Perässähiihtäjä

Valikko
Perässähiihtäjä

Tekeekö Paavo historiaa vai siirtyykö hän sinne?

Euroopan parlamentin jäsen, tohtori Paavo Väyrynen kertoo blogissaan, että hän perustaa uuden puolueen. Blogikirjoitukseen voi tutustua tämän linkin takaa. Ensimmäisellä lukemalla en päässyt jyvälle, mitä Väyrynen tarkkaan ottaen tavoittelee ja mikä hänen suhteensa tulisi olemaan Suomen Keskustaan, jonka listoilta hänet on valittu Euroopan parlamenttiin (2014) ja eduskuntaan (2015).

Väyrynen kolkuttelee joka tapauksessa Suomen Keskustan sietokyvyn rajoja. Vaihtoehtoja on muutamia: keskusta on pitkämielinen ja antaa kunniapuheenjohtajansa puuhata omiaan, Väyrynen avaa oven ja lähtee keskustasta, Väyrynen saa potkut vanhasta puolueestaan tai jotain muuta.

Piti tämäkin päivä nähdä. Olen seurannut Väyrystä hänen pitkän poliittisen uransa alkuvuosista alkaen ja toimittajanakin yli 30 vuotta. Joulun tienoilla sain vihiä, että jotain erikoista oli tekeillä ja kirjoitin 3.1. 2016 Hesarin pääkirjoitussivulle kolumnin, jossa otsikko oli: Väyrynen voi vielä järjestää yllätyksen.

Otsikko osui aika kohdalleen, vaikka taisi olla liian varovainen.  No, nyt ollaan tässä, ja vuosi on vasta alussa.

Mitä tuumivat kommentaattorit?  Millaisena te näette Paavo Väyrysen tulevaisuuden politiikassa? Päivän Hyvä Kysymys kuuluu: Tekeekö Paavo historiaa vai siirtyykö hän sinne?

Lukuvinkki:

Kolumnini 3.1. 2016 Väyrynen voi vielä järjestää yllätyksen löytyy tämän linkin takaa.

Kirja-arvioni Jäähy vai jäähyväiset? 26.1. Paavo Väyrysen kirjasta Eihän tässä näin pitänyt käydä löytyy tämän linkin takaa.

75 vastausta artikkeliin "Tekeekö Paavo historiaa vai siirtyykö hän sinne?"

Jani Huovinen 04.02.2016 15:27

Poliittisen draaman mestari pääsi taas kerran yllättämään kaikki.

Kuten Väyrynen blogissaan kirjoittaa, yksikään eduskuntapuolue ei ole aidosti eurokriittinen, koska ne kaikki ovat sitoutuneet Suomen eurojäsenyyteen. Jäsenistön ja kannattajien keskuudessa kuitenkin esiintyy runsaasti eurokritiikkiä ainakin Keskustassa, Vasemmistoliitossa ja perussuomalaisissa. Joten siltä kannalta katsoen Väyrysen pulueelle/kansanliikkeelle voisi löytyä hyvinkin kannatusta. Kannatusta löytyy myös Väyrysen edustamalle vihreydelle, kestävälle kehitykselle joka vastustaa keskittämispolitiikkaa, suurkaupunki- ja kulutusyhteiskuntaa ja kannattaa Väyrysen sanoin "hajautettua ihmisyyden yhteiskuntaa". Aika sitten näyttää, kuinka kannatus näille asioille/aatteille konkretisoituu...

Mutta tuskin Väyrynen politiikasta mihinkään katoaa; kannattajien riemuksi ja vastustajien kauhuksi - historiaanhan hän on jo päässyt lähes viisikymmenvuotisen poliittisen uransa myötä.

Olavi Räsänen 04.02.2016 15:42

Paavo haistaa tilaisuutensa, eikä kahliudu Sipilän ajamaan säätelemättömän kapitalismin malliin, jossa oudoilla arvovalinnoilla laitetaan tavallinen työväestö ns. vapaan markkinatalouden talouskriisin maksajiksi.

Toimintakyvytön, byrokraattien jähmettämä EU on kulkemassa tiensä päähän. Kokoomus levittää "punaista mattoa" talousgurunsa suulla tuleville pakolaisvirroille. Sipilä soutaa ja huopaa kuvitellen ilmeisesti kuitenkin pystyvänsä luomaan Suomeen halvan työvoiman reservin hintakilpailulle ilman minimipalkkasuojaa avautuville työmarkkinoille.

Tässä murroksessa markkinarakoa voi syntyä Paavo Väyrysen pyrkimyksille.

Ville Purhonen 04.02.2016 15:47

Joku vaalimatematiikkaa hallitseva voisi huvikseen ynnäillä onko missään piirissä mahdollista saada ehdokkaita läpi jos kepulta/persuista/vassareista vuotaisi eurokriittisiä pois. Ei se nyt äkkiseltään oudolta tuntuisi että Lapissa menisi joku läpi, mutta mites muualla.

kalevi hotanen 04.02.2016 15:53

Vihoviimeinen yritys Suomen presidentiksi.

Marko Ikonen 04.02.2016 15:55

Onhan se selvää, että Väyrynen lähtee Keskustasta, koska hän puuhaa uutta puoluetta ja hänestä tulee sitten väistämättä sen jäsen. Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että puoluehanke saa riittävästi kerättyä kannattajia. Eiköhän se kuitenkin onnistu.

Mielenkiintoista on myös että Paavo ilmoitti palaavansa jossain vaiheessa Eduskuntaan ennen kuin nykyinen vaalikausi päättyy ja asettuu vuonna 2019 ehdokkaaksi. Tästä tekee erityisen mielenkiintoista se, että Paavo tulee olemaan itsenäinen kansanedustaja palatessaan. Sen lisäksi on mahdollista, että Paavon puolue tulee saamaan loikkareita etenkin Keskustasta.

Sinänsä olen tyytyväinen tästä kehityksestä, koska vanhat puolueet perussuomalaiset mukaan lukien ovat rähmällään Brysselin politrukkien edessä.

Pentti Kangasluoma 04.02.2016 16:01

Väyrysen pitäisi saada kannatusta suurissa asutuskeskuksissa, Pohjan perukoilla voi vain perustaa lahkon. Yhteiskunnallinen tyytymättömyys ei kanavoidu yhden miehen puolueeseen. Perussuomalaisten kylkeen voi liimautua, mutta Sipilän ja Stubb organisaatiot eivät sitä hyväksy.

Huolestuttavaa, Väyrysen liikkeet perustuvat idästä luvattuihin myötäjäisiin, presidentti Niinistön puhe oli osoitettu heidän koputtelijoille. Tuskissaan Putinin hallinto on arvaamaton.

Ajankuva, Viron itsenäisyyspäivän kunniamerkit jakoi viiimeisen kerran väistyvä presidentti Ilves. 98 kpl, ei yhtään suomalaista. Osin tämä johtuu siitä että Ilves on rajoittanut määrää. Edeltäjä Rüütel jakoi niitä

neuvostoaikojen tapaan. Mutta heijastuksia tilanteesta.

Heinrich Pesch 04.02.2016 16:03

Oman puolueen avulla Paavo pääsee taas kerran vielä presidenttiehdokkaaksi. Se riittää hänelle tavoitteeksi.

Kari Peitsamo 04.02.2016 16:09

Sauli Niinistön hortoilu maahanmuuttokysymyksissä, Nato-flirttailu, Venäjä-antipatiat ja totaalinen rähmällään olo EU:n suuntaan ovat luoneet arvotyhjiön, jota Väyrynen astuu nyt täyttämään. Niinistöstä ei ole ollut kansakuntaa kokoavaksi johtajaksi, päinvastoin. Siksi Väyrysen on vielä kerran laitettava koko poliittinen arvovaltansa peliin Suomen kansan puolesta.

Sami Laatinen 04.02.2016 16:17

Hieno uutinen!

Väyrynen vielä yllättää. Keskusta jakautuu lestadiolaisiin ja alkiolaisiin. Saadaan kaksi pienpuoluetta yhden ison sijaan. Veikkaan ettei Väyrynen ole ainoa joka ei pidä lestadiolaisten vaikutusvallasta keskustassa. Saa vain nähdä kuinka moni uskaltautuu Väyrysen mukaan, sillä se on varma tapa polttaa sillat Keskustaan.

Seuraavat eduskuntavaalit taitaa olla SDP ja Kokoomuksen show.

Erkki Lyytikäinen 04.02.2016 16:26

Vallanhimo on sokaissut vanhenevan Väyrysen. Ei Keskusta hajoa, viimeksi sen hajotti Vennamo yli 50 vuotta sitten, mutta hän oli paljon Väyrystä ovelampi peluri. Perussuomalaisista saattaa pieni osa lähteä Väyrysen kelkkaan, mutta ei se riitä mihinkään. En silti epäile, etteikö Väyrynen pyrkisi otsikoihin vielä seuraavat 30 vuotta.

Petri Haukinen 04.02.2016 16:29

Paavo on Paavo, vaikka koparakeitossa kypsentäis. Suomen lainsäädännössä ei ole Paavo-pykälää, vaan samat saumat kaikille höpöttäjille. Tosin Paavo ottaa nyt hurjan riskin, koska edessä on joko tuho tai suunnitelman mukainen kansanedustajien ja meppien konklaavi.

Sellaista voisi olla syytä tukea siksi, että se hajoittaa kepumafiaa, persulänkyttäjiä ja wannabejunttidemareita. Silti Paavon eurooppaskenaario on impivaaralainen, ja edustuksellisuuspaino elitistinen.

Jos Paavo palaa eduskuntaan, Elsi Katainen ryhtyy mepiksi - ja ellei halua, se on Sipilän hengenheimolainen Mikael Pentikäinen!

Kari Peitsamo 04.02.2016 16:34

Väyrynen on ilmoittanut tavoitteekseen, että eurosta erotaan kylmästi pelkällä eduskunnan tiedonannolla - aivan yhtä oudosti kuten siihen juridisesti hyvin kyseenalaisin kiemuroin liityttiinkin. Kovaa peliä. Soini tuskin päästää joukkojaan Väyrysen taakse, eikä päästä Sipiläkään. Väyrysen manööverilla on näin lähinnä vain symbolinen vaikutus, mutta varsinkin istuvalle presidentille kiusallinen; läpivalaistaan vielä kerran, mitä ja miten hrat Lipponen ja Niinistö aikoinaan EU-asioissa kansan selän takana puuhailivat.

