Perässähiihtäjä

Onko Soini liian roisi?

Katselin äsken A-Studiosta Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtajan Sampo Terhon ja puolueen 3. varapuheenjohtajan Sebastian Tynkkysen keskustelua, jota sopii kutsua väittelyksikin. Tynkkynen vaati kriisikokousta koolle, jotta puolue pystyisi keskustelemaan maahanmuuttopolitiikasta ja vähän muutenkin hallituspolitiikasta. Terho ei ollut yhtään innostunut ajatuksesta, ei kriisikokouksesta eikä halituksesta lähdöstä, jota Tynkkynen keskustelussa vilautteli.

A-Studion keskustelun, jota veti toimittaja Seija Rautio,  sisältöön voi tutustua tämän linkin takaa. Tynkkysen mukaan Soinin valtiosihteeri oli jo osoittanut oveakin Tynkkyselle. Hui!

A-Studion jälkeen vilkaisin HS.fi:sta ajankohtaista uutistilannetta ja huomasin myös puheenjohtaja Timo Soinin tiukan lausunnon Tynkkyselle. Kriistikokousta ei pidetä, eikä hallituksesta olla lähdössä minnekään. Puheenjohtajan käyttämä kieli oli, sanoisinko, poikkeuksellisen värikästä.

Uskotaan, uskotaan, mutta otetaan tämä Soinin lausunto sekä Tynkkysen teesit Päivän Hyväksi Kysymykseksi tälle alkuviikolle.  Kysymys kuuluu: Onko Soini liian roisi?

Lukuvinkki:

Timo Soinin maanantai-iltana Britanniassa antamaan haastatteluunHS:lle voi tutustua tämän linkin takaa.

Sebastian Tynkkysen maanantain ja tiistain välisenä yönä antama haastattelu on tässä: http://www.hs.fi/politiikka/a1444019665735

32 vastausta artikkeliin "Onko Soini liian roisi?"

Veikko Kuivanen 05.10.2015 22:42

Tynkkynen tässä on roisi. Hän ei ole kansanedustaja, vaan tyytymätön nuiva-henkinen mies Oulusta. Hänelle sopisi erinomaisesti hallituksen hajoaminen ja uudet vaalit, jolloin hän pääsisi eduskuntaan tekemään tuota politiikkaansa.

Eihän Tynkkysen ajatuskulussa ole mitään järkeä. Silläkö Suomen maahanmuuttopolitiikka tiukentuisi, että PS lähtisi hallituksesta? Mies pelaa vain omaan pussiinsa puolueen kustannuksella. Ei ihme, että Soini on vihainen.

Heikki Poroila 05.10.2015 22:43

Jollain tavalla Timo Soinin on valitsemallaan äärikapealla polulla pysyttävä. Sebastian Tynkkysen takana olevaa porukkaa ei voi kokonaan uhrata, mutta yhden varapuheenjohtajan kyllä, helpostikin.

Sekä Soini että Sampo Terho ovat jo ehtineet oppia sen tärkeimmän eli ettei mikään asia ole niin iso, että sen takia kannattaisi ministeripaikoista luopua. Tynkkysen porukoissa tätä ei tietenkään ymmärretä eikä hyväksytä, jos päästään hyväksymään. Ei taideta päästää.

Se mainosmies, joka aikanaan keksi sloganin "vastakkainasettelun aika on ohi", ei taida kaivata julkisuutta. Jyrkästä vastakkainasettelusta on nopeasti tullut 2010-luvun kansallinen ja kansainvälinen trendi.

altti hirvenoja 05.10.2015 22:58

Soini on muninut pettämällä äänestäjät täydellisesti,voiko joku sanoa mikä soinin lupauksista on toteutunut...ei niin mikään !!!

Mikko Toivonen 05.10.2015 23:03

Jos olisin Soinin asemassa ja vastuussa kokonaisen puolueen vetämisestä niin olisin kyllä vakavasti harkitsemassa sekä Tynkkysen erottamista, että niiden erottamista, jotka päästivät Tynkkysen ja Terhon YLE systemaattiseen tarkoitushakuiseen puolueen repimisohjelmaan.

Vasta kun Soini estää puolueen edustajien altistamisen repivän mediakoneiston tarkoitushakuiseen raateluun voidaan sanoa hänen olleen ronski mutta puolueen etua ajatteleva johtaja.

Sampo Virtanen 05.10.2015 23:04

Ymmärrän hyvin tämän nuoren koijarin järjenjuoksua. Kirkasotainen asemaansa nähden toki, mutta ehkä se kääntyy vielä Tynkkysen eduksi, tosin ei PS:ssä.

Perussuomalaiset ovat livenneet kaikista keskeisimmistä tavoitteistaan reilun kuukauden aikana. Viimeinen niitti on Suomen kokonaistaloudelle, veronmaksajille ja jo ennestään heikoimmassa oleville kansalaisille epäedullinen jättipotti turvapaikanhakijoita. Tynkkysen pitäisi perustaa uusi puolue ja viedä mahdollisimman paljon ns. nuivaa siipeä mukanaan perussuomalaisista. Pakolaisia on jo nyt tullut, viikoissa, enemmän kun hallitusohjelmassa luvataan koko vaalikaudelle.

Perussuomalaisten kannattatusluvuille tämä on negatiivinen lottovoitto. Tätä menoa ensimmäistä ja viimeistä kertaa hallituksessa. Timo Soinihan ei itse mikään maahanmuuttokriittinen todellisuudessa ole koskaan ollutkaan, mutta puolueen menestys on pitkälle kulminoitunut haittamaahanmuuton vastustamiseen.

