Perässähiihtäjä

Lisääkö nopea takinkääntö luottamusta politiikkaan?

Hyvää tiistai-iltaa ja kiitos, suurkiitos, aktiivisille kommentaattoreille, jotka ovat jaksaneet ja kyenneet pitämään yllä hyvää keskustelua kommenttipalstalla monta päivää. Tänään tiistaina eduskunta aloitti hallitusohjelman ruodinnan. Vaikka olen kokenut tämän saman ilmiön monta, monta kertaa hallitusten vaihdosten jälkeen, aina se jaksaa ihmetyttää.

Oppositioon joutuneet/päässeet Sdp, vasemmistoliitto, vihreät, Rkp ja Kristillisdemokraatit ruoskivat Juha Sipilän hallitusta ja varsinkin perussuomalaisia oikein olan takaa.  Syyttävät takinkäännöstä: hallituksessa tehdään toista kuin oppositiossa luvattiin.

Hallitukseen joutuneet keskusta ja perussuomalaiset puolustautuvat pontevasti ja muisuttavat nykysiä oppositiopuolueita siitä mitä ne tekivät ollessaan vain vähän aikaa sitten hallituksessa. Ja taas syytetään takin kääntämisestä: puhutaan oppositiossa toista mitä hallituksessa tehtiin.

Ymmärrän toki propagandan vaatimukset, mutta jotenkin minulle tulee vaivaannuttava olo. Älkää nyt hyvät poliitikot viitsikö.  Äänestäjien muisti on lyhyt, ehkä kuusi kuukautta, mutta hallitus on vaihtunut vasta viime perjantaina, eihän nykyisen opposition ja nykyisen hallituksen synnystä ole vielä kuutta päivääkään.

Mitä miettivät kommentaattorimme? Pitäisikö tässä pitää sellainen pieni luova tauko ja aloittaa perinteinen poliittinen hallitus vastaan oppositio-paukutus vasta muutaman viikon tai kuukauden päästä?

Luottamus on sana, jota on erityisen paljon käytetty väärin. Silti heitän Päivän Hyvän Kysymyksen: Lisääkö nopea takinkääntö luottamusta politiikkaan? 

Linkki:

Tänään tiistaina julkistetut hallitusneuvottelujen taustamuistiot löytyvät tämän linkin takaa.

Toinen linkki:

Keskiviikkona iltapäivällä julkistettu Ylen/Taloustutkimuksen upouusi puoluegallup löytyy tämän linkin takaa.

35 vastausta artikkeliin "Lisääkö nopea takinkääntö luottamusta politiikkaan?"

Jouni Martikainen 02.06.2015 19:17

Puolitoista vuotta sitten mietiskelin politiikan vaihtoehtoja vallitsevassa tilanteessa: https://jounimartikainen.wordpress.com/2013/11/24/paha-poliitikko-on-hyva-poliitikko/

Lopputulemana oli (itse itseäni lainaten), että vaihtoehdot ovat:

"1. OTTAA nettomaksajilta PAKOLLA LISÄÄ RAHAA POIS kiristämällä verotusta

tai

2. OTTAA nettosaajilta LAPSILTA, VANHUKSILTA, SAIRAILTA, VAMMAISILTA, KÖYHILTÄ, KULTTUURILTA jne. POIS TULONSIIRTOJA JA PALVELUJA

se kolmas tie, eli velanoton lisäämisen mahdollisuus loppuu joka tapauksessa jossain vaiheessa."

Kun vaalienalus- ja -jälkeisasetelman on mielessään pelkistänyt tuohon, niin takkien vuoripuolten nyt näkyviin tuleminen ei yllätä. Tai ehkä se yllättää, ettei parhaiten pärjäävien ryhmään kohdennettu juuri veneveroa kummempaa edes symboolista raippaa. Isoihinkaan tuloihin osuvan veroraipan välttäminen saattoi olla kokoomukselle ja keskustan oikealle kärjelle tärkeää?

Itse kun olen sitä mieltä, että sinne kohdennettu veroruuvikaan ei olisi venettä kaatanut. Edelleen itse itseäni lainaten:

"Jotkut ovat sitä mieltä, että edellä mainituista vaihtoehdoista numero yksi vain kurjistaa taloutta entistä enemmän. Itse kun en kansantaloustieteestä mitään ymmärrä, niin olen eri mieltä, ja pyytäisin viisaampia kertomaan, missä yleisesti tiedeyhteisössä hyväksytyissä tutkimuksissa osoitetaan vaikkapa palkkavevotuksen vaihteluvälillä 20-40%, että 40% palkkaverotus aikaansaa OSOITETUSTI heikomman talouselämän kehittymisen, kuin 20% palkkaverotus?"

Lopuksi vastaus Unskin kysymykseen: Ei lisää.

Kyösti Salovaara 02.06.2015 20:48

Ei lisää!

Samalla kun totean, että se mitä päivällä telkkarista katsoin oli toki hauskaa kuin elokuvissa mutta älyllisellä ja loogisella ulottuvuudella marakattien kirkumista.

Inhottavinta on, että tämä teatterinäytelmä ajetaan ulos joka kerran kun vaalit on pidetty ja opposition ja hallituksen paikat vaihtuneet, päittäin tai melkein.

Muistan hyvin kun demarit olivat oppositiossa ja äänestivät "periaatteessa" Kreikan tukemista vastaan - miten muutenkaan (heidän mielestään) olisi oppositiota voinut toimia! Kun sitten koitti hallitusvalta, pyykki oli pesty ja narulla kuitettu yhdessä yössä ja nyt riitti ymmärrystä laajempaan toimintaan Etelä-Euroopan suunnassa.

Tämän päivän keskustelun pohjanoteeraus (ei toki ensimmäistä kertaa) kuultiin Arhinmäen suusta: Arhinmäen mielestä ulkoministerin pitäisi pysytellä kotimaassa eikä matkustaa ulkomaille! Ai ai mitä logiikkaa! Ja tällaisia ajattelijoita me olemme eduskuntaan äänestäneet.

Mietin päivällä, että onko noilla eduskuntaan päässeillä nupissaan jokin on-off näppäin, joka heti vaalien jälkeen heitetään päälle/pois?

Kirjoitin muuten linturunon Soinista, Stubbista ja Sipilästä (ilmestyy ylihuomenna) ja siitä tuli melkein vastoin tahtoani hallitusherroja ymmärtävä - kumma juttu. Eli politiikan seuraajalta menee vähän kauemmin takin kääntämiseen kuin parlamentin näyttelijöiltä.

Markku Mietinen 02.06.2015 20:52

Ennen vanhaan politiikasta puhuttiin "yhteisten asioiden" hoitamisena. Nykyään kukaan ei taida sanoa noin, kuulostaisihan se aika naiivilta. Poliitikko hoitaa ensin omat ura-asiat, sitten puolueen edut ja omaa vaalipiiriä ei tietysti saa unohtaa. Hyvin pieni on niiden poliitikkojen joukko, joilla on todellista valtaa valtakunnan isoissa asioissa.

Politiikka on entistä enemmän elinikäinen ammatti, jonka vain pahantahtoinen äänestäjä voi katkaista. Poliitikot ovat kuin esiintyviä taiteilijoita, vertailukohteita voi hakea vaikkapa näyttämötaiteen alalta. Moni olisi pärjännyt Kansallisteatterin lavallakin erinomaisesti. Kaikki eivät tästä teatterista pidä, niinpä noin joka kolmas jättääkin vaaleissa äänestämättä.