Teemu Männynsalo 04.02.2016 17:00

Vaikeaa nähdä, että menneisyyteen tuijottamalla luotaisiin elinvoimainen puolue saati sitten laaja kansanliike. Jotenkin vaikuttaisi, että tässä loukataan enemmän keskustakannattajien tuntoja kuin ilmaistaisiin realistista tyytymättömyyttä johonkin muuhun kun oman vallan ja poliittisen merkityksen heikentymiseen. Väyrynen luopuu poliittisesta kunniastaan hämmentävästi: onko hanketta pohjustettu mitenkään vai onko kyse vain henkilökohtaisesta kaunasta?

Keskusta on nykyhallituksessa paluuttanut aluepolitiikan asemia sellaisella voimalla, että puolueen kannattajilla tuskin on mitään järkevää syytä lähteä karkuun: enempää maakuntavaltaa kuin näköpiirissä jo on, ei ole realistista saavuttaa. Pikemminkin Kokoomus alkanee horjumaan maakuntien vankistuessa ja maakuntaverojen noustessa.

Väyryseltä puuttuuvat yhteistyöpohjat, riittävä kannatus ja uskottava tulevaisuudenvisio.

Kari Peitsamo 04.02.2016 17:17

Jos Titanic uppoaa, ei kai ole menneisyyteen tuijottamista hakeutua sen uumenista ulos ja turvaan. S. Niinistöhän se tässä menneisyyteen tuijottaa, kun yrittää vielä komentaa veden jo tulviessa kannelle bändiä yhä jatkamaan soittamista, vaikka viulu toisensa jälkeen alkaa jo vaieta. Väyrynen myöntää vain faktan: EU-Suomi uppoaa.

Jan Rossi 04.02.2016 17:17

Odotettavissa oli tämä käänne, sillä Väyrynen tietää, että 2018 presidentinvaaleissa ei pääse enää kepun ehdokkaaksi, niin loogisena jatkumona perustetaan oma kansanliike ajamaan häntä presidentiksi. Eurokansanäänestys hankkeellaan Väyrynen kokeili löytyykö hänen agendalleen kannatusta ja löytyi. Mikäpä parempi paikka ajaa hanketta on 2018 presidentinvaalit. Tilanne on se, että noissa vaaleissa Soini on todella heikoilla. Samoin Sipilän keskusta. Väyrynen voi jopa onnistua hankkeessaan.

Jan Rossi

Olli Saarinen 04.02.2016 17:36

Toivotin jo 1990-luvulla Väyryselle tulevaisuutta jonkun IVY-maan suurlähettiläänä. Paavo ei ole ymmärtänyt, että nosto puolueen kunniapuheenjohtajaksi oli lopullinen siirto ylähyllylle.

Miksi näin? Väyrynen on älykäs ja poikkeuksellisen tietorikas poliitikko. Hänen jäljiltään ei kuitenkaan löydy sellaista trailia kuin vaikkapa Mauri Pekkariselta, jonka polkua koristavat satojen siltarumpujen lisäksi mm. Fennovoima ja tuulivoimatuet kuni keräilytukia vaille jääneet lannoitepussin muovinriekaleet viljelijäin pellonsyrjää. Paavon konkreettiset saavutukset löytyvät omista sijoituksista Kemijärven tanhuville pikemminkin kuin yhteisestä hyvästä.

Väyrysellä on ollut näkemystä mutta sillä tavalla, että hän on itse aina jotenkin mukana pääosassa. Jos todella alkiolaisittain ajettaisiiin maan etua siinä Paavolla voisi olla rooli esimerkiksi liittoutumalla Ison-Britannian kanssa selkeyttämään EU:n olemusta.

Paavo on oikeassa siinä, että EU:n integraatio etenee hallitsemattomalla ja epädemokraattisella tavalla mutta miten hän itse voisi toimia Euroopan tasolla kun ei selvästikään ole luonut omaa europiiriään Euroopan parlamentissa eikä tule toimeen oman puolueensa kanssa vaan kampittaa kaikkia, joiden kanssa on eri mieltä. Ennustan, että hän saa hankkeeseensa mukaan vain muutaman perussuomalaisen.

Erpo Heikkilä 04.02.2016 17:36

Historiassa meillä on Emil Skogin irtiotto demareista, kun Tanner palasi valtaan. Puolue, TPSL, eli pari vaalikautta mukavasti - ja oli hallitusvastuussakin. Veikko Vennamon irtiotto maalaisliitosta oli pysyvä ja haava kirvelevä loppuiän - eikä suhde palannut edes siedettäväksi. SMP'stä tuli perussuomalaiset, joilla on menossa oma joutsenlaulunsa tästä seuraaviin vaaleihin.

Kun pelaa omillaan, voi heittää "all in", kuten Paavo Väyrynen.

Mitä tapahtuukaan, jos hän luopuu Brysselistä heti ja tulee eduskuntaan jo tiistaina istuntoviikon alkaessa?

Historiaa: Tuusulan Suoharjun aiemman isännän Eino Juurisen veljet Toivo ja Veikko perustivat Järvenpäässä aikanaan useita puolueita oman paikalliseksi toki jääneen vaikuttamisensa varmistamiseksi.

Kari Peitsamo 04.02.2016 17:37

No nyt tää lipsahti presidenttipeliksi. Siitä puheen ollen, naiset, kuten tiedämme, elävät 6 vuotta miehiä pitempään.Tarja Halonen, yhä pirteä kuin peippo, on alle 5 vuotta Sauli Niinistöä vanhempi - eli siis käytännössä yli vuoden nuorempi. Jos harmaantunut Niinistö pyrkii vielä toiselle kaudelle, arvatkaa, kenet SDP laittaa häntä vastaan. ; =)

Juha Kaistinen 04.02.2016 17:47

Paavo on jo nyt historiaa ja lisää tulee.

Isä Eemeli eli satavuotiaaksi ja Paavo täyttää tänä vuonna 70, ja kun pyrky ylittää kaikki muut tunteet niin mikäs siinä sitten?

Pj. pääministeri Sipilälle tämänkertainen tempaus luulisi olevan järkytys. Jos PV vielä palaa tällä kaudella omine ryhmineen eduskuntaan ei voi pystymetsästä tulleelle poliitikolle ennustaa muuta kuin poistumista vähin äänin takaoikealle.

Sipilästä odotettiin tupailtojen toivoa, edeltäjistään poiketen, mutta hän tai hänen kannattajansa uskoivat aivan jotain muuta. Näinkin lyhyt kausi pääministerin hapuilua riitti Väyrysen kostolle ministerilistan ulkopuolelle jättämisestä. Hän katsoi itselleen olevan pelikenttää tarpeeksi pistää isolleen.

Hallituksen hajottaminen ja uudet vaalit olisivat nyt paikallaan. Siihen ei Soini voi suostua hänelle ja puolueelleen se tietäisi miljoonien eurojen menetyksiä. Parjattu puoluetuki ja edustajien palkat painavat nyt paljon!

Toinen vaihtoehto, ministerivaihdos Berneristä Väyryseen taitaa olla keskustan valtapoliitikoillekin sentään vielä liikaa?

Jan Rossi 04.02.2016 17:49

Huomenna Väyrynen ilmoittaa erostaan kepusta ja aloittaa uuden puolueen jäseneiden kalastuksen muista puolueista. Väyrynen yrittää tätä kauttaa kaataa Sipilän hallituksen. Persujen kenttäväkeä siirtynee Väyrysen kelkkaan. Samoin änkyräkepulaisia. Väyrynen voi puolueellaan viedä kepulta vaalivoiton 2019 vaaleissa, sillä jos se saa muutaman prosentin kannatuksen, se voi riittää. Tämä hanke on Väyrysen totaalinen pettymyksen osoitus Sipilälle, että ei ottanut mukaan hallitukseensa.

Jan Rossi

Lasse Reunanen 04.02.2016 17:52

Tavoitteenaan siis perustaa rekisteröity puolue,

joka kelpaa Suomessa asettamaan ehdokkaita vaaleihin.

Kansalaispuolue ry:n nimikkeellä kerää vaadittavia 5 000 nimeä,

joista jo harjoituksenaan keräsi yli 50 000 nimeä eurosta eroon -

mutta keskeytti hankkeensa ns. odottamaan saatuaan nimet kerättyä.

Hankkeensa sääntöluonnos erittäin suppean joukon eturyhmäksi kun

jäseniksi kelpaa vain Euroopan parlamentin jäsenet -eduskunnan -

jotka kaikki myös puoluehallituksessa - siten oma johtajuus.

Muut kelpaisi vain tukiryhmään; nimettömänä tai nimeltä mainiten.

Ilmoitti hakeutuvansa vuoden 2019 eduskuntavaaleissa ehdolle,

johon puolueilla oikeus ehdokkaitaan nimetä. Tavoitteensa lienee

myös asettautua seuraaviin presidentin vaaleihin ehdolle -

siten Suomen Keskustapuolueella olisi alkuun kahden kärki vaaliin.

Oletan Keskustan jo kulisseissa asettautuneen tukemaan ehdolle

kansanedustaja Matti Vanhasen ehdolle presidentinvaaliin.

Paavo Väyrysen aloitteellisuus tapansa mukaista, joten ei kauaa

ihmetytä kansalaisia - eri asia sitten miten tavoite lässähtää.

Ilari Kiema 04.02.2016 18:16

Väyrysen olisi saatava vähintään kaksi nykyistä kansanedustajaa loikkaamaan Kansalaispuolueeseen (KP), jotta puolueessa olisi edes kolme jäsentä. 5 000 kannatuskortin täyttäjän ei tarvitse olla puolueen jäseniä, mutta yleensä yhdistyksissä pitää olla vähintään kolme jäsentä että saada allekirjoitukset papereihin.

Meppi Halla-aho tuskin loikannee KaPuun, koska hän kannattaa Nato- jäsenyyttä, mutta jotkut persut, jotka realistisesti arvioivat putoavansa eduskunnasta seuraavissa vaaleissa, voivat harkita varsinkin jos kannustimet ovat houkuttelevia. Hallitus kaatuu jos kovin moni loikkaa.

Sääntömääräisiin tai ennenaikaisiin vaaleihin Väyrynen voi saada joitakin aiemmin tunnettuja henkilöitä ehdokkaiksi, yllättävästikin, niin että Väyrysen ohella muista vaalipiireistä pääsee pari ehdokasta läpi.

Projekti on tarkoituksellista destabilaatiota alati kiristyvässä kansainvälisessä tilanteessa. Pressavaaleissa Väyrynen voi sitten vedota siihen että hän luottamuksellisilla ja läheisillä idänsuhteillaan takaa rauhan ja kansakunnan olemassaolon...

