Perässähiihtäjä

Mitkä puolueet hallitukseen?

Puolueet ovat antaneet tänään torstaina vastauksena hallitustunnustelija, puhemies Juha Sipilän kysymyksiin, joita oli 15. Seuraavaksi Sipilä ryhtyy avustajiensa kanssa lukemaan vastauksia. Siihen menee huominen Vappu ja tämä viikonloppu sekä maanantai. Sipilä ei ennätä edes vappupuhetta pitämään, vaikka keskusta oli sitä toivonut. Todennäköisesti Sipilä ottaa puhelimella - toivottavasti ei sillä vappuviikolla kuuluisaksi tulleella rikkinäisellä puhelimella - yhteyttä puoluejohtajiin ja kyselee tarkennuksia vastauksiin.

Ensi tiistai 5. toukokuuta on ratkaiseva päivä. Silloin Sipilä kertoo oman arvionsa. On tietenkin mahdollista, että hän ottaa päivän lisäaikaa ja kertoo sen vasta keskiviikkona 6.5.

Sitä ennen saamme elää pelkkien arvailujen varassa.

Olin eilen keskiviikkona Valtiopäivien avajaisissa ja niiden jälkeen avajaiskahveilla. Illalla kävin vielä katsomassa eduskunnan näytöksessä Kesäyön unelman.

Ilma oli sakeana hallitusveikkauksia.  Niiden keskustelujen perusteella minusta tuntuu siltä, että ohjelmakysymykset ovat vain osa kokonaisuutta. Sipilän jo vaalien jälkeen mainitsema järjestys 1) luottamus 2) ohjelmakysymykset 3) vaalitulos on edelleen voimassa.

Kaiken saamansa informaation perusteella Sipilä tekee kokonaisarvion ja ryhtyy ensi viikolla sen pohjalta kokoamaan mieleistään hallitusta.

Sipilällä on tässä suhteessa poikkeuksellisen vahva asema. Hän pääsee valitsemaan hallituspohjan, koska kaikki puolueet ovat halukkaita hallitukseen ja erilaisia vaihtoehtoja on paljon tarjolla. Tosin politiikan realiteetti on se, että perusvaihtoehdot taitavat olla ne tutut:  joko keskusta, perussuomlaiset ja Sdp tai keskusta, perussuomalaiset ja kokoomus.

Tämä on nyt neljäs kerta, kun hallitusta muodostetaan uuden perustuslain pohjalta. Edelliset kerrat 2003, 2007, ja 2011 ovat olleet erilaisia kuin tämä kerta - ja myös keskenään erilaisia. Yhdistävä seikka on se, että kolmen edellisen vaalikauden aikana on pitänyt tehdä myöhemmin korjausliike: Anneli Jäätteenmäki erosi 2003, Matti Vanhanen erosi 2010 ja Jyrki Katainen erosi 2014, vaikka hallituspohja ja - ohjelma säilyikin samana.

Nyt ryhdyn vasta lukemaan vastauksia, mutta vielä niitäkin kiintoisampaa olisi lukea arvoisien kommentaattorien arvioita vastauksista.

Mieleen tulee mm. seuraavia kysymyksiä:

Mikä yhdistää eri puolueita?

Mikä erottaa eri puolueita?

Onko joukossa joku niin poikkeava vastaus, että sen antanut puolue "automaattisesti" putoaa pois hallituspöydästä?

Onko vastauksissa yllätyksiä - esimerkiksi niin, että puolue X olisikin pyörtänyt aikaisemmat kantansa ja olisi joko tiukempi vaatimuksissaan tai löysempi puheissaan kuin ennen?

Löytyykö puolueiden vastauksista niitä kuuluisia kynnyskysymyksiä, joihin neuvottelut voivat joko kompastua tai puolue Y sulkea heti kättelyssä itsensä pois jatkosta?

Kaiken tämän pelkistän Päivän Hyvään Kysymykseen: Mitkä puolueet hallitukseen?

Tämä kysymys on voimassa ensi tiistaihin asti - ellei sitten Vapun tienoilla tapahdu jotain aivan kummallista ja yllättävää, joka pakottaisi postaamaan.

Toivotan kaikille Perässähiihtäjän lukijoille HYVÄÄ VAPPUA!

LINKKI:

Kaikki puolueiden vastaukset Juha Sipilän kysymyksiin löytyvät tämän linkin takaa.

http://www.hs.fi/politiikka/a1430360552433

41 vastausta artikkeliin "Mitkä puolueet hallitukseen?"

Ilari Kiema 30.04.2015 16:47

Sipilällä oli valmiiden tekstien kaksi isoa KYLLÄ tai EI –kysymystä, kysymykset 7. ja 12.: ”Hyväksyttekö liitteessä yksi/kaksi olevan kirjauksen hallitusohjelmaan?” Näihin kahteen pitäisi pystyä vastaamaan yksiselitteisesti.

Hyväksyminen hallitusohjelmaan luonnollisesti tarkoittaa kirjausta kokonaisuudessaan eikä jotakin yksittäistä sanaa. Jos ei hyväksy kokonaisuudessaan vaan alkaa esittää jotakin muuta, se on EI. (Keskusta ei itse ole selvästi vastannut KYLLÄ tai EI kysymykseen 7., mutta vastaus on oletettavasti KYLLÄ tai sitten kysymys on monimutkainen kompa.)

Esimerkiksi RKP vastaa toisessa liitekysymyksessä ytimekkäästi

”12. Hyväksyttekö liitteessä kaksi olevan kansainvälistä ilmastopolitiikkaa koskevan kirjauksen hallitusohjelmaan?

Kyllä”

mutta alkaa toisessa, EU-kysymyksessä 7. kiemurtelemaan

”Hyväksymme liitteessä olevan kirjauksen hallitusohjelman pohjaksi. Kirjaus ei arviomme mukaan muuta Suomen aikaisempaa toimintalinjaa. … sen sävyä olisi tästä syystä vielä hyvä harkita, jotta kirjauksen muoto ei aiheuta väärintulkintoja Suomen linjasta.” (RKP)

Viimeinen vastaus on mielestäni ei. Vastaavasti persut vastaavat kysymykseen 12 asiallisesti ei: ”Hyväksymme linjauksen perusperiaatteet. Perussuomalaiset eivät kuitenkaan voi hyväksyä ilmastopolitiikkaa, joka…” (Persut tunnustavat nyt ilmastonmuutoksen olemassaolon mutta eivät hyväksy politiikkaa!)

Puolueiden vastaukset liitteitä yksi ja kaksi koskeviin kysymyksiin 7. EU ja 12. Ilmastopolitiikka:

Puolue Kysymys 7. Kysymys 12.

Kokoomus EI KYLLÄ

Sosiaalidemokraatit EI KYLLÄ

PERUSSUOMALAISET KYLLÄ EI

Keskusta KYLLÄ KYLLÄ

Vihreät EI KYLLÄ

RKP EI KYLLÄ

Samanmielisiä olisivat tämän mukaan kokoomus, demarit, vihreät ja rkp, mikä ei kuitenkaan olisi riittävä saati realistinen hallituspohja. Perussuomalaiset ovat kuitenkin eri suuntaan eri mieltä kuin kaikki muut yo. puolueet.

Hallitunnustelijan tulee nyt ehkä luopua pyrkimyksestä kirjata hallitusohjelmaan lausuma, jonka mukaan ”Pyrkimyksestä talouspolitiikan koordinaation edelleen syventämiseen tulee luopua”. Tämän jälkeen perussuomalaiset olisivat yllä olevassa taulukossa ainoa erimielinen puolue ja täysin eri mieltä kaikkien muiden puolueiden kanssa.

Lasse Reunanen 30.04.2015 16:53

Vappua odotellessa (Salossa lakitetaan tänään Seppä Laurin patsas ja huomenna pääsee päivällä taidemuseoon maksutta). Luin nopeasti myös puolueiden vastaukset HS:n ja Ylen linkkien kautta.

Puolueita näyttäisi yhdistävän kaikkien kiinnostus hallitukseen - tosin poikkeavin vastauksin. Eroa oli puolueiden vastausalustoissa, joista jokainen puolue oli tehnyt omanlaisensa. Runsassanaisesti vastanneet - en nyt enempiä niitä lue / pohdiskele. Niihin on hyvä kuitenkin palata kun tiedämme uuden hallituksen.

Jari J. Marjanen 30.04.2015 16:58

Oli selvää, että maahanmuuttopolitiikkaa koskenut Sipilän kysymys oli "anti-PerSu -kysymys" - mahtoiko Sipilä saada peräti ovelasti toivomansa vastauksen?

Oman puolueeni eli Vihreän liiton puoluevaltuuskunnan ja eduskuntaryhmän muotoilemat vastaukset ovat muuten täällä: https://www.vihreat.fi/vihreiden-vastaukset-hallitustunnustelijalle

Cleantech- ja kotimaisen uusiutuvan energian kysymyksissä Vihreät ja (näemmä ainakin sipiläläinen) Keskusta voivat löytää toisensa hyvinkin. En ehdi nyt käydä kaikki kohtia lävitse, mutta voisi olla mahdollista, että Vihreä liitto mahtuisi hallituksen pohjaa täydentämään, kun Vasemmistoliitto sinne ei ainakaan näytä sopivan.

Mitä vielä digitalisaatioon tulee, niin Vihreitten paluun tehnyt Jyrki J. J. Kasvi (jonka tunnen) on ainoa tietoyhteiskuntaa todella tunteva kansanedustaja.