Pentti Kangasluoma 02.06.2015 21:50

Kun oppositio tehtaili välikysymyksiä edesmenneen eduskunnan loppuun asti niin ainakin minun oli sitä vaikea käsittää. "Puhdas" Sipiläkin lähti siihen leikkiin mukaan. Nykyinen opposito muistaa tapahtuneen, muistaa millaisella retoriikalla vaalit voitettiin. Ei mikään ihme tämänpäiväinen huuto.

Jussi Halla-aho pääsi Brysseliin asti, Paavo Arhinmäki on kolikon kääntöpuoli. Näitä tullaan näkemään. Nyt korviin tulee Hertta Kuusisen ääni. "Suurpääoma, vientikapitalistit.."

On pakko leikata. Mutta annettuja lupauksia ei pystytä pitämään. Luottamus kärsii, se on selvää. Nyt meinaa katsoa Beckiä, vaikka Wallander on suosikkini.

Eero Karisto 02.06.2015 22:28

Minusta hallituspuolueet - lähinnä perussuomalaiset - ovat toteuttaneet tavallista hallituksenvaihdosta suuremman takinkäännön. Aika vähän on huomiota kyllä saanut myös Juha Sipilän oppositiopuheitten ja hallitusohjelman melkoinen ristiriita.

Sekä eduskuntakeskustelu että erilaisten asiantuntijoitten arviot osoittavat, että vaikka Sipilän on hallitusneuvottelujen yhteydessä puhunut kaikkien osallistumisesta talkoisiin, hän hallitusohjelmaa tehdessään toimi koko lailla selkeästi toisin. Takinkääntöä sekin.

Eduskuntakeskustelussa opposition kritiikki meni ehkä paikoin överiksi, mutta hallituspuolueitten edustajien väitteet siitä, että oppositiolla ei olisi vaihtoehtoja, kertoo kyllä siitä, että kotiläkksyt eli poliiittisen keskustelun seuraaminen on lyöty pahasti laimin.

Jorma Naukkarinen 02.06.2015 23:02

Ei lisää, ennakoi äänestysinnon laskua tulevissa vaaleissa.

Pekka Turunen 02.06.2015 23:42

No eipä tietenkään lisää. Päinvastoin - se rapauttaa poliitikkojen luottamusta entisestään.

Eihän tällainen takinkääntö ole mitään uutta, sillä ainahan sitä nähdään vaalien jälkeen. Tällä kertaa se koetaan ehkä tavallistakin räikeämpänä, kun populismilla ratsastaneet perussuomalaiset ovat ensimmäistä kertaa hallitusvastuussa. Muutenkin populismi on politiikassa lisääntynyt, ja tässäkin keskustelussa jo esin nostettu Paavo Arhinmäki kuuluu ilman muuta lajin harrastajiin.

Unto Hämäläinen tekee tärkeän huomion: takinkääntäjiä eivät ole vain hallituksen poliitikot, vaan yhtä lailla oppositiossa olijat. Siihen sortuvat enemmän tai vähemmän kaikki puolueet. Kysymyksen voisi esittää, ei vain hallituspuolueille, vaan näille kaikille takinkääntäjille: kuinka te kehtaatte? Vain parhaat yksittäiset poliitikot nousevat moisen yläpuolelle.

Tässä taloudellisessa tilanteessa kannatan Hämäläisen ehdottamaa luovaa taukoa, vaikka eiväthän irtopisteille ahnaat poliitikot malta. Mutta ajatus on kaunis. Annettaisiin hallitukselle muutama kuukausi aikaa tehdä vaikeita päätöksiä, näyttää osaamistaan, ja vasta sitten aloitettaisiin tämä äänestäjiä väheksyvä typerä näytelmä.

Tämä aihe on tavattoman tärkeä, joten sen pohdiskelua täytyy jatkaa vielä paremmalla ajalla.

Vesa Roto 03.06.2015 0:22

Otsikon kysymykseen yksinkertaistettu vastaus on kyllä.

Eli juuri se "takinkääntö" osoittaa että perus suomalaiset ovat valmiita ottamaan vastuuta, eikä vaan kähmimään valtaa. Eli se että ollaan valmiita tekemään myös kipeitä asioita kun on tarve.

Eli kun politiikka on on huonoina aikoina valintaa huonojen vaihtetojen välillä ei "takin käännöiltä" voida välttyä koska kaikkien puolueiden ohjelmat ovat täynnä yliposittiivisia asioita joka on sinänsä ikävää ettei siellä ole realismia.

Perus ongelma on se että Suomi on aikoinaan rakentanut aika hyvän hyvinvointi yhteiskunnan, mutta sen jälkeen jatkanut ylimitoitettuihin tulonsiirtoihin ja ylimitoitetuun julkiseen sektoriin. Nykyiseen ylimitoitettuun malliin ei vaan ole pitkän päälle varaa, joten toivottavasti sitä saadaan karsittua.

Ikävä kyllä kun hyvät ajat taas tulevat niin sitten sitä luultavasti taas palautetaan niitä ylilyöntejä, sellaista se politiikka on.

Riitta Skoglund 03.06.2015 7:44

Ei ja kyllä. Pöhinän ja puheen seasta erottuvat rakenteet ja roolit, miten oppositiossa kuuluu käyttäytyä, ja miten hallituksessa. Sitä ennen oli vaaleissa kysymys vain ja ainoastaan vallan saamisesta, vaikka härskin näköisilläkin konsteilla.

Eniten suututti Stubbin hallituksen 9kk taival, joka itsekin ryntäsi oppositioon ja tuotti lähes pelkkiä suutareita hallitusvastuullaan, jota ei kyennyt kantamaan, ei siis pysynyt roolissaan.

Sipilä on ahkerasti viljellyt sanaa luottamus, ja nauttinut arvostustakin ja työrauhaa hallitusneuvotteluissa. Aika näyttävästi sanaa syödään nyt koulutusleikkauksissa - miten käy luottamuksen? Tai ns vilpittömyyden? Ongelmia on, vaalikausi vasta aivan alussa, paljon, paljon opettelemista monella tuoreella siellä ja täällä. Joutuvat sopeutumaan myös politiikan rakenteisiin ja toimintatapoihin, jotka odottelun ja ihmettelyn jälkeen nyt eduskunnan kokoonnuttua rynnivät esiin. Vaikeita asioita pitää hoitaa, politiikalla on merkitystä.

Ja nyt bussiin tienaamaan leipää ja leikattavaa; hyvää alkukesän myrskypäivää kaikille.

Veli-Pekka Silvan 03.06.2015 9:19

Ei lisää, ja sana "luottamus" on todella jo kokenut inflaation ja sitä ei enää pitäisi viljellä.

Persujen ja Kepun takinkääntö on omaa luokkaansa, molemmat puolueet puhuivat eläkeläisten ja koulutuksen puolesta, mutta varsinkin eläkeläiset petettiin.

Kokoomus on vanha leikkaajapuolue ja sille tämä kelpaa ja leikkaukset sopivat sen kannattajille paremmin kuin hyvin.

Toki Kokoomuskin puhui kauniisti koulutuksesta.

