneen 4. kysymys siitä, tulisiko pitäisikö Suomen komissaari valita suoralla kansanvaalilla oli hankala. Itse toivoisin, että komission jäsenet nauttisivat Euroopan parlamentin luottamusta ja valittaisiin siten välillisesti EP-vaalien kautta. Tässä olisi enemmän demokratiaa kuin nykyisessä mallissa, mutta silti se ei olisi varsinainen suora kansanvaali. Itse taisin vastata kysymykseen "osittain eri mieltä" kun taas moni ehdokas, jolla oli asiasta kanssani samanlainen näkemys oli vastannut "osittain samaa mieltä".

Tämän vuoksi minulla on tullut tapa täyttää vastaukset muutamaan suurimpaan vaalikoneeseen (Hesari, Yle, MTV3), ja katsoa varteenotettavista puolueista kärkeen nousseiden ehdokkaiden (sekä muuten vain itseäni kiinnostavien ehdokkaiden) vastaukset tarkemmin. Usein tämän perkaustyön jälkeen huomaa, ketkä ovat päätyneet vastaamaan kysymykseen samoilla perusteilla kuin itse - tai vielä parempaa, kuka osaa parhaiten perustella erilaisen vastauksen johonkin kysymykseen.

Heikkouksistaan huolimatta vaalikoneet ovat mielestäni hyödyllisiä. Ehdokkaiden vaalikonevastaukset tuntuvat useimmiten mielekkäämmiltä kuin heidän omat kampanjasivustonsa ja -julkaisunsa, joissa ei joudu ottamaan kantaa kuin ainoastaan ehdokasta isteään kiinnostaviin asioihin.

Ari Koistinen 29.04.2014 9:51

Kärjen osalta vaalikoneen minulle antama tulos oli suunnillleen sitä, mitä odotin, joskin hyvin huonosti tuntemani Muutos2011:n nouseminen kärkeen Kokoomuksen rinnalle oli yllätys. Vähiten sopiva oli Vasemmistoliitto, ja jälleen hieman yllättäen arvomaailmaltaan kauimapana oli vihreät, minkä väitän kielivän enemmän vihreiden vasemmistolaisuudesta kuin minun epäekologisuudestani.

Puutun yhteen kysymykseen:

"Jos tulee eteen tilanne, jossa on välttämätöntä joko leikata julkisia palveluita ja sosiaalietuuksia tai korottaa veroja, veronkorotukset ovat parempi vaihtoehto."

Minusta vaalikoneeseen olisi yllämainitun vastapainoksi voinut lisätä myös kysymyksen:

"Hyväksyisitkö verojen alentamisen, jos se olisi tarpeen julkisten palveluiden turvaamiseksi?"

Olen kirjoittanut aiheesta jokin aika sitten avaamaani blogiin:

http://ajatustankki.blogspot.fi/2014/03/hyvaksyisitko-verojen-alentamisen-jos.html

J.Lehmonen 29.04.2014 10:10

Pyhä Sylvi minkälaisia tuloksia tämä HS:n mainostama vaalikone antaa. Minä Joka en miltään arvoiltani ole koskaan ollut sosiaalidemokraati saan itselleni sopivammaksi puolueeksi demarit jota en voisi kuuna valkeana voivani äänestää saatikka sitten näitä viheruskovaisia.

Kyllähän nämä kyselyt ovat aina niin tarkoitushakuisia joten ihmiset olkaa tarkkoina tämän porukan laatiman "vaalikoneen" tlosten osalta ja ehdottaisinkin että kokeilisitte vaikka Uuden Suomen masiinaa joka tuntuu enemmänkin rehellisemmeltä eikä näiden vihervasureiden aikaansaannoksilta.

