Perässähiihtäjä

Miten pakotekierre saataisiin poikki?

Euroopan unionin Venäjää vastaan asettamat pakotteet tulivat voimaan tänään perjantaina. Emme vielä tiedä, mitä Venäjä vastaa, mutta tähän tämä ei jää. Uudessa Talouselämä-lehdessä on aiheesta kiinnostava haastattelu, jonka on antanut saksalainen poliitikko Norbert Röttgen. Hänen nimensä ei sano meille suomalaisille mitään, mutta Saksassa hän on merkittävä vaikuttaja, liittokansleri Angela Merkelin läheinen puolue- ja työtoveri.

49-vuotias Röttgen on Saksan parlamentin, liittopäivien, ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja. Ikänsä, taustansa ja kokemuksensa perusteella Röttgen voi hyvinkin nousta jonain päivänä kristillisdemokraattien johtajaksi. Senkin vuoksi kannattaa lukea, mitä hän sanoo.

Talouselämän haastattelussa Norbert Röttgen ilmoittaa, että Saksa on valmis moninkertaistamaan Venäjän-vastaiset pakotteet.

”Venäjä-sanktioissamme on vielä laaja valikoima käyttämättömiä keinoja kaikilla talouden aloilla, energiasta finanssisektoriin. Meillä on vielä varaa uusille pakotteille, ja olemme valmiita ottamaan kaikki tarvittavat Venäjän vastaiset toimenpiteet käyttöön”, hän vakuuttaa.

Röttgen ei säästele sanojaan, kun hän suomii Venäjän politiikkaa ja presidentti Vladimir Putinia.

”Kyse on Putinista ja hänen vallastaan”, hän arvioi Venäjän ja Ukrainan kriisiä ja toteaa: ”Tämä kaikki on vain laajentumishalun legendaa, jonka on määrä tukea Putinin valtaa.”

Röttgen ennustaa myös tulevaisuutta.

”Eräänä päivänä myös Venäjän kansalaiset voivat saada päähänsä käyttää omaa itsemääräämisoikeuttaan ja alkaa puolustautua Venäjällä järjestettyjä väärennettyjä ja manipuloituja vaaleja vastaan.”

Röttgen ei suinkaan ole ainoa eurooppalainen poliitikko, joka on puhunut näinä päivinä ”kovia”. Putin ja ulkoministeri Sergei Lavrov ovat hekin käyttäneet tylyjä ilmauksia.

Milloin edellisen kerran on käytetty näin kovaa kieltä?

Historiaa pitää kelata 1970-luvun lopulle ja 1980-luvun alkuun asti, jolloin Neuvostoliitto ja länsivallat kalistelivat. Silloin käytettiin usein sellaista käsitettä kuin ”varustelukierre”. Kumpikin puoli ilmoitti vuorotellen aseistuksen lisäämisestä ja perusteli hankintojaan sillä, että kun toinen puoli oli lisännyt, siihen piti vastata.

Kierre jatkui vuosikausia, ja vuosina 1983-1984 käytiin lähellä maailmansotaa.

Kierre katkesi vasta 1985, kun Mihail Gorbatšov nousi Neuvostoliiton johtoon ja alkoi kokonaan uusi vaihe idän ja lännen suhteissa.

Jälkikäteen on arvioitu, että nimenomaan varustelukierre olisi katkaissut Neuvostoliiton niskan. Sen johto arvioi voimansa väärin ja havahtui liian myöhään huomaamaan, etteivät sen resurssit riittäneet kamppailuun lännen kanssa.

Pakotekierre ei – ainakaan vielä – ole yhtä vaarallinen ilmiö kuin varustelukierre oli kylmän sodan aikana. Pakotekierre rikkoo kuitenkin Venäjän ja Euroopan unionin suhteita.

Kun Suomi vuonna 1994 päätti liittyä EU:n jäseneksi, yksi tärkeimmistä tavoitteista oli unionin ja Venäjän suhteiden parantaminen. Siinä onnistuttiin pari kymmentä vuotta, mutta nyt tulevaisuus näyttää todella synkältä.