Pekka Pulmunen 05.10.2015 23:26

Joka puolueen sisään mahtuu erilaisia mielipiteitä. PerusSuomalaisissa saa ääneen sanoa vain puheenjohtajan mielipiteen. Puolue muistuttaa tässä uskonnollisia yhteisojä: profeetta Soini omaa yksin jumalaallisen tiedon, ainakin tältä toiminta näyttää.

Pekka Raukko 05.10.2015 23:35

Soinin sitaatit Tuntemattomasta sotilaasta ja rintamakarkuruudesta ovat kyllä todella koomisia.

Samaa "mielikuvastoa" käyttämällä Soini itse on vaihtanut rintamalinjan toiselle puolelle ja taistelee nyt venäläisten riveissä.

Pentti Kangasluoma 05.10.2015 23:45

Soinin unelmaa ollaan tuhoamassa, juuri valittu yksimielisesti puheenjohtajaksi. Kansa nurisee, voihan tämä olla kaksilla korteilla

pelaamista. Puheenjohtajan pitää tuon verran kovana ollakin kun pian

mennään kohti uusia vaaleja

Veli-Pekka Silvan 05.10.2015 23:53

PS on täysin Soinin show, kuva vain vahvistuu. Persut eivät ole saaneet mitään vaalilupaustaan läpi mm köyhempien auttaminen, "työläisten" asian ajaminen, maahanmuuton kiristäminen, eläkeläisten turvan parantaminen jne....

PS on pelkkä apupuolue.

Valta maistuu Soinille muille persuille, Sampo Terhokin on ihan vetelä, Jussi Niinistöstä puhumattakaan.

Brysselin herkut maistuvat Soinille jo liiankin hyvin. Soini puhuu paljon ja uhoaa muttei saa mitään aikaiseksi.

Sipilä ja Stubb ovat kuin veljet ja vetelevät piuhoista.

Suurin kysymys onkin se minkä viran Soini ottaa seuraavien ek-vaalien jälkeen?

Veikko Tarvainen 06.10.2015 0:47

Soini on sangen tyypillinen puoluejohtaja, joka toteuttaa Robert Michelsin jo yli sata vuotta sitten huomaamaa Oligarkian rautaista lakia. Soini tekee sen nyt vähän roisimmin. Todennäköisesti aiemmin tgeki samat gtemput kulkisien gtakana . Nyt oli pakko tulla ulos kaapista

Tynkkynen on piristävä poikkeus

Olen maahanmuutosta eri mieltä Tynnkkysen kanssa, mutta kunnioitan hänen rohkeuttaan. Alaston on persukeisarikin, mutta eihän sita saa/uskalla sanoa kuin joku harvinainen nuori.

Timo Lindberg 06.10.2015 1:11

Sanovatpa perussuomalaiset mitä tahansa, niin puolue on hyvää vauhtia jakautumassa kahtia.

Tynkkynen on ulostulollaan erinomaisen oikealla asialla. On totta, että vain hallituksessa voi vaikuttaa, mutta mitä hyötyä tuolla vaikuttamisella on puoluetta äänestäneille, jos edes keskeisimmistä vaalipuheissa esillä olleista vaatimuksista ei pidetä kiinni?

Soinin pitäisi olla pontevampi maahanmuuttoa koskevissa asioissa. Hänen, jos kenen, pitäisi tehdä kaikkensa, jotta hallitsematon maahantunkeutuminen pysähtyisi.

Åke Andersson 06.10.2015 1:32

Poliitikoiksi päätyvät poikkeuksellisen vallanhaluiset ihmiset, ja heistä suurin osa tekisi tai sanoisi lähes mitä tahansa saadakseen valtaa vielä enemmän. Tynkkynen ei ole poikkeus

Hanna-Stina Ström 06.10.2015 4:37

Tiedoksi Unto Hämäläiselle tässä siis koko nimeni kommenttini mahdollista julkaisemista varten ja pahoittelut kommentin aivan liiallisesta pituudesta.

Minusta vaikuttaa siltä, että tämä asia sinänsä ja erityisesti juuri Sebastian Tynkkysen ulostulo sekä ilmeisen aito huoli - ja siihen liittyen puoleen eliitin, kuten pj. Soinin rujo ja tyly suhtautuminen - on merkittävä ja kenties ehkä jopa jonkinlainen "vedenjakaja" sekä ko. puolueen että hallituksen ja Suomen politiikan kannalta.

Kiitos toimittaja Unto Hämäläinen, kun olet itse aina ajan tasalla ja kiinnostunut "meistä" ja meidän näkemyksistämme.

Mark Andersson 06.10.2015 9:44

Ei roisiudesta ole kyse, on hyvä vaan että edes joku poliitikko ei jaksa aina (!) teeskennellä. Kyse on isosta väärinkäsityksestä: Soini kuvittelee että olemme sodassa, että elämä ja politiikka on sotimista. Hän käyttää sotaretoriikkaa rintamakarkuruuksineen, ja Tuntemattoman sotilaan lainauksineen ym.

Soinlille tiedoksi: me emme enää käy talvisotaa, vaikka se kansallinen identiteetti, joka Perussuomalaisille(kin) on pyhä, pohjautuukin sotimiseen, tappamiseen ja talvisodan henkeen.

Huolestuttavan iso osa suomalaisista ei vieläkään ymmärrä, että emme elä 75 vuoden menneisyydessä, vaan ihan nykypäivässä.

antti liikkanen 06.10.2015 10:36

Soinin roisius on PS:n Uudenmaan piirin käsiteltävä ja varmasti näin myös tapahtuu.

Soinin ikätoveri ja aikalainen Uudenmaan piirissä, toisessa samankokoisessa puolueessa ei ole liian roisi ja "vestigia terrent".