Vesa Kaitera 29.04.2014 10:11

Olin aiemmin käyttänyt erästä toista vaalikonetta, ja siellä koneen tarjoamat kolme sopivinta ehdokasta olivat kaikki RKP:n ehdokkaita. Tässä suhteessa HS:n vaalikoneen tulos: RKP minua lähimpänä ja Kokoomus kakkosena ei ollut yllätys. Sven Jerkku, Marcus Rantala, Christina Gestrin, Päivi Strogård ja Silja Borgarsdóttir Sandelin olivat viisi minua lähimpänä olevaa ehdokasta tämän HS:n vaalikoneen mukaan. Kun kaksi vaalikonetta antaa käytännössä saman tuloksen, niin kaipa se on sitten uskottava: RKP on EU-poliittisesti minua lähimpänä ja myös siis lähempänä kuin oma puolueeni Kokoomus. Kun olen kuitenkin aktiivinen pakkoruotsin ja virkamiesruotsin vastustaja, niin ei voi sanoa, että olisin aivan riemusta tanssahdellut tämän RKP-kytköksen vuoksi. Mutta tämähän olikin EU-vaalikone eikä eduskuntavaalikone.

Jukka Henriksson 29.04.2014 11:18

Tämän vuoden vaalikone on selkeästi toiminnaltaan, algoritmeiltaan parempi kuin ennen. Hyvä ajatus, että puoluetta painotetaan ensisijaisesti.

Kyllä nuo puolueet tulivat selkeästi jokseenkin siihen järjestykseen kuin itsekin olin ajatellut. Ensimmäiseksi tuli kyllä henkilö, josta en ollut koskaan kuullutkaan enkä aio häntä kyllä äänestää. Onneksi mahdolliset, harkinnassa olevat ehdokkaat sijoittautuivat melko kärkeen. Eiköhän noista voi jonkun valita.

Antiehdokas tuli myös varsin selvästi: minullakin se oli Peter Fryckman, Muutos 2011.

Kyllä tässä jokin kelvollinen logiikka tuntuu olevan vaikka kysymyspatteri olisi ehkä voinut olla hieman toisenlainen, vaikkapa juuri painottuen EU-kysymyksiin vielä enemmän.

Ulla Koski 29.04.2014 13:17

Vastasin sekä HS:n että Uuden Suomen vaalikoneen kysymyksiin. Molemmissa oli kärjessä sama, erittäin yllättävä ehdokas.

Ilman vaalikoneita ei olisi tullut mieleenkään tämän ehdokkaan ajatuksiin tutustua, mutta nyt se täytyy tehdä. Ehkä kone löysikin siis minulle oikean henkilön?

Kiitos blogista, Unski!

Risto Virrankoski 29.04.2014 15:15

Kone teki minusta 'oikeistoliberaalin'.Kokoomuksen ehdokkaat kärjessä, mutta en voi heitä äänestää umpisilmäisen eurouskovaisuuden takia. Liittyminen euroon taisi olla suurimpia virheitä, mitä on tehty. Tämä siksi, että meillä ei näytä olevan kykyä käyttää niitä työkaluja, joita eurossa, 'Saksan markassa', pärjääminen vaatii. Euron ansiona pidetään mm. alhaista korkoa. Tämä osuvasti heijastaa nykymenoa eli velanottamista'kun halvalla saa', mutta rankaisee niitä, jotka haluavat elää tulojensa mukaa.

Jotenkin hupaisaa on, että monet korostavat tarvetta demokraattisempaan päätöksentekoon EUssa. Tässä mallissa Suomen ääni ei kyllä kuulu mihinkään. Pitäisi olla aitoeurooppalaisia puolueita, liittovaltio tai vieläkin pidemmälle viety integraatio, jossa nykyiset valtiot olisivat lähinnä EUn 'kuntia', jotta demokratia toimisi. Sitä taas kovin harva taitaa oikeasti kannattaa.

Täytyy jatkaa etsintää. Ehkäpä neula löytyy heinäsuovasta.