Mitä tehdään sinä päivänä, kun unioni ei keksi enää uusia taloudellisia pakotteita tai Venäjän arsenaalista ei löydy uusia rauhanomaisia vastatoimia meidän kiusaksemme?

Kirottu tilanne, ja on se hyvin hämmentävä. Täytyy ihan suoraan myöntää sekin, että olen ollut tästä kaikesta yllättynyt. Vaikka EU:n ja Venäjän välillä on ollut jatkuvaa kitkaa, en olisi uskonut, että joudumme tähän kierteeseen. Ajatelkaa - vielä vuosi pari sitten puhuttiin ihan vakavissaan viisumivapaudesta Venäjän ja EU-maiden kesken.

Pahalta tuntuu sekin, ettei tunnelissa ole valoa näkyvissä. Ja kaikkein pahinta on, että hauras rauha Ukrainassa rakoilee. Koko maa on nollapisteessä, ja se maa sijaitsee Euroopan sydämessä.

Vaan mitä ajattelevat Perässähiihtäjän lukijat ja kommentaattorit? Miten meidän pitäisi suhtautua Venäjään? Millaisia tuntoja tämä teissä herättää? Onko Suomi toiminut viisaasti vai tyhmästi? Olisiko voitu tehdä enemmän, jos olisi niin mitä?

Päivän Hyvä Kysymys kuuluu: Miten pakotekierre saataisiin poikki?

Seuraavan kerran postaan maanantaina. Pohditaan silloin Ruotsin vaalitulosta.

Päivän siteeraukset:

”Venäjän täytyy kunnioittaa naapurimaidensa itsenäisyyttä ja alueellista koskemattomuutta, kuten se on sitoutunut tekemään Etyjin perustajajäsenenä ja vuoden 1975 Helsingin kokouksen loppuasiakirjan allekirjoittajana. Kaikki Etyjin työhön osallistuvat maat ovat hyväksyneet nämä sitoumukset. Tällaiset rikkomukset heikentävät perusluottamusta, jonka tulisi olla perusvoima kansainvälisissä suhteissa 2000-luvulla, ja siksi näitä rikkomuksia ei saa hyväksyä.”

Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen puheenjohtaja Ilkka Kanerva Oslossa 11.9. 2014

”Mitä pitäisi tapahtua, että SRV lähtisi pois?

”Jos tulisi kielto, ettei siellä saa toimia. Tai jos sieltä ei saisi firman rahaa pois tai konfiskoitaisiin meille kuuluvaa omaisuutta. Kaukana ollaan vielä siitä tilanteesta. Meillä on paljon pelimerkkejä kiinni Venäjällä. Myös meidän venäläiset kumppanimme haluavat, että yhtiö toimii ja pysyy siellä.”

”Venäläisillä on pitkä muisti. He muistavat ne, jotka ovat pysyneet siellä vaikeinakin aikoina. He arvostavat sitä, että yritykset toimivat pitkäjänteisesti.”

Rakennusyhtiö SRV:n toimitusjohtaja Jukka Hienonen Talouselämässä 11.9. 2014

17 vastausta artikkeliin "Miten pakotekierre saataisiin poikki?"

Erno Klaus 12.09.2014 20:45

Ensimmäisenä pitäisi saada loppumaan sen myytin levitys että meneillään olisi jokin pakotekierre: EU ei (eikä länsi ylipäätään) ole missään vaiheessa perustellut eikä nytkään perustele pakotteitaan sillä että "toinenkin osapuoli". Pakotteita perustellaan Venäjän jatkuvalla Ukrainaan kohdistuvalla agressiolla.

Venäjä puolestaan perustelee omia pakotteitaan lähes pelkästään sillä että muut maat asettavat pakotteita sitä kohtaan. Toisena (ilmeisesti eniten omille kansalaisille osoitettu) selitys on että pakotteet hyödyttävät Venäjää.