Maan politiikan harjoittaminen on juuri nyt sellaisessa syöksykierteessä, että kukaan mukanaoleva ei tätä jälkikäteen mielellään muistele, jonka takia olisi tähdellistä, että Unski & al nyt tekisivät mahdollisimman huolelliset muistiinpanot.

Niitä on sitten syytä raunioiden pian savutessa lukea "mitäs minä sanoin" tai "miksi minä en tätä sanonut, vaikka tiesin" hengessä.

Marita Salenius 06.10.2015 10:36

Mummoni sanoi aikoinaan, että "kun sen idealismin pisteen elämässään ohittaa ja siirtyy pelkästään realismin puolelle, niin elämä helpottuu kummasti; katsopa vaan". Näin se vaan on.

Nuorilla on niin valtava halu saada asioita toimitetuksi tässä ja nyt, vaikka niin sanotusti koko elämä on edessä. Ei tällaisen takia isoa kokousta tarvita. En näe tätä asiaa mitenkään elämää suurempana. Toki ymmärrän Tynkkysen mielipiteen kun katsotaan asiaa vain vaalipoliittiselta suunnalta. Mutta ei tämä maahanmuutto ja varsinkin sen seuraukset yhteiskuntaammme kohtaan mihinkään häviä, vaikka perussuomalaiset pois hyppäisivät.

Tämän hetkinen maahanmuuton massatapahtuma ei ole hallitusneuvottelujen tulos, eikä niiden seuraustakaan. Pitää olla turnauskestävyyttä. Hallituksessa ollaan työtä tekemässä ja vaikuttamassa. On pystyttävä venymään myös yllätysten edessä. Ei yhteiskunta toimi vain yhden asian varassa tai takia.

Minulle kyllä roisi merkitsee ihan jotakin muuta, kuin Soinin lausunto. Mutta hyvin kuvaavaa silti Soinilta, että hän roisiin sanomaansa vertaa, kun tämä asia ei nyt suurempaa roisiutta tarvitse.

Nuorella Tynkkysellä on selkeä ulosanti ja hän pystyy hyvin perustelemaan asiansa. Hänet valittiin puoluejohtoon paljolti juuri ikänsä , ei mielipiteidensä, takia. Puolue kuin puolue tarvitsee vinkin nuorten suuntaan. Jos ehdolla olisi ollut vaikka nuori nainen, niin samalla perusteella hänkin olisi tullut valituksi - no ehkä olisi tarvittu hieman enemmän lobbausta, kuten naisten kohdalla yleensäkin politiikassa.

Vaaliohjelmat eivät ole lupauksia, vaan puitteita sille, mitä puolue haluaa ajaa. Hallituksessa ei voi toimia pelkästään oman ohjelman mukaan. Vaalityössä ja ehdokkaana mukana olleena ainoa lupaus, jota meiltä varsin yleisesti ja voimakkaasti vaadittiin pitämään oli, että puolue menee hallitukseen, jos vaalitulos siihen oikeuttaa.

Tämä ylimääräinen - siis ei kiintiöihin perustuva - maahanmuutto on irrallinen ja sanoisinko, että lähes yhteiskunnan ulkopuolinen asia, joka on hoidettava oli hallitus millainen tahansa. Olen lopulta yllättynyt, miten hyvin meidän virkakoneisto ja järjestöt homman ovat kuitenkin hoitaneet. Huonomminkin olisi voinut mennä, koska tällaiseen ei lie ollut mitään varautumissuunnitelmaa.

Perussuomalaisissa on se hyvä puoli, että meillä voidaan sanoa suoraan mielipiteemme. Olemme varmasti sekalaista sakkia, mutta liima on hyvä. Toisin, kuin keskustassa, jossa liima on niin voimakas, että se sulkee suunkin ja nurina (esim. Berneristä ym.) pysyy puolueen sisällä tai vain paikallistasolla kuultavana.

Kun katsoo asiaa sisältä ja kentältä, niin toki se ei näytä siltä, kuin moni ulkopuolinen (täällä kommenteissakin) haluaisi sen olevan. En mitenkään näe Soinin asemaa diktatuurina, koska meillä on jäsenistön suora äänestämisen mahdollisuus. Soinin yksimielinen valinta perustui juuri tähän kasvuun ja vahvan pohjan luomiseen. On helpompi edetä, kun puheenjohtaja on tuttu. Siis hänestä ei tarvitse kantaa huolta ja näin täällä kentällä on helpompi työtä tehdä ja organisaatiota luoda.

Veikko Anttila 06.10.2015 10:56

Tynkkysen motiivi on Soinin jälkeinen puheenjohtajuus ja tuollaisilla kannanotoilla medialta saa takuun julkisuuteen. Soini vastaa ainoastaan niin kuin asia on. PS:n hallituspaikka varmistaa, että yritetään rajoittaa ainakin luksus-pakolaisten maahantuloa. Kun pakolainen voi maksaa suuria summia matkoistaan, esim. taksimatkat Ruotsissa, ei siitä voi muuta johtopäätöstä tehdä kuin, että rajoitus on tarpeen.

Jouni Pulli 06.10.2015 11:31

Perussuomalaisten johto käyttäytyy Sebastian Tynkkysen esitystä kohtaan tavanomaisen ennustettavasti. Tilanne voi kuitenkin muodostua vaikeaksi perussuomalaisille, mikäli ns. kansainvaellus kasvaisi koskemaan myös Saharan eteläpuolista Afrikkaa ja mikäli EU ei osaisi asiaa hallita ainakaan sillä tavalla, mikä olisi puolueen enemmistön kannan mukaista. Perussuomalaisten johto tekisi viisaasti analysoidessaan tilanteen huolellisesti ja kertoessaan käsityksestään koskien tilanteen mahdollista kehittymistä myös julkisesti.