Erkki Pekola 29.04.2014 15:23

UH:n avaus jätti mielestäni yhden tärkeän pohdiskelukulman pois: nimittäin mikä rooli vaalikoneen tuloksen muodostumisessa on kysymysten laatijan arvoilla ja asenteilla?

Syötin aikani kuluksi jokaiseen kysymykseen vaihtoehdon 'lähes eri mieltä'.

Lähimmäksi puolueeksi tunkeutui Kepu ja seuraavaksi Persut. Ehdokkaista muutama täysin tuntematon kepulainen tyttönen.

Jos UH katsoisit vielä tulostasi ja katsoisit moneenko kysymykseen vastasit ehdottoman 'Ei' tai ehdottoman 'Kyllä', monenko 'En osaa vastata' niin pitääkö ihmetellä likimmäksi ihoasi tulleen RKP:n roolia. Hehän ovat samaa mieltä yhtä aikaa kaikkien kanssa, mitä nyt ruotsinkielen asemaan ja säätiölain uudistukseen tulee, joissa kanta on klaari.

Unto Hämäläinen 29.04.2014 15:39

Tervehdys Erkki

Olen kerännyt muutaman muunkin vaalikoneen tähän viereiseen palkkiin. Kannattaa kokeilla niitäkin ja vertailla tuloksia. Useiden koneiden vertailu eliminoi sen, että kysymysten tekijät voisivat manipuloida meitä.

Mukana ovat HS:n lisäksi Keskisuomalainen-konsernin lehtien kone, Maaseudun Tulevaisuuden kone, nuorten vaalikone, MTV:n kone ja Uuden Suomen kone. Yleisradion kone ei ole vielä avautunut, mutta se otetaan heti mukaan, kunhan kone on saatu valmiiksi.

Kuten Ulla Koski tuossa äsken kirjoitti omasta konesuosikistaan: "Ilman vaalikoneita ei olisi tullut mieleenkään tämän ehdokkaan ajatuksiin tutustua, mutta nyt se täytyy tehdä. Ehkä kone löysikin siis minulle oikean henkilön?"

Tässä on koko vaalikonehomman yksi puoli - saa tietoa sellaisista tyypeistä, joista ei ole kuullutkaan. Se avartaa.

Esa Mäkinen 29.04.2014 17:46

Olen HS:n datajournalismista ja myös vaalikoneesta vastaava uutispäällikkö. Unski vinkkasi, että täällä käydään mielenkiintoista keskustelua vaalikoneesta. Tosiaan, ja heti pari kommenttia:

Vaalikonekysymykset on valittu ensisijaisesti sen perusteella, että ne erottelevat vastaajia. Esimerkiksi kysymys "pitäisikö europarlamentin kokoontuminen Strasbourgissa lopettaa" ei mahtunut mukaan siksi, että noin 300 hengen testiryhmästä vain pari prosenttia kannatti sitä.

Aiemmin HS on julkaissut vaalikoneissa vain asiakysymyksiä. Sen jälkeen kun itse tulin mukaan tekemään vaalikonetta, olen halunnut painottaa arvoja enemmän. Siksi mukana ovat kysymykset 21-30. Tarkalleen ottaen kysymykset 21-24 mittaavat konservatiivisuutta ja liberaalisuutta, kysymykset 25-28 vasemmistolaisuutta ja oikeistolaisuutta ja 29-30 vihreyttä. Kysymykset on laadittu yhdessä Helsingin Yliopiston tutkijoiden Tuomas Ylä-Anttilan ja Teemu Kemppaisen kanssa.

Arvokysymyksiin on kahdenlaisia syitä: haluamme kysymyspatteriston, joka pysyy samana vaaleista toiseen. Näin saamme tietoa, miten poliitikkojen vastaukset ja puolueiden arvot muuttuvat. Lisäksi uskon, että arvomaailma on tärkeä peruste poliitikon valintaan. Vaalikone ei voi käsitellä kaikkia asiakysymyksiä, joten siksi arvoja on mielestäni hyvä olla mukana.