Eli "pakotekierre" saadaan loppumaan kun Venäjä alkaa osoittamaan olevansa luotettava neuvottelukumppani jonka kanssa voidaan jotain Ukrainasta sopia ilman että Venäjä sanoo yhtä ja tekee ihan muuta. Silloin voidaan käyttää muita keinoja tilanteen ratkaisemiseksi, sitä ennen ei ole oikein muita realistisia keinoja kuin pakotteet.

Kari Lehtinen 12.09.2014 21:25

Niin, asia on yksinkertainen !

Venäjä pois Ukrainasta !

En ymmärrä venäläisten pitkää muistia, koska ovat itse aiheuttaneet selkkauksen ja jatkavat sitä. Tosin kansakunta ei ymmärrä asiaa, kun sitä pimitetään heiltä.

Kuka niitä tehtaita / teitä pyytää rakentamaan - eivät perusvenäläiset, vaan ne, joilla on rahaa - oligarkit.

Tätä ennen - raja kiinni. Olkamme solidaarisia vapaalle >Ukrainalle !!!

Juha Penttinen 12.09.2014 23:14

Mikä Venäjän ja EU:n suhteita rikkoo?

Ei pakotteet, vaan Putinin sotapolitiikka ja Venäjän täydellinen piittaamattomuus tehdyistä sopimuksista. Sotimisesta ei saa palkita, vaan sille on pantava stoppi ennen kuin me - tyhmänylpeästi liittoutumattomana pysytelleenä naapurimaana - olemme seuraava kohde. Siksi pakotteet ovat erityisesti Suomen etu ja niitä on tarpeen mukaan kovennettava.

Markus Kunnari 12.09.2014 23:37

Etyj, YK, EU ja Kanerva ovat näissä peleissä vitsejä. Perässähiihtäjä muistanee, mitä tietyissä kirjoissa ja kirjoituksissa, yms. 80-luvun alkupuoleella, kirjoitettiin ja julkituotiin. Perässähiihtäjä taisi olla mukana, yhtenä kirjoittajana, ja julkituomassa sitä silloista - ja myös nykyistä, politiikan rappiota. Mutta US:n pakinoitsijan Ollin sanoin, minä toivotan meille kaikille: Mitä sydämellisimmät kiroukseni.

Kimmo Hämäläinen 12.09.2014 23:49

Sikäli kuin Eurooppa on arvoyhteisö, niin juuri siitä on kyse. Kriisin myötä ja jälkeen olemme vähän enemmän eurooppalaisia. Nyt Eurooppa korjailee hyväuskoisuutensa jälkiä. Ja pakotekierre loppuu pakotteilla, siihen kai pyritäänkin.

Juha Mursula 13.09.2014 0:33

Kyllä kierteen katkaisu on täysin Venäjän käsissä. Venäjä puhuu yhtä ja tekee toista, valehtelee, harhauttaa ja hämmentää. Aito halu tilanteen ratkaisemiseksi Ukrainaa tyydyttävällä tavalla puuttuu. Venäjä haluaa pitää Itä-Ukrainan vaikutuspiirissään siellä olevien tärkeiden asetehtaiden takia. Venäjän (Putinin) pidemmän aikavälin tavoitteista herra tietää mutta se on varma, että naapurivaltiot saavat olla varpaillaan. Kannatan lämpimästi kovempia pakotteita Venäjää vastaan sekä Suomen Nato-jäsenyyttä!

Jukka Lehtosaari 13.09.2014 2:36

Suomi ja Viro eivät ole Venäjän ruokalistalla. Pitää lopettaa hysterian lietsonta ja tajuta, että Putin pelaa strategista peliä. Krimin kaappaus oli törkeä mutta ei järjetön siirto, samoin kuin separatistien aseistaminen. Sodan lopettaminen nyt olisi edullisinta kaikille, myös Venäjälle.

Poroshenko ymmärsi pelin hengen. Sota ei lopu sotimalla, koska Venäjä ei anna separatistien hävitä. Itä-Ukrainassa moni syyttää tapahtuneesta hallitusta. Jonkinlainen autonomia kai tarvitaan, jotta luottamus voisi palautua.