Risto Virrankoski 06.10.2015 11:33

Hyvä, että edes perussuomalaisissa keskustellaan avoimesti pakolaiskysymyksestä. Ja on hyvä, että perussuomalaiset ovat hallituksessa, mutta eivät yksin määräävässä asemassa.

Kun kymmenet tuhannet nuoret miehet odottavat erilaisissa keskuksissa kuukausi- tai jopa vuosikaupalla asiansa ratkaisua, siitä ei mitään hyvää seuraa. Ja tuhansien nuorten miesten palauttaminen on operaatio, jota tämä maa ei ole vielä nähnyt. Näkeeköhän?

Raimo Viirret 06.10.2015 12:07

Unto, kirjoitat: "Tynkkynen vaati kriisikokousta koolle, jotta puolue pystyisi keskustelemaan maahanmuuttopolitiikasta ja vähän muutenkin hallituspolitiikasta."

Minusta Tynkkynen vaatii kokousta koolle päättämään perussuomalaisten lähdöstä hallituksesta, jos Ruotsin rajaa ei panna kiinni. Ja rajaahan ei tietenkään voi sulkea!

Vaatimus on paljon kovempi kuin keskustelukerhon koollekutsuminen. Ja siihen ulkoministerin (!) vastaus ei suinkaan ollut liian roisi.

Onni Karilainen 06.10.2015 12:14

Soini on ristiriitainen figuuri.

Kaveeraa USA:n Rebublikaanien teekutsuliikkeen ja raamattuvyöhykkeen

punaniskojen kanssa.

Vastustaa EU:ta brittikonservatiivien kokouspuhujana.

Kotimaassa koettaa pitää nämä tynkkyset ja immoset mukana

keräämässä hölmöimpien äänet, mutta ulkona päätöksenteosta.

Tuossa spagaatissa voi vielä housut revetä.

Pentti Kangasluoma 06.10.2015 12:44

On aika hassua että joidenkin turvapaikanhakijoiden ruokavalitukset aiheuttaa järkytyksiä, kun ne sentään tulevat toisenlaisista ruokakulttuureista. Monessa suvussa isovanhemmat on ihmeissään kun

ei tiedä mitä tarjoaa nuoremmille kun kylään kutsutaan. Ilmainen

kouluruoka jää syömättä.

Mark Andersson, katso dokumenttifilmejä missä lumisissa maisemissa evakkojen rekijonot matkaa länteen. Heitä vastaan "marssi Suomen

sotilaat joita johti lapsenkasvoiset nuo vänrikit", Veikko Lavi

On syytä muistaa se että 1939 ja 1944 siviiliväestömme ehti alta pois,

toisin kuin nyt vastaanottokeskuksiin tulevat ihmiset.

Katsoin lännenelokuvaa missä alkuperäisväestö, intiaanit joutuivat

väistymään lännestä tulevien tieltä. Siirtolaisilla oli teknologia

edut. Eurooppalaisilla on tieteen, teknologian edut, tulijoiden valtti

on lukumäärä.

Jos vauraan Euroopan elintaso romahtaa niin käy kuin 1930-luvun

Saksassa. Syntipukit löytyvät tulijoista. Siksi Sipilän hallituksen

tulee ottaa miinuskorkoista lainaa ja lykätä joidenkin etuuksien

leikkausta.

Jari J. Marjanen 06.10.2015 13:08

Perussuomalaiset ovat kiintoisa puolue: kolmas varapuheenjohtaja (joka kuuluu siis puoluejohtoon) on uutisten mukaan joutunut törmäyskurssille puoluejohdon kanssa, ja pari puoluehallituksen jäsentä järjestelee tai tukee hallituksen vastaisia mielenosoituksia. Elämme kiinnostavia aikoja, mutta PS vasta väriä sisä- ja vähän ulkopolitiikkaamme nykyisin tuokin.

En pitäisi HS:n artikkelissa kerrottuja Soinin kannanottoja kovinkaan ronskeina tai roiseina, kesyähän tämä touhu on verrattuna vaikka Isoon-Britanniaan. Soini on populistipuolueen keulakuvana ja - ainakin ulkopuolisen silmin - melkoisena diktaattorina kieltämättä taitava poliitikko, mutta kun hänen terveytensä on aiemminkin reistaillut, niin toivottavasti hän nyt kestää puoluejohtajana ja ministerinä. "Diktaattori" ei muuten ole pelkästään vihreä näkemykseni, vaan tuntemani erään PS:sta melko hiljattain eronneen kaakkoissuomalaisen luottamushenkilönkin kanta; muuan toinen tuttu PS:n jäsen piti puolueensa työ- ja oikeusministeriä selvästi epäpätevänä jälkimmäiseen ministerintoimeensa.

Luin PS:n verkkosivuilta puolueen säännöt: https://www.perussuomalaiset.fi/tietoa-meista/perussuomalaiset-rpn-saannot/. Tämän mukaan Soini, saati hänen valtiosihteerinsä, ei tosiaan voi yksinään erottaa Sebastian Tynkkystä puolueesta eikä varsinkaan puoluekokouksen suomasta varapuheenjohtajan tehtävästä (kiinnostavaa muuten, että puheenjohtajistoon kuulumattomat puoluehallituksen jäsenet valitsee näemmä puoluevaltuusto eikä -kokous).