Miika Kurtakko 04.02.2016 18:33

Vanha politiikan viisaus on ollut, että kepu pettää aina. Ehkä tämän rinnalle voisi nostaa tuoreemman viisauden, että Paavo yllättää aina. Tosin olihan se käynyt selväksi jo tänä syksynä, että Väyrynen oli monissa asioissa eri linjoilla kuin talousliberaaliksi heittäytynyt puolueensa, joka vissiinkin on pian ex-puolue. Cityliberaalien ja lestadiolaisten liitto oli vanhan liiton alkiolaiselle liikaa.

Täytyy onnitella Väyrystä hyvästä poliittisen kentän tuultenhaistelusta. Eurokriittinen sentimentti ei ole kadonnut minnekään, mitä nyt korkeintaan poistunut perussuomalaisia vaivaamasta. Maltilliselle kansallismielisyydelle ja keskustavasemmistolaiselle talouslinjalle on kysyntää. Pahin virhe, mitä Väyrynen voi tehdä, on positioida puolueensa uudeksi "maaseudun puolueeksi": se kortti on jo perinteisen kepumafian käytössä eikä maaseudulta enää löydykään riittäviä äänestäjämääriä. Sen sijaan maaseutukaupungeista ja isojen kaupunkien lähiöistä voi löytyä sitä "tolkun väkeä", joka ei ole sidoksissa vahvasti mihinkään puolueeseen.

Kuten Kari Peitsamo edellä osuvasti kirjoitti, Väyrysellä ei ole oman puolueensa myötä enää mitään esteitä käydä läpi sitä laitonta menettelyä, jolla Suomi liittyi euroalueeseen. Presidentinvaalit 2018 antavat hyvän alustan eduskuntavaaleihin 2019. Uuden puolueensa uskottavuuden kannalta Väyrynen tarvitsee ainakin kourallisen kovia nimiä puolueen ydinryhmään. Voisin helposti kuvitella ainakin Jarmo Korhosen hyppäävän pian Väyrysen vossikan ajajanpukille.

Pidän ihan realistisena sellaista 8...12% kannatusta 2019 eduskuntavaaleissa. Puolet tästä potista tulee pettyneiltä perussuomalaisten äänestäjiltä, yksi neljännes perinteisiltä keskustan kannattajilta ja loput vasemmistopuolueiden kannattajilta. Voisin helposti myös kuvitella Itsenäisyyspuolueen aktiivien hyppäävän Paavon kelkkaan.

Mielenkiintoisia aikoja elämme!

Jan Rossi 04.02.2016 18:50

Sipilä osoittaa pettymystään. Olisi ymmärtänyt sitoa Väyrynen johonkin tehtävään, mutta jätti konkarin vapaalle alueelle. Lisäksi Sipilä olisi voinut vastailla Väyrysen sähköposteihin, edes niin, että pitää miehen tyytyväisenä. Nyt Väyrynen lähti omalle tielleen, joka tietää vaikeuksia kepulle. Jotkut peruskansanedustajat voivat haistaa mahdollisuuden uusia valtakirjansa Väyrysen leirissä kuin kaiken pettäneen Soinin joukoissa. Ainakin Saarakkala voisi olla yksi loikkari Väyrysen leiriin.

Jan Rossi

Juha Penttinen 04.02.2016 20:14

Toivottavasti viranomaiset tutkivat tarkkaan, mistä ilmansuunnasta uuden puolueen ruplat tulevat.

Marita Salenius 04.02.2016 20:21

Paavo on kuin Venäjä. Kaikella on pitkän tähtäimen suunnitelma ja mikään ei tapahdu hetken mielijohteesta. Varsinaista shakkia. Väyrynen se pysyy laudalla, vaikka siirtoja on muutkin tehneet. Kaatoja on kuitenkin niin vähän, että peliä on vielä pitkään jäljellä.

On ne ennenkin jotkut kepulaiset lähteneet Paavon kelkkaa potkimaan, mutta puolueen sisällä. Nyt joutuisivat kyllä varsinaisen tosipaikan eteen, jos jalaksille mielivät. Mutta, että joku perussuomalainen tähän liukuun sortuisi? Miksihän ihmeessä, koska tuskinpa Paavokaa kelkallaan sellaisen vauhdin aikaan saisi, että hän todella suunnan määräisi. Vaikka kuulostaahan tuo Paavo monesti varsin perussuomalaiselta. Tulis meille, niin pääsisi vähemmällä häslyyllä.

Aihe on oikea, mutta mies on väärä. Vaan kauhea on Väyrysellä vaivautumisen määrä. Oikein väsyttää ajatella, jos itse pitäisi moiseen ryhtyä.

Siltikään Paavon tempaus ei vedä vertoa Saulin tempaukselle. Nyt oli pressalla jytinää puheessa. Niinistö yllätti, Väyrynen ei.

Valto Ensio Heikkinen 04.02.2016 20:28

Kuulostelin Paavo Väyrysen uusimman kirjan julkaisutilanteessa, että onko kyse alkavista vanhuuden oireista, ts. "Kekkoskatkoista", mutta vielä näyttäisi siltä, että Alzheimer ei ainakaan aivolohkojen uksilla kolkuta. Tämän päiväisen mukaan voisi jotain muuta vanhuuden tuomaa aivosairautta kyllä epäillä, mutta tarkempisilmäisille lääketieteen asiantuntijoille jätän sen.

Jos keskustapoliitikko Paavo Väyrysen yhteiskunnan toimintoihin vaikuttaneen elämäntyön yhteenvedon tekisi puolueeton analyysintekijä nyt, niin olisivatko hyödyt haittoja suuremmat?

Millainen Suomi olisi tänään ilman yksilöpoliitikkoa nimeltä Paavo Väyrynen?

Entä puolueensa linja, olisiko se poikennut miten pahasti alkiolaisilta urilta ilman vahtimestari Paavoa? Vai onko hän ollut keskustalle enemmänkin kauhuntasapainon ylläpitäjä ja siksi siedettävän hyödyllinen narsisti?

Jatko on joka tapauksessa väistämättä alamäkeä ja asioiden sotkemista vain. Huomion siirtämistä todella tärkeistä asioista henkilöön ja hänen edesottamuksiinsa. KaPu:t on kaput jo alkuunpanemisensa vaiheessa. Vai tullaanko jälleen näkemään johonkin kansankerrokseen tiivistyneen tyhmyyden esiinmarssi kuin SMP:sta alkanut perusvoohuilu?

Aiheellista on kysyä, kun kansakunnan kaikki voimat alkavat uupua monenlaisten, tärkeimpien haasteiden edessä, että tarvitaanko Paavo Väyrystä huomenna muuhunkin, kuin iänikuisten väittelyjen ja keskustelujen sytyttimiksi jotka syntyvät enimmiltään asianvierestä kuin jostain todella tärkeästä ongelmamomentista, joka pitäisi yhteiskunnassa saada kuntoon? (Lööpintekijät tietenkin riemuitsevat väyrysten ja nykästen olemassaolosta, mutta heidän tyhjäntäytön tarpeensahan on rajatonta muutenkin ja saisivat minusta nähden muuttaa autiolle saarelle lööpinaiheittensa kanssa.)

Nyt joka tapauksessa kansalaiselle nimeltä Valto Ensio väyrystely alkaa riittäää: Kurkkua myöten täysi.

Toivon Paavo Väyrysen välittömästi alkavaan vanhuudenlepoon, eikä enää yhtään kirjaa, please.

Pertti Rinne 04.02.2016 20:30

Väyrynen tekee historiaa, mikäli hän kykenee separoimaan muiden puolueiden "irti eurosta - markka takaisin"

-fanaatikot omaan leiriinsä. Tämä selkiyttäisi minusta poliittista kenttääerkittävästi, kun eurokriittiset siirtyisivät omaan leiriinsä.

Onnistuuko Väyrynen, jää nähtäväksi.

Jos hän epäonnistuu, jää historiaan vain yhden veteraanipoliitikon uran nolo loppu.

Tapani Tikka 04.02.2016 22:38

Paavo on todennut, ettei hän Keskustan riiveistä nouse enään ministeriksi tai presidentiksi. Vaikea uskoa, että hän noille paikoille yltäisi omastakaan puolueesta, mutta kansanedustajaksi on sieltäkin hyvät mahdollisuudet, joten eipä hän tässä mitään menetä.

Valto Ensio Heikkinen 04.02.2016 23:17

Uutisten haastattelussa Timo Laanisen vastaukset kysymyksiin Väyrysen aikomuksista olivat paljon JK puhuvia. Tyrmistynyt hän silminnähden oli ja kun tuntee kohteen vuosikymmenien ajalta, niin sanonee se muillekin politiikantarkkailijoille paljon.

Kari Peitsamo 05.02.2016 7:00

Valto Ensio Heikkinen, jos on Laaninen tyrmistynyt, tyrmistynyt on Väyrynen itsekin. Keskustan (ja myös itsekin ehdolla olleen Laanisen) viesti eduskuntavaaleissa oli muutos. Äänestäjät ymmärsivät sen tarkoittavan muutosta pääministeripuolue Kokoomuksen vetämään hallituspolitiikkaan. No, muutos tuli. Nyt meillä on vielä oikeistolaisempi hallitus! Kyllä tässä ovat tyrmistyneitä muutkin kuin Paavo Väyrynen. Kansa tuntee itsensä petetyksi. Niin Juha Sipilän kuin Timo Soininkin pettämäksi. Liberaalioikeistoklikki pitää Sipilän siunauksella Suomea kuristusotteessaan. Siinä eivät Alkion aatteet paljoa paina. Tätä kai Väyrynen nyt yrittää viestittää. Kolmella sanalla: meitä on petetty.

Riitta Skoglund 05.02.2016 7:42

Yllätys kyllä, mutta tarkemmin ajatellen ei kai pitäisi oleman mikään yllätys, että Väyrystä kiinnostaa erityisesti oman poliittisen uran edistäminen. Vaalien jälkeen hän ei saanut Keskustapuolueelta mitään merkittävää tehtävää ja jäi tosiaankin vapaaksi agentiksi, joten energinen Väyrynen petaa itse itselleen ponnistuslautaa seuraaviin tehtäviin. Kun lisäksi Lapissa nuori Katri Kulmuni ohitti hänet komeasti, Väyrynen on lukenut merkkejä.Hän on varmaankin arvioinut että edistää itse parhaiten omaa uraansa, sensijaan että toimisi yhteistyössä puolueensa (tai muiden?) kanssa.