Pakotteet pitäisi purkaa heti kun tilanne rauhoittuu. Olemme jo ilmaisseet mielipiteemme, muuhun pakotteilla ei päästä. Jos EU alkaa vaatia Krimin palautusta ja Putinin eroa, tämä ei lopu koskaan.

Tero Tuoriniemi 13.09.2014 7:01

Koko kysymys on väärin asetettu. Ennen kuin aletaan mietti pakotekierteen ratkaisemista niin pohditaanpa peruskysymystä:

Euroopassa maa jota hallitseva Johtaja (jonka vallan legititeettiä on arvostellut paitsi omassa maassa vaiennettu oppsotitio, myös joukko muun Euroopan politiikan asiantuntijoita), joka harjoittaa ekspansiivista ulkopolitiikkaa, johon kuuluu tarvittaessa naapurimaiden miehittäminen. Retoriikka, jolla miehitystä perustellaan on naapurimaassa asuvien, samaan kieliryhmään kuuluvien ihmisten "turvallisuudeta huolehtiminen".

Samalla, kun Johtaja neuvottelee muiden eurooppalaisten johtajien kanssa hän koko ajan laajentaa sotatoimia mihittämässään maassa, viestien että hänellä ei ole Euroopassa aluevaatimuksia.

Johtajan keinovalikoimaan kuuluu paitsi sotilaallisen voiman käyttö, myös valtava propagandakoneisto. Koneiston tehtäviin kuuluu paitsi syöttää oman maan kansalaisille väärää informaatiota, myös vaikeuttaa euroopan päätöksentekijoiden oikea-aikaista päätöksentekoa: vaivuttaa nämä Ruususen uneen niin etteivät he kykene reagoimaan ennen kuin on liian myöhäistä.

Kuinka eurooppalaisten pitäisi suhtautua tällaiseen toimintaan? Pitäisikö hyväksyä Johajan toimet ja piirtää rajat uudestaan vallitsevan tilanteen mukaisesti. Ja toivoa samalla, ettei ekspansiivinen politiikka ei jatku.

Jos vastaus on "kyllä" niin voimme lopettaa neuvottelut, lopettaa pakotteet ja huolehtia siitä että Euroopassa on riittävästi sotilaallista voimaa seuraavien ekspansiopyrkimysten estämiseksi. Toisin sanoen, pyrkiä turvaamaan oma koskemattomuutemme. Jos vastaus on "ei", jää ainoaksi vaihtoehdoksi tehdä miehityksen jatkaminen Johtajalle sekä taloudellisesti, poliittisesti ja sotilaallissti niin kalliiksi, että tämän ainoaksi vaihtoehdoksi jää lopettaa naapurivaltioiden suvereniteetin loukkaukset.

Janne Mäkinen 13.09.2014 10:53

Eurooppa on herännyt myöhään suurvaltapolitiikan todellisuuteen. Jokaisella valtiolla on etupiiri, jota se pyrkii laajentamaan tai puolustamaan. Jotkut tekevät sitä sotilaallisella voimalla ja jotkut taloudellisella, kulttuurisella.

Kun Venäjällä ei ole muita keinoja, se käyttää sotilaallista voimaa puolustaakseen etujaan. Ukraina oli ja on ollut Venäjän etupiiriä ikimuistoisista ajoista. Kun se uhkasi luisua EU:n syliin, "ostettiin" sen valtionpäämies. Kun länsimieliset kaatoivat hänet, syntyi nykyinen kriisi. Näin lyhyesti.

Jos EU olisi ymmärtänyt olla kilpailemasta hegemoniasta Ukrainassa, ei kriisiä olisi syntynyt. Se, että Venäjä menetteli "moraalisesti" väärin ryhtyessään sotilaallisiin toimiin, on toinen juttu. Mutta se olisi pitänyt ymmärtää, eikä ihmetellä suurin sinisin silmin itsestään selvyyttä. Metternichin realpolitik on edelleen voimissaan - ja tulee olemaan, sanoivat sinisilmäiset moralistit mitä tahansa.

