Perässähiihtäjä

Kenestä seuraava pääministeri?

Hyvää kesän alkua!

Kesä on kauneimmillaan, mutta politiikassa sattuu ja tapahtuu koko ajan. Huomenna perjantaina vaihtuu valtiovarainministeri: kiitämme Jutta Urpilaista ja toivotamme Antti Rinteen tervetulleeksi.  Runsaan viikon päästä lauantaina 14. kesäkuuta 850 kokoomuksen puoluekokousedustajaa valitsee uuden puheenjohtajan. Jyrki Katainen lähtee, ja seuraajaksi nousee...

Niin, siinäpä se ongelma onkin.

Sdp:n puheenjohtajanvalinta oli jännitysnäytelmä, joka ratkesi minimaalisella 14 äänen erolla. Nyt on edessä toinen samanlainen jännitysnäytelmä, sillä kokoomuksen puheenjohtajaehdokkaiden kannatus on niin tasainen, että kilpa ratkeaa vasta puoluekokouksessa.  Kaikki valta on niillä 850 kokousedustajalla.

Kukaan ei siis tiedä, kuka kolmesta ehdokkaasta valitaan.  Ministerit Alexander Stubb, Paula Risikko ja Jan Vapaavuori käyvät tasaista kisaa. On todennäköistä, että puoluekokous joutuu äänestämään kaksi kertaa: ensin mukana ovat kaikki kolme ehdokasta ja finaalissa on kaksi ensimmäisellä kierroksella parhaiten menestynyttä.

Kutkuttava tilanne. Kaiken hyvän lisäksi kokoomuksen puoluesihteeri Taru Tujunen on tulkinnut henkilörekisterilakia niin, ettei kaikkivaltias media ole saanut käyttöönsä puoluekokousedustajien nimiä. Näin ollen toimittajat eivät ole voineet kysyä puoluekokousedustajilta delegaattien suosikkeja.

Bonuksena tässä kokoomuksen äänestyksessä on vielä se, että kokoomuksen uudesta puheenjohtajasta todennäköisesti tulee maan seuraava pääministeri. Aikataulu on tiukka.  Maanantaina 16. kesäkuuta Kataisen hallitus pyytää presidentti Sauli Niinistöltä eroa, ja jo samana päivänä kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Petteri Orpo kutsuu eduskuntaryhmät koolle neuvottelemaan uudesta hallituksesta.

Aikomus on käydä juhannusviikolla ns. minihallitusneuvottelut, joiden jälkeen eduskunta valitsee ja presidentti nimittää uuden pääministerin ja hänen hallituksensa.  Hallitus jatkanee muuten samassa kokoonpanossa, mutta pääministerin lisäksi vaihtuu joko Eurooppa-ministeri, sosiaali-ja terveysministeri tai elinkeinoministeri, sillä joku näistä ministereistä nousee pääministeriksi ja hänen seuraajakseen valitaan joku toinen kokoomuslainen poliitikko. ( Lisäys aamulla kello 8.50 lisäksi vaihtuu liikenne- ja kuntaministeri, koska Henna Virkkunen lähtee Euroopan parlamenttiin. Ja kaiken kukkaraksi on vielä sekin vaihtoehto, että jos Stubbia ei valita, hän siirtyy Euroopan parlamenttiin.  Kokoomuksen ministerinvaihdoksia voi tulla kolmekin.)

Ja kaikki tämä rumba pitäisi viedä läpi kuun loppuun mennessä. Uusi pääministeri joutuu heti tuleen, sillä hän edustaa kesäkuun lopulla Suomea Eurooppa-neuvoston kokouksessa.

Ja vielä yksi asia. Uuden Euroopan parlamentin toimikausi alkaa heinäkuun alussa. Olli Rehn siirtyy silloin komissiosta parlamenttiin, ja hänen tilalleen komission jäseneksi lähtee Jyrki Katainen, jonka pitäisi pystyä kesän ja alkusyksyn aikana raivaamaan itselleen asemia uuden komission valintapelissä.

Mutta avainkysymys tässä on se, kenet kokoomus valitsee puheenjohtajakseen ja seuraavaksi pääministeriksi. Perässähiihtäjä-blogi käynnistyi uudestaan 5. huhtikuuta, tasan kaksi kuukautta sitten, jolloin Katainen ilmoitti, ettei hän jatka, vaan haluaa uusia haasteita. Blogissa käytiin silloin napakka keskustelu, mutta emme silloin vielä tienneet, että ketkä ovat ehdolla - varsinkin Risikko pääsi yllättämään - joten on paikallaan käydä vielä kirikierros. Sitä paitsi kahdessa kuukaudessa on ennättänyt tapahtua paljon. On pidetty EU-vaalit ja valittu Sdp:lle uusi puheenjohtaja/valtiovarainministeri, uuden pääministerin lähin työkaveri hallituksessa.

Arvoisa kommentaattorit. Tämän päivän Hyvä Kysymys kuuluu: Kenestä seuraava pääministeri?

Pohjustuksena vielä sen verran, että kolmikko esiintyy tänään torstaina kello 19 Sanomatalon Mediatorilla pidettävässä tilaisuudessa. Tervetuloa paikalle. Tilaisuutta voi seurata myös HSTV:n kautta suorana lähetyksenä.

Tämän torstaipäivän aikana voitte kommenteissanne esittää myös kysymyksiä, joita haluaisitte esitettävän ehdokkaille illan tilaisuudessa. Tilaisuuden käsikirjoittajat seuraavat sillä silmällä blogin keskustelua. Nyt kysymään!

JK1. Edellisen kerran kolmikko esiintyi Bio Rexissä viime viikolla. Tilaisuudesta on tallenne tässä osoitteessa:

Tallenne löytyy täältä: http://vimeo.com/97148902

JK2. Pidän tätä pääministerikeskustelua auki blogissa nyt muutaman päivän, mahdollisesti sinne kokoomuksen kokoukseen asti, jos ei aivan ihmeitä tapahdu.

Päivän siteeraus:

"Fantastista, sanoi entinen mies (sananlasku Siilinjärveltä)."

Maanviljelijä Heikki A. Ollila kolumnissaan Verkkouutisissa.

44 vastausta artikkeliin "Kenestä seuraava pääministeri?"

Timo Erikäinen 05.06.2014 8:41

Liikenne- ja kuntaministerikin on vaihtumassa.

Unto Hämäläinen 05.06.2014 8:51

Todellakin, Timo on oikeassa, ennätin jo unohtaa, että Henna Virkkunen on myös lähdössä. On siellä kokoomuksen eduskuntaryhmässä eri sutina, kun edustajat miettivät mikä kombinaatio voisi tuottaa paikan uudessa hallituksessa. uh

Veli-Pekka Silvan 05.06.2014 9:01

Toivon Vapaavuorta, hän on perehtynyt kotimaan asioihin hyvin, Stubb on pelkkä nollapuhegenraattori jonka saavutukset ovat nollatasoa ja hän on täysin rähmällään EU:n ja USA:n edessä.

Risikko on huumoritajuton kuten monet Pohjanmaan poliitikot, mm. Kiviniemi jne....Risikko on myös känkkäränkkä joka ottaa asiat liian hlökohtaisesti ja joutuu jatkuviin riitoihin hallituksessa.

Pahaa pelkään että Vapaavuoren peli on pelattu, hänen menneisyytensä on nostettu esiin, kuten likaiseen peliin kuuluukin.

Eli taisto käydään Stubbin ja Risikon välillä.