Takavuosina oli Väyrysestä ohjelma tv:ssä, jonka leikkisä nimi "I, me and myself" taisi kuvata sopivasti Väyrysen persoonaa.

Ironista, että uuden puolueen nimi on Kansalaispuolue, mutta kansalaisilla ei ole siinä muuta tekemistä kuin kannattaa Väyrystä.

Väyrynen on muistaakseni julkisesti myöntänyt katuneensa Keskustan puheenjohtajuudesta luopumistaan, eikä hän näytä siitä toipuneen - tuskin toipuukaan. Ihan sama mitä tapahtuu, Väyrynen pysyttelee ainakin kotimaan politiikassa vielä pitkään, tavalla tai toisella.

Unto Hämäläinen 05.02.2016 8:13

Huomenta, kiitos Riitta ja Kari sekä muut aktiiviset keskustelijat. Paavo Väyrysen info on tänään perjantaina kello 9 alkaen. Tilaisuudesta on suora lähetys, jota voi katsoa HS.fi/hstv

Kannattaa katsoa, ja jatketaan keskustelua.

Hyvää Runebergin päivää!

Unski

Kari Peitsamo 05.02.2016 8:26

Keskustan vaalivoitosta vielä. Sipilä ajoi sekä puolueensa puheenjohtajaksi että heti perään vaalivoittoon harvinaisen himmennetyin lyhdyin. Vasta aivan viime metreillä osa äänestäjistä alkoi haistaa palaneen käryä (hurjista gallup-numeroista tultiin jo pitkin vaalipäivää ryminällä alas). Johto kesti silti. Kokoomusta kampanjassaan pitkin matkaa piikitellyt Sipilä näyttäytyikin sitten yllättäen seuraavissa kuvissa jo A.Stubbin kanssa parhaana kaverina samoissa kabineteissa. Paavo Väyryselle alkoi vähitellen valjeta karmea totuus: niihin kabinetteihin häntä enää kutsuttaisi ikinä.

Vesa Sorri 05.02.2016 9:30

Miettiessäni näkökulmia blogin kysymykseen alkoi mielessäni soida Vexi Salmen sanoittama "Elämän valttikortit" iskelmä. Yksi säe siitä menee näin.

"Oli elämän valttikortit, mulla kerran kourassain

Oli avoinna kaikki portit ja ne suljin takanain

Lähdin kotoa maailmalle, jätin elämän onnellisen

Polun lavean vaeltajalle, valot tuikkivat kutsuen

Meni rahat ja ystävätkin, tunsin tuntoni soimauksen

Vaikka suruni viiltävän kätkin, silti rauhaa mä saanut en"

Uusimmalla tempauksellaan Väyrynen sulkee taas lisää porttejaan, nyt ehkä niitä viimeisiään. Toisinkin olisi voinut mennä, ja mielellään niin olisi toivonut. Surullista seurattavaa tämä on ennen muuta.

Laskevan auringon historiaan Väyrynen on matkalla, laskevan arvostuksen saattelemana.

Kari Peitsamo 05.02.2016 9:44

Väyrysen tiedotustilaisuuden viestin sävy oli ahdistunut ja jopa vihainen, eikä se lupaa Kansalaispuolueen jatkolle hyvää. Olen yllättynyt Väyrysen suorastaan kiukkuisesta tiedottamisen sävystä. Ilmeisesti hän on sydänjuuriaan myöten loukkaantunut Sipilän silmänkääntötempusta, jolla koko vaalien PS-Keskusta "protesti" mitätöitiin päästämällä Kokoomus taas puikkoihin. Nyt ovat kaikki puurot ja vellit kuitenkin Suomen poliittisella kartalla kohta jo niin sekaisin ja tuulet puhaltavat jo niin moneen suuntaan ristiin, että Väyrysen katkeran sävyinen viesti on vaarassa hukkua ja Paavo itsekin jo vaarassa eksyä siihen myrskyyn, johon hän itse vielä kerran ilmoitti urheasti lähtevänsä tarpomaan.

Jan Rossi 05.02.2016 9:53

Persujen kannattajat ovat jo jättäneet Soinin ja siirtyneet takaisin nukkuviin. Onhan tämä Sipilän hallitus ollut totaalinen pettymys, mutta Väyrysen esiintyminen osoitti myös kuinka syvään marginaaliin hänet on ajettu kepussa. Yksinäinen mies median edessä. Lähtökohdat Värysellä ovat heikot kun taustalla paistaa läpi syvä katkeruus.

Jan Rossi

Kari Peitsamo 05.02.2016 10:31

Vielä. Sipilä ja Soini istuskelevat nyt ensimmäistä kertaa ministeriaitiossa. Olisiko todella niin, että pelkkä valta riittää heille nyt? Aivan sama, kuka sitä heidän nimissään käyttää. Käyttäköön vaikka Kokoomus. Palkka juoksee samana silti. Tämä on rivien välissä Väyrysen karmea ja outo teesi. Ja oudolla tavalla myös tosi.

Kari Peitsamo 05.02.2016 11:08

Summa summarum. Lähivuodet näyttävät, onko EU-Suomi uppoava Titanic. Olen varma, että on. Väyrynen on ollut oikeassa. Mutta hän on enää kohta pelkkä vaimeneva ääni uppoavassa laivassa jossain autokannen alla. Häntä ei enää kuunnella. Vaikka vesi tulvii jo kannelle, Soini ja Sipilä eivät kerran saamistaan viuluista enää luovu. He soittavat Titanic-valssia kapellimestari Sauli Niinistön johdolla hukkuvan Suomi-neidon muistolle. EU-Suomi uppoaa. Mutta mitä väliä sillä oikeastaan enää on? Soini mouhuaa kuitenkin vanhaan malliin, että "isänmaan asia ei vanhene koskaan". S.Niinistö antaa uudenvuoden puheessaan köyhille ja työttömille vinkin: painukaa metsään poimimaan marjoja. Ja itsenäisyyspäivänä näytetään taas tv:ssä Tuntematon sotilas.

Juha Penttinen 05.02.2016 11:20

Tapahtui keväällä 1983 P. Väyrysen ollessa keskustan puheenjohtajana:

Keskustan voimamies ja Kremlin suosikki, 60-vuotias tohtori Ahti Karjalainen loukkaantui sydänjuuriaan myöten, kun koki puolueen nuoren johdon kohtelevan häntä epälojaalisti. Ahti Karjalainen jysäytti uutispommin ja erosi keskustapuolueen jäsenyydestä 9.5.1983.

Väyrysen omassa nykytilanteessa ei ole kaikki samoin kuin Karjalaisella silloin, mutta jotain analogiaakin voi tilanteissa olla. Aika näyttää. Karjalaisen poliittinen ura ei eron jälkeen käytännössä enää jatkunut.

Viimeisen uutispomminsa Karjalainen paljasti syksyllä 1989 julkaistessaan Väyrysen kirjeen Vladimiroville, jossa Väyrynen käytännössä pyysi KGB-kenraalia ja Neuvostoliittoa vaikuttamaan Suomen vuoden 1982 presidentinvaalien kulkuun.

Väyrynen ei ilmeisesti ainakaan vielä ole eronnut Keskustasta, mutta saattaa tätä menoa joutua jopa erotetuksi kevään aikana. Keskustan kannatukselle teiden erkaneminen tekee hyvää, koska nykyään monelle nimenomaan Väyrynen on se este, joka estää edes harkitsemasta Keskustan äänestämistä.

Risto Virrankoski 05.02.2016 11:39

Kasvavan epävarmuuden olosuhteissa uusille kansanliikkeille ei ole tilaa. Kansa hakee mieluummin turvaa 'tutuista ja turvallisista' puolueista ja ay-liikkeestä tai passivoituu kuten persuja äänestäneet näyttävät tehneen. Eihän tässä välttämättä mitään järkeä ole, mutta näin se taitaa vaan mennä.

Tuleeko Paavosta politiikan Pentti Linkola ?

Pasi Pekkinen 05.02.2016 13:13

Poliittisen draaman mestarin sijaan puhuisin draamakuningattaresta. Hieman ihmettelin virnettä tai hymyä, jonka olin näkevinäni Sipilän suunpielessä ilmoittaessaan, kuinka pettynyt hän oli puolueensa kunniapuheenjohtajan aikomuksista.

Väyrynen on jo jättänyt monet merkinnät historian kirjoihin, historiallinen henkilö siis jo tähän mennessä. Minun kirjoissani merkintä on kovin harvoin plus-sarakkeessa.

Kaksi kertaa muistan olleeni (ainakin osittain) samaa mieltä Väyrysen kanssa. Niistä viimeisin, liittyy nykyhallitukselle esitettyyn kritiikkiin sisäisen devalvaation toteutustavasta. Sen sijaan Väyrysen ratkaisua - euroeroa - pidän hallituksen esitystäkin huonompana. Itse asiassa ilmeisesti kaikissa uuden puolueen keskeisissä kysymyksissä taidan olla päinvastaista mieltä.

Yleisesti ottaen olen iloinen tästä Paavon irtiotosta, jonka toivon aiheuttavan mahdollisimman suurta sekaannusta poliittisen kentän impivaaralaisiin toimijoihin.

Väyrysen Venäjää (ja sotilaallista liittoutumattomuutta) koskevia kommentteja kuunnellessa tulee väkisinkin hieman epäluuloinen tunne Kremlin mapeissa mahdollisesti edelleen majailevista luurangoista.

Mm. Pentti Kangasluoman analyysissä oli mielestäni oivaltavia heijastuksia.

Jani Huovinen 05.02.2016 13:31

Väyrynen totesi aamun tiedotustilaisuudessa, että edustuksellinen demokratia on Suomessa kriisissä, ja siinä hän on aivan oikeassa.

Esim. Vasemmistoliiton jäsenten ja kannattajien piirissä esiintyy laajalti eurokritiikkiä ja kannatusta euroerolle, mutta puolue ei uskalla nostattaa asiasta kunnon keskustelua, jota todella tarvittaisiin; pelätään kai, että hallitusovet sulkeutuvat, jos tässä keskeisessä asiassa ollaan "väärää" mieltä; Orwellin termiä lainatakseni - tehdään "ajatusrikos"... Ainakin itse Vasemmiston rivijäsenenä olen erittäin pettynyt tähän asiaintilaan.

PS. Mitähän mieltä demokratian tilasta maassamme - ja laajemminkin - mahtanee olla SDP:n Erkki Tuomioja, joka jo vuonna 1980 julkaisi kirjan nimeltä "Vaihtoehdottoman demokratian kritiikki".