Pentti Kangasluoma 30.04.2015 17:36

On merkillistä että perussuomalaiset tekevät maahanmuutosta kynnyskysymyksen, maassa jossa on vähän muualta tulleita. Nyt hallituksen ovi on auki. Lintunaaraat vastustaa ensin mutta sitten alkaa pesänrakennuspuuhat. Pariuskolliset on erikseen. Soinin ryhmä tanssii nyt jotain rituaalitanssia.

Vihreät on seurannnut värinvaihtajia, hallituksesta lähdettiin, nyt

ollaan valmiita samassa todellisuudessa. SDP on vaalitappion masetama, lähtö hallitukseen joka tekee vaikeita päätöksiä on melkein mahdoton.

Keskusta, kokoomus, SDP olisi aika yllätys, RKP vielä.

Keskusta, kokoomus, peruss, päämisterin todennäköinen ratkaisu.

Markku Miettinen 30.04.2015 17:36

Ajattelisin Soinin ajattelevan niin, että Perussuomalaisten asema neuvotteluissa on niin vahva, että hän istuu joka tapauksessa Sipilän oikealla puolella hallituspöydässä ja näin hänellä on varaa hieman nokitellakin ehtojen kanssa. Omaa puumerkkiä, vaikka se olisi kompromissikin, pitää pystyä kannattajille esittämään.

Tilanne on toinen Kokoomuksella ja SDP:llä, nämä puolueet joutuvat ikäänkuin kilpailemaan pääsystä armoitettujen joukkoon. Olisiko niin, pintapuolisen lukemisen perusteella, että SDP olisi jopa myötäsukaisempi? Vastausten perusteella Sipilällä on joka tapauksessa vapaat kädet tehdä valinta kolmannesta pyörästä.

Marita Salenius 30.04.2015 18:35

Tuolla edellisessä postauksessa Pekka Turunen ihan oikein kuvasi "tunteitani" keskustaa kohtaan. Viljelijänä minulla toki on paljon syitä moiseen. Monesti myös olen epäillyt Sipilän taitoa ja pitänyt häntä niin palvottuna, jotta liekö tällä aineenvaihduntaa lainkaan. Sipilä vaan on niin epäuskottava. Jotenkin vähän sievä ja teeskennellyn mukava. No ehkä hän on se "Pertsa" livenä, mutta median välityksellä ei.

Uskaltaisikohan Sipilä todella jättää perussuomalaiset hallituksesta. Kuntavaalit ovat lähellä ja niissä vaaleissa keskustalla on paljon menetettävää - äskeiset vaalit antoivat siitä jo viitteitä, kun kannatusprosentti jäikin 21 korville. Olen monesti täälläkin väittänyt, että keskusta ei uskalla mennä hallitukseen ilman perussuomalaisia.

Tuohon Jari J.Marjasen "anti-persu-kysymykseen" sanoisin, että joskopa se oveluus onkin muualla, eikä Sipilän päässä. Vai onkohan kyseessä se "Pertsamainen oveluus".

Yleisesti ottaen vastauksista ei kummoista uutta löydy. Ihan ovat puolueidensa näköisiä. Herää kysymys, että tarvitsiko noita kysymyksiä edes esittää, kun vastaukset ovat niin ilmeisiä ja moneen kertaan jo kuultujakin. Tokihan on jostakin liikkeelle lähdettävä ja Sipilä valitsi sitten tällaisen tien.

Saapa nähdä, mitä tuleman pitää. Voisinkin tähän loppuun siteerata Kersti Bergrothin Nuoren lotan päiväkirjaa, jossa lopuksi sanoo, että "Tuleeko ensi kesä? Laulaako kansa silloin maalleen: Kuin kukkaranta aamusella, heräjä uuteen aikahan!" No joo, ehkä liian ylevää ja aikaan käymätöntä. Tai sitten ei, koska "chamberlainista" olen puhunut ja tuntematonta vesihiisiä etsitään sekä moottoripyöräjengiläiset rajalle pyrkii. Ihan vaan on kummalliset ajat käsillä.

Hyvää Vappua kaikille. Meikäläisellähän tämä vappu on aina merkki siitä, että taas on ne ajat käsillä, että 24 tuntia ei riitä ja pitää lainata seuraavasta päivästä. Nämä blogijutut kyllä kivasti ovat tuoneet piristystä tällaisen EU-orjan päivärytmiin.

Veli-Pekka Silvan 30.04.2015 18:47

Kuten olen aiemmin sanonut niin RKP on varmasti hallituksessa Kepun kanssa. Sitten "lottoa" eli Kokoomus ja PS sittenkin hallitukseen, PS peruuttaa maahanmuuttokysymyksessä ja Kepu taipuu Kokoomukselle EU-asioissa.

VL ja SDP siis jäähylle, ja toivottavasti myös Vihreät, he vastustavat ydinvoimaa joka tullee taas esille seuraavan neljän vuoden aikana, lisäksi Vihreät haluavat korottaa mielettömästi välillisiä veroja varsinkin energiaveroja sitä ei Suomen ja kotitaloudet enää kestä, verotus on jo nyt huipussa.

Vesa Kaitera 30.04.2015 20:52

Jotenkin minusta tuntuu, että PS esitti kovia vaatimuksiaan lähinnä kokeillakseen kepillä jäätä, ja on valmis tarkentavissa keskusteluissa tulemaan merkittävästi hallitustunnustelijaa vastaan. Jollei näin käy, niin PS ei pääse mukaan Sipilän hallitukseen, mikä olisi minulle melkoinen yllätys, sillä niin selvästi PS:n johto on hallitushalunsa viime aikoina ilmaissut.

SDP on mukana hallitustunnusteluissa lähinnä muodon vuoksi, sillä Sipilän ja VVM:n virkamiesten hahmottelema valtion menojen sopeutussuunnitelma ei ole vietävissä SDP:n kentällä läpi. Tämä tietenkin vahvistaa Kokoomuksen neuvotteluasemaa, jota vahvistaisi vielä lisää se, jos PS jättäytyisi pois hallituskuvioista, mutta tähän viimeksi mainittuun en ihan usko. Jos niin kuitenkin kävisi, Vihreiden paikka voisi löytyä porvarihallituksesta. Persuporvaripohja ilman Vihreitä olisi nimittäin vain 101:n edustajan vahvuinen, eikä sillä laajoja uudistuksia voitaisi tehdä. Peli menisi eduskunnan äänestyksissä liian satumanvaraiseksi.

Tuomo Kokko 30.04.2015 21:08

V-P Silvan on mielestäni oikeilla jäljillä. Juuri nyt Sipilä tuntuu nyrpistelevän perussuomalaisten tietyille näkemyksille, mutta ovea ei ole suljettu. Ja kuinka sen voisikaan sulkea, jos enemmistöhallitus on tarkoitus muodostaa?

Soini löi hanskat tiskiin neljä vuotta sitten, ja valitsi opposition. Uskon kompromissihalukkuuden tänä aikana kasvaneen, joten puolue tinkinee tiukimmista vaatimuksistaan. "Jos ohjelmat ja järkevä toiminta ovat keskenään ristiriidassa, ohjelmat väistykööt", totesi Mauno Koivistokin aktiiviaikoinaan.

Teen uskaliaan ennustuksen. Perussuomalaiset nöyrtyvät ohjelmavaiheessa, mutta saavat myöhemmin sisäministerin tehtävän. Siltä paikalta maahanmuuttopolitiikkaan voi todella vaikuttaa ei paperinmakuisessa teoriassa, vaan operatiivisessa käytännössä.

Muuten. Ihmettelen Juha Sipilän laatiman kysymysaineiston laajuutta. Luulin paljon vähäisemmän pohjamateriaalin riittävän yritysjohtajalle. Mahtaako itse hallitusohjelmakaan pysyä lyhytsanaisena, ja entäs se ministerien määrä; tuleeko tusinan tavoitteeseen puolet lisää?

Pekka Turunen 30.04.2015 21:39

Puolueiden vastaukset olen lukenut vasta osittain, mutta Sipilän kommenteista voi jo vetää johtopäätöksiä poliittisesta pelistä. Kaksi puoluetta (keskustan lisäksi) on voinut vastailla rennon vapaasti, poliittisia pisteitä kannattajiensa joukossa estottomasti keräten. Muut ovat joutuneet ainakin hieman pelaamaan miettiessään pääsyä hallitukseen.

Nämä kaksi puoluetta ovat tietysti perussuomalaiset, joita ei hevin voi hallituksesta pudottaa, ja vasemmisto, joka ei sinne edes kuvittele pääsevänsä. Mutta tämä kierros on ollut siis vasta verryttelyä, varsinainen isojen poikien peli alkaa nyt.

Vielä täytyy, asian vierestä, ihmetellä Marita Saleniuksen vastenmielisyyttä keskustaa kohtaan, ja vieläpä kun perusteluna on viljelijänä toimiminen. Tällainen tavallinen kaupunkilainen kun on kuvitellut keskustan olevan nimenomaan maanviljelijöiden puolue?

Vesa Kaitera 30.04.2015 22:28

Näköjään omaan aiempaan kirjoitukseeni oli pujahtanut yksi kirjoitusvirhe. Tarkoitukseni oli kirjoittaa perusporvaripohjasta (101 paikkaa), eikä persuporvaripohjasta, joka on tietenkin aivan eri asia. Persuporvaripohja (139 edustajaa) olisi selvästi perusporvaripohjaa vahvemmalla eduskunnan äänestyksissä.