Risikon etu on maalaisuus ja naiseus. Jostain syystä AINA kun ison puolueen pj:tä valitaan niin kaupunkilaisuus, "stadilaisuus", etelä-suomalaisuus jne....ovatkin rasitteita.

Sen sijaan maalaisuus on jostain kumman syystä aina suuri etu. Eli Suomi on edelleen agraarimaa eikä mikään kehittynyt eurooppalainen maa. Juntit päättävät meidän johtajista.

Stubb sai niin ison voiton että moni laskee sen varaan ja äänestää häntä puoluekokouksessa.

Homma ratkeaa toisessa äänestyksessä ja uskon että kateus voittaa kiiman ja Risikko valitaan.

Hän voittaa koska monet haluavat naisen koska muilla isoilla puolueilla on mies puheenjohtajana. Risikko saanee paljon palstatilaa mediassa ja häntä käsitellään silkkihansikkain.

Ossi Mäntylahti 05.06.2014 9:07

Olen itse äänivaltainen edustaja Lahden puoluekokouksessa ja helsinkiläisittäin poikkeustapaus, koska äänestän Alexia jo ensimmäisellä kierroksella. Lisää perusteluja täällä: http://ossimantylahti.puheenvuoro.uusisuomi.fi/169533-kolme-pointtia-kokoomuksen-puheenjohtajasta

Kokoomuksen sisällä on ollut ilo seurata tätä kampanjaa, sillä meillä on kolme erinomaista ehdokasta. Mutta kolmikosta vain Stubbilla on ollut valmiutta lähteä oikeasti käsittelemään ns. pakkoruotsikysymystä:

http://www.youtube.com/watch?v=PlKW8Ly7kDg

Satu Henttonen 05.06.2014 9:27

Onko Kokoomus tasa-arvopuolue? Puoluejohdossa ei ole vielä ollut naista. Näkyvät Kokoomus-toimijanaiset liputtavat mielellään miesehdokkaiden puolesta. Onko Paulan tallissa miehiä?

Kai Lintunen 05.06.2014 9:38

Toisin kuin SDP:ssä Kokoomuksessa tullaan käymään hyvin siisti ja asiallinen puheenjohtajakisa monestakin syystä. Ensinnäkin ehdokkaita on kolme, joten suoran kahtiajakautumisen riskiä ei ole. Toiseksi, vaalien läheisyys korostaa puolueen yhtenäisyyden tarvetta. Siltojen polttelu ei olisi järkevää politiikkaa. Kolmanneksi, Kokoomus tähtää edelleen pääministeripuolueeksi tulevissakin vaaleissa, mihin liittyy tietyn arvokkuuden säilyttävän toimintatavan vaatimus. Neljänneksi, puheenjohtajaehdokkaiden agendat ovat lopulta hyvin samantyyppiset. Mitään suuria puoluetta repiviä linjaeroja ei pääse syntymään.

Lahdessa tullaan puhumaan taloudesta, NATO:sta ja sisäpoliittisesta johtajuudesta. Rohkeimman ja samalla realistisimman poliittisen kattauksen tarjoava ehdokas voittaa.

Pirkko-Liisa Ollila 05.06.2014 9:41

Kysymys ehdokkaille: Missä työssäsi ennen politiikkaa olet oppinut eniten ja miten se oppi tukee puheenjohtajan tehtävää?

Esko Jaakkola 05.06.2014 9:53

Niinpä.

Hallitus on kaapannut Suomessa sen vallan, joka kuuluisi kansan valitsemalle eduskunnalle, ja puolueet valitsevat kabineteissaan nykyisin tuon todellisen "eduskuntamme" henkilöedustajat.

Nyt kokoomuksen 800 jäsentä on edustavinaan Suomea ja valitsevinaan kansalle pääministerin, ja pari muuta ministeriä valitaan vielä pienemmällä kokoomusporukalla.

Samoin demarien kabinetti valitsi äskettäin valtiovarainministerin. Ja muut hallituspuolueet kolme vuotta sitten omansa.

Kansanvaltaa?

Pete Pakarinen 05.06.2014 10:06

Kisassa on kolme hyvää ehdokasta, joilla on kaikilla omat avunsa ja joista jokainen voisi vahvistaa kokoomuksen kannatusta hieman erilaisissa kannattajajoukoissa. Hallituksen kannalta olennaista on, että kukin heistä turvaa jatkuvuuden ja on sitoutunut niihin periaatteisiin, joista hallitusneuvotteluissa on sovittu. Kun puolueet kerran ovat sopineet hallituspohjasta ja -ohjelmasta, niin puheenjohtajavaihdosten ei pidä sitä venettä keikuttaa.

Riitta Skoglund 05.06.2014 10:12

Mikä mahtaa olla puheenjohtajakandidaattien kanta mahdollisiin ennenaikaisiin eduskuntavaaleihin?

Pekka Lehtinen 05.06.2014 10:33

Uudenmaan vaalipiirin kannalta asian tekee mielenkiintoiseksi,että Vappavauoren tai Risikon valinta lähettäisi kaksi nykyistä Uudenmaan ministeriä Eurooppaan. Skenaario 1 tällöin: Vapaavuori ajannee Suur-Helsinkiä ja siirtyisi ensi keväänä ehdokkaaksi itse Uudellemaalle. Ja mikäli johtaisi puolueen vaalivoittoon a) tekisi tilaa uudelle helsinkiläiselle kasvolle ylimpään eliittiin ja b) jatkaisi pontevasti Suur-Helsinki missiota. Skenaario 2: Lähtisikö Risikko Uudellemaalle ehdokkaaksi myös vai kuinka ensi kevään Uudenmaan äänet sataisi Kokoomuksen laariin? Onko Uudellamaalla potentiaalisia nousevia tähtiä?

PS. Hesarikin pitää Uuttamaata mikkihiirialueena painoarvoltaan vaikka itseasiassa äänimäärä-painoarvo on melkoinen. Miten Unto itse pohdit Uuttamaata tässä kokonaisuudessa?

Marko Junkkari 05.06.2014 10:56

Kiitoksia ensinnäkin Unskille, että pyysi kysymyksiä tämän illan HS:n pääministeritenttiin. Olen itse illalla toisena tentaattorina ja tarkoitus tosiaan on hyödyntää näitä Perässähiihtäjän kommenteissa ehdotettuja kysymyksiä. Eli esittäkää hyvät ihmiset teräviä kysymyksiä tulevalle pääministerille!

t. Marko Junkkari / hs

Juhani Heinula 05.06.2014 11:36

Puoluekokousedustajilla on edessään mielenkiintoinen ja vaikeakin puntarointi parhaasta ehdokkaasta. Kaikilla kanditaateilla on hyvät ja vähemmän hyvät ominaisuutensa (niinkuin aina), mutta ken on kyvykkäin johtamaan maata ja sen suurinta puoluetta, siinä kysymys. Koska Suomen tilanne on huono, tarvitaan muutosta ja ravistelua. Muutoksen tekeminen synnyttää aina muutosvastarintaa ja tulosten aikaansaaminen edellyttää sitkeyttä ja neuvottelukykyä. Mutta muutosta ei synny, ellei koe sen tarvetta välttämättömäksi, ja ennenkaikkea ellei ole konkreettisia ajatuksia ja perusteluja uusille toimintatavoille. Tentaattori voisi kysyä kanditaateilta tästä muutostarpeesta Suomen johtamisessa ulos taantumasta (lamasta?). Eli mitä pitäisi tehdä eri tavalla kuin ennen, jotta kurimuksesta päästäisiin?