Olli Saarinen 05.02.2016 13:35

Täytyy selvät tietovirheet oikaista kun ne huomaa: kirjoitin ylempänä Kemijärvestä kun olisi pitänyt kirjoittaa Keminmaasta, kunnat ovat pitkän joen eri päissä. Tässä paljastin rintamaalaisuuteni, mikä myös herkällä korvalla kuunteli Riikka Uosukaisen käsitystä tänään Politiikkaradiossa siitä, miten keskusta on selättänyt kokoomuksen aluehallintoasiassa. Tämä Sipilän menestys jättää Paavon varjoonsa mikä voi olla yksi syy irtiottoon.

Maakuntien liitot perustettiin 1994 Eu-liitoksesta seuranneen alueellisen tukihakemustarpeen vuoksi. EU myöntää jälkeen jääneille syrjäseuduille erityisrahoitusta, jolla ainakin kylätoimikuntien vetäjien palkat ovat tulleet maksetuiksi, joten anomuksien laatijat ilmeisesti viimeisinä jäävät sammuttamaan valot. - Liekö Paavokin saanut opisto- ynnä kylpylähankkeilleen EU-rahaa? Onhan tarkoitusmukaisuusmielessä erikoista, että sinänsä tarpeellinen soteuudistus rakentuu EU-tukihakemusalueiden varaan. Meillä rintamaalaisillahan alueet ovat suuria, kun ei niille kuitenkaan avustuksia myönnetä.

Epälojaalisuus, millä Väyrynen horjuttaa vakavia ongelmia ratkovaa oman puolueen vetämää hallitustyötä välistävedollaan ei rohkaise ketään liittymään Paavon uuteen puolueeseen. Löytyykö keskustan takapenkistä ainoatakaan kannattajaa?

Unto Hämäläinen 05.02.2016 15:43

Iltapäivää. Väyrysen aamuisen infon ja Sipilän äskettäin antamien kommenttien perusteella jäin pohtimaan samaa kysymystä, jota pohdin jo viime viikon alussa kirjoittaessani arviota Väyrysen kirjasta: jäähy vai jäähyväiset? Olen edelleen sillä kannalla, että Väyrynen on vasta jäähyllä vanhasta puolueestaan keskustasta ja jäähyväisiin on vielä aikaa.

Sipilän ilmoitusta luen niin, että keskustan johto aikoo olla pitkämielinen ja kärsivällinen, siis samaan tapaan kuin avioliittolupauksessa ( "kaikki se kestää"). Väyrystä ei ryhdytä erottamaan vanhasta puolueestaan, mutta ei häntä aiota ryhtyä ylenmääräisesti hyysäämäänkään. Hän joutuu lähikuukausina itse tykönään pohdiskelemaan, avaako oven ulos vai ei.

Yhdestä asiasta voi olla varma. Väyrysen yllätykset eivät tähän lopu.

Unski

Kari Peitsamo 05.02.2016 16:52

Ahistaa. Minusta tuntuu, ettei uuden Kansalaispuolueen tukikortteja ja klikkauksia Väyrysen leiriin loikkailevista kansanedustajista puhumattakaan kerry toivotulla tavalla. Mielelläni näkisin Väyrysen facebook-seinällä mieluummin jo tänä iltana jonkun positiivisen signaalin tilanteen kehittymisestä. Mutta mitään/ketään ei kuulu.Tunti tunnilta painostavammaksi käyvä hiljaisuus pelottaa. Sillä näinä aikoina, jos uutinen ei vuorokauden sisällä saa jotain myönteistä ja konkreettista vastakaikua, se on jo huomenna vanha tarina. Ja se tarina ei huomenna enää ole menestystarina.

Markku Miettinen 05.02.2016 17:00

Paavo Väyrysen aloitteisiin on vaikea suhtautua objektiivisesti, hän on niin tunteita nostattava persoona.

Jos nyt kuitenkin yritän, niin sanoisin, että tosiaankin Väyrynen on oikeassa siinä, että edustuksellinen demokratia on kriisissä. Politiikka näyttäytyy kansan syville riveille eliittien keskinäisenä puuhasteluna, jossa ainoastaan presidentillä jalkapohjat ottavat tukea maan pinnasta. Kolmasosa äänioikeutuista ei viitsi äänestää, viimeisten gallupien perusteella kolmasosa perussuomalaisiakin äänestäneistä on siirtymässä nukkuvien puolueeseen. Tämä on vakava paikka.

Väyrysen ratkaisu on kansalaispuolue, jonka jäseniksi pääsevät vain eduskunnan ja Euroopan parlamentin jäsenet, siis (ainakin alkuvaiheessa) vain Väyrynen itse. Tukiryhmään pääsisivät sitten kaikki halukkaat. Mikä olisi tukiryhmän rooli ja tehtävä, muu kuin tukea ja kannattaa ? Karlsson tämän päivän Hesarissa kiteyttää tämän oivallisesti. Väyrynen on tarttunut oikeaan ongelmaan, mutta veisikö hänen aloitteensa ojasta allikkoon ? Paavon viisaana miehenä pitäisi hioa esitystään ja rohjeta konsultoida vähän laajemmissa piireissä.

Itse jossain aikaisemmassa kommentissani kannatin poliittisen demokratian pelastamiseksi Viron mallisia nettivaaleja ja nettiäänestyksiä hyvin harkituissa kysymyksissä Sveitsin mallin mukaisesti. It-nuoriso ei punaisen viivan vetämisen tekniikalla äänestyskoppeihin vaivaudu.

Seppo Laine 05.02.2016 20:21

Kuka oikeasti lähtee katkeroituneen Väyrysen kelkkaan? Niin kuin Salenius edellä totesi, tyytymättömyyttä on olemassa, mutta mies on lähtökohtaisesti väärä. Jotta hän menestyisi agendan pitää olla riittävän vaikuttava.

Nähtäväksi jää se, kuinka rajuaan irtiottoon Väyrynen on valmis. Eurosta Väyrynen ei saa riittävää tukikeppiä. Euro kyllä korostaa Suomen ongelmia, mutta ei se ole niiden syy. Väyrynen tarvitsee konkreettisempia ja puhuttelevampia teemoja.

Nationalistinen impivaaralaisuus, pakolaispolitiikan suoraviivaistaminen, maakuntien itsehallinto jne. Kyllä vetoavia teemoja helposti löytyy, jos Paavo M. Väyrynen todella haluaa valtaan. Se on nyt Väyrysestä itsestään kiinni. Millään "keskellä" kahlailulla puolue ei menesty.

Väyrynen ei myöskään ole mikään modernin ajan media-ihminen. Ensimmäiseksi puolue tarvitseekin taitavan propa.. anteeksi mediapäällikön. Millään kirjoilla ei modernin politiikan vaikuttamisessa enää pärjää.

Tällä hetkellä veikkaisin, että tarvetta on lähinnä poliittiselle haudankaivajalle, mutta eihän sitä koskaan tiedä minkälaisia poliittisia ylösnousemuksia on vielä odotettavissa.

Pekka Turunen 05.02.2016 20:43

Kieltämättä Paavo Väyrynen yllätti. En ymmärrä hänen enkä hänen kannattajiensa ajatuksenjuoksua, joten en tiedä mitä tämä veto vaikuttaa hänen suosioonsa ja uraansa. Jotenkin surulliseltahan ratkaisu sivullisesta vaikuttaa. Kuvio on toki täysin uudenlainen, joten on vaikea vielä hahmottaa kaikkia sen ulottuvuuksia.

Keskustelussa ovat jo nousseet esiin ne syyt, joiden uskon olevan päätöksen takana. Pettymys siitä, ettei Väyrynen päässyt ministeriksi (miksi ihmeessä pitäisi aina päästäkään?) ja halu yrittää horjuttaa Suomen nykypolitiikkaa. Maan tulevaisuuden kannalta toivon, ettei suunnitelma onnistu.

Samaa mieltä Väyrysen kanssa olen siitä, että meillä on edustuksellisen demokratian kriisi, mutta taidamme tarkoittaa eri asiaa. Väyrynen tarkoittanee, että maata ei johdeta siten kuin hän haluaisi, kun taas minä olen huolissani ennen kaikkea siitä, että vaikeiden päätösten tekeminen on politiikassa vaikeutunut. Enkä ymmärrä ollenkaan miten Väyrysen temppu mukamas parantaisi edustuksellisen demokratian toimivuutta?

Seppo Laine 05.02.2016 22:07

Tuon naapuriblogin mukaan dosentti Johan Bäckman on jo viikko sitten kertonut blogissaan Väyrysen puolueaikeesta. Tästä aukeaakin mielenkiintoisia näkymiä siihen, ketkä ovatkaan puolueen taustavoimia!

Sinänsä suunta tuntuu loogiselta. Venäjällä ei olekaan ollut Suomessa yhtään jalansijapuoluetta. Se on aika ihme, kun kyse on isosta valtaansa kasvattamaan pyrkivästä maasta. Ei siis olisikaan ihme, jos kansalaispuolueen agenda synergoisi kummasti tietyn tahon intressien kanssa. Jännityksellä jäämme odottamaan puolueen manifestia.

Pentti Kangasluoma 05.02.2016 23:09

Kummallista, niin Paavon idea kuin presidentin puheen eräät osat. Pressiklubin väki viittasi tiedustelutietoihin, mahdollisiin. Varautuuko PV johonkin erityisrooliin jos kymmenettuhannet tulvii yli itärajan. Olisiko hän käänteinen Otto-Wille kun naapurimme huojuu. Voi meitä!

Raimo Suihkonen 06.02.2016 12:03

Virolaisen Jussi tokaisi usein:tuohon mie en sano mittään! En minäkään

Väyrysestä ja tolkusta. Tapaamisiin.

Kari Peitsamo 06.02.2016 12:12

No nyt se Sipilä jo soitti Väyryselle ja pyysi takaisin. Olli Rehn sanoi eilen, että tämä on Väyrysen oma tragedia, mutta komedialtahan tämä pikemminkin alkaa vaikuttaa. Oikeassa Unski olet. Tämä näytelmä on vasta alussa. Varoitus! Juonipaljastus.Koko tarina tulevine käänteineen löytyy Shakespearen v.1595 kirjoittamasta näytelmästä Kuinka äkäpussi kesytetään.