Teemu Männynsalo 30.04.2015 22:46

Kolmas tukipaketti on ovella. Pystyvätkö Persut ehjänä todella siihen? Suomen kannalta € on selvästi täysin epäonnistunut projekti (vrt. ruotsin kruunu) Sd:lla on vaikea puheenjohtajaongelma ja Kokoomuksella lähes samantasoinen johtajuusongelma ja taustalla tilanne, jossa Kokoomusjohtoinen hallitus on tehnyt neljä vuotta sosiaalidemokraattista politiikkaa. Rkp on vakaa. Keskustalla on ilmeinen vaikeus siinä, mitä tehdä 'voitolla', onko linjaa, kuka tietää? Vihreät on politiikaltaan radikaalipuolue mutta reaalipolitiikaltaan opportunistinen; käy melkein mihin vaan paitsi ydinvoimatoimilupiin.

Vasemmistoliitto on ulkona.

Talouden suunta: hauras elpyminen vai romahdus..? Hallitusohjelmaa on kirjoitettava väkisinkin rohkeaan asentoon...pysyykö sd mukana? Ei ainakaan pääse valitsemaan tai poissulkemaan...Neljä suurta sittenkin?? Tulevaisuus on niin epäselvä, että riskiyritys voi ehkä toteutua...Sipilä ojentaa persut tähän riviin, alkuperäisen suunnitelmansa mukaan.

Kirsti Äystö 30.04.2015 22:54

Arvelen hallituksen muodostuvan seuraavista: keskusta, kokoomus, vihreät, ruotsalaiset ja kristilliset. Enemmistö jopa ilman vihreitä. Puolueet päässevät yksimielisyyteen niin tavoitteesta kuin keinoistakin.

Ei käy kateeksi tulevan hallituksen tehtävä!

Kyösti Salovaara 30.04.2015 23:49

Jos Soini on jo nyt ajanut itsensä umpiraiteelle (siellä on stoppari, joka edemmä ei pääse), niin piisaako naurua siellä ja täällä?

Jos perussuomalaiset kiittävät kunniasta sanomalla, että pitäkää (eurooppalainen) hallituksenne, niin pitäisikö Sipilän tehdä samoin ja todeta: tehkää mitä haluatte, so what!

Neljän vuoden takaista farssia tuskin kukaan kaipaa. Mutta kenties siihen päädytään "isänmaan edun" nimissä.

Onneksi, luulen kun kuuntelen maan tärinää, Suomen teollisuus nousee lamasta siitä riippumatta mitä Soini tekee ja ketä Sipilä kaveeraa. Joten hallitukseen kannattaisi nyt mennä: siellä voittajaa odottaa palkinto vaikka ei tekisi mitään. Tässä mielessä Suomen pelastaminen on helppoa!

Hanna Ström 01.05.2015 1:34

Luettuani kaikki puolueiden hallitustunnustelija Juha Sipilälle antamat vastaukset, arvioisin, että Vasemmistoliitto näyttäisi ehkä selvimmin olevan jo nyt ulkona jatkoneuvotteluiden osalta. Tähän skenaarioon tuntuivat uskovan myös puolueen kansanedustajat Li Andersson ja Jari Myllykoski eilisessä (tosin ennen puolueiden vastauksien määräaikaa nauhoitetussa) A-Talkissa Ylellä.

Kokoomuksen pitkä (15 liuskaa) vastaus on "priimusoppilaan" tyypillistä hallittua ja analyyttistä pohdintaa ja mielestäni parhaiten - ja jopa luettavammin - muotoiltu. Kokoomus ei anna omista arvolähtökohdistaan esim. juuri EU:ta koskevan liitteen osalta periksi. Tämän 2. kappaleen muotoilun Sipilä kuitenkin sanoo jo nyt Keskustan "voivan ostaa".

Uskoisin, että Sipilä ehkä mieluiten ottaisi ja toivottavasti ottaakin Kokoomuksen hallitukseen, jotta hallitukseen saadaan opposiotiossa neljä vuotta olleen Keskustan rinnalle perinteisen valtionhoitajapuolueen pidemmän linjan tietoa ja tolkkua erityisesti talous- ja EU-asioihin liittyen.

Perussuomalaiset ovat edelleen jonkinlainen "loose cannon" - ennalta-arvaamaton ja hieman riskialtis valinta hallitukseen, vaikka toisaalta paine heidän päätymiseensä kokoonpanoon on varmasti suuri niin puolueessa itsessään, erityisesti sen johtajalla, Soinilla, kuin myös puolueen onnistuneen vaalituloksen perusteella myös hallitustunnustelijalla. Mutta ei varmaan hinnalla millä hyvänsä.

Ehkä Sipilä kaipaa Soinilta pehmennyksiä maahanmuuttopolitiikan ja EU-politiikan osin mahdottomiin linjauksiin sekä tarkennusta valtiontalouden ja kuntatason sopeutustoimiin (Perussuomalaisten vastauksissahan "toivelistan" osalta lisättäisiin kestävyysvajetta).

Itse toivon, että Perussuomalaiset nyt viimein menisivät hallitukseen kantamaan sitä vastuuta, jota he ovat puolueena peräänkuuluttaneet ja johon he ovat saaneet kannattajiltaan vahvan valtakirjan. Sitten olisi mahdollista nähdä, onko puolueesta valtionhoitajapuolueeksi, vaikeidenkin päätösten tekijäksi ja vastuun kantajaksi.

RKP:n osalta toteaisin, että puolue on monien muidenkin vähemmistöjen asialla kuin vain suomenruotsalaisten ja on parhaiten nykypuolueista hoitanut mm. myös saamelaisten asiaa. Minusta Anna-Maja Henriksson oikeusministerinä ja Carl Haglund puolustusministerinä ovat olleet esimerkillisen hyviä Suomen asioiden hoitajia. Jos Sipilä miettii hallitustaan parhaista kyvyistä koostuvana tiiminä ja joukkueena, niin hän varmasti harkitsee RKP:n perinteisesti korkeatasoista asiaosaamista.

Eli Perässähiihtäjän kysymykseen vastaisin, että Keskusta (49), Perussuomalaiset (38), Kokoomus (37), RKP (9). Se on 133 paikkaa eli vahva enemmistöhallitus.

Hyvää vappua, glada vappen, kaikille, till alla!

Irma Hilpelä 01.05.2015 11:06

Jos olisin Sipilä ja olisin muodostamassa hallitusta, ottaisin mukaan keskustapuolueen suurimmaksi puolueeksi nousseena puolueena. Keskustapuolue tuo hallitukseen käytännönläheisyyden ha valmiuden pitkänteiseen kehittämiseen.

Ottaisin mukaan myös kokoomuksen, joka toisi hallitukseen ulkopoliittista osaamista ja pitkäjänteistä EU-politiikkaa.

Perussuomalaisten olisi hyvä mahtua hallitukseen. Puolue on hionut osaamistaan puolustuspolitiikassa. Puolue pitää tärkeänä lapsiperheiden köyhyyden vähentämistä. Perussuomalaiset ovat nähneet tärkeäksi edistää suomalaisen ruoan vientiä. Kiihkeimpiä jäseniä en ottaisi ministereiksi, mutta kyllähän sieltä maltillisia ja yhteistyökykyisiäkin täytyy löytyä, 38 edustajan joukosta.

Ruotsalainen eduskuntaryhmä on vastannut tyylikkäästi Juha Sipilän kysymyksiin ja osoittaa olevansa hallitustyöskentelyyn sopiva puolue.

Kristillisdemokraatit nostaisivat perhepolitiikan päätöksenteon keskiöön. Puolue on havainnut tarvetta elinkeinorakenteen monipuolistamiselle. Kristillisdemokraattinen puolue uskoo pystyvänsä toimimaan erilaisissa hallituskokoonpanoissa. Ei mielestäni estettä hallitukseen menolle.

Vihreillä sitoutuminen koko kauden kestävään yhteistyöhön on epävarmaa. Jättäisin vihreät oppositioon.

Sdp:n eduskuntaryhmässä on niitä, jotka haluaisivat jäädä oppositioon ja selvittää tämän vaalikauden ajan puolueen sisäistä tilaa sekä sitä, pitäisikö puolueen johto uudistaa. Kunnioittaisin näitä näkemyksiä ja jättäisin puolueen oppositioon.

Vasemmistoliiton talouspoliittiset linjaukset eroavat niin paljon muista, että vasemmistoliitto on miltei julistautunut oppositiopuolueeksi.

Veli-Pekka Silvan 01.05.2015 11:09

RKP menee hallitukseen jarrumieheksi, monet asiat sille on vastenmielisiä mm Elsa-ratahanke, eikä puolue lämpene Helsinki-Turku ratahankkeelle joka on vasta mietinnässä, mutta jo nyt RKP vastustaa periaatteesta asiaa viimeiseen asti.

Kokoomus haluaa hallitukseen koska sillä on nyt elämänsä tilaisuus purkaa hyvinvointipalvelua ja päästä nöyryyttämään palkansaajia, sitä tilaisuutta se ei hukkaa!

Sipilä puhui että kaikkien pitää joustaa, mutta eipä taida tuo koskea maajusseja, MTK on jo kerennyt vaatimaan ainakin 200 milliä lisää tukia, ja nuo bioenergiahankkeethan eivät ole mitään muuta kuin tukiaisautomaatteja, esim. tuulivoima ei kannata vaan sitä tuetaan verovaroin ja tariffeilla.