Pekka Lehtinen 05.06.2014 11:42

Kysymyksiä PJ kandidaateille: 1. Mitä mieltä olette ehdotetusta Suur-Helsingistä? 2. Miten valintasi vaikuttaa suurimman äänestysalueen Uudenmaan, Kokoomuksen äänimäärään? Kuinka parhaiten varmistaisit ne ensi eduskuntavaaleissa?

Maarit Lamminmäki 05.06.2014 11:48

Teräviä tai ei, mutta tässä kysymyksiä ehdokkaille: Millaisina johtajina ehdokkaat itsensä näkevät? Mikä on paras saavutus ja merkittävin epäonnistuminen nykytehtävässä, miksi olettavat onnistuneensa ja epäonnistuneensa? Mikä on ollut suurin oppi ministerinä? Mitkä ovat ehdokkaan ihmissuhdetaidot (vrt. eilinen Hesari)? Ja vielä Unskille kysymys: onko Tujusen tulkinta ehdoton? Luulisi olevan kokoomuksenkin etu, jos edustajat haluaisivat tulla julkisuuteen. Tai ainakin kertoa näkemyksiään vaikka nimettöminä.

Unto Hämäläinen 05.06.2014 12:03

Maaritille. Kuuntelin alkuviikon aamuna Taru Tujusen haastattelua Ylen radiouutisista, ja kyllä Tujunen vaikutti ehdottomalta. Se oli vähän sellainen opettajan äänellä annettu käsky, jota on viisasta totella. Tai muuten käy kuin Tuuukka Temoselle....

Maarit Lamminmäki 05.06.2014 12:14

Harmi. Tulee mielikuva salaseurasta valitsemassa pääministeriämme. Mutta tuollaista puoluepolitiikka kai on. Ovatkohan ehdokkaatkin samaa mieltä? Mielenkiintoista seurata, onko Tujusella yhtä vahva asema puheenjohtajan vaihtuessa.

Mika Lako 05.06.2014 12:27

1. Jos Isänmaa tai Risikko tai Vapaavuori pyytää Isänmaan hahmossa Stubbia jatkamaan Isänmaan viennin edistämistä ministerinä, onko Stubb valmis jatkamaan valtioneuvoston jäsenenä?

2. Miten ehdokkaat ovat pitäneet yhteyttä puoluekokousedustajiin?

Onko Stubb ainoa puheenjohtajaehdokas, joka ehtii rimpauttamaan älypuhelimella kaikille kokousedustajille?

3. Onko ehdokkaiden kampanjapäälliköille jaettu kokousedustajien yhteystiedot?

Risto Virrankoski 05.06.2014 12:55

Kun olen silmäillyt ehdokkaiden välistä 'ryhmädynamiikkaa' yhteisissä keskustelutilaisuuksissa, näyttää siltä, että Vapaavuori on jotenkin alistunut Stubbin suhteen. Hänellä on tapana oman puheenvuoronsa jälkeen kääntää katseensa Stubbiin ikään kuin hakeakseen häneltä hyväksyntää omille kannoilleen.

Risikko pelaa omaa rooliaan 'pohoja-laa-aa-sena akkana'. Sillä ei maaliin pääse.

Suhteet presidenttiin ovat mahdollinen kiusallinen aihe kokoomuslaiselle pääministerille. Niinistö näyttää pelaavan liberona milloin missäkin osassa kenttää. Pystyykö tuleva pääministeri tilanteen vaatiessa olemaan presidentin kanssa oikeasti eri mieltä. Katainen visusti vältteli tällaista vastakkain asettelua ja näin Niinistö otti itselleen koko ajan lisää tonttia 'kansakunnan valitsemana johtajana'. Ainakin Stubbin ja Niinistön Nato-valmiudessa näyttää olevan iso ero.

Seppo Keränen 05.06.2014 13:48

Kiinnostava kysymys on, ottaako kokoomus huomioon tasavallan presidentin tiedetyn tai oletetun kannan entisen puolueensa johtajavalintaan.

Presidentti Sauli Niinistö katsoi äsken asiakseen tv-haastattelussa huomauttaa, että presidentti edelleen johtaa Suomen ulkopolitiikkaa, tietenkin yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa.

On pääteltävissä, että presidentti ei suostu jäämään hänelle tarjoiltuun sivurooliin hallitusohjelman ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa koskevan osion muotoilussa.

Marko Junkkari voisi tiedustella ehdokkailta arviota yhteistyökyvystään presidentin kanssa sekä ehdokkaiden arviota siitä, kenet presidentti mieluimmin näkisi seuraavana pääministerinä.

Mikko Pöntiö 05.06.2014 15:16

Mikä on pääministerin tärkein tehtävä juhannuksen ja ensi kevään eduskuntavaalien välillä?

Tuomo Kokko 05.06.2014 15:18

Risto Virrankoski ja Seppo Keränen ovat aivan oikealla asialla. Nykyinen perustuslaki jakaa ulkopoliittisen vallan presidentin ja hallituksen/pääministerin kesken.

Presidenttiä ja pääministeriä yhdistävä kokoomuslaisuus ei todellakaan merkitse näiden osapuolten yksimielisyyttä asiassa kuin asiassa. Aiotaanko esimerkiksi idänpolitiikkaa - johon kuuluvat Venäjä ja siten myös Ukrainan kriisi - hoitaa kansallisesti vai EU:n kautta?

Jouni Pulli 05.06.2014 15:43

Ehdotan seuraavia kysymyksiä:

1. Miten hallituksemme tulee jatkossa panostamaan siihen, että osaamis- ja koulutuskeskeiset yrityksemme pärjäävät nykyistä paremmin viennissä?

2. Tarvitseeko Suomi a. ensisijaisesti toista johtajaa presidentti Niinistön lisäksi, b. naista kokoomuksen ja hallituksen johtoon vai c. uudistajaa?

3. Miten suomalaisten työllistyminen ja ns. hiljaisen tiedon hyödyntäminen toteutetaan käytännössä?

Jouni Pulli 05.06.2014 17:32

En tiedä, ehtiikö tai haluaako tähän ajatukseeni kukaan tutustua koskien illan pj.-tenttiä, mutta esitän asian silti:

Suomessa on puhuttu jo kovin pitkään rakennemuutoksesta, ja kovin vähän on vieläkään ehditty muutoksia toteuttaa. Julkinen sektorimme on edelleen maho. Mielestäni nyt on aika siirtyä olennaisiin muutoksiin ja tällöin on kyse ei rakenne- vaan järjestelmämuutoksesta, sillä sitä itse asiassa tarvitsemme.

Olisikin arvokasta, jos tilaisuudessa annettaisiin kandidaattien arvioida, millaista järjestelmämuuutosta Suomi kaipaa ollakseen taas kilpailukykyinen, työllistävä ja hyvinvoiva yhteiskunta.

Miika Kurtakko 05.06.2014 18:59

Paljon hyviä puheenvuoroja edellä. Teen kuitenkin heti kärkeen ehdotuksen Unskille: eikö tästäkin kisasta saisi aikaan veikkauksen? Esimerkiksi pitäisi veikata oikein valittu puheenjohtaja, toiselle kierrokselle päässeet ja äänten jakautuminen toisella kierroksella. Kyllä sillä saisi jyvät eroon akanoista...

Kirjoitin jo SDP:n puoluekokouksen alla, että paras aisapari tulevaan hallitukseen tulisi kaksikosta Vapaavuori-Rinne. Arvioni Rinteen suhteen meni jo oikein, mutta nyt jännätään Vapaavuoren puolesta. Vapaavuori olisi tässä tilanteessa paras kolmesta syystä:

1. Vapaavuori tuntee Rinteen pitkältä ajalta, ja vaikka he ovat monista asioista eri mieltä, molemmat ovat pragmaatikkoja ja ratkaisukeskeisiä ihmisiä.