Itse olen suhtautunut vaalilupauksiin kriittisesti jo vuosia, ne ovat enemmän viihdettä ja niin ovat vaalikoneiden vastauksesta, vastuu on äänestäjällä.

Ja on pakko olla julma, eläkeläiset sun muut äänestivät suu vaahdossa Kepua ja Persuja joten sitä saa mitä tiaa.

Yhtä asiaa ihmettelen ja se on se miten suomalaiset tuntuvat olevan apaattisia ja suomalaiset organisaatiot ovat hiljaa. Maahanmuuttajat ovat reagoineet, sen huomaa Uuden Suomen blokeistakin.

Sitten oppositioon!

Rinne oli eilen odotetun kaamea, todella puistattavan heikko. Näyttää siltä että opposition johtohahmoksi nousee Ville Niinistö.

KD ja RKP odotetusti peesasivat hallitusta. Arhinmäki oli nokkela, mutta auttaako se mitään?

Sipilällä tulee helppo vaalikausi, sen verran heikko on oppositio.

Vielä näistä "raiskatuista" sanoista, sana "talkoot" jota on käytetty paljon on todella irvokas, Kokoomus on tätä paljon viljellyt, viimeksi Satonen käytti sanaa! Kaikkien muka pitäisi osallistua talkoisiin :) Mutta kun kaikki eivät osallistu mm maajussit, omistava luokka, yrittäjät jne....eivät näihin "talkoisiin" osallistu.

Loppuun ennustus: PS:n kannatus tulee tippumaan muutaman vuoden kuluttua rajusti ja puolue sippaa. Voi jopa hajota mamu-kriittisiin. Osa palaa Kepuun ja duunarikannattajista tulee nukkuvia.

Janne Viskari 03.06.2015 9:56

Ei lisää luottamusta, vaan suurella osalla kansaa turtumusta ja vähänkin kiinnostuksen lopahtamista politiikkaa kohtaan. Pärjäämisen rajoilla häilyvää kansan köyhintä viidennestä ei oikein kannusta osallistumaan yhteiskuntaan tai yrittämään mitään muutakaan, kun uuden hallituksen viesti ja toimet on:

- 100 000€/v tuloilla ei osallistuta "talkoisiin" mitenkään

- 10 000€/v tuloilla osallistutaan ja reippaasti leikkaamalla tukia ja jäädyttämällä indeksit. Köyhältä otettu femma tuntuu paljon kipeämmältä kuin viiskybää varakkaalta (joka ei sitä edes huomaisi).

Hirtehisesti köyhimmän viidenneksen äänestysinnon lopahtaminen lopullisesti on vieläpä porvarihallituksen oman edun mukaista, liekö tarkoituskin.

Kokoomusvetoisesti hyvinvointi-Suomesta on hivutettu turvakamera-Suomea jo hyvän aikaa. Nyt änkyräporvarihallitus lyö vielä isomman vaihteen silmään. Koulutussäästöt alkavat näkyä pienellä viiveellä, kun entistä suurempi osa kustakin ikäluokasta ei pääse yhteiskunnan kelkkaan ollenkaan ja se vasta kallista onkin - myös rahallisesti. Siitäkö syntyy säästöä, että yleensä jo lähtökohdiltaan heikommassa asemassa olevat ammattikoululaiset potkaistaan vielä vuotta keskenkasvuisempina intrumjustitian huomaan? Lähiöissä palavat vielä autot.

Vesa Kaitera 03.06.2015 10:08

Pidän uuden hallituksen ohjelmaa varsin hyvänä ja tasapainoisena. Ainoa asia, joka vihlaisee, ovat koulutukseen kohdistuvat säästöt. Tässä asiassa kaikki kolme hallituspuoluetta käänsivät takkinsa perusteellisesti, Kokoous ja Keskusta olivat vielä vaalien jälkeenkin lupaamassa, ettei kolutuksesta leikata. Vaan toisin kävi. En pidä noita leikkauksia pakkotilanteessa sinänsä virheenä, mutta ei olisi kannattanut luvata sellaista, josta saattoi hyvällä syyllä olettaa, ettei sitä voitaisi toteuttaa.

PS on todennäköisesti se puolue, joka joutuu tämän hallituskauden aikana suhteessa eniten antamaan periksi muille omista tavoitteistaan. Selvää on, että vasemmisto-oppositio tulee satsaamaan valtaosan kritiikistään juuri tuohon "heikoimpaan renkaaseen" eli Perussuomalaisiin. Vähän sama juttu kun lentopallossa aloitukset kannattaa yrittää suunnata sille vastapuolen pelaajalle, joka näyttää olevan niiden vastaanotossa epävarmin.

Koska hallitusohjelmassa oli huonoja uutisia hyvin monille siuomalaisille, niin tietenkin opposition kannatti käyttää tilanne hyväkseen ja arvostela hallitusta. Mutta mielestäni se tässä arvostelussan meni kohtuuttoman pitkälle, jatkuvat välihuudot puurouttivat puhujien äänen, eikä reuhaaminen muutenkaan anna kovin hyvää kuvaa kansanedustajien käyttäytymisen tasosta. Eduskunnassa kannattaisi käyttäytyä asialliseti, mielen osoittamista voi harrastaa muualla. Lisäksi opposition tulisi muistaa, että hallitus ajaa suurella enemmistöllään kuitenkin haluamansa asiat läpi ja että tämä hallitus istunee koko vaalikauden (osa PS:sta saattaa tosin luistaa oppositioon jossakin vaiheessa). Ei kannata yrittää tyhjentää pajatsoa hei kättelyssä, tämä on maraton eikä sprinttimatka.

Mitä tulee Lindströmin sooloon KELA-maksun palauttamisenksi työnantajille, niin tämähän on ollut PS:n tavoite jo monta vuotta. Mutta kun hallitusohjelma oli juuri valmistnut, eikä siinä ollut tuosta asiasta mainintaa, niin Lindströmin kannanotto meni yksityisajattelun piikkiin. Periaatteessa ei olisi kohtuutonta pyrkiä työantajiakin jotenkin patistamaan yhteiskuntasopimukseen, eikä pelkästään työntekijäpuolta, mutta Lindströmin ehdotus olisi liian järeä veto ja jos se jouduttaisiin toteuttamaan, niin se vahingoittaisi taloutta.

Risto Virrankoski 03.06.2015 10:35

Harmikseni arvoisa Perässähiihtäjäkin on oikaissut helpolle ja jo monen blogistin ja kommentaattorin täyttämälle ladulle. Ilmahan myrskyää sakeana pyrylunta 'takinkääntäjien' silmille. Pitkään aikaan tällaista myräkkää ei ole nähtykään.

On sinänsä harmillista, että valtaan pääsee vain käyttämällä vaaleissa takin pyhäpuolta, mutta valtaa käyttäessään joutuu käyttämään takin arkista puolta.

Toivon totisesti, että hallitus jatkaa ilmoittamallaan linjalla, ja käärii vielä takin hihatkin, jos tilanne vaatii.

Kyösti Salovaara 03.06.2015 11:30

Kuin olisi pakkopaidan riisunut, kerskuu Anti Rinne luovuttuaan - kun pakko oli - ministerinpaikastaan.

Tällaisia vastuunkantajia Suomi tarvitsee lisää!