Toivon ettei Persut liikaa taivu vaan ovat vahoja, on turha mennä hiljaiseksi yhtiömieheksi porvarihallitukseen, siinä PS on se puolue jonka kannatus heti romahtaa jos antaa liikaa periksi.

Mutta, olen edelleen sitä mieltä että PS menee kyykkyyn kuten teki SDP edellisissä hallituksissa ja siitä alkoi lopullisesti SDP:n kuolonkorina.

Eilinen A-talk osoitti ettei VL ja SDP tule uudistumaan, jotain tajua oli mitä pitäisi tehdä, mutta puolueet ovat niin jäykkiä ja "punaniskaisia" ettei sitä tapahdu.

Li joka on median paapoma, tullee uusi PJ vasureille ja se nostaa jonkin verran suosiota, mutta sekin on vain väliaikaista.

VL:n ja SDP:n kannatus laskee takuulla, siitä pitää huolen luonnollinen poistuma mikä asia todettiin eilisessä A-talkissakin.

Marita Salenius 01.05.2015 12:06

Menee hieman ohi aiheen, mutta koska Pekka Turunen ei kaupunkilaisena ymmärrä viljelijän vastenmielisyyttä keskustaa kohtaan, niin vastaan hänelle lyhyesti.

Keskusta on unohtanut viljelijän asian ajamisen lähes tyystin. Sirkka-Liisa Anttila oli kahdeksan vuotta maatalousministerinä ja hänen aikanaan tuli valtava liuta uusia direktiivejä viljelijän elämää rasittamaan. Hän kehui itseään erään maatalousnäyttelyn avajaisissa, kuinka sai palkattua 18 uutta tarkastajaa pelkästään tiloihin kohdistuviin yllätystarkastuksiin.

Keskusta luottaa omiin äänestäjiinsä (aatehan on lähinnä uskonto, joka saadaan äidinmaidossa ja Alkio kulkee koko elämän rinnalla) että nämä pysyvät ruodussa vaikka millä direktiivillä lyötäisi.Paras esimerkki tästä uskollisuudesta on itse EU liittymisäänestys, jossa JAA-puoli voitti juuri keskustalaisten äänillä - Esko Ahohan uhkasi erota puheenjohtajan paikalta, ellei keskustalaiset äänestä liittymisen puolesta.

Tämä on tietoa, ei mutua. Yli 30- vuotisen keskustalaisten ympäröimän elämänpiirini tuomalla kokemuksella voisin kertoa muutakin, mutta siitä tulisi varsinainen kirja, joka ei näihin puitteisiin mahtuisi.

Hanna Strömiä muistuttaisin, että puolueella on vastuu myös äänestäjilleen. Edellisestä hallituksesta perussuomalaiset jäivät pois juuri tukipakettien takia ja äänestäjänä koin puolueeni toimineen juuri niin,kuin pitikin.

Mitä sitten tulee Sipilä -neuvotteluihin, niin olemme tavallaan samassa tilanteessa, mutta nyt katsotaankin miten keskusta kääntää takkinsa ja unohtaako vaalien aikana antamansa lausunnot tulevista tukipaketeista.

Pertti Salolainen sanoi tammikuussa Ylen aamuradiolähetyksessä, että koska perussuomalaiset jäivät hallituksesta pois tukipakettien takia, niin heidän on turha pyrkiä uuteenkaan hallitukseen, elleivät hyväksy tuleviakaan paketteja. Joten tästä on kyse.

Maahanmuutto taas on perussuomalaisista huolimatta se todellinen murheenkryyni tulevaisuudessa, jos siitä ei uskalleta laajemmin keskustella eikä kerrota kansalle, onko maallamme todellista kantokykyä asian hallitsemiseen.

Miika Kurtakko 01.05.2015 14:31

Sipilän hallituspokerissa on kyse siitä, mihin saakka kukin puolue uskaltaa korottaa panoksiaan. Eli Sipilä laittoi kysymyksillään pohjakortit pöytään ja suoritti jaon. Ensimmäisen vasemmistoliitto luopui pelistä, muut katsovat seuraavan kierroksen. Sipilä peluuttaa jäljellä olevia saadakseen kepulle mahdollisimman edullisen hallitusohjelman.

Eli maan- ja metsänomistajien etuihin ei tulla kajoamaan Sipilän hallituksen toimesta, muut tinkikööt omista näkemyksistään. RKP, KD ja kokoomus ovat valmiita kaikkeen muuhun paitsi ruotsin ja kirkon aseman heikentämiseen ja veronkorotuksiin. SDP:llä ja perussuomalaisilla on vähän enemmän selkärankaa, joten tältä suunnalta tullee enemmän vääntöä. Tosin Soinilla on enemmän paineita päästä hallitukseen kuin Rinteellä, joten tämän ensimmäisen kierroksen jälkeen alkaa armoton kompromissien vääntö.

Tältä pohjalta listaisin hallitusvaihtoehdot todennäköisyysjärjestyksessä:

1. Perusporvarihallitus: KESK + PS + KOK. Kepu ja persut eivät halua RKP:tä eli kokoomuksen apupuoluetta mukaan. Todennäköisyys: 60%.

2. "Sinivihreä" hallitus: KESK + KOK + RKP + VIHR. Vihreät ovat mukana, jos ydinvoimalupia ei käsitellä. 50%.

3. Peruspunamulta: KESK + PS + SDP. Todennäköisesti Sipilän henk.koht. suosikki. Ohjelmakysymyksissä isoa vääntöä mutta myös kompromissihalukkuutta. SDP:n sisäiset ristiriidat saattavat estää tämän pohjan. 40%.

4. Punamulta: KESK + SDP + RKP + VIHR (+ KD). Suunnitelma B tai C, jos edellisiä ei saada aikaan. 30%.

Antti Liikkanen 01.05.2015 17:52

"Luottamus, luottamus, luottamus."

Jo nyt on mukana ainakin minun luottamustani vahvasti heikentävä taklauspeli trolleineen.

Soinin oli pakko ensi kierroksella vastata kentän äänellä ja kuulla sitten kentältä käsky "Valtaan siitä, oitis", jolloin kentän poliittinen ääni jää toiseksi.

Siinä meni Soinin luottamus.

Stubbin on pakko nöyrtyä porvariyhteistyön lukuun ja hylätä EK:n vaatimuksista ydin, joten siinä meni sekin luotto.

Rinteellä on kolmen peli (misääri eli nolo). Yksi ässä EI, toinen EHKÄ, kolmas KYLLÄ.

Mikä on valttiväri, ratkaisee, mutta meneekö siinäkin luottamus.

Lopulta Sipilä on saman ongelman kanssa kuin 2000 ehdokasta juuri oli useiden viikkojen ajan: vihollinen, emävihollinen, puoluetoveri.

Etsi siinä sitten katetta "luottamus, luottamus, luottamus"-vaatimuksille.

Pekka Ervasti ei tapaa olla väärässä: "Kesk, PS, Kok"

Veli-Pekka Silvan 01.05.2015 22:07

Symppaan kyllä PS:ää tässä "luottamus"-riidassa, on todella outoa jos kaikilta muilta vaaditaan joustoja ja kaikilta muilta leikataan niin sitten pitäisi maahanmuuttajat ja pakolaiset säästää leikkauksilta! Sipilällä on iso ristiriita vaatimuksissaan.

Mauno Rissanen 01.05.2015 23:01

Onpa kiinnostava tilanne. Vastauksissa on hukuttava määrä yksityiskohtia, osittain hyvin täsmällisiä, suurelta osin korkealla abstraktiotasolla sanottuna. Kun paholainen piilee yksityiskohdissa, Sipilä joutunee tekemään päätöksensä joidenkin harvalukuisten asioiden pohjalta.

Ratkaisevaa voi olla se paljon puhuttu luottamus. Keiden Sipilä arvelee pysyvän pelissä mukana loppuun saakka? Ja olevan joustavimpia mukautumaan tuleviin tilanteisiin. Niitä tulee.

SDP ja Vihreät lienevät "epäilyttävimpiä". Vihreiden energiapolitiikka ei ehkä tyydytä kokenutta teollisuusmiestä. SDP:n kuva ei vakuuta yhtenäisyydellään. Lisäksi puolueen linja menojen sopeutuksessa on hitaan puoleinen, kanta sääntelyn vähentämiseen epäselvä ja verotuslinja sellainen, että neuvottelemista varmasti riittää.

PS on vastauksellaan lunastanut vaalilupauksiaan. Kun todelliset neuvottelut alkavat, puolue tyytynee osavoittoihin. Jos puolue voi osoittaa jälkeenpäin, että se on saanut edustamiansa kantoja läpi lähes kokonaan (puolustusvoimat, mahdollisesti ruotsin kielen valinnaisuus) tai edes pieneltä osalta (EU-asiat, maahanmuutto), se lienee valmis nielemään aika monia asioita. Paine hallitukseen on nyt kova. PS:nkin on hyväksyttävä, ettei se voi ssaavuttaa vain selkävoittoja.

Kokoomuksella ja Keskustalla on niin paljon samansuuntaisia tavoitteita, että yhteistyön kariutumista voinee pitää molemminpuolisena töppäilynä.

Siis: Keskusta, Kokoomus, Perussuomalaiset.