2. Vapaavuori ja Rinne löytänevät helposti yhteisen sävelen uusien työpaikkojen luomiseksi ja yritystoiminnan parantamiseksi.

3. Edelliseen viitaten Vapaavuori tuntee yritystoiminnan kentän hallituksen ministereistä parhaiten.

Vapaavuori siis valitaan, jos järkevät voimat voittavat kokoomuksen puoluekokouksessa. Toisaalta Stubbin saama suuri äänimäärä eurovaaleissa tuo hänelle tiettyä gravitasta, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa, että Stubbin yleispoliittinen ja jopa ulkopoliittinen asiantuntemus on ohut. Omassa pj-kampanja-avauksessaan Stubb onnistui puhumaan itsensä useampaan kertaan pussiin, kuten sanomalla "ettei politikoi" mutta seuraavassa virkkeessä "haluavansa ajaa kokoomuslaisempaa politiikkaa, jonka olennaisin osa on Suomen ajaminen Natoon". Voiko enää kovempaa poliittista lausuntoa antaa?

Risikko on puolestaan hyvä kandidaatti kisassa, mutta pääministeriksi asti ei pohjalainen äkkivääryys riitä. Toisaalta Risikko on ainoa kandidaatti, jolla on kunnollista työkokemusta politiikan ulkopuolelta. Tosin myös Stubbilla on taustaa tutkijana, mutta tutkimuskohteena on kaiken aikaa ollut kansainvälinen politiikka.

Risikko on Stubbin lailla sektoripoliitikko, ja hänen leipälajinsa on sote eli sosiaali- ja terveyspolitiikan kysymykset. Voisi kuvitella, että alan tohtorin pätevyydellä saisi sote-uudistuksen ratkaistua alta aikayksikön, mutta niinpä vain koko hanke seisoo edelleenkin ja on viety hänen näppiensä alta jo pari kertaa. Vian täytyy olla ikävissä ja hölmöissä demareissa, jotka eivät yksinkertaisesti suostu ymmärtämään kokoomuslaisen terveyspolitiikan hienouksia...

Näin yleisellä tasolla pääministerien "luovuttaminen" kesken vaalikauden on asia, jota olisi syytä pohtia perustuslain valossa. Nyt kun "hallituksen vallankaappaus" - kuten Esko Jaakkola edellä hienosti totesi - on tosiasia, on hyvä kysyä, pitäisikö enemmistöhallituksen pääministerin eron aiheuttaa uudet vaalit? Kun kansa äänestää eduskuntavaaleissa, se tietää että suurimman puolueen puheenjohtajasta tulee pääministeri. Nyt valta on siirretty yhden puolueen jäsenistön käsiin eikä oligarkiaa tietääkseni ole mainittu Suomen valtiosäännössä.

Pirkko Luhtanen 05.06.2014 19:16

Minustakin ehdottomasti tärkeimmät kysymykset pj- ja pääministeriehdokkaille ovat:

1. Miten Suomi saadaan kiskotuksi ylös tästä lamasta ja miten rakenneuudistus oikeasti toteutaan?

2. Kuntauudistus on jäänyt pahasti kesken, mitä aiotte tehdä sen suhteen, että Suomessa on edelleenkin aivan liikaa kuntia, jotka eivät yksin kykene suoriutumaan tehtävistään?

3. Kolmanneksi kiinnostaa myös ulkopolitiikan johtaminen ja suhde presidentti Niinistöön. Asia erityisen tärkeä mahdollisen Nato-jäsenyyden hakemisen suhteen.

Hyvää tenttiä!

Marita Salenius 05.06.2014 19:39

Näin junttina, kun vieläkin yrittää viimeisiä ohria yllättävän märkään maahan laittaa (kohta menee direktiivien sallima kylvöaika umpeen ja maahan ne on laitettava, muutoin tulee sanktioita)niin en ole ehtinyt kommentoimaan siinä ajassa, jotta kysymyksiä olisin ehtinyt väsätä, mutta muuta mielipidettä kyllä riittää.

Veli-Pekka Silvanille sanoisin, että vaikka olenkin se perusjuntti jo ammattinikin takia, niin en kyllä ole kohdannut tilannetta, että me maalaiset olisimme päättäneet johtajista noin niin kuin yleisemminkin. Toki tietysti, jos maalaisella tarkoitetaan kaikkea kehä ykkösen (siis oikea numero) ulkopuolella asuvia, niin saattaahan silloin väitteessä perää ollakin. Onko siis olemassa maalainen ja vielä maalaisempi, entä kuka on se maalaisin. Fantastista.

Mutta jos nyt kuitenkin maalaisnäkemystäni jatkan vieraan puolueen puheenjohtajasta, niin Paula Risikkoahan jo kuuluttelin edellisten postausten yhteydessä. Risikon valinta aiheuttaisi enemmän värettä puoluekentässä ,koska hän ei ole ulkokultainen Stubb, eikä joustavuutta teeskentelevä Vapaavuori. Risikko on sen piirun verran inhimillisyyden puolella, jossa monikaan nyky kokoomuslainen ei ole. Risikko nyt kuitenkin tietää, että elämää on täälläkin.

Mielestäni tässä pääministerivalinnassa on puhuttu etupäässä vain tästä hallituksesta ja sen toimivuudesta. Kuitenkin pidän tärkeämpänä valittavan puheenjohtajan kykyä selviytyä myös tulevista vaalien jälkeisistä hallitusneuvotteluista, jotka mahdollisesti ovat vielä vaikeammat, kuin viimeksi. Entäpä, jos Kokoomus ei olekaan pääministeripuolue silloin. Tuossa tilanteessa uskoisin Stubbin selviävän heikoimmin, koska hän ei lienen ole tottunut häviämään. Varmasti Stubb miettisi samoin, kuin kuulussa kannanotossaan Pohjoismaiden Neuvoston tarpeellisuudesta. Voisin kuvitella, että Risikko ja Vapaavuori ovat joustavampia ja pääministeriys ei ole niin sanottu itse tarkoitus, kuten ehkä Stubbilla.

Vesa Kaitera 05.06.2014 20:01

Olen äänivaltaisena edustajana paikalla Lahden puoluekokouksessa, joten minulla on ollut aito motivaatio pohdiskella tätä puheenjohtaja- ja pääministerikysymystä oikein ajan kanssa. Olen ollut pitkään kahden vaiheilla Vapaavuoren ja Risikon välillä, ja lopulta päätynyt Risikkoon. Kokoomuksella ei ainoana vanhoista peinteisistä puolueista ole ollut koskaan naista puheenjohtajanaan ja se on aikamoinen puutos. Se antaa huono signaalin puolueesta. Risikko on lisäksi todistetusti paineenkestävä ja jämäkkä nainen, aito pohjalainen, jolla on hyvä kokemus sosiaalipolitiikasta, tuosta Kokoomuksen Akilleen kantapäästä.