Ilari Kiema 06.10.2015 13:35

Soini on tuttu ja näillä kriteereillä asiallinen. Jos Perussuomalaisten eduskuntaryhmän enemmistö niin haluaisi, Perussuomalaiset lähtisivät hallituksesta. He voisivat koska tahansa äänestää hallituksen luottamusta vastaan. Sille Soini ei mahtaisi mitään. He eivät kuitenkaan tee näin, eikä Sebastian Tynkkynen kuulu eduskuntaryhmään (sai keväällä 1 474 ääntä eikä tullut valituksi).

Puolue on toinen juttu. Soini on juuri äskettäin valittu uudelleen Perussuomalaisten puheenjohtajaksi. Hän tekee sitä työtä, mihin hänet on palkattu ja valittu.

Kukaan ulkopuolinen ei voi tietää, miten valtiojohto, Tasavallan presidentti ja ulkoministeri, näkevät Suomen kansainvälisen aseman ja sen kehitysskenaariot. Tilannearvio voi olla julkisesti esitettyä huonompikin. Nyt ei ole oikea aika lähteä julkisesti kuittailemaan Soinille ja vielä ulkoasiainhallintoon liittyvällä aiheella. Se olisi pitänyt Tynkkysenkin tietää.

Substanssiin eli turvapaikanhakijoihin liittyen on vähän tylsää, että suomalainen valtamedia jaksaa hokemalla tuottaa ja oikeaksi todistaa sitä selitysmallia, että turvapaikanhakijoiden määrään ja erityisesti nuorten muslimimiesten osuuteen varauksellisesti suhtautuvat ovat pienten paikkakuntien kouluttamattomia ihmisiä, joilla ei itsellään ole mitään kokemusta mistään erilaisuudesta. Verrattuna vaikkapa Hampuriin tai Berliiniin Suomessa ei mitään muuta olekaan kuin pieniä paikkakuntia. Saksalainen laatulehdistö julkaisee kuitenkin päivittäin ja nyt lähes päätoimisesti artikkeleita, joissa turvapaikkapolitiikkaan ja erityisesti nuoriin muslimimieheen suhtaudutaan varsin kriittisesti.

Vesa Kaitera 06.10.2015 14:10

Minusta Timo Soini on juuri riittävän roisi pitääkseen melko eriseuraisen poppoonsa koossa. Se, jota vastaan tässä kannattaisi opponoida, on nuori Sebastian Tynkkynen, joka käytti halvinta ja tehokkainta keinoa saada oma nimensa julkisuuteen nimittäin arvosteli puolueen johtoa väärästä politiikasta. Hän saattoi hyvinkin esittää rehellisesti oman mielipitensä asioiden tilasta, mutta PS:n kannalta olisi ollut viisaampaa tehdä se tiedotusvälineiden ulottumattomissa muiden PS:n jäsenten ja tukijoiden kanssa. Ei kannattaisi asemoida itseään median astaloksi oman puolueen johtoa vastaan. Sisäisen likapyykin peseminen julkisuudessa heikentää oman puolueen asemaa.

Tynkkynen oli järkyttynyt siitä, että Soinin valtiosihteeri esitti hänelle Perussuomalaisista eroamista. Minusta tuo ehdotus kannattaisi ottaa vakavasti. PS:n poliittinen asema on nyt hyvin vaikea, eikä ole todennäköistä, että se tästä juurikaan helpottuisi. Itse asiassa voi käydä päinvastoin. Minusta Tynkkynen on askartelemassa tulitukkujen kanssa ruutivarastossa. Tuollainen toiminta kannattaisi lopettaa heti vähin äänin.

Nyt varmaan ainakin muutama kirjoittaja äityy kyselemään, että eihän tuo Tynkkynen ihan lämpimikseen puhele, vaan että hänellä on aitoa tukea PS:n kentällä. Niin on, ja sehän tässä juuri onkin se ongelma, ja siksi hänen aloitteensa voi aidosti repiä PS:n rivejä. En ole mikään PS:n kannattaja, mutta hallituskriisiä tässä nyt viimeiseksi kaivattaisiin.

Åke Andersson 06.10.2015 14:44

Olennaista ei ole se, onko Soini liian roisi. Olennaista on se, että Tynkkysen todellisuudentaju ei voi olla täysin kunnossa, jos hänen vaatimus rajan sulkemisesta on jotain muuta kuin kovaa poliittista peliä.

Ruotsi on hoitanut jo oman osuutensa, ja nyt on Suomen vuoro. Suomella ei ole varaa polttaa siltojaan ainoaan maahan, joka on aina pysynyt Suomen rinnalla tositilanteessa, eikä muilta EU-mailta kannata odottaa ymmärrystä eikä sympatiaa, koska suomalaiset nauttivat sellaisista oloista ja elintasosta, josta monessa muussa EU-maassa ihmiset voivat vain haaveilla.

Esim. Italiassa, jossa tätä samaa kriisialueilta tullutta porukkaa on vähintään Suomen asukasluvun verran, nuoret joutuvat kitumaan vanhempiensa nurkissa 35-vuotiaaksi, kun suomalainen 20-vuotias rutisee välittömästi, jos hänen opiskelijayksiönsä ei sijaitsekaan opiskelupaikkakunnan ydinkeskustassa tai jos siellä ei ole merinäköalaa!

Venäjä käyttää EU-maiden sisäistä erimielisyyttä hyväkseen, kun tilaisuus sen sallii, mikä on järkeenkäypää ja älykästä, jos asiaa tarkastelee rakkaan naapurimme näkökulmasta. Jos kaksi miestä sikailee itsensä jäähypenkille, on turha ruikuttaa sille tosiasialle, että vastustaja iskee suurimmalla todennäköisyydellä kiekon verkkoon.