Pakotelinja loppuu, kun Ukraina ja Venäjä sopivat asioistaan - Venäjän eduksi. Krimi jää Venäjälle ja mahdollisesti Ukrainan separatistiosat saavat itsehallinnon - ilman kostotoimia - tai nekin liittyvät Venäjään. Ukraina jää itsenäiseksi, mutta sen on "suometuttava":

Maan on osattava hoitaa suhteensa Venäjään. Mitä paremmat suhteet sillä on Moskovaan, sen vapaammin se voi hoitaa asioitaan, niin taloudellisia kuin poliittisiakin.

Hannu Hämäläinen 13.09.2014 11:17

Mielestäni täällä on todella pintapuolista analyysia. Venäjän "ekspansiopyrkimyksistä" ei ole todellista näyttöä. Venäjän näkökulmasta EU:n ja Naton ekspansio on tapahtunut tosiasia ja on uhka Venäjän kaupallisille ja sotilaallisille intresseille. Ukrainan mahdollisen Nato-jäsenyyden seurauksena Sevastopolin laivastotukikohta olisi joutunut Naton saartamaksi. Se olisi ollut todella härskiä Naton taholta. Ymmärrän Krimin miehityksen Venäjän näkökulmasta. Samoin olisi toiminut jokainen itsetuntoinen valtio.

Uskon, että Krim riittää Venäjälle. Kriisi voi ratketa vasta sitten kun edes jotkut poliitikot alkavat arvioimaan tilannetta myös Venäjän näkökulmasta ja lopettavat puhumisen pelkästään aidan seipäistä.

Kimmo Hämäläinen 13.09.2014 12:09

Janne Mäkinen kirjoittaa kuin olisi myymässä naapurin hevosta naapurin puolesta. "Sain sata markkaa, vaikka tonnia toivoit."

Vakavasti Mäkinen, voitko ihan oikeasti yleistää logiikkasi: Entä kun Venäjä katsoo Suomen etupiirikseen? Äläkä nyt ole naiivi, että minä uskoisin niin tapahtuvan, mutta yleistyksesi tukee ajatusta, että Venäjällä on oikeus myös Suomeen.

Hannu Hämäläinen: käytät ekspansiokäsitettä mielivaltaisesti. Itsenäiset valtiot ovat omalla päätöksellään liittyneet Natoon. Ja EU:n ekspansio on jo hölynpölyä.

Marita Salenius 13.09.2014 12:17

Niin juuri Saksalla on valikoimaa ja resursseja, mutta meidän maalla ei. Mistä muusta ylipäätään voisi ollakaan kyse, kuin Putinin vallasta. Venäjällä ei ole näköpiirissä hänelle haastajaa. Itse en ole yllättynyt nykyisestä tilanteesta, sillä täällä ruohonjuuren tasolla puhuttiin paljon siitä, että mitähän tuosta seuraa, kun EU niin voimakkaasti "kosiskelee" Ukrainaa.

Venäjän on helppo toimia, koska vastassa on EU , joka ei ole välttämättä yhtenäinen - yleensäkään saati tässä kriisissä. Ehkä se yhtenäisyys löytyy vain valtiojohdollisella tasolla ja kansan mielipide voi olla sama tai ei. Oman ammattini suunnasta pakotteet ovat juuri niitä ,jotka vaikuttavat suoraan yksilötasolla ja välillisesti laajemminkin, kuin vain Valion tuottajiin.Venäjän kauppa on aina ollut oljenkorsi esim. ylituotannolle, mutta muutoinkin elintarviketuotannon laajalle menestymiselle - kotimarkkinat ei pelkästään voikaan olla toiminnan jatkuvuuden tae.

Siteerattu Jukka Hienonen tuo esiin juuri sen perusasian. Venäläinen on lojaali, mutta jos ystävyyden petät, löydät itsesi "siperiasta". Venäjää ei voida katsoa vain meidän - lännen - suunnasta. Ei Venäjä ole koskaan ollut, eikä siitä tule meidän normien mukaan elävää.Oikeastaan Pietari Suuren ajasta ei ole muutosta tapahtunut. Petrus halusi "sivistää" (nykyvertauksella länsimaistaa)Venäjää ulkoisesti - parta pois ja takki lyhemmäksi - mutta todellisuus oli/on toista.