Nyt en enää epäile etteivätkö Rinne ja Arhinmäki pelasta Suomea, en lainkaan.

Martti Hirvensalo 03.06.2015 11:49

Vesa Roto esittää kirjoituksessaan hyvän näkökulman siitä, että persujen takinkääntö osoittaa valmiutta ottaa vastuuta ja tunnustaa tosiasiat. Kauniilta takinkääntö ei näytä eikä tunnu, eikä varsinaisesti lisää luottamusta.

Opposition kiihkeys kuvastelee sitä katkeruutta, mitä oppositioon hävinneitten puolueiden edustajat kokevat. Toivottavaa kuitenkin olisi, että hallitus päästettäisiin tekemään työtään eikä sen aikaa haaskattaisi turhiin välikysymyksiin. Viime vaalikaudella niitä oli aivan liikaa.

Koulutus on aivan oikea säästökohde, tehostamisen varaa on etenkin ammattikouluissa ja AMK:ssa. Yksi vuosi olisi helppo karsia pois ajankäyttöä tehostamalla ja lopputulos paranisi. Yliopistoissa opiskelun nopeuttamiseen on vielä enemmän tarvetta. Onkohan koulutusten pitkittämisellä 1990-luvun laman jälkeen lakaistu työttömyyttä maton alle?

Talkoisiin osallistuminen on perinteisen käsitteen mukaan vapaaehtoista. Pakollista valtionveroa aletaan maksaa Veronmaksajien laskelman mukaan noin 30.000 €:n vuosiansiotuloista lähtien. Kun rajavero alkaa olla 50 %:n luokkaa, niin voidaan ajatella henkilön jo kantaneen kortensa kekoon. Etuuksia on vaikea leikata sellaiselta, joka ei niistä ole nauttinutkaan. Ei pitäisi syyllistää niitä hyviä veronmaksajia, joiden maksukyvyn varaan ylikalliit palvelut on luotu.

Pekka Turunen 03.06.2015 12:27

Täällä on kirjoitettu hyvin ymmärtäväisesti siitä, miten perussuomalaiset nyt kantavat hallituksessa vastuutaan. Onkin sinänsä hyvä asia, jos he pystyvät hallituksessa vastuulliseen politiikkaan.

Ongelma ei kuitenkaan ole tässä, vaan siinä että puolueet toimivat hallituksessa toisin kuin vaalikampanjoissaan lupasivat. Silloin äänestäjät voivat syystäkin tuntea itsensä petetyiksi.

Perässähiihtäjän esiin nostama ongelma on kuitenkin suurempi. Onko takinkääntö todellakin välttämättömyys? Eikö hallitukseen pääse muuten kuin valehtelemalla äänestäjille? Onko kaikki vain suurta näytelmää, jossa hallituksella ja oppositiolla on etukäteen kirjoitetut roolinsa, joista ei voi poiketa? Jääkö äänestäjille tässä näytelmässä vain narrin osa?

Ja vielä enemmän: miksi politiikka on tällaista takinkääntöä? Rohkenenko esittääkään: onko kansa niin tyhmää, että tällainen aina vain menee läpi? Kansa äänestää vaaleissa lupauksien perusteella, mutta pettyy. Unohtaa kuitenkin neljässä vuodessa ja luottaa taas seuraavissa vaaleissa poliitikkojen lupauksiin?

Voisiko ajatella näin: poliitikot olisivat jatkossa rehellisempiä lupauksissaan, kansa olisi terävämpänä vaatimassa rehellisiä vaalikampanjoita, ja media vahtisi kaikkea valppaana? Taitaa mennä unelmien puolelle.

Veli-Pekka Silvan 03.06.2015 12:55

Tämä hallitus ulvoo yhteishengen perään mutta sekin asia on pilattu. Nyt on menossa iso jako jonka seuraukset ovat monille murskaavat, mutta on hyötyjiäkin: Ne jotka elävät pääomatuloilla, ne joilla on iso omaisuus esim. maajussit, yrittäjät jotka saavat entistä halvempaa työvoimaa ja lisää tukia. Teollisuus joka saa myös tukipotin.

Luuserit ovat: Iso osa vammaisista ja eläkeläisistä he menettävät eläkeindeksikorotukset ja asumistuen. Yksihuoltajat ja työttömät, ja iso ryhmä joka menettää on kuluttajat=välilliset verot nousevat rankasti ja uskon että lisää välillisten verojen nostoa on luvassa.

Sen sijaan opiskelijat eivät menetä kuin roposia kun lasketaan lukukautta kohden.

Itse pidän siitä että kouluista leikataan, nykyään on liikaa amiksia, AMK:ja jopa yliopistoja. Yliopistossa on eletty kuin pellossa ja siellä voi opiskella vaikka mitä hyödytöntä joten varaa on leikata.

Itse olisin leikannut maatalous- ja yritystuista.

Ehkä suurin pettymys on se ettei tämäkään hallitus perkaa hallintoa, sekin on kyynisesti ymmärrettävää koska kysehän on pitkälti poliittisista viroista ja kepulandia elää suojaviroista.

Poliitikkojen ei kannattaisi enää luvata mitään, koska niihin lupauksiin ei kukaan usko enää!

Marita Salenius 03.06.2015 13:14

Oikeastaan takinkääntö ei sovi tähän paikkaan. En ole muutoinkaan ymmärtänyt takinkääntö-sanaa tässä yhteydessä, koska kyse on hallituksesta ja kompromissista, jossa nyt ei mitenkään voi saada kaikkea ajamaansa läpi.

Takinkääntöhän on selvimmin nähtävissä yksilötasolla. Jos on äänestänyt jotakin vastaan ja äänestääkin myöhemmin sen puolesta tai siihen liittyvästä osamyönnytyksestä (esim. ydinvoima yleensä/ Rosatom ja uusi hanke), niin tässä voidaan jo puhua vuoripuolen esiinottamisesta. Toisaalta takinkäännössähän ei koskaan ole tiedossa, kumpi puoli on se joka käännetään. Joten yks ja sama, kunhan edes jotakin tapahtuu.

Itse en ole enää vuosikausiin ottanut vaalien alla olleita puolueiden ohjelmia ym. vaalilupauksina, koska nehän ovat vain asioita, joita puolueet ajavat ja kannattavat. Kysehän on oman kannattajakunnan vakuuttelusta, että pyritään vaikuttamaan tuohon ja tähän. Tuskin nyt kukaan nykyaikana mitään voi lupauksina pitää, kun tiedämme, miten ja millä prosessilla hallituksia muodostetaan.

Veli-Pekka Silvanille huomautan, että minä - maajussi - olen osallistunut näihin talkoisiin jo vuosikausia ja ihan sieltä EUhun liittymisestä asti. Nytkin tukitaso tippuu yli 10% (entisen laskun lisäksi) ja ne vähäiset tuet, mitä tänäkin vuonna enää tulee maksetaan suurimmalta osin vasta ensi vuoden puolella. Tämä työ on henkisesti hirvittävän raskasta ja raskautta ei pelkästään lisää tämä ainainen syyllistäminen , vaan myös se ettei rohkene kannustaa seuraavaa sukupolvea tälle raskaalle tielle. Kun katsoo maaseudun tilaa, niin itku tulee. Niin paljon on jo menetetty.