Alexander Stubb on saanut selvää nostetta kampanjaansa EU-vaalien änikuninkuudestaan, mutta hänen suosionsa virallisten kokousedustajien piirissä ei ole samaa luokkaa kuin rivikokoomuslaisten. Toisaalta Risikon ja erityisesti Vapaavuoren Kokoomuksen järjestöväen piirissä nauttima suosio on suurempi kuin tavallisen kansan keskuudessa. Jan Vapaavuori on tullut tunnetuksi eleettömänä mutta tehokkaana poliittisena toimijana, ja tällä hetkellä arvioisin, että hänellä on suhteessa eniten ns. varmoja ääniä, ei kuitenkaan läheskään enemmistöä. Stubb ja Risikko kamppailevat toisesta paikasta, ja tässä kilpailussa Stubb saattaa olla hieman edellä, mutta hyvällä loppukirillä Risikko voi kiilata vaalin ensimmäisellä kierroksella kakkoseksi. Hän on kuitenkin "maakuntien ehdokas" puoluekokouksessa, joka perinteisesti suhtautuu hieman nyreästi pääkaupunkiseudun ehdokkaisiin. Mistä tämä nyreys johtuu, niin siitä minulla ei ole tarkkaa käsitystä, mutta se on sinänsä vaikuttava tekijä.

Olipa toisen kierroksen pari sitten Vapaavuori - Stubb tai Vapaavuori - Risikko, niin toisella kierroksella Vapaavuori on selvä suosikki. Jos STX-telakan osto onnistuu vielä ennen puoluekokousta, niin se vahvistaa entisestään Vapaavuoren asemaa.

Risto Nurmi 05.06.2014 23:07

Jos Kokoomus haluaa jatkossakin olla Suomen suurin puolue ja vallassa, on Paula Risikko ainoa vaihtoehto. Jan Vapaavuoren johdolla puolue kutistuisi 3.-4. suurimmaksi puolueeksi ja Alexander Stubbin johdolla 2.-3. suurimmaksi puolueeksi.

Muista tämä fakta, hyvä äänivaltainen puoluekokousedustaja.

Hanna Ström 06.06.2014 4:34

Vastaan keskusteluun vähän viipeellä, mutta olen lukenut kaikki sekä katsonut HS:n pääministeritentin, joten sallittakoon pari mielipidettä tähän Perässähiihtäjän hienoon blogiin.

On totta, kuten monet kirjoittavatkin, että Kokoomuksella on selvästi verrattuna esimerkiksi SDP:hen (RIP) aivan erilainen, hyvähenkinen ja mielestäni ihan tarkoituksella "vastakkainasettelua välttävä" pj-vaali tulossa.

Silti olen saanut vaikutelman, että Kokoomuksessa on taustalla ajatus siitä, että nyt ainakin tähän "pätkäksi" - ja miksi ei pidemmäksikin aikaa - pitäisi saada puheenjohtaja ja siten pääministeri, joka ikään kuin pitäisi saavutetut virstanpylväät ja Suomen tavoitteet pystyssä.

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuorihan olisi juuri tällainen henkilö ja lisäksi pystyisi vaikka suoraan hyppäämään tehtävään ilman mitään siirtymisvaiheen ongelmia tai uudelleenkoulutusta (vrt. esim valtiovarainministeriksi nouseva Antti Rinne (sdp).

Mutta Kokoomushan äänestää oikeastaan enemmän omasta puheenjohtajastaan, jolloin jos Kokoomus voittaa seuraavatkin edk-vaalit, puheenjohtajasta tulee pääministeri. Ei voi tietää, mitä kokoomuslaiset haluavat ja mitä he päättävät, joten totta, kuten Perässähiihtäjä toteaa, mielenkiintoinen vaali on tulossa.

Lisäksi varmasti kannattaisi ottaa huomioon se, että kuka Kokoomuksen puheenjohtajakandidaateista tulee parhaiten toimeen seuraavien vaalien voittajiksi ennustettujen oppositiopuolueiden, Keskustan ja Perussuomalaisten puheenjohtajien kanssa.

Olisiko sinänsä kyvykkään Paula Risikon valinta Kokoomukselta myönnytys "maakuntien Suomen" suuntaan ja siten hyväkin asia ajatellen seuraavia eduskuntavaaleja ja niiden jälkeisiä hallitusneuvotteluja.

Itse en usko, että Alex Stubbin kaltainen ikiliikkuja ja energiapakkaus pysyy fyysisesti kovin pitkään Suomessa, vaikkakin on isänmaallinen henkilö, vaan että hän seuraa parhaana ystävänään pitäväänsä Jyrki Kataista EU:n hommiin ja ehkä koko maailman areenoille.

En usko, että Alexin, jos kohta monen muunkaan, hermot ja huumorintaju jaksaisivat kovin pitkään kotimaan poliitikkojen jaamailua ja hitautta sekä penseyttä asioissa.

Veikkaan, että Jan Vapaavuoresta tulee Kokoomuksen puheenjohtaja, koska hänen kaltaistaan ihmistä, asiaosaajaa ja luotettavaa "äijjää" tarvitaan nyt puolueen ja Suomen johtoon.

Mutta nähtäväksi jää. :)

Unto Hämäläinen 06.06.2014 5:42

Huomenta kaikille. "Mutta nähtäväksi jää", kirjoittaa Hanna tuossa edellisessä. Kiitos Hannalle ja kaikille muille kommentaattoreille.

Seisoin torstai-iltana 1,5 tuntia Sanomatalon Mediatorilla ja kuuntelin pj-tenttiä, joka oli kaikin puolin mallikelpoinen suoritus. Parhaiten tietysti selvisivat Pia Elonen ja Markko Junkkari, mutta eivät ehdokkaatkaan huonoja olleet. Eilispäivän aikana san runsaasti kokoomuslaisilta sähköpostiviestejä. Joukossa oli myös useita, puhutaan jo kymmenistä, puoluekokousedustajia. Heihin vetoan nyt: tulkaa mukaan Perässähiihtäjän keskusteluun reilusti ja omalla nimellänne. Olisi upeaa kuulla teidän mielipiteitänne. Tämä on ainutlaatuinen tilaisuus ja tarjous, joka ei toistu. Nyt on viikko aikaa keskustella, käyttäkää hyväksenne.

Ja toisaalta - valtaosa kokousedustajista, joita on siis 850, seuraa tätä blogikeskustelua, siitä tulin eilen vakuuttuneeksi. Jos haluat vaikuttaa heidän mielipiteisiinsä, tämän blogin keskustelussa se on vielä mahdollista.

Keskustelu jatkukoon!

uh

Risto Virrankoski 06.06.2014 13:47

Kyllä finaalissa ovat Stubb ja Vapaavuori. Risikko ei vaan ole tämän tehtävän tasoinen henkilö. Naiseus ei ketään pätevöi jos ei miehisyyskään.

Stubb olisi ns. iso potentiaali, mutta samalla iso riski. Hänestä ei ole riittävästi näyttöä. Ei ole vielä joutunut syömään 'sällin paskaa'. Hänellä älykkäänä henkilönä voi olla taipumus joutua ratkomaan sellaisia ongelmia, joihin viisas ja kokenut ei joutuisikaan.

Vapaavuori on hyvä ja samalla riskittömin ehdokas. Hänestä minulla on henk.koht. kokemuksia erittäin hankalan tilanteen hoitamisessa. Hän toimi siinä tilanteessa juuri niin kuin hänestä syntynyt julkikuva asiallisesta, rauhallisesta ja hyvähermoisesta mutta vaativasta henkilöstä antoi odottaa.