Mitä tulee Matti Virtasen tietosuojaepäilyihin: emme tallenna käyttäjästä mitään tunnistetietoja niiden lisäksi, mitä vaalikoneeseen syötetään. Me tai kukaan muu ei voi jäljittää yksittäistä käyttäjää vastauksista.

Ilari Kiema 30.04.2014 9:28

HS:n vaalikoneen arvokysymykset 21 ja 22 eivät ole valideja, koska ne eivät mittaa ”konservatiivisuutta ja liberaalisuutta”.

Kriittisen sukupuolentutkimuksen piirissä nimenomaan vastustetaan avioliittoinstituution ulottamista sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuteen. Kotikunnasta riippuen vastaajalla voi olla monenlaisia syitä olla innostumatta siitä, ”Jos valtio tarjoaa turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksen perustamista kotikuntaani”.

Itselläni Klemetti Näkkäläjärvi (184, rkp) on monissa tärkeissä kysymyksissä samanmielinen ehdokas. Näkkäläjärvellä on oikeat teemat ja tausta, kuten energiapolitiikka, luonnon monimuotoisuus, ihmisoikeudet. Näissä asioissa tarvitaan EU-tasoista päätöksentekoa ja näihin asioihin koko unionia edustava parlamentti voi vaikuttaa.

Oleellinen ero ja epäselvyys syntyi sitten sotilaallisesta liittoutumisesta. Toisaalla Uuden Suomen vaalikoneessa Näkkäläjärvi kannattaa liittoutumista kuten vastaaja. HS:n vaalikoneessa kysymyksessä 20 ehdokas kuitenkin torjuu sen, että ”20. Suomen tulisi liittyä puolustusliitto Naton jäseneksi”. Näkkäläjärvellä on tähän kuitenkin täsmällinen ja asiallinen syy, toisin kuin mielikuvapohjaisilla Naton vastustajilla ja epäilijöillä. Syy liittyy saamelaiskansaan, jota elää myös Venäjän puolella.

Ottaen huomioon sen, ettei turvallisuuspolitiikka kuulu europarlamentin toimialaan ja että Rkp puolueena vahvasti tukee Suomen länsi-integraatiota, Nato-kysymys ei ole olennainen este Näkkäläjärven äänestämiselle.

Taina Hämäläinen 01.05.2014 0:49

Tein Hesarin vaalikoneen testin kaksi kertaa hieman vastauksia muunnellen ja tulos oli yhtä omituinen molemmilla kerroilla.Tosin inhokkien kohdalla ei mikään yllätys, mutta "suosikit" huvittavat.

Vähiten samat arvot ja asenteet olivat tämän koneen mukaan alimmasta alkaen kok, rkp, vihreät ja SDP, ai niin, hännänhuippu oli joku muutos 2011. Mutta että köyhien asialla, SKP ja jopa persut olisivat samoilla linjoilla? Pitänee ryhtyä tiukemmin vaatimaan muutosta oman puolueeni arvomaailmaan eli paluuta lähelle juuria.

Juho Luumi 01.05.2014 3:46

Alkuun myöhäinen kiitos blogin avautumisesta näihinkin vaaleihin.

Hämmästyttävin asia vaalikoneessa oli, että se todellakin antoi läheisimmäksi ehdokkaan ketä aion vaaleissa äänestää. Ei ole moista ihmettä aikaisemmin tapahtunut. Oma puoluekin sai kunniakkaan pistesijan läheisyystarkastelussa. Olen toisaalta tottunut siihen, etteivät kaikki puolueeni ehdokkaat jaa samoja arvoja ja tavoitteita. Se on poliittisen keskustalaisuuden varjopuoli. Rapakon takana on asialle mainio ilmaisu, big tent...