Jostakin haastattelusta jo vuosia sitten luin erään venäläisen kirjailijan vastauksen, kun häneltä kysyttiin, millainen on venäläinen: " Venäläinen on kansantarujensa mukainen. Hän makoilee lokoisasti uuninpankolla ja jonkin sattuman oikusta kohtaa velhomaailman olennon, joka lupaa toteuttaa kolme toivomusta. Pankolla makaaja suoranaisesti "hassaa" ne toivomukset ja näin on jälleen siellä uuninpankolla ". Mutta saattaahan olla, että tämä onkin ihan tyytyväinen siihen pankolla oleiluun. Niin ja saattaa myös olla, että kirjailijalle esitetty kysymys koskikin vain venäläistä miestä... toisaalta miehethän siinäkin maassa etupäässä johtajan paikkoja pitelevät.

Muistuipa mieleen erään edellisen pääministerimme professori-isän sanoma: "Se, mikä on sodassa menetetty, se on silloin voittajan". Karjalastammehan siinä oli kyse. Pakotekierre ratkeaa sillä, että kukaan ei aseta uusia pakotteita ja olemassaolevat puretaan. Vai onko vaihtoehtoa sitten muuta, kuin mennä Ukrainan maaperälle sotimaan. Tai entäpä, jos tässä koko selkkauksen taustalla onkin jotakin muuta, josta emme tiedä. Elämähän on monesti elokuviakin ihmeellisempää. Siellähän on osapuolina entisen itäblogin synnyttämät/kasvattamat johtajat, jotka voivat neuvotella ihan mitä tahansa ja asiathan ovat juuri niin, kuin niiden halutaan näyttävän. Mutta kyllä jo Georgian sota olisi pitänyt olla muistutus, että Venäjä on suurvalta ja se ei miksikään muutu.

Mika Kananen 13.09.2014 16:53

Niin, Putinin johtama Venäjä haluaa ilmeisesti itselleen Neuvostoliiton suuruuden ajan vaikutusvallan. Saksan Angela Merkel ei taas liene kauhean ihastunut ajatukseen Saksan ja Berliinin uudelleen jakamisesta (jota neuvostoliiton suuruuden ajan palauttaminen käytännössä tarkoittaisi).

Merkel ei tosin myöskään ole vaatinut sen paremmin Venäjän kuin Moskovankaan jakamista. Putin taas vaatii Saksan ja Berliinin jakamista ainakin teoriassa pitäessään Neuvostoliiton hajoamista geopoliittisena onnettomuutena.

Kumpaakohan tässä nyt pitäisi kannattaa? Vaikea on valinta, kun rajanaapurina on Venäjä eikä Saksa, ja pienen kansakunnan edustajana olisi syytä pitää pientenkin kansojen suvereniteetista kiinni.

Janne Mäkinen 13.09.2014 20:53

Kimmo Hämäläinen puhuu rehellisestä kaupasta ja oikeudenmukaisuudesta.

Oikeudenmukaisuuden käsite kansainvälisessä politiikassa on outo ajatus. Vain nykyiset sinisilmäiset eurooppalaiset poliitikot haaveilevat sellaisesta - kommentaattorien ohella. Niin poliitikot myös haaveilivat ennen vuotta 1939.

Todellisuus on raadollinen. Voima ratkaisee, sotilaallinen, taloudellinen ja kulttuurinen. Venäjä käyttää sotilaallista, kun sillä ei muuta ole. EU taloudellista samasta syystä. Natolle asia ei kuulu.

Länsimainen kulttuuri tunkee kaikkialle - jopa Venäjälle. Ja koska Venäjä on taloudellisesti heikko, mitä muita keinoja sillä on hallita etupiirejään?