Juhani Heinula 07.06.2014 12:24

Hesarin tentti aukaisi lopullisesti silmäni. Paula Risikko ei ole valitettavasti pääministeritasoa. Olisi ollut hyvä saada jo meidänkin puolueeseen naisenergiaa aivan huipulle, mutta joudumme näköjään vielä odottamaan. Mutta kumpi herroista tulee valituksi? Tällä hetkellä tuntuu, että Stubb toisi uusia tuulia ja uusia kannattajiakin, mutta onko Kokoomus valmis Stubbiin? Kokoomus on kuitenkin lähtökohtaisesti konservatiivinen puolue ja pyrkinee valitsemaan turvallisen vaihtoehdon. Vapaavuori tuo mieleen lähes Paasikivimäisen päättäväisyyden ja sopivan äreydenkin. Hänen johdollaan Kokoomus tietäisi, mitä on tulossa. En usko, että hänen historiansa kolhut pitkällä jänteellä olisivat ratkaiseva este puheenjohtajan tehtävässä. Ylen toimittajat tietysti rassaavat vielä ainakin parit vaalit asialla, mutta eiköhän äänestäjät pysty antamaan anteeksi. Kokoomuksen kannatus ei Vapaavuoren johdolla todennäköisesti lähtisi ainakaan kasvuun, mutta tuskin tippuisikaan merkittävästi. Itse kannatan Stubbia, mutta veikkaan, että Vapaavuori valitaan, eikä valinta ole lainkaan huono.

Jan Rossi 07.06.2014 15:41

Koskohan ollaan valmiita keskustelemaan väistyvän pääministerin Kataisen kauden saldosta. Mitä jää käteen? Suomelle jää Kataisen kauden jälkeen selvitettäväksi käsittämättöiin mittoihin paisunut valtionvelka, suurtyöttömyys, sekä miljarditakuut EU:n köyhille jäsenmaille. Pitäisi kysyä, että oliko Katainen siunaus tälle maalle? Itse en valitettavasti näe valoa. Kataisen kausi päättyy samalla tavalla kuin Urpilaisenkin. Mitään virheitä ei kumpikaan myönnä tehneensä.

Jan Rossi

Pirkko Luhtanen 07.06.2014 16:08

Olen pohdinnoissani tullut myös siihen tulokseen, että kokoomuksen puoluekokousedustajat valitsevat Vapaavuoren. He luultavasti pitävät Stubbia hieman liian riskivalintana. Itse kannatan myös Stubbia hänen uudenlaisen ajattelunsa ja positiivisuutensa takia, mutta en pane ollenkaan pahakseni Vapaavuoren valintaa. Kokousedustajat luultavasti näkevät Jannen turvallisempana vaihtoehtona. Risikko ei mielestäni ole vaihtoehto.

Kokoomuksen kannatuksen kannalta - siis eduskuntavaaleissa - Stubb olisi paras vaihtoehto, Risikko luultavasti laskisi kannatusta ja Vapaavuoren osalta kannatus pysynee nykyisessä.

Veli-Pekka Silvan 07.06.2014 18:17

Olisi mielenkiintoista nähdä kaksitaistelu Stubb vs. Sipilä eduskuntavaaleissa.

Kokoomus ja kepuhan sen vaalin ykköspaikasta taistelevat. RKP on automaattisesti hallituksessa.

Risikon valinta ei toisi tarpeeksi särmää koska hänkin on maalainen, Vapaavuori olisi toinen vaihtoehto, hän osaa likaisia temppuja. Vapaavuori onkin todennut että politiikka on kontaktilaji ja siinä hän on oikeassa.

Heli Reinilä 09.06.2014 12:48

Asetelmat saattavat vielä muuttua, mutta tällä hetkellä tuntumani on, että Kokoomus valitsee varman päälle. Vapaavuori olisi varmin Kataisen linjan jatkaja. Hänestä saattaa löytyä enemmän särmää kuin Kataisesta, joka taisi lopulta olla liian pehmo kuuden puolueen hallituksen pääministeriksi. Eli jos puolue hakee vakautta ja jatkuvuutta hallitustyöskentelyyn, niin Vapaavuoresta tulee puheenjohtaja.

Marja-Leena Korva 09.06.2014 20:02

Vajaa viikko aikaa valintaan. Nyt tarvitaan ryhtiä toteuttaa hallituksen tekemät päätökset. Kenellä ehdokkaista on rohkeutta ja uskallusta toimia?

Vapaavuori on osoittanut päättäväisyytensä sisäpolitiikassa, ja uskoisin, että ulkopolitiikassa häneen voisi luottaa. Stubbissa on luovuutta ja potentiaalia, mutta yltiöindividualismi ei sovi suomalaiseen kulttuuriin. Risikko hallitsee sosiaali- ja terveyspolitiikan, saataisiinko sote-uudistus viimeinkin tehtyä?

Pääministerin tulee hallita retoriikka, mutta tärkeimpiä asioita tällä hetkellä ovat tekemiset eivätkä puhumiset. Valinta varman päälle eli Vapaavuori toisi jatkuvuutta.

Vesa Kaitera 11.06.2014 0:26

Jos Kokoomuksen puheenjohtaja valittaisiin pelkästään sen perusteella, kuka olisi nyt pätevin sekä puheenjohtajaksi että pääministeriksi, niin uskoisin valinnan osuvan Jan Vapaavuoreen. Mutta nyt on kyse muustakin. Kokoomus on vanhoista puolueista ainoa, joka ei ole koskaan valinnut puheenjohtajakseen naista, eikä ehkä valitse nytkään. Mutta eiköhän kymmenen kahdenkymmenen vuoden sisällä Kokoomuksenkin ole käytännön pakko valita nainen puheenjohtajakseen? Olisiko tuo nainen yhtä koulutettu, kokenut ja pätevä kuin Paula Risikko? En ole lainkaan varma siitä. Siksi nyt kannattaisi hyvin vakavasti pohtia Risikon valitsemista.

Toinen seikka liittyy aluepolitiikkaan: Stubb tuntee Brysselin, Vapaavuori pääkaupunkiseudun mutta Risikko koko maan. Kolmas tekijä on se, halutaanko puheenjohtajan olevan talouspoliitikko (Vapaavuori), kansainvälisten asioiden hyvä tuntija (Stubb) vai SoTe-asioiden ammattilainen (Risikko). Talouspolitiikka on perinteisesti ollut Kokoomuksen leipälaji, joten saattaisi olla hyvä välillä valita sellainen henkilö, jolle sosiaalipolitiikka ei ole vain välttämätön paha.

Neljäs seikka liittyy puolueen imagoon. Stubb on kielitaitoinen hyvin koulutettu juppi, joka kyllä vetoaa varmaan niihin, jotka tuntevat itsensä voittajiin. Entäs me pitkäaikaistyöttömät ja muut ei-niin-hyvin-menestyneet? Voimmeko me tuntea Stubbin aidosti omaksi johtajaksemme ja ainakin jossain määrin samaistua häneen ja hänen politiikkaansa? Se on vähän sama kuin yrittäisi samaistua Maata kiertävään satelliittiin. Vapaavuoren harkittu asiallisuus ja hänen osoittamansa tehokkuus ovat hänelle suuria etuja kokoomuslaisten silmissä. Mutta hän on särmikäs persoonallisuus, joka antaa usein ulospäin jörön vaikutelman.

Risikolla on ollut pari vuosikymmentä kestänyt työura ennen politiikkaan siirtymistä. Hän ei siis ole poliittinen broileri. Paula on jämäkkä nainen, jota muuan kriitikko kuvasi ilmauksella "Risikko sopii parhaiten keskitysleirin vartijaksi". Imagollisesti tuollainen tiukkuus saattaa joitakin haitata, mutta voiko suuren puolueen puheenjohtaja olla kiltti ja pehmeä? Ei taatusti voi, tai muuten hänen puheenjohtajuutensa jää lyhyeksi.