Mutta se taho, joka näihin talkoisiin tuskin osallistuu on maatalousbyrokratia. Siellä olisi miljardeja otettavaksi tästä turhanpäiväisestä pellon ympäri ramppaamisesta. Edelleenkään en ole nähnyt tutkimusta tai edes summittaista tietoa niistä miljardeista, jotka uppoavat tähän virkavaltaisuuden suohon!

Telkkarissa ja tietsikassa on se hyvä puoli, että ne voi sulkea, kun meno yltyy sellaiseksi, että kaikukin hiljenee, kun huomaa ettei suunvuoroa saa. Tässä sibisakustiikan kehdossa on sellainen äänimaisema, että täysistuntojen seuraaminen tulee raskaaksi, jos homma jatkuu nyt kuullun kaltaisena. Nyt voisi sanoa, että puolellakin väellä pärjättäisi. Toisaalta eikös nämä edustajat ole äänestäjiensä näköisiä ja nähtävästi myös kuuloisia.

Näin puolueaktiivina hommahan käy vain mielenkiintoisemmaksi. Ei se helppo ja ainainen sama pidä hoksottimia liikkeessä. Haastetta pitää olla ja puhumisen paloa. Valitettavasti vaan meidän nykyeduskunnassa ei ole enää kovin paljon lahjakkaita puhujia. Aidan seipäästäkin joku saa aikaiseksi mielenkiintoisen kokonaisuuden, kun toinen vain toteaa, että tuohan on aidan seiväs.

Heikki Huotari 03.06.2015 14:21

Kysymys oli: Lisääkö nopea takinkääntö luottamusta politiikkaan?

No ei tietenkään.

Vasemmiston - erityisesti Vasemmistoliiton ja Arhinmäen opeilla Suomella on Kreikan kohtalo. Demarit kieltäytyivät neljä vuotta edellisen hallituskauden aikana tunnustamasta talouden realiteettejä. Nyt kun Sipilän hallitus tunnustaa tosiasiat ja lopettaa velalla elämisen - niin vasemmisto jatkaa populistisella linjalla. Pitäisi ainakin esittäa realistinen vaihtoehto; emme ole vain kuulleet sitä.

Edellisen hallituksen aikana sekä persut että kepu kritisoivat lähes kaikkia hallituksen talouspoliittisia leikkauksia. Nyt he ovat tekemässä paljon kovempia linjauksia leikkausten suhteen.

On selvää että politiikan ja poliitikkojen uskottavuus ei tästä lisäänny - eikä myöskään äänestysinto.

Miika Kurtakko 03.06.2015 15:05

Sana "takinkääntö" on politiikassa jossain määrin harhaanjohtava. Sehän tarkoittaa täydellistä mielipiteen muuttumista. Koalitiohallitusten politiikassa kyse on enemminkin kompromisseista, kuten Marita Salenius edellä kirjoitti.

Havainnollistetaan tätä numeroilla (nyt kun Sipilän aikakautta eletään). Kuvataan intoa laskea tai nostaa veroja akselilla -10...+10. -10 tarkoittaa halua laskea veroja reippaasti, +10 taas nostaa veroja paljon. Jos puolueen A kanta ennen vaaleja on vaikkapa +3, mutta se päätyy hallitukseen muiden puolueiden kanssa, jotka haluavat laskea veroja, päädytään esim. tilanteeseen -1. Käänsikö puolue A takkiaan vai tekikö se kompromissin?

Toisekseen on hyvä huomata myös tärkeämpi muuttuja: Suomessa on ns. "hallituspuolue", jota ei vaaleilla valita. Tämän huomaa kahdesta asiasta:

1. Hallitusten linja ei merkittävästi muutu kokoonpanosta toiseen (muutoin kuin detaljien osalta). Edellinen hallitus "sopeutti" kuudella miljardilla, ja niin tekee tämä Sipilänkin hallitus. Metodit ovat hieman erit mutta lopputulos sama.

2. Hallituksen agenda säädetään jo hyvissä ajoin ennen vaaleja mediassa, ja siitä poikkeavat joko vaietaan tai naurunalaistetaan totaalisesti. Kansainvälisesti merkittävien ekonomistien enemmistö oli sitä mieltä, että Suomi tarvitsee lisää investointeja, ei lisää leikkauksia. Ainoa tätä linjaa kannattanut puolue eli vasemmistoliitto leimattiin "pellepuolueeksi", ja turpiin tuli. (Tosin muitakin syitä oli, mutta kyse olikin linjasta, ei vasemmistoliitosta sinänsä).

Toisaalta onhan se osoitus kansan, sitä "palvelevien" valtiovarainministeriön virkamiesten ja kolmannen valtiomahdin jääräpäisyydestä, että taloustieteen nobelisteilla pyyhitään lattiaa. Antti Rinteellä olikin osuva sutkaus, kun hän totesi "päässeensä pakkopaidasta" opposition penkille.

Tätä taustaa vasten voi pohdiskella suomalaista demokratiaa: saamme äänestää vapaasti vaaleissa mutta puolueiden valitsemista ehdokkaista, joista jotkut sitten päätyvät ministereiksi. Hallituksen suurista linjoista emme pääse päättämään, samoin hallituspohjan rakentaminen on melko arbitraarinen prosessi vaalituloksen jälkeen. Mutta ehkä tämä detaljidemokratia riittää meille. Lainaan näin lopuksi Aki Kaurismäen tokaisua Nalle Wahlroosille: "Sun kannattaa olla tarkkana, ettei sun pöydältä pääse putoamaan liian paljon muruja. Kansahan saattaisi päästä jopa leivän makuun."

Miika Kurtakko 03.06.2015 15:20

Edelliseen liittyen myös "hallituspuolueen" kohta eläköityvä edustaja, valtiovarainministeriön ylijohtaja Jukka Pekkarinen kirjoittaa samasta asiasta Keskisuomalaisessa:

"Suomen poliittisessa järjestelmässä on piirteitä, jotka heikentävät hallituksen edellytyksiä toteuttaa määrätietoista ja johdonmukaista politiikkaa. Meidän henkilövaalimme kiinnittää vaalitaistelussa huomion yksittäisen ehdokkaan imagoon ja omiin tärppeihin yhteisten, puoluetta kokoavien strategisten politiikka-linjausten sijasta.

Äänestäjän ”kuluttajansuojaa” heikentää myös se, että vaaleissa eivät valtakirjaa hae kilpailevat, politiikan päälinjoista keskuudessaan sopineet koalitiot. Hallituskoalitio ja sen ohjelma jäävät vaalien jälkeen sovittaviksi."

http://www.ksml.fi/mielipide/kolumnit/hallitusohjelma-jattaa-monta-asiaa-auki/2059237

Teemu Männynsalo 03.06.2015 15:36

Minusta takinkääntö tarkoittaa täydellistä sanan ja teon erisuuntaisuutta vain jossain tärkeässä periaatekysymyksessä esim. Kreikkakysymyksessä Persujen tapauksessa. Arkipolitiikka on kompromississa elämistä. Sikäli täydellistä takinkääntöä ei ole näkynyt.

Opposition kritiikki on sisällyksetöntä ja kritiikitöntä huutamista talouspolitiikan osalta, todellista vaihtoehtoa ei ole esittää. Demarien suurituloisten ("3000€") vetomantra on vaarallista ja halvinta populismia, koska yhteiskuntarakenteemme ydinongelmia on henkilöveroruksen kuristava ote. RKP ja Kristilliset ovat toistaiseksi esiintyneet vihervasemmistoa rakentavammin ja siis vakuuttavammin.

