Perässähiihtäjä

Mitä neuvoksi hallitukselle?

Työtoverini toimittaja Teemu Luukka kertoo uutisen, johon voi tutustua tämän linkin takaa.  Uutisen mukaan työmarkkinajärjestöt ovat yksissä tuumin todenneet, etteivät ne jatka neuvotteluja sopimuksesta, joka olisi voinut korvata Juha Sipilän hallituksen työelämäesitykset ja leikkaustoimet.  Neuvottelutilanne  on ollut koko päivän auki, sillä vielä viime hetkillä EK on tehnyt oman esityksenä.  Sekään ei taida enää auttaa. Pallo siirtyy hallitukselle, joka antaa toimistaan tiedonannon eduskunnalle keskiviikkona 30.9.  Siitä keskustellaan ja äänestetään keskustelun lopuksi.  Jos hallitus saa eduskunnan luottamuslauseen, lakien valmistelu jatkuu hallituksen suunnitelmien mukaisesti.

Jos nyt käy todella niin, että neuvottelut eivät jatku, tilanne vaikeutuu. Kokemusperäinen tieto aikaisemmilta kerroilta viittaa siihen, ettei paluu neuvotteluihin ole helppoa. Mahdollisuuksien ikkuna, joka avautui SAK:n torstaisen esityksen jälkeen, menee nyt kiinni, ainakin toistaiseksi, ehkä pysyvästi.

Täytyy myöntää, olen kallella kypärin.  Nyt olisi tarvittu jotain positiivista. Suomenmaassa  ei mene muutenkaan hyvin.  Taloudellinen tilanne on mikä se on. Näkymät tulevaisuuteen päin ovat huonot.  Maan sisäinen ilmapiiri on kurja, ja huonompaan suuntaan ollaan menossa. Kaikenlainen metelöinti ja kiukunpurkaukset lisääntyvät.  Suomen ulkoinen kuva on ränsistyny,  ja Suomi-kuva voi mennä kehnonpaan suuntaan.

Pääministeri Juha Sipilällä on vaikeuksien keskellä ollut tapana tuumata, että "kyllä tästäkin selvitään".  Niinpä. Nyt ollaan kovan paikan edessä.

Mitä eteen?

Jos työmarkkinaneuvottelut eivät jatku, hallituksella on toki vaihtoehtoja.

  1.  Hallitus voi lähteä perääntymään suunnitelmistaan ja ryhtyä vauhdittamaan työmarkkinajärjestöjen neuvotteluja.
  2. Hallitus voi ottaa aikalisän ja jäädyttää työmarkkinoita sivuavat hankkeensa muutamiksi viikoiksi tai kuukausiksi.
  3. Hallitus pitää lupauksensa ja lähtee viemään eteenpäin lupaamiaan toimia. Silloin hallitus antaa tiedonantonsa keskiviikkona.

Mitä nyt pitäisi tehdä?  Mitä tuumaavaat arvoisat kommentaattorit?   Maanantain ja alkuviikon Hyvä Kysymys kuuluu:  Mitä neuvoksi hallitukselle? 

Lukuvinkit:

EK:n tänään maanantaina 28.9. jättämä ehdotus löytyy täältä. 

SAK:n torstaina 24.9. jättämä ehdotus löytyy täältä.

Hallituksen tänään maanantaina 28.9. antaman ensi vuoden budjettiesityksen tiedotteet löytyvät täältä.

55 vastausta artikkeliin "Mitä neuvoksi hallitukselle?"

Miika Kurtakko 28.09.2015 15:59

Kun luki tuon EK:n ehdotuksen, niin pelin henki kävi viimeistään selväksi: vastakkain ovat EK+hallitus ja ammattiliitot, erityisesti SAK. Edelliset haluavat pelata kovaa eivätkä hyväksy muuta kuin täydellisen antautumisen. Itse EK:n ehdotuksesta oli vaikea sanoa oliko kyse hallituksen esityksestä, jonka EK otti sellaisenaan kannakseen vai EK:n esityksestä, jonka hallitus otti sellaisenaan kannakseen. Toki on myös mahdollista, että on jokin kolmas, julkisuudelta piilossa oleva taho, joka on kirjoittanut esityksen ja antanut sitten sekä hallitukselle että EK:lle eteenpäin vietäväksi. Joka tapauksessa kyse on lähes identtisistä lapuista.

Vastatoimet hallituksen esitykselle ovat varmasti erilaisia eri järjestöissä. Akava pystynee nielemään hallituksen esitykset lähes sellaisinaan, koska harvat akateemiset tekevät sunnuntaitöitä tai edes saavat ylityökorvauksia; monet ovat kokonaispalkkauksen piirissä, jossa jo nyt paiskitaan töitä yli 40 tunnin ja ilman ekstrakorvauksia. Lisäksi akavalaiset liitot ovat jäsenistöltään isoilta osin hallituspuolueiden kannattajia, mikä sekin vähentänee protestointi-intoa.

SAK:n liitot mennevät lakkoon, mutta STTK taitaa haljeta keskeltä kahtia. Demarivetoiset ja "vuorotyöliitot" liitot peesaavat SAK:ta, mutta pitkät lakot jäänevät joiltain STTK:n liitoilta väliin. Tällä ei varmaankaan ole suurta väliä, sillä SAK:n väellä Suomi saadaan pysähdyksiin muutenkin.

Näen ongelman syyksi hallituksen ja EK:n pääpukareittein eli Sipilän ja Häkämiehen kokemattomuuden ja pragraattisuuden puutteen. Ministeriaikanaan Häkämiestä pidettiin kokoomuksen ministeriryhmän kovaotteisena poliisina, joka tarvittaessa jyräsi kokoomuksen kannan läpi neuvotteluissa kuin neuvotteluissa. EK:n työmarkkinaosaamisesta ja -kokemuksesta katosi merkittävä osa Lasse Laatusen lähdettyä eläkkeelle eikä hänen seuraajansa Ilkka Oksala ole kyennyt paikkaamaan Laatusen jättämää aukkoa. Häkämiehen oma kokemus on muutaman vuoden ajalta eikä sitä voi verrata ammattiliittojen ja/tai keskusliittojen nokkamiesten ja -naisten vastaavaan. Sipilän kokemus työmarkkinajärjestöjen kanssa touhuamisesta on vieläkin ohuempi.

Jos nämä "veljet" eivät halua alkaa hieroa kompromissia, niin kriisin kautta mennään. On vaikea sanoa, milloin lakot alkavat, mutta niitä nähtäneen useita. Ja siinä myräkässä katoaakin Sipilän toivomat kilpailukyky-, tuottavuus- ja kaikki muutkin loikat jäävät miinusmerkkisiksi. Ne, jotka halusivat eroon konsensuksesta, näkevät nyt toiveensa toteutuvan. Kun tähän yhdistetään turvapaikkakriisi, niin syksystä tulee levoton.

Fiksumpi antaisi periksi, mutta tilanteen huomioiden kumpikaan puoli ei sitä taida tehdä. Veikkaankin ratkaisun tulevan hallituksen hajoamisen ja uusien vaalien myötä. Perussuomalainen eduskuntaryhmä natisee jo liitoksissaan, ja uskon Soinin tekevän välttämättömyydestä hyveen: jonkin EU- tai maahanmuuttoratkaisun verukkeella perussuomalaiset irtautuvat hallituksesta sopivan paikan tullen, varmaankin jo ennen joulua. Uudet vaalit saadaan keväällä, joissa ainakin SDP:n kannatus nousee.

Jouni Martikainen 28.09.2015 16:07

Vanha villin lännen sananlasku: jos vetää aseen esiin, sitä pitää olla valmis myös käyttämään.

Matti Vuorialho 28.09.2015 16:16

Keskeisin neuvo olisi etsiä keinot, joilla voitaisiin yhtiöiden voittoja ohjata vaikkapa pakkolaillakin lähinnä investointeihin, Muita voittojen nostotapoja voisi vaikeuttaa, esim. määrätä euromääräisiä ylärajoja tulospalkkioille, prosenttirajoja sille, kuinka suuren osan voitoista saa käyttää osingon jakoon ym. Varmaan nykylait eivät Suomessa kaikkea mahdollista, mutta mallia voisi ottaa myös Virosta, jossa investoinnit kotimaahan ovat verovapaita ja vain osingot verollisia. Hallituksen keinoista hyväksyisin ainoastaan sen, että ensimmäinen sairaslomapäivä olisi palkaton. Se helpottaisi eniten kaikkein pienimpien yritysten asemaa ja olisi melko oikeudenmukaista kustannusten jakoa.

Juhani Torppa 28.09.2015 16:17

SAK:n esitys on tehty koko asian vesittämiseksi. Vatuloinnin maailmanmesterit ovat pahastuneet siitä, kun hallitus uskalsi tehdä ehdotuksensa kysymättä SAK:n lupaa/mielipidettä.

Ehdotuksen sisältö osoitti, että se on tehty "pellleily"mielessä.

Marko Kovanen 28.09.2015 17:19

1) Antaa realistinen aikataulu neuvotteluille.

2) Antaa molemmille osapuolille joku syy neuvotella. Tähän asti EK:lle on tarjottu sitä mitä he haluavat ja syytellään SAK:ta siitä ettei se suostu heikentämään jäsentensä asemaa.

3) Neuvotteluissa pitäisi olla muutakin kuin 5% tulonsiirto työvoimalta pääomalle.

4) Hallituksen esityksen pitäisi olla sellainen, että sen voisi toteuttaa ja sillä olisi halutut seuraukset. Nykyinen uhkaus on totaalisen epätasa-arvoinen ja se ei tuota ennakkoon puhuttuja tavoitteita. AY-liike voi tässä vaiheessa katsoa hallituksen bluffin, kun sillä ei ole kauheasti näissä neuvotteluasetelmissa mitään voitettavaa. Hallitus on jo kerran perääntynyt. En ole yllättynyt vaikka se perääntyisi uudestaankin.

5) Hallituksen pitäisi muuttaa asennettaan. Nykyinen ylimielinen asenne vain ärsyttää ihmisiä.

Näillä pääsisi hyvin alkuun.

Ilari Kiema 28.09.2015 17:20

EK:n ehdotuksessa sunnuntailisien ja ylityökorvausten leikkaaminen kuuluu nyt kohtaan "aloittain sovittavat toimet". Siis porvari ei uskalla suututtaa poliiseja - kuka sitten puolustaisi omaisuutta rosvoilta. Samalla EK torjuu Sipilän ajatuksen pakottavasta lainsäädännöstä, sekä sunnuntailisien leikkaamisella tavoitellut julkisen sektorin säästöt.

Koko ajatusmalli on sinänsä virheellinen: Suomen kustannuskilpailukyky verrattuna Ruotsiin tai Saksaan ei ole heikko, ja palkkakustannusten leikkaaminen viidellä prosentilla ei paranna ko. kustannuskilpailukykyä viidellä prosentilla vaan ainoastaan palkkakustannusten osuuden verran. Jos vientiteollisuuden hintakilpailukykyä haluttaisiin parantaa viidellä prosentilla palkkakustannuksia alentamalla, sitten palkkoja olisi leikattava varmaan 25 prosenttia. Helpompaa olisi leikata osinkoja ja osakkeiden arvonnousuun perustuvia pääoman tuotto-odotuksia, mutta tähän ei suomalainen yritysjohto suostu koska sen omat kannustinpalkkiot on sidottu osakkeiden pörssikehitykseen. Perheyritykset tai valtionyritykset voivat toimia huonommassakin säässä.