Viimeksi katsaus tulevaisuuteen. Risikon valinta olisi pieni maanjäristys, ja voisi aiheuttaa koulutettujen naisten siirtymää SDP:sta Kokoomukseen, ja naisten aktivoitumista Kokoomuksen sisällä. Stubbin valinta saattaisi hieman passivoida Kokoomuksen pienituloisinta osaa, mutta hänen nuorekas ja tarmokas imagonsa toisi lisää tukijoita nuorten joukosta. TV-esiintyjänä Stubb on erittäin vahva, ja seuraavat eduskuntavaalit saattaisivat hänen johdollaan mennä hieman paremmin kuin kummankaan muun. Mutta kestäisikö Alexin sisäinen innostus vetää vuosi toisensa jälkeen hallitusta ja Kokoomuksen jähmeähköä kenttää? Hieman tuota epäilen. Stubb on jo aiemmin osoittanut kärsimättömyyttä, eikä hänen paineensietokyvystään ole todisteita. Sekä Vapaavuoren että Risikon kohdalla tuo paineenkestävyys on jo testattu ja hyväksi havaittu.

Tuon tekstin olen kirjoittanut jo muutamaan lehteen ja kopioin sen tännekin, koska siitä välittyy syitä siihen, miksi Risikon kannatus tulee Lahden puoluekokouksessa olemaan median ennakoimaa suurempaa ja Stubbin vastaavasti pienempää. Vapaavuori oli pitkään useiden laskelmissa (myös minun) ennakkosuosikki, mutta sekä Risikko että Stubb ovat parin viimeisen viikon aikaan vahvistaneet asemiaan hänen kustannuksellaan. Juuri nyt Vapaavuori on aidossa vaarassa pudota toiselta kierrokselta. Jos näin käy, niin Risikko peitonnee Stubbin, ja tekee historiaa ensimmäisenä naisena Kokoomuksen puheenjohtajan paikalla. Jos kuitenkin Vapaavuori selviää jatkoon, niin hänellä on aito mahdollisuus voittaa toisella kierroksella vastaehdokkaansa, olipa tämä Risikko tai Stubb. Stubbin voitto olisi edelleen minulle yllätys, muttei aivan niin suuri yllätys kuin vielä kymmenisen päivää sitten.

Pirkko Luhtanen 13.06.2014 21:14

Nyt on jännitys huipussaan kokoomuksen puoluekokouksessa. Veikkaukseni edelleen on, että Janne voittaa. Oletko Unski paikan päällä, tänään katsoin suorana nettilähetyksenä Kataisen jäähyväispuheen.

Olen itse aikanaan ollut jonkinlainen aktiivi politiikassa, mieheni ei koskaan, joskin jaamme samantyyppisen aatemaailman ja hän seuraa myös aktiivisesti politiikkaa. Katsellessani tänään Kataisen puhetta,hän totesi, että eipä taida Antti Rinne tuohon pystyä. Siis tällä tavalla puhumaan.

Olken itse puhetyöläinen, ja mieheni aikanaan myös ja kiinnitämme paljon huomiota poliitikkojen nk. ulosantiin eli miten saat sanomasi fiksuksi ja ymnmärrettävästi sanotuksi.

Tämänhetkinen puhujasuosikkini on Barak Obama.

Ei tätä maailmaan tietysti puhumalla paranneta, mutta hyvä retoriikka ja kansantajuinen lausunta on niitä vähimmäisiä hyvän poliitikon ominaisuuksia.

Huomenna meille on sitten valittu uusi pääministeri.

Jännää.

Unto Hämäläinen 13.06.2014 21:54

Pirkko, olen samaa mieltä, että jännitys on huipussaan. Onhan tämä nyt huikea tilanne. Etteikö muka politiikassa voi vaikuttaa? Nämä 850 kokoomuksen valittua puoluekokousedustajaa ovat kuin Kiinan kommunistisen puolueen delegaatit, valta on nyt heillä. Seuraan huomenna kotona HSTV:n suoraa lähetystä kokouksesta ja kirjoitan kommentin heti valinnan jälkeen. Haastan myös kommentaattorit - olkaa lauantaina ja sunnuntaina hereillä. Tästä tulee jännää.

Unski

Riitta Skoglund 13.06.2014 23:59

Jännää, järkyttävää ja loogista. Pääministeri tulee jatkamaan samasta puolueesta, joka viime ek-vaalien jälkeen pääministerin paikan otti. Kesti kauan minun sulatella ja nielaista, miten suurta valtaa 850 puoluekokousedustajaa käyttää, kuten Unto edellä kirjoittaa, mutta ihan loogista se on.

Valitsijoilta kysytään nyt viisautta, kaukonäköisyyttä, malttia. Monen roolin valinnassa pitäisi mielestäni painottaa puheenjohtajan tehtävää, joka on pidempi pesti kuin pätkä-pääministeriys. Tehtävässä ei ratkaise sukupuoli, ei helsinkiläisyys eikä toiseen tehtävään annetut 148 000 ääntä. Mycket spännande; onneksi on vapaapäivä!

Kokonaan toinen asia on, miten hallituskausi on sujunut, mitä on saavutettu ja ennen kaikkea ei ole saavutettu . Kataisen hallituksen saavutuksia on kommentoitu savolaiseksi urakaksi: aloittamista vaille valmis. Kovat on paineet seuraavassa vaalissa, olivatpa ne ennen aikojaan tai ajallaan. Lisää varmaankin nukkujia, ja lisää liikkuvia äänestäjiä; täytyy koittaa vielä huomenissa reflektoida tuota Perässähiihtäjän edellistäkin kysymystä.

Jan Rossi 14.06.2014 9:08

Tänään Stubb valitaan kokoomuksen uudeksi puheenjohtajaksi vetämään kokoomuksen vaalivankkureita eduskuntavaaleihin, mutta ennenkaikkea Kataisen presidenttivaalikampanjaa 2018 vaaleihin. En nimittäin usko, että Niinistö jatkaa toiselle kaudelle, sillä Sauli Niinistö täyttää vuonna 2018 70-vuotta, joten tuskin kukaan haluaa jatkaa presidenttinä 76-vuotiaaksi saakka. Katainen lähtee Eurooppaan kasvamaan korkoa 2018 vaaleihin, tekee siis saman, jonka Niinistö teki aikoinaan lähdettyään pankinjohtajaksi Eurooppaan. Kataiselle tehdään tilaa presidenttiehdokkuudelle ja ahetaan välimatkaa pääministerikauden käsittämättömille töppäyksille.

Pidän selvänä, että Kataisen pääministerikauden saldo on puhtaasti miinusmerkkinen, sillä maan talous ajettiin velkaorjuuteen, massairtisanomisten tielle ja konkurssiaaltoihin Suomessa. Suomea johdetaan pakolla Kataisen jälkeen. Kuntia pakkoliitetään, vastain kuntalaisten tahtoa. Kymmenet miljardit eurot on annettu Euroopan velkamaiden auttamiseen ja samaan aikaan rahaa ei löydy edes yhden lastensairaalan rakentamiseen Suomessa. Vanhushuolto on katastrofimaisessa tilassa. Ja Suomessa vaan hymistellään kokoomuksen tuhopolitiikalle Suomessa. Mielestäni Stubbin valinta kertoo millaiset kovat oikeistolaiset arvot puhaltavat kokoomuksessa. Ja kaikkein surullisinta on se, että SDP haluaa jatkaa Stubbin tulevassa hallituksessa, vaikka oma kannatus on lähtemässä alta. En ymmärrä Antti Rinteen ideaa olla mukana tässä hankkeessa. Suomi saa Stubbista kivikovan oikeistolaisen pääministerin, jonka kyydissä SDP:ltä lähtee matto lopullisesti alta.