Jani Huovinen 06.02.2016 12:31

Nyt viimeisimpien tietojen mukaan Sipilä on soittanut Väyryselle ja ollut maltillinen; joko kepu siis on valmis muuttamaan linjaansa hieman "vasemmistolaisemmaksi" tai sitten kyse on epätoivoisen puheenjohtajan anelusta - ainakin täällä syrjä-Suomessa kun aika monet ovat alkaneet lähetellä kannattajakortteja Väyrysen puolueelle... Ja jos kepu hajoaisi, voisivat edessä olla ennenaikaiset eduskuntavaalit. Mielenkiintoisia aikoja elämme.

Veikko Anttila 06.02.2016 15:07

Paavolla on sama syntymäkotikunta kuin minullakin, mikä ei tosin ole tae, että ymmärtäisin häntä yhtään enempää kuin muutkaan. Muistan hänet oppikoulusta, hymyilevä pikkupoika, muutaman vuoden nuorempi. Esiintymisinto on Paavolla aina ollut nuoresta asti äärimmäisen kova eikä se näytä laantuvan. Jos ei pääse esille, tulee turhauma, jota pitää jotenkin hoitaa ja nyt näemme sen hoidosta erään vaiheen. Sipilä on insinööri, jonka ajatuksenjuoksua eivät muut politiikassa toimivat aina ymmärrä ja kehittelevät sen vuoksi täysin onttoja ajatuksia. Nyt hän otti yhteyden Paavoon ja toivotti tervetulleeksi takaisin, jos jossakin vaiheessa niin sopii. Kyse on insinöörimäisestä pragmatiikasta; tosiasian noteeraaminen, kun sille ei tässä vaiheessa muuta voi.

Paavon ideassa on mielenkiintoista nojautua Britannian puoluemalleihin. Siellä asuneena, en tosin huomannut puolueiden toiminnassa mitään meikäläisestä poikkeavaa eli sitä, että puolueilla on vain tukijoita tavallisen kansan parissa ja varsinaisia jäseniä ovat kansanedustajat. Epäilen konseptin toimivuutta Suomessa ja siksi ennustan, että kyse on Paavon organisoimasta episodista, joka vähitellen häviää. Mutta, mutta on hyvä muistaa, että Paavon isä, joka toimi Keminmaalla maatalousneuvojana, eli yli 100 vuotiaaksi, patentoi 100 vuoden iässä vielä uuden perunannostokoneen mallin. Paavo ehtii seuraavan 30 vuoden aikana vielä vaikka mihin.

Valto Ensio Heikkinen 06.02.2016 17:55

Seppo Laine, "tosentti" Bäckman on keppihevostellut Väyrysellä fb-sivuillaan samana päivänä kuin tämä puoluehankkeistaan ilmoitti, mutta tuskin Paavokaan on imarreltu saamastaan huomiosta "Moskovan ytimessä". Kävin pitkin hampain blogiaankin katselemassa, mutta se on sellaista roskaa täynnä, ettei luonto antanut mennä syvemmälle tonkimaan. Puavosta siellä ei lähiaikoina mainintaa näkynyt jos ei kommenteissa sitten. Hämmästelen kyllä syvästi millaisen propagandasonnan levityskoneeksi se "tosentti" on antautunut.

Pekka Turunen 07.02.2016 13:19

Paavo Väyrynen sai taas hetkensä julkisuudessa. Eiköhän tämäkin kohu tästä taas asetu ja Paavon rooli palaa omalle tasolleen. Keskitytään olennaiseen: yhteiskuntasopimus, tai mikä se nyt sitten onkaan, pitäisi saada aikaan ja hallitus hallitkoon.

Kari Peitsamo kirjoitti, että EU-Suomea uhkaa haaksirikko. Olen täysin samaa mieltä, mutta en ymmärrä mitä se EU tähän kuuluu. Suomi tässä pitää pelastaa. En ymmärrä kommentteja, joissa EU on vain ja ainoastaan kaiken pahan alku ja juuri. Kaikki paha tulee mukamas EU:sta ja kaikki hyvä tapahtuu ilman EU:ta. Eihän se näin ole, vaan EU:ssa on tietysti sekä hyvät ja huonot puolensa, ja on tietysti mielipideasia millaisen painoarvon niille antaa. Muu on tunteenomaista propagandaa.

Kari Peitsamo 07.02.2016 14:36

On toi Sipiläkin kyllä aika veijari. Uhriutui taitavasti kun samassa virkkeessä pyysi Väyrystä takaisin ja samalla "harmitteli" Paavon eroa, "kun niin monet ovat hänen eteensä työtä tehneet". Fakta on, että Väyrynen se yksin nosti Keskustan aallonpohjasta 2012 huikealla presidenttikampanjallaan. Paavo se oli, joka työn teki. Sipilä noukki pelkät hedelmät. Ilman Väyrystä Sipilä ei olisi pääministeri. Kukaan ei edes tietäisi, kuka on Juha Sipilä. Selvähän se on, että tuommoinen Väyrystä kyrsii. Kyrsii niin, että järki meinaa lähteä. Ja oikeastaan lähtikin. Sillä kun nyt mietin, tämä oma puolue oli raivon vallssa tehty harkitsematon veto. Se oli Paavon naula omaan arkkuun. Sipilälle ei jäänyt hommaksi kuin ottaa vasara käteen ja lyödä kansi kiinni.

sirkka paavilainen 07.02.2016 15:42

Hyvä asia. Minä ainakin kannatan Väyrystä.

Kari Peitsamo 07.02.2016 16:28

Vaikka miten yrittäisi miettiä, on Paavo Väyrysellä jäljellä enää huonoja vaihtoehtoja. Jäädä oman "puolueensa" vankina pysyvästi politiikan vilttiketjuun tai kömpiä vähin äänin häntä koipien välissä takaisin Sipilän mopoauton kyytiin. Sipilän utopiassa uutetaan koivun rungosta biobensaa, jolla pääministerin itsensä konstruoima ja ohjastama max 45km/h kulkeva menopeli käy. Sillä sitten huristellaan yhdessä kohti uutta uljasta Suomea. Luulen, että Väyrynen oli visioinut itselleen kuitenkin hieman kunniakkaamman poliittisen huipennuksen, joten neuvon jättämään tämän viimeisen kyydin suosilla väliin.

Marita Salenius 07.02.2016 17:22

Vaikka Paavosta nyt puhutaankin, niin siksi ei mene vastaukseni Pekka Turuselle ohi aiheen, koska Väyrynen on ollut johdonmukainen näiden kahden kirjaimen - EU - kanssa.

EU ei välttämättä ole kaiken pahan alku ja juuri, mutta hyvin suurelta osin kuitenkin. Maanviljelijänä en todellakaan ole kohdannut vielä henkilökohtaisesti mitään hyvää EUn taholta - turha on sitten natista viljelijätuista, koska ne on nyt sentään vähintä, mitä EU kurimuksessa meille kuuluukin. Vaikka jättäisin kaikki tuet hakematta, niin tarkastusbumba ja paperibyrokratian sulkeiset ei miksikään muutu.

Joten minkään sorttisesta tunteenomaisesta propagandasta ei ole kyse, vaan selkeästä kokemuksesta, ainakin minun kohdalla.

Pekka Turunen 07.02.2016 18:53

Marita Salenius kertoi, että huonoa EU:ssa on maanviljelijän kannalta tarkastusrumba ja paperibyrokratian sulkeiset. Hyvää ovat, ilmeisesti, viljelijätuet, mutta niitä ei kai oikein saa mainita, kun ne ovat vain oikeutettu korvaus edellä mainituista.

Koetin tuoda esiin sen, että EU:sta voi todellakin olla, perustelluista syistä, hyvin eri mieltä. Myös vastustaa. Peräänkuulutin vain sitä, että kritisoidaan EU:ta toki sen huonoista puolista, mutta ei nyt panna sentään kaikkea mahdollista sen kontolle. Annetaan EU:lle myös tunnustusta hyvistä asioista. Jos joku ei näe EU:ssa yhtään mitään hyvää, kuulostaa se tunnereaktiolta.

Kaipa tämäkin kommentti jotenkin liittyy Paavo Väyryseen, tämänkertaisen keskustelumme varsinaiseen aiheeseen, sillä olen ymmärtänyt että EU on hänellekin sydämen asia.

Kari Peitsamo 07.02.2016 22:11

Joka Suomessa nykyään avaa suunsa poliittisessa keskustelussa, maahanmuuttoasioissa tai missä tahansa, huomaa polkevansa juoksuhiekassa, tai kotoisemmin suossa. Jokainen ele ja lause vie lausujansa syvemmälle ahdinkoon. Niinpä viisainta onkin nyt olla tekemättä minkäänlaisia äkkinäisiä liikkeitä; parasta itse asiassa on olla tekemättä ja sanomatta mitään. Tämän ovat kokeneet demarit. Tämän lienee oivaltanut myös Stubb. Jopa moottoriturpa Soini etsii viholliset nykyään niin kaukaa (P-Korea), ettei edes kaiku vastaa, kun sinne suuntaan huutelee. Paavo-parka sen sijaan argumentoi ja polkee suossa yhä kiihkeämmin. Paavon vastustajien ja kilpailijoiden ei tässä tilanteessa tarvitse näin ollen tehdä muuta kuin seurata, miten Paavo vajoaa. Suomikin vajoaa, kuten edellä totesin, mutta sille ei enää kukaan voi mitään. Ei kukaan. Tilanteessa, joka nyt vihdoinkin vaatisi nopeita ja päättäväisiä ratkaisuja, julkilausumaton motto on: No sudden moves. Tätä on uusi poliittinen kulttuuri. Olemme kaulaa myöten kusessa. Jokainen liike vain pahentaa tilannetta. Mikään ei enää auta. Joku unohti vain kertoa sen Paavolle.

Seppo Laine 08.02.2016 13:13

Ei Suomi missään toivottomassa tilanteessa ole vaikka muutostarpeita on paljon. Kyse on aika pitkälle itseluottamuksen romahtamisesta. Nykyinen managerihallitus ei osaa tilannetta johtaa. Sipiläkin tuntuu palaavan vain syvemmälle Kepun yhtenäisyyden huoliin. Tarvittaisiin arvojohtajuutta siinä, että palautetaan usko suomalaisten omaan tekemiseen. Sitten muutoksetkin kestettäisiin. Maailmanmestaritkin voi kyykätä, eikä se ole maailman loppu.