EK:n kannanoton jälkeen on todennäköistä, että Sipilän hallitus luopuu pakkolaeista koskien sunnuntai- ja ylityölisiä.

Markku Miettinen 28.09.2015 17:35

Kovaa peliä pelataan ja kukkulan kuningastakin leikitään.

Ensinnäkin voi olla, että ay-liike näkee talouden tilannekuvan hieman toisin kuin EK+hallitus. Voimassahan on ensi syksyyn käytännössä 0-sopimukset eli Suomen kilpailukyky suhteessa tärkeimpiin kilpailijoihimme (esim. Saksa ja Ruotsi) paranee koko ajan, hitaasti mutta varmasti. Viimeisten tilastojen mukaan kauppa- ja vaihtotase olivat kääntyneet plussalle, käyrät itse asiassa sojottivat varsin terhakasti kohti koillista. Tuonti on toki hiipunut mutta vientiluvuissa öljytuotteista puhdistettena oli orastavaa elpymistä. Kansantalous hakee tasapainoa. Työttömyysluvut ovat tietysti surkeita, mutta ne paranevatkin viimeisinä talouden elpyessä.

Sitten on poliittinen tilannekuva. Olisihan poliittisen opposition kannalta herkullinen tilanne, kun hallituksen useimmiten palkansaajataustaiset kansanedustajat joutuisivat puolustamaan eduskunnassa Sari Sairaanhoitajaa ja Pekka Poliisia kurittavia pakkolakeja ja opposition hyvikset niitä saisivat vastustaa. Ideaalimaailmassa tällainen ei tietysti tulisi mielenkään, mutta reaalimaailmassa tulee.

Hallituksen siis annettanee ajaa miinaansa ennenkuin tosineuvotteluihin jälleen ryhdytään. Pakkolakien säätöprosessi perustuslakikiemuroineen on pitkä ja se tarjoaa useita tilaisuuksia laittaa lakiehdotukset roskiin ja aloittaa uudestaan. Oleellista on, että neuvottelut pitää aloittaa ja sopimukseen päästä ennenkuin pakkolait eduskunnassa hyväksytään.

Tai sitten pelikirja putsataan yhdellä pyyhkäisyllä, kun Kiina sakkaa oikein kunnolla ja maailmantalous putoaa kuin kivi..

Onni Karilainen 28.09.2015 17:48

Äsken päättyneessä tiedotustilaisuudessa hallitus

perääntyi ja pyysi järjestöjä jatkamaan neuvotteluja käytännössä

SAK:n esityksen pohjalta.

Siis tämän vuoden leikkausten ja ensi vuoden työmrkkinoiden

0-ratkaisun yhdistämisestä.

J. Salonen 28.09.2015 18:05

Hallitus on täysin EK:n taskussa. Koko "neuvotteluprosessi" on ollut teatteria alusta loppuun. Työntekijäpuolen kanssa ei neuvotella vaan sanellaan. Hallitus pystynee niin halutessaan runttaamaan pakkolait läpi enemmistönsä turvin. Ehkä ihmisten kannattaa seuraavissa vaaleissa hiukan miettiä, ketä ihan aikuisten oikeasti kannattaa palkansaajan äänestää. Jos meillä nyt olisi SDP-johtoinen hallitus, kokoava työmarkkinasopimus olisi jo kasassa. Eikä se todellakaan sisältäisi mitään sairauslomakarenssia. Vaihtoehtoja on aina, nyt on vain valittu tietynlainen, kiihko-oikeistolainen etenemistapa.

Pakkolait saattavat tosin kaatua perustuslakivaliokunnassa, mikäli hallituspuolueiden eduskuntaryhmien edustajat toimivat laillisuuden eivätkä poliittisen tarkoituksenmukaisuuden pohjalta. Lait ovat selvässä ristiriidassa sekä Suomen perustuslain että Suomea velvoittavien kansainvälisten sopimusten kanssa.

SAK:n kannattaisi ehkä jo viheltää peli poikki. Ei tästä mitään tule, koska hallitus ei aio antaa mistään periksi. Eikä anna myöskään EK, koska hallitus - kuten edellä todettu - on heidän taskussaan. SAK voisi hyvin kertoa hallitukselle omat kynnyskysymyksensä ja ilmoittaa, että mikäli pakkolakeja viedään eteenpäin, SAK:n liitot menevät lakkoon määräämättömäksi ajaksi. Tällaiseen lakkoon yhtyisivät monet STTK:laiset liitot. Silloin olisi käytännössä yleislakko. Se myös toisi niin paljon kansainvälistä huomiota Suomeen, että hallituksen olisi jo pelkästään yleislakkouhan vuoksi peruttava aikeensa. Jolloin lakkoa ei lopulta tarvittaisikaan.

Mitään muuta painostusvoimaa ei työntekijällä ole kuin lakko. Sitä pitää uskaltaa käyttää. SAK:n paketti oli erittäin merkittävä, suorastaan historiallinen vastaantulo. Kun siihenkään ei kunnolla tartuttu, ei kyse ole muusta kuin ideologisesta linjavalinnasta ja pyrkimyksestä käyttää historiallinen tilaisuus työntekijöiden alistamiseksi ja kyykyttämiseksi. Tämä tilaisuus ei toistu, ajattelevat Häkämies, Sipilä, Vanhanen ja Berner. Rebublikaanipuolue PS on saatu hallituksen kolmanneksi pyöräksi ja Soini ei tule perääntymään, se on käynyt selväksi.

Mikko A. Himanka 28.09.2015 18:07

Näyttää siltä, että hieronta jatkuu, ja jos habituksista on mitään päätteleminen, vieläpä ihan levolliseen tahtilajiin.

Mielestäni hallitus toimii prikulleen oikein siinä, että se pitää perälaudan tanakkana. Jos se vedettäisiin alas, alkaisivat jappastelu ja iltalypsyt, ja puolen vuoden tupeksinnan jälkeen olisi hallituksen loikasta jäljellä vain pieni kengän laahaus. Tällä keinolla sekä keppi että porkkana pitävät neuvottelukoneen käynnissä.

Vesa Kaitera 28.09.2015 19:48

Mikko A. Himanka kirjoitti: "Mielestäni hallitus toimii prikulleen oikein siinä, että se pitää perälaudan tanakkana. Jos se vedettäisiin alas, alkaisivat jappastelu ja iltalypsyt, ja puolen vuoden tupeksinnan jälkeen olisi hallituksen loikasta jäljellä vain pieni kengän laahaus. Tällä keinolla sekä keppi että porkkana pitävät neuvottelukoneen käynnissä."

Olebn täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Koska työmarkkinajärjestöiltä ei tullut yhteistä esitystä, niin hallituksen kannattaa aloittaa välittömästi alkuperäisen työelämäpakein mukainen lainvalmistelu. Jos kuitenkin lähikuukausina kaikki työmarkkinajärjestöt löytävät toisensa yhteisen vaihtoehtoisen ratkaisun merkeissä, niin hallituksen kannattaa siinä tilanteessa vetää oma esityksensä pois ja korvata se työmarkkinajärjestöjen sorvaamalla paketilla. Näin koko prosessissa on erityisesti SAK:n suuntaan voimassa sekä keppi että porkkana.

Minusta SAK:n tekemä pohjaesitys oli monessa suhteessa hyvä, mutta riittämätön. Minulla oli myös koko ajan se tunne, ettei SAK välttämättä tehnytkään tuota esitystään siksi, että se hyväksyttäisiin, vaan siksi, että se tuolla tavoin sai Mustan Pekan pois käsistään. Työantajat, Akava ja STTK:han olivat jo hyväksyneet hallituksen tavoiteen 5%:n yksikkötyöhintojen leikkauksista, mitä SAK ei ole missään vaiheessa tehnyt. SAK pyrki ilmeisesti omalla esityksellään kääntämään kupin ympäri ja kaatamaan syyllisyyden taakan hallituksen ja työnantajien niskaan. Kuten tämänkin saitin useasta kirjoituksesta voidaa nähdä, niin SAK:n operaatio onnistui ainakin osittain.

En epäile lainkaan, etteikö yksistään SAK:lla riitäisi voimaa saada Suomi seisahtumaan jokseenkin täydellisesti, pelkatään AKT:n pitkäaikainen lakko sotkisi sekä vientiämme että ihmisten jokapäiväistä elämää merkittävästi. Mutta mitähän tuon järjestön rivijäsen tuosta lakosta hyötyisi? Työttömyys vain kasvaisi ja lisäleikkaukset tulisivat välttämättömiksi, koska vienti kärsisi.

Viime eduskuntavaalien tuloksena kolme Suomen suurinta puoluetta muodosti laajapohjaisen enemmistöhallituksen. Tässä tulee väkisinkin mieleen se, että ainakin osa SAK:n liittojen johdoista näkisi mielellään ay-liikkeen ryhmittyvän taisteluun porvarihallitusta vastaan. Mielestäni se on hyvin epäterve tilanne. Ja vaikka ay-liike on täysin välttämätön, koska ilman sitä työnantajien asema työpaikoilla olisi ylivahva, niin ei kai ole tarkoituksenmukaista, että ay-liikkeelle myönnetään pysyvä veto-oikeus enemmistöhallituksen päätöksiin? Kyllä ay-liikettä pitää kuunnella silloin, kun työelämää käsitteleviä lakeja valmistellaan, mutta veto-oikeus on jotakin muuta.

Veli-Pekka Silvan 28.09.2015 19:52

Hallitus on juuri perääntynyt ylityö ja sunnuntaityöleikkauksista.

eikä ole ihme, monet naiset äänestävät oikeistoa joten nuo leikkaukset olisivat iskeneet juuri heihin.

Unto Hämäläinen 28.09.2015 20:05

No niin, hallitus rupesi perääntymään esityksistään, jotka olivat alun alkaen huonosti harkittuja. Nyt ei pitäisi olla sopimuksen teille enää esteitä SAK:n puoleltakaan.

Ja toisaalta tämän uuden pakettinsa hallitus taitaa saada eduskunnassa ilman vaikeuksia läpi. Tai sitten hallitus on joutunut paniikkiin ja perääntyy lisää.

Jatketaan pohdintaa

Unski

Teemu Männynsalo 28.09.2015 20:08

Hallitus on muuttanut omaa esitystään, ehkä viisaasti, vähimmän vastuksen periaatteella. Uskon, että hallituksen esitys myös toteutuu. SAK teki oman kauniin näennäisehdotuksensa, minkä jälkeen hallitus viisaasti muutti omaa pakettiaan suosiollisemmin sulavaan muotoon. SAK maalasi itseään pahaan kulmaan vanhentuneen korporaatiojärjestelmän lipunkantajaksi. Suomen ikääntyminen, digitalisaatio ja ulkomaailman kilpailu eivät enää puhalla tuulta kolmikantaiseen sopimiseen ja valta, ja etenkin viisaus, jakaantuu työmarkkinakentillä eri tavoin kuin ennen. Nykyisin kylmä käsi maksimoi voitot, antaa ja ottaa, joukkovoimasta ja edunvalvonnasta piittaamatta.

Suomen suursiivous on sitten kai edessä seuraavassa jyrkässä talouden vastamäessä, jossa luotonantaja siivonnee sivuun kansalliset erityispiirteemme: korporaatiolinnakkeet, työmarkkinakartellit ja yleissitovuuden. Nyt tehdyissä linjauksissa otettiin kuitenkin yksi parlamentaarinen askel.

