Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Aikuinen, ota mallia lasten liikkumisesta

Aikuisellekin tekee hyvää kiivetä, roikkua ja tasapainoilla.

Elämä
 
Anna Tommola
Satu Kettunen
Kuva: Satu Kettunen

1. Sydän, keho ja mieli kiittävät, kun liikkuu vaihtelevasti. Esimerkiksi kävelyn ja voimaharjoittelun yhdistelmä hidastaa dementiaa tehokkaammin kuin pelkkä kävely, vaikka liikunnan kokonaismäärä olisi sama. Koordinointia vaativa välinevoimistelu taas kehittää tilan hahmotusta paremmin kuin vaikkapa juoksu. Hidas tietoinen liike, kuten jooga tai tai-chi, lievittää erityisen hyvin stressiä, masennusta ja kipuja.

2. Leikkivä lapsi tekee luonnostaan asioita, jotka haastavat monipuolisesti kehoa ja aisteja: kiipeää puuhun, ylittää esteitä, ryömii aitojen ali, roikkuu ja tasapainottelee. Sama tekisi hyvää aikuisellekin, toteaa Pohjois-Floridan yliopiston tutkimus. Toiminta, jossa joutuu yhtä aikaa hallitsemaan asentoa, säätämään voimankäyttöään, suunnittelemaan reittejä ja arvioimaan etäisyyksiä, on muistille ja ajattelulle erityisen kehittävää.

3. Treeni on monelle pakkopullaa: lenkillä pitäisi käydä, jottei lösähdä. Paine ja syyllisyys kuitenkin tutkitusti nakertavat motivaatiota.

Australialaistutkijat haastattelivat kehopositiivisuusliikkeen löytäneitä ylipainoisia bloggaajia, jotka olivat alkaneet suhtautua itseensä myönteisemmin ja tehdä asioita ilon ja nautinnon vuoksi. Vastentahtoisen juoksumatolla tuskailun sijaan he esimerkiksi kävivät uimassa tai leikkivät lasten kanssa – ja päätyivätkin lopulta liikkumaan enemmän.

4. Tunnin hikijumppa tai salitreeni päivän päätteeksi ei yhdysvaltalaisen Mayo-klinikan tutkimusten mukaan edes riitä kompensoimaan paikoillaan kököttämisen terveyshaittoja. Tärkeintä on liikuttaa itseään ja käyttää lihasvoimaa eri tavoin pitkin päivää.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!