Selvää on, että ay-liikkeen kanssa hallituksen on valmistauduttava katsomaan peli loppuun asti, mikäli työreformiin todella lähdetään. Epävarmalla asenteella tai puolivaloilla siihen on vastustuksen ja saavutettujen etujen kudelman ja erilaisten painostuskeinojen vaikeaa lähteä. Hallituksella on kuitenkin monipuolinen lainsäädäntövalta käsissään osana parlamentaarista vallankäyttöä ja etenkin ay-liikkeellä Suomessa on erittäin paljon erilaisia etuja menetettävänä verrattuna muihin länsimaihin. Hallitusohjelmassa on vain maltillisia muutoksia, joten suuren riskin ne mielestäni oman asemansa kannalta SAK ja STTK ottavat, jos käytännössä yhteistyötarjouksesta kieltäytyvät.

Jouni Pulli 03.06.2015 16:22

Taas harmittaa, että poliitikot näyttelevät närkästynyttä ja ihmettelevät. Olisi aihetta niin hallituksessa kuin oppositiossakin ymmärtää realiteetit sekä toimintojen mahdollisuuksien rajaukset ennen kuin vieraat tulevat meitä opastamaan. Nyt suunta on kohti eripuraa eikä meillä pitäisi olla siihen oikeasti halua. Ylimielisyys vaalituloksen suhteen koitunee ennemmin tai myöhemmin esittäjänsä omaksi mahalaskuksi.

Nyt viimeistään pitäisi hallituksen "honeymoonin" olla ohi. Ja olisi aika siirtyä aikeista tekoihin, tai ehkä aiotaankin odotella tilanteen pahentumista ja ryhtyä toimenpiteisiin vasta lokakuussa.

Onko päivän uusi teema: kenellä on varaa odottaa kauimmin ja pelata "pokeria" pisimpään? No, ainakin varakkaammilla.

Pentti Kangasluoma 03.06.2015 16:33

Pitää toistaa itseään kun en vieläkään ymmärrä mitä on ajateltu kun eläkkeensaajien asuntotukea leikataan näin vahvalla tavalla. Tämä on aivan muuta kuin indeksien jäädytys.

Huhtikuussa 2015, Kelan tilasto, sai eläkkeensaajan asuntotukea 365 000 tapausta, yli puolet koskee perhekokonaisuutta. Loput yksin asuvia.

Säästö 123 miljoonaa euroa. takuueläkettä korotetaan, 30 miljoonaa. 93 miljoonaa jää niiden kärsittäväksi joiden eläke on 700-1300 e/kk. Näitä tapauksia on Suomen jokaisessa kunnassa. He ovat saaneet tätä tukea koska

tulot hyvin pienet, nyt siitä rahasta leikataan kymmeniä euroja kuussa.

Toimeentuloluukku on osoite monella. Olisi mielenkiintoista tietää minkälaisessa korttipöydässä tämä päätös on tehty. Kuntien tehtävät ei

näin vähene.

Jos maataloudesta leikattaisiin 123 miljonaa niin näkisimme traktorimarssin. Joka puolueessa on ahkeria eläkeläisäänestäjiä, mutta

eri puolueiden työlliset ajaa heidän yli. Rollatorit, sauvat, kyynärsauvat, sairaalasängyt, ehkä sellainen marssi nähdään.

Mika Kananen 03.06.2015 21:09

Takinkääntöä kauhistelevien lienee syytä muistella vaikkapa Kokoomuksen 28.6.2011 käyttämää ryhmäpuheenvuoroa (äänessä Jan Vapaavuori).

"Toisenlaisissa oloissa on harjoitettava toisenlaista politiikkaa kuin toisenlaisissa." Minä olen tulkinnut tämän aina lähinnä niin, että hallituksessa on harjoitettava toisenlaista politiikkaa kuin oppositiossa, ja tietysti päinvastoin. Ehkäpä olen liian kyyninen.

Tuomo Kokko 03.06.2015 22:38

"Lisääkö nopea takinkääntö luottamusta politiikkaan?"

- Tällä kertaa ehdottomasti! Takki on nimittäin ollut jo pitkään nurin. Juuri äsken ministeri Rehn muistutti ajankohtaislähetyksessä, että Suomi on vuodesta 2008 asti ollut alijäämätalous. Nyt takkia ollaan kääntämässä oikein päin, ja Suomi näyttää vihdoinkin joltain muulta kuin vanhaan vitsiin - "talouskasvu pelastaa" - luottavalta säälittävältä humoristilta.

Jos joku on hermostunut petetyistä "vaalilupauksista", niin minä en ainakaan. Olen jo ajat sitten mielessäni luopunut lupauksen käsitteestä, ja ajattelen poliitikkojen vaalipuheita pelkkänä kampanjateemojen esittelynä tyyliin: "jotain tämäntapaista pitäisin hyvänä juttuna, jos siihen olisi mahdollisuuksia".

Veli-Pekka Silvan 03.06.2015 23:13

Kangasluoma ihmetteli kun eläkeläiset eivät marssi tai muuten protestoi.

Ikävä kyllä suomalaiset ovat apaattisia ja uskon että apaattisuus vain lisääntyy ja esim. äänestysinto laskee.

Ne äänestävät joilla menee hyvin tai joita hallitus paapoo mm yrittäjiä ja rikkaita.

Edessä on riitaisat vuodet ja käsitys "yhteisestä hyvästä" katoaa, EK:n puheenvuorot ovat tästä hyvä esimerkki, EK halua nuijia palkansaajat maanrakoon ja samaa haluaa oikeistohallituskin.

Pekka Turunen 03.06.2015 23:27

Takinkääntöä ei ole tietenkään se, että puolue tekee kompromisseja osallistuessaan hallitusohjelman tekoon. Päinvastoin se on toimivan demokratian edellytys tällaisessa monipuoluejärjestelmässä. Tämä kysymys koskee nyt erityisesti perussuomalaisia, jotka ensimmäistä kertaa ovat joutuneet tätä kompromissien tekoa harjoittamaan. Kompromisseista heitä ei tule moittia, vaan päinvastoin: hyvä, jos he siihen rakentavasti kykenevät.

Sen sijaan takinkääntöä on se, että entiset hallituspuolueet vastustavat oppositiossa ratkaisuja, joita he itse olivat edellisessä hallituksessa tekemässä. Tai se, että entiset oppositiopuolueet tekevät hallituksessa samoja ratkaisuja, joita he oppositiossa vastustivat. Ja se, että oppositiosta kutakuinkin kaikki hallituksen päätökset ovat huonoja. Tällainen peli, ja sen itsestään selvänä ottaminen, on sitä takinkääntöä jota vastustan.

Toimivan demokratian edellytys on vaalien tuloksen mukaan nimetty hallitus, joka tekee vaalilupaustensa mukaista politiikkaa. Ja aivan yhtä tärkeä on oppositio, joka esittää järkeviä ja perusteltuja vaihtoehtoja silloin, kun heillä on sellaisia esittää. Ja vielä kolmantena pyöränä valpas media, joka vahtii molempia ja puuttuu heti kun huomaa epäloogisuutta ja vilpistelyä, tosiasioista piittaamatonta populismia.