Vesa Kaitera 28.09.2015 20:10

Hallitus todellakin on luopumassa sunnuntai- ja ylityölisien leikaamisesta, ja korvaa ne lomarahojen 30%:n pienentämisellä. Tämä oli viisas korjausliike, sillä varsin monelle pienehköä peruspalkkaa saavalle nuo lisät ovat aivan keskeisiä. Itsellänikin on useita tuttuja, jotka manailivat erityisesti sunnuntailisien leikkamista, koska sen myötä heidän tulonsa olisivat laskeneet 7-9%. Nyt palkanalennukset kohdistuvat palkansaajiin tasaisemmin kuin hallituksen alkuperäisessä esityksessä.

Hallitus luopuu myös niin sanotun pakottavan lainsäädännön valmistelusta työlainsäädäntöön liittyen. Minulla on se käsitys, ettei tuo osa hallituksen alkuperäisestä esityksestä ollut alkujaankaan mikään muu kuin povosontiyritys, jolla saatiin ay-liittoihin liikettä. Nyt kun kaikki keskeiset työmarkkinajärjestöt ovat tuoneet esille ainakin joitakin konkreettisia esityksiä, niin pakkolaista voidaan hyvin luopua, jotta yleinen neuvotteluilmapiiri palautuisi positiiviseksi.

Ari Huuskonen 28.09.2015 20:28

Nyt ollaan leikkaamassa viimeisimmän käänteen mukaan 30 prosenttia lomarahoista eli hallitus on perääntymässä vaivihkaa takavasemmalle,jättäen sunnuntaikorvaukset rauhaan.Todellinen tuottavuusloikkasota käytäneen liittokierroksella liittojen välillä. Kaupankäynnin makua on ilmassa, ilmeisesti tämä työmarkkinabasaari on jonkinlainen suomalainen versio itämaisesta basaarista. Kun uhataan leikata kymppitonni ja saakin kaivaa kuvetta lopuksi vain tonnilla on mieli hyvänä ettei sen suuremmin tullut lunta tupaan. Tämänkin vuotinen tarina lienee vain päivitetty versio vuosisataisesta työmarkkinatarinasta "köyhä työnantaja ja iso paha työntekijä".

Pertti Rinne 28.09.2015 20:38

Kun työmarkkinajärjestöt ovat kaksikannassaan neuvotelleet teollisuuden kilpailuedellytysten parantamisesta ja työelämän pelinsääntöjen uudistuksesta ainoana tuloksenaan vain hieman saksaa ja ruotsia maltillisemmat palkankorotukset, niin se kertoo, ettei tilannetaju ole yhteinen.

Kolmas kieltäytyminen sopimasta yhteisiä keinoja yksikkötyökustannusten alentamiseksi ei oikein jätä hallitukselle muuta vaihtoehtoa, kuin jatkaa tavoitteeseensa pyrkimista lainsäädännön keinoin.

Ikävä, että näin on, mutta ei sitä hallituksenkaan syynä voi pitää. Työmarkkinajärjestöillä toki on edelleen kaikki mahdollisuudet tarjota hallitukselle lainsäädäntöä korvaavia vaihtoehtoja.

Toivottavasti ne sovun löytävät. Muutenhan tämä merkitsee työmarkkinajärjestöjen yhteiskunnallisen vaikutusvallan heikkenemistä.

Pentti Kangasluoma 28.09.2015 22:01

Vuorotyöstä ja pyhänä tekemisestä pitää maksaa paremmin, eihän niitä

kokonaan olisi viety. Hyvä että luovuttiin. Lomarahojan olisi voinut

enemmän, olenko kurja olento kun näin kirjoitan, eläkeläisen lomarahat?

Kun on niin monta kertaa kuullut, nähnyt esimiehenä, työtoverina

laskemista kuinka paljon voi vielä sairastaa niin hyväksyy ekapäivän

palkattomuuden. Toiset on verosuunnittelijoita, jotkut sairauslomien

suunnittelijoita, läpi maailmanhistorian kaikkien on taivallettava.

Näin juuri 1944, suomalaisvirolaisen elokuvan. Pakolaislaumat syksyllä

vyörymässä kohti länttä syksyllä kun Sinimäen taistelut ohi. Meillä on

sankarihautamme, sotakirjallisuutemme. Mutta sotajoukot eivät vyöryneet

ylitsemme, siksi on vaikeaa joidenkin ymmärtää uusia evakkoja.

Jukka Itäkylä, Turku 28.09.2015 22:01

Jotenkin näyttää siltä, että hallitus perääntyi kaikista aiemmista vaatimuksistaan. Pitää muistaa, että pääministeri itse huhtikuussa vaati "yhteiskuntasopimusta" ennen vappua, jota jo tuoreeltaan pidettiin monella taholla täysin epärealistisena. Sittemmin on hallitus pääministerin johdolla esittänyt kaksi muutakin takarajaa ja täsmentänyt esittämänsä sopimuksen sisältöä. Tarkkailijalle on käynyt selväksi jo alusta saakka, että pääministerin neuvonantajat, korvaan kuiskuttelijat, jos niin halutaan sanoa, ovat olleet poliittisesti kenties hyvinkin kokeneita mutta auttamattomia teoreetikkoja arkipäivän työelämän järjestö- ja sopimusviidakossa. Lasse Laatunen, EK:n entinen työmarkkinajohtaja, ilmeisesti avasi pääministerin silmät, ja tämä nokkelasti perääntyi a) aikataulullisissa vaatimuksissaan ja b) sopimussisällönkin osalta.

Kun Unto Hämäläisen kysymys kuuluu "Mikä neuvoksi hallitukselle" niin ehdotan Lasse Laatusen ja Lauri Ihalaisen työllistämistä tasapainoisen työmarkkinasopimuksen aikaansaamiseksi. Myönnän, että ehdotus saattaa kuulostaa vanhanaikaiselta, mutta jos kokemuksella saavutettaisiin sopimus, joka vastaa nykyaikaa, niin mitä sillä on väliä.

Vesa Sorri 28.09.2015 22:25

Edellisessä blogissa kirjoitin SAKn viime torstain ulostulon merkitsevän yhtä kulmakiveä suurelle sovinnolle. Nyt olen siitä entistä vakuuttuneempi. Tämän päivän tapahtumat ja uudet avaukset puhuvat vahvasti sen puolesta.

Ensinnä. Hallitus veti suurimmat kitkaa aiheuttaneet leikkaukset (sunnuntai- ja ylityökorvaukset) pois omasta paketistaan. Toisaalta sen korvike - lomarahojen 30 % leikkaus - sopii enemmän kuin hyvin ay-järjestöille. Niiden ei tarvitse kiemurrella tuon kysymyksen parissa, kun hallitus hoitaa likaisen työn tältä osin. Leikkauksen mitoitus on taasen sitä suuruusluokkaa, että se tuskin aiheuttaa suurta rutinaa työntekijöissäkään.

Toiseksi. Kun katseli työmarkkinaosapuolten esiintymistä ja lausuntoja Kesärannan tiedotustilaisuudessa, näytti kaikkien esiintyminen sovinnolliselle, ellei peräti tyytyväiselle. Yhteisvaikutelmaksi jäi: "Nyt päästään neuvottelemaan, tekemään sitä työtä jossa me olemme omimmillamme".

Kolmanneksi. Nyt kaikilta tahoilta (kaiketi; varmuudella en tiedä) on yksilöidyt esitykset siitä, miten työmarkkinasolmut avataan sekä kansantalouden kannattavuuden parannusloikat otetaan. Kortit on lyöty pöytään. Nyt on niistä mahdollista lähteä jauhamaan kaikki osapuolet tyydyttävä ratkaisu. Isoin kivi siinä saattaa olla EKn vaatimus liittokohtaisista työehtosopimuksista TYKAn jälkeen. Sen Häkämies kahteen kertaan ponnekkaasti tiedotustilaisuudessa toi esiin. Uskon, että sekin rasti hoituu, jos muutoin löytyy yhteiset sävelet ja tiedotustilaisuuden viestittämä tahtotila säilyy. SAKn tarjous palkankorotusten nollalinjasta aluksi ja sitten yleisen linjan sitominen vientialojen palkankorotusvaraan on niin kova tarjous EKlle, että luovuutta ja joustavuutta löytyy taatusti sopimuslaajuuden muokkaamiseen EKta tyydyttäväksi.

Lopuksi neuvoni hallitukselle. Voitte nyt osittain huokaista helpotuksesta. Askelmerkit suureen sovintoon ovat kohdallaan. Silti teidän tulee viedä omia esityksiänne eteenpäin ajatuksella, että karsitte niistä sitä mukaa epämieluisia osia pois kun työmarkkinaosapuolet hoitavat kannattavuuden parannusloikkia omilla sopimuksillaan. Pitäkää painetta yllä työmarkkinakenttään, se kirittää neuvotteluja. Toisaalta verokevennysten 1,5 miljardin porkkanaa kannattaa heilutella aika ajoin, ja varsinkin jos ay-/EK-järjestöjen neuvottelut takkuavat.

Marita Salenius 28.09.2015 22:31

Tämä lomaraha on se oikea kohde, sillä sehän ei ole palkkaa, vaan sovittua lisää - en kyllä ymmärrä mistä hyvästä. Saisinkohan minäkin lomarahaa? Jaa, mutta ensin pitäisi olla sitä lomaa!

Kaksi edellistä hallitusta on saanut maan asiat sellaiseen jamaan, että tälle hallitukselle ei voi sanoa kuin, että jatkaa vaan valitsemallaan tiellä.

Onkohan tämä jotenkin jakomielistä, kun samaan aikaan kun ihmiset kauhistelevat pieniä alennuksia palkkoihinsa, niin matkatoimistot ilmoittavat, että lähes kaikki syyslomien etelänmatkat on myyty. Ei ole kaikilla huolta huomisesta. Tässäkin kohdassa sallin itseni kysyä: kuka vedättää?

"Chamberlainimme" tuumailu selviämisestä ei minua vakuuta. Tästä nimittäin ei selvitä ainakaan niin, että olemassa oleva säilyisi. Eräs tuttu totesi, että eletään suvaitsevaisuuden tyranniassa. On vain yksi oikea näkemys ja muita näkemyksiä leimataan. Kysele siinä sitten järjellisesti sisäisen turvallisuuden perään.

Kyllähän kokonaisuudessa ammattijärjestöjen merkitys varmasti muuttuu. Tulevaisuudessa on niin monenlaisia töitä ja työaikoja, että sellaista yleistä sopimisen mallia ei voida käyttää. Saattaapi todella käydä niin, että lobbaus jää ainoaksi keinoksi.

J. Salonen 29.09.2015 3:07

Mitä neuvoteltavaa tässä oikeastaan enää on? Hallituksen paketti on nyt aiempaa kohtuullisempi ja se haluaa pakettinsa toteuttaa, vaikka hämmästyttävää onkin, miksei oikeudenmukaisempia toimia valittu heti alkuun. Pelästyttikö vihainen palaute hallituksen?

Antaa siis hallituksen tehdä mitä sen mielestään kuuluu tehdä. Tähän vielä palkkamalttia päälle, sikäli kuin osinkomalttiakin löytyy. Palkansaajajärjestöiltä ei ole löytynyt halukkuutta työtaisteluihin, joten parempi sopeutua hallituksen linjaan. Kivuliaita keinoja olisivat kaikki sopimallakin löydettävissä olevat keinot, koska yhtä kaikki tavoitteeksi näyttää hyväksytyn työnantajien kulujen alentaminen. Siitä huolimatta, että monien pätevien taloustietelijöiden mukaan tarvetta yksikkötyökustannusten alentamiseen ei ylipäätään ole.