Jan Rossi

Vesa Kaitera 16.06.2014 0:41

Niinhän siinä lopulta kävi, että Stubbin raju loppurutistus oli muille ehdokkaille liikaa. Kun lähdin perjantaiaamuna kohti Lahtea, niin minulla on se vakaumus, että Stubb voi hyvinkin selvitä toiselle kierrokselle, mutta että hänen vastaehdokkansa, olipa se sitten Risikko tai Vapaavuori, lopulta selvittäisi kisan edukseen. Kuitenkin prjantaina Stubbin kampanjaorganiaatio toimi erinomaisesti, ja sekä me risikkolaiset että vapaavuorelaiset aloimme olla varmoja siitä, että Stubb saisi ensimmäisellä kierroksella eniten ääniä.

Kaikkien ehdokkaiden tukiryhmät toimivat aktiivisesti mutta korrektisti, mitään säröä reiluun kilpailuun ei tullut. Tähän varmaan osaltaan vaikutti se, että ehdokkaita oli enemmän kuin kaksi, mikä esti maksimaalisen vastakkainasettelun.

Yritin kovasti saada niitä edustajia, joilla oli Vapaavuoren pinssi rinnassaan, ottamaan edes pienen tuumaustauon siinä, mitä he tekisivät, jos Vapaavuori putoaisi pois toiselta keirrokselta. Valitettavasti kuitenkin Kokoomuksen puoluehierarkian leijonanosa tuki Vapaavuorta, ja se antoi monelle ruohonjuuritason vapaavuorelaiselle sen käsityksen, että hänen ehdokkaansa olisi ilman muuta toisella kierroksella. Kun ilmeni, että kävi toisin, niin moni heistä tuli täydellisesti yllätetyksi. Ja siihen mätkähti toisen kierroksen äänestys aivan heti perään. Oli selvää, että tämä tilanne suosi Stubbia toisella kierroksella.

On kuitenkin avoimesti myönnettävä, että Alexander Stubbin esiintyminen oli puoluekokouksessa vahvaa ja uskottavaa. Kukaan naisesta syntynyt ei olisi voinut häntä lauantain äänestyksessä voittaa. Lisäksi on todettava, että Alexin puheet niin lauantaina kuin sunnuntainakin henkivät sitä, että hän on viime viikkojen aikana päässyt varsin hyvin sisälle Kokoomuksen ruohojuuritason toimijoiden poliittisesta toiveista. Hänähän otti henkilökohtaisesti yhteyttä yli 2/3:aan puoluekokousedustajista ennen puoluekokouksen alkua, ja teki sen hyvin taitavasti. Tämä saattoi hyvinkin ratkaista vaalin hänen edukseen.

Luetuimmat
  1. 1

    Nuoret kiinalaiset matkailijat haluavat Suomesta mustikkapiirakkaa ja prinsessa Leian koruja – ”He ostivat 42 000 euron edestä kelloja ja koruja

  2. 2

    Pidättely sekoittaa suoliston eikä hyvältä tuntuva vatsa aina voi hyvin – Nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

  3. 3

    Huono palkka ja raskas arki – moni lastentarhan­opettaja harkitsee alan vaihtamista: ”Tuli kiky ja lomarahat meni”

  4. 4

    Tom-Kristian Heinäaho kasvoi Jehovan todistajaksi, nousi liikkeen vanhimmistoon ja salaisuuden paljastuttua joutui sen eteen – ”Olen tiennyt aina kristallinkirkkaana, että pidän miehistä”

  5. 5

    Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

  6. 6

    Vaikka olimme tehneet jakeluvirheilmoituksen jo kaksi kertaa, Posti jatkoi kirjeiden lähettämistä väärään osoitteeseen

  7. 7

    Luteiden saastuttamat tavarat päätyivät epäonnisten dyykkarien matkaan Espoossa – ”Ettehän missään tapauksessa koske lavan sisältöön”, asukkaille ohjeistettiin

  8. 8

    Trump näkee USA:n uhrina – Presidentti julisti YK:ssa uuden itsekkyyden ajan

  9. 9

    Katossa reikä ja kellarissa vettä – pala suomalais-virolaista kulttuurihistoriaa uhkaa tuhoutua rakennusyhtiön omistuksessa

  10. 10

    Meteoriitti teki tiilikattoon reiän ja lävisti viisi senttiä paksun lankkulattian – Suomessa meteoriitit ovat lojuneet nurkissa ja päätyneet lasten leikkeihin

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

  2. 2

    Luteiden saastuttamat tavarat päätyivät epäonnisten dyykkarien matkaan Espoossa – ”Ettehän missään tapauksessa koske lavan sisältöön”, asukkaille ohjeistettiin

  3. 3

    Keinokuituvaatteet tuhoavat meriä ja voivat vaarantaa ihmisten terveyden, mutta moni ei tiedä sitä – ”Fleece on erityisen haitallista”

  4. 4

    Ammattikouluissa ei tarvitse osata mitään saadakseen tutkinnon, arvioi tutkija – HS:n kyselyn mukaan opettajilla on paine päästää kaikki läpi kursseista

  5. 5

    Teinitytön parkkihallissa Keravalla raiskanneelle ja lapsia hyväksikäyttäneelle miehelle jälleen tuomio – seksiä 12-vuotiaan tytön kanssa

  6. 6

    Koulutaksi jätti 7-vuotiaan autistilapsen yksin parkkipaikalle Espoossa – Yritys: Kuljettaja ei saisi tällaisissa tapauksissa kuunnella lasta

  7. 7

    Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö, johon tulee 15 uutta virkaa – Sipilä: ”Olen huomannut, miten tärkeää tutkimukseen perustuva tieto on”

  8. 8

    Päivähoidon maksut alenevat – keskituloisen kahden lapsen perheen maksut laskevat yli 1 200 euroa vuodessa

  9. 9

    Liika istuminen pidentää selän lihaskalvoja, ja siksi asentomme painuu kasaan – Uusi treenimuoto voi auttaa selkävaivoihin

  10. 10

    ”Kuvaaminen on hyvin vaarallista” – Narcos-sarjan työntekijä ammuttiin autoonsa, ja nyt ”maailman häikäilemättömimmän” huumeparonin veli uhkailee Netflixiä

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

  2. 2

    Tässäkö Helsingin seudun kammotuin työpaikka? Palkka 7 500 euroa kuussa, mutta hakijoita ei näy

  3. 3

    ”Meidän on nyt mentävä”, sanoi poika ja joi myrkyn siskojensa kanssa – Kiinan ”hylättyjen lasten kaupunki” on täynnä lohduttomia tarinoita

  4. 4

    Mittaatko onnea väärillä mittareilla? Hyvään elämään on olemassa vain yksi lääke

  5. 5

    Ani Kellomäki sai 17-vuotiaana syöpädiagnoosin – mutta hänen suurin tragediansa väijyi äidin huoneen oven takana

  6. 6

    Meitä on pissattu silmään – pelätty kemikaali on varsin harmiton

  7. 7

    ”Hirvittäviä kuvia” huippupoliitikoista ottanut kuvaaja sai viime vuonna valtioneuvoston kanslian kimppuunsa – Nyt hän kutsui näyttelyyn kaikki ministerit, mutta yksikään ei tullut

  8. 8

    Päiväkoti irtisanoi lapsen Lauttasaaressa

  9. 9

    ”Kyseessä on pahanlaatuinen kasvain” – Suomalaisnainen sai musertavan syöpäuutisen postitse kotiin ja luki sattumalta potilastiedoistaan, ettei voi parantua

  10. 10

    Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

  11. Näytä lisää