Asiantuntija: "Lapsen motivaatio ei kehity, jos vanhemmat tuppautuvat läksyjen tekoon"

Elämä
 
Mervi Juusola
Sari Gustafsson / Lehtikuva
Vanhempien ei kannata tuppautua liikaa mukaan lasten läksyjen tekoon.
Vanhempien ei kannata tuppautua liikaa mukaan lasten läksyjen tekoon. Kuva: Sari Gustafsson / Lehtikuva

Vanhempien ei kannata tuppautua liikaa mukaan lasten läksyjen tekoon, selvisi jyväskyläläistutkimuksesta.

Kehityspsykologian professori Kaisa Aunola ja psykologi Sanna Kärmeniemi tutkivat, kuinka paljon ensimmäistä luokkaa käyvien lasten vanhemmat auttavat kotitehtävissä, pelaavat, leikkivät ja lukevat lapselle. Käytettyä aikaa verrattiin lapsen koulutaitojen tasoon ja kehittymiseen ensimmäisellä luokalla.

Samalla tutkittiin lapsen sukupuolen ja vanhemman koulutuksen yhteyttä lapsen kanssa vietettyyn aikaan. Tutkimukseen osallistui 152 lasta, 152 äitiä ja 118 isää Porista, Mikkelistä ja Lappeenrannasta.

Suuri osa vanhemmista, etenkin isistä, ei auttanut lastaan kotitehtävissä ollenkaan.

"Jos lapsella kuitenkin oli vaikeuksia oppimisessa, tällöin varsinkin korkeasti koulutetut isät auttoivat läksyjen luvuissa. Tällä oli myönteinen vaikutus lapsen taitojen kehittymiseen", professori Kaisa Aunola kertoo.

Lapsen kanssa vietetyn ajan ei havaittu juurikaan edistävän lapsen lukutaitojen tai matemaattisten taitojen kehitystä ensimmäisellä luokalla.

Aunola pitää tutkimuksen tuloksia myönteisinä, sillä vanhempien ei hänen mielestään pidä osallistua liikaa lapsen läksyjentekoon. Vanhemmat osallistuvat ja auttavat, kun lapsi todella tarvitsee apua. Mitä heikommat taidot lapsella oli, sitä enemmän autettiin.

"Aiempien tutkimusten perusteella tiedetään, että vanhempien liika tuppautuminen ja kontrollointi tappavat lapsen oman motivaation", Aunola sanoo.

"Jos vanhemmat haluavat, että lapsesta kasvaa sisältäpäin ohjautuva ja itse motivoituva, on tärkeää olla kiinnostunut lapsen koulunkäynnistä ja saatavilla, kun lapsi tarvitsee apua. Mutta motivaation kehityksen kannalta on hyväksi, että lasta ohjataan itsenäiseen työskentelyyn ja että lapselle tarjotaan onnistumisen kokemuksia. Kun vanhemmat luottavat, että lapsi pärjää ja oppii koulussa, lapsen motivaatio kasvaa."

Kiinnostavaa tutkimuksen tuloksissa oli muun muassa se, että tyttöjen isät auttoivat sitä enemmän kotitehtävissä, mitä heikompi tytön lukutaito oli. Poikien äitien puolestaan havaittiin käyttävän sitä enemmän aikaa poikiensa kanssa, mitä heikompi pojan lukutaito oli.

Poikien äidit käyttivät myös enemmän aikaa lapsensa kanssa pelaamiseen ja leikkimiseen kuin tyttöjen äidit.

"Tässä voi olla monia syitä taustalla. Ehkä lapset hakevat enemmän huomiota ja tukea vastakkaista sukupuolta olevalta vanhemmalta", Aunola sanoo.

Reseptit