Kari Peitsamo 08.02.2016 14:56

Seppo Laine, väitän, että suomalaisten usko "omaan tekemiseen" meni sinä päivänä, kun Sipilän hallituksen kokoonpano julkistettiin ja Duudson-tikkataulu Stubb sai jatkaa. Seuraavaksi S.Niinistö ilmoittautui hallituksen takuumieheksi nuoleskelemalla Sipilää tyyliin "täss on siul hyvä mies". Sokea Erkkikin tajusi silloin, että EU-kurssia ei enää muuteta, ei ikinä, vaikka sieltä tulisi mitä. Eikä muutettu. Ja totisesti tuli. Ja tulee yhä. Kaikki ponneton ja ontto "tsemppipuhe" kuulostaa siksi päivä päivältä yhä irvokkaammalta, joten jätetään väliin, ok? Meistä tehtiin EU:n orjia, eikä Paavo Väyrysestä ole enää edes marttyyriksi tähän sotaan. Ainoa rooli, mikä hänelle jäi, on klovnin. Sillä Paavo kiukkuisella hepuloinnillaan ja omalla epätoivoisella puolueviritelmällään petasi tuon roolin lopulta itse.

Seppo Laine 08.02.2016 16:19

Kari Peitsamo. Usko omaan tekemiseen meni siihen, että tehtiin niin pirusti, mutta talouden kehittymisen näkökulmasta vääriä asioita. Sitähän ekonomistit on vaikeamman kautta yrittäneet selittää. Arvojohtajuus on kyllä aika eri asia kuin "tsemppipuhe". Sitä sorttia kuultiin Sipilältä tv:stä, mutta eihän se tietenkään riitä. Kyllä suomalaiset pärjää vaikka ympäristönä olisi EU. Täällä voitaisiin lainata vähän irkkusisua jos oma alkaa loppua. Sillä tuntuvat pärjäävän monenlaisilla areenoilla.

Kari Peitsamo 08.02.2016 19:58

Seppo Laine. Okei. Mitäpä näistä kinaamaan. Aika näyttää, onko nyt valittu väärä tie. Väyrysen mielestä on. Ja minun mielestäni myös. Mutta enää ei voi kääntyä. Sitä ei Suomen ylin johto salli. Ja tätä samaa herkkua on nyt ainakin 3 vuotta tarjolla lisää. Mikään ei muutu. Hallitus odottaa nousukautta, jonka olisi kaikkien mittareiden mukaan pitänyt tulla jo ajat sitten, vaikka kuinka pöljästi olisi eletty. Mutta jostain syystä tuota nousukautta ei vieläkään kuulu. Ja sehän on tietysti edellisten hallitusten syy. Mutta kuinka kauas täytyy mennä, ettei Kokoomus ole ollut puikoissa? Tätä Väyrynen on yrittänyt sanoa. Viime vaaleissa luvattiin muutos. Mutta muutosta ei tullut. Sama EU-kurimus jatkuu. Nyt on jo myönnettävä, siihen raukesivat Suomen toiveet. Myös Paavo Väyrysen toiveet.

Valto Ensio Heikkinen 08.02.2016 21:07

Paavosta eskaloitui keskustelut vissiin juohevasti laajemminkin EU-asioihin koska hänellähän sen ikeestä eroamistoiveet ovat yksi pointti vielä hengittää politiikan monenkäryisenä huuruavaa ilmaa.

EU:n kuulumisen mielekkyyttä muultakin kannalta, kuin että mitä se meille mahdollisesti on maksanut tai miten se on meitä hyödyttänyt, pitäisikin pohtia myös vaikkapa moraalin kannalta.

Kysynkin, millaista olisi olla näinä levottomina aikoina jos oltaisiin ilman nykyisiä sidonnaisuuksia & velvollisuuksia ja omilla markoilla mitattavan arvoisena Suomena Euroopan Unionin puskurina Venäjää vasten? Oltaisiinko me mikään "puskuri" vai ihan jotain muuta? Kolkuttelesivatko pakolaiset itärajoilla vapaasti ja vain Habarandan portit olisivat kiinnijuotetut?

Meijeri- ym. tavarakauppa kävisi tietenkin kuin siimaa sotarikoksia tehtailevalle Venäjälle kuten Ruotsin rautamalmikauppa Hitlerin Saksaan joka ei piitannut sen silloisista sota- ja muista järkyttävistä rikoksista.

Piitattaisiinko me "Markka Suomena" siitä, mitä Ukrainassa Venäjän avustuksella tapahtui?

Piitataanko me oikeasti nytkään, vai vain "Euro Suomena" olon tähden?

Olisiko muidenkin kuin markkinavoimien omatunto kolkuttelematta jos ei yhteisiiin talouspakotteisiin olisi tarvinnut ryhtyä?

Vai oltaisiinko jo Venäjän kainaloisessa Krimin tapaan?

Ilpo Haalisto 09.02.2016 21:54

Paavo on pelannut politiikan shakkia pikkupojasta asti kuten Karri Gasparov oikeaa Shakkia. Karri Gasparov Shakin sankarina voittaa vanhemman tietokoneen pelissa vaikka "silmat sidottuna." Paavon ja Karrin yhdistaa strateginen neuvokkuus.

Ilman strategiaa et voi voittaa. Ilman hiotumatonta taktiikkaa et voi luoda strategiaa. Strategia on oppi koko sodan voittamisesta. Taktisesti voidaan havita yksittaisia taisteluita silloin kun halutaan strategisesti voitaa koko sota.

Paavo on mediapelin shakin kuningas. Aikoinaa Paavo syytti mediapelia presintin vaaliensa epaonnistumisesta. Paavon mediataitoja voi verrata Urho Kekkosen strategiaan konseptista, joka toimii.

Ben Zyskovich suoraselkaisyydessaan huomasi, etta Paavo on kirjoittanut enemman kirjoja kuin moni poliitikko on lukenut elaissaan. Voisinpa sanoa pelisilman olevan kova myos Benilla; kuten politiikan ravikenttien kruunaamattomalla kuninkaalla Timo Soinilla. Poliittisen silmansa paalla ei istu myoskaan Sauli Niinisto. Ben kykenee myos tunnustamaan toisen poliitikon ansiot.

Kaikkia naita konkareita yhdistaa intohimo politiikkaan vuosikymmenien kokemuksella. He kykenevat ennakoimaan asioita, joihin nuori poliitikko kokemattomuuttaan kompastuu. He kaikki uivat liberalismin karikoissa politiikan konservatiiveina reformismin hengessa. He pysyvat pinnalla ja heista puhutaan. Myos ulkomailla Soinin lisaksi tunnettu kansainvalisten vesien kelluja on Ilkka Kanerva seka Tarja Halonen suorastaan uppoutuen Bushin solmioon.

Pieni 8-vuotias poika olisi aanestanyt Paavo Vayrysta presidentiksi perusteenaan se, etta Paavo halusi presidentiksi. Viaton lapsikin siis ymmartaa Paavon politiikkaa. Lapsi usein oikaisee aikuisen monimutkaista ajattelua.

Sain olla viime juhannuksen aikoihin taalla Brysselissa todistamassa viiden presidentin allekirjoitusta, jossa halutaan yhteinen rahaministeri koko euromaiden taloudelle. Paavo herasi ensimmaisena hankkimaan takaisin markkaa Suomen 150 vuoden markan kokemuksella. Joka markka kumartaa se 15 vuoden kokemuksella euroa pyllistaa.

Paavolle nauretaan uudesta puolueesta. Tarvitaako Suomessa enaa puoluita ollenkaan, jos paatoksenteko keskittyy Brysseliin, ajattelee Paavo; paitsi tietysti Paavon puolue.

Kumpi oli ennen, peruna vai Paavo? Ainakin Paavon isa oli ennen modernia perunanistutuskonetta, jonka han itse 100-vuotiaana keksi ja patentoi. Mediapeli on Paavon patenttia ja lisenssilla sita on pelannut satoisati monivarisilla siemenperunoilla Timo Soini.

Onko tulevan 30-vuotisen politiikan sodan voittaja 100-vuotias politiikan perunanistutuskoneen patentoija lopulta Paavo Vayrynen? Kaksi on markkaa taskussa, joita ei euron pajatsoon tuhlata. Istutetaan kevaalla Timoa maahan ja nostetaan satoa syksylla Paavon koneella.

Pentti Kangasluoma 10.02.2016 10:39

Kimmo Kiljusen senioriliike on kerännyt yli 54.000 nimeä, eduskuntaan menee aloite. Paavo Väyrynen saa huomiosta kilpailijan

Pörssikurssit syöksyy, eläkerahoja on sijoittettuna yli 100 miljardia maailmalle.Onko eläkerahat immuuneja näille heilahduksille?

Elokuvissa on ollut näitä pörssipelureita jotka ovat karahtaneet kiville.

Elävässä elämässä on esimerkkinä lentoyhtiön johdannaisten kauppias.

Mikä takaa ettei eläkerahoja sjoittele joku puliveivari?

Vesa Kaitera 10.02.2016 20:59

Paavo Väyrynen on kuin ruokapaketti, jonka kyljessä oleva "parasta enen" päiväy on ohitettu jo jokunen vuosikymmen sitten. Vielä ennen viime eduskuntavaaleja arvioin (sinänsä oikein), että Väyrynen yritäisi kiristää itselleen ministerinpaikan, ja että Sipilä poliittisen kokemuksensa ohuudesta johtuen joutuisi antamaan Paavolle periksi (no ihan niin ei käynyt). Vaalien jälkeen Paavo huomasi pian olevansa likipitäen poliittisessa Gehennassa, ja siksi hänen hyökkäyksensä Keskustan nykyistä linjaa ja johtoa vastaan oli omalla tavallaan ymmärrettävää. Väyrynenhän oli aikoinaan ulkoministerin ominaisuudessa jättämässä Suomen jäsenhakemusta Euroopan Unioniin, mutta sittemmin hän on tämän asian suhteen kääntänyt kelkkansa, ja yrittää nyt ilmeisesti nousta EU-kriittisen siiven kärkihahmoksi. Hän saattaa tässä jopa onnistuakin, mutta oma käsitykseni on, ettei sen paremmin EU:n kuin euroalueen vastustajia Suomessa jatkosakaan kohdella silkkihansikkain.

Ilpo Haalisto 11.02.2016 19:25

Sixten Korkman kertoo, miksi Paavo Väyrynen on väärässä ja että Suomen ainut ystävä markkataloudessa on Putin. Ruotsin ylin ystävä kruunutaloudessa on Ruotsin kansa eikä Putin. Euro on nyt niin heikko valuutta, että markka olisi pitkään samassa kurssissa ja markka elvytyksen jälkeen voisi mennä vaikka euron arvosta ohi. Silloin euromääräisten lainojen maksaminen olisi helpompaa.

