Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Hyvinvointimittauksia ja juoksijoiden salitreeniä: Esittelyssä vuoden 2016 liikuntatrendit

Asiantuntijat ennustavat, että äärimmäisin fitness-buumi vaihtuu rauhoittavaan metsäjoogaan.

Hyvinvointi
 
Helsingin Sanomat
Aapo Huhta
Ihmisiä kiinnostavat yhä enemmän puistojumpat ja tapahtumat, joihin ei tarvitse ilmoittautua eikä sitoutua. Reeta Karjalainen (vas.) ja Anna Tynkkynen osallistuivat viime kesänä puistojoogaan Koffin puistossa Helsingissä.
Ihmisiä kiinnostavat yhä enemmän puistojumpat ja tapahtumat, joihin ei tarvitse ilmoittautua eikä sitoutua. Reeta Karjalainen (vas.) ja Anna Tynkkynen osallistuivat viime kesänä puistojoogaan Koffin puistossa Helsingissä. Kuva: Aapo Huhta

Viime vuosina on intoiltu muun muassa HIIT-pikatreeneistä, juoksukouluista ja oman kehon painolla treenaamisesta. On myös nähty fitness-buumi, jonka vuoksi suomalaiset alkoivat käydä ahkerammin salilla ja syödä maitorahkaa.

Mitä on luvassa vuonna 2016? Sen kertovat vastaava liikunnanohjaaja Heidi Hyttinen Suomen urheiluopistosta Vierumäeltä, Trainer4You:n kehitysjohtaja Teemu Karjaluoto sekä Brysselissä toimivan, eurooppalaisen terveys- ja kuntoliikunta-alan etuja ajavan EuropeActiven markkinointipäällikkö Ari Langinkoski.

Terveys syrjäyttää suorittamisen

Asiantuntijat uskovat, että liikuntaa aletaan yhä enemmän suosia terveyden, ei niinkään ulkonäön tai suoritusten vuoksi. Esimerkiksi kuntosalille ei ajakaan välttämättä ajatus muhkeista lihaksista vaan se, että hyvällä lihaskunnolla on terveyden ja toimintakyvyn kannalta suuri merkitys.

Äärimmäisyyksiin menevä, jopa terveyttä koetteleva fitness-buumi taittuu. Suorittamisen sijaan tai ainakin sen rinnalla aletaan arvostaa lajeja, joiden avulla voi rentoutua ja purkaa stressiä. Joogan ja pilateksen kaltaiset pehmeät lajit kiinnostavat, niin myös luonnossa rauhoittuminen. Esimerkiksi ohjattuun kävelylenkkiin voi sisältyä lyhyt jooga metsän keskellä.

Terveyteen liittyy sekin, että palautumista aletaan arvostaa. Kunto-ohjelmaan jätetään siis riittävästi tilaa myös levolle.

Hyvinvointia mitataan

Jo nyt kuntoilijat ovat voineet mitata sykettään, askeleitaan, rasvaprosenttiaan ja unen laatuaan. Mittaaminen kehittyy entisestään, mutta todennäköisesti enemmän hyvinvoinnin suuntaan.

Erilaiset sovellukset ja laitteet selvittävät, onko esimerkiksi palautunut riittävästi. Ammattilaisella voi teettää perinpohjaisen hyvinvointianalyysin, jonka tietojen pohjalta oppii paremmin hallitsemaan stressiä ja liikkumaan itselleen sopivalla tavalla.

Missä ja milloin vaan

Kotikuntoilusta on tullut yhä suositumpaa. Ylipäätään trendi on kuntoilla tavoilla, jotka eivät ole sidoksissa aikaan ja paikkaan. Välineistä vapaa oman kehon painolla treenaaminen on jo suosittua, eikä suosio näy olevan laskussa.

Jos välineitä käytetään, vuonna 2016 ne ovat pieniä ja vaivattomia, jollaiset kuka tahansa voi hankkia kotiin. Tällaisia välineitä ovat esimerkiksi vastuskuminauha tai kahvakuula.

Puistojumpat ja kertaluontoiset liikuntatapahtumat vetävät väkeä. Ihmisiä kiinnostaa eräänlainen drop in -kuntoilu, johon ei tarvitse ilmoittautua eikä muutenkaan sitoutua.

Järjestetty liikunta voi olla hyvinkin epämuodollista. Jokin taho saattaa järjestää vaikkapa yhteisen kävelylenkin, johon ihmiset saavat liittyä mistä vain ja kävellä haluamansa matkan. Muun muassa Heinolassa järjestetään tällaisia pysäkkikävelyiksi kutsuttuja yhteislenkkejä.

Personal traineria tavataan porukalla

Yhä useampi on kiinnostunut personal trainerin palveluista. Kaikilla tosin ei ole henkilökohtaiseen kunto-ohjaajaan varaa.

Personal trainerin voi kuitenkin palkata myös pienellä porukalla. Personal trainer voi tulla esimerkiksi ohjaamaan kaverijoukon salitreenejä.

Jotta jokainen ryhmään kuuluva saa riittävästi henkilökohtaista ohjausta, sopiva ryhmäkoko on 4–8 ihmistä.

Juoksijatkin käyvät salilla

Aiemmin kestävyyslajeja harrastavat saattoivat karttaa kuntosaleja, koska lihasten pelättiin hidastavan vauhtia. Nyt taas tiedetään, että voimaa tarvitaan myös kestävyysurheilussa.

Esimerkiksi maratonille tähtäävä hyötyy tiiviistä lihaskuntojaksosta. Myös voimaharjoittelijalle tekee hyvää sisällyttää aika ajoin kunto-ohjelmaansa kestävyystreeniä.

Juoksua polulla

Polkujuoksu eli trail run oli jo viime vuoden juoksutrendi, mutta saavuttaa todennäköisesti tänä vuonna vielä suuremman suosion. Polkujuoksussa juostaan vaihtelevassa maastossa polkuja ja kallioita pitkin.

Kokeneelle juoksijalle polkujuoksua tuo vaihtelua treeniin ja keholle uusia ärsykkeitä. Polkujuoksu sopii myös niille, joille maantie on liian kova: metsä on pehmeämpi juoksualusta.

Maastossa juokseminen vaatii lihaksilta enemmän töitä, sillä ne joutuvat reagoimaan epätasaiseen maastoon ja tekemään esimerkiksi sivusuunnassa vakauttavaa liikettä. Lihasvoima kehittyy nopeammin ja monipuolisemmin kuin tavallisessa juoksussa.

Näin teet tehokkaan lihaskuntoharjoituksen kotonasi
Näin teet tehokkaan lihaskuntoharjoituksen kotonasi
Kuntokoulun personal trainerit Kirsi Vaulamo ja Tuomas Manninen käyvät läpi viiden liikkeen harjoituksen oman kehon painolla. Kuvaus: Akseli Valmunen, editointi: Esa Syväkuru, toimittaja: Paavo Teittinen
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!