Juha Suni 01.05.2015 23:25

Kansalaispalkan, perustulon, kannustinloukkujen - miten haluatte- vyyyhti on arvatakseni näiden hallitusneuvottelujen jokerikysymys. Sata-komitea asetettiin 8 vuotta sitten hallitusohjelmapäätöksellä ja sen työn tulokset olivat käytettävissä noin 5 vuotta sitten. Mikä on muuttunut ? Talous oli kriisiytymässä jo silloin, nykyiset eläkeläiset ovat sekä takuueläkkeen että työeläketurvan tason nousun vuoksi vahvemmilla kuin 2010. Vihreiden hienosti viime neuovotteluissa läpi ajama työttömän 300 € ansaintaoikeus oli vain puli askelta puoleen kansalaispalkkaan. Sipilä ja SRKP ovat hyvin valmiit käymään eri ikäisten työttömien erilaiset kannustinloukut eri osissa maata läpi juuri näissä neuvotteluissa - tämä on täkrein keino lisätä työvoiman tarjontaa ja vähentää työttmyyttä.

Seppo Laine 02.05.2015 0:19

Jos Sipilä oikeasti pitää kiinni siitä luottamuksen ajatuksestaan, kyllähän persut mokasi. Sipilä oli puhunut pitkään Soinin kanssa ja saanut ilmeisesti aivan erilaisen kuvan kuin mitä sitten tuli vastauksena ulos.

En tiedä mitä luottamus tarkoittaa politiikassa, mutta jos kyse olisi liike-elämästä, persut olisi jo ulkona. Ei luottamus siellä voi olla sitä, että keskenään puhutaan eri asioita kuin ulospäin. Se on aivan perusasia ja Soini reputti heti testin. Uskon siis, että persut ovat jo ulkona hallituksesta Soinin toimien takia.

SDP on myös ulkona, koska puolue on liian hajallaan ja Rinne tuskin pitkäaikainen puheenjohtaja. SDP:ltä hallituskumppanina voisi siis odottaa ihan mitä tahansa. Aika vaikea mistään luottamuksesta puhua.

Vasemmistoliitto on myös ulkona tai oikeammin myöhässä. Elvytysvaihtoehdon aika meni jo ohi. Sitä ei pystytty hyödyntämään ja koska enää siihen ei kukaan usko, sitä on turha edes käyttää.

Vedonlyönnissä Keskusta+Kokoomus+RKP+Kristilliset+Vihreät vaihtoehdon todennäköisyys on nousussa.

Ay-liike ja työantajat olivat kovin nihkeän jopa ylimielisen oloisia mihinkään yhteiskuntasopimukseen sitoutumisesta. Selvästikään niiden maailmassa ei ole todellista kriisiä.

Sipilän on siis palattava arkeen. Tilanteeseen, jossa länsimaisissa demokratioissa yleensäkin ollaan. Hallituksen on pystyttävä toimimaan painetilanteesa ilman haikailua siitä, että kaikki olisivat sen takana.

Hallitus joutuu tekemään vaikeitakin päätöksiä ja sen pitää saada kansan hyväksyntä toimilleen erilaisten intressiryhmien puristuksessa. Jos olisin Sipilä palkkaisin hallituksen tueksi viestinnän ammattilaisia, jotka avaisivat päätöksiä ja niiden taustoja tavalliselle kansalle. Poliitikot ovat siinä itse luvalla sanoen surkeita. Esimerkiksi sote viestintä oli aivan ala-arvoista. Kansa ansaitsee parempaa.

Heikki Pälve 02.05.2015 9:00

Ensimmäisellä kierroksella Soinin oli pakko vastata jyrkästi säilyttääkseen luottamuksen omissa joukoissa, mutta uskon PS:n antavan periksi ja löytävän 'hyväksyttävät kirjaukset'. Soinille pukkaa valtiovarainministerin paikkaa ja se kyllä laittaa puolueen (ja puoluejohtajan erityisesti) olemaan yhteistyöhenkinen.

Demarien pakka on pahasti sekaisin eikä lupaa heistä helppoa hallituskumppania. Heillä ei ole varaa uuteen 'torjuntavoittoon', jollainen odottaisi v. 2019 vaaleissa niillä päätöksillä, joihin nyt joudutaan. Jos siis olisin Sipilä, en sellaisen kumppanin luottettavuuteen juuri luottaisi. Uskon sitä paitsi demarien menevän v. 2019 vaaleihin uuden pj:n johtamana ja tämän henkilön tulee kyetä vetämään omaa linjaa, mikä ei onnistu hallituksesta. Vaikka kyllä Rinne siihen kykeni...

Siten jos ylipäätään tarvitaan kolmas 'isohko puolue', niin se on pikemminkin Kokoomus kuin SDP. Toisaalta Kokoomus on ihan luotettava, vaikka olisi oppositiossa.

Siten jos Sipilä ottaa Kokoomuksen kolmanneksi, ei lisäjoukkoja juuri tarvita, mutta RKP on aina hyvä valinta. Viime kausi osoitti myös KD:n hyväksi hallitukseen - ja paremmaksi kuin Vihreät. Mutta jos hallituksessa on vain kaksi isoa, niin sitten Vihreätkin tulee mukaan.

Varmasti rannalle jää Vas, joka on niin mettässä talouspolitiikallaan, ettei sillä ole saumaa. Vihreät ei nyt näyttäydy 'luotettavana', kun sillä tuntuu olevan tapana lähteä pois kesken kauden.

Ohjaava voima ja tiivistävä liima on oleva yhteinen näkemys 6mrd euron säästöjen toteuttamisessa. Siis yhteisten ratkaisujen/keinojen käytöstä. Ja kun näin uskon varmasti olevan, veikkaan Keskusta - PS - Kok - RKP ja mahdollisesti KD. Pienellä varauksella mysö Vihreät. Kun ollaan tekemässä isoja ratkaisuja, pääministeri hyötyy laajemmasta pohjasta, mutta ei ehkä näytä hyvältä, jos vain SDP ja Vas on oppositiossa.

Seppo Laine 02.05.2015 9:47

PS. Sipilän "Clark Kent" hallituksen kannattaisi ottaa työmarkkinajärjestöistä tukeva ote, eikä lähteä mihinkään lipomiseen.

Tässä olisi paikka selkeän tulosvastuun käyttöön. Jos järjestöt saavat toimillaan talouden rullaamaan ja työttömyyden laskuun, yhteiskunnan näin säästämistä kustannuksista käytettäisiin selkeästi määritelty osuus työnantajien kustannusten ja työntekijöiden verojen laskuun. Tästä voisi parhaimmillaan syntyä työelämän jättitalkoot.

Pekka Turunen 02.05.2015 12:38

Keskustelussa on tuotu esiin paljon hyviä huomioita hallitustilanteesta (ja toki joitain puolueiden uskollisten soturien kannanottoja, joissa on toki oma mielenkiintonsa, mutta jotka jäävät väkisin näkökulmiltaan varsin suppeiksi).

Jos Sipilä pitää tiukasti kiinni luottamuksen tavoitteestaan, kuten oikein olisi edellisen hallituksen kokemusten jälkeen, nousee se hallitusta muodostettaessa tietysti yksittäisten vastausten ja ehkä jopa vastauskokonaisuuden edelle. Tämä on aidosti tärkeä asia, vaikka Antti Liikkanen luottamuksen käsitettä jotenkin oudosti pyöritteli kommentissaan. Ei se, että hallitusneuvotteluissa joudutaan tekemään kompromisseja, viene kenenkään luottamusta. Tai jos vie niin sitten on politiikan toimintatavat käsitetty väärin.

Mestaripeluri Soini pelaa tätä peliä taitavasti kaksilla korteilla. Ensin hän oli kahdenkeskisissä keskusteluissa ilmeisesti hyvin yhteistyöhakuinen. Välillä hän antoi joukkojen purkaa paineita vastauksissaan Sipilälle, koska tiesi ettei heitä sen takia jätetä ulkopuolelle (ei Sipilällä ole oikein vaihtoehtoja). Nyt on sitten vielä jäljellä Sipilän vakuuttaminen uudelleen siitä, että perussuomalaiset ovat Soinin hallinnassa ja ovat valmiita osoittamaan luotettavuutensa hallituksessa.

Kokoomus vai Sdp onkin sitten se ydinkysymys. Kokoomus on tällä hetkellä luotettavampi, ja olisi sitä oppositiossakin, sillä Sdp on sekaisin ja siellä on porukka joka haraa vimmatusti kaikkia saavutettuihin etuihin puuttumisia vastaan, vaikka ne olisivat tässä tilanteessa kuinka välttämättömiä. Sdp olisi varmaan Sipilälle sinänsä mieluisampi vaihtoehto, mutta haluaako hän heidät tässä tilanteessa riesakseen mieluummin hallitukseen vai oppositioon? Olen ollut sitä mieltä, että hallitukseen, mutta olen ruvennut epäröimään...

Pienemmät puolueet olisivat vasemmistoa lukuun ottamatta kaikki melko luotettavia hallituskumppaneita, mutta jokaiselle täytyisi tietysti tehdä joitain myönnytyksiä, ja ne kaikki nakertaisivat hallituksen toimintakykyä. Siksi pienpuolueiden määrä pyritään pitämään pienenä, enintään yhdessä, ellei ole pakko ottaa useampia (jos hallitukseen ei saataisi mahtumaan kolmea suurta).

Mutta kävi niin tai näin, Seppo Laineen havainto on tavattoman tärkeä: vaikeita päätöksiä tehdessään hallituksen kannattaa ottaa avukseen vahva joukko viestinnän ammattilaisia. Ehkä kansa, jonka kriisitietoisuus lienee viime aikoina hieman parantunut, ymmärtäisi päätösten tärkeyden kun se osattaisiin sille kunnolla perustella?