Venäjä on kauan katsonut Suomen kuuluvan etupiiriinsä. Salliiko se Suomen liittyvän Natoon, jos sitä haluamme? Kenties se ei sitä kykene/halua estää, mutta sen jälkeen on turha kuvitella erityisen ystävällisiä välejä Moskovaan.

lasse kosonen 14.09.2014 7:45

"Kysymys on sodasta ja rauhasta " tuo Tuomiojan lause tulee jäämään poliittiseen historiaan. Jonkun oli toimittava järkevästi silloin kuin muut olivat ovat vain huolestuneita "Suomi-kuvasta". Haikailu Naton sateenvarjon alle tai käpristely eurolamassa tuntuu olevan asia joka vie kaiken huomion. Nöyrä kuunteluoppilas Suomi pärjää EU:ssa loistavasti. Vahinko ettei luova ongelmanratkaisu ole sallittua.

Unto Hämäläinen 14.09.2014 19:19

ILTAA ja KIITOS Lasselle ja kaikille teille, jotka olette näin komean viikonlopun aikana ennättäneet kommentoida ja seurata blogin keskustelua. Muistin virkistykseksi poimin tähän yhden linkin Ylen sivuilta, tosin se on niin hyytävää lukemista, että lukeminen on kokonaan omalla vastuullanne. Viikonvaihteeessa on aihepiiristä ilmestynyt ainakin kaksi mielipidemittausta, toinen Aamulehdessä ja toinen Iltalehdessä.

http://yle.fi/uutiset/putinin_ex-avustajan_kootut_lausunnot_ukrainaan_sota_venajan_rajat_piirretaan_uudestaan_putin_haluaa_suomen/7470369

Ja huomenna pohdimme Ruotsin vaalien tulosta ja sen mahdollisia jälkijäristyksiä.

Taina Hämäläinen 04.10.2014 16:36

Nyt kun 16 puolukkaämpärillisen siivoaminen on ohi ja marjat pakasteessa, voin ottaa kantaa tähän pakotekysymykseenkin.

Sehän on alusta asti ollut selvää, että Suomi ja Suomen talous se on tässäkin "sodassa" häviäjä, vaikka tämä Stubbi yritti muuta väittää. Ja sekin olettamus, että pakotteet saisivat Putinin pään/mielen kääntymään, on aivan tuulesta temmattua. Venäläisen kulttuurin tuhat vuotinen perimä antaa kansalle ylpeyden uskoa maansa erinomaisuuteen, jota vielä tukee/lietsoo Putinin vallassa oleva media. On usein todettu, että Venäjällä kansa uskoo televisiosta tulevan tiedon olevan totuus.

Nyt Venäjällä kansa uskoo länsimaiden tekevän vain vihamielisyyttään heille kiusaa mm. pakotteilla. Ja he ylistävät Putinia, joka vastapakotteilla yrittää saada lännen lopettamaan tämän kiusanteon.

Ja Venäjällä on todella pitkä "muisti". Suomen ja Venäjän väliset naapuruussuhteet, jotka ovat pikkuhiljaa avartunet ja kehittyneet, saivat nyt kolhun, jonka korjaaminen vie aikaa.

Kolhuja on aiheuttanut myös tämä polvihousuporukka, joka on eri tavoin uhonnut ja osoittanut mieltään naapuriamme vastaan. Joiltakin kun puuttuu se tarpeellinen historiantuntemus ja elämän kokemuksen mukanaan tuoma ymmärrys siitä, miten naapurien kanssa tulisi elää rauhassa ja sovussa.

Isäni sanoin:"Kaikki mahdollinen pitää tehdä, ettei enää koskaan sotaa tulisi". Tässä tilanteessa tuntuisi ainoa oikea ratkaisu olevan hallituksen kaatuminen. Uusien vaalien jälkeen maan johtoon "aikuisen oikeasti" ajattelevat päättäjät, jotka irrottaisivat Suomen EU:n pakotetouhusta. Jatkakoon pakotteita ne maat, joille siitä on ollut hyötyä.

Vielä tästä Putinin entisen neuvonantajan Andrei Illarionovin väittämästä, että Ukrainan valloittamista olisi jo 11 vuotta suunniteltu. Hän on tainnut neuvonantaja aikanaan itse esittää Putinille näitä naapurimaiden valloittamisia ja nyt sitten esittää pyhimystä, kun on jollakin konstilla päässyt USA:han.