Jos raja oikeasti suljettaisiin ja ruotsalaiset suututettaisiin, niin on naiivia kuvitella, että Putin kumppaneineen ei pyrkisi muka puskemaan Suomea välittömästi ahtaimpaan mahdolliseen rakoon. Siinä tilanteessa hampaattomien EU-pamppujen "tiukat" vaatimukset Suomen suvereeniteetin kunnioittamisesta ovat hyttysten ininää Putinin korvissa - joka ei tätä usko, kerratkoot Ukrainan sisällissodan tapahtumat.

Risto Virrankoski 06.10.2015 14:46

Voi mennä vähän asian vierestä, mutta en malta olla selittämättä, miksi ilmeisen miesvaltaisille persuille, ja vähän muillekin miehille, pakolaiskysymys on erityisen iso ja vaikea juttu ymmärtää.

Asiaa pitää tarkastella ja selittää ns. miesnäkökulmasta.

Suomalaiselle miehelle yleinen miesten asevelvollisuus ja vielä suhteellisen tuoreet muistot sodista ovat syvälle juurruttaneet käsityksen, että asekuntoisen nuoren miehen tehtävä on konfliktissa henkensä uhallakin puolustaa perhettään, sukuaan, heimoaan, maataan ja sen hallitusta. Ei lähteä pakolaiseksi. Jos maasta on lähdettävä ja muualta suojaa haettava, matkalle lähetetään lapset ja vanhukset.

Esimerkiksi Irakissa on vaaleilla valittu eduskunta ja hallitus ja myös laillinen armeija, joka käy sotaa ISIS'iä vastaan. Jos tällainen tilanne olisi Suomessa ja sotatorvi soisi, nuoret miehet pakkaisivat reppunsa ja tablettinsa ja astusivat armeijan leipiin eivätkä ensimmäisinä hakisi turvapaikkaa naapurimaista.

Varmaankin naisille, ja pitkään sotaa käymättömille ruotsalaisillekin, tällainen 'itsestään selvyys' ei ole yhtä luonnollinen ja ehdoton reaktio.

Irakilainen nuori mies ei suomalaisen miehen näkökulmasta vastaa sotapakolaisen kuvaa.

Miika Kurtakko 06.10.2015 15:00

Tässä alkaa näkyä populistipoliitikon hallitushaasteet. Soini on yksi Suomen kokeneimpia poliitikkoja ja pitkäaikaisin puoluejohtaja, mutta hallitustyön kokemusta hänellä ei ole. Ja se näkyy.

Politiikassa on kaksi täysin erilaista peliä: vaalipeli ja hallituspeli. Oppositiossa oleva puolue voi pelata vaalipeliä koko vaalikauden, hallituspuolue vain lyhyen ajan ennen seuraavia vaaleja. Ja siinäkin puoluetta rajoittaa hallituksen teot ja tekemättäjättämiset. Kun pitkään oppositiossa ollut puolue pääsee hallitukseen, täytyy muuttaa tyyliä ja hallita oman puolueen odotuksia. Kummassakaan Soini ei ole oikein onnistunut.

Jos puolue on yksi kolmasosa hallituksesta, sen pitäisi pystyä sanomaan, että noin joka kolmas päätös tehdään PS:n toiveiden mukaan. Ja tietyistä isoista asioista ei voi tehdä kompromisseja (vrt. kokoomus ja ansioverot tai keskusta ja maataloustuki). Hallituksen toimissa näkyy PS:n vaikutus, mutta ei selkeästi, ainoastaan nyansseina. Soini on halunnut antaa hallituskumppaneille kuvan puolueestaan luotettavana ja lojaalina yhteistyökumppanina, mutta omille sama linja on näyttäytynyt avoimena šekkinä kuitata kokoomuksen ja keskustan politiikkaa. Sutkautusmiehestä ei niin vain muututakaan vakavasti otettavaksi ulkopolitiikoksi, ei ainakaan puolueen aktiivien mielestä.

Perussuomalaiset epäonnistuivat hallitusneuvotteluissa, ja neuvottelujen jälkeinen odotusten hallintakin on mennyt pieleen. On hyvä muistaa, että PS:n kenttä voidaan hahmottaa janana politiikan nelikentässä: puolueen vasen laita talouspoliittisesti keskustavasemmistolainen ja arvopoliittisesti melko neutraali (ei erityisen konservatiivi muttei myöskään liberaali), kun taas puolueen oikea laita talouspoliittisesti keskustaoikeistolainen ja arvokonservatiivinen. Vasen laita pettyi, kun puolue ei päässyt samaan hallitukseen SDP:n kanssa; oikea laita on pettynyt, kun Kreikka- ja maahanmuuttolinjauksista ei ole pidetty kiinni. Perussuomalaiseen tyyliin tätä pettymystä puretaan julkisuudessa eikä puoluetoimiston kellarissa.

Soinin olisi kannattanut ottaa hallitustaipaleen ohjenuoraksi ns. eurooppalainen malli, jota myös englanniksi kutsutaan nimellä 'brinkmanship'. Kaikki päätökset puristetaan suurella paineella, käydään isolla rumballa läpi julkisuudessa ja sitten kerrotaan sovinnon jälkeen, kuinka paljon oma puolue voitti. Uskon, että perussuomalaiset haluaisivat nähdä "taistelevan" puheenjohtajan, ei uskollista ja hiljaista yhtiömiestä, joka tukee Sipilää kuin seinä lapiota. Lopputulos voisi olla ihan samakin, mutta prosessi olisi enemmän PS:n kentän mieleen. Kotimaisessa mielessä sitä voisi kutsua myös väyrysläiseksi tahtopoliitikaksi.

