HAKU
|
Akatemiapalkinnot Miia Kivipellolle ja Otso Ovaskaiselle Suomen Akatemia palkitsi torstaina kaksi tutkijaa Akatemian Tiedegaalassa Helsingissä. Akatemiapalkinnot myönnettiin akatemiatutkija, dosentti Miia Kivipellolle Kuopion yliopistosta ja professori Otso Ovaskaiselle Helsingin yliopistosta. . . . Kivipellolle palkinto myönnettiin. . . 23.10.2009 Kulttuuri |
|
Keski-iällä hörpitty kahvi voi ehkäistä dementiaa Kahvittelu keski-iässä saattaa pienentää dementian ja Alzheimerin tautiin sairastumisen riskiä myöhemmällä iällä. Pienin sairastumisriski oli niillä iäkkäillä, jotka keski-iässä nauttivat kohtuullisesti kahvia, eli 3–5 kuppia kahvia päivittäin. Tulos selviää tuoreesta tutkimuksesta. . . . sanoo dosentti Miia Kivipelto Kuopion yliopistosta.. . . . . . on todistettu. Kivipelto arvioi, että. . . 15.1.2009 Kotimaa |
|
Uusi suomalaistutkimus selvitti, että elintapatekijät vaikuttavat dementian syntyyn perinteisten riskitekijöiden kuten iän ja koulutuksen lisäksi. Dementiariskin voi ennustaa jo parikymmentä vuotta ennen dementian puhkeamista tutkimalla potilaan elintapoja. 4.8.2006 Oma elämä |
Haullasi ei löytynyt dokumentteja.