Luetuimmat
  1. 1

    Pakettiauto ajoi väkijoukkoon Barcelonan keskustassa, useita loukkaantunut – HS seuraa, suora lähetys La Ramblalta käynnissä

  2. 2

    Elintärkeillä lääkkeillä rahastaneen Martin Shkrelin oikeudenkäyntiin oli mahdotonta saada puolueettomia valamiehiä – pöytäkirjat ovat hulvatonta luettavaa

  3. 3

    Trumpin väkivalta­lausunnot ajoivat hänet nurkkaan – yritysjohtajat pakenevat presidentin ympäriltä, republikaanit moittivat ja hallintoa kuvataan ”halvaantuneeksi”

  4. 4

    ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

  5. 5

    Tutkija tyrmää Pentti Linkolan ”todellisuuspakoiset” ajatukset: ”Niitä ovat viljelleet äärioikeistolaiset tai uskonnolliset fundamentalistit”

  6. 6

    Keksittiinkö Malminkartanossa ikiliikkuja? Jätemäen portaat maalattiin tällä kertaa mustiksi ja sitten matemaattisen kaavan mukaan

  7. 7

    Miltä suomalainen näyttää tulevaisuudessa? Perimä muuttuu hitaasti, mutta sairastamme jo nyt meille uusia perinnöllisiä tauteja

  8. 8

    Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

  9. 9

    Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

  10. 10

    Pian Helsingin ainoaksi synnytyssairaalaksi jäävä Naistenklinikka on vakavissa sisäilmaongelmissa – Husin mukaan remonteista selvitään

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

  2. 2

    ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

  3. 3

    Poliisi: Hengitysoireita aiheuttanut aine Mannerheimintiellä saattoi olla peräisin ruokapalosta

  4. 4

    Professori tyrmää pääsykoe­uudistuksen: ”Käytännössä oikeus­tieteelliseen pääsisi vain laudaturin papereilla” – Lukiolaisten mielestä uudistuksen lähtökohta on oikea

  5. 5

    Keksittiinkö Malminkartanossa ikiliikkuja? Jätemäen portaat maalattiin tällä kertaa mustiksi ja sitten matemaattisen kaavan mukaan

  6. 6

    Poliisi sakotti Flow-festivaalilta ulos vietyä artistia – tapahtuneesta julkaistiin video sosiaalisessa mediassa

  7. 7

    Globalisaation aika on ohi, kun Yhdysvaltain mahti murenee – ja silloin on tapana rytistä

  8. 8

    Ensin Mikko sai kuulla olevansa liian lihava, sitten liian laiha ja lopulta liian naismainen – Jatkuva pilkka sai sairastumaan syömishäiriöön ja samalla kariutui myös rakkauselämä

  9. 9

    Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

  10. 10

    Delfiininpoikanen ajautui rantaveteen Espanjassa ja kuoli vartissa, koska ihmiset halusivat ottaa kilvan kuvia sen kanssa

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

  2. 2

    Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

  3. 3

    Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

  4. 4

    HS testasi eineslihapullat: Raati löysi kaksi pyörykkää, jotka nousivat ylitse muiden

  5. 5

    Unitutkija: Suomalaisten ruokailurytmi vaikeuttaa nukahtamista – Päivän pääateria kannattaisi syödä vasta illalla

  6. 6

    Järjestyksen­valvojat heittivät kaksi naisesiintyjää ulos alueelta Flow’ssa – festivaali hakee esiintyjille korvauksia

  7. 7

    Espoolainen Eva ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin naapurissa asuvaa ex-miestään – ”Minun kulttuurissani ajatellaan, että miehellä on oikeus lyödä naistaan”

  8. 8

    Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

  9. 9

    Nyt on jollakulla ollut ylimääräistä aikaa: Malminkartanon täyttömäen portaiden yli 200 askelmaa maalattiin valkoisiksi keskiviikkoyönä

  10. 10

    On yksinkertaisesti väärin olla rikas

  11. Näytä lisää