Vaalikone osoitti miten lähellä toisiaan puolueet todellisuudessa ovat. Tälläinen liberaaliksi oikeistolaiseksi leimattu äänestäjä pystyisi vaalikoneen tulosten mukaan äänestämään hyvällä omallatunnolla mitä puoluetta hyvänsä. Lukuunottamatta persuja, jotka onnistuneesti ratsastavat populismin ja pelottelun aallolla. Ja unohtamatta tietenkään sarjaa muut änkyrät.

Marita Salenius 01.05.2014 13:15

Onkohan se jo enemmänkin pelkkää tarkoitushakuisuutta tuo ainainen perussuomalaisten vähättely, kun jopa vaalikoneestakin on se "päivän persu" löydettävä. Eräs tuttavani heittikin, että "se on vissiin kohta tää Ukrainan kriisikin persujen vika". Ihan oikeasti voisitte arvostelijat - Juho Luumi myös - lukea muutakin, kuin iltapäivälehtien otsikoita. Perussuomalaiset tekevät normaalia ja ahkeraa poliittista työtä siinä missä muutkin puolueet.

Populismilla lyöminen ei enää toimi, koska termille on tullut myönteinen merkitys, joka pitää sisällään selkeää puhetta - kirjoittamistakin - täsmällisiä termejä ja selvällä suomenkielellä esitettyjä politiikan vaikeitakin asioita.

Populismia todella kaipaisi enemmänkin politiikkaan, koska ihmisethän asioita käsittelevät ja heidän on jollakin tavalla viestinsä perille saatava. Molemmin puolinen selkeäkielisyys on äänestäjä/poliitikkosuhteen sujuvuuden edellytys. Ei voida lähteä siitä, että vain sivistyssanallisen politiikankielen osaajat ja ymmärtäjät olisivat niin sanotusti vaalikelpoisia.

Ihmisten arki ei ole sileää ja mukavasti lohkeavaa jogurttia, vaan varsinaista kokkelipiimää, joka ei ravistamallakaan välttämättä tokene. Jos vähänkään malttaa miettiä ja katsella ympärilleen, niin varmasti sieltä löytyy vastaus sille, miksi Perussuomalaisen puolueen kannatus on ja pysyy korkella.

Outi Tarvainen 15.05.2014 10:51

Itse olen eniten kaivannut tietoa siitä miten puolueet sijoittuvat EU-ryhmittymiin ja mitä ko. ryhmittymät ajavat. En ole äänestämässä ehdokasta kotoiseen eduskuntaamme, joten mielestäni on tärkeää huomioida taustaryhmittymien arvot ja tavoitteet. Minulla järjestys on Eu-ryhmittymä > puolue > ehdokas.

Selkeimmät ja relevanteimmat kysymykset ja analyysit tarjosi mielestäni EUvox. Muista vaalikoneista sain melko ihmeellisiä tuloksia valtavalla puoluehajonnalla, mutta EUvox sijoitti minut lähelle olettamiani ryhmittymiä.

Kotimaisista vaalikoneista pystyn tutkimaan kiinnostavien puolueiden ehdokkaiden vastauksia, mutta kritiikittä en käyttäisi niitä puolueen tai ehdokkaan valintaan. Osa kysymyksistä tuntui moniselitteisiltä ja osaa en osannut yhdistää vaalin aiheeseen mitenkään. Mielestäni vaalikoneet ovat toimineet paremmin kotimaisten vaalien yhteydessä.

Luetuimmat
  1. 1

    Miksi Marokosta tulee turvapaikan­hakijoita? Nuorilla on suuret odotukset Euroopasta, mutta unelmat voivat vaihtua vihaksi, arvioi tutkija

  2. 2

    Helsingissä on tehty silpomisepäilyjen takia kiireellisiä sijoituksia – Lapsena silvottu kertoo: ”Menetin niin paljon verta, että melkein kuolin”

  3. 3

    21-vuotias nainen raiskattiin pihalla Torniossa

  4. 4

    Miksi tästä piti tehdä niin vaikeaa? Näin hahmotat paremmin uuden 327-ratikan reitin