Teemu Männynsalo 02.05.2015 15:08

Luottamus on lähinnä poliittisen päätöksen käytännön toimeenpanon estävän epäluottamuksen puuttumista, sitä, että poliittinen päätös ja sana muuttuu kohtuudella teoksi. Luottamus on lähellä vakautta käsitteenä. Ei mielestäni muuta, koska poliitikot ja puolueet ovat aina toisilleen kilpailijoita. Kommenteista päätellen, ja teatteria seuraten, tulee vaikutelma, että Sipilä ja Tiilikainen haluavat heti ohjentaa Persut paikalleen, Keskustan rengiksi, ei isännäksi. Käytännön seuraus voisi olla se, että Persut eivät saa hallitukseen vaa'ankieliasemaa. Tämän lisäksi on linjattava salkkujako suhteessa hallitusohjelmaan: valtiovarainministerin ja pääministerin välillä on toiminnallinen erityissuhde, luottamus korostuu etenkin tässä, kuten konkreettisesti kuluvan vuoden aikana jälleen havaittiin.

On huomattava, että kolmen suuren kantapohjassa valtiovarainministerin ja puhemiehen salkut yhdessä olisivat kannatukseen nähden Persuille selkeästi liikaa, koska Kokoomus on kannatuksessa kuitenkin sitä suurempi puolue ja ulkoministerin paikka ja pari kevyempää salkkua näyttäisi puolestaan sen kannalta liian heikolta, 'luottamusta' olisi vaikeaa 'vakiinnuttaa' hallituksen työskentelyyn epätasapainoisessa tilanteessa. Kolme avainministeriötä ja puhemiehen paikka jakautuisivatkin tasapainoisemmin neljälle suurelle hallituspuolueelle...

Sd päättää oman kohtalonsa hallitukseentulosta: se haluaa poissulkea muita mutta muut eivät välttämättä sitä, valinta on siis puolueella ja sen sidosryhmällä itsellään. Mitä Sd:n ohjelmallisia asioita on mahdollisuus toteuttaa, lienee selvinnyt pitkälti näissä 'yhteiskuntasopimus'neuvotteluissa, joissa kaiketi nimenomaan Sd:n osalta mahdollisuudet ja mahdottomuudet ovat tulleet ilmi eli poliittinen pelivara on nyt kyllä tarkasti kartoitettu. Sd:n sisäinen tahtotila ei ole selvä, joten todennäköistä on puolueen poisjäänti oman linjapohjaisen riitaisuutensa vuoksi kuin sen ulosheittäminen. Puolueessa lienee sisäisesti suurin yksimielisyys siitä, että uudet kasvot tarvitaan mutta vakaata poliittista linjaa ei ole vaan asiat heiluvat ja epäolennaista pyrkii jatkuvasti kuvaan mukaan. Vakaa linja asioihin ei ole puhdas torjuminen ja vastustaminen (teon negaatio) vaan rakentava teko, tekeminen ja jonkin hoitaminen.

Julkisuudessa ja kansalla on kyllä kriisitietoisuutta. Jarruttajat eivät saaneet mandaattia. Nyt raaka valtapolitiikka ja suurten päätösten kertyminen välitilaan odottamaan ratkaisua lisäävät jännitystä, ennen toteutumistaan 'kertarytinä' vai 'ainainen kitinä'?

Pentti Kangasluoma 02.05.2015 17:40

Lauri Lyly, kuten eivät muutkaat ay-johtajat johtajat ole idiootteeja,

tänään ykkösaamussa hän puhui viisaasti. Nordea sai voitto yli miljardin,

miksi ei edes vähän jaeta työntekijöille. Lyly puhui niistä yrityksistä joilla menee hyvin, Nordea kommentti minun, olen asiakas.

-Kieli on kansan muisti, kirjoitti Lennart Meri. Neuvostoliitto romahti,

mutta neuvostoretoriikka jäi. On se ymmärrettävääkin, poisoppiminen on

vaikea oppimisen laji. Se on ollut vaikeaa sodan jälkeisessä Saksassa.

Sofi Oksanen oli tehnyt Riiassa huomioita Suomen retoriikasta, joka

kaiuttaa yya-kauden nuotteja.

Hallitusratkaisusta, jos nousukausi viipyy, työttömyys pysyy korkeana niin

katuparlamentti voimistuu. Siinä Sipilän kummistuspelko

Jouni Pulli 02.05.2015 20:28

Hallitus tulisi muodostaa akselille keskusta-kokoomus-SDP, jos näin ei tehdä, petetään kansamme. Nyt on vastuunoton aika - tässä tosiasiallisessa hätätilassa! Herätkää puolueidenne johtajat, kohta voi olla liian myöhäistä!

Pirkko Luhtanen 02.05.2015 21:57

Jouni Pulli, nyt on oikeasti sellainen tilanne, että SDP:n puoluejohtaja Antti Rinne on ajanut itsensä sellaiseen nurkkaan, että

en minä ainakaan leikkisi tuollaisen ihmisen kanssa. Iltalehdessä oli kerrottu Rinteen osallisuudesta Levin hissibusinekseen ei kovin hyvää meriittiä.

Hanna Ström 02.05.2015 23:14

Vastaisin kohteliaimmin Marita Saleniukselle viitaten hänen kommenttiinsa:

"Hanna Strömiä muistuttaisin, että puolueella on vastuu myös äänestäjilleen. Edellisestä hallituksesta perussuomalaiset jäivät pois juuri tukipakettien takia ja äänestäjänä koin puolueeni toimineen juuri niin,kuin pitikin."

Näinhän se tietysti on, kuten tilannetta kuvaatte, ja varmasti kaikki puolueet tasapainoilevatkin nyt hallitusneuvotteluiden osalta juuri tämän dilemman kanssa. Kaikkia omia vaaliohjelman tavoitteita ja äänestäjien tahtoa on mahdotonta realistisesti ottaen saada kokonaisuudessaan läpi.

Hallituksen muodostaminen Sipilän vaatimalle rikkumattoman luottamuksen perustalle ja koko vaalikauden kestävälle sitoutumiselle loppuun asti työskentelyyn, vaatii myönnytyksiä ja kompromisseja kaikilta, myös Keskustalta.

Puolueet eivät kuitenkaan halua olla heti kättelyssä vaalien jälkeen suoranaisesti luopumassa vaalilupauksistaan - ja siten ns. pettämässä äänestäjiään.

Perussuomalaiset on puolueena siinä mielessä aivan uudenlainen puolue, että sen laajan kannattajajoukon sisällä vaikuttaisi olevan niin perinteisiin vasemmistopuolueisiin ja niiden oikeistolaistumiseen/vihertymiseen tyytymättömiä työntekijöitä ja työttömiä, kuin toisaalta myös selkeästi (pien)viljelijöitä ja yrittäjiä, jotka eivät jaa Keskustan ja Kokoomuksen arvomaailmaa.

En tiedä, millaisen jalansijan Perussuomalaiset ns. duunarit ovat onnistuneet saamaan esimerkiksi ammattiliitoissa, joissa vallan kahvassa tuntuisivat olevan edelleen "Vasemmisto ja sitoutumattomat" ja "demarit/sitoutumattomat".

Nyt kun ammattiyhdistysliikkeessä suunnitellaan "suurliittoa" ja vasemmiston yhteenlaskettu eduskuntavaalikannatus on historiallisesti alempana kuin koskaan, aika voisi olla kypsä esim. perussuomalaisten vallankaappaukselle myös tässä vallan linnakkeessa.

En osaa ehkä riittävän selkeästi kuvata sitä, mitä ajan takaa, mutta pointtini on se, että minusta se aika, jolloin ns. työrauhan säilyttämiseksi ja koko maan talouden polvilleen suistavan lakkoilun estämiseksi hallitukseen oli pakko ottaa SDP ja/tai Vasemmistoliitto on ohi.

Ei hallitusvastuun pääasiallisena syynä voi olla kiristysruuvi - eli että jos vasemmistopuolueiden ministerit pääsevät merkittäviin asemiin, niin työläisetkin pysyvät rauhallisina. Eikä tällainen "työrauhan" lupaus ole mainittavan hyvin toiminut, ei viime hallituksenkaan aikana.

Ehkä Perussuomalaiset voisivat olla hallituksessa tältä osin sekä kaupunkilaisenkin työväestön että maaseudun pienviljelijöiden edustaja?

Suomessa ei ole yksinkertaisesti enää varaa mihinkään itseaiheutettuihin sisäisiin kriiseihin, vaan kaikki voimat pitää keskittää siihen, että meillä on jatkossa reilusti lisää yrittämistä ja työtä ja sitä kautta hyvinvointia, hoitoa ja hoivaa kaikille. Kyvyistä se ei ole kiinni, koska osaamista ja taitoja meillä on - ehkä vaan tahtoa enää puuttuu.

Itse toivon, että vasemmistopuolueet oppositioon jäädessäänkin pyrkisivät kohtaamaan oman kannattajakuntansa uudistusten ja kasvun, mahdollisesti kannatuksenkin kasvattamisen hengessä sekä rakentamaan tätä yhteistä yhteiskuntaa vastuullisesti ja paremmin kuin viimeksi hallituksessa.