Tätä kantaa vasten Soinin moitteet Tynkkysen "rintamakarkuruudesta" ovat epäuskottavia: Tynkkynen pikemminkin on pitämässä PS:n rintamalinjaa, jonka Soini on luovuttanut taistelutta. Soinin ja PS:n on ärhäköidyttävä hallituksessa (ja varsinkin julkisuudessa), jos mielivät pitää kentän tyytyväisenä. PS:n ongelma on, että SDP:n kannatuksen noustessa puolueen vasen laita alkaa harkita loikkaa. Oikea laidan äänestäjät ei löydä PS:ia sopivampaa puoluetta, mutta tehtyjä myönnytyksiä protestoidaan jäämällä kotiin vaalipäivänä (vrt. keskusta 2011).

Pentti Kangasluoma 06.10.2015 16:27

Miten pakolaisia kotoutettaisiin?

He perustaisivat teatteriryhmän joka harjoittelisi Seitsemän veljestä.

Siitä saisi oleskeluvan saamiselle hyviä pisteitä. " Herra majuri,

tämä ei ole valkoihoisen miehen hommaa", hyvin tumma, valkohampainen

UN-sotilas suomalaiselle majurille suomenkielellä Siinailla, oli yö.

Kauhavalla, Lappajärvellä on vastaanottokeskukset. Vimpelissä on miesten,

Lapualla naisten pesäpallon ydinalueet. Tulijoille pesäpallo-oppia, he

alkaisivat puolustaa suomalaista kulttuuria. Joskun tuntuu että oman

kulttuurin väheksyjiä on kantaväestössä. EU-rahaa pesikselle.

Risto Virrakoski - Stalin oli tuhonnut upseeristoaan 1936-37. Uutta

ei ollut vielä syntynyt, oli talvi 1939, mekanisointia ei oltu vielä

testattu, bensiinikäyttöiset panssarivaunut. Hevosilla, junilla,

kävellen pääsivät siviilit pois sotatoimialueilta. Läänienhalllinto,

seurakunnat, kunnat pystyivät sijoittamaan pakolaiset. Olosuhteet

suosivat meitä. Onhan kansanluonteissa eroja, mutta on muutakin.

Lasse Reunanen 06.10.2015 17:57

Näköjään Soini sanoi; "roisisti" - ei pidä "rintamakarkureista".

No, roisi sanottuna on melkein mitä vaan ja Soinin lisäys siihen viittaus asevelvollisuuden kautta Tuntemattomaan sotilaan elokuviin ja kirjaan, josta päästään kohdennettuun kuvaukseensa;

Perussuomalaiset puolueeseen, jonka puheenjohtajana toimii...

Asiakokonaisuus liittyy yhden varapuheenjohtajansa ulostuloon hallitusasioissaan...

Niin, varapuheenjohtajalla tietysti mahdollisuus esittää kantojaan, mutta ensisijainen kohde asialleen olisi ollut puheenjohtaja Soinille (joka siis olisi ajatuksen hylännyt).

Nyt kun varapuheenjohtaja ryhtynyt puhumaan julki (ennen vuoronsa mukaista valtuutusta) niin tietysti ylempi puoluetaho vihastuu.

Nuorukainen siten hyppi ylempänsä varpaille (eikä sellaisia tekoja unohdeta). Soinin vertaus liiallisesta innokkuudesta ymmärrettävä siitä, että varapuheenjohtaja vahingoittanut itseään (puoluekoneisto jatkaa etenemistään).

Olin eilen kuuntelemassa tunnin Salon valtuuston kokousta, jossa perussuomalaisten Heikki Tamminen käytti puheenvuoron, ja arvuutti tulevaa (puoluetaholtaan kuultuna), että Suomen hallitus kaavailee siirrettäväksi pakolaisten kustannuksista osan kuntien vastattavaksi (kenties jotain siihen suuntaan kuin nyt pitkäaikaistyöttömien kuluistakin - omaa tulkintaani).

kaupunginvaltuutettu Heikki Tamminen ei asiaansa enempää avannut.

Heikki Tamminen toimii eduskunnassa kansanedustaja Ville Vähämäen (ps) eduskunta-avustajana. Kansanedustaja Vähämäki (s.1979) valittuna Oulun vaalipiiristä, en tiedä toiminnastaan (millaisten yhteyksien kautta siis em. julki kerrottu asia muodostunut).

J. Salonen 06.10.2015 23:38

Joutuu kyllä ihmettelemään, miten pitkään PS:n kenttäväki katselee puheenjohtajansa itsetyytyväistä ja omahyväistä toimintaa, suoranaista keskisormen näyttämistä omille tukijoille ja äänestäjille. Soini on irronnut todellisuudesta, siltä alkaa vaikuttaa. Eikö hän ymmärrä, että nyt olisi parempi kuunnella kritiikkiä ja ottaa siitä opiksi? Onko hallituspaikka niin rakas, että vaikka puolueen tulevaisuuden voi uhrata sille alttarille? Soini erehtyy, jos hän luulee kyseessä olevan vain Tynkkysen ja muutaman kansanedustajan ja piirijohtajan yksityisajattelun. Kansalaisten yleinen tyytymättömyys hallitukseen ja erityisesti perussuomalaisiin on käsinkosketeltavaa toreilla ja turuilla. Ihmetellä pitää, jos ei tämä rupea näkymään myös gallupeissa. Tosin hallitukselle on vaikea vielä toistaiseksi hahmottaa selvää vaihtoehtoakaan. Ainoastaan vihreillä on tällä hetkellä jonkinlainen vaihtoehto-ohjelma, ja sekin perustuu lähinnä siihen, että perutaan kaikki leikkaukset poistamalla pitkää työmatkaa kulkevilta työmatkakulukorvaukset ja -verovähennykset. Ei järin uskottavaa. Ainut todellinen oppositio taitaakin olla SAK.