Tämä periaatteellinen tavoite on kuitenkin liian kaukana todellisuudesta. Oikeasti hallitus tekee paljon typeriä päätöksiä, mutta oppositio ei huomaa, kun keskityy helppojen irtopisteiden keruuseen, ja media tyytyy etsimään sensaatiouutisia. Lainaan Unto Hämäläistä: älkää viitsikö. Voisitteko vaihteeksi kokeilla perustehtävienne hoitamista kunnolla?

Hallitus on esittänyt ohjelmansa, joka sisältää, kuten tässä tilanteessa pitääkin, paljon ikäviä säästöpäätöksiä. Niiden kohdentamista voi ja pitääkin kritisoida, mutta samalla voisi esittää vaihtoehtoisia ratkaisuja, eikä tyytyä helppoon ja tunteisiin vetoavaan ikävien päätösten vastustamiseen.

Eräät kommentoijat kertovat hyväksyneensä tosiasiana sen, että puolueet ja niiden ehdokkaat lupaavat vaalien alla mitä lupaavatkin ilman että lupauksilla tarvitsee olla mitään sidosta vaalien jälkeiseen todellisuuteen. Mutta onko tämä teistä hyvä käytäntö? Vai voisiko tätä koettaa parantaa ja viedä politiikkaa rehellisempään ja äänestäjiä enemmän kunnioittavaan suuntaan?

Jouni Martikainen 04.06.2015 10:28

Pekka Turunen kysyy meiltä kyynikoilta, että onko vaalienaluspuheiden ja vaalien jälkeisen todellisuuden heikko sidos hyvä käytäntö. Omalta osaltani vastaan, että ei ole. Hieman kävi kyllä ennen vaaleja sääliksi ehdokkaiden ja etenkin puoluepomojen tilanne, kun heiltä ilta toisensa jälkeen, tilaisuus toisensa jälkeen tivattiin aina vaan yksityiskohtaisempia "lupauksia".

Veli-Pekka Silvan 04.06.2015 10:51

Hieman huvittaa tuo asenne että kun oikeisto kääntää takkia niin se onkin kompromissi, "tosiasioiden tunnustamista" ja hyvä asia, mutta kun taasen vasemmisto kääntää takkia niin se on joko populismia tai pettämistä.

Kertoo paljon Suomen nykyisestä ilmapiiristä.

Riitta Skoglund 04.06.2015 21:16

Vanha kansa tietää: "Siitä puhe mistä puute" kun mm sanat "yhdessä", "luottamus", "talkoot", "vilpitön pyrkimys"ovat ahkerassa käytössä; se on vallankäyttäjien retoriikkaa. Oppositiolla on toisenlainen retoriikka, ja koko kalabaliikki näyttäytyy vielä vaalien jälkeisten tunteiden käsittelyprosessina. Voittajat vetoavat "kaikki mukaan", "yhteiselle asialle", häviäjät purkavat pettymystään "väärin sammutettu", kun sellaista ei voi sanoa, että kansa olisi väärässä.

Tunteiden purkamisen ymmärtää, älyllinen epärehellisyys ja näytelmänomaisuus tympii. Vuorollamme olemme kai kaikki mukana tässä itsepetoksessa.

Huolestuttavinta on, että niiltä eniten otetaan joilla vähiten on, ja koulutuspuheiden yli on kävelty todella härskisti. Lisäksi hallituksessa on paljon aloittelijoita; lähes päivittäin puretaan "tuli sanotuksi yksityishenkilönä"- tai muita pommeja. Hallituksessa toimiminen vaatii aivan muuta kuin kampanjointi, ja osaamista paljon enemmän kuin kukaan uskookaan.

Sanonkin näin päin: Fiksut, kypsät, yhteistyökykyiset persoonallisuudet ja yhteiskunnallisesti osaavat ja oppivat päättäjät lisäisivät luottamusta politiikkaan. Sitä odotellessa.

Kyösti Salovaara 04.06.2015 21:44

Meiltä on kenties jäänyt huomaamatta kuinka "median" palttoo on käännetty.

Talven mittaan media toitotti Stubbin hallituksen impotenssia - tehkää nyt edes jotakin, kuului sinnikäs vaatimus.

Nyt sitten kun uusi hallitus on ilmoittanut että se aikoo, siis aikoo, tehdä jotakin, media on pullollaan "kauheuksia" ja pilkkuvirheitä joita hallitus kohta saa aikaiseksi.

Jos melkein hävettää opposition ja ay-liikeen räksytys, niin eipä mediankaan jauhot puhtaita ole. Ampukaa kaikkea mikä liikkuu, tuntuu olevan ohjeena.

Pahempi juttu tietysti on että ay-liike ohjautuu demarien pahoinvoinnin mukaan; sitä en olisi uskonut vaikka monet kommentaattorit tätä epäilivät miettiessään demarien jäämistä hallituksen ulkopuolelle.

Mutta jos aina ennen ay-liike on voittanut, saattaa koittaa se päivä jolloin lakoilla yms uhkailu ei enää tehoa. Tässä mielessä Lyly ja kumppanit pelaavat kortilla, jonka väri on arvoitus. Eikös Englannissakin ay-väki joskus kauan sitten veikannut väärää hevosta ja menetti voimansa ikiajoiksi?

Enkä tällä tarkoita etteikö ay-liike saisi vaatia itsekkäästi mitä haluaa. Kyllä saa ja sen pitää, mutta se ei voi olettaa, että sieltä päin määrätään mitä eduskunta tekee. Sillä ay-liikkeen puhekumppani on -pitäisi olla - työnantaja, ei eduskunta.

Pentti Kangasluoma 04.06.2015 23:17

Kyösti Salovaaran huoli ja huomio ay-liikkeen toimien oikeellisuudesta askarruuttaa muitakin. Suomalaiset työnantajat ovat valistuneita, eikä mikään roistolauma. Yritystoiminta sisältää kokoajan riskejä menettää sijoitukset, Silloin tukilakot jotka vaikeuttavat toimintaa ovat myrkkyä.

Kautta historiansa ay-liike on käynyt kahden työväenpuolueen keskinäistä

reviiritaistelua, toimihenkiöliitoissa myös kokoomus ja keskusta ovat olleet sopankeitossa mukana. Armotonta taistelua, rahaaa on saatu idästä ja lännestä. Timo Räty(Hilkka Ahde taistelu on heijastusta perinteestä.

Itsensä työllistäjänä sitä kysyy, miksi työajan lisäys on niin kamala vaihtoehto? Joistain arkipyhistä voitaisiin luopua vastaantulon merkeissä.

Mutta yötyöstä pitää saada nykyinen korvaus, marketin pienipalkkainen kassa tarvitsee sunnuntaikorvaksensa. Luovuutta peliin, ay-liike!

Pekka Turunen 05.06.2015 12:09

Vielä pari lisähuomautusta tähän tärkeään aiheeseen.

Median rooli politiikassa on erittäin tärkeä, mihin esimerkiksi Jouni Martikainen jo viittasikin. Medioissakin on tietysti eroja, ja laatumediat ovat jotain aivan muuta kuin monet sensaationhakuisemmat mediat. Jälkimmäiset hakevat tietysti poliitikoilta mielellään erilaisia kynnyskysymyksiä ja yksityiskohtaisia lupauksia, jotta vaalien jälkeen saadaan taas muhkeita otsikoita lupausten pettämisestä ja kaikesta sellaisesta.