Mielenkiintoista seurata (kuten tätä erinomaisen korkeatasoista blogia) ja nähdä, millaiseen kokoonpanoon hallitusneuvotteluissa päädytään. Toivon ja uskonkin edelleen, että Keskusta, Kokoomus, Perussuomalaiset ja RKP voisi olla aika "stydi" setti tähän haastavaan tilanteeseen.

Unto Hämäläinen 03.05.2015 9:21

Huomenta aurinkoisesta Helsingistä, kevään tuntua, ja komea juhlapäivä.

Kiitos Hanna, Marita, Jouni ja kaikki te muut jotka olette jaksaneet paneutua hallitustunnustelija Juha Sipilän kysymyksiin ja pohtia vapun kahta puolen, millainen hallitus on näiden vastausten pohjalta tulossa. Näyttää siltä, että kommentaattorit haistelevat porvarihallitukseen suuntaan, varmojahan me emme voi olla. Kutkuttavaa.

Jatketaan tällä samalla kysymyksellä tiistaihin asti. Sytykkeeksi liitän tähän linkin Taloussanomien toimittajan Jan Hurrin kirjoitukseen, jossa Hurri pohtii - hänelle ominaiseen perusteelliseen tyyliin - Suomen EU-politiikan suuntaa ja ounastelee, että tulossa olisi U-käännös uuden hallituksen aikana.

Hurrin kirjoitukseen pääsee tutustumaan tämän linkin kautta.

http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2015/05/03/suomen-eurooppa-politiikan-u-kaannos/20155553/12?&ref=hs-nocss

Mietitäänpä porukalla.

Unski

Riku Keskinen 03.05.2015 9:24

Minusta tämä vaikuttaa Keskustan peliltä, vaikka Sipilän ei pitäisi olla pelailusta kiinnostunut. Persujen toive maahanmuuttopolitiikan kiristyksestä on kohtuullinen. Nämä ovat heille tärkeitä asioita. Lisäksi Keskustan ja Kokoomuksen kannattajissa - ja myös kansanedustajissa - on niitä jotka ovat lähellä persujen linjaa.

Ihan toinen asia on sitten leikkaukset: niihin pitää löytyä kykyä ja tahtoa. Ne pitää olla yhteisesti sovittu. Ei voi olla niin, että joku puolue hallituksessa profiloituisi leikkausten vastustajaksi.

Seppo Laine 03.05.2015 10:52

EU politiikassa tuulen suunta voi hyvinkin muuttua. Sen merkitystä ei kuitenkaan kannata liioitella. Varsinkin jos näihin asioihin kytketään Suomen talouden ongelmat, ollaan täysin metsässä. Jos Suomi olisi hoitanut taloutensa kunnolla, se surffaisi Saksan tapaan euron pinta-aalloilla hyvässä auringonpaisteessa.

Suomen perusongelmia on, että sen talous on kovin yksipuolinen modernissa ajassa, eikä se oikeasti ole mitenkään hyvin kansainväliseen talouteen kytkeytynyt. Jos olisi, maan kustannustasokin säätyisi automaattisesti oikealle tasolla ilman raskaita työmarkkinasuodattimia. Suomi tuottaisi sitä, mitä sen kehitystasolla olevan maan pitäisikin tuottaa.

Talouksien keskinäiset riippuvuudet tulevat entisestään kasvamaan aivan riippumatta siitä mitä Suomi tai EU tekee tai jättää tekemättä. Voi luoja jos näistä EU venkoiluista tulee nyt kynnyskysymyksiä hallitustyöskentelyn kannalta. Täytyy todella toivoa, ettei Sipilä lähde liian syvälle EU syövereihin. Soini on sinne suohon jo populismeineen uponnut.

Suomi voi ja sen pitää laittaa taloutensa kuntoon, eikä se ole näissä asioissa mitenkään EU:sta riippuvainen.

Pekka Turunen 03.05.2015 19:57

EU-politiikkaa ja sen suuntaa voi ja pitääkin aina silloin tällöin miettiä. Luoja kuitenkin varjelkoon meitä äkkinäisiltä U-käännöksiltä. Sellaisista ei hyvä seuraa. Voi rysähtää pahastikin.

Kun mietitään EU-politikkaa, kannattaa tiedostaa tietyt realiteetit. EU:ssa on luonnollisesti hyvät ja huonot puolensa, ja EU-maana meidän kannattaa tietysti olla tyytyväisiä niistä hyvistä, mutta yrittää vaikuttaa niihin huonoihin siten, että saisimme kehitettyä koko yhteisöä ja tietysti myös omaa tilannettamme.

Jostain syystä EU herättää joissain ihmisissä, ennen kaikkea vastustajissa, tavattoman kiihkeitä tunteita. He haluavat vain vastustaa. He saattavat jopa kuvitella, että EU:sta luopuminen ratkaisisi ongelmamme. Näinhän ei tietenkään ole, kuten Seppo Lainekin tuo esiin. Osa ongelmistamme (kuten myös niistä hyvistä asioista) johtuu EU:sta, mutta iso osa on omiamme. Ne pitää pystyä ratkomaan ihan itse. Summittaiset U-käännökset saattavat jopa pahentaa tilannettamme. EU-linjaukset kannattaa harkita viileästi.

Vielä muutama sana luottamuksesta, joka näyttää olevan hallitusneuvottelujen ydintermejä ja on herättänyt täälläkin keskustelua. Taustallahan ovat varmaan edellisen hallituksemme, nykyisen toimitusministeristön, ongelmat, jotka vain pahenivat ajan mittaan.

Sipilä ei halua johdettavakseen moista seurakuntaa. Hän halunnee, että kun jotain yhdessä sovitaan niin sen takana sitten myös ollaan. Hänen tehtävänsä on myös pitää huoli siitä, että näissä sopimisissa otetaan kaikkien mukanaolijoiden näkemykset huomioon. Kaikkien pitää saada jotain, mutta kaikkien on myös luovuttava jostain. Mutta sitten mennään yhtenäisesti eteenpäin, samaan suuntaan, välistävetoja ei tehdä. Tästä on kysymys, kun puhutaan luottamuksesta. Vain näin hallitus voi tehdä tarvittavat vaikeatkin päätökset.

Jouni Pulli 04.05.2015 9:25

Hyvä Pirkko Luhtanen, kiitos pohdinnastanne. Näen asian niin, että jonkin puolueen osallistuminen hallitukseen ei pitäisi olla kiinni ko. puolueen puheenjohtajasta, koska puheenjohtajat merkittävässä osassa eduskuntapuolueista ovat vaihtuneet viime aikoina tiuhaan tahtiin, toki on poikkeuksiakin. Kyse on vastuunkannosta ja sitä vastuunkantoa näin vaikeassa kansallisessa tilanteessa pitäisi löytyä niin vasemmalta, oikealta kuin keskeltäkin, yhtäaikaisesti.

Mikäli jokin taho jo ennenaikaisesti sulkisi pois mahdollisuutensa osallistua yhteiskuntamme kehittämiseen hallitustyön kautta, kokisin sen melko heikkolahjaisena poliittisena suorituksena ja puutteena yhteiskuntavastuunkannosta nykyiset fundamentit huomioiden.

Vesa Kaitera 04.05.2015 10:25

Juha Sipilän mukaan PS:n osallistuminen ratkeaa todennäköisesti vielä tämän päivän aikana. On selvää, että PS:n täytyy tulla ensi vaiheessa hallitustunnustelijalle antamista vastausistaan tuntuvasti Sipilän suuntaan, ennen kuin Sipilän hallitukseen osallistuminen olisi mahdollista. Uskon, että näin tulee myös tapahtumaan. Perussuomalaiset antoivat alkuperäiset vastauksensa lähinnä kumartaakseen äänestäjilleen. Seuraavassa vaiheessa heidän on kumarrettava Sipilän suuntaan. Koska hallitustunnustelija oli päässyt Soinin kanssa jo aiemmin alustavaan yksimielisyyteen useasta keskeisestä asiasta, niin en usko, että PS tietoisesti ajaisi asioita umpikujaan. Kyllä tuokin puolue on nyt aidosti lähdössä hallitukseen. Jos näin ei kumminkaan kävisi, niin tällöin Kokoomuksen ja SDP:n pitäisi yrittäytyä mahtua samaan hallitukseen, mikä todennäköisesti onnistuisi, ehkä pitkin hampain mutta kumminkin. Näkisin tässä tilanteessa kuitenkin mieluummin hallituksessa PS:n kuin SDP:n. Viimeksi mainitun näytöt Suomen talouden kehittämisessä on nähty, ja ne peloittavat. Perussuomalaiset tätyy saada jossain vaiheessa mukaan hallitukseen osoittamaan kykynsä tai niiden puutteen.

Markku Männikkö 04.05.2015 11:20

Kannattaisin sitä, että jätetään sekä kokoomus että SDP oppositioon, ei siis hallitukseen. Kun hallitus esittää oikeistolaisia lakeja saadaan tukea kokoomukselta ja vasemmistolaisiin lakeihin SDP:ltä.

Keskusta, perussuomaliset, ruotsalaiset ja kristilliset saavat aika pienen hallituspohjan. Siinä sopiva kumminkin vaihtoehto.

Kun ministeripaikkoja on keskustassa kärkkymässä iso joukko vanhoja ministereitä ja uusia halukkaita, niin keskusta saanee silloin 6-7 ministeriä. Muu kombinaatio antaa ehkä 4.

Illalla taas vähän viisaampia?