  5. 5

    Hasan juoksi Turun puukottajan perään ja sai itse puukosta kaulaan – ”Hänen silmissään näkyi vain tyhjyyttä”

  6. 6

    Turun puukotusten pääepäilty ”ei ollut erityisen uskovainen”, kertoo hänet tunteva turkulais­yrittäjä

  7. 7

    Kaj Linna istui murhasta 13 vuotta syyttömänä Ruotsissa ja saa siitä miljoona­korvaukset – HS seurasi Linnan uutta elämää Kanarialla, jonne hän aikoo perustaa skorpionifarmin

  8. 8

    Voiko terroritekoja estää ennalta? HS selvitti, mitä Suomessa olisi tehtävissä uusien iskujen estämiseksi

  9. 9

    Yllätys autoalalta: vielä joku kehittää polttomoottoriakin

  10. 10

    Turun puukkoiskun jälkeen meiltä kysytään reiluutta ja valppautta

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Kasper Hannula viritti ovelan ansan pyörävarkaalle – poliisi oli mukana juonessa, ja väijytyksessä vastassa oli ”tavallisen oloinen suomalainen mies”

  2. 2

    Kaj Linna istui murhasta 13 vuotta syyttömänä Ruotsissa ja saa siitä miljoona­korvaukset – HS seurasi Linnan uutta elämää Kanarialla, jonne hän aikoo perustaa skorpionifarmin

  3. 3

    Turun puukotuksissa apuun rientänyt Hassan Zubier saapui pyörä­tuolissa muisto­hetkeen – ”Tein sen, minkä oletan jokaisen tekevän samassa tilanteessa”

  4. 4

    Miksi Marokosta tulee turvapaikan­hakijoita? Nuorilla on suuret odotukset Euroopasta, mutta unelmat voivat vaihtua vihaksi, arvioi tutkija

  5. 5

    21-vuotias nainen raiskattiin pihalla Torniossa

  6. 6

    Turun puukotusten pääepäilty ”ei ollut erityisen uskovainen”, kertoo hänet tunteva turkulais­yrittäjä

  7. 7

    Suomen viranomaiset joutuivat testiin, joka monessa maassa on jo koettu – poliisi toimi eurooppalaisia kollegoitaan varovaisemmin

  8. 8

    Krp: Turun puukotuksien pääepäiltyä päästiin kuulemaan – esitetään vangittavaksi huomenna

  9. 9

    Ulkomailla moni hämmästyisi, jos kuulisi suomalaisten syvästä rakkaudesta Pentti Linkolaan – paitsi uusnatsit ja hörhöt

  10. 10

    Hasan juoksi Turun puukottajan perään ja sai itse puukosta kaulaan – ”Hänen silmissään näkyi vain tyhjyyttä”

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Turun puukotuksia tutkitaan myös terrorismina – epäillyn henkilöllisyyttä varmistetaan sormenjälki- ja dna-tutkimuksilla

  2. 2

    Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

  3. 3

    Tukholmalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

  4. 4

    Tämä Turun puukotuksista tiedetään nyt: Terroriteosta epäillään kuuden marokkolaisen ryhmää – Supo: pääepäillyn profiili viittaa radikaali-islamistiseen terrorismiin

  5. 5

    Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

  6. 6

    Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

  7. 7

    Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 14 kuoli Barcelonaan tehdyssä iskussa – uhrien joukossa ei suomalaisia, kertovat Espanjan viranomaiset

  8. 8

    Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

  9. 9

    Kasper Hannula viritti ovelan ansan pyörävarkaalle – poliisi oli mukana juonessa, ja väijytyksessä vastassa oli ”tavallisen oloinen suomalainen mies”

  10. 10

    Järjestyksen­valvojat heittivät kaksi naisesiintyjää ulos alueelta Flow’ssa – festivaali hakee esiintyjille korvauksia

  11. Näytä lisää