Unto Hämäläinen 29.09.2015 6:49

Huomenta kaikille, kiitos eilisen päivän, illan ja viime yön keskusteluista. Arvon kommentaattorit pystyivät erinomaisesti ruotimaan lennossa, siis tapahtumien edetessä, hallituksen toimia ja työmarkkinajärjestöjen neuvottelujen kulkua.

Luin tässä aamun tuimaan koko keskustelumme uudestaan alkaen omasta pikavauhtia tekemästäni postauksesta, jossa ennustelin hallituksen mahdollisia vaihtoehtoja siltä varalta, että neuvotttelut keskeytyisivät. Sipilän hallitus valitsi näköjään keinovalikoimastani heti ensimmäisen eli perääntyi alkuperäisistä esityksistään ja lähti vauhdittamaan työmarkkinaneuvotteluja.

Hallituksen takinkäännös, siitähän tässä on kysymys, näytti onnistuneen. Järjestöt lupasivat palata pöytään. Pitäisikö nyt tehdä vielä jotakin? Välitän hallitukselle Jukka Itäkylän tässä keskustelussa heittämän idean siitä, että pannaan Lasse Laatunen ja Lauri Ihalainen taas töihin etsimään pienintä yhteistä nimittäjää, josta sopimus voisi syntyä. Työministeri Jari Lindström?

Hallituksen ehdottamaan lomarahojen leikkausideaan sisältyy mielenkiintoinen piirteensä, josta Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus muistuttaa oheisessa kannanotossaan http://www.yrittajat.fi/fi-FI/uutisarkisto/a/etusivun-uutiset/sy-hallituksen-paketti-myos-lisaa-kustannuksia-tehokkain-tapa-paikallinen-sopiminen

Kun säädetään laki lomarahoista, niiden piiriin tulee melkoinen joukko uusia saajia. Tämä suuri joukko taitaa olla hyvinkin kiitollinen hallituksen aikeista. Sitä vastoin heidän työnantajansa ovat ihmeissään ja kiukuissaan Sipilälle ja kumppaneille. Sipilä puhuu työvoimakustannusten leikkaamisesta, mutta lisääkin niitä.

Tämä olkoon taas kerran esimerkkinä siitä, miten vaikeaa ja monimutkaista nyky-yhteiskunnassa on tehdä näitä hokkuspokkusuudistuksia. Seuraukset voivat olla arvaamattomat, ja tämän ongelman Sipilän hallitus saa nyt eteensä.

Jatketaan keskustelua tästä ja muista asioista.

Unski

Olli Saarinen 29.09.2015 8:54

Marita Salenius ei maatalousyrittäjänä saa lomarahaa, mutta jos kunta on järjestänyt maatalouslomittajan, niin ainakin Maritan lomittaja saa nauttia lomarahoista, kuten kuuluukin. Olenkin tässä kohtuullisen tyytyväinen kun hallitus on tullut linjoilleni lomarahan suhteen. - Maanantaina Politiikkaradiossa ekonomistit Matti Virén ja Markus Jäntti esittivät painavia kantoja. Virén totesi realistisesti että syistä riippumatta meillä on kilpailukykyongelma kun kerran vienti ei vedä. Kustannussäästöt ovat hallituksen keino kohentaa tilannetta kun ei voi yrityksiä suoraan johtaa. Tähän Hakaniemen linnoitus ei ota taipuakseen, vaikka sieltä Virénin mukaan kustannussäästöt tulisikin aloittaa. Jäntti esitti näkökulman että kotimaan kysyntä on vähintään yhtä arvokasta kuin vientikysyntäkin joten elvytyksellekin on annettava tilaa sen sijaan että leikataan palkoista mikä johtaa välittömään kysynnän alenemaan.

Tässä ollaan puun ja kuoren välissä kun talouden supistaminen tuottaa hankalan yhtälön ja vaikka Suomen Pankissa on 1960-luvulta valmistunut kymmenittäin ekonometrisiä väitöskirjoja ei kansantalouden malli hevin näytä optimipistettään, ehkä siksi, että tuo tutkimus tehtiin inflaatio-oloissa. - VM:llä on omat mallinsa mutta onko ne ohjelmoitu Veronmaksajain Keskusliitossa kuten takavuosien veroselvitykset, sitä ei kerrota.

Edustan koulukuntaa, jonka mukaan talouden atomististen perusteiden tulee olla oikeudenmukaisia ja terveitä, jolloin talouden kokonaisuus tasapainottuu oikeudenmukaiseksi ja terveeksi. Rajoitettujen etujen suosinta voi lyhytaikaisesti tuottaa tuloksia mutta aiheuttaa pitkällä tähtäyksellä vaurion. Niin myös hallituksen toimenpiteiden tulisi olla yksittäin oikeita, jolloin ainakin haitat minimoituisivat. Siksi julkisten lomien supistaminen on hyvä säästötoimi, kun se poistaa kalliin etuoikeuden. Lomarahojen säätäminen kaikille nykyistä pienempinä tuo oikeudenmukaisen palkkauksen ja tasaisen säästön kaikilta, joilla tämä oikeus on ollut.

Ansioiden alentamisesta johtuva kysynnän aleneminen tulisi ainakin osittain korvata pienituloisimmille verohelpotuksin. Pienituloiset käyttävät tuloistaan suurimman osan kotimaisiin hyödykkeisiin päinvastoin kuin ne ökyilijät, joilla on varaa uusiin autoihin romutuspalkkiottakin. (Itse ajan päälle kymmenvuotiailla, jotka pelaavat hyvin paitsi että rario tuppaa vaikenemaan.) - Pienituloisen verohelpotus voidaan tehdä ansiotulo- ja eläkevähennyksiä entraamalla, itse yhdistäisin nämä vähennykset, koska ei ole asiallista syytä verottaa ansio- ja eläketuloja eri tavoin.

Pysyvä keino kustannusten alentamiseksi on pakollisten ansiosidonnaisten etuuksien alentaminen. SAK:kin väläytti eläkemaksun alentamista, koska se ei vaikuta suoraan kysyntään mutta alentaa heti kustannuksia. Reilua on kuitenkin alentaa samalla myös karttumaa. Puolittaisin pakollisen työeläkkeen poistamalla samalla eläkkeiden yhteensovituksen. Kaikille perustulo + puoli eläkettä. - Kyllä keinoja löytyy kunhan hallitus oppii käyttämään valtaansa.

Perussuomalaisilta toivoisi sosiaalipoliittista ohjelmaa, jonka on laatinut joku muu kuin työmies Putkonen, joka edustaa ydinvoimasäätyä kuten Loviisassa työskennellyt Lauri Lylykin. Perussuomalaisten kannattajat ovat vähän köyhempää keskiluokkaa, lähihoitajia, vartijoita, poliiseja ja bensiksen kassoja, joiden näkökulman tulisi tulla hallituksen politiikassa paremmin esille.

Seppo Laine 29.09.2015 9:50

Täytyy kyllä ihailla Sipilän ja hallituksen taitoa luovia eteenpäin. Annetaan prässiä ja sitten taas vetäydytään. Esimerkiksi tuo lomarahoihin tarttuminen kertoo siitä, että kyllä siellä taustalla painetaan töitä oikein kunnolla ja näissä yhteyksissä luovalta tuntuvia ideoita käytetään.

Työmarkkinajärjestöjen hyytyminen ja neuvottomuus ei ole mikään yllätys. Nyt ihan oikeasti paljastuu se, kuinka ne ovat pudonneet kelkasta. Eivät ne pysty nykyisellään tuomaan mitään rakentavaa pöytään.

Esimerkiksi EK ei ole vähääkään avannut saksalaisia käytäntöjä siitä, miten työnantajat tasaavat huonoja ja hyviä aikoja.

Sen toiminnan valossa suomalainen työnantaja näyttäytyy kädestä suuhun eläjältä ilman mitään ajallista perspektiiviä. Eihän se ole totta.

Työntekijäliitot ei pysty mitenkään hyväksymään sitä, että tunnille maksettu palkkio ei ole vakio vaan siihen vaikuttaa hyvin monet tekijät. Jos näitä tekijöitä aletaan liikaa ulkoa säätämään ollaan sellaisessa suossa, että työmarkkinoiden toiminta menee aivan kipsiin.

Jos ihmisille annetaan tilaa, kyllä uutta työtä alkaa löytyä. Ensin pientä korvausta vastaan ja sitten kasvaen.Hallituksen pitää vain jatkaa linjallaan työmarkkinabyrokratian poistamista. Uudelle työlle pitää raivata tilaa.

Suurin ongelma on kuitenkin asenteet. Uudenlaista tekemistä ja työtä aina ensin vähätellään ja se jopa yritetään nujertaa. Vanhat ammattikunnat voivat olla jopa työrasistisia. Koska olet itse viimeksi hyljeksinyt uuden työn alkuja!

Perälaudaksi tarvitaan sitten jonkinlainen valtion takaama yksinkertainen kannustava kansalaistulojärjestelmä, kun nyky-yhteiskunnassa ei enää rahatta selviä.

Mikko A. Himanka 29.09.2015 9:54

Minuthan päästettiin taannoin Hesarin yleisönosastoon linjaamaan omaa positiotani tässä väännössä.

Olen jo Loimaan kassan sivuja katsellut, mutta kun näyttää, että järjen valo edelleen kumottaa AY-puheenjohtajien taustalla - vaikkakin himmeästi - niin toistaiseksi olen pidättynyt jatkotoimenpiteiltä. Päivänselvä tosiasia on se, että tämä hallitus ei tee sitä aiempien virhettä, että tässä kohdassa luovuttaisi. Se tekee toimenpiteet loppuun saakka, mutta pitää sitkeästi ovea auki paremmille esityksille.

Lyly isäntämiehineen tietää tämän. Jos he eivät saa parempaa aikaan, sitä ei voi tulkita muuten kuin siten, että hallituksen esitys kelpaa heille. Sanon edelleen, että ratkaisun avaimet ovat heidän käsissään, eikä tämä hallituksen paketin päivitys muuttanut tilannetta siltä osin mitenkään, inhimillisti vain. Tässä suhteessa Lylyn narina siitä, että tämä on silti pakkolaki, saa lähinnä puhaltelemaan. Totta Mooses se on pakkolaki, kun teidän kuuluisa sopimusyhteiskuntanne ei ole parempaan pystynyt! Eikö sen pitäisi olla toivoa herättävää, että joku sentään tekee jotain tilanteelle?

Risto Virrankoski 29.09.2015 10:20

Sipilän hallituksen uskottavuus ja asema suhteessa ammattiliittoihin heikkeni merkittävästi, kun hallitus teki ns. takinkäännön. Sipilän pelotevaikutus mureni. Nyt liitot tietävät, että ihan tavanomaisia neuvottelujahan taas käydään ja että 'kaikki on pöydällä' ja aikaa on.

Jos Sipilän tarkoitus todellakin oli aikaan saada jokin merkittävä muutos kustannustasossa ja vieläpä ns. tähän hätään, momentum on nyt ohi. Minulle aikanaan opetetun viisauden mukaan liitot suostuvat etujen heikentämiseen vain, jos päällä on 'relevantti uhka' vielä pahemmasta. Tätä uhkaa ei enää hallituksesta liitoille ole.

Kyllähän tästä tietysti jonkinlainen sopuratkaisu syntyy, mutta pelkäänpä, että sillä ei Suomea nousuun saada. Nousu tulee, jos tulee, taas kerran ulkopuolisista tekijöistä johtuvana.