Miika Kurtakko 04.05.2015 13:44

Juuri nyt kun ei ole mitään uutta hallitusrintamalta, on ehkä hyvä analysoida Juha Sipilän ehdottamia työtapoja tulevassa hallituksessa. Vaikka Sipilä ei ole mennytkään detaljeihin tulevan hallituksensa metodeista, hän on kuitenkin ladannut seuraavat ydinsanat ilmoille:

1. Luottamus

2. Kollegiaalinen

3. Strateginen

4. Tiimi

5. Yhteiset tavoitteet

Kun muistetaan Sipilän tausta johtoryhmän jäsenenä, toimitusjohtajana ja hallitusammattilaisena, voi hyvin suurella todennäköisyydellä päätyä johtopäätökseen, että Sipilä haluaa tuoda liike-elämän johtoryhmämallit politiikkaan.

Tässä on kuitenkin merkittäviä ongelmia, joihin Sipilä ei ole törmännyt keskustapuoluetta johtaessaan. Puoluejohtajan asema ei ole kovin kaukana toimitusjohtajasta ja/tai hallituksen puheenjohtajasta, joka voi melko vapaasti määrittää vetää niin strategista kuin operatiivista linjaa. Ainoana tavoitteena on nostaa puolueen kannatusta (vrt. parantaa yrityksen tulosta) Valtioneuvostossa tilanne on hyvin erilainen: joudutaan tekemään arvovalintoja, joihin vaikuttaa erilaisista ideologisista lähtökohdista toimivat hallituskumppanit. Kun yrityksen johtoryhmässä tai hallituksessa on erimielisyyttä strategiasta, erimielisyydet tavallisimmin ratkaistaan kvantifioimalla eli laskemalla eri vaihtoehtojen tuottoarviot ja valitaan niistä paras. Sitten kiista on ratkaistu, ja aletaan töihin. Politiikassakin voidaan aina pyytää laskelmat VM:stä, mutta esim. omaishoidon tuki ja yrityksille annettavat tuet eivät ole poliittisesti vertailukelpoisia, vaikka ne maksaisivatkin saman verran.

Toki hallituksessakin saadaan ristiriidat ratkaistua, jos kompromissihalua on, mutta veikkaan tätä kollegiaalista mallia melko raskaaksi. Käytännössä se tullee tarkoittamaan ministeriryhmien pitkiä neuvottelusessioita ja koko hallituksen iltakouluja, joissa asioista väännetään ankarasti. Ja mitä enemmän vääntäjiä, sitä vaikeampaa.

Vaikka Kataisen hallituksen ohjelma oli pitkä ja detaljoitu, sekään ei riittänyt estämään vääntöjä hallituksen sisällä ja lopulta kahden puolueen eroa. Lyhemmällä strategisella ohjelmalla niitä tulee välttämättä enemmän. Tällöin Sipilän toimintamalli on tuhoon tuomittu, jos hallituspuolueiden määrä on enemmän kuin kolme (paitsi jos neljäs puolue on RKP, joka panee vastaan vain ruotsin aseman heikentämisestä).

Eli jos Sipilä aikoo pitää kiinni johtoryhmätyöskentelyn mallista, tosissaan yritetään siis joko perusporvari- tai peruspunamultapohjaa ja tässä järjestyksessä. En usko Soinin haluavan oppositioon, joten PS taipuu kyllä riittäviin kompromisseihin.

Mauno Rissanen 06.05.2015 9:31

Mitä pitempään kahdenkeskisiä neuvotteluja käydään, sitä kihelmöivämmäksi tilanten tuntee. Hiljaisuuden verhon takana on muiden asioiden mukana kysymys ay-liikkeen osuudesta. Onko mahdollista, että tulevan hallituksen neljäs "puolue" on ammattiyhdistysliike tai ainakin SAK? Tiedot suhtautumisesta 100 tunnin työajanpidennykseen ovat ristiriitaisia, mutta olen nähnyt myös ay-puolelta nimettömänä tulleen heiton, että "yhteiskuntasopimus" edellyttäisi SDP:tä hallituksessa. Tämä merkitsisi sitä, että jos asiat eivät mene ay-puolen mielen mukaisesti, SDP eroaisi ja hallitus hajoaisi.

Ihan parlamentaarisen demokratian kukkaseksi tätä menettelyä ei oikein voisi sanoa. Todelliset asiat olisi voitava hoitaa ilman panttivankipataljoonia. Jos ammatillisen ja poliittisen puolen avoimeen kohtaamiseen ja asioista sopimiseen ei yhteinen viisaus riitä, niin sitten täytyy kiertää suurempien ongelmien kautta.

On erinomainen asia, että Sipilä pyrkii kaikkien kanssa sovun säilyttäen selvittämään asioita mahdollisimman perusteellisesti mutta rajallisessa ajassa. Päätösten aika on kyllä tällä viikolla.

Luetuimmat
  1. 1

    IL: Laboratoriohoitaja kertoo videolla kohtelevansa maahanmuuttajia kaltoin – laboratorion johtaja HS:lle: ”Olemme ryhtyneet toimenpiteisiin”

  2. 2

    Miss Helsinki -kisoissa vedettiin alkuperäiskansojen asut päälle, järjestäjien mukaan kyse on ”fantasiapäähineistä” – saamelaisnuoret: ”Täysin absurdi väite”

  3. 3

    Tulli teki rikosilmoituksen entisestä turvallisuuspäälliköstään – epäily: 900 tuntia perusteettomia poissaoloja

  4. 4

    Trump kysyi, mitä Ruotsissa tapahtui eilen illalla – nyt joukko maan parhaita valokuvaajia vastaa

  5. 5

    Yksi Suomen teollisuuden suurimpia julkisia salaisuuksia: Sakon asetehdas osui napakymppiin, kun sen kivääreistä tuli hitti Yhdysvalloissa

  6. 6

    Pikkuruinen kustantamo onnistui myymään suomalaisille viikossa noin 20 000 kirjaa – koska ei polttanutkaan niitä: ”Taloudellisesti tässä ei ole mitään järkeä”

  7. 7

    Verkko pursuaa lentoja ja majoituksia vertailevia hakukoneita, mutta moni niistä jekuttaa kuluttajaa – Näillä ammattilaisten vinkeillä löydät varmasti halvimmat liput ja majoitukset

  8. 8

    Länsimetroa riivaa nyt vakava sähkövika, jonka syytä ei tiedä kukaan – koeajoa varten on tehty ”purkkaviritys”, aloitus voi viivästyä viikkoja

  9. 9

    Pettyneet äänestäjät nostivat valtaan räyhääjän, joka haluaa keskustella holokaustista – Saksa ei ole normaali maa, ja siksi äärioikeiston esiinmarssi on erityisen huolestuttavaa

  10. 10

    Bussi ja raitiovaunu törmäsivat Helsingin Kampissa

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Yksi Suomen teollisuuden suurimpia julkisia salaisuuksia: Sakon asetehdas osui napakymppiin, kun sen kivääreistä tuli hitti Yhdysvalloissa

  2. 2

    Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

  3. 3

    Tajuttomana 15 vuotta maannut mies virkosi, kun tutkijat osuivat oikeaan hermoon – löydös voi parantaa koomapotilaiden hoitoa

  4. 4

    Trump kysyi, mitä Ruotsissa tapahtui eilen illalla – nyt joukko maan parhaita valokuvaajia vastaa

  5. 5

    Verkko pursuaa lentoja ja majoituksia vertailevia hakukoneita, mutta moni niistä jekuttaa kuluttajaa – Näillä ammattilaisten vinkeillä löydät varmasti halvimmat liput ja majoitukset

  6. 6

    Helsingin hinnat karkaavat ensiasunnon ostajien käsistä, huonokuntoinen pikkukaksio voi maksaa jo 250 000 euroa – katso laskurista, kuinka suureen asuntolainaan sinulla olisi varaa

  7. 7

    Länsimetroa riivaa nyt vakava sähkövika, jonka syytä ei tiedä kukaan – koeajoa varten on tehty ”purkkaviritys”, aloitus voi viivästyä viikkoja

  8. 8

    Vanhanpiian vero poistui vuonna 1975, mutta sinkkuja sorretaan yhä yhteiskunnassa – ”Maksoin yhden hengen lisää matkasta, mutta jouduin silti jakamaan huoneen”

  9. 9

    Autoilijoiden törttöily käy yhä villimmäksi Töölössä – video näyttää, miten auto toisensa perään koukkaa kiveyksen yli pyöräilijöiden sekaan pyörätielle

  10. 10

    Asutko Mersu-seudulla vai Toyota-kulmilla? HS selvitti koko Suomen postinumeroalueiden suosituimmat automerkit

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

  2. 2

    Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

  3. 3

    Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

  4. 4

    Kuvia Suomesta: Outi Pyhäranta kuvasi Miss Suomi -kisan osallistujia arkioloissa

  5. 5

    Nuori lääketieteen nero Helsingin Tammisalosta keksi aivoporan – pääsi huippukirurgin ryhmään heti opintojen alussa

  6. 6

    Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

  7. 7

    ”Hän on se, jonka silmät ovat täynnä iloa” – Viisivuotias Lucas Räisänen on vakavasti sairas, ja nyt viranomaiset pohtivat, saako hän jopa miljoonia maksavan lääkkeen

  8. 8

    Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

  9. 9

    Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

  10. 10

    Asutko Mersu-seudulla vai Toyota-kulmilla? HS selvitti koko Suomen postinumeroalueiden suosituimmat automerkit

  11. Näytä lisää