En ymmärrä miksi ehdokkaat ja jopa puoluejohtajat ja sitä kautta puolueet lähtevät tähän peliin. Kynnyskysymysten pitäisi monipuoluejärjestelmässä olla harvinaisia poikkeuksia ja tavoiteohjelmien pysyä kaukana yksityiskohdista. En minä valitse ehdokastani minkään yksityiskohdan perusteella (sellaista ehdokasta ei olekaan, jonka kanssa olisin joka asiasta samaa mieltä), vaan kokonaisnäkemyksen ja pätevyyden perusteella.

Kansa halusi vaaleissa konservatiivihallituksen ja sen kansa myös sai. Miksi siis kansa nyt huutaa tuskissaan, kun hallitus kertoo toteuttavansa konservatiivista politiikkaa? Tai ehkei se olekaan kansa, joka huutaa, vaan kyse on vain opposition ja ay-liikkeen omista peleistä? Näilläkin palstoilla on monesti toivottu sekä Sdp:ltä että ay-liikkeeltä uudistumista, mutta sellaisesta ei näy merkkiäkään.

Kaarina Karhapää 05.06.2015 14:09

Ei tietenkään lisää. Olisi ollut hienoa, että hallitusneuvotteluissa olisi selvästi tuotu esiin hallitusohjelman sisältö. Nyt vain ihannoitiin, kuinka täsmällisesti ja nopeasti prosessi kaaviot oli pöydällä. Ja jonkin hetken kestävän iteroinnin tuloksena kaikki OK. Hallitusohjelmaan olisi pitänyt saada myös pienituloisten asiat oikein sitovasti. Ihmeellistä, että Suomella on varaa tällaiseen kaksinaismoraaliin: vaaleissa luvataan vaikka mitä. Mutta hallituksessa ei enää tehdä töitä lupausten täyttämiseksi. Politiikan pitäisi muuttaa toimintatapojaan. Seuraavissa vaaleissa taas nähdään, kun hallituksessa nyt olevat puolueet menettävät kannatustaan.

Luetuimmat
  1. 1

    Pidättely sekoittaa suoliston eikä hyvältä tuntuva vatsa aina voi hyvin – Nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

  2. 2

    Huono palkka ja raskas arki – moni lastentarhan­opettaja harkitsee alan vaihtamista: ”Tuli kiky ja lomarahat meni”

  3. 3

    Nuoret kiinalaiset matkailijat haluavat Suomesta mustikkapiirakkaa ja prinsessa Leian koruja – ”He ostivat 42 000 euron edestä kelloja ja koruja

  4. 4

    Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

  5. 5

    Tom-Kristian Heinäaho kasvoi Jehovan todistajaksi, nousi liikkeen vanhimmistoon ja salaisuuden paljastuttua joutui sen eteen – ”Olen tiennyt aina kristallinkirkkaana, että pidän miehistä”

  6. 6

    Katossa reikä ja kellarissa vettä – pala suomalais-virolaista kulttuurihistoriaa uhkaa tuhoutua rakennusyhtiön omistuksessa

  7. 7

    Luteiden saastuttamat tavarat päätyivät epäonnisten dyykkarien matkaan Espoossa – ”Ettehän missään tapauksessa koske lavan sisältöön”, asukkaille ohjeistettiin

  8. 8

    ”Kuvaaminen on hyvin vaarallista” – Narcos-sarjan työntekijä ammuttiin autoonsa, ja nyt ”maailman häikäilemättömimmän” huumeparonin veli uhkailee Netflixiä

  9. 9

    Suomessa leikittiin ”Kuka pelkää mustaa miestä” kunnes se kiellettiin rasistisena – mutta ajattelivatko lapset oikeasti tummaihoista ihmistä leikeissään? Vastaa kyselyyn

  10. 10

    Vaikka olimme tehneet jakeluvirheilmoituksen jo kaksi kertaa, Posti jatkoi kirjeiden lähettämistä väärään osoitteeseen

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

  2. 2

    Luteiden saastuttamat tavarat päätyivät epäonnisten dyykkarien matkaan Espoossa – ”Ettehän missään tapauksessa koske lavan sisältöön”, asukkaille ohjeistettiin

  3. 3

    Keinokuituvaatteet tuhoavat meriä ja voivat vaarantaa ihmisten terveyden, mutta moni ei tiedä sitä – ”Fleece on erityisen haitallista”

  4. 4

    Ammattikouluissa ei tarvitse osata mitään saadakseen tutkinnon, arvioi tutkija – HS:n kyselyn mukaan opettajilla on paine päästää kaikki läpi kursseista

  5. 5

    Teinitytön parkkihallissa Keravalla raiskanneelle ja lapsia hyväksikäyttäneelle miehelle jälleen tuomio – seksiä 12-vuotiaan tytön kanssa

  6. 6

    Koulutaksi jätti 7-vuotiaan autistilapsen yksin parkkipaikalle Espoossa – Yritys: Kuljettaja ei saisi tällaisissa tapauksissa kuunnella lasta

  7. 7

    Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö, johon tulee 15 uutta virkaa – Sipilä: ”Olen huomannut, miten tärkeää tutkimukseen perustuva tieto on”

  8. 8

    Päivähoidon maksut alenevat – keskituloisen kahden lapsen perheen maksut laskevat yli 1 200 euroa vuodessa

  9. 9

    Liika istuminen pidentää selän lihaskalvoja, ja siksi asentomme painuu kasaan – Uusi treenimuoto voi auttaa selkävaivoihin

  10. 10

    ”Kuvaaminen on hyvin vaarallista” – Narcos-sarjan työntekijä ammuttiin autoonsa, ja nyt ”maailman häikäilemättömimmän” huumeparonin veli uhkailee Netflixiä

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

  2. 2

    Tässäkö Helsingin seudun kammotuin työpaikka? Palkka 7 500 euroa kuussa, mutta hakijoita ei näy

  3. 3

    ”Meidän on nyt mentävä”, sanoi poika ja joi myrkyn siskojensa kanssa – Kiinan ”hylättyjen lasten kaupunki” on täynnä lohduttomia tarinoita

  4. 4

    Mittaatko onnea väärillä mittareilla? Hyvään elämään on olemassa vain yksi lääke

  5. 5

    Ani Kellomäki sai 17-vuotiaana syöpädiagnoosin – mutta hänen suurin tragediansa väijyi äidin huoneen oven takana

  6. 6

    Meitä on pissattu silmään – pelätty kemikaali on varsin harmiton

  7. 7

    ”Hirvittäviä kuvia” huippupoliitikoista ottanut kuvaaja sai viime vuonna valtioneuvoston kanslian kimppuunsa – Nyt hän kutsui näyttelyyn kaikki ministerit, mutta yksikään ei tullut

  8. 8

    Päiväkoti irtisanoi lapsen Lauttasaaressa

  9. 9

    ”Kyseessä on pahanlaatuinen kasvain” – Suomalaisnainen sai musertavan syöpäuutisen postitse kotiin ja luki sattumalta potilastiedoistaan, ettei voi parantua

  10. 10

    Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

  11. Näytä lisää