Vesa Sorri 29.09.2015 11:47

Risto Virrankoski kirjoittaa:

"Sipilän hallituksen uskottavuus ja asema suhteessa ammattiliittoihin heikkeni merkittävästi, kun hallitus teki ns. takinkäännön. Sipilän pelotevaikutus mureni."

Olisikohan tämä nyt näin? Itse näen asetelman päinvastaisena. Nyt meillä on kerrankin hallitus, joka määrittää marssijärjestyksen ja -tahdin sekä reunaehdot työmarkkinoille. Tämä on uutta, ainakin omalla muistikantamallani. Kyllä neuvotteluille järjestöjen kesken on aikaa, useita viikkoja ainakin. En näe, että tässä mikään erityinen uhka painaa päälle lyhyellä ajalla. Hallituksen esitystenkin valmistuminen ja käsittely menee ensi vuoden puolelle. Jos tahtoa ja neuvottelutaitoa löytyy, kyllä siinä ajassa tm-järjestöt ehtivät jauhamaan myllystään parempia esityksiä. Jos ei löydy, joutuvat ne tunnustamaan sitten - kuten Mikko Himanka jo toteaa - hallituksella on parhaat nuotit. Pulinat pois.

Jouni Pulli 29.09.2015 11:47

Sipilän hallitus joutui perääntymään, koska oli ajanut itsensä nurkkaan. Toinen rauhanomainen vaihtoehto olisi ollut hallituksen ero ja siihen ei nyt ole aikaa eikä varaa. Työmarkkinaosapuolet tulevat siten osallistumaan vahvasti sopimiseen niin kuin ennenkin.

Unskin kysymyksen ymmärrän nyt niin, että mitä asioita hallituksen nyt uudessa tilanteessa tulisi huomioida, jotta Suomi saadaan jatkossa pärjäämää globaalissa kilpailussa. Listaan seuraavassa 5 tällaista asiaa:

1. Robotisaatio tulee muuttamaan yhteiskuntaamme radikaalisti, joten perustulo kaikille on jo pian välttämättömyys. Se, että saa tehdä lisäpalkkiollista työtä, tulee olemaan etuoikeus.

2.Tuote-, palveluiden ja tuotannon kehityksen lisäksi suuri merkitys tulee olemaan järjestelmä- ja yhteiskuntakehityksellä, joten osaamista on lisättävä rajusti Suomessa.

3. Suuri osaamismäärän lisääminen sekä infrastruktuurimme pitkäaikainen ja laaja kehittäminen ovat edellytyksenä lisäinvestoinneille maahamme, jotka ovat myös kestävän kehityksen ja kestävän kasvun perusedellytys.

4. Suomen sisäinen rauha on ylläpidettävä pelkästään jo hyvinvointimme sekä uskottavuutemme kannalta.

5. Ilman ulkoista turvallisuutta romahdamme, ja nyt on muuttuneen turvalisuusympäristömme takia oikea aika panostaa ulkoisen turvallisuutemme lisäämiseen.

Jussi Lähde 29.09.2015 12:43

Kysymys kuului "mikä neuvoksi?"

Vastaus kuuluu "kokemus".

Sitä tuntuu nyt karttuvan.

Lasse Reunanen 29.09.2015 16:27

En neuvo hallitusta - siihen minua ei ole kutsuttu (neuvot annetaan yleensä konsultointina ja sellaisista sovitaan erilliset korvaukset).

Blogiin kommentointi kuitenkin yleistä kansalaiskeskustelua, jota julkista keskustelua hyvä omalla nimellään resurssiensa mukaan tehdä (samalla saa sisäistetyksi asiakohtia paremmin - oppienkin toisilta).

Sunnuntaityön poisto listalta ymmärrettävä - kun sitä työtä jotkut tekee päätyönään.

Ylityölisien poisto kuitenkin hätävarjelun liioittelua.

On puhuttu, ettei ylityön vähentämisestä olisi yhteiskunnallista hyötyä. Kyllähän se työllistää enempi mikäli ylityösumaa puretaan nyt työttöminä olleille palkalliseen työllistämiseen.

Tietysti nopeita pakollisiakin ylitöitä, joita vain jotkin kykenee asiallisesti tekemään. Ylityökäytäntö kuitenkin pitäisi muuttaa sellaiseen; vapaaehtoisuuteen, innostukseen, ja rajattuun ajankäyttöön (siten vähemmän tuottavaksi palkkaukseksi, jota nyt useille on - ja laajempaa yhteishyvää toteuttaen).

Miksiköhän ammattiliitot usein neuvottelujensa lopputulemaa käsittelevät yömyöhään - joskus aamutunneille asti?

Vastaan omaa oletustani (kun rehellistä tutkintaa ei pääse tekemään), että ylityökorvauksistahan siinäkin kyse - kun päättäjät saavat runsaat päivärahansa ja muut etunsa siihen (yleensä jo valmiiksi luonnostellun sopimuksen allekirjoitukseensa).

Hallituksen jatkotekemiset kertoo eduskuntamme tahtotila tiedonannon jälkeen.

Maahanmuutto kuluineen ja järjestelyineen sisältyy tähän tulevaan.

Pakolaisia nyt tullut maahamme tuhansittain - useimmat nuoria miehiä. Hallituksemme jäsenet useimmat naineita - perheellisiä henkilöitä. Ymmärretäänkö jo riittävästi mitä nuoret miehet muutaman vuoden kuluttua ryhmänään tekee, mikäli maahan tulleiden sukupuolijakaumaa ei nopeasti tasoiteta. Kun naisista oli ylitarjontaa sotien jälkeen asiat luonnistui suuriin ikäluokkiin ja yhteiskunnalliseen kasvusuhdanteeseen...

Mikäli taasen nuorten miesten ylitarjonta vakiintuu niin odotettavissa rähinöintiä ja epäasiallista kilpailua vapaina olevista naisista (pärjäävät kyllä hakee naisensa vakisuhteistakin tarvittaessa).

Mitä - ja tekeekö hallitus tässä asiassa nopeasti jotain, jää nähtäväksi.

Pekka Turunen 29.09.2015 19:13

Taas täällä voisi jakaa puheenvuorot suurimmaksi osaksi kahtia. Niihin, joiden mielestä hallitus (ja EK) on kelvoton, ja niihin joiden mielestä kelvoton onkin ay-liike (erityisesti SAK). Eri mieltä olevat eivät ole vain eri mieltä, vaan ovat yksinkertaisesti väärässä, heikkoja ja ymmärtämättömiä. Omalla puolella ollaan suoraselkäisiä ja takana on historiallinen innoitus. Kahtiajaon aikako on muka ohi? Höh.

Keskustelua käydään myös isoilla sanoilla: kiristys, uhkailu, perääntyminen, luovuttaminen, takinkääntö, bluffaus, sanelu, kiihko-oikeistolaisuus ja niin edelleen. Tavoitehan on kuitenkin, että keskustelun ja neuvottelujen kautta paras mahdollinen, siis kaikkien kannalta siedettävin ratkaisu, iteroituu esiin. Eikö juuri se prosessi ole käynnissä, ja mahdollisimman hyvää kohti ollaan matkalla.

Vähän sekava uutismaanantai päättyi sentään lohdullisesti: mahdollisuuksien ikkuna jäi auki. Se on tärkeintä, ja toivottavasti osapuolet ymmärtävät sen hyödyntää. Keskustelu osoittaa, kuten Unto Hämäläinen kirjoittaa, miten vaikeaa ja monimutkaista nyky-yhteiskunnassa on tehdä muutoksia. Jokaisessa kovin suoraviivaisessa ratkaisussa on huonot puolensa.

Neuvoni hallitukselle, ja muillekin, on: jatkakaa neuvotteluja, ja hakekaa ratkaisu, jolla päästään riittäviin ja tarpeellisiin kustannussäästöihin, mutta joka samalla on kaikkien kannalta mahdollisimman oikeudenmukainen. Silloin kaikki loppujen lopuksi voittavat.

Unto Hämäläinen 29.09.2015 22:44

Kiitos Pekka, Lasse ja muut keskustelijat.

Loppuviikolla politiikan painopiste taitaa olla eduskunnassa. Huomenna keskiviikkona käydään hallituksen tiedonannosta ( siihen voi tutustua www.vn.fi) kello 10 alkaen eduskunnassa keskustelu, ja perjantaina eduskunta äänestää tiedonantokeskustelun päätteeksi hallituksen luottamuksesta. Kuten aamulla joskus 6-7 välillä kirjoittamassani kommentissa ennustin, työnantajien ja yrittäjien järjestöt ovat paheksuneet hallituksen aikeita pakottaa lailla kaikki työnantajat, myös järjestäytymättömät, maksamaan lomarahaa, jotta hallitus voisi sitä leikata 30 %. Voi tätäkin sotkua..

Seurataanpa eduskunnan keskustelua ja toisella silmällä työmarkkinajärjestöjä. Toimituksiin tuli tänään EK:n toivomus, että neuvottelijoille annettaisiin työrauha. Saako tästä vetää sellaisen johtopäätöksen, että työmarkkinajärjestöt ryhtyvät oman kalenterinsa mukaan ahkeroimaan seuraaviksi kuukausiksi?

Hallitus on tänään julkistanut taustamuistioita, joiden perusteella se teki syyskuun alussa omat esityksensä. Muistioihin ja laskelmiin voi tutustua tämän linkin takaa http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/kustannuskilpailukyvyn-parantamiseen-liittyvat-taustamuistiot-julkisiksi?_101_INSTANCE_3wyslLo1Z0ni_groupId=10623

Hyvää viikon jatkoa kaikille!

Unski

Hallituksen tiedonantoon on suora linkki tässä: http://valtioneuvosto.fi/documents/10616/1266558/Tiedonanto+kustannuskilpailukyky%C3%A4+vahvistavista+toimista+28.9.2015/c00f3b13-ffd5-4e8b-a69e-b886671f913a

Kaarina Karhapää 30.09.2015 11:38

Niin hallitus on alkanut perääntyä ehdotuksissaan. Miksi? Onkohan pelko vallinnut päättäjät?

En olisi uskonut, että Sipilä alkaisi lepsua omista ehdotuksistaan. Eli jotain on tapahtunut. Olisiko joku neuvonut Sipilää muuttamaan suuntaa? Kuka. Ehkä Kepun sisältä. Koska ehdotuksillaan Sipilä voi pian jäädä yksin.

Mutta kertooko perääntyminen sitä, että Sipilä ei olekaan enää varma siitä, mitä on aluksi saarnannut? Eli vaihtaako pm mielipidettään helposti? Tai kun huomaa, ettei joku toteudu vaikkapa työmarkkinaosapuolten sopimus, niin alkaakin puhua siihen mallin, että muitakin vaihtoehtoja on.

Ihan hyvä, jos osaa muuttaa kantaansa oikeaan suuntaan. Mutta se on paha, jos pm ei olekaan jämerä ja suoraviivainen, vaan kaikkien tuulien mukaan menevä.

Mauno Rissanen 30.09.2015 13:12

Mitäpä jos yritettäisiin katsoa asiaa positiivisestakin näkökulmasta. Ei hallitus ole heittänyt pyyhettä kehään eikä luopunut kilpailukyvyn parantamisen ajatuksesta. Se on kehittänyt uuden lähestymiskeinon, joka ehdottomasti on oikeudenmukaisempi.

SAK on lähtenyt neuvottelemaan, vaikka se oli ensimmäisenä vetäytynyt neuvotteluista. Tämän voinee katsoa - kun haluaa katsoa - sen ajatuksen hyväksymiseksi, että meidän kilpailukyvyllemme on tehtävä jotain.