Pekka Turunen 07.10.2015 20:18

Olin muutaman päivän matkalla ja sillä välin keskustelu näyttää olleen täällä todella vilkasta. Palaan ensin vielä tähän perussuomalaisten tilanteeseen.

Timo Soinin tyyliin kuuluu tietynlainen roisius ja moni tuntuu sellaista ihailevan. Olen aikaisemminkin kirjoittanut, että nyt hallitusvastuussa katsotaan perussuomalaisten eväät toimia jatkossa suurena, varteenotettavana puolueena. Pystyvätkö he kantamaan hallituksessa vastuunsa, tekemään vaikeitakin päätöksiä ja aina tarvittavia kompromisseja? Vai käykö populistisen suunsoiton houkutus liian kovaksi?

Puolueen johdolla on selvästi vahva yritys vastuulliseen politiikkaan. Sebastian Tynkkysen ulostulo osoittaa, että kentällä on toisenlaistakin halua. Hallitus joutuu tekemään nyt niin hankalia päätöksiä, että helpompaahan se olisi vain räksyttää hallitukselle väärästä politiikasta, ilman mitään huolta ja vastuuta. Toisaalta Suomen tilanne on nyt niin vaikea, ettei siihen toivoisi enää hallituskriisiä päälle.

Täällä on kirjoitettu, että perussuomalaiset eivät olisi saaneet mitään läpi hallituksessa. Puolueen ulkopuolisena olen eri mieltä. Hallituksen politiikka näyttäytyy minun silmissäni joskus jopa huolestuttavan perussuomalaisena. No, kaikki katsomme asioita omista näkökulmistamme, ja totuus lienee siinä välissä. Eiköhän hallituksen politiikasta kutakuinkin kolmasosa ole perussuomalaista?

Luetuimmat
  1. 1

    Ruotsalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

  2. 2

    Turun puukotuksista epäilty marokkolais­mies liikkui viime aikoina Pernon lähiössä, paikalliset kertovat: ”Hän kulki aina katse alas päin”

  3. 3

    Tämä Turun puukotuksista tiedetään nyt: Terroriteosta epäillään kuuden marokkolaisen ryhmää – Supo: pääepäillyn profiili viittaa radikaali-islamistiseen terrorismiin

  4. 4

    Solidaarisuus­mielenilmaus kerännyt Turun kauppatorille parisataa ihmistä – Suomi ensin -ryhmän saapuminen kiristää tunnelmaa Turun keskustassa

  5. 5

    70-vuotias turkulaismies meni puolustamaan iäkästä naista puukottajalta ja vältti puukoniskun täpärästi – ”ihmismassa” juoksi puukottajan perässä yrittäen pysäyttää hänet

  6. 6

    Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

  7. 7

    Turun puukotukset mietityttävät Helsingin keskustassa liikkuvia naisia – ”Äidiksi tulemisen jälkeen ahdistuneisuus on kasvanut”

  8. 8

    Mitä Isis haluaa? – Terroristit tappavat viattomia ihmisiä, mutta umpimähkäisellä väkivallalla on myös laajempia tavoitteita

  9. 9

    Oppositio­puolueet tuomitsevat puukotukset – vaativat niin uuden tiedustelu­lainsäädännön kiirehtimistä kuin suojeluskuntien välitöntä perustamistakin

  10. 10

    Poliisi etsii Virolahdella kahta vakavasta väkivaltarikoksesta epäiltyä miestä

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

  2. 2

    Yle: Turun puukotuksia tutkitaan myös terrorismina – epäillyn henkilöllisyyttä varmistetaan sormenjälki- ja dna-tutkimuksilla

  3. 3

    Ruotsalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

  4. 4

    Tämä Turun puukotuksista tiedetään nyt: Terroriteosta epäillään kuuden marokkolaisen ryhmää – Supo: pääepäillyn profiili viittaa radikaali-islamistiseen terrorismiin

  5. 5

    Pääministeri Sipilä: ”Kiitimme poliisia erittäin ripeästä toiminnasta. Samoin meidän terveysviranomaiset ovat toimineet tässä nopeasti”

  6. 6

    Turun tapahtumien silmin­näkijä: ”Näin kuinka vaaleaa naista puukotettiin useita kertoja kaulaan”

  7. 7

    Timo Metsola, 42, on kietonut Helsingin vuokra-asuntomarkkinat pikkurillinsä ympärille – Yli 50 asuntoa omistava judoka on Jari Sarasvuon mukaan ”matemaattinen poikkeustapaus”

  8. 8

    Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

  9. 9

    Turun puukotuksista epäilty marokkolais­mies liikkui viime aikoina Pernon lähiössä, paikalliset kertovat: ”Hän kulki aina katse alas päin”

  10. 10

    70-vuotias turkulaismies meni puolustamaan iäkästä naista puukottajalta ja vältti puukoniskun täpärästi – ”ihmismassa” juoksi puukottajan perässä yrittäen pysäyttää hänet

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Yle: Turun puukotuksia tutkitaan myös terrorismina – epäillyn henkilöllisyyttä varmistetaan sormenjälki- ja dna-tutkimuksilla

  2. 2

    Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

  3. 3

    Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

  4. 4

    Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

  5. 5

    Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

  6. 6

    Ruotsalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

  7. 7

    Tämä Turun puukotuksista tiedetään nyt: Terroriteosta epäillään kuuden marokkolaisen ryhmää – Supo: pääepäillyn profiili viittaa radikaali-islamistiseen terrorismiin

  8. 8

    Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 14 kuoli Barcelonaan tehdyssä iskussa – uhrien joukossa ei suomalaisia, kertovat Espanjan viranomaiset

  9. 9

    Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

  10. 10

    Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

  11. Näytä lisää