Lainojen takaisinmaksut ovat aina pitkäaikainen prosessi ja uusia lainoja otetaan jatkuvasti. Voisimme ottaa uusia markkamääräisiä lainoja vanhojen eurolainojen maksamiseksi heti pois päältä. Silloin lainat olisivat heti markkamääräisiä. Suomella ei ole niin kauaa hätää, kun keskimäärin meillä menee paremmin kuin muilla. Tärkeintä olisi elää omaa reaalitaloutta eikä taata eurooppalaisten pankkien asiakkaiden talletuksia. Euro on ollut hyvä opetus ja nyt on nähty mihin se on johtanut. Mitään hyvää siltä ei tulevaisuudessa ole tulossa, jos ei sitten menneisyyskään ole ollut ruusuista, niin piikkejä on odotettavissa jatkossakin. Markoilla pärjättiin 150 vuotta hyvin ja eurolla on pärjätty 15 vuotta huonosti.

Paavon pyörittämä "Euroopan Bildenberg" Context Group freedom of Choice on todellisten asiantuntijoiden Henkelin ja Lycken ajatusriihi. Joka tapauksessa euron tulevaisuus on epävarma uppoava laiva, jota Saksakin kauhistuu. Paavo pyörittää Euroopan eri puolueista koostuvaa taloustieteilijöiden euroon kriittisesti suhtautuva Heinkelin ryhmää Brysselissä.

ECR Euroopan konservatiiviryhmän mukaan emme tarvitse jatkuvaa lisää sääntelyä kansallisvaltioiden talouksiin. Ajatukseni on Brysselin näkökulmasta katsottuna. EU:n Alueiden komitean täysistunnossa annoin eilen 9.2. lausunnon aivan toisesta asiasta. Schengenin sopimuksen on mukauduttava kansallisvaltioiden tarpeisiin rajoittaa laittoman maahanmuuton liikkuvuutta.

Brysselissä tänään 10.2. lausuntoni laittomasta ihmiskaupasta, joka on huumekauppaakin tuottavampaa rikollisille kauppiaille. Toivon ettei jokin eurooppalainen poliittinen taho edistä laitonta ihmiskauppaa raunioittaakseen eurooppalaisen demokratian.

Episodi Brysselin yössä eilen. Saat ostaa Brysselin Melbekista Itä-Euroopasta takakontissa tuodun Kalashnikovin 300 eurolla. Tämä tieto on Hotelli Sheratonia valvovalta poliisipartiolta, joka hyvyyttään ajoi minut Shaarbeckin Bentleyhyn, koska diplomaatin on vaarallista liikkua yksin 23:00 jälkeen.

Risto Virrankoski 12.02.2016 10:23

Korkmanin kirjoitus pyrki kaiketi osoittamaan, että eurokoukku on nielaistu niin syvälle kiduksiimme, että sen pois ottaminen ei enää onnistu. Tai ainakin se olisi vaarallista terveydelle, jopa kuolemaksi. Voi olla oikeassakin.

Euro on tällä hetkellä arvoltaan jokseenkin sopiva meille. Ei olisi mitään takeita siitä, että oma valuutta euron suhteen juuri nyt itsestään devalvoituisi. Se pitäisi vanhanaikaiseen tapaan tarkoituksella devalvoida. Siitä sitten aiheutuisi monenlaista uutta ongelmaa.

Yliarvostettu euro ehti jo aiheuttaa Suomen vientiteollisuudelle pysyviä haittoja, joita ei millään nopealla konstilla korjata. Iso määrä teollisista työpaikoista lähti maasta. Vientifirmamme kasvavat ulkomailla. Näistä ns. hyvä esimerkki on KONE, jonka henkilöstöstä enää murto-osa on Suomessa. Vientifirmamme tekivät oman sisäisen devalvaationsa rankkojen kulukuurien muodossa.

Jos tästä euromaniasta jotain opitaan, olisiko se se, että ns. tekemiimme kansainvälisiin sopimuksiin pitää aina tehdä tehokas varauma sopimuksesta irroittautumiseksi. Eli varmistaa, niin kuin armeijan aikoihin sanottiin, 'turvallinen pakotie'.

Kun tässä nyt kumminkin ollaan, pelastuksen oppi olisi, että nyt todellakin on pakko kehittää kansallisen sisäisen devalvoinnin/revalvoinnin eli euroon sopeutumisen mekanismit. Mekanismit, joiden käyttämisestä ei tarvitse jatkuvasti neuvotella ja niillä vatuloida.

Jos työmarkkinajärjestöt eivät, lupauksistaan huolimatta sellaisia pysty kehittämään, silloin hallituksen ja eduskunnan on otettava vastuu. Nehän meidät euroon koukuttivat.

Juha Kaistinen 09.03.2016 8:00

Hienoa, että Paavo on saanut puolueensa rekisteriin. Nyt kun Soinin gloria on rapistunut on jopa uskomatonta, että hän on saamassa omalla toiminnallaan melko suuren osan politiikan pelikentästä.

Vakavuudestaan huolimatta tämä piirileikki sopimuskattilan ympärillä alkaa jo pikkuhiljaa huvittaa.

Jollakin pitäisi olla auktoriteettia lopetta koko pelleily.

Toivottavasti Väyrynen pyörtää puheensa ja lähtee jälleen kerran presidenttiehdokkaaksi. Muuten koko valinta näyttää menevän ihan lekkeripeliksi.

Kaikki odottavat vain Niinistön ilmoitusta seuravalle kaudelle. Asia näyttää olevan sillä selvä. Muuta ei näytä tapahtuvan, ellei Paavo ryhdy Suomen Trumpiksi.

Raimo Suihkonen 09.03.2016 9:44

Niin, yhdistysrekisteriin. Ei toki vielä puoluerekisteriin.

Luetuimmat

  1. 1

    Imatran keskustassa vakava ampumistapaus – kolme kuollutta

  2. 2

    Tuhannet koulutetut karkaavat Suomesta ulkomaille joka vuosi, ja entistä harvempi aikoo palata – ”Tämä on hirveän hälyttävä tulos”

  3. 3

    HS seurasi pikkujoulujen viettoa Tallinnan-laivalla: ”Mennään hyttiin pussailemaan?” – ”Mennään vaan”

  4. 4

    On aika uskoa siihen: Saara Aalto menee X Factorin finaaliin

  5. 5

    Satavuotiaan Suomen juhlalikööriksi valittiin virolainen Vana Tallinn – Alkon hallintoneuvoston johto parahti: ”Ei voi olla totta”

  6. 6

    Viisikymppinen mies ryhtyi kasvissyöjäksi – hän huomasi olevansa hyvin trendikäs ja alkoi myös lihoa

  7. 7

    Tutkijat vertaavat Sipilän johtamistapaa Trumpiin ja Berlusconiin – johtajuutta on kunnioitettava kyseenalaistamatta

  8. 8

    Huokailevat meteorologit tekevät säätiedotuksista pelkkää mässäilyä – 20 pakkasasteessa ei ole mitään kummallista

  9. 9

    Upseerien yksityisklubit ajautuivat vaikeuksiin – Puolustusvoimat vähensi upseerikerhojen vuokratukea

  10. 10

    Iran aikoo teloittaa miljardöörin – korkein oikeus piti kuolemantuomion voimassa

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Viisikymppinen mies ryhtyi kasvissyöjäksi – hän huomasi olevansa hyvin trendikäs ja alkoi myös lihoa

  2. 2

    Satavuotiaan Suomen juhlalikööriksi valittiin virolainen Vana Tallinn – Alkon hallintoneuvoston johto parahti: ”Ei voi olla totta”

  3. 3

    HS seurasi pikkujoulujen viettoa Tallinnan-laivalla: ”Mennään hyttiin pussailemaan?” – ”Mennään vaan”

  4. 4

    Ylen päätoimittajan mukaan ohjaaja Susanna Kuparinen loukkasi Sipilän vaimoa – Kuparinen: ”Järkytyin ihan hirveästi”

  5. 5

    Toimittaja Ilkka Malmberg on kuollut

  6. 6

    Teillä kulkee kymmeniätuhansia kolariautoja – näin tunnistat kolarikorjatun auton

  7. 7

    Lapsiperheen arki kuihdutti seksielämän ja vei läheisyyden – pelkään parisuhteeni puolesta

  8. 8

    Nainen meni kauneusklinikalle Helsingissä – päätyi öisen autokyydin jälkeen leikattavaksi omakotitaloon Viron Pärnussa

  9. 9

    Tutkijat vertaavat Sipilän johtamistapaa Trumpiin ja Berlusconiin – johtajuutta on kunnioitettava kyseenalaistamatta

  10. 10

    Ylen päätoimittaja Atte Jääskeläinen myönsi tehneensä virheen Sipilä-asiassa – Ruben Stiller: ”Ylessä on paljon pelkoa”

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Nainen meni kauneusklinikalle Helsingissä – päätyi öisen autokyydin jälkeen leikattavaksi omakotitaloon Viron Pärnussa

  2. 2

    Susanne Päivärinta ja Jan Andersson kiistävät päätoimittaja Atte Jääskeläisen väitteet: Ylen linjausta perusteltiin ”muilla syillä”, juontajat sanovat

  3. 3

    Kymmenien suomalaisten kauneusleikkaukset ovat menneet pieleen – Cheyenne Järvisen rintoihin jäi rujot jäljet

  4. 4

    Sanna-Mari Paakki aloitti kampanjan tissien puolesta ja joutui Ylilaudalta nousseen vihakampanjan kohteeksi – ja se kertoo siitä, mikä internetiä nyt riivaa kaikkialla

  5. 5

    Ylen päätoimittajan mukaan ohjaaja Susanna Kuparinen loukkasi Sipilän vaimoa – Kuparinen: ”Järkytyin ihan hirveästi”

  6. 6

    Ruben Stiller kertoo HS:lle saamastaan varoituksesta ja Ylen kovista vaatimuksista Sipilä-asiassa: ”Olen hiiri ja minua pelotti”

  7. 7

    Ylen juontaja tenttasi päätoimittajaa suorassa lähetyksessä – ja hukkuu nyt kiittävään palautteeseen

  8. 8

    Miten elämäsi sujuu muihin verrattuna? Lue sinulle räätälöity juttu perheestä, terveydestä, työstä ja onnesta

  9. 9

    Pidimme kaksi viikkoa uutta päiväkirjamaista kalenteria, jota hehkutetaan maailmalla – näin se toimii

  10. 10

    Helsingin kaupunginvaltuusto hylkäsi Guggenheimin taidemuseon äänin 53–32

  11. Näytä lisää