Varsin moni ihminen tietää, että ostokyky pitkässä juoksussa heikkenee, kun hallitus rupeaa toden teolla supistamaan vuotuista viiden miljardin lisälainaa. Tehdyillä toimenpiteillä on vaikutus myös tuossa ulottuvuudessa. Jokainen järjevä ihminen ymmärtää, että se on välttämättömyys. Supistamisten alettuakin meillä on riittävästi elintasoa hyvään elämään.

Suomelle on käynyt Nobel-tason talousasiantuntija jakamassa neuvoja, joiden mukaan hallituksen ei tule kajota hyvinvointimenoihin vaan luoda uusi Nokia. Varsin moni ihminen ymmärtää, että tämä selvä: pulmahan on ratkaistu; ei puutu kuin keksijä ja tehdas. Talousviisaus on lopulta löydyttyään suomalainen tuote, ei tuontitavara eikä oppikirjan kappale.

Hallitus on asioiden hoidossa hyvällä tiellä. Se on lähtenyt yrittämään maltillisesti. Samaa malttia ja harkitsevuutta on vaadittava järjestöiltä

Vesa Kaitera 30.09.2015 14:10

Mauno Rissanen kirjoitti: "Suomelle on käynyt Nobel-tason talousasiantuntija jakamassa neuvoja, joiden mukaan hallituksen ei tule kajota hyvinvointimenoihin vaan luoda uusi Nokia. Varsin moni ihminen ymmärtää, että tämä selvä: pulmahan on ratkaistu; ei puutu kuin keksijä ja tehdas."

Tuo taloustieteen Nobelilla aikoinaan palkittu Joseph Stiglitz on ollut Kreikan hallituksen talousneuvonantaja vuonna 2008. Siitä projektista en ole kuullut hänen saaneen kovin positiivisia arvioita jälkikäteen.

Teemu Männynsalo 30.09.2015 14:26

Tähän liittyen tänään uutisoitiin HS:n taloussivuilla laajasti WEF:n rakenteellista kilpailukykyä koskevasta laajasta 140 maan vertailusta. Uutisen yhteydessä oli toimituksen yhteenvetoa, josta ilmeni Suomen sijoittuminen kansainvälisesti mm. palkkojen muodostumisen joustavuudessa (yleissitovuus) 140./140 (!) ja verotuksen kannustava vaikutuksessa 109./140 eli sijoitukset eivät ole erityisen hyvät globaalissa kuvassa. Nyt tekeillä olevissa ratkaisuissa näihin ei paljoa parannusta ole suunnitteilla. Nämä alkanevat puhuttelemaan päätöksentekoamme kohti käytännön muutoksia, tahdoimme tai emme.

Kokonaissijoitus on kuitenkin edelleen rakennetekijöiden osalta heikentyvä mutta siedettävä. Vaikuttaa siltä, että Suomen kilpailukykyprofiili olisi erittäin epätasainen. Hieman kummallinenkin.

Mielestäni keskeinen johtopäätös tästä sisällöistä on se, että Suomen työmarkkinajärjestelmä on kansainvälisesti todella omintakeinen ja vertaileminen siten vaikeaa.

Risto Virrankoski 30.09.2015 14:58

Tuli katsottua pääministerin ilmoitus eduskunnalle. Hyvin hallitus sanasodassa pärjäili.

Mutta, mutta. Onkohan se, mitä hallitus nyt tavoittelee se keinovalikoima, jolla talouskasvu käynnistyy ja julkisen talouden kestävyys kohentuu?

Näihin tavoitteisiin hallitus pyrkii näyttävän ns. sisäisen devalvaation keinoin.

Ennen vanhaan, kun tehtiin 'oikea' devalvaatio, varmaa oli, että heti vientitulot vientiyrityksissä kasvoivat markoissa devalvaation verran eli rahaa tulvi kassaan ja kansantalouteen. Tuontitavaroiden hinnat nousivat ja tämä osaltaan heikensi palkan ostovoimaa, mutta paransi kotimaisen tarjonnan kilpailukykyä. Inflaatio kiihtyi ja nosti hintoja ja palkkoja. Talous sai nopean piristysruiskeen, jonka vaikutus kesti aikansa. Kuitenkin sen verran, että pahimman yli päästiin vaikka mustelmia syntyikin.

Näin dramaattista ja nopeaa shokkivaikutusta sisäisellä devalvaatiolla ei saa aikaan. Se tie on pitkä ja jopa epävarma. Hallitus ei todellakaan voi antaa takuita, että toimet tepsivät.

Entäpä jos hallitus tekisikin jotain muuta. Eli ottaisi uuden ja nykytalouden dynamiikkaan sopivamman roolin ja luopuisi 'valtakunnan suunnittelijan' roolista.

Hallitus keskittyisi hoitamaan julkisen talouden tasapainoon lähivuosien aikana eli vastaamaan kooltaan ja palveluiltaan sitä tasoa, mitä kansantalous tosiasiassa tuottaa. Tavoitteena tulisi samalla olla myös tehostaa julkisen sektorin toimintaa, eli ottaa todellinen tuottavuusloikka, niin että veroastetta voitaisiin merkittävästi laskea.

Kansantaloutta ja kasvua hallitus edistäisi purkamalla taloutta ahdistavia normeja eli vapauttamalla aukioloajat, purkamalla monopolit ja määräävät markkina-asemat ja kilpailua vääristävät tuet sekä edistämällä palkkojen ja muiden työehtojen määräytymistä työmarkkinoilla, mutta ilman työehtosopimusten yleissitovuutta. Tämä yleissitovuus onkin keskeinen este työllistämisen vauhdittamiselle. Milloinkahan tämä uskalletaan tunnustaa.

Lasse Reunanen 30.09.2015 15:53

Unto Hämäläinen ennakoi, että työmarkkinajärjestöt ahkeroisivat

"oman kalenterinsa" mukaan...

SAK:n puheenjohtaja todennut myös, että hyvä kun ei ole rajattua takarajaa...

Aikaa siis saivat, mutta hallituskaan ei loputtomiin odota päätöksiään - joten joululomat lienee takarajana...

Mauno Rissanen totesi; "ei puutu kuin keksijä ja tehdas --,

ei tuontitavara eikä oppikirjan kappale."

Itselläni tuote, joka sopii oppikirjan kappaleeksi, kalenteriksi.

Kirjoitin avoimen lähdekoodini Ursan blogiin kommenttina ma 28.9.

https://www.ursa.fi

Ursan etusivun Blogit linkistä alimpana Anne L. blogissa.

Kalenterihakemistoni ei Suomen taloutta ratkaise, mutta antaa laajempaa näkemystä talouden ja historiamme ymmärtämiseen.

Sinä tiivistin gregoriaanisen kalenterimme (400 vuoden jaksot)

ja aikaisempi juliaaninen kalenteri (700 vuoden jaksot toistuen;

esim. vuodet 613, 1313 ja 2013 alkoivat maanantailla ja vuosi 25

alkoi myös sillä 28 vuoden kalenterikierrolla - 1. A 1 jne.).

Suosittelen tutustumaan ja julkisuuteen sitä muokkaamaan meille.

Miika Kurtakko 30.09.2015 15:54

Olli Ainola oli kirjoittanut ansiokkaan jutun Iltalehteen, jossa hän tuo esiin hallituksen vatuloinnin ja iteroinnin taustoja:

http://www.iltalehti.fi//uutiset/2015092820434866_uu.shtml

Mielenkiintoiseksi nousee Kone Oyj:n pääomistajan Antti Herlinin rooli. Kone on Suomen suurin vientiyritys, jolla menee kaiken lisäksi hyvin (tulos 2014 noin miljardi euroa). Ainolan mukaan nimenomaisesti Herlin vetää EK:ssa kovaa linjaa, ja hän on saanut istutetuksi oman miehensä, Koneen entisen toimitusjohtajan ja nykyisen hallituksen jäsenen Matti Alahuhdan EK:n puheenjohtajan paikalle. EK:n ja/tai hallituksen ajama 5% palkkakustannusten leikkaus hyödyttäisi eniten nimenomaisesti vientiyrityksiä ja ennen kaikkea niiden omistajia, kun viivan alle tulisi automaattisesti palkka-alen verran lisää jaettavaa.

Koneen suurimpana osakkeenomistajana palkka-alennuksen suurin hyötyjä olisi siis Antti Herlin, joka on myös tämän julkaisun hallituksen puheenjohtaja. Ei ihme, että Herlinin roolista ei ole pahemmin HS:n sivuilla puhuttu. Ja veikkaan, ettei jatkossakaan. Myös Nokia Oyj:ssä oli Ollilan aikaan käytössä sellainen vekkuli työkalu, että kaikki jotka olivat johdon pöhköjen linjausten kanssa eri mieltä, huomasivat olevansa seuraavissa yt-neuvotteluissa irtisanottavien listalla.

Sunnuntai- ja ylikorvauksen alentaminen parantaisi ennen kaikkea 24h-päivystyksessä olevien hissien huoltopalvelujen kannattavuutta, joista Kone saa kolmasosan tuloistaan globaalisti. Suomessa osuus lienee suurempi, kun maassa ei ole valtaisaa rakennusbuumia. Häkämiehen suoran käskyttämisen lisäksi Herlineillä on rutkasti vaikutusvaltaa keskustassa, olihan Antin veli Ilkka mm. Anneli Jäätteenmäen kampanjapäällikkönä aikoinaan. Kaikki tiet näyttävät johtavan Munkkiniemen kartanoon.

Vesa Kaiteralle lyhyesti Stiglitzistä: hän oli Kreikan hallituksen neuvonantajana vuonna 2008, kun kriisi oli puhkeamassa. Stiglitzin esittämää vakausohjelma ei kuitenkaan saanut hyväksyntää troikan ja muiden velkojien taholta. Kreikan lainakikkailun pääarkkitehti ennen vuotta 2008 oli Goldman Sachsin pankkiiriliike, joka piilotti Kreikan valtion taseongelmat johdannaisiin eli lähinnä tuottojenvaihtosopimuksiin. Asiasta kiinnostuneet englantia osaavat löytävät lisätietoa ao. linkistä.

http://www.thenation.com/article/goldmans-greek-gambit/

Jarmo Vuorinen 30.09.2015 16:28

Viime ajat ovat olleet noloja hallitukselle. Mieleen palaa Sipilän tokaisu hallituksen alkutaipaleelta. Hän sanoi osapuilleen niin, että "ensin päätetään ja sitten selvitetään vaikutukset". Tältä toden totta on tuntunut. Eikö hallitus osaa käyttää ministeriöiden virkakuntaa?

Pentti Kangasluoma 30.09.2015 19:02

Ne pelkää äänestäjiä, mitä kauemmin tätä puuroa keitetään niin ehtii

vastarinta järjestyä. Makeisveron poisto vie yli 100 miljoonaa, noin

vain. Arvonlisäverojen prosenteilla voidaan liikutella satoja miljoonia,

se on ollut väärä vala kun on vannottu ettei sitä koroteta.

Mitä tulevaisuuden Unto Hämäläinen kirjoittaa näistä viikoista: Sipilän

hallituksen askelmerkit sekosivat kun pakolaisvirrat vyöryivät meille.

Putinia hymyilyttää, jos entisen suurruhtinaskunnan väki ryppyilee

niin avataan vähän rajaa. Kun Lappeenrantaan ilmestyy pakolaisia niin

rikkaat lähtee Portugaliin. Pienituloiset joutuu aina etulinjaan.

Marita S. teki oikean kysymyksen, mikä lama kun lomakoneet on täynnä.

Olli Saarinen 01.10.2015 7:30

Nyt pääministeri Sipilä kyllä vatuloi lomaraha-asiassa. Kun kerran vuosilomalaki koskee kaikkia niin saa luvan koskea myös lomarahalaki. Niillä aloilla, missä ei ole kattavia sopimuksia, on sitten seuraavan rekrytoinnin tai palkankorotuksen yhteydessä mahdollisuus ottaa lomarahan raskas ies huomioon.

Jouni Martikainen 01.10.2015 7:31

On mielenkiintoista nähdä, mitä ministerit aikanaan muistelmakirjoittajina näpyttelevät hallituksen taktiikasta työmarkkinoilla syksyllä 2015. Veikkaan, että vielä tulee déjà vu -tunne Iiro Vinasen "Suomi ei devalvoi" -lausuntoihin, kun palautellaan mieliin viime viikojen ministerilausuntoja viisiprosenttisten ehdottomuuksista, ja hallituksen päättäväisyydestä niiden pakottamisessa.

Monista merkeistä (ei vähiten havainnoista viime päivien arpajaisia siitä, mitä hallitus ehkä esittää tai sitten ehkä kuitenkin toisin tai mahdollisesti kuitenkin vielä vähän eri lailla muotoiltuna) on jo otaksuttavissa, että ihan mikä tahansa työmarkkinasopimus tulee kelpaamaan pakkolakien sijasta. Ehkä pakkolakipyssynheiluttelu on kuitenkin sen saanut aikaan, että joillekin työehtojen heikennyksille on saatu sijaa työmarkkinaosapuolten keskustelussa.

Pekka Turunen 01.10.2015 16:48

Välillä en ymmärrä keskustelun logiikkaa. Ensin hallitus ajoi yhteiskuntasopimusta ja ilmoitti, että jos siinä ei onnistuta niin hallitus tekee vastaavat toimet omalla tavallaan. Yhteiskuntasopimusta ei saatu, joten hallitus esitti oman ratkaisunsa, mutta kertoi olevansa valmis keskustelemaan myös muista ajatuksista ja olevansa valmis muuttamaan omaansa jos tavoite saavutetaan toisin keinoin.

Hallituksen esitys herättikin suurta vastustusta, jopa pahastusta, ja monia parempia keinoja nostettiin esiin. Niinpä hallitus käydyn keskustelun pohjalta muutti esitystään. Nyt hallitus onkin kuulemma heikko, epäonnistunut ja antanut periksi tavoitteissaan? Eikö se ole vain hyvä, jos hallitus osaa vähän kuunnellakin eikä vain sanella?

Tällaisia pohdiskeluja tulee mieleen, vaikka en ole mikään tämän hallituksen erityinen ystävä (minun äänestämäni puolue ei päässyt hallitukseen). Voihan se olla, että hallitus vielä antaa periksi ja antautuu yhteiskunnallisten hidastevoimien edessä, mutta ei kai niin ole vielä tapahtunut?

Ja toivottavasti niin ei tapahdukaan, sillä kyllä Suomi tarvitsee nyt vaikeitakin päätöksiä. Itse tosin vielä säätäisin hallituksen esitystä parempaan suuntaan monessakin yksityiskohdassa.

antti liikkanen 02.10.2015 7:22

Luin ketjun läpi ja muistin Huovisen viisauven jälkiviisauvesta ja välikädestä.

Sitten luin Juha Akkasen 2.10. kolumnin kissasta ja Kekkosesta.

Olin alkuviikosta "kirkolla" ja paikalle osui aika paljon niitä, jotka ovat taustalla, kun päätöksiä oikeasti mahdollistetaan.

Paitsi että läsnäolijat olivat monella lailla jäävejä (päättämässä toisten puolesta omassa asiassaan ja legaalilla mandaatilla), olivat he myös yhtä asiaa miettimässä:

"Miten olisi uudet vaalit ja uusi hallitus"

Jos joku asia ei kertakaikkiaan suju, ei edes KEVAn johtaminen saati SoTe, olisiko "asennon korjaamisen" sijasta tehtävä kokonaan uusi.

Keskustelijat eivät edustaneet yhtä vaan kaikkia maassa valtaa käyttäviä puolueita. Sitoutumattomat olivat myös paikalla, mutta eivät olleen niitä äänekkäimpiä.

Risto Virrankoski 04.10.2015 11:09

Tämän päivän Hesarissa Perässähiihtäjä näyttää itse vastaavan tällä forumilla asettamaansa kysymykseen.

Vanhoin termein kirjoitusta voisi kuvata neulanpistopuheeksi. 'Luottamus' on avainsana. Se nyt kirjoittajan havaintojen mukaan uhkaa Sipilältä kadota jopa lähipiiristä. 'Olet vaarassa pudota',sanoisi nuorempi väki.

Eipä juuri pahemmin sanoin voisi pääministerin mielenrauhaa yrittää häiritä ja antaa syttyjä oppositiolle.

Mitähän 'luottamus' näissä yhteyksissä tarkoittaa? Muistelen, että aikoinaan tehtiin N-liiton ja Suomen yhteistyönä elokuva 'Luottamus'. Siitä jäi jälki mieleen ja opetus, että luottamustakin on monenlaista.

Unto Hämäläinen 04.10.2015 12:24

Kiitos Risto ystävällisestä palautteesti ja hyvää syksyisen sunnuntaipäivän jatkoa. Pohjois-Helsingissä on mitä komein ulkoilusää.

Riston viittaama kirjoitukseni ilmestyi tämän aamun HS:ssa ja löytyy tämän linkin takaa: http://www.hs.fi/sunnuntai/a1443760449078

Sitä sopii kommentoida, jos se herättää mielenkiintoa.

Parhain terveisin

Unski

JK. Tein viime viikolla sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylän haastattelun, joka julkaistiin eilen lauantaina HS:n Kuukausiliitteessä. En ollut aikaisemmin tavannut Mäntylää, ja täytyy sen verran kehaista haastateltavaa, että olipa mukava tavata. Haastattelu löytyy tämän linkin takaa: http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1443670494905

jouni lundqvist 04.10.2015 19:08

Unto hämäläinen ym. Lähes koko ay on vasemmistovetoinen. Ne eivät tule antamaan tälle mustaporvarihallitukselle mitään mahdollisuuksia onnistua, jos se niistä on kiinni. Mitähän neuvoja Esko Aho antaa Sipilälle tässä asiassa. Todennäköisesti sellaisia, että demarivetoisista ay-liikkeistä ei apua saa. Sipilän on syytä tunnustaa tosiasiat ja keskittyä eduskuntatyöhön. Mistä seuraa todennäköisesti murska tappio seuraavissa vaaleissa, jonka jälkeen perustetaan demarivetoinen punavihervasemmistohallitus. Näin se menee, vai mitä Timo Soini.

Pentti Kangasluoma 04.10.2015 21:08

Kun keskusta ja perussuomalaiset olivat oppositiossa niin he kritisoivat

kitkerästi hallitusta, ja mitä ei ainakaan tehtäisi-koulutusleikkaukset.

Nyt kun demarit ovat oppositiossa niin antavat palaa. Pakolaiskysymys on

tietysti asia joka on aivan uutta. Toimituskäytäntöjä tuntevana pidän

selvänä että Unski teki kirjoituksensa tarkkuudella.

Töissä olevillla on aina vaihtoehtoisia ratkaisuja, menoja voi kohdentaa,

jättää lomamatkan tekemättä, tai halvempi. Päättäjillä on töitä, siksi

heillä näyttää olevan vaikeaa ymmärtää pienituloisia.

Tuttu apteekkari tarjosi kakkukahvia, siinä puhuimme alasta. Hän piti selvänä että osa jättää lääkkeitä ottamatta kun vanhojen etuuksia

leikataan. Olen näitä puheita kuullut eläkeläisiltä itseltään.

Jari J. Marjanen 04.10.2015 22:50

Tämä ketju alkaa jo hiipua, mutta Jouni Pullin kommentti digitalisaatiosta sai vielä sormeni näppäimistölle.

Tämän Nordean sivuilla olevan kirjoituksen arvomaailma eroaa omastani, mutta tähän arvioon voin yhtyä: "Digitalisaation ja muun teknologian kehittymisellä sekä kulutustottumusten muutoksilla on iso merkitys investointikysyntään. --- Eivät investoinnit tietenkään kokonaan katoa, myös uusi teknologia edellyttää niitä."

Opin aikoinani vielä käyttämään laskutikkua eli logaritmista laskuviivainta, ja muistan lukeneeni tarinan, että tunnetun saksalaisen laskutikkujen yms. valmistajan Ariston napamieheltä oli aikoinaan mennyt aamukahvi väärään kurkkuun hänen luettuansa lehdestä, että japanilaiset olivat keksineet sähköllä toimivan laskimen. Laskutikku on jo historiaa, mutta kyseinen yritys näyttää yhä olevan olemassa (http://www.aristo.de/), koska se siirtyi valmistamaan muita laitteita. Tällaista joustavuutta tarvitaan kohta entistäkin enemmän.

Jouni Martikainen 05.10.2015 8:47

Viitaten Kyösti Virrankosken ja Unskin viimeisimpiin kommentteihin, joissa nostetaan esiin Unskin oivaa artikkelia sekä myös aiempaan keskusteluun vauhdikkaista käänteistä hallituksen ehdotuksissa otan esiin Kalevan toimittaja Lauri Nurmen analyysin lomarahakäänteistä: http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/analyysi-sipilan-sanat-paljastavat-han-tarkoitti-lomarahat-kaikille-pettiko-uskallus/708727/

Vaikka ketjussa tuodaan esiin myös näkemystä siitä, että hallituksen iterointiprosessit ovat menneet juuri niinkuin kuuluukin, niin tässä on kyllä alkanut pitämään jopa itseään työmarkkinasisältöjen huippuasiantuntijana, vaikka suurimpana meriittinä on vain pari vuotta vuosituhannen alussa Antti Rinteen silloin puheenjohtaman ERTO:n hallituksessa.

Esim. tämä lomaraha-asia, jota linkkaamassani Kalevan artikkelissakin käsitellään. Jos tapauksen vaiheet ovat:

1. Hallituksessa ei aluksi tiedetty, että kaikki palkansaajat eivät saa lomarahaa.

2. Päätetään esitää lomarahasta lailla päättämistä.

3. Vasta sitten ymmärretään, että siitä tuleekin uusi menoerä joillekin yrityksille (Vaihtoehtoinen 3. = kulut ymmärrettiin, mutta heti kun Suomen Yrittäjät ärähtävät, säikähdetään)

4. Ilmoitetaan, että jos lomarahattomuudesta on sovittu, niin sillä mennään

5. Suomen Yrittäjät ilmoittavat, että laki pitää muotoilla niin, että pelkän aiemman lomarahattomuuden pitää olla riittävä lomarahattomuuden jatkamiseen

Kohtaan viisi liittyen maikkarin kymppiuutisissa oli ao. eduskuntakäsittelyn päivän iltana kuvaava pätkä eduskuntakeskustelua:

1. Ex-businessmies Sipilä kertoi ministeriaitiosta, että jos lomarahattomuudesta on sovittu, niin silloin lomarahaa ei tarvitse jatkossakaan maksaa.

2. Ex-AY-juristi Rinne kysyy salin puolelta lennossa, että entä jos ei ole sovittu mitään.

3. Pääministeri Sipilä vastaa, että jos ei ole sovittu mitään, niin silloin tietysti mennään lain määräysten mukaan. Olikohan jatkona vielä: "Sehän on päivänselvä asia" tms.?

Rinteen kysymys ei ollut niin harmiton, kuin miltä voi äkikseltään kuulostaa, vaan liittyy olennaisesti Suomen Yrittäjien huoleen yrittää välttää uudelleen sopimistarpeita lomarahattomien työntekijöiden kanssa. Muistelen nimittäin, että olisi hyvin tavanomainen tilanne, että niissä työsuhteissa, joissa lomarahaa ei makseta, asiasta ei ole kirjattu mitään. Jos työnantajaa ei sido mikään työehtosopimus, ja työsopimukseen ei ole kirjattu mitään lomarahasta, niin silloin lomarahaa ei ole tarvinnut maksaa.

Veikkaan, että ylle kuvaamassani eduskuntakeskustelussa toinen osapuoli hahmotti tilanteen ja toinen ei niinkään. Ministerien ei tietenkään tarvitse tietää kaikkea kaikista asioista. Aavistuksen kuitenkin vaikuttaa siltä, että uusien asioiden käsittelylle on niin kiire, että taustoittaminen jää ohueksi. Työlainsäädännön osalta asiaa ei varmaan helpota sekään, ettei valtioneuvoston käytössä olevan koneiston oikeastaan aiemmin ole edes tarvinnut olla niiden yksityiskohtien erityisasiantuntija, kun muutosehdotukset ovat tulleet kolmikannasta viimeisintäkin pilkkua myöten muotoiltuna.

Mika Lako 05.10.2015 10:24

Ministerien erityisavustajilla ei taida olla työehtosopimusta, joten tämä ryhmä saisi palkankorotuksen, kun työaikalain lisättäisiin oikeus lomarahaan.

Sunnuntain laajan kravaattianalyysin perusteella näyttäisi siltä, että Kokoomus halaa taas kerran Keskustan kokomustaksi.

Äänestä Bernerin ja Sipilän keskustaa, sehän on vähän niinkuin äänestäisi itseään, eiku Kokoomusta, eiku Stubbia.

Aamun ensimmäisellä Hesarin lukukerralla ohitin Perässähiihtäjän analyysin Sipilän hallituksen alkutaipaleesta.

Luen Hesarin näköislehtenä tietokoneen näytöltä. Kuvituksen perusteella juttu näytti olevan jokin tarina miesten kravaateistä, joten painoin nopeasti nuolinäppäimen sivunvaihtoa.....

Lasse Reunanen 05.10.2015 17:53

Unto Hämäläinen pyysi kommentoimaan eilen uuteen kirjoitukseensa...

Hallituksen luottamuksessa oleellisinta on kolmen puolueen puheenjohtajien keskeinen kommunikointi ja luottamusyhteys (jokainen heistä taas pitää hyvät suhteet puolueensa kansanedustajiin ja muihin puoluetahoihin).

Pakolaiskysymyksen odotetaan täsmennyksiä. Ennakoitu siis 50 000 saapuvaksi tälle vuodelle...

Ylen nettisivulta löytyy tuoreimmat uutiset tänään klo 12:35 /

"Ylivoimainen enemmistö on miehiä - Yle kokosi tuoreimmat faktat turvapaikanhakijoista", josta joitakin otteita:

- Eiliseen heitä oli saapunut Suomeen - tänä vuonna 19 632

- Heistä (hieman aiemmin) oli miehiä 15 500 ja naisia 2 816

- Heistä lapsia aikuisten mukana noin 2 000 ja yksin noin 1 000

- Irakista 13 848, Somaliasta 1 810, Afganistanista 1 060,

Albaniasta 676 ja Syyriasta 409 (yllättävän vähän)...

- Elokuun loppuun oli saapunut 7 015

- Kulut / turvapaikanhakijaa kohden 43 euroa/vrk (arvio 15 000/v)

- Eilen su 4.10. saapui 431 uutta...

Vuotta jäljellä vajaat 90 vrk, joten jos tulisi 1 000 vuorokaudessa niin noin 90 000 ja puolet siitä noin 45 000 -

joten noin 300 päivävauhtia tullee vielä uusia pakolaisia...

Mitäkö Suoman valtio siis tekee?

Odottaako matkanvälittäjien valmiiksi valikoituja turvapaikanhakijoita listaustensa mukaan em. päivävauhdilla vai aikooko jotenkin vaikuttaa tulijoiden kokoonpanoon...

Ensinäkemältä nousee silmiin miesten runsaus, jota siis pitäisi ryhtyä tasapainottamaan naisten lisäyksin...

Toiseksi tulee esille Syyrian tulijoiden vähäisyys, joten nämä kaksi asiaa yhdistämällä; Syyria ja naiset - saataisiin tasapainoinen lopputulema tälle vuodelle ja myöhemmät sukupuoliongelmat ehkäistyiksi (mikäli miesenemmistö runsaana säilyisi).

Millä keinoin tätä sukupuolista tasapainotusta ryhdyttäisiin tekemään - en heti osaa kertoa, mutta siihen hallituksen tulisi mielestäni nopeasti ryhtyä.

Jukka Salminen 05.10.2015 19:37

Myös minä haluan alleviivata Jouni Pullin erinomaista puheenvuoroa - teen sen suomalaisittain hyvällä uutisella.

Tämän päivän Kauppalehden nettiversio kirjoittaa suomalaisesta led-valovalmistajasta, joka toi tuotantonsa Kiinasta Suomeen. Suomessa laatu parani ja tuotanto tehostui jopa satakertakertaiseksi Kiinaan verrattuna. Laadunparannus ja tuottavuusloikka aikaansaatiin roboteilla. Kiinassa huonompilaatuisia lamppuja valmisti kaksisataa työntekijää. Suomessa vastaava määrä parempilaatuisia lamppuja syntyy nyt robottien ja kahden työntekijän avulla.

Suomalaisittain huono uutinen kuultiin aamulla radiosta; hallitus vähentää yritysten tutkimus- ja tuotekehitystukia.

Hallitus on oikealla tiellä aikeissaan puuttua rakenteisiin ja aikeissaan parantaa maamme kilpailukykyä. Mutta kurjuuden maksimoinnin lisäksi me tarvitsemme toivoa. Ehdotan, että hallitus erottelee tavoitteensa eri koreihin. Työn kustannusten alentaminen arvosteltaisi yhdessä korissa. Rakenteelliset ja muut säästöt olisivat toisessa korissa. Mitä täydemmät korit, sen enemmän pisteitä annettaisi hallitukselle.

Lehtitietojen mukaan luottoluokittajat eivät näe velkaantuneisuutta Suomen ongelmana, vaan ongelma on kasvun hitaus – asiat liittyvät toki toisiinsa. Kolmas kori olisi rohkeasti lisävelalla tehdyt panostukset uuden teknologian tutkimukseen ja käyttöönoton helpottamiseen. Tällaisen satsauksen tekeminen olisi vastuullista politiikkaa.

Suuri osa etenkin pienemmistä yrityksistä ei tiedä millaisia mahdollisuuksia uusi teknologia on avaamassa. Jokaisessa kaupungissa voisi esimerkiksi olla edes yksi asiantuntija auttamassa yrityksiä ottamaan ensimmäisiä askeliaan robotiikassa.

Säästöjä olisi löydettävissä myös yhteiskunnalle, jota pohtiessa minulla leikkasi - leikataan leikkaamista. Miksei esimerkiksi valtion ja kuntien rakennusten pihoilla vieläkään näy robottiruohonleikkureita? Ihmiset nurtsia leikkaamassa ovat niin eilispäivää ja samalla silkkaa resurssien haaskausta.

Luetuimmat
  1. 1

    Tukholmalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

  2. 2

    Vakava väkivaltarikos Vaalimaalla – Poliisi tavoittanut epäillyt miehet

  3. 3

    Turun puukotuksista epäilty marokkolais­mies liikkui viime aikoina Pernon lähiössä, paikalliset kertovat: ”Hän kulki aina katse alas päin”

  4. 4

    Tämä Turun puukotuksista tiedetään nyt: Terroriteosta epäillään kuuden marokkolaisen ryhmää – Supo: pääepäillyn profiili viittaa radikaali-islamistiseen terrorismiin

  5. 5

    Lisätäänkö turvapaikanhakijoiden valvontaa, entä miten estetään heihin kohdistuva kansalaisraivo? Kahdeksan kysymystä sisäministeri Risikolle Turun puukotuksista

  6. 6

    Terrorismi kurottaa Marokosta eurooppalaisiin kaupunkeihin jihadistijärjestöjen mukana – suurin osa Isisin vierastaistelijoista oli viime vuonna marokkolaisia

  7. 7

    Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

  8. 8

    70-vuotias turkulaismies meni puolustamaan iäkästä naista puukottajalta ja vältti puukoniskun täpärästi – ”ihmismassa” juoksi puukottajan perässä yrittäen pysäyttää hänet

  9. 9

    Tutkija: Jihadistisia iskuja tehdään aiempaa enemmän, vaikka terrorismia on kokonaisuutena vähemmän kuin vuosiin – ”Iskuja voidaan tehdä kaikkialla Euroopassa”

  10. 10

    Putkiremonttien määrä kaksinkertaistuu seuraavan kymmenen vuoden aikana – Kannattaako asunto myydä ennen remonttia vai vasta sen jälkeen?

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

  2. 2

    Tukholmalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

  3. 3

    Tämä Turun puukotuksista tiedetään nyt: Terroriteosta epäillään kuuden marokkolaisen ryhmää – Supo: pääepäillyn profiili viittaa radikaali-islamistiseen terrorismiin

  4. 4

    Yle: Turun puukotuksia tutkitaan myös terrorismina – epäillyn henkilöllisyyttä varmistetaan sormenjälki- ja dna-tutkimuksilla

  5. 5

    Pääministeri Sipilä: ”Kiitimme poliisia erittäin ripeästä toiminnasta. Samoin meidän terveysviranomaiset ovat toimineet tässä nopeasti”

  6. 6

    Timo Metsola, 42, on kietonut Helsingin vuokra-asuntomarkkinat pikkurillinsä ympärille – Yli 50 asuntoa omistava judoka on Jari Sarasvuon mukaan ”matemaattinen poikkeustapaus”

  7. 7

    Turun puukotuksista epäilty marokkolais­mies liikkui viime aikoina Pernon lähiössä, paikalliset kertovat: ”Hän kulki aina katse alas päin”

  8. 8

    70-vuotias turkulaismies meni puolustamaan iäkästä naista puukottajalta ja vältti puukoniskun täpärästi – ”ihmismassa” juoksi puukottajan perässä yrittäen pysäyttää hänet

  9. 9

    Turun tapahtumien silmin­näkijä: ”Näin kuinka vaaleaa naista puukotettiin useita kertoja kaulaan”

  10. 10

    Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Yle: Turun puukotuksia tutkitaan myös terrorismina – epäillyn henkilöllisyyttä varmistetaan sormenjälki- ja dna-tutkimuksilla

  2. 2

    Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

  3. 3

    Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

  4. 4

    Tukholmalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

  5. 5

    Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

  6. 6

    Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

  7. 7

    Tämä Turun puukotuksista tiedetään nyt: Terroriteosta epäillään kuuden marokkolaisen ryhmää – Supo: pääepäillyn profiili viittaa radikaali-islamistiseen terrorismiin

  8. 8

    Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 14 kuoli Barcelonaan tehdyssä iskussa – uhrien joukossa ei suomalaisia, kertovat Espanjan viranomaiset

  9. 9

    Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

  10. 10

    Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

